Oiristcliurclic-i*iic*c
EEND
Razende storm teisterde
ook Engeland en België
Gezinnen omgekomen
van V.S.-soldaten
BRAM EN SIJM en de bende van Zwarte Dolf
180 doden en schade
Badpaviljoen op Ameland
in zee gesleurd
De ramp in Engeland
Zaterdag sloot de inschrijving
Londen-Darivin in 19 uur
„Lucia
di Lammermoor"
vlug
veilig
Pagina 8
\iaainlag 2 Februari
MABLETHORPE (Oost-Engeland). 1 Febr. (Reuter)
Een vloedgolf, voortgedreven door ernorm sterke storm
vlagen. lieeft over een afstand van vijftig kilometer de
dijken in de nabijheid van Mablethorpe. in Oost-Enge-
land. doorbroken, waardoor hel land over een afstand
van 3200 meter van de kust is overstroomd. Tot nu toe is
melding gemaakt van 180 om hel leven gekomenen.
De politie vreest, dat er veel meer slachtoffers zullen
zijn. Er is grote schade aangericht.
Honderden personen, woonach.
tig in gebieden ten Noorden en
ten Zuiden van Mablethorpe.
hebben hun huizen moeten ont
ruimen. Zij zijn in vrachtauto's
van leger en luchtmacht naar
Louth. dat 30 K.M verder in het
binnenland is gelegen, overge
bracht. De politie heeft te Louth
een „hoofdkwartier te velde" ge
vestigd, om aan de noodtoestand
het hoofd te bieden.
Te Sutton-on-Sea is een hotel
volledig vernield. De politie poog.
de hier. doch tevergeefs, verbin
ding te krijgen met een radio-
kuststation van de Britse Marine.
De politie van het Graafschap
Lincoln verklaart dat de toestand
..zeer slecht" is.
Een groot gebied tussen Mable
thorpe en het naburige Sutton-
on-Sea, ter lengte van 30 K.M.
en over een afstand van 8 K.M.
het binnenland in. is door de
politie afgezet. In sommige ge
bieden staat het water zes meter
hoog. Men vreest dat velen, die
in landhuisjes woonden, om het
leven zijn gekomen.
Alle verbindingen in dit gebied
zijn verbroken. De politie heeft
vergeefs gepoogd door middel
van radio-auto's verbinding te
krijgen met de geteisterde dor
pen. De redders moeten soms tot
aan de hals door het water wa
den. Een gebied ter lengte van
honderd kilometer langs de kust
van Norfolk is door overstromin
gen geteisterd. In een dorpje zijn
zeven personen door verdrinking
of tengevolge van ontberingen
om het leven gekomen.
Vele dorpen onder water.
In de nabijheid van Wells-on-
Sea is het land tot acht kilome
ters van de kust overstroomd.
Vissersboten werden door het
geweld van de zee op de akkers
geworpen. Een vijf kilometer van
de kust gelegen hotel is door
krachtige golven geteisterd. Ge
meld wordt, dat vele dorpen on
der water zijn gelopen.
Een beambte van het gemeen
tebestuur van Louth reed Zondag
in een vrachtauto door de stra
ten. via een luidspreker oproe
pen uitzendend voor het verlenen
van orderdak aan woninglozen.
Het stadhuis van Louth zag er
uit. alsof er een ontruiming in
oorlogstijd had plaats gevonden.
Op de vloer lagen matrassen en
dekens. De vluchtelingen, die in
vele gevallen slechts hun nacht
goed en een overjas aanhadden,
hingen hun natte kleren op de
radiators van de verwarmir.g te
drogen.
Duizend personen afgesneden.
Kings Lynn, de grootste stad
aan de Wash, met 24.000 inwo
ners, heeft de ergste overstro
ming van zijn geschiedenis te
verduren gekregen. De Ouse.
waaraan deze plaats is gelegen, is
huiten zijn oevers getreden. Hon
derden gezinnen zijn dakloos ge
worden. Twee mannen en twee
vrouwen zijn om het leven geko
men, terwijl verscheidene perso
nen worden vermist. In rubber
boten rond varende vliegers van
de Britse luchtmacht staan de
politie bij. bij het redden van ge.
zinnen van de daken van hun
onder water gelopen woningen.
