„Dit is verschrikkelijk", was reactie van Prins Bernhard In de donkere avondhemel hangt troosteloze rouw Zware strijd van Deens schip voor de Hoek GROTE SCHEEPSRAMP in Ierse Zee - 139 doden Schaduw over bezoek aan New York Nederlandse schepen in woedende storm 't Verdronken land beleefde talloze tragedie's Princess Victoriagezonken Pagina 4 Maandag 2 Februari 1953 NEW YORK, 1 Febr. (A.P.) ,.Dit is verschrikkelijk nieuws", riep Prins Bernhard uit, toen hij vandaag van Ass. Press vernam, welk een ramp Nederland had ge troffen. De Prins verklaarde, nog geen officieel bericht uit Nederland over de ramp te hebben ontvangen. „Dit is wel het ergste nieuws wat had kunnen gebeuren", zei hij, „juist nu Nederland er weer boven op kwam en op eigen benen kon staan. En het verlies aan mensenlevens maakt het nog erger". Zoals gij weet had Nederland is, dat de beide continenten niet juist aan de Amerikaanse regering langer door de Atlantische Oceaan medegedeeld, dat het geen econo- - had, mische hulp meer noaig had. en nu gebeurt deze ramp. Nederland heeft altijd tegen het water moe ten vedhten, zijn hele geschiedenis door. Wij zullen ook dit nieuwe onheil .béstrijden en het te boven komen, zoals we in het verleden altiid hebben gedaan. De Prins sprak met een ver slaggever van Ass. Press in hei Waldorf Astoria Hotel, waar hy zijn intrek heeft genomen voor zijn bezoek aan New York in verband met de herdenkings feesten. De Prins zei zeer dankbaar te zijn voor de door de Ver. Staten aangeboden hulp. „Dat is altijd gebeurd, als zich ergens een nationale ramp voor deed", verklaarde hij, „en Neder land heeft eveneens altijd hulp geboden als een ander land in een dergelijke situatie verkeerde". „U zult u herinneren dat mijn vrouw de Ver. Staten een per soonlijke gift zond toen het land werd getroffen door de overstro mingen van de Missouri en de Mississippi. Zoals andere mensen zijn wij altijd dankbaar voor per soonlijke giften in een tijd van nationaal onheil". ,,Het is wel een zeer slechte winter geweest, van het begin af, dit keer", voegde de Prins er aan toe. „Ik zal doen wat Koningin verlangt" De Prins verklaarde, nog niet te hebben overwogen, verande ringen te brengen in zijn plannen. „Be zal doen wat de regering en de Koningin van mij verlan gen", zei hij. De Prins was vandaag de gast aan een lunch aangeboden in de Union Club door dr. Gilbert Dar lington, vice-president van de „St. Nicholas Society of New York". Aan deze lunch zat ook zijn broe der, prins Aschwin, aan, die ver bonden is aan het Metropolitan Museum van New York, Prins Bernhard deelde zijn ge hoor in de Saint Marks of the Bouwerie het nieuws van de ramp mede. Hij sprak met grote emotie en zijn gehoor was diep onder de indruk. Hij vroeg de aanwezigen te .bidden voor degenen, die zijn omgekomen en hen die thans in gevaar en ellende verkeren. Prins Bernhard heeft vandaag in de St. Mark-in-the Boweries kerk gesoroken ter gelegenheid van de 300ste verjaardag van de a-echten aan Rede. In zijn rede verklaarde de Prins dat één van de meest hoopgeven de tekenen van de na-oorlogse betrekkingen tussen de Verenig de Staten en West-Europa 't feit iescheiden worden. In plaats daarvan worden zij nader tot el kaar gebracht door de Oceaan, die een brug in plaats van een barrière geworden is. Hij zei, dat het zijn „vaste ge loof en overtuiging" was, dat de ..gemeenschap van cultuur, geloof en aspiraties is op een erfenis, waarin de Nederlanders het voor recht genieten een waardig aan deel te hebben, zou leiden tot