Oiristcliurclic-i*iic*c EEND Razende storm teisterde ook Engeland en België Gezinnen omgekomen van V.S.-soldaten BRAM EN SIJM en de bende van Zwarte Dolf 180 doden en schade Badpaviljoen op Ameland in zee gesleurd De ramp in Engeland Zaterdag sloot de inschrijving Londen-Darivin in 19 uur „Lucia di Lammermoor" vlug veilig Pagina 8 \iaainlag 2 Februari MABLETHORPE (Oost-Engeland). 1 Febr. (Reuter) Een vloedgolf, voortgedreven door ernorm sterke storm vlagen. lieeft over een afstand van vijftig kilometer de dijken in de nabijheid van Mablethorpe. in Oost-Enge- land. doorbroken, waardoor hel land over een afstand van 3200 meter van de kust is overstroomd. Tot nu toe is melding gemaakt van 180 om hel leven gekomenen. De politie vreest, dat er veel meer slachtoffers zullen zijn. Er is grote schade aangericht. Honderden personen, woonach. tig in gebieden ten Noorden en ten Zuiden van Mablethorpe. hebben hun huizen moeten ont ruimen. Zij zijn in vrachtauto's van leger en luchtmacht naar Louth. dat 30 K.M verder in het binnenland is gelegen, overge bracht. De politie heeft te Louth een „hoofdkwartier te velde" ge vestigd, om aan de noodtoestand het hoofd te bieden. Te Sutton-on-Sea is een hotel volledig vernield. De politie poog. de hier. doch tevergeefs, verbin ding te krijgen met een radio- kuststation van de Britse Marine. De politie van het Graafschap Lincoln verklaart dat de toestand ..zeer slecht" is. Een groot gebied tussen Mable thorpe en het naburige Sutton- on-Sea, ter lengte van 30 K.M. en over een afstand van 8 K.M. het binnenland in. is door de politie afgezet. In sommige ge bieden staat het water zes meter hoog. Men vreest dat velen, die in landhuisjes woonden, om het leven zijn gekomen. Alle verbindingen in dit gebied zijn verbroken. De politie heeft vergeefs gepoogd door middel van radio-auto's verbinding te krijgen met de geteisterde dor pen. De redders moeten soms tot aan de hals door het water wa den. Een gebied ter lengte van honderd kilometer langs de kust van Norfolk is door overstromin gen geteisterd. In een dorpje zijn zeven personen door verdrinking of tengevolge van ontberingen om het leven gekomen. Vele dorpen onder water. In de nabijheid van Wells-on- Sea is het land tot acht kilome ters van de kust overstroomd. Vissersboten werden door het geweld van de zee op de akkers geworpen. Een vijf kilometer van de kust gelegen hotel is door krachtige golven geteisterd. Ge meld wordt, dat vele dorpen on der water zijn gelopen. Een beambte van het gemeen tebestuur van Louth reed Zondag in een vrachtauto door de stra ten. via een luidspreker oproe pen uitzendend voor het verlenen van orderdak aan woninglozen. Het stadhuis van Louth zag er uit. alsof er een ontruiming in oorlogstijd had plaats gevonden. Op de vloer lagen matrassen en dekens. De vluchtelingen, die in vele gevallen slechts hun nacht goed en een overjas aanhadden, hingen hun natte kleren op de radiators van de verwarmir.g te drogen. Duizend personen afgesneden. Kings Lynn, de grootste stad aan de Wash, met 24.000 inwo ners, heeft de ergste overstro ming van zijn geschiedenis te verduren gekregen. De Ouse. waaraan deze plaats is gelegen, is huiten zijn oevers getreden. Hon derden gezinnen zijn dakloos ge worden. Twee mannen en twee vrouwen zijn om het leven geko men, terwijl verscheidene perso nen worden vermist. In rubber boten rond varende vliegers van de Britse luchtmacht staan de politie bij. bij het redden van ge. zinnen van de daken van hun onder water gelopen woningen. De vloedgolf heeft hier een hoog te van ruim tien meter bereikt. Het water rees in het over stroomde gebied zo snel, dat vele gezinnen slechts enkele minuten hadden om zich in veiligheid te brengen. Te Clacton-on-Sea. een vacan- tieoord aan de Britse Oostkust, zijn bijna duizend personen dooi de overstromir..gen afgesneden. Met man en macht wordt gepoogd hen te helpen, In dit gebied zijn dijken en vele woningen weg geslagen. Men vreest dat velen om het leven zijn gekomen. Chelsea onder water. De Londense artistenwijk, Chel sea. is onder water gelopen. Ook een groot gebied rondom Ipswich, in het Britse Graafschap Uffolk. staat onder water. De politie heeft hier grieplijders in veiligheid ge bracht. Ongeveer een derde ge deelte van Harwich staat onder water. 