De vloedgolf heeft hier een hoog
te van ruim tien meter bereikt.
Het water rees in het over
stroomde gebied zo snel, dat vele
gezinnen slechts enkele minuten
hadden om zich in veiligheid te
brengen.
Te Clacton-on-Sea. een vacan-
tieoord aan de Britse Oostkust,
zijn bijna duizend personen dooi
de overstromir..gen afgesneden.
Met man en macht wordt gepoogd
hen te helpen, In dit gebied zijn
dijken en vele woningen weg
geslagen. Men vreest dat velen
om het leven zijn gekomen.
Chelsea onder water.
De Londense artistenwijk, Chel
sea. is onder water gelopen. Ook
een groot gebied rondom Ipswich,
in het Britse Graafschap Uffolk.
staat onder water. De politie heeft
hier grieplijders in veiligheid ge
bracht. Ongeveer een derde ge
deelte van Harwich staat onder
water.
'Toestand in België.
Een overzicht van de storm
ramp welke West-België heeft
getroffen, kan nog niet worden
gegeven. Alle verbindingen met
de kuststreek zijn geblokkeerd
doordat de wegen onder water
staan. In Knokke zijn villa's in
gestort. De dorpen Baasrode. Ter-
monde. Zele, Grimsbergen en
Militair radionet
over noodgebied
c?
(Van onze verslaggever)
Een compleet radionet, met pos
ten in Willemstad, Steenbergen,
Lepelstraat en Halsteren en wal
kie-talkies, zwervend rond de be
dreigde en drukke punten, heeft
de verbindingsdienst van het regi
ment „Prins Frederik" bij het
reddingswerk ingezet.
De militairen van dit onderdeel
en van het regiment „Kornwer-
derzand" hebben een grandioos
aandeel gehad 'bij de redding.
Tussen een en drie uur waren
alle verlofgangers op hun post
teruggekeerd. Snel werden zij
ingezet bij het omvangrijke werk.
Militairen sleepten kadavers van
de wegen, roeiden boten naar de
geïsoleerde gebieden, redden er
de bewoners. Uit de Arsenaal
kazerne werd kleding en dekking
uitgedeeld aan de vluchtelingen.
De mannen van „Kornwerder-
zand" begonnen gisteren met het
dichten van de gaten in een pol
derdijk. Bij opkomend tij werden
ze gisteravond zo snel verrast,
dat zij een drie tonner achter
moesten laten.
Scliepcn gestrand
bij Vlieland
Appels staan onder water. Op
vele plaatsen zijn de dijken door
gebroken.
De waterstand in dit gebied
is van 90 centimeter tot 1 20 M.
In Hevst zijn mensen met bootjes
uit hun beschadigde huizen ge-
evacueerd. Ostende meldt tot nu
toe zes slachtoffers. Antwerpen
drie in de stad en twee in. het
Noordelijke poldergebied. In de
haven van Antwerpen zijn tot
dusver zeven dijken doorgebro
ken. Het grootste gat is 520 meter
lang en zes meter diep. Een
schip, dat in een droogdok lag,
sloeg los en dreef weg. Het
kwam tot zinken voor een kleine
kerk in een dei^ voorsteden van
Antwerpen, na eerst nog in bot
sing te zijn geweest met het
Noorse schip „Tricolor" Men
vreest dat vanavond bij springtij
de toestand kritiek zal worden
Het reizen naar de getroffen ge
bieden is verboden om de eva
cuaties te vergemakkelijken en
te verhinderen dat de paniek, die
van hier en daar wordt gemeld,
zich uitbreidt.
In het geteisterde Oost- en
West-Vlaanderen wonen ongeveer
3 millioen mensen. Omtrent het
aantal evacués is nog niets be
kend. Bij Antwerpen staan dui
zenden bunders land onder water.
