Alarmklok luidt over de Krimpen erwaar d Vreselijke scheepsramp tijdens orkaan in Ierse Zee Het wonder van de „Annam" 5 jj. Maandag 2 Februari 1953 Pagina Drooglegger van Walcheren dicht de dijk Een onafzienbare zee (Van een speciale verslaggever) Een grote colonne veewagens uit Utrecht, Woerden, Rotterdam, Gouda, Leeuwarden, Bodegraven en andere plaatsen, welke uit de Krimpenerwaard over de Stolwijk- se brug Gouda binnen reed, was het teken dat ook deze polder door het water op de mens werd her overd. Op drie plaatsen, bij Gou derak, Capelle en Ouderkerk vielen grote gaten in de dijk en met daverend geweld stroomde het water de polder binnen. Met alle mogelijke materiaal werden ploe gen uitgerust om het vee te red den. De dorpen welke zijn over stroomd zijn Stolwijk, Berken- woude, Gouderak, Ouderkerk en Bergambacht. Reeds bij het over steken van de IJssel blijkt welk 'n vernielende kracht het water heeft, want al is de dijk daar nog intact, buitendijks is er weinig heel ge bleven. Met auto's, fietsen, paarden voor wagens gespannen, en lopend, de landbouwers soms met hun juist uit de stal gehaald vee achter zich aan, zo trekt de bevolking weg, een triest gezicht, waarbij men de machteloosheid van de mens tegenover de elementen wel zeer diep voelt. Een trieste Zondag voor de Krimpenerwaard, die straks verlaten en dood zal liggen, als een onafzienbare zee, slechts onderbroken door bomen en wo ningen. In Stolwijk heerst een koortsachtige drukte. In allerijl is er een organisatie uit de grond gestampt. Wagens rijden af en aan. Op het dorpsplein spraken wij de burgemeester van Gouda, die er met een ploeg Rode Kruissoldaten heen is getrokken om te zien, of hij met zijn mannen hulp kon bieden. In Gouda is Zondagochtend het nood- rampendepöt ingericht met 100 bed den om de eerste klap op te vangen. Allen slaan de handen ineen om de evacué's te helpen waar zij kunnen. De stad zit onder meer zonder drink water, doch de melkfabrieken welke over eigen bronnen beschikken, zorgen daar nu voor. Een groot aantal tank wagens is hiervoor gerequireerd. VERDRINKEND LAND Omstreeks kwart voor drie was er een bespreking in het gemeentehuis te Bergambacht, waarbij voorlopig beslo ten werd om het vee te evacueren, doch de bevolking in het dorp niet. Het wa ter komt ongeveer een meter boven het zomerpeil te staan, dufe de kom zal vermoedelijk vrij blijven. Alleen de buurten Ouderkerk, Berkenwoude, Gouderak en een deel van Lekkerkerk en Krimpen worden geëvacueerd via Gouda Haastrecht. Het vee ging naar de veehallen in Utrecht Wij verlaten Bergambacht en rijden in de richting van Berkenwoude. Over al hetzelfde beeld, overal een -drukte van belang. Een gedeelte van de Krim penerwaard ligt vrij laag, namelijk het Westel^k deel en daar zijn ook de gaten in de dijk ontstaan. Men lieeft er verwoed gestreden en wist het gat bij Ouderkerk van honderd meter terug te brengen op veertig. Twee grote mannen had den hier de leiding, prof. Van Veen en prof. ir Jansen, de man, die zo'n groot aandeel heeft gehad in de wederdrooglegging van Walcheren. Prof. Jansen deelde ons mede, dat hij hoopte het gat binnen enkele uren dicht te krijgen, want tegen zes uur zou het water weer zijn hoogste stand bereikt hebben. Koortsachtig werd hier dus ge werkt. Hoewel de kerk nog over eind stond, waren de fundamenten volkomen ondergraven en bloot- gespoeld. Men had reeds trotyl ter beschikking om het gebouw op te blazen. De brokstukken en het puin zouden dan in het gat vallen, waardoor de dijk zou worden ge dicht In het Westelijk deel is de evacuatie zo goed als voltooid en met angst en vrezq .wacht men de komende gebeur tenissen af. Op de erven van vele boerderijen drommen de koeien samen, wachtend op het ogenblik dat ze in de transportauto's