Gevolgen voor Willemstad waren ontzettend Noodtoestand in Fijnaart De oorzaken van de ramp Practiscli zonder ba gage BIJNA VEERTIG SCHEPEN in nood- voor onze kust KLUNDERT en ZEVENBERGEN ZWAAR GETEISTERD De doorbraak Olie in Veen WATER, ERGER DAN Spontane hulp van burgerij en militairen Steeds weer voeren de reddingboten uit Storm van weergaloze kracht NOODSEINEN OORLOG naar Breda Handen vrij voor sjarig-Kai-Sjek - DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 "pUSSEN TWAALF EN EEN UUR werd het reeds in de vooravond drei gende gevaar werkelijkheid. Enkele meters van het beruchte Fort de Hel nabij Willemstad en iets verder nabij Fort Sabina braken de bui tendijken door en baande het water zich een weg naar de polders rond om Fijnaart, Heiningen, Oude Molen. Op hetzelfde ogenblik forceerde de springvloed een dijkopening nabij Klundert, waardoor ook deze ge meente in groot gevaar verkeerde. De gevolgen waren ontzettend Honderden volkomen verraste mensen probeerden zich in veiligheid te stellen, hetgeen tientallen niet gelukte Uit de duisternis en het brakke water doken mensen op, die vertelden alles te hebben verloren; ook hun dierbaren— Honderden anderen, zij die dieper in het polderland woonden, zagen géén kans meer weg te komen. Zij hoopten op de ochtendschemering, die zeer traag naderde. Zij hadden zich begeven naar de bovenverdiepingen van hun woningen, zwaaiden door de stuk geslagen ramen met gordij nen naar de toegesnelde hulpcolonnes, die als vastgenageld op de dijken stonden, wetende, dat er geen materiaal beschikbaar was van zulk een kwaliteit, bestand tegen deze verschrikkelijke springvloed. Met het licht van de morgen spoelden de eerste lijken aan. Doktoren pasten kunstmatige ademhaling toe. Het volk huilde en was radeloos. TT ven voor twaalf uur kondigden en- kele mensen het grote gevaar aan nabij Fort de Hel, een „strategisch" punt voor de doorbraak van de spring vloed, gelegen op enkele honderden meters van Willemstad. Zij trokken met bellen en toeters langs de hofste den en de arbeiderswoningen. Haastig begonnen de mensen aan de vlucht, die echter niet meer mogelijk was, omdat de dijken doorbraken, bomen ontwortelden, huizen neervielen en te gen de dijken werden geslagen. „Ik heb de dijkdoorbraak van Fort de Hel gezien", vertelde vader van der Panne: „Ik was naar bulten ge vlucht en zag de springvloed naderen. Ik ijlde weg, keek om, hoorde een dof fe klap en zag het huis van mijn buur man Arie Borst vergaan. Ik riep nog, maar noch Arie, noch zijn zuster, de weduwe Punt—Borst heb ik nog kun nen ontdekken".... Het water beukte met ontzaglijke kracht door de polders van Noord- West-Brabant. Het ging zo snel, dat de grootste ravage was ontstaan voor dat de bewoners konden ingrijpen. Burgemeester ter Haar van Fijnaart, die even na half een de polder was in gereden om zich van de dreigende ge varen op de hoogte te stellen, moest onmiddellijk terugkeren om hulptroe pen en gemotoriseerde voertuigen te charteren. Toe deze arriveerden was het water reeds tot de Driehoeksedijk genaderd, gelegen op slechts enkele kilometers van Fijnaarts centrum. Er verkeerden tientallen mensen ln het grootste gevaar. Zij klommen op de daken van hun huizen of verdwe- TLpp jp Hq .g^ilypp .Het was zo.frionker, -Ca! 