Nood en Offer Moerdijkbrug: spookachtig baken in onmetelijke watervlakte ,Als een stad na een bombardement" Groninger en Friese dijken hielden zich goed Zestien doden bij Januari-vloed 1916 Nieuwsblad van het Noorden van Maandag 2 Februari 1953 Pagina 8 De noodklokken luiden over Neder land, een voor ons land ongekend krachtige stormwind in springtij heeft onze Westkust gebeukt en zich op tal van plaatsen de sterkste getoond tegenover de schijnbaar zo solide dij ken en duinen. Een huivering is door ons volk gegaan bij het horen van de onheilstijdingen, vol onzekerheden en vol nieuwe dreigende gevaren. Een Zondag om nooit te vergeten! We hebben in de oorlogsjaren heel wat meegemaakt, waarvan de herin nering velen nog helder is, doch de berichten over het boosaardig optre den van de vijand hebben nooit die intense plotselinge algemene beroe ring gewekt als nu, aangezien toen de berichtgeving grotendeels was lamge legd en de gruwelen opzettelijk soms enige tijd werden verzwegen voor de buitenwereld. En waren we in die ja ren ook niet min of meer murw ge worden onder de slagen en gruwelen? Gisteren hebben de natuurkrachten zich doen gelden en mede dank zij de radio waren wij allen deelgenoot in een serie rampen, die aaneengroeiden tot één nationale ramp. Misschien zijn wel de meesten onzer het sterkst ge troffen door het feit, dat het ook weer Zeeland is, dat door een watersnood getroffen werd. Nog lang niet zijn daar de wonden geheeld van de niets- en niemand ontziende watervloeden in oorlogstijd veroorzaakt, en opnieuw staan tien duizenden Zeeuwen bij de ruïnes van hun huizen, schuren, vee stapels en velden. Het Nederlandse volk staat bekend om zijn stoerheid, vooral in zijn strijd tegen het water, om zijn sterkte in het geloof, maar zo'n tweede slag kort na de eerste moet toch wel haast het bovenmense lijke eisen. Wanneer wij het voorrecht hebben des zomers wel eens aan onze kusten te vertoeven en de Noordzee kabbelt dan zo rustig aan onze voeten, wan neer we daarbij zien de forse duinen rijen en de sterke zeeweringen, dan staan we niet stil bij mogelijkheden als thans zijn geopenbaard. En giste ren in de loop van de dag was het voor ons hier in het Noorden nog eigenlijk slechts een droom, toen we hoorden wat zich op een paar honderd kilometers van ons verwijderd af speelde. Na de ruwe nacht was hier de stormwind gaan liggen en een blik naar buiten deed ons geloven in een dag als zovele in deze winter. Maar langs onze Westkust bulderde de stormwind voort, terwijl duizenden vochten tegen het geweld van de op gezweepte wateren, vochten voor be houd van hun bezittingen, vochten voor hun leven en dat der hunnen. Het aantal doden groeide met het uur, de schatting van de schade nam met tientallen millioenèn, toe, de angst voor steeds grotere rampspoeden ver meerderde. 't Was aangrijpend en be klemmend. Volgens onze herinnering is buiten de oorlog gerekend de bevolking van ons land niet voor zulk een beproeving gesteld. We herinne ren ons het buiten de oevers treden van onze grote rivieren in de winter 1919'20, toen we met Koningin Wil- helmina de overstroomde gebieden be voeren, maar daarmee is geen verge lijk gerechtvaardigd. We herinneren ons ook, hoe in Augustus van het jaar 1925 .Borculo en omgeving getroffen werden door een cycloon, terwijl later in onze naaste omgeving ook wel eens de natuurkrachten hebben gewoed met grote schade. Maar bij een dag als de 1ste Februari 1953 verzinken deze gebeurtenissen. En