Mensen vluchten naar bovenka
mers en zolders en wachten op
hulp van bootjes.
Fusie lussen N.B.V.L.O.,
N.E.W. en N.N.W.B.
DEVENTER De Nederlandse
Bond voor Lichamelijke Opvoe
ding. de Nieuwe Unie voor de
Wandelsport en de Noord-Neder
landse Wandelbond zijn met te
rugwerkende kracht vanaf 1 Jan.
j.l. m Federatief-'Verband vere
nigd.
Zoals bekend organiseert de N.
B.V.L.O. de jaarlijkse Vierdaagse
te Nijmegen, de N.W.U. is de
Wandelsportbond in het Oosten
van ons land. terwijl de Noord-
Nederlandse Wandelbond de or
ganisatie is voor de drie Noorde
lijke provinciën.
HUNSTANTON (Engeland), 1 Febr. (A.P.) - Gevreesd
wordt, dal vandaag Amerikaanse soldaten en hun gezin
nen om het leven gekomen zijn toen alles vernietigende
vloedgolven het slapende dorpje Hunstanton in Norfolk
teisterden. De heldhaftige commandant van de Ameri
kaanse luchtmachteenheid ter plaatse werd vandaag uil-
geput naar een ziekenhuis overgebracht, na hij tever
geefs getracht had de levens van zijn manschappen te
redden.
De betrokken commandant was
kapitein Gerald A. Wetherman,
die tien uur lang tegen de woe
dende elementen gevochten heeft
om de mannen van zijn eenheid,
die met hun gezinnen in Hun
stanton woonden, te redden.
Een aantal Amerikaanse vlie
gers had in dit door de storm
en springvloed geteisterde plaats
je bij de luchtbasis Sculthorpe
huizen gehuurd, waarvan bekend
is, dat zij verwoest zijn.
Het aantal Britse en Ameri
kaanse slachtoffers is nog niet
bekend.
Van de bevolking van Hun
stanton. hebben zich tot dusver 20
gezinnen nog niet gemeld. Ge
vreesd wordt, dat hierbij ook en
kele Amerikanen zijn.
Het juiste aantal slachtoffers
is nog niet bekend maar het
lijkenhuisje van Hunstanton
op enkele kilometers van
het kasteel Sandringham
ligt reeds vol en daarom is ook
in het Sandringhamhotel een
morgue ingericht, waar de eerste
lijken reeds heengebracht zijn.
De vlieger K. Burker uit Gate
City in. Virginia zei: „Deze een
heid geniet de onderscheiding de
taaiste commanderende officier
van de luchtmacht te bezitten".
Hij zei van de situatie te Hun
stanton: „Het was vreselijk. Het
was de ergste overstroming, die
ik ooit zag. Het ergste waren de
lijken, die in takken van de
bomen hingen. Ik zag er drie.
Ik was in 1948 tijdens een orkaan
in Boloxi (Mississippi), maar dit
was veel erger."
(Van onze verslaggever)
LEEUWARDEN Het storm
geweld heelt op Ameland weer
voor de hulpverlening aldaar. De
reddingboot „brandaris" van
Terschelling en de „Prins Hen
drik" van Den Helder werden j
Zaterdagavond om 9 uur geajar-
£hipdvan lW°wnnmïtarZeviSi°P 21 F^rua.ri a.s. zalPrins Harald van Noorwegen, de enige
man aan boord, dat 18.5 mijl uitwoon van kroonprins Olav en kroonprinses Marthazijn 15de
- n - 5erVan°°^enverïaardag vieren. Prins Harald bezoekt een gewone school
KSÏrtf v&°wol!ènkkg, ÏÏS voor middelbaar onderwijs in Oslo. Deze recente foto werd
genomen in de woning van de kroonprinselijke familie
slagen. Men heeft tot Zondag
middag gezocht, doch niets meer
kunnen vinden. Op de Vliehors
le Vlieland is het Zweedse s.s.
mum -Virgo gestrand. Het zat Zon-
aan het Zuid-Weststrand werd dag geheel droog. Twee mijl af-
eveneens 5 m van de duinen *>rina van dit schip strandde een
verslonden.