'feitelISrerxe reddingspoging hope- loos was. Er' werden enkele kleine bo ten aangevoerd. Zij waren waardeloos. Inmiddels kwamen de eerste vluch telingen binnen, mensen, die het ge vaar blijkbaar bijtijds nog hadden zien naderen, maar niet zo snel tot een verplaatsing konden komen, dat zij niet werden getroffen door de spring vloed. Nat en vermoeid klauterden de mannen, vrouwen en kinderen tegen de dijken op. Zij waren de „gelukkig- ongelukkigen", want velen waren er, die niet meer uit de polder konden ge raken. Een nieuwe dijkdoorbraak werd ge meld. Het water stroomde Fijnaart- waarts naar de Kwartiersedijk. Enkele inwoners van de polders bij de Kwartiersdijk waren naar de kerk gegaan. Zij hadden geen idee van de ontzettende ramp, die in hun onmid dellijke nabijheid plaats had gegrepen. Bij hun terugkeer vonden zij hun boerderijen en huizen terug omringd door het water. Ouders, die hun kin deren veilig hadden gewaand, zagen hun kleintjes zwaaien vanuit de ra men. Het was een verschrikkelijk beeld. De hulpcolonnes van Rode Kruis, E.H.B.O., honderden militairen uit Vught en andere plaatsen begonnen met de evacuatie van de bevolking. Aan het redden van de mensen op de boerderij kon niet worden begonnen. De hoop leefde, dat reddingsvaartui gen zouden arriveren. Wel heel critiek was Inmiddels de toestand in Willemstad, dat geheel was geïsoleerd door de dijkdoorbraken links en rechts van het „rampen stadje." WILLEMSTAD "Twee inwoners uit Willemstad kwa men rond zes uur in Fijnaart aan en vertelden, dat er toen nog geen slachtoffers waren. De mensen zaten op de bovenverdiepingen van de hui zen en waren vrij veilig. Maatregelen werden genomen om de inwoners van Willemstad, twaalfhonderd in getal, te gaan redden. Een sleep met acht pon tonniers was op weg en zou proberen het stadje te bereiken. De hoop was gering, dat dit mogelijk zou zijn vóór het invallen van de duisternis. Willemstad bood vanaf Fort de Hel, dat in de namiddag te bereiken was, een troosteloos aanzicht. Hoog beukten de golven tegen de vestingwallen. Angstig vroeg iedereen zich af wat er CJAAK BEERENDONK van de buurtschap Fijnaart onder Hei ningen werd om half drie door het water verrast, dat toen reeds tot de bovenverdieping van de woning was doorgedrongen. Met zijn broers en verdere familiele den begaf Sjaak zich naar de huiszolder. Het water was zo hoog gestegen, dat de famihe op de zolderbalken moest klimmen om zioh veilig te stellen. Vervol gens werd een gat in het dak ge maakt. Toen konden de mensen zich naar beneden laten glijden en bereikten zij de Driehoekse- zou gebeuren als over enkele uren de vloed weer kwam aanstormen. In de polders rond Willemstad heer ste een hopeloze toestand. Ook hier mensen, die de noodvlaggen uitstaken. KLUNDERT LJet duurde lang voordat er een over zicht kwam van de toestand in Klundert Nabij de landbouwers Notenboom en de Vrije was de dijk op twee plaat ten doorgebroken. Het water verover de in een minimum van tijd de pol ders. De mensen konden het oude stad je niet meer bereiken. Zij waren ge noodzaakt hun redding te zoeken op de bovenverdiepingen van de huizen. Sommigen, die blijkbaar het gevaar tijdig hadden zien aankomen, begaven zich naar bomen en waren er in ge klauterd. Zij zwiepten mee op het rhyihme van de onstuimige wind, die door het larrft Joeg met een schrikwek kende snelheid. Burgemeester Drayét had reeds om drie uur zijn hoofdkwar tier gevestigd in de kelder van het oude stadhuis. Hij moest er met zijn manschappen wegvluchten en onder dak zoeken in zijn ambtswoning. Van daar uit werd een hulpactie op touw gezet. Generaal-majoor Warringa had de soldaten van het derde militaire ge west reeds bevolen naar de kazernes te komen. Inmiddels werd ook de toestand in Klundert zelf hopeloos. Terwijl even buiten de kom van de gemeente tien tallen mensen in levensgevaar ver keerden, boorde het water zich ln het stadje. Een schip van tachtig ton raakte verzeild in de straten van Wil lemstad. Het 6lingcrdc heen en weer, nam duivenhokken en later daken van huizen mee. Het water vervolgde zijn weg. Het drong langzaam naar Zevenbergen, dat om drie uur een evacuatiebevel kreeg uitgevaardigd. SLACHTOFFERS LJET wa« practisch niet mogelijk om in