geladen worden. De evacuatie ging ook de afgelopen nacht door. DE WIND GIERT EN HET WATER STIJGT Berkenwoude leverde weinig nieuws op. Na de drukte in Stolwijk en Berg ambacht doet het dorpje Berkenwoude al verlaten 'aan. Vrouwen en kinderen zijn reeds grotendeels weg, de mannen volgen. Langzaam stijgt het water in de vele sloten en vaarten. Op het dorpsplein drommen enkele bewoners angstig samen. Ongeveer honderd koei en zijn hier samengebracht in afwach ting van het transport. Angstig loeien de verschrikte dieren in de striemende regen. Nu kunnen wij niet meer recht door. Op het moment dat wij uitstap pen horen wij een bericht binnenkomen over een boer die met zijn 41 koeien aan de rand van het water zit. Onmid dellijk gaat er een transportwagen heen, spoedig gevolgd door een tweede, want de nood is hoog. Nog even rijden wij door, maar reeds spoedig moeten wij draaien, want voor ons ligt een wijde watervlakte. Op de binnenweg van Berkenwoude naar Stolwijk liggen de palen van de netspanning alle dwars over de sloot. Wij nemen een man mee, die voor het veetransport moet zor gen. In Stolwijk zal hij nieuwe vee wagens naar Berkenwoude dirigeren. Door een totaal verlaten buurt rijden wij naar Stolwijk. De telefoonverbin ding is reeds verbroken en de luiken van de huizen zijn gesloten. De wind giert en het water stijgt. WATER ZO VER HET OOG REIKT. Hoe hoog het water stond, blijkt uit deze foto, genomen van het overstroomde gebied ten Zuiden van Dordrecht. In het land gelegen schuren stonden Zondag nog tot het dak in het water. Een beeld van de overstromings ramp, gefotografeerd te Raams- donkveer. Een van de zwaar be schadigde woningen. De gehele voorgevel is weggeslagen. Veerboot Princess Victoriaverdween in het kolkende water (Telefonisch van onze Londensü correspondent). Het Britse passagiersschip „Princess Victoria", een veerboot van bij na 2700 ton, is Zaterdag in de Ierse zee gezonken. Van de 183 opvaren den (passagiers en bemanning) zijn er 139 omgekomen. De ondergang van de Princess Victoria is het vreselijkste zeedrama van de laatste jaren. Het speelde zich in zes uur tijds af. De ramp geschiedde in de Ierse zee, toen het schip halverwege was tussen Schotland en Noord-Ier- land, waarheen het op weg was. Het is de kortste zeeroute tussen Schot land en Ierland, waaraan velen, ook uit Engeland, de voorkeur geven, die bevreesd zijn voor ruw weer! Temidden van een kokende zee, opge zweept door een duivelse orkaan, die bij tijden een snelheid van 175 kilo meter ontwikkelde, dook de Princess Victoria de diepte in. In totaal 139 schipbreukelingen vermist Het was Zaterdagmiddag om 3 uur toen de eerste kuststreep in zicht kwam. Reeds om 7 uur in de ochtend, toen het schip de baai van Stramleur had ver laten en open zee had bereikt, begonnen de moeilijkheden. De grote deuren, welke toegang geven tot het auto-dek. gelegen onder het passagiersdek en boven de waterlinie, waarop zware- watermassa's voortdurend hadden gebeukt, konden het piet langer houden en begaven het. Door deze deuren passeren de motorvoertui gen, waarvan er in de boeg van het schip tachtig kunnen staan. Het schip begon toen hoe langer hoe meer over te hellen en werd, toen het water tenslotte de machine kamer binnendrong, onbestuurbaar. Over een afstand van meer dan der tig kilometer dreef het hulpeloos rond in een zee. welke zo wild was. dat zich geen enkele zeeman kan her inneren zo een vreselijke storm te hebben beleefd. Voor de opvarenden waren de laatste uren een helse mar teling. Alles omverwerpend en ver brijzelend, perste de massa grijsgroen zeewater de salons binnen. Huift kwam te laat De kapitein hoopte de slagzij op te heffen door ïederen naar de hoogste kant te dirigeren, maar het werd steeds erger. Het