z.g. Tentenkamp aan de West
punt, waar de duinen toch zo
zeer zijn verminderd, werd op
nieuw 7.5 m weggeslagen. Op 't
eind van de Badweg bij Hollum
coaster van ruim 800 ton,
moedelijk een Duitse tanker. De
De directiekeet welke hier al' motor-reddingboten kunnen er
Jee falln'eoïKst|« heSt M- °ïï£f zlVïislt
staan en waarvan Rijkswater- water staat. Men zou gister
slaat onlangs nog verklaarde dat f™/1 Texel ui
proberen
zee hier waarschijnlijk niet
aan toe zou komen, geraakte nu
half onder water en werd Zon
dagmorgen in allerijl afgebroken.
Het water stond tot tegen de dijk
welke de laatste bescherming
vormt van de landerijen rond
Hollum. Gelukkig voor de be
woners van deze plaats ging de
wind ruimen naar het Noorden,
waardoor de toestand minder
critiek werd. Nu kregen echter
de duinen de volle laag.
Aan het eind van de Badweg
bij Nes hebben de woedende gol
ven badpaviljoen Steinvoorte na
genoeg geheel in zee gesleept.
Het zeer smalle en lage duin
met motorstrandreddingboten
de coaster te bereiken. Op de
Noordzee is een Deens vissers
schuitje vergaan. Het was de
„Esbjerg 469". Er waren drie
man aan boord, die gered zijn
door de Sumatra-Katwijk 86.
Skaugum in de omgeving van Oslo.
De 8 October a.s. in Engeland beginnende zekerheid wat meer over het vermoede"
wedstrijd voor vliegtuigen over het traject
EngelandNieutc-Zeeland staat, wat ons
land betreftmidden in de belangstelling.
Over enige dagen, wanneer de lijsten van
inschrijvingen voor de snelheidsafdeling
en de handicapsectie zullen worden be
kend gemaakt, zal met iets meer kans op
De prestaties van de English Electrie „Canberra" cu haar
bemanning van twee personen geven een indruk van het
geen men in de snelheidssectie van de Christchurch-race
kan verwachten. Zoals men weel is deze „Canberra", een
foto-verkenningsuitvoering van de „Canberra"-straal-
bommenwerper, twee en twintig uur na het vertrek van
..London Airport" in Darwin in Australië aangekomen.
De vliegtijd over deze afstand van ongeveer 10.000 mijl
bedroeg negentien uur.
Het toestel, dat was uitgerust Over gebrek aan tegenslageto
met vleugeltipbrandstoftanks hadden wij Nederlanders in de
heeft slechts drie tussenlandin- 4:-A
gen gemaakt en telkenmale was
de machine eerder van brandstof
dan de bemanning van voedsel
voorzien.
Het staat wel vast dat aan de
Ohristchuroh-race enige tweemo-
torige „Canberra"-vliegt uigen
deelnemen. Zij moeten als alle
andere toestellen die aan de wed
strijd deelnemen, één verplichte
tussenlanding maken, n.l. in de
omgeving van Basra. Voor het
overige staat het iedere deelne
mer vrij alle naar zijn inzicht
nodige maatregelen te nemen,
die een snelle volbrenging van
de reis mogelijk zal maken. Hij
mag. als zijn vliegtuig daarvoor
geschikt is. in de vlucht brand
stof laten innemen en kan daar
door tussenlandingen overslaan,
behalve die bij Basra.
Verwadht mag worden dat de
meer-motorige straalvliegtuigen
voor passagiersvervoer niet in de
lucht zullen tanken; enige toe
stellen der Amerikaanse lucht
macht, uitgerust met zuigermo
toren, zullen wel van die moge
lijkheid gebruik maken.
De „Uiver"
Het is interessant de prestaties
van de „Uiver" en haar beman
ning in de herinnering te bren
gen. De „Uiver" won, zoals be
kend is, in de Octoberdagen van
1934 de eerste prijs in de handi
cap-afdeling van de Melbourne-
race.