de grote verwarring tot een beeld te komen van het aantal slachtoffers van de ramp in deze ge troffen hoek. Om acht uur in de mor gen werden in Fijnaart de eerste drie lijken geborgen. Het waren een moe der en twee dochtertjes De man uit de waterhei ontsnapt. Steeds meer berichten druppelden er in Fijnaart binnen. Om drie uur werd meege deeld, dat het aantal slachtoffers was gestegen tot zestien. Toen was echter bij geen benadering te zeggen hoeveel mensen er precies waren omgekomen. Wel kon worden vastgesteld, dat zich in Brabants Westhoek nog enkele duizenden mensen in nood bevonden. Burgemeester Drayer van Klundert kon om vijf uur nog geen berichten geven over het aantal slachtoffers. Hij durfde zelfs geen cijfers te noemen. Hij was echter de mening toegedaan, dat er veel slachtoffers waren geval len. Om acht uur was er nog geen ver andering in de toestand. Hetzelfde aantal slachtoffers werd nog steeds genoemd. Een officiële bevestiging kon op dat moment nog nergens wor den verkregen. De hulptroepen die Fijnaart, Hei ningen, Oude Molen, Klundert., Ze venbergen aandeden, verrichtten schitterende arbeid. Honderden per sonen spanden zich uren aan een stuk in om mensen te redden, paar den en vee in veiligheid te brengen. Autobezitters van heinde en verre ge komen, vervoerden de duizenden vluchtelingen naar Roosendaal, waar in <ie stationsrestauratie een vluchte- lingenhai was Ingericht en naar het Bredase Concordia, alsmede naar tientallen andere plaatsen. Willemstad adopteert Willemstad Nederlandse Antillen hebben J het geteisterde Willemstad geadop- t teerd. Zij zijn reeds bezig met t Inzamelen van geld. Het zjjn zulke aardige nieuwe wonin gen en ze hadden ze juist zo aardig ingericht.Een beeld van de troos teloze toestand in Klundert. De Nieu we Wijk, gebouwd in 1951 en 1952 werd overstroomd door het onstuimi ge water. Met boten voeren de men sen langs de huizen om voorwerpen te redden. Er was echter geen red den aan. FAE BORINGEN, die sinds geruime tijd door de Nederlandse Aard olie Maatschappij in Veen,(Land van Heusden en Altenar) gaande zijn, schijnen succes op te gaan leveren. Er is nl. een oliehoudende laag aan geboord en reeds werd een hoeveel heid olie aan de oppervlakte ge bracht. Er bestaat hoop, dat deze bo ring een blijvend resultaat zal ople- T~)E vreselijke watersnood van 1 Fe- bru&ri 1953 wordt toegeschreven aan de volgende drie factoren: 1. Het tijdstip van het hoog water. 2. De hoogte van het getij, dat spring tij was in verband met de nieuwe maan. 3. De windkracht en de wind richting. Aan 3 kuststations. nl Hoek v. Holland IJmuiden en Harlingen werden de hoogste waterstanden genoteerd die sinds een eeuw zijn opgetreden. In 1894 was de hoogste stand in Hoek van Holland 3.28 meter, terwijl deze Harlingen was in 1936 de hoogste stand 3.19 meter en thans 3.68 meter. De laat-ste grote waterr^mp was die van 13 Januari 1916. Daarinj kwamen 16 mensen om het leven, allen op het eiland Marken. De poldev Waterland en al het land ten Noortfen van de lijn Baam - Apjersfcort ft. Ni)kerk Harderwijk stond toen blfnk Geruime tijd heeft het toen ge duurd, eer het water weer was terug gedrongen. Later zijn de'dijken ver zwaard om te voorkomen, dat ander maal zulk een ramp ons volk zou r 4,11 UVUOUU U..O AUCLtA. .v- A, A i 11Li 1 ilUtt <^-11 thans 3.40 meter werd. Te LJmuiden I treffen. Maar thans is deze ramp nog was in hetzelfde jaar de hoogste I vele malen in omvang en aantal stand 3.68 meter en thans 3.85. In slachtoffers overtroffen. Kinderen, vaders en moeders worden gered aan de grote verkeersweg Breda-Moerdljk. i £)IT IS ERGER DAN OORLOG. MIJNHEER", zei een oud moedertje, toen zij uit de cvacuatie-bus strompelde, die voor Concordia in Breda stil stond, „ik heb de