duurde niet lang of één zijde van het schip was al geheel onder water. De mensen klampten zich op het spiegel gladde, hellende dek vast aan alles dat houvast kon bieden, ,aan railing, want en stukken. Het ergste was dat iedereen door nat en verkleumd werd. Wanhopig poogden de bevroren vingers vast te Een verrassende binnenkomst van strandend schip (Van een speciale verslaggever) Bij alle sombere berichten over wa tersnood en scheepsrampen kon toch ook een zeer verheugend bericht wor den gevoegd. Het in strandingsgevaar en ondergang verkerende Deense mo torschip „Annam" (6700 ton) gaf vlak voor de dreigende stranding op het Noorderhoofd van Hoek van Holland het grootste gedeelte van zijn beman- ï00rafgegaan door de reddinsboot. ning (21 mannen en 3 vrouwen) over aan de reddingboot President Jan Leis. Toen dit was geschied werd het schip door een grondzee gegrepen en in de mond van de Waterweg gedron- officieren het schip niet had willen verlaten, en nog op de brug was zag zijn kans en commandeerde tegen de machinisten, die in de machinekamer waren gebleven, „volle kracht voor uit". En de verbaasde ogen van hon derden toeschouwers zagen het ten dode opgeschreven schip dwars over het wrak van de Faustus in eens de Waterweg binnen stomen, Met behulp van z.g. Ducks (amphi- bieauto's) evacueert het corps Pontonniers o.m. te Raamsdonk- veer de in hun huizen opgesloten, door het snel stijgende water bedreigde inwoners. mm Zonder twijfel zal men dit gebeu ren nog jaren het wonder van Hoek van Holland noemen. Brecla was centrum voor evacue s Burgers en militairen handen ineen (Van een speciale verslaggever) Breda was gisteren een centrum van hulpverlening. Om half negen reeds werd in Concordia een meldingspost voor evacué's geopend, en tal van Bredanaren trokken met voertuigen naar dë getroffen gebieden om mede mensen in veiligheid te brengen. Naar men ons gisteravond becijferde, waren er toen 3000 geregistreerde vluchtelingen. Maar het kunnen er ook veel meer geweest zijn: wie denkt er aan, om bij zo'n gebeurtenis een nauw keurige statistiek bij te houden? Spontaan werd van verschillende zij den gastvrijheid aangeboden. We heb ben genoeg adressen, vertelde iémand in Concordia enthousiast. Vier plaatsen waren er in de stad, waar de evacué's in grote getale een gastvrij onthaal konden krijgen: in de K.M.A., in het Gasthuis, in de Kloos terkazerne en in Mariendal. Bootjes voor het vervoer van men- i sen, die waren geïsoleerd, waren hard nodig. En om enigermate te voorzien I in het gebrek aan scheepjes, werden j enkele motorboten uit de Boeimeer- singel met een takelwagen uit het wa- ♦er gehaald cn vervolgens met spoed i naar het noodgebied vervoerd. Overstromingsramp maakt diepe indruk op de Antillen De berichten over de overstromings ramp in Nederland maakte ook op de Antillen zeer diepe indruk. Het Rode Kruis van de Antillen heeft terstond eeri telegram naar Nederland gezon den met de vraag, waaraan in de eer ste plaats behoefte bestaat. Er is een comité van actie gevormd, dat reeds aan het werk is gegaan om al het mo gelijke te doen om de nood te lenigen. Het medeleven is algemeen. Spontaan was reeds f 70.000 bijeengebracht. De douaneambtenaren hebben Willemstad geadopteerd. Vrachtauto's uit het Noorden naar Rotterdam Een 500-tal vrachtauto's, beladen met goederen en kleding, tezamen ge bracht door de regionale Omroep Noord, Groningen, Friesland en Drente was gisteravond al onderweg naar Rotterdam. De lange colonne vracht auto's werd geëscorteerd door de Rijkspolitie. Vanochtend hoopte men Rotterdam te bereiken, waar de ton nen goederen zullen worden afgele verd. In Maassluis worden uit een der bedreigde huizen met grote spoed kleding en andere direct noodza kelijke bezittingen gered. De gevel