Alarmklok luidt over de
Krimpen erwaar d
Vreselijke scheepsramp tijdens
orkaan in Ierse Zee
Het wonder van de „Annam"
5 jj.
Maandag 2 Februari 1953
Pagina
Drooglegger van Walcheren dicht de dijk
Een onafzienbare zee
(Van een speciale verslaggever)
Een grote colonne veewagens uit
Utrecht, Woerden, Rotterdam,
Gouda, Leeuwarden, Bodegraven
en andere plaatsen, welke uit de
Krimpenerwaard over de Stolwijk-
se brug Gouda binnen reed, was
het teken dat ook deze polder door
het water op de mens werd her
overd. Op drie plaatsen, bij Gou
derak, Capelle en Ouderkerk vielen
grote gaten in de dijk en met
daverend geweld stroomde het
water de polder binnen. Met alle
mogelijke materiaal werden ploe
gen uitgerust om het vee te red
den. De dorpen welke zijn over
stroomd zijn Stolwijk, Berken-
woude, Gouderak, Ouderkerk en
Bergambacht. Reeds bij het over
steken van de IJssel blijkt welk 'n
vernielende kracht het water heeft,
want al is de dijk daar nog intact,
buitendijks is er weinig heel ge
bleven.
Met auto's, fietsen, paarden voor
wagens gespannen, en lopend, de
landbouwers soms met hun juist
uit de stal gehaald vee achter
zich aan, zo trekt de bevolking
weg, een triest gezicht, waarbij
men de machteloosheid van de
mens tegenover de elementen wel
zeer diep voelt. Een trieste Zondag
voor de Krimpenerwaard, die
straks verlaten en dood zal liggen,
als een onafzienbare zee, slechts
onderbroken door bomen en wo
ningen.
In Stolwijk heerst een koortsachtige
drukte. In allerijl is er een organisatie
uit de grond gestampt. Wagens rijden
af en aan. Op het dorpsplein spraken
wij de burgemeester van Gouda, die
er met een ploeg Rode Kruissoldaten
heen is getrokken om te zien, of hij
met zijn mannen hulp kon bieden. In
Gouda is Zondagochtend het nood-
rampendepöt ingericht met 100 bed
den om de eerste klap op te vangen.
Allen slaan de handen ineen om de
evacué's te helpen waar zij kunnen.
De stad zit onder meer zonder drink
water, doch de melkfabrieken welke
over eigen bronnen beschikken, zorgen
daar nu voor. Een groot aantal tank
wagens is hiervoor gerequireerd.
VERDRINKEND LAND
Omstreeks kwart voor drie was er
een bespreking in het gemeentehuis te
Bergambacht, waarbij voorlopig beslo
ten werd om het vee te evacueren, doch
de bevolking in het dorp niet. Het wa
ter komt ongeveer een meter boven
het zomerpeil te staan, dufe de kom zal
vermoedelijk vrij blijven. Alleen de
buurten Ouderkerk, Berkenwoude,
Gouderak en een deel van Lekkerkerk
en Krimpen worden geëvacueerd via
Gouda Haastrecht. Het vee ging naar
de veehallen in Utrecht
Wij verlaten Bergambacht en rijden
in de richting van Berkenwoude. Over
al hetzelfde beeld, overal een -drukte
van belang. Een gedeelte van de Krim
penerwaard ligt vrij laag, namelijk het
Westel^k deel en daar zijn ook de
gaten in de dijk ontstaan.
Men lieeft er verwoed gestreden
en wist het gat bij Ouderkerk van
honderd meter terug te brengen op
veertig. Twee grote mannen had
den hier de leiding, prof. Van Veen
en prof. ir Jansen, de man, die zo'n
groot aandeel heeft gehad in de
wederdrooglegging van Walcheren.
Prof. Jansen deelde ons mede, dat
hij hoopte het gat binnen enkele
uren dicht te krijgen, want tegen
zes uur zou het water weer zijn
hoogste stand bereikt hebben.
Koortsachtig werd hier dus ge
werkt. Hoewel de kerk nog over
eind stond, waren de fundamenten
volkomen ondergraven en bloot-
gespoeld. Men had reeds trotyl ter
beschikking om het gebouw op te
blazen. De brokstukken en het
puin zouden dan in het gat vallen,
waardoor de dijk zou worden ge
dicht
In het Westelijk deel is de evacuatie
zo goed als voltooid en met angst en
vrezq .wacht men de komende gebeur
tenissen af. Op de erven van vele
boerderijen drommen de koeien samen,
wachtend op het ogenblik dat ze in
de transportauto's geladen worden. De
evacuatie ging ook de afgelopen nacht
door.
