Vloedgolf sloeg over de kust
van Oost-Enge
land
Tientallen
Noordzee
schepen in nood op
Onderzeeboot gezonken
en een fregat gekapseisd
Stad afgesneden
Water 6 m. hoog
Talrijke slachtoffers
in West-Noord-Brabant
Schade in Katwijk en Noordwijk
ten dele onherstelbaar
Scheveningse boulevard
zwaar beschadigd
Militaire hulpverlening
Nieuwsblad van het Noorden van Maandag 2 Februari 1953 - Pagina 6
HONDERDEN DODEN
(Van onze Londense correspondent.)
Engelands Oostkust is gedurende het weekeinde geteisterd door een vre
selijke orkaan. Vooral het gedeelte dat precies tegenover de Nederlandse
kust is gelegen, dat een landschap vertoont, dat zoveel met het onze
gemeen heeft, namelük de graafschappen Suffolk, Norfolk en Lincolshire,
dat een district heeft, dat niet voor niets „Holland" heet. Onze voorvade
ren hielpen het droog maken. Overal werden dijkbreuken en overstro
mingen gemeld. Tussen de 70 en 80 personen zijn daar om het leven
gèkomen. In totaal werden in Engeland reeds 300 personen bij de over
stromingen gedood.
slechts hun nachtgoed en een overjas
aan hadden, hingen hun natte kleren
op de radiators van de verwarming te
drogen.
Kingslynn, de grootste stad aan de
Wash (24.000 inwoners), heeft de erg
ste overstroming van zijn geschiedenis
te verduren gekregen. De rivier de
O use; waaraan deze plaats is gelegen,
De spoorwegen en het verkeer op de
weg zijn in een deel van Oost-Engeland
ontwricht. Duizenden telefoonpalen zijn
afgeknapt, waardoor het thans nog
moeilijk is een volledig beeld van de
toestand te krijgen.
In Sheemess, de marinehaven in
Kent, aan de monding van de Theems,
zonk een onderzeeër en kapseisde een
fregat. Een eiland in de Theemsmon-
ding liep geheel onder. De bevolking
is naar Londen overgebracht.
In Clacton, een bekende badplaats,
kwamen vijf personen om. In Kings
lynn verdronken 13 mensen in hun
huizen.
Great Yarmouth, een bekende bad
plaats en visserhaven, welke recht te
genover IJmuiden ligt, zag 100 huizen
zwaar beschadigd. De halve stad staat
onder water. De vissersvloot werd ern
stig geteisterd doordat 37 „drifters"
zwaar werden beschadigd of geheel
werden stuk geslagen. Het water stond
twee meter hoog in Lowestoft, in Nor
folk, waardoor de stad in tweeën werd
gesplitst. Honderden personen werden
geïsoleerd. Roeiboten voeren door de
hoofdstraten om de mensen uit huizen
en hotels te halen.
Vele auto's, op weg naar Londen en
andere steden, werden door het water
verrast en moesten door de inzittenden
worden verlaten.
De vloeggolf doorbrak over een af
stand van 50 kilometer de dijken bij
Mablethorpe. Het land werd tot 3,5 ki
lometer van de kust overstroomd. Hui
zen werden vernield, hotels wegge
vaagd en op sommige punten staat het
water thans zes meter hoog.
De grootste vrees bestaat voor men
sen, die in landhuisjes wonen en die
ieder contact met de buitenwereld heb
ben verloren. De redders, die in onder
water gelopen dorpjes op zoek waren
naar bewoners die op zolders en da
ken