het bereiken van onze gemeenschap pelijke doelen ten aanzien van vrijheid, vrede en voorspoed. Na uitvoerig gesproken te heb ben over de eerste Nederlandse kolonies en de nauwe betrekkin gen tussen Amerika en Holland merkte Prins Bernhard op, dal „wij sinds de -tweede wereldoor log dichter dan ooit tevoren tot elkaar gekomen zijn." Hij zeide: „de Nederlanders zullen nooit de grootste Ameri kaanse troepen vergeten, die deel namen aan de bevrijding der Ne derlanden. De talloze graven op Nederlands grondgebied van uw dappere soldaten, die hun levens voor de vrijheid van Europa of ferden. zullen een eeuwigduren de herinnering vormen aan de on verbreekbare banden tussen onze beide volkeren." Vervolgens. aldus de Prins, „heeft Nederland na de oorlog ondervonden wat Amerikaar.se vriendschap zeggen wil." Sleepboot „Schelde" vergaan In de nacht van Zaterdag op Zondag is de sleepboot „Schelde" van de Internationale Sleepdienst Smit en Co., die hulp wilde ver lenen aan de „Prinses Beatrix" bij het verankeren in de Nieuwe Waterweg op een strekdam gelo pen en nagenoeg vergaan. Ijlings werd de hulp ingeroepen van de reddingboot „President Jan Leis", uit Hoek van Holland, die op het ogenblik (Zondagnacht 1.15 uur1) bezig is. de bemanning aan boord te nemen De sleepboot wordt als verloren beschouwd. De „Prinses Beatrix" van de Mij. Zeeland kon wegens het ru we weer niet aan de steigers ko men. en wilde daarom op de Wa terweg voor anker gaan. De „Schelde" assisteerde, maar kwam daarbij zelf terecht op de strek dam „Wil-Nul". De K.L.M. vliegt weer Door de hevige storm moesten ook vele diensten van het lucht verkeer worden geannuleerd, zo als van Schiphol de diensten naar Parijs en FrankfortMunchen. Het toestel op de lijn Hamburg AmsterdamLonden vloog over de Amsterdamse luchthaven heen en ging direct naar de Engelse hoofdstad door. De Zondagoch tenddienst van de K.L.M. naar Londen werd afgelast, doch sinds Zondagmiddag werden de dien sten weer normaal uitgevoerd. Op de luchthaven zelf heeft de Van de vele schepen, die ten gevolge van de storm in nood kwamen te verkeren, waren er drie Nederlandse. De viskotter „Oudorp 17" strandde in de buurt van Noord wijk. Het scheepje werd bovenop de duinen gezet. De bemanning was daar voorlopig veilig en bleef aan boord. Het schip was reeds geruime tijd een prooi van de golven ge weest. Later op de dag is de bemanning van boord gegaan. Er bestaat alle kans op, dat de kotter aan vernieling is prijs gegeven. Voor Terschelling kwam de Franka II in nood te verke ren. Er werd direct sleepboot hulp gevraagd, die werd ver leend. Het schip schepte water, maar de bemanning kon tijdig van boord worden gehaald. Voor de kust van het West- land geraakte de 175 ton me tende kustvaarder Elisabeth uit Groningen in moeilijkhe den. Het liep nogal gelukkig goed af. Er werden vuurpijlen de luoht ingezonden. Het schip geraakte tenslotte op de Oude Slag bij Ter Heide, waar vroe ger de toegang tot het strand lag. De bemanning werd wel dra opgenomen en in veilig heid gebracht. De mannen aan boord zagen kans met zwem vesten aan de wal te komen. De 63-jarige Jonkers bleef aan boord. Later werd de man ook uit zijn benarde positie gered. Ruim 1 meter hoog stroomt het water door 't stadje Raams- donkveer. Op de ach tergrond een hooi- berq, die door de stroom wordt mee gesleurd. (Van een onzer redacteuren) Wal is er van Nieuw Vossemeer gewordenWelk een drama speelt zich hier af? Deze bange vragen kwelden Zondag allen in het W.