DE WIND GIERT EN HET
WATER STIJGT
Berkenwoude leverde weinig nieuws
op. Na de drukte in Stolwijk en Berg
ambacht doet het dorpje Berkenwoude
al verlaten 'aan. Vrouwen en kinderen
zijn reeds grotendeels weg, de mannen
volgen. Langzaam stijgt het water in
de vele sloten en vaarten. Op het
dorpsplein drommen enkele bewoners
angstig samen. Ongeveer honderd koei
en zijn hier samengebracht in afwach
ting van het transport. Angstig loeien
de verschrikte dieren in de striemende
regen. Nu kunnen wij niet meer recht
door. Op het moment dat wij uitstap
pen horen wij een bericht binnenkomen
over een boer die met zijn 41 koeien
aan de rand van het water zit. Onmid
dellijk gaat er een transportwagen
heen, spoedig gevolgd door een tweede,
want de nood is hoog. Nog even rijden
wij door, maar reeds spoedig moeten
wij draaien, want voor ons ligt een
wijde watervlakte. Op de binnenweg
van Berkenwoude naar Stolwijk liggen
de palen van de netspanning alle dwars
over de sloot. Wij nemen een man mee,
die voor het veetransport moet zor
gen. In Stolwijk zal hij nieuwe vee
wagens naar Berkenwoude dirigeren.
Door een totaal verlaten buurt rijden
wij naar Stolwijk. De telefoonverbin
ding is reeds verbroken en de luiken
van de huizen zijn gesloten. De wind
giert en het water stijgt.
WATER ZO VER HET OOG REIKT.
Hoe hoog het water stond, blijkt
uit deze foto, genomen van het
overstroomde gebied ten Zuiden
van Dordrecht. In het land gelegen
schuren stonden Zondag nog tot
het dak in het water.
Een beeld van de overstromings
ramp, gefotografeerd te Raams-
donkveer. Een van de zwaar be
schadigde woningen. De gehele
voorgevel is weggeslagen.
Veerboot Princess Victoriaverdween
in het kolkende water
(Telefonisch van onze Londensü correspondent).
Het Britse passagiersschip „Princess Victoria", een veerboot van bij
na 2700 ton, is Zaterdag in de Ierse zee gezonken. Van de 183 opvaren
den (passagiers en bemanning) zijn er 139 omgekomen. De ondergang
van de Princess Victoria is het vreselijkste zeedrama van de laatste
jaren. Het speelde zich in zes uur tijds af. De ramp geschiedde in de
Ierse zee, toen het schip halverwege was tussen Schotland en Noord-Ier-
land, waarheen het op weg was. Het is de kortste zeeroute tussen Schot
land en Ierland, waaraan velen, ook uit Engeland, de voorkeur geven,
die bevreesd zijn voor ruw weer! Temidden van een kokende zee, opge
zweept door een duivelse orkaan, die bij tijden een snelheid van 175 kilo
meter ontwikkelde, dook de Princess Victoria de diepte in.
In totaal 139 schipbreukelingen
vermist
Het was Zaterdagmiddag om 3 uur
toen de eerste kuststreep in zicht kwam.
Reeds om 7 uur in de ochtend, toen het
schip de baai van Stramleur had ver
laten en open zee had bereikt, begonnen
de moeilijkheden. De grote deuren, welke
toegang geven tot het auto-dek. gelegen
onder het passagiersdek en boven de
waterlinie, waarop zware- watermassa's
voortdurend hadden gebeukt, konden het
piet langer houden en begaven het. Door
deze deuren passeren de motorvoertui
gen, waarvan er in de boeg van het
schip tachtig kunnen staan.
Het schip begon toen hoe langer
hoe meer over te hellen en werd,
toen het water tenslotte de machine
kamer binnendrong, onbestuurbaar.
Over een afstand van meer dan der
tig kilometer dreef het hulpeloos rond
in een zee. welke zo wild was. dat
zich geen enkele zeeman kan her
inneren zo een vreselijke storm te
hebben beleefd. Voor de opvarenden
waren de laatste uren een helse mar
teling. Alles omverwerpend en ver
brijzelend, perste de massa grijsgroen
zeewater de salons binnen.