nu zijn er twee dingen, die ons moeten bezighouden. De bezinning over het gebeuren zelf in de eerste plaats. Hoe konden we nog juist met gepaste trots tot Amerika zeggen, dat we de ons voor dit jaar toege dachte financiële hulp niet nodig had den. Wat weet een mens toch weinig of eigenlijk niets van wat hem boven 't hoofd hangt. Zo voelt men zich ge zond en sterk, en zó moet men erken nen: wat zijn we eigenlijk waard. Zo zijn we in de waan van onze rust en tevredenheid bezig elkaar met allerlei kleinzieligheden en onaangenaamhe den te treffen ook ondanks het spookbeeld van het wereldgebeuren of daar spreekt vlak bij ons God in de krachten der natuur ons aan in een teken, dat een ogenblik althans dit alles doet verstommen. En als dan de bezinning gekomen is, is er ook aanstonds dat andere, het gevoel van saamhorigheid als volk, het medeleven met de getroffe nen, het besef: dat had ook ons kun nen treffen, de hulpvaardigheid. In zulk een uur wordt het offer geboren! Dan gaat het niet om een dubbeltje of kwartje, waarmee men zich af maakt in een collectezakje of -bus, dan is het voor anderen geen gulden, welke men gemakkelijk uit zijn vest jeszakje haalt, geen tientje, dat met vele andere biljetten in een porte feuille schuilt, maar dan wordt het een offer der dankbaarheid, al naar ieders draagkracht te meten, maar een offer, werkelijk een bewijs, dat meegedra gen wordt het leed van zovelen, een poging, al is het uiteraard nog zo'n zwakke, iets te vergoeden van wat anderen als volle pond hebben te aan vaarden. Weet U het gironummer van het Nationaal Rampenfonds in Den Haag? Het moet U branden in het hart, ook al ligt het voor velen op de bodem van de collectebus. Het is no. 9575. Maar denkt er wel aan, het is een dankbewijs, dat gij niet getroffen zijt, het is een bewijs van medeleven voor wat anderen óók voor U torsen. Daar om moet het ook werkelijk een offer zijn! Verbinding Noord-Zuid verbroken Een vijf kilometer brede, trieste en grauwe watervlakte, strekt zich uit van de Wieldrechtse Zeedijk tot aan de Moerdijkbrug, die als een spook achtig baken temidden van de gol ven staat. Het water dringt de Biesbos binnen, waar de boeren zijn gevlucht. Tegen de zeedijk drijven schuren, wrakstuk ken van bootjes, cadavers van vee en hooibergen. Een deel van de spoordijk naar de Moerdijkbrug is verdwenen; aan de Dordtse kant is de dijk zo ern stig onderspoeld, dat het spoorwegver keer Noord—Zuid voorlopig onmoge lijk zal zijn. In deze omgeving vond de tragische ondergang van een personenauto plaats. Een Rotterdams zakenman reed op de grote weg DordrechtMoerdijk, toen hij door het aanstormende water werd overvallen. Er bevond zich ook een lifter in de auto. De autobestuur der zag nog kans terug te waden, maar de lifter, die in de wagen was blijven zitten, is met auto en al in de richting van de spoordijk gesleurd. Hij heeft de dood in het kolkende water gevon den. En nauwelijks was dit noodlottig on geluk gebeurd of de bevolking van Willemsdorp moest zich teweer stellen tegen het water, dat dwars door de spoordijk was gebroken en het plaats je volkomen isoleerde. Maar de Moer dijkbrug hield stand! Vliegtuigen in actie Marinevliegtuigen zijn bij dag wor den vanmorgen voortgegaan met de hulpverlening. Een helicopter is bezig op Goeree en Overflakkee personen weg te halen, die op boerderijen ge ïsoleerd zijn. Een harpoenvliegtuig heeft bij Stavenisse, Poortvliet en Maartensdijk (op Tholen) rubberbo ten