heeft het al begeven houden totdat ze tenslotte toch moes ten loslaten. De een na de ander: mannen, vrouwen en kinderen gleden het brullende water in. Er waren reddingsgordels en reddingsvesten voor 1500 mensen aan boord, doch de situatie maakte het onmogelijk vol doende reddingsmateriaal te be machtigen. Nog erger waren de gevolgen van net drama wegens de verkeerde positie, welke de eerste noodsignalen opgaven. Pas kort voordat het schip zonk werd de juiste positie geseind. De verschillende reddingboten en andere vaartuigen zoch ten daardoor in de verkeerde richting en arriveerden te laat. Een te hulp gesne.a tankschip kwam, nadat het schip gezon ken was, ter plaatse en het stortte dui zenden liters olie op de schuimende golven, maar deze lieten zich nauwelijks kalmeren. Uit de verhalen van overlevenden bloKt dat geen ogenblik paniek is ontstaan. De kaoitein op de brug vertelde kalm door de" geluidsversterkers wat er gebeurde en wat men te doen had, en men gedroeg zich beheerst. Alle hoop was gesteld op de reddingsvaartuigen, o.a. een torpedo- bootjager, die zouden komen. Reddingboten stukgeslagen Toen het bevel tenslotte kwam om het schip te verlaten, konden echter slechts enkele reddingboten worden neergelaten. Fen er van sloeg als een luciferdoosje te pletter tegen de scheepswand. Zestien Dersonen sprongen in een andere boot. Later zagen overlevenden een redding boot omslaan en de opvarenden gillende in het water vallen. Zij verdronken zonder dal een reddingboot in de nabijheid iets kon uitrichten omdat de riemen waren weggespoeld. De zee was bezaaid met vlotten, sïuk- ken wrakhout, .kisten en dekstoelen, waaraan schipbreukelingen zich vast klampten. Vele vlotten werden door de golven kapot gebeukt, andere zonken om dat zij overbelast waren. Men zag mensen op vlotten bidden en ook snikken. Gered den zagen lichamen voorbij drijven van hen die reeds door ontbering waren om gekomen. Eenzaam dreef ergens het lijk van een kind met een reddingsgordel om. In een hoek van de Princess Victoria zaten kort voor haar ondergang twee jonge meisjes, ,die zich aan elkaar vast hielden. Men probeerde haar te bereiken, maar het was tevergeefs.. Een moeder worstelde op het dek met twee jonge kin deren, maar men zag haar nooit meer. Van de vrouwen en kinderen is er geen gered. De 44 geredden zijn mannen. Toen de Princess Victoria in de diepte verdween stond de kapitein, Ferguson, nog steeds op de brug. Tot de passagiers behoorde majoor J. M. Sinclair, minister van Financiën van Ulster en Sir Walter Smiles, ,een van de Lagerhuisleden voor de Britse gebieds delen. Toen de geredden wankelend aan land stapten, waren zij doof door het geweld van de storm. Amsterdam kan duizenden herbergen Zondagavond laat deelde de centrale in Amsterdam, waar adressen werden verzameld van hoofdstedelingen, die woonruimte ter beschikking van slachtoffers van de stormramp willen stellen, mede, dat de hoofdstad reeds duizenden evacué's kan opvangen. Gehele hotels en pensions, ook bui ten de stad, staan open voor de getrof fenen. GEEN KIJKSPEL! De KNAC heeft reeds van verschil lende zijden uit de getroffen gebie den het verzoek gekregen, er de aan dacht van automobilisten op te ves tigen, dat men bij het hulpverlenings- werk ernstige hinder ondervindt van nieuwsgierigen, die per auto aan komen. De KNAC doet voorts een beroep op alle automobilisten om zich waar dit van nut kan zijn ter beschikking te stellen van de hulporganisaties. In het bijzonder meent de KNAC, dat zij zich in de eerstvolgende dagen ver dienstelijk kunnen maken bij de in zameling van de voor de getroffen gebieden noodzakelijke goederen als kleding e.d. en door deze naar de cen trale punten te vervoeren.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4