-Brabantse deel van het geteisterde gebied. Een enkele die onder de beschutting van de dijk woonde kon zich nog ternauwernood in veiligheid bren gen en moest totaal overstuur en met tranen in de ogen machteloos toezien hoe niet alleen zijn eigen bezitmaar ook dat van verwanten en kennissen een prooi werd van de woedende golven. Staande op de dijk vertelt een huis vader hoe hijzijn vrouw en vier kinderen op een steen- ivorp afstand in zijn huisje weetonbereikbaarzonder dat hij bij machte is ook maar iets voor hun redding te kunnen ondernemen. Een troosteloze route hangt in de donkere avondhemel boven dit verdronken land. Commandotroepen Voordat tegen het avonduur de reddingscolonnes met pontons kwamen aangerukt, hebben de Huzarenstukje van president Leis Enkele honderden mensen hebben Zondagmiddag vanaf de door de zee aangevreten duinen bij Hoek van Holland een angsttcekkend schouwspel geziennamelijk de strijd op leven en dood, die het Deense motorschip Annam voor de Nieuwe Waterweg tegen de wind en de met witte schuimkoppen bedekte zee heeft moeten voeren. De „Annam", een schip van 6726 br. ton. was op weg van Hamburg naar Antwerpen, toen het Zaterdagnacht op de Noord zee door het noodweer werd overvallen Om 8 uur Zondag morgen seinde het schip, dat de stuurinrichting onklaar was ge raakt en dat het door de wind naar de kust werd gedreven. Tegen half drie dook het schip op uit de grauwe zee voor de kust bij 's Gravenzande. Men probeerde daar voor anker te gaan, maar het anker werd ver loren. Langzaam maar zeker dreef de „Annam" toen in de richting van de Nieuwe Water weg. Eerst leek het er op, dat het storm geen schade kunnen aan- schip voor het eiland Rozenburg richten. I aan de grond zou lopen, maar de Denen, vechtend voor wat ze waard waren, wisten de „An nam" vlak voor de pieren weer enigszins in hun. macht te krij gen. Op de wal geloofde echter nie. mand, dat zij de Waterweg bin nen zouden kunnen komen. .Zij halen het nooit" was de alge mene opinie. Ook de Denen schenen aan de goede uitslag te twijfelen, want om kwart over vier vroegen zij een reddingboot aan. De „President Leis" voer uit, dansend en steigerend op de golven. Langs de kust steeg de spanning, want men wist dat de „Annam" 38 man en 3 vrouwen aan boord had. Op het stations-emplacement van Dordrecht sloeg een groot gedeelte van de spoorweg ten Westen van het station weg. Een groot gedeelte van het dijklichaam is geheel weg gespoeld, zodat de rails in de lucht zijn komen te hangende betonnen voetstukken van de bovenleiding hier en daar in de lucht hangen, de hoog spanning spalen scheef zijn gaan han gen enz., zodat het treinverkeer hier volkomen gestremd is. De „President Leis" slaagde in wat een moeilijke taak leek. voorzichtig manoeuvrerend, om niet tegen een pier of tegen het schip geslagen te worden, span den de mannen van de „Presi dent Leis" een net tussen hun boot en het Deense schip en via dit net namen zij 21 mannen en drie vrouwen aan boord. De an dere Denen bleven aan op de „Annam", om nog een laatste poging te wagen. ■4 Veilig binnen. Toen het schip voor de mond van de Waterweg lag zag de kapitein zijn kans schoon. Hij zette de machines op volle kracht en voer achter de „Pre sident Leis" op de nauwe geul tussen de pieren aan. Een ogen blik leek het er op. dat het schip nog op de Noorder„;er zou lopen. Het kwam echte» weer in de goede richting en enkele minu ten later was de „Annam" in veiligheid. Aan de wal ging een ,hoe- ra-tje" op. toen 't schip met de lichten op voorbij voer naar Rot. terdam De