Het toestel legde de afstand
MildenhallMelbourne (19.877
km) af in drie dagen, 18 uur en
17 minuten. De vliegtijd bedroeg
71 uur en 28 minuten, het opont
houd op de grond 18 uur en 49
minuten. Gezagvoerder K. D.
Parmentier bracht zijn machine
na het vertrek uit Mildenhall, op
Zaterdag 10 Oct. 1934, aan de
grond in Rome (oponthoud 27 mi
nuten). Athene (oiponthoud 19
minuten), Aleppo (35 min.) Bag
dad 52 min.). Djask (23 min.),
Karachi (17 min.), Allahabad. (1
uur en 4 min.) Calcutta (33 min.)
Rangoon (32 min.). Alor Star (43
min.). Singapore (29 min.), Dja/-
karta (22 min.), Rembang (37
min.). Koepang (46 min), Dar
win (35 min.), Cloncurry (40 m.)
Gharleville (1 uur), Allbury (8
uur en 35 min.) en daarna in
Melbourne.
De grootste afstand die de Uiver
zonder tussenlanding aflegde was
die tussen Bagdad en Djask n.l.
1590 km, daar deed de machine
5 uur en 13 minuten over, zodat
de kruissnelheid 306 km per uur
toedroeg.
Niettegenstaande de, in onze
ogen, geringe reikwijdte van de
Douglas DC-2. A. 'J. U. (De
Uiver), was de prestatie van be
manning en vliegtuig niet gering
Op de eerste dag immers werd
al een afstand van 4500 km af
gelegd, op de tweede da" niet
minder dan ongeveer 6200 km. de
derde dag 5600 km en in de laat
ste 20 uur ca. 3500 km.
In die „oude tijd" van bijna 19
jaar geleden was de belangstel
ling voor de Melbourne-race in
ons land zeer groot. In de vitri
nes der krantengebouwen hin
gen kaarten van het traject,
waarop steeds, met behulp van
kleine vliegtuigen of vlaggetjes,
de posities der toestellen wer
den aangegeven. Ook in étalages
van zaken werd de stand nauw
gezet bijgehouden.
lijke verloop van de wedstrijd kunnen
worden gezegd. Zaterdag 31 Januari sloot
de inschrijvingstermijn en hel is opmerke
lijk dat er nog weinig door de organise
rende instanties is medegedeeld over de
lot dusverre binnengekomen biljetten.
race toen niet te klagen: de trot
se driemotorige Panderjager met
Asjes, Geysendorffer en Pronk
kwam bij de landing in Aliahabad
door een onwillig landingsgestel
onzacht neer en werd beschadigd,
Albury
De twee motoren van de „Uiver"
maalden rustig duizenden kilo
meters, totdat in de nacht van
Maandag 12 op Dinsdag 13 Oct.
1934 't Engelse persbureau Reu
ter berichtte dat Parmentier een
noodsein had uitgezonden De
bemanning was de koers kwijt
en cirkelde boven Wodonga. Een
uur later vloog de „Uiver" daar
in noodweer nog rondjes en kort
daarop kwam het bericht dat het
toestel op de renbaan van Albu
ry dij het licht van de koplam
pen der auto's van bewoners van
dit plaatsje een geslaagde nood
landing had gemaakt. De machine
was gestrand op 300 km van de
eindstreep.... Albury was ont
dekt, omdat met de stadsverlich
ting van dit plaatsje de naam
was gesein d
Heel Nederland gonsde. Alle
andere berichten hadden geen
aandacht, het enige wat iedereen
interesseerde was de „Uiver" en
Albury. Er was bijna niemand
die. toen de kranten waren ver
schenen. het radiotoestel in de
steek liet. In de bioscopen wer
den de toeschouwers van het
laatste nieuws op de hoogte ge
houden en de krantenbureaux
hadden een ongekend grote be
langstelling. De Nederlandse zen
ders, die om twaalf uur 's nachts
behoorden te sluiten, zouden
doorgaan met het uitzenden tot
dat de ..Uiver" in Melbourne was
geland. In Albury werd er n.l.
koortsachtig gewerkt om de Dou
glas uit de modder te krijgen en
weer startklaar te maken. Dat
gelukte en menigeen heeft die
nacht nog het bericht gehoord:
dat de „Uiver" om twaalf minu
ten over een in Melbourne was
aangekomen.