'Toestand in België. Een overzicht van de storm ramp welke West-België heeft getroffen, kan nog niet worden gegeven. Alle verbindingen met de kuststreek zijn geblokkeerd doordat de wegen onder water staan. In Knokke zijn villa's in gestort. De dorpen Baasrode. Ter- monde. Zele, Grimsbergen en Militair radionet over noodgebied c? (Van onze verslaggever) Een compleet radionet, met pos ten in Willemstad, Steenbergen, Lepelstraat en Halsteren en wal kie-talkies, zwervend rond de be dreigde en drukke punten, heeft de verbindingsdienst van het regi ment „Prins Frederik" bij het reddingswerk ingezet. De militairen van dit onderdeel en van het regiment „Kornwer- derzand" hebben een grandioos aandeel gehad 'bij de redding. Tussen een en drie uur waren alle verlofgangers op hun post teruggekeerd. Snel werden zij ingezet bij het omvangrijke werk. Militairen sleepten kadavers van de wegen, roeiden boten naar de geïsoleerde gebieden, redden er de bewoners. Uit de Arsenaal kazerne werd kleding en dekking uitgedeeld aan de vluchtelingen. De mannen van „Kornwerder- zand" begonnen gisteren met het dichten van de gaten in een pol derdijk. Bij opkomend tij werden ze gisteravond zo snel verrast, dat zij een drie tonner achter moesten laten. Scliepcn gestrand bij Vlieland Appels staan onder water. Op vele plaatsen zijn de dijken door gebroken. De waterstand in dit gebied is van 90 centimeter tot 1 20 M. In Hevst zijn mensen met bootjes uit hun beschadigde huizen ge- evacueerd. Ostende meldt tot nu toe zes slachtoffers. Antwerpen drie in de stad en twee in. het Noordelijke poldergebied. In de haven van Antwerpen zijn tot dusver zeven dijken doorgebro ken. Het grootste gat is 520 meter lang en zes meter diep. Een schip, dat in een droogdok lag, sloeg los en dreef weg. Het kwam tot zinken voor een kleine kerk in een dei^ voorsteden van Antwerpen, na eerst nog in bot sing te zijn geweest met het Noorse schip „Tricolor" Men vreest dat vanavond bij springtij de toestand kritiek zal worden Het reizen naar de getroffen ge bieden is verboden om de eva cuaties te vergemakkelijken en te verhinderen dat de paniek, die van hier en daar wordt gemeld, zich uitbreidt. In het geteisterde Oost- en West-Vlaanderen wonen ongeveer 3 millioen mensen. Omtrent het aantal evacués is nog niets be kend. Bij Antwerpen staan dui zenden bunders land onder water. Mensen vluchten naar bovenka mers en zolders en wachten op hulp van bootjes. Fusie lussen N.B.V.L.O., N.E.W. en N.N.W.B. DEVENTER De Nederlandse Bond voor Lichamelijke Opvoe ding. de Nieuwe Unie voor de Wandelsport en de Noord-Neder landse Wandelbond zijn met te rugwerkende kracht vanaf 1 Jan. j.l. m Federatief-'Verband vere nigd. Zoals bekend organiseert de N. B.V.L.O. de jaarlijkse Vierdaagse te Nijmegen, de N.W.U. is de Wandelsportbond in het Oosten van ons land. terwijl de Noord- Nederlandse Wandelbond de or ganisatie is voor de drie Noorde lijke provinciën. HUNSTANTON (Engeland), 1 Febr. (A.P.) - Gevreesd wordt, dal vandaag Amerikaanse soldaten en hun gezin nen om het leven gekomen zijn toen alles vernietigende vloedgolven het slapende dorpje Hunstanton in Norfolk teisterden. De heldhaftige commandant van de Ameri kaanse luchtmachteenheid ter plaatse werd vandaag uil- geput naar een ziekenhuis overgebracht, na hij tever geefs getracht