evacuatie meegemaakt in 1910 en dat was erg.... Maar dit tegen water is niets bestand. Het komt op je toegebruld en eer je het weet, loop je er midden in. Gottegod De zachte maar kordate arm van een Rode Krnis-helpster hielp haar over de drempel heen. Die leidde haar naar de grote toneeizaal, waar reeds hon derden bijeenzaten. Llonderden hebben er de gehele dag vertoefd. Honderden, die met we zenloze gezichten daar za'en te wach ten en die probeerden zich te realise ren. wat er gebeurd was. Die met een leeg gebaar de koffie aanpakten, die bereidwillige handen hen toestaken en en met traag gebaar de boterham naar de mond brachten, die hun gul werd aangeboden. Daar zaten zij. Al wat rijden kon aan bus en particuliere wagen, voerde her. naar Breda, weg van het be dreigde gebied, waar de watergolf ga ten vrat in de dijken, de kostbare landerijen onderspoelde en de mensen zo dicht od de hielen zat. dat zij in bomen en op zolders moesten kruipen om hem te ontlopen. De angst om wat zij hebben uit gestaan. staat op al die gezlchen te lezen. Maar ook de angst om wat nog komen zaL Hoe zal men zijn huis en land aantreffen wanneer het water eenmaal gezakt is. Waar zal het vee zijn? Men maakt zich £)OOR HET ONTZETTENDE STORMWEER van Zaterdag en Zondag zün niet minder dan veertig schepen voor onze kust ïnAiood komen te ver keren. Koortsachtig werd gewerkt om met reddingsboten hulp te bieden. Ge lukkig 'konden vele schepen, dank zij het heldhaftige optreden van de be manning van de reddingsboten, naar een veilige haven worden gebracht. Critiek was het moment, waarop de kelders van Seheveningen-radio onder water liepen. Daarin komen nl. dc kabels voor het ontvangstation samen. Met man en macht werd gewerkt. In dc voornacht ging het water vallen. Het radiozend- en ontvangverkeer was niet merkbaar onderbroken geweest! pEN waakboei sloeg los van het lichtschip .Goeree". dat toen met grote schade aan boord enkele mijlen afdreef. De Nederlandse 175 ton metende coaster „Elisabeth" uit Gronin gen raakte voor de kust vast en kon door reddingsboten niet worden be reikt. Drie schepelingen zwommen naar de kust. Een man uit Terheide begaf zich te water om de 63-jarige schipper J. Jonkers van boord te ha len, wat hem lukte. De bemanning kreeg medisGhe hulp en werd van nieuwe kleding voorzien. Het schip zit nog vast op het strand. OP DE PIEREN In Waspik konden de zakken zand al niet meer helpen. Als van een wa terval gutste het water de hulzen binnen. WIER schepen, die ln de Ketelmond bij Kampen voor anker lagen, zijn door de storm los geslagen en op pieren in de Ketelmond gelopen. Het ergste is de Rijnaak „Breithom" uit Bazel er aan toe. Dit schip zit met de achtersteven vast op het dro ge, terwijl het voorschip in het water ligt. De Rijnaak dreigt in tweeën te breken. Persoonlijke ongelukken heb ben zich niet voorgedaan. Sleepbo ten proberen de schepen vlot te trek ken. Zaterdagavond is de kotter „Oud- dorp 13" tussen Noordwijk en Kat wijk gestrand. De drie opvarenden schoten vuurpijlen af. Het scheepje lag bijna tegen het duin aan. toen een reddingsploeg van de Kon. Noord- Zuid-Hollandse Redding Mij er met een vrachtauto over het strand arri veerde. Zij troffen twee Ouddorpers en een Scheveninger in het logies aan. Na enige uren moesten zij toch van boord, omdat het scheepje in de richting van Noordwijk begon af te drijven Het gevaar is niet denkbeel dig. dat het schip te pletter zal slaan. Het m.s. „Tiba" seinde in de nacht van zaterdag op Zondag dat zijn roerquadrant was gebroken. Het schip bevond zich ten Westen van Bres- kens en vroeg sleepboothulp. In deze storm-nacht is de sleepboot „Schelde", die hulp wilde verlenen aan de „Prinses Beatrix" bij het ver ankeren in de Nieuwe Waterweg op een