Op Woensdag 14 October leek
het wel Koninginnedag in Neder
land, overal wapperde de drie
kleur. Iedereen leed aan „Uive-
ritis". Jonggeborenen kregen de
naam ..Uivertje": er ontstonden
Ui ver-straten. Uiver-auto's, Ui ver
koekjes, Uiver-liedjes.
„Safety first."
Gedurende 'heel de Melbourne-
race is het ..safety first" van de
KLM nooit overboord gegooid.
Steeds is de veiligheid in het oog
gehouden. Een tooht op één mo
tor over de Timor-zee, zoals die
door de winnaars Scott en Camp
bell Black in de tweemotorige
„Cornet" is uitgevoerd, is nooit
in de gedachten van Parmentier,
Moll. Prins en van Brugge opge
komen. Zij volbrachten de vlucht
zoals ze elke luchtreis zouden
hebben ondernomen: zonder risi
co.
In de komende Christchurch-
race zal door de KLM van dit
principe niet worden afgeweken.
DE HARMONIE, Groningen
ZONDAG 8 FEBRUARI 8 UUR
ITALIAANSE OPERA
De Concert- en Theaterdirectie
„Internationale"
Leidsekade 56. Amsterdam, Tel. 34240
Zakelijke leiding: MEIER HAMEL
presenteert:
Compagnia d'Opera Italiana
met artisten van de
SCALA TE MILAAN
in
Dramatische Opera in 3 bedrijven van
GAETANO DONIZETTI
met
MACDA PICCAROLO
Vittorio Benetti
Alexandra Barollo
Silvia La Monaco. Bruno Cioni, Alberto
Ciulli, Renato Guerra
KOOR EN ORKEST
onder leiding van Maestro Direttore
Concertatore
Gino Barsanti
EEN GEHEEL ITALIAANSE OPERA
MET SOLISTEN VAN WERELDFORMAAT
Entreeprijzen: f 5.f 4.f 3.en f 2.
a.r.i. Kaartverkoop vanaf Woensdag
4 Febr. van 1012.30 en 2.304.30 uur.
Telefoon 29715.
DAK VAN SEINHUIS
OVER SPOORBAAN
GESLAGEN
LEEUWARDEN In de stad
bleef het overal bij lichte tot min
der lichte schade aan daken, rui-
voor het paviljoen werd door ten enz. Lichtbakken en uithang-
de zee weggezogen en zodoende borden sneuvelden
was het badpaviljoen geheel on
beschermd. De zee spoelde on
der de terrasen door waardoor dak van het seinhuis A, dat zich
Advertentiën
C. A. LENSTRA
Internist, Groningen
A.s. Woensdag
geen spreekuur.
het bouwwerk bij gedeelten in
stortte en door de golven werd
meegesleurd. Er
niets van overgebleven.
Om acht uur gistermorgen
werd de politie gewaarschuwd
en heeft men getracht nog iels
te redden van de inventaris doch
het was levensgevaarlijk zich
binnen het paviljoen te bege
ven. Het aan de andere zijde
van de Badweg gelegen hotel
Scheltema heeft geen schade op
gelopen. Dit is te danken aan 't
vrij brede duin dat voor het
hotel ligt. Behalve wat dakpan-
nenschade en omgewaaide bo
men en telefoonpalen werd er
in Nes geen belangrijke schade
aangericht.