Huift kwam te laat
De kapitein hoopte de slagzij op te
heffen door ïederen naar de hoogste kant
te dirigeren, maar het werd steeds erger.
Het duurde niet lang of één zijde van
het schip was al geheel onder water. De
mensen klampten zich op het spiegel
gladde, hellende dek vast aan alles dat
houvast kon bieden, ,aan railing, want
en stukken.
Het ergste was dat iedereen door
nat en verkleumd werd. Wanhopig
poogden de bevroren vingers vast te
Een verrassende binnenkomst
van strandend schip
(Van een speciale verslaggever)
Bij alle sombere berichten over wa
tersnood en scheepsrampen kon toch
ook een zeer verheugend bericht wor
den gevoegd. Het in strandingsgevaar
en ondergang verkerende Deense mo
torschip „Annam" (6700 ton) gaf vlak
voor de dreigende stranding op het
Noorderhoofd van Hoek van Holland
het grootste gedeelte van zijn beman- ï00rafgegaan door de reddinsboot.
ning (21 mannen en 3 vrouwen) over
aan de reddingboot President Jan
Leis.
Toen dit was geschied werd het
schip door een grondzee gegrepen en
in de mond van de Waterweg gedron-
officieren het schip niet had willen
verlaten, en nog op de brug was zag
zijn kans en commandeerde tegen de
machinisten, die in de machinekamer
waren gebleven, „volle kracht voor
uit". En de verbaasde ogen van hon
derden toeschouwers zagen het ten
dode opgeschreven schip dwars
over het wrak van de Faustus in
eens de Waterweg binnen stomen,
Met behulp van z.g. Ducks (amphi-
bieauto's) evacueert het corps
Pontonniers o.m. te Raamsdonk-
veer de in hun huizen opgesloten,
door het snel stijgende water
bedreigde inwoners.
mm
Zonder twijfel zal men dit gebeu
ren nog jaren het wonder van Hoek
van Holland noemen.
Brecla was centrum
voor evacue s
Burgers en militairen
handen ineen
(Van een speciale verslaggever)
Breda was gisteren een centrum van
hulpverlening. Om half negen reeds
werd in Concordia een meldingspost
voor evacué's geopend, en tal van
Bredanaren trokken met voertuigen
naar dë getroffen gebieden om mede
mensen in veiligheid te brengen.
Naar men ons gisteravond becijferde,
waren er toen 3000 geregistreerde
vluchtelingen. Maar het kunnen er ook
veel meer geweest zijn: wie denkt er
aan, om bij zo'n gebeurtenis een nauw
keurige statistiek bij te houden?
Spontaan werd van verschillende zij
den gastvrijheid aangeboden. We heb
ben genoeg adressen, vertelde iémand
in Concordia enthousiast.
Vier plaatsen waren er in de stad,
waar de evacué's in grote getale een
gastvrij onthaal konden krijgen: in de
K.M.A., in het Gasthuis, in de Kloos
terkazerne en in Mariendal.
Bootjes voor het vervoer van men- i
sen, die waren geïsoleerd, waren hard
nodig. En om enigermate te voorzien I
in het gebrek aan scheepjes, werden j
enkele motorboten uit de Boeimeer-
singel met een takelwagen uit het wa-
♦er gehaald cn vervolgens met spoed i
naar het noodgebied vervoerd.
Overstromingsramp maakt
diepe indruk op de Antillen
De berichten over de overstromings
ramp in Nederland maakte ook op de
Antillen zeer diepe indruk. Het Rode
Kruis van de Antillen heeft terstond
eeri telegram naar Nederland gezon
den met de vraag, waaraan in de eer
ste plaats behoefte bestaat. Er is een
comité van actie gevormd, dat reeds
aan het werk is gegaan om al het mo
gelijke te doen om de nood te lenigen.
Het medeleven is algemeen. Spontaan
was reeds f 70.000 bijeengebracht. De
douaneambtenaren hebben Willemstad
geadopteerd.
Vrachtauto's uit het Noorden
naar Rotterdam
Een 500-tal vrachtauto's, beladen
met goederen en kleding, tezamen ge
bracht door de regionale Omroep
Noord, Groningen, Friesland en Drente
was gisteravond al onderweg naar
Rotterdam. De lange colonne vracht
auto's werd geëscorteerd door de
Rijkspolitie. Vanochtend hoopte men
Rotterdam te bereiken, waar de ton
nen goederen zullen worden afgele
verd.