strekdam ge'onen cn nagenoeg vergaan. De reddingsboot „President Jan Leis" tracht de bemanning te redden. De sleepboot wordt als ver loren beschouwd. De zandzuiger „Ahoy" heeft ln Hoek van Holland door het botsen te gen de kade gaten in de scheepshuid opgelopen. „DE INSULINDE" UBT kustvaartuig „Franka 2" maak te Zondagochtend bij Terschel- lingerbank een slagzij van 30 graden, vermoedelijk door het schuiven van de lading. De reddingsboot van dc Kon. Noord-Zuid-Hollandse Redding Mij. „Insulinde", kwam het in nood verkerende schip te hulp en begeleid de het tot- de Eems. vanwaar de „Franka 2" de haven van Delfzijl kon binnenlopen. Op de terugweg kreeg dc reddings boot in de omgeving van Schiermon nikoog zware zee. Op een gegeven mo ment maakte het schip bijna 90 gra den slagzij. De mast lag gelijk met het water. Alles werd van het dek ge slagen. de radio raakte defect. De be manning is behouden, doordat zij zich met, riemen aan haar plaatsen had vastgebonden. Als de „Insulinde" van de voor liu:p noodzakelijke middelen is voorzien, zal zij waarschijnlijk weer uit moeten varen om een Duits schip hulp te bieden, dat bij Rottnmeroog in moeilijkheden is geraakt. ASSISTENTIE DIJ Vlissingen liep het Belgische schip „Luxembourg" aan de grond. De sleepboot „Maas" voer ter assistentie uit. De Duitse tankboot „Julius Rut gers" liep ter hoogte van Noordwijk hoog op het strand. De bemanning bleef aan boord. Het Engelse s.s. „Seabrook" maakte ten Noord-Westen van Hoek van Hol land water. Het vroeg om assistentie. Het Britse schip „Beslwood" had Zondagmorgen ten N.O. van Hiunber met zware slagzij te kampen. Tever geefs stuurde het schip noodseinen naai' het kuststation Humberradio, dat door overstromingen buiten wer king was gesteld. De Britse sleepboot „Prizeman" verloor 15 mijl ten Oosten van YVit- hersea de sleep, het motorschip ,Jle- napin". dat met een onvolledige be manning aan boord stuurloos rond dreef. Later vond de sleepboot de „Menapin" drie mijl verder terug. Ook kwamen noodseinen van het Britse schip „Selby". dat ten Westen van Terschelling in nood verkeerde. De lading was gaan schuiven. Het Zweedse vaartuig „Sueccia" is op weg. De „Selby" bevindt zich nu voor IJmuiden. De ankers van het Duitse s.s. „In- dustria" begaven het en het schip dreef af. Het bevond zich Zondag middag op twee mijl afstand van Hoek van Holland. Een ander Duits schip, de „Harold Oltens". kwam dertig mijl ten N.O van Harwich in nood te verkeren en dreef naar het Zuiden af. Tevergeefs bleef het schip dringend seinen om hulp. Toen het schip 55 mijl ten N.O. van Harwich-dreef, kwam het in de buurt van het Britse schip .Acuity", dat het schip tweemaal op 'sleeptouw had, maar nu weer los is geraakt SLEEP VERLOREN dagmor'ien" was de sleepboot gelukkig "Weer beSfilUTbanr inmiddels zocht de reddingboot „Prins Hendrik" tever geefs naar de lichter met de zes run ners. Ook kon men geen contact krij gen met de Texelse visérsboot ,.TX 14". waarvan noodseinen waren opge vangen. Zondagmiddag omstreeks drie uur liep de ..F.-ins Hendrin" Den Hel der binnen. Voorlopig zal de redding boot niet uit kunnen varen, omdat de bemanning, die zestien uur op zee is geweest, uitgeput is. Dertig mijl ten Westen van I m Heider bevond het Russische s.s. .Enisei" zich in nood. Tussen Vlieland en Texel strandde de Zweedse .Virgo". Het Zweedse schip „Selene" dreef Zaterdagmiddag stuurloos rond ter hoogte van Huil (Oosl-Engeland) Volkomen onbestuurbaar dreef het Deense schip „Annam" 25 mijl ten Westen van Hoek van Holland naar het óósten af. Een anker werd ver loren. Zondagmiddag om twee uur bevond het schip zich met. 38 man nen en drie vrouwen aan boord bh Hoek van Holland, zonder Cat een sleepboot op de dringende noodseinen te hulp had