Denen, die van boord waren gehaald, werden, na in Hoek van Holland weer op ver haal gebracht te zijn. doorgezon den naar hun makkers in Rot terdam. De „President Leis" heeft zijn huzarenstukje met een bescha digd roer moeten betalen. De reddingboot van Breskens zal de „President Leis" vervangen. Mr. Algera voerde besprekingen Zondagavond heeft mr J. Al gera, minister van Verkeer en Waterstaat, met ir A. G. Maris, directeur-generaal van de Rijks waterstaat en andere autoriteiten vergaderd om een inzicht te krij gen in de stand van zaken in verschillende delen van ons land, die door de ramp getroffen zijn. Hierbij werden maatregelen be raamd om de getroffen gebieden met spoed hulp te verlenen. Zo werd een groot aantal vrij willigers die hun diensten had den aangeboden door de tussen komst van de -minister van Ver keer en Waterstaat van spaden voorzien en naar verschillende delen van het land, gestuurd, waar het werd ingezet om gaten in dijken te dichten en het waterkerend vermogen te ver groten. Nog steeds komen be richten binnen en een totaal overzicht van de aangerichte schade zou eerst in de eerstko- daal en de vrijwilligers uit St.. Willebrord met voorbijzien van eigen leven getracht te redden wat er te redden viel. Tot aan de kin in. het water staande duw den de soldaten hun vaartuigen door het kolkende water, en met stroom en wind mee was het nog doenlijk vooruit te komen. Diege nen die zij konden bereiken droegen zij in hun boot of waar dit mogelijk was naar de dijk, waar anderen de kinderen op hun schouders namen en met gereedstaande auto's o.a. naar de Blauwe Zaal in Steenbergen brachten. Kort r.a het middaguur ver schenen de officiële reddingstroe pen uit Roosendaal, die bijgestaan door boerenwagens met tractors zakken zand naar de bedreigde punten van de dijk Steenbergen- St. Philipsland brachten. De een. trale hulpverlening werd voor dit gebied geleid vanuit het ge meentehuis in Steenbergen. De politie regelde op alle knooppun ten het onnoemlijk drukke ver keer dat zich naar en van de omgeving van het geteisterde ge bied rond Nieuw-Vossemeer be gaf. Om ongeveer 8 uur voer een motorboot waaraan eigen rubber, boten bevestigd waren, in de richting van Nieuw Vossemeer, om te trachten enige verbinding tot stand tebrengen. Vannacht tegen middernacht kwam het ge ruststellende bericht dat Nieuw- Vossemeer weliswaar geheel is geïsoleerd doch geen onmiddel lijk gevaar loopt. Deze laatste poging van de Commando's was tevens een groots bewijs var. de bewonderenswaardige moed. men senliefde en daadkracht, waar mee de Commando's de gehele middag zich in dit gebied en ook bij Rilland Bath en Woensdrecht voor de redding hadden ingezet. Hoe nijpend de situatie in Nw.- Vossemeer wel is valt af te lezen van de kommervolle omstandig heden aan de voet van de weg bij Heensemolen, waar het water tot aan de zoldervertrekken stond van o.a. de Rebeccahoeve. Het vee dat men met roeiboten rog kon bereiken werd met een kabel welke verder leiddde naar de dijk. op het droge getrokken. In tussen verdronken talloze koeien en paraden, die niet meer te be i-eiken waren, in de steeds stij gende vloed. Ook de vrijwilligers uit St. Wil lebrord. waaronder Wim van Est, hebben in dit gebied met be wonderenswaardige dapperheid de strijd met de watersnood aan. geboden. De drenkelingen had den geen woorden, om hun dank uit te spreken. Zo ooit dan was hun zwijgen welsprekend. Zij konden slechts met tranen in de ogen hun redders de hand druk ken. Gebrek aan geschikte vaar tuigen en