had de levens van zijn manschappen te redden. De betrokken commandant was kapitein Gerald A. Wetherman, die tien uur lang tegen de woe dende elementen gevochten heeft om de mannen van zijn eenheid, die met hun gezinnen in Hun stanton woonden, te redden. Een aantal Amerikaanse vlie gers had in dit door de storm en springvloed geteisterde plaats je bij de luchtbasis Sculthorpe huizen gehuurd, waarvan bekend is, dat zij verwoest zijn. Het aantal Britse en Ameri kaanse slachtoffers is nog niet bekend. Van de bevolking van Hun stanton. hebben zich tot dusver 20 gezinnen nog niet gemeld. Ge vreesd wordt, dat hierbij ook en kele Amerikanen zijn. Het juiste aantal slachtoffers is nog niet bekend maar het lijkenhuisje van Hunstanton op enkele kilometers van het kasteel Sandringham ligt reeds vol en daarom is ook in het Sandringhamhotel een morgue ingericht, waar de eerste lijken reeds heengebracht zijn. De vlieger K. Burker uit Gate City in. Virginia zei: „Deze een heid geniet de onderscheiding de taaiste commanderende officier van de luchtmacht te bezitten". Hij zei van de situatie te Hun stanton: „Het was vreselijk. Het was de ergste overstroming, die ik ooit zag. Het ergste waren de lijken, die in takken van de bomen hingen. Ik zag er drie. Ik was in 1948 tijdens een orkaan in Boloxi (Mississippi), maar dit was veel erger." (Van onze verslaggever) LEEUWARDEN Het storm geweld heelt op Ameland weer voor de hulpverlening aldaar. De reddingboot „brandaris" van Terschelling en de „Prins Hen drik" van Den Helder werden j Zaterdagavond om 9 uur geajar- £hipdvan lW°wnnmïtarZeviSi°P 21 F^rua.ri a.s. zalPrins Harald van Noorwegen, de enige man aan boord, dat 18.5 mijl uitwoon van kroonprins Olav en kroonprinses Marthazijn 15de - n - 5erVan°°^enverïaardag vieren. Prins Harald bezoekt een gewone school KSÏrtf v&°wol!ènkkg, ÏÏS voor middelbaar onderwijs in Oslo. Deze recente foto werd genomen in de woning van de kroonprinselijke familie slagen. Men heeft tot Zondag middag gezocht, doch niets meer kunnen vinden. Op de Vliehors le Vlieland is het Zweedse s.s. mum -Virgo gestrand. Het zat Zon- aan het Zuid-Weststrand werd dag geheel droog. Twee mijl af- eveneens 5 m van de duinen *>rina van dit schip strandde een verslonden. z.g. Tentenkamp aan de West punt, waar de duinen toch zo zeer zijn verminderd, werd op nieuw 7.5 m weggeslagen. Op 't eind van de Badweg bij Hollum coaster van ruim 800 ton, moedelijk een Duitse tanker. De De directiekeet welke hier al' motor-reddingboten kunnen er Jee falln'eoïKst|« heSt M- °ïï£f zlVïislt staan en waarvan Rijkswater- water staat. Men zou gister slaat onlangs nog verklaarde dat f™/1 Texel ui proberen zee hier waarschijnlijk niet aan toe zou komen, geraakte nu half onder water en werd Zon dagmorgen in allerijl afgebroken. Het water stond tot tegen de dijk welke de laatste bescherming vormt van de landerijen rond Hollum. Gelukkig voor de be woners van deze plaats ging de wind ruimen naar het Noorden, waardoor de toestand minder critiek werd. Nu kregen echter de duinen de volle laag. Aan het eind van de Badweg bij Nes hebben de woedende gol ven badpaviljoen Steinvoorte na genoeg geheel in zee gesleept. Het zeer smalle en lage duin met motorstrandreddingboten de coaster te bereiken. Op de Noordzee is een Deens vissers schuitje vergaan. Het was de „Esbjerg 469". Er waren drie man aan boord, die gered zijn door de Sumatra-Katwijk 86. Skaugum in de omgeving van Oslo. De 8 October a.s. in Engeland beginnende zekerheid wat meer over het vermoede" wedstrijd voor vliegtuigen over het traject EngelandNieutc-Zeeland staat, wat ons land betreftmidden in de belangstelling. Over enige dagen, wanneer de lijsten van inschrijvingen voor de snelheidsafdeling en de handicapsectie zullen worden be kend gemaakt, zal met iets meer