kunnen komen. Om uur liep het behouden de Nieuwe Wa terweg binnen. Het Deense m.s. „Knud" wordt vermist. De laatst bekende positie Zaterdagochtend 14 mijl ten Oosten var. Hartlepool. De Nederlandse „Kota Agoeng", die zich ten N.N.W. van Terschelling be vond, heeft, zich naar het in nood verkerende Deense schip .Anne Torm" begeven. NIET NODIG rxWARS voor Texel verloor de Duit- se sleepboot „Gulosenfjord" zijn sleep, dc tanklichter „Oder", met zes runners Daarna raakte de sleepboot, die een bemanning van acht koppen heeft, zelf in moeilijkheden. Dc red dingboot „Brandaris" voer uit. Zon- "TWEE reddingboten voeren uit ter assistentie van het Finse schip „Bore 6", dat bij Schouwen aan de grond was gelopen. Dc motorredding boot „Maria Carolina Blankenheijm" uit Veere moest terugkeren, omuat de machinist - door tot nu toe onbeken de oorzaak - bewusteloos raakte. De „Koningin Wilhelmina" uit Stelen- dam kon wegens het slechte weer de Fin niet bereiken, In de nacht van Zaterdag op Zondag kwam de „Bore 6" op eigen kracht vlot. In de haven van IJmuiden was de Poolse trawler .JKorab 2" zinkende, maar kwam weer recht toen het water zakte, Het Indische s.s. „Jaïakitu" seinde Zondagmorgen, dat zijn anker aan bakboord was weggeslagen en dat de stuurinrichting niet meer werkte. Onmiddellijke sleepboothulp was ge wenst. Het schin bevond zich op 80 mi.il ten W. van Terschelling. De stuurinrichting kon voorlopig worden gerepareerd. Begeleid door de sleep boot ..Holland" was de „Jaïakitu" Zondagmiddag op weg naar Rotter dam Zondagmorgen vroeg de Panamese tanker hulp. omdat aan bakboord een ernstige lek was geconstateerd Het schip bevond zich ten Westen van Hoek van Holland Het. Engelse s.s. „Norrisia" is in de nabijheid. De reddingboot „Neeltje Jacoba" verliet de haven van IJmuiden om as sistentie te verlenen aan de ..Patave", die zich bij Noordwijk in nood be vond. DE „CARTHAGE" niet veel illusies.... „Dit is de tweede ramp in korte ja ren. mijnheer", zegt een struise jonge vent. ..Eerst heeft de oorlog miin ge doetje weggeblazen, nu staat het, am- ner heropgebouwd, onder water." Practisch geen bagage brengen deze Stakkerds mee Een snei-gevulde tas. wat luiers voor de baby. Sommigen dragen dekens men weet dat nog van de vorige keer. toen de oorlog hen voor zich uitdreef. Moeders komen met kinderwagen en al uit de bus. De kleuter daarin slaapt zo rustig. ..Ik ben beter af dan die stakkerd, die on derweg ui', de bus moest worden ge haaid. omdat het haar tijd was" zegt zli berustend. En even verder com mandeert een kordate vrouw haar kroost bij elkaar: twaalf kinderen. Vele kinderen huilen. Dit is Breda op ae dag van giste ren: een stad. waar de hele burgerij en het hele militaire apparaat de han den uit de mouwen steken om hulp te bieden, op het stadhuis vergadert het college onder voorzitterschap van de burgemeester met de hoofden van dienst, het Roode Kruis zendt colon nes uit naar alle delen van het be dreigde gebied, de burgerij meldt zich aan het stadhuis voor het opnemen van evacué's. Al wie een auto of bus heeft, houdt zich paraat. Van alle kanten duikt hulp op. men fs kwaad, wanneer men niet aanstonds-fato wor den -in geschakeld, ZAKKEN VORDEREN H/irrOUCK levert vrachten zakken af om de gaten in ce dijken te dichten, om het te proberen althans. Maar het. is niet genoeg, het is nooit genoeg. Daarvandaan telefoontjes naar alle koler.handelaren: U moet Uw zak ken inleveren, zij worden gevorderd. De radio-distributie is ingeschakeld, zij geeft nuchter mededelingen en in lichtingen. CADET OM SPEENTJES rtVverai worden grote zalen ingeruimd om de evacué's onder te brengen. Militaire gebouwen zo goed als parti culiere. Op de KMA wordt een cadet erop uitgestuurd om speentjes te ha len, De man