andere hulpmiddelen was echter oorzaak dat men tot op heden in het ongewisse blijft over vele mensenlevens. Uit de Bergse en Halsterse pol. ders konden honderden mensen nog juist in veiligheid worden gebracht. Het reddingswerk werd ook hier belemmerd door het gebrek aan motorvaartuigen. Na herhaalde radio-oproepen kreeg men de beschikking over deze onmisbare reddingsmiddelen, waardoor vele onbereikbare men sen nog konden worden opge haald. Een van de ontelbare droeve belevenissen was die van de vader die gepoogd had zich enige uren lang met zijn kind zwem mende en staande boven water te houden. Het kind verdronk in zijn armen. Om zichzelf nog te kunnen redden heeft de vader, na het dode kind nog eens voor het laatst te hebben gekust, het lijkje aan de wrede golven moe ten prijsgeven. Hier teisterde de ramp niet alleen land en goed. maar vooral onherstelbaar het ouderlijk hart. Ten Zuiden van de stalen brug bij Bergen op Zoom. waar de spoorwegverbinding met Zeeland werd weggeslagen, moest het ge zin van de baanwachter in de vroege morgen uit het huisje wor den weggehaald. Even tevoren had hier een kindje het levens licht aanschouwd, om gelijk van het ouderlijk huis te worden verbannen. Door de goede zorgen van het Rode Kruis kon hier de nood spoedig worden gelenigd. Burgemeester Mazairac en wet houder v. Gemert leidden vanaf de spoorbaan, die over de Kreek, rakdam loopt, het reddingswerk bij Volckerdorp. Een twaalftal gezinnen werd door personeel van het vliegveld Woensdrecht, sol daten van de K.M.A. en burgers in allerijl naar de veilige dam. gevoerd. Sommigen konden slechts gered worden, nadat de daken waren stukgeslagen en zol. dervensters waren opengebro- ken. Twee pas geopereerde per sonen heeft men liggende op hun bed, naar het hoger gelegen deel van de polder gestuwd. Na het eerste alarm hebben Commandotroepen zich naar Ril land Bath begeven. Zij konden echter ir. de loop van de dag het water niet voorblijven zodat zij werden geïsoleerd. Hulptroe pen die later op de dag naar dit gebied vertrokken moesten tot op een afstand van zeven KM van het overstroomde dorp blijven, daar het kolkende water hier'ver der doordringen onmogelijk maakte. En zoals het hier was. was het op vele plaatsen in het enorme gebied dat door de wa tersnood zo verschrikkelijk is ge teisterd. MANMOEDIGE ZEEUWSE COMMISSARIS De hevige Noord westerstorm had Zaterdag de veerdiensten over de Wester- en Oosterscliclde en in de Zandkreek tussen Nrd.- en Zuid-Beveland parten ge speeld en heel wat vertraging opgeleverd. De steigers van de ponten Wolphaartsdijk-Kortgene, Katseveer-Zïerikzee en Krunin- ken-Perkpolder lagen geheel onder water, zodat auto's noch passagiers er op af konden. De Commissaris der Koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot, die Zaterdagmiddag om vier uur het gemeentehuis van Kortgene officieel moest gaan openen, was de eerste en enige die met zijn auto door het reeds 30 cm hoog staande water reed op de pont naar Kortgene. Bij de over kant gekomen, bleek op de 1 km lange strekdam het water een halve meter hoog te staan. Dat werd hem wat te gortig en dus moest er gewacht worden. On geveer anderhalf uur, die het ne- ïspleerde Noord-Beveland niet wilde teleurstellen, gewacht. Toen hij een poging ging wagen, strandde deze haast, want mid den op de strekdam sloeg de motor af en de auto scheen aan de heftige golven overgeleverd. WESTLAND ONTSNAPTE AAN GROOT GEVAAR (Van onze verslaggever) Het Westland is aan een groot gevaar ontsnapt. De springvloed