In Maassluis worden uit een der
bedreigde huizen met grote spoed
kleding en andere direct noodza
kelijke bezittingen gered. De gevel
heeft het al begeven
houden totdat ze tenslotte toch moes
ten loslaten. De een na de ander:
mannen, vrouwen en kinderen gleden
het brullende water in. Er waren
reddingsgordels en reddingsvesten
voor 1500 mensen aan boord, doch de
situatie maakte het onmogelijk vol
doende reddingsmateriaal te be
machtigen.
Nog erger waren de gevolgen van net
drama wegens de verkeerde positie,
welke de eerste noodsignalen opgaven.
Pas kort voordat het schip zonk werd de
juiste positie geseind. De verschillende
reddingboten en andere vaartuigen zoch
ten daardoor in de verkeerde richting en
arriveerden te laat. Een te hulp gesne.a
tankschip kwam, nadat het schip gezon
ken was, ter plaatse en het stortte dui
zenden liters olie op de schuimende
golven, maar deze lieten zich nauwelijks
kalmeren.
Uit de verhalen van overlevenden bloKt
dat geen ogenblik paniek is ontstaan. De
kaoitein op de brug vertelde kalm door
de" geluidsversterkers wat er gebeurde en
wat men te doen had, en men gedroeg
zich beheerst. Alle hoop was gesteld op
de reddingsvaartuigen, o.a. een torpedo-
bootjager, die zouden komen.
Reddingboten stukgeslagen
Toen het bevel tenslotte kwam om het
schip te verlaten, konden echter slechts
enkele reddingboten worden neergelaten.
Fen er van sloeg als een luciferdoosje te
pletter tegen de scheepswand. Zestien
Dersonen sprongen in een andere boot.
Later zagen overlevenden een redding
boot omslaan en de opvarenden gillende in
het water vallen. Zij verdronken zonder
dal een reddingboot in de nabijheid iets
kon uitrichten omdat de riemen waren
weggespoeld.
De zee was bezaaid met vlotten, sïuk-
ken wrakhout, .kisten en dekstoelen,
waaraan schipbreukelingen zich vast
klampten. Vele vlotten werden door de
golven kapot gebeukt, andere zonken om
dat zij overbelast waren. Men zag mensen
op vlotten bidden en ook snikken. Gered
den zagen lichamen voorbij drijven van
hen die reeds door ontbering waren om
gekomen. Eenzaam dreef ergens het lijk
van een kind met een reddingsgordel om.
In een hoek van de Princess Victoria
zaten kort voor haar ondergang twee
jonge meisjes, ,die zich aan elkaar vast
hielden. Men probeerde haar te bereiken,
maar het was tevergeefs.. Een moeder
worstelde op het dek met twee jonge kin
deren, maar men zag haar nooit meer.
Van de vrouwen en kinderen is er geen
gered. De 44 geredden zijn mannen. Toen
de Princess Victoria in de diepte verdween
stond de kapitein, Ferguson, nog steeds
op de brug.
Tot de passagiers behoorde majoor J.
M. Sinclair, minister van Financiën van
Ulster en Sir Walter Smiles, ,een van de
Lagerhuisleden voor de Britse gebieds
delen.
Toen de geredden wankelend aan land
stapten, waren zij doof door het geweld
van de storm.
Amsterdam kan
duizenden herbergen
Zondagavond laat deelde de centrale
in Amsterdam, waar adressen werden
verzameld van hoofdstedelingen, die
woonruimte ter beschikking van
slachtoffers van de stormramp willen
stellen, mede, dat de hoofdstad reeds
duizenden evacué's kan opvangen.
Gehele hotels en pensions, ook bui
ten de stad, staan open voor de getrof
fenen.
GEEN KIJKSPEL!
De KNAC heeft reeds van verschil
lende zijden uit de getroffen gebie
den het verzoek gekregen, er de aan
dacht van automobilisten op te ves
tigen, dat men bij het hulpverlenings-
werk ernstige hinder ondervindt van
nieuwsgierigen, die per auto aan
komen.
De KNAC doet voorts een beroep
op alle automobilisten om zich waar
dit van nut kan zijn ter beschikking
te stellen van de hulporganisaties. In
het bijzonder meent de KNAC, dat zij
zich in de eerstvolgende dagen ver
dienstelijk kunnen maken bij de in
zameling van de voor de getroffen
gebieden noodzakelijke goederen als
kleding e.d. en door deze naar de cen
trale punten te vervoeren.