kijkt verbaasd. „En je komt niet zonder terug" wordt hem door zijn commandant toegevoegd. In een andere kazerne hebben de solda ten hun bedden afgestaan voor de ge troffenen en gaan zelf slapen op het stro, Kloosterkazeme, kaderschcol en Chassee-kazeme worden in de avon den gereed gehouden voor het ont vangen van nog meer evacué's. Op verzoek van het gemeentebe stuur organiseert de Bredase Motor Club de inzameling van kleren en de kens Het loopt storm in Het Wapen van Breda, waar spontane handen al lerlei noodzakelijke dingen komen brengen. Luiers, jassen en mantels, baddoeken, kinderhemdjes onderbroe ken. 25 Kleine bestelwagens vol worden op de KMA afgeleverd, waar het bu reau van een groot-majoor ln een oogwenk in een textiel-opslagplaats is veranderd. Militairen sjouwen de pak ken af en aan, vlugge vrouwenhanden sorteren, wat binnenkomt. Er is voor al vraag naar beddekruiken cn nacht spiegels. Stapels van deze nuttige \oorwerpen komen er binnen. PENICILLINE F)E INSPECTEUR van de volksge- zondheid in Noord-Brabant. Dr. van Wesemael vertrekt in de mtddag naar Utrecht om voor allerlei vaccina tie-middelen te zorgen. Vooral peni cilline moet er zijn. Het Roede Kruis heeft ae rampen-dépots geopend, er moet beddenmateriaal zijn. Ambulan ces worden vanuit Breda naar de ge troffen gebieden gedirigeerd, vanuit heel Brabant worden de Roode Kruis- colomies ingeschakeld. Er wordt niet gevraagd of U mis schien vannacht ai nif óe veren was en daarom dus moe kunt zijn. Er wordt onverdroten gewerkt. In het wil de weg soms, maar dat is te voorzien. Deze nationale ramp overvalt eenieder en het medelijden met de slachtoffers is zó groot, dat men aanstonds helpen wil en aanpakken. Want er moet veel direct leed verholpen worden. Zóveel dat men amper een inzicht heeft in de grootte van de ramp en ae. m werkt men maar, werkt men r. .ar omdat dit werken leniging beu .at van een nood die men nog niet ln volle omvang kan overzien. MacArthur verheugd zal, naar vervracht, wordt, heden aankondigen, dat de zevende vloot uit de wateren van For- mosa wordt teruggetrokken. Op Formosa verluidt nu, dat de regering van generaal Tsjiang Kai- Sjek van plan is „schaduwregeringen" op te richten voor drie provincies op het vasteland van China. namelijk voor Joennan, Foekien en Tsjekiang. Deze provincies zijn gekozen omdat nationalistische guerillastrüdkrachten deze reeds voor een deel in haar macht hebben, zo wordt verklaard. Generaal Mac Arthur heeft het voornemen van Eisenhower toege juicht. In zijn verklaring zegt Mac Arthur verder, dat President Trumans besluit om Formosa te „neutraliseren" de Chinese communisten heeft aangemoe digd. in versterkte mate tussenbeide te komen in Indo-China, in Korea, in Tibet en langs de gehele periferie van hu agressief opdringen in Azië. LIET Franse s.s. „Carthage" raakte voor de kust bij IJmuiden. op drift. Het schip verloor een anker en nadat de stuurinrichting was gebro ken. ging het op het resterende an ker voor anker. Het vroeg dringend om slcepboothulp De .Neeltje Jaco ba" is weer op weg. Op de Eierlandse gronden bij Texel liep een vissersvaartuig vast. De po sitie van het vaartuig is zeer gevaar lijk De motomödingsbool „Joan Hcdson" zal proberen, ondanks de hoge zeeën, het vaartuig te bereiken. Een zoon van de familie van der Zande nlt het bedreigde Fijnaart haalde tien minuten voordat het huls geheel een prooi van het water werd, nog enkele waardevolle stukken nlt de lade van dé kamer. Buiten ston den bewoners, die hem by gevaar onmiddellijk zouden waarschuwen. Nauwelijks had van der Zande zijn woning verlaten of het huis was er niet meer Ook dat huis is weer leeg! Een redding langs de grote weg Breda-Mocrdjjk.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3