uitgeworpen. Boven Goeree en Overflakkee gebeurt het zelfde. Een Dakota van de K.L.M. heeft behalve rubberboten ook voedsel neergelaten. Chaotische toestand in Engeland Ook in Engeland- heeft de natuur ramp catastrophale vormen aangeno men. Langs de Oostkust zijn over een afstand van meer dan 500 K.M. huizen weggespoeld, zeedijken doorgebroken, schepen gezonken en grote gebieden geïsoleerd. Zelfs een vuurtoren werd volledig vernietigd. Verwacht wordt dat het thans bekende aantal doden (300) nog sterk zal stijgen. Naar schatting zijn 50.000 personen dakloos. Mèer dan 150 mensen kwa men om op Kanveyleiland, in de mon ding van de Theems, dat geheel werd overstroomd. Vijfhonderd worden hier nog vermist. De schade wordt voorlo pig geschat op 400 millioen gulden. Ook vele doden in België De storm, die aan de Belgische kust snelheden van 190 K.M. per uur be reikte, heeft in Vlaanderen enorme schade aangericht. In Oostende kwa men zes personen, die in hun slaap door het water werden verrast, om het leven. Vele doden drijven daar nog in de kelders rond. Te Antwerpen en in de driehoek Antwerpen, Mechelen, Dendermonde zijn talrijke dijken be zweken. In totaal zijn meer dan 20 per sonen gedood. Nederlands schip met springstoffen verdwenen Uit Zeebrugge wordt gemeld, dat het schip, dat met springstoffen naar deze haven onderweg was, nog steeds niet terecht is. Thans blijkt, dat het hier het Nederlandse vaartuig Ter- naete betreft. Men vreest, dat het 9000 ton metende schip vergaan is. Slachtoffer van de ramp Een oud moe dertje wordt door de onder gelopen straten van Maassluis in veiligheid gebracht. Tussen Dordrecht en Hollands Diep (Van een speciale verslaggever)). De watersnood heeft tussen Dordrecht en het Hollands Diep een situatie geschapen, die de bevolking vele angstige uren heeft bezorgd en die de stad Dor drecht het aanzien heeft ge geven als een stad na een bom bardement. Het gevaarlijkste punt lag hier bij de Wieldrechtse dijk, waar men gis terochtend in alle vroegte met man en macht vocht om het watergeweld te keren. Immers, zou men hierin niet slagen, dan zou het gehele Dortse Eiland, waarin de daarop gelegen ge meenten al een zodanige schade is veroorzaakt, dat ze bij benadering nog niet is te schatten, een ramp van on afzienbare afmetingen beleven. Een kolkende zee Zover het oog reikte, waren de Wieldrechtse plassen gistermiddag een angstaanjagende, kolkende zee, waar de toppen van half afgebroken mas ten de plaats aanduiden, waar de spoorwegverbinding Dordrecht-Breda loopt. De spoorbaan is over een leng te van vele kilometers weggeslagen door de ontembare kracht van het water. De grote Rijksweg van Dor drecht naar Zuid-Nederland, is tot aan de Moerdijk geheel onbegaanbaar. Tot in de wijde omtrek hebben de mensen de verschrikking be leefd van het overal doordringende water. Een groot deel van de Dordse straten heeft het aanzien van een stad na een bombarde De kuststreken van Friesland en Gro ningen hebben gelukkig geen ernstige stormschade geleden. Nergens zijn de dijken op verontrustende wijze bescha digd. Tussen de Afsluitdijk en Harlingen sloeg het water in de nacht van Za terdag op Zondag op vele plaatsen over de zeedijk, doch deze bleek in zeer goe de conditie te zijn. Op de plekken waar nieuwe basalt blokken geplaatst moesten worden, be stond de kans dat er stukken uit de dijk weggeslagen zouden worden en daar is des Zondags zoveel mogelijk de wacht gehouden en werden enkele kleine re paraties