kans op De prestaties van de English Electrie „Canberra" cu haar bemanning van twee personen geven een indruk van het geen men in de snelheidssectie van de Christchurch-race kan verwachten. Zoals men weel is deze „Canberra", een foto-verkenningsuitvoering van de „Canberra"-straal- bommenwerper, twee en twintig uur na het vertrek van ..London Airport" in Darwin in Australië aangekomen. De vliegtijd over deze afstand van ongeveer 10.000 mijl bedroeg negentien uur. Het toestel, dat was uitgerust Over gebrek aan tegenslageto met vleugeltipbrandstoftanks hadden wij Nederlanders in de heeft slechts drie tussenlandin- 4:-A gen gemaakt en telkenmale was de machine eerder van brandstof dan de bemanning van voedsel voorzien. Het staat wel vast dat aan de Ohristchuroh-race enige tweemo- torige „Canberra"-vliegt uigen deelnemen. Zij moeten als alle andere toestellen die aan de wed strijd deelnemen, één verplichte tussenlanding maken, n.l. in de omgeving van Basra. Voor het overige staat het iedere deelne mer vrij alle naar zijn inzicht nodige maatregelen te nemen, die een snelle volbrenging van de reis mogelijk zal maken. Hij mag. als zijn vliegtuig daarvoor geschikt is. in de vlucht brand stof laten innemen en kan daar door tussenlandingen overslaan, behalve die bij Basra. Verwadht mag worden dat de meer-motorige straalvliegtuigen voor passagiersvervoer niet in de lucht zullen tanken; enige toe stellen der Amerikaanse lucht macht, uitgerust met zuigermo toren, zullen wel van die moge lijkheid gebruik maken. De „Uiver" Het is interessant de prestaties van de „Uiver" en haar beman ning in de herinnering te bren gen. De „Uiver" won, zoals be kend is, in de Octoberdagen van 1934 de eerste prijs in de handi cap-afdeling van de Melbourne- race. Het toestel legde de afstand MildenhallMelbourne (19.877 km) af in drie dagen, 18 uur en 17 minuten. De vliegtijd bedroeg 71 uur en 28 minuten, het opont houd op de grond 18 uur en 49 minuten. Gezagvoerder K. D. Parmentier bracht zijn machine na het vertrek uit Mildenhall, op Zaterdag 10 Oct. 1934, aan de grond in Rome (oponthoud 27 mi nuten). Athene (oiponthoud 19 minuten), Aleppo (35 min.) Bag dad 52 min.). Djask (23 min.), Karachi (17 min.), Allahabad. (1 uur en 4 min.) Calcutta (33 min.) Rangoon (32 min.). Alor Star (43 min.). Singapore (29 min.), Dja/- karta (22 min.), Rembang (37 min.). Koepang (46 min), Dar win (35 min.), Cloncurry (40 m.) Gharleville (1 uur), Allbury (8 uur en 35 min.) en daarna in Melbourne. De grootste afstand die de Uiver zonder tussenlanding aflegde was die tussen Bagdad en Djask n.l. 1590 km, daar deed de machine 5 uur en 13 minuten over, zodat de kruissnelheid 306 km per uur toedroeg. Niettegenstaande de, in onze ogen, geringe reikwijdte van de Douglas DC-2. A. 'J. U. (De Uiver), was de prestatie van be manning en vliegtuig niet gering Op de eerste dag immers werd al een afstand van 4500 km af gelegd, op de tweede da" niet minder dan ongeveer 6200 km. de derde dag 5600 km en in de laat ste 20 uur ca. 3500 km. In die „oude tijd" van bijna 19 jaar geleden was de belangstel ling voor de Melbourne-race in ons land zeer groot. In de vitri nes der krantengebouwen hin gen kaarten van het traject, waarop steeds, met behulp van kleine vliegtuigen of vlaggetjes, de posities der toestellen wer den aangegeven. Ook in étalages van zaken werd de stand nauw gezet bijgehouden. lijke verloop van de wedstrijd kunnen worden gezegd. Zaterdag 31 Januari sloot de inschrijvingstermijn en hel is opmerke lijk dat er nog weinig door de organise rende instanties is medegedeeld over de lot dusverre binnengekomen biljetten. race toen niet te klagen: de trot se driemotorige Panderjager met Asjes, Geysendorffer en Pronk kwam bij de landing in Aliahabad door een onwillig landingsgestel onzacht neer en