had in de omgeving van Arends duin te 's Gravenzande een diep gat geslagen in het smalle duin gebied. dat daar het achterland tegen de zee beschermt. Als het getij niet bijtijds was terug gelopen. zou niemand hebben kunnen verhinderen dat de zee een deel van het Westland zou hebben verzwolgen. Leden van de Nationale Reserve, de brand weer en vele vrijwilligers heb ben Zondag het gevaar definitief kunnen bezweren door met vier duizend zandzakken het gat te dichten. mende dagen kunnen worden ge geven. Alle technische diensten van de Provinciale en Rijkswater staat werken gecoördineerd met andere burgerlijke en militaire autoriteiten samen om in de meest bedreigde gebieden hulp te verlenen en de eerstnodige teohnische maatregelen nemen. DONAGHADEE (Noord-Ierland), 1 Fcbr. (Reuter) Het Britse passagiersschip „Princess Victoria" is Zater dag in de Ierse Zee gezonken. Van de 183 opvarenden (passagiers en bemanning) zijn er 139 om het leven gekomen. Er zijn tot nu toe zes lijken geborgen. Onder de slachtoffers bevinden zich vrouwen en kinderen. De 44 overlevenden zijn allen mannen. Acht overlevenden zijn door Britse torpedoboot jager „Con test" opgepikt. De reddingsboot van Donaghadee bracht 35 over levenden binnen. Eén reddingsboot van de „Prin cess Victoria" wist Donaghadee binnen te lopen. Aan boord be vond zich een ernstig gewonde man en de lijken van zes andere opvarenden van het verongelukte schip, die dé ontberingen na de schipbreuk niet hadden over leefd. Onder de om het leven geko men leden van de bemanning be vinden zich drie stewardessen. Ook de gezagvoerder, James Ferguson, ging met zijn schip ten onder. Overlevenden hebben medegedeeld hoe hij tot het laat ste ogenblik, ook toen hij wist dat de dood meer dan waar schijnlijk was, de passagiers heeft pogen op te beuren en dat hij steeds een toonbeeld van kalmte is gebleven. Juist voordat de „Princess Victoria" begon te zin ken, gaf Ferguson last het schip te verlaten. Men meent dat zich onder de slachtoffers majoor John Sinclair, vice-premier, en minister van financiën van Noord-Ierland, en Sir Walter Smiles, een afgevaar digde van Noord-Ierland in het Britse Lagerhuis, bevinden. Te water gelaten reddingsboten van de „Princess Victoria", waar in zich vrouwen en kinderen be vonden, sloegen, drie te midden van reusachtige golven, bijna onmiddellijk om. Mannen spron gen te water en poogden, zich vastklemmend aan stukken wrak hout, de k/ust te bereiken. De een na de ander moest ech ter, verstijfd door de koude of uitgeput, zijn stuk hout loslaten en zonk weg. Alles is in het werk gesteld om de opvarenden van het ten ondergang gedoemde schip van boord te halen, doch vergeefs. Sleep- en tankboten, treilers, reddingsboten, de torpedoboot- jager „Contest" en een fregat bevonden zich in de nabijheid van de „Princess Victoria", doch reusachtige golven beletten te dichte nadering van het schip, terwijl het daardoor ook niet mogelijk was met lijnen een ver binding tot stand te brengen. Twee vliegtuigen vlogen boven het met de woedende elementen worstelende schip. Zij zonden radioboodschappen aan de „Con test", om de oorlogsbodem bij zijn reddingspogingen te helpen. Toen de duisternis was inge vallen, bleven de reddingsboten de enorme zeeën trotseren, om, met behulp van fakkels, naar overlevenden te zoeken. Doch de heldhaftige pogingen hunner op varenden leverden geen resul taat meer op. Onder de 44 geredden bevinden zich tien leden van de beman ning.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3