De motorbarkas „Ameland" van
rederij Wagenborg is Zondagmid
dag naar Zeeland vertrokken
bevindt op de splitsing van de
spoorlijnen naar Harlingen
nagenoeg Zwolle, afgerukt en weggeslin
gerd. Het dag vloog over de elee- j
trisché leidingen van de spoorlijn
naar Zwolle heen, zonder deze te
raken en sloeg tientallen meters
verder tegen een afscheiding bij
de z.g SDOorsloot. om daar in het
water terecht te komen. In het
seinhuis werd een grote ravage
aangericht, persoonlijke ongeval
len deden zich echter gelukkig j
niet voor.
De schade aan de seintoeslellen.
vooral door waterschade, viel nog
niet te bepalen, maar is zeer
groot. Ook dc verlichting werd
geheel vernield. Treinvertragin-
gen deden zich Zondagmorgen
oractisch echter te Leeuwarden
niet voor. Men heeft direct Zon-
dac een nooddak gemaakt van
Voordelig
Direct leverbaar
N.V. RIJ WIELEN FABRIEK
VEENO BEDUM
Sterke voeten
Systeem voetversterking
maakt Uw voeten weer krachtig
en sterk. Steunzolen dragen over
bodig.U kunt weer uren wande
len. tot's avonds opgewekt Uw
bezigheden verrichten zonder
moeheid of pijn. Vraagt gratis
prospectus en proef.
PHYSICAL. CULTURE Afd.
Hogewoerd ltO», Lelden.
£<"lllllllllllllllllllllllllllllllllllMlllllllllllllllllllllllllllllll||||||||||||||||||||||||||||||||||||l||||||||||imllllllllllllllllllll'-
Het was Sjef Babbelaere, die met zijn knuisten de sterkte grauwe jeep, dik onder het stof en modder. Moeizaam hees
van de deur en de hengels beproefde. „Hei. 't wordt tijd,
dat ge ontwaken gaat, zulle. In de pomp op de plaats is wel
water te vinden, om u te kuisen. Over een kwartierke is het
aantreden voor de ochtenddis Brammetje en Sijm hadden
enige minuten nodig, om een beetje bij te komen. De (wrede)
wijze, waarop zij nu tot de werkelijkheid werden teruggeroe
pen, verschilde toch wel erg met de welluidende klank van de
wekker en het glaasje melk en zachtgekookte eitje, dat hen
thuis altijd vriendelijk verzoende met het begin van een nieuwe
dag. Het ontbijt verliep zakelijk Gastheer Dolf Krabbebakker
liet zich niet zien en bediende Sjef scheen aan ochtendziekte
te lijden, want op Sijmens vraag, wat er vandaag van hen ver
langd zou worden, antwoordde hij tenminste met een onver
staanbaar gegrom, dat evengoed kon betekenen, dat zij aard
appelen gingen inkuilen, dan wel de Bank van Engeland zouden
beroven Zwijgend ook ging hij hen na het verorberen van de
vier dikke sneden roggebrood en het glaasje lauwe melk voor
naar de garage. Hier stond, in een hoekje weggescholen, een
Brammetje zich in het voertuig en dacht, zittend op de onge
makkelijke harde achterbank, met weemoed aan het zachte
dons, waarin hij nog geen half uurtje geleden heerlijk lag te
sluimeren. Sijmen scheen zich veel meer op zijn gemak te voe
len. Het avontuur, dat hem te wachten stond, bracht hem in
een opperbeste stemming. En dat bleef zo, nadat Sjef het voer
tuig in beweging had gezet en een koel ochtendbriesje venijnig
lang de oren van de drie inzittenden streek. De stevige bediende
hield niet van rustig rijden. Dat was zo te merken aan de wijze,
waarop hij de verschillende pastorale weggetjes met de vele
kuilen en bochten „nam". Zelfs Sijm zou moeten toegeven, dat
de rit in de slee van Dolf Krabbebakker, de vorige dag, heel
wat plezieriger was. Maar daaraan wilde hij niet denken, be
langstellend keek hij in het rond en genoot van het opgaan van
de zon en de aanblik van het zachtglooiende landschap. In het
begin reden zij nog door een bekende omgeving, maar na een
kwartiertje kwamen zij door streken en dorpjes, waarvan de
twee verslaggevers nog nooit gehoord hadden