verricht. Het totaal ver nielde restau rant Brittenburg op de zwaar beschadigde strandboulevard te Katwijk. ment. Ge ziet de kraters, die op verschillende punten door het wa ter in trottoirs en wegdek zijn ge slagen. Grote stadsdelen zijn vol komen geïsoleerd en barricades van zandzakken klei moeten an dere delen beschermen tegen het water, dat naar alle kanten een uitweg zoekt, en in zijn vaart alles meesleurt, wat er onder zijn bereik komt. De telefoonverbinding is verbroken daar het hoofdpostkantoor geheel is ondergelopen. Verscheidene stadswij ken zijn verstoken van electriciteit, terwijl ook de watervoorziening ern stig gevaar loopt. Ziekenhuis onder water In het R.K. Ziekenhuis werd de nor male gang van zaken verstoord om dat de benedenzalen onder water kwa men te staan en de zieken in allerijl naar hoger gelegen verdiepingen moesten worden overgebracht. In koortsachtig tempo is door over heidsinstanties en particulieren ge werkt om aan de dreigende situatie het hoofd te kunnen bieden. Niemand op het Dordse Eiland heeft in deze catastrophale nacht een oog toegedaan. Tegen het ochtendglo ren trokken zowel in Dordt als in om liggende gemeenten mannen en jon gens met schoppen er op uit om de bedreigde punten der dijk te verster ken. In gietregen en onder het geloei van de storm moest er gezwoegd wor den in een tempo, dat van het mense lijk uithoudingsvermogen het uiterste vergde. In Dordrecht verbetering in situatie Het gemeentebestuur van Dordrecht deelde te middernacht mede, dat de toestand niet meer critiek is. De ga ten in de Noorderdijk, de Kildijk en de Kilkade, zomede bij de Wieldrecht en de zeehaven zijn gedicht. Hulp, die nog voortdurend van alle zijden wordt aangeboden, heeft men niet meer no dig. Verder vernamen we over Dor drecht nog het volgende: Het tweede hoge tij liet 2.82 meter meten, hetgeen aanmerkelijk minder was, dan van ochtend, toen alle polders ten Zuiden van de Wieldrechtse zeedijk verloren gingen. De hulpdienst van Dordrecht verloopt uitstekend. gemeenten zijn mensenlevens te be treuren. Op VOORNE PUTTEN zijn vooral de polders ZUIDLAND, OUDEN HOORN, NIEUWENHOORN en AB- BENBROEK als ook de BERNISSE POLDERS ten gevolge van doorbraak van dijken onder water komen te staan. Het ergst getroffen is wel het eiland GOEREE-OVERFLAKKEE. Vrij gro te gedeelten van het eiland staan on der water, terwijl in verschillende dor pen en inzonderheid te STELLEN DAM doden zijn te betreuren. Naastenliefde Een onzer lezers heeft gisteren een aantal soldaten naar hun gar- nizoensplaatsen gebracht, omdat ze zich zo spoedig mogelijk moes ten mélden. Onderweg wilde hij benzine tan ken, maar kreeg te horen, dat er op Zondag geen benzine mocht wor den verkocht. Onze lezer zou gaar ne zien, dat bij dergelijke rampen de Geestelijke Leiders dit soort mensen, instructies zouden willen ge ven om in zulke noodtoestanden wél benzine enz. te verkopen. „Door deze kleine daad zouden ze hun naastenliefde kunnen tonen," 'verzucht deze lezer terecht. Toestand in andere gebieden De toestand in Zuid-Holland liet zich vanmorgen iets minder ongun stig aanzien dan gisteren. Op talrijke plaatsen zijn echter de dijken doorge broken. In de KRIMPENERWAARD kon den dank zij het voortvarend optre den der betrokken autoriteiten o.m. bij OUDERKERK en NIEUWER- KERK a. d. IJSSEL, de dijken derma te worden hersteld, dat verdere door braak kon worden voorkomen. De ga ten zijn daar min of meer gedicht. Van de ALBLASSERWAARD is het Zuidelijke gedeelte tussen Sliedrecht en de Alblas overstroomd. Ook ande re gedeelten worden aangetast. Op het EILAND VAN DORDRECHT zijn op enkele plaatsen dijken door gebroken. Intussen is men de toestand door krachtig optreden weer meester geworden. Op IJSSELMONDE kon als gevolg van bijzondere krachtsinspanning de dijk langs de Noord intact worden ge houden. De HOEKSE WAARD is in de streek rondom 'S-GRAVENDEEL zwaar getroffen. Ook in het gebied van ZUID-BEIJERLAND en NU- MANSDORP doen zich zeer ernstige moeilijkheden voor. In verschillende Auto's bleven steken in de ondergelopen straten van Maassluis. 37 jaar geleden De Januarivloed van 1916. Duizen den landgenoten herinneren zich nog deze nationale ramp, waarbij 16 men sen om het leven kwamen. In de mid daguren van de dertiende Januari stak een zware Noordwesterstorm op, die het zeewater opwaarts stuwde het land in. Vooral in de Nieuwe Water weg werd het water buitengewoon hoog opgejaagd. Van Rotterdam tot Schoonhoven kwamen standen voor, hoger dan men bij mensenheugenis ooit had waargenomen. Hetzelfde was het geval langs de Briélse Maas, de Oude Maas, Noord, Merwede, Dord- sche Kil, Hollands Diep en de Amer. In het algemeen hébben echter de dij ken zich hier toen uitstékend geweerd, zodat rampen uitbleven en hoege naamd geen schade werd aangericht. Het ergst heeft van deze vloed te lijden gehad het gebied rondom de Zuiderzee. Ten Zuiden van Monniken dam bijvoorbeeld werden tien gaten geslageji van if0 tot 60 meter, waar door het water met kracht de verschil lende laaggelegen polders binnen stroomde. Alles moest vluchten, er was geen houden aan. Aan alle kan ten sloeg men alarm, Edam en Volen- dam verkeerden in gevaar, de West- Friese Zeedijk werd bedreigd, de dijk van de Anna Pauwlonapolder bij de Evjijcksluis bezweek, de zeer grote polder Waterland was een on afzienbare watervlakte, van Muiden was het grootste gedeelte overstroomd. Bij Baarn brak de Eemdijk door, ten gevolge waarvan Bunschoten en Spa kenburg onder water kwamen te staan. Ten Noord-Westen van de lijn Baarn-Amersfoort-Nijkerk-Harderwijk stond alles blank, van Kampen liepen de lager gelegen straten onder. Om de stad vjas alles één watermassa, de omstreken van Meppél stonden blank, van Urk liep viervijfde deel onder, wa ter, en zo zou er nog veel meer te noe men zijn. Het allerergste was de toestand op het eiland Marken, waar zich ontzet tende tonelen afspeelden. Hier lieten 16 mensen het leven. Geruime tijd heeft het geduurd eer het water weer was terug gedrongen. Later zijn de dijken verzwaard om te voorkomen, dat andermaal zulk een ramp ons volk zou treffen. Scheepvaart naar gebied van de ramp De sluizen van Lemmer en de Noordoostpolder moesten de gehele nacht open blijven voor de scheep vaart naar het gebied van de overstro mingsramp. De route naar dit gebied gaat via Urk en Amsterdam. Haven van Lemmer door ijs geblokkeerd De haven van Lemmer was gisteren geheel geblokkeerd door ijs van het IJsselmeer. Het ijs strekt zich tot voor bij de Ringdijk van de Noord-Oostpol der uit. Het m.s. Jan Nieveen had gis teravond meer dan een uur werk om door het ijsveld van Lemmer naar Am sterdam te kunnen vertrekken. Hoge waterstand Wegens de hoge waterstand in Friesland hoger dan in het IJssel meer is gistermiddag 10 uur het ir Woudagemaal bij Lemmer in werking gesteld. Gisteravond is het gemaal Electra bij Oldehove eveneens in werking ge steld.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5