werd beschadigd, Albury De twee motoren van de „Uiver" maalden rustig duizenden kilo meters, totdat in de nacht van Maandag 12 op Dinsdag 13 Oct. 1934 't Engelse persbureau Reu ter berichtte dat Parmentier een noodsein had uitgezonden De bemanning was de koers kwijt en cirkelde boven Wodonga. Een uur later vloog de „Uiver" daar in noodweer nog rondjes en kort daarop kwam het bericht dat het toestel op de renbaan van Albu ry dij het licht van de koplam pen der auto's van bewoners van dit plaatsje een geslaagde nood landing had gemaakt. De machine was gestrand op 300 km van de eindstreep.... Albury was ont dekt, omdat met de stadsverlich ting van dit plaatsje de naam was gesein d Heel Nederland gonsde. Alle andere berichten hadden geen aandacht, het enige wat iedereen interesseerde was de „Uiver" en Albury. Er was bijna niemand die. toen de kranten waren ver schenen. het radiotoestel in de steek liet. In de bioscopen wer den de toeschouwers van het laatste nieuws op de hoogte ge houden en de krantenbureaux hadden een ongekend grote be langstelling. De Nederlandse zen ders, die om twaalf uur 's nachts behoorden te sluiten, zouden doorgaan met het uitzenden tot dat de ..Uiver" in Melbourne was geland. In Albury werd er n.l. koortsachtig gewerkt om de Dou glas uit de modder te krijgen en weer startklaar te maken. Dat gelukte en menigeen heeft die nacht nog het bericht gehoord: dat de „Uiver" om twaalf minu ten over een in Melbourne was aangekomen. Op Woensdag 14 October leek het wel Koninginnedag in Neder land, overal wapperde de drie kleur. Iedereen leed aan „Uive- ritis". Jonggeborenen kregen de naam ..Uivertje": er ontstonden Ui ver-straten. Uiver-auto's, Ui ver koekjes, Uiver-liedjes. „Safety first." Gedurende 'heel de Melbourne- race is het ..safety first" van de KLM nooit overboord gegooid. Steeds is de veiligheid in het oog gehouden. Een tooht op één mo tor over de Timor-zee, zoals die door de winnaars Scott en Camp bell Black in de tweemotorige „Cornet" is uitgevoerd, is nooit in de gedachten van Parmentier, Moll. Prins en van Brugge opge komen. Zij volbrachten de vlucht zoals ze elke luchtreis zouden hebben ondernomen: zonder risi co. In de komende Christchurch- race zal door de KLM van dit principe niet worden afgeweken. DE HARMONIE, Groningen ZONDAG 8 FEBRUARI 8 UUR ITALIAANSE OPERA De Concert- en Theaterdirectie „Internationale" Leidsekade 56. Amsterdam, Tel. 34240 Zakelijke leiding: MEIER HAMEL presenteert: Compagnia d'Opera Italiana met artisten van de SCALA TE MILAAN in Dramatische Opera in 3 bedrijven van GAETANO DONIZETTI met MACDA PICCAROLO Vittorio Benetti Alexandra Barollo Silvia La Monaco. Bruno Cioni, Alberto Ciulli, Renato Guerra KOOR EN ORKEST onder leiding van Maestro Direttore Concertatore Gino Barsanti EEN GEHEEL ITALIAANSE OPERA MET SOLISTEN VAN WERELDFORMAAT Entreeprijzen: f 5.f 4.f 3.en f 2. a.r.i. Kaartverkoop vanaf Woensdag 4 Febr. van 1012.30 en 2.304.30 uur. Telefoon 29715. DAK VAN SEINHUIS OVER SPOORBAAN GESLAGEN LEEUWARDEN In de stad bleef het overal bij lichte tot min der lichte schade aan daken, rui- voor het paviljoen werd door ten enz. Lichtbakken en uithang- de zee weggezogen en zodoende borden sneuvelden was het badpaviljoen geheel on beschermd. De zee spoelde on der de terrasen door waardoor dak van het seinhuis A, dat zich Advertentiën C. A. LENSTRA Internist, Groningen A.s. Woensdag geen spreekuur. het bouwwerk bij gedeelten in stortte en door de golven werd meegesleurd. Er niets van overgebleven. Om acht uur gistermorgen werd de politie gewaarschuwd en heeft men getracht nog iels te redden van de inventaris doch het was levensgevaarlijk zich binnen het paviljoen te bege ven. Het aan de andere zijde van de Badweg gelegen hotel Scheltema heeft geen schade op gelopen. Dit is te danken aan 't vrij brede duin dat voor het hotel ligt. Behalve wat dakpan- nenschade en omgewaaide bo men en telefoonpalen werd er in Nes geen belangrijke schade aangericht. De motorbarkas „Ameland" van rederij Wagenborg is Zondagmid dag naar Zeeland vertrokken bevindt op de splitsing van de spoorlijnen naar Harlingen nagenoeg Zwolle, afgerukt en weggeslin gerd. Het dag vloog over de elee- j trisché leidingen van de spoorlijn naar Zwolle heen, zonder deze te raken en sloeg tientallen meters verder tegen een afscheiding bij de z.g SDOorsloot. om daar in het water terecht te komen. In het seinhuis werd een grote ravage aangericht, persoonlijke ongeval len deden zich echter gelukkig j niet voor. De schade aan de seintoeslellen. vooral door waterschade, viel nog niet te bepalen, maar is zeer groot. Ook dc verlichting werd geheel vernield. Treinvertragin- gen deden zich Zondagmorgen oractisch echter te Leeuwarden niet voor. Men heeft direct Zon- dac een nooddak gemaakt van Voordelig Direct leverbaar N.V. RIJ WIELEN FABRIEK VEENO BEDUM Sterke voeten Systeem voetversterking maakt Uw voeten weer krachtig en sterk. Steunzolen dragen over bodig.U kunt weer uren wande len. tot's avonds opgewekt Uw bezigheden verrichten zonder moeheid of pijn. Vraagt gratis prospectus en proef. PHYSICAL. CULTURE Afd. Hogewoerd ltO», Lelden. £<"lllllllllllllllllllllllllllllllllllMlllllllllllllllllllllllllllllll||||||||||||||||||||||||||||||||||||l||||||||||imllllllllllllllllllll'- Het was Sjef Babbelaere, die met zijn knuisten de sterkte grauwe jeep, dik onder het stof en modder. Moeizaam hees van de deur en de hengels beproefde. „Hei. 't wordt tijd, dat ge ontwaken gaat, zulle. In de pomp op de plaats is wel water te vinden, om u te kuisen. Over een kwartierke is het aantreden voor de ochtenddis Brammetje en Sijm hadden enige minuten nodig, om een beetje bij te komen. De (wrede) wijze, waarop zij nu tot de werkelijkheid werden teruggeroe pen, verschilde toch wel erg met de welluidende klank van de wekker en het glaasje melk en zachtgekookte eitje, dat hen thuis altijd vriendelijk verzoende met het begin van een nieuwe dag. Het ontbijt verliep zakelijk Gastheer Dolf Krabbebakker liet zich niet zien en bediende Sjef scheen aan ochtendziekte te lijden, want op Sijmens vraag, wat er vandaag van hen ver langd zou worden, antwoordde hij tenminste met een onver staanbaar gegrom, dat evengoed kon betekenen, dat zij aard appelen gingen inkuilen, dan wel de Bank van Engeland zouden beroven Zwijgend ook ging hij hen na het verorberen van de vier dikke sneden roggebrood en het glaasje lauwe melk voor naar de garage. Hier stond, in een hoekje weggescholen, een Brammetje zich in het voertuig en dacht, zittend op de onge makkelijke harde achterbank, met weemoed aan het zachte dons, waarin hij nog geen half uurtje geleden heerlijk lag te sluimeren. Sijmen scheen zich veel meer op zijn gemak te voe len. Het avontuur, dat hem te wachten stond, bracht hem in een opperbeste stemming. En dat bleef zo, nadat Sjef het voer tuig in beweging had gezet en een koel ochtendbriesje venijnig lang de oren van de drie inzittenden streek. De stevige bediende hield niet van rustig rijden. Dat was zo te merken aan de wijze, waarop hij de verschillende pastorale weggetjes met de vele kuilen en bochten „nam". Zelfs Sijm zou moeten toegeven, dat de rit in de slee van Dolf Krabbebakker, de vorige dag, heel wat plezieriger was. Maar daaraan wilde hij niet denken, be langstellend keek hij in het rond en genoot van het opgaan van de zon en de aanblik van het zachtglooiende landschap. In het begin reden zij nog door een bekende omgeving, maar na een kwartiertje kwamen zij door streken en dorpjes, waarvan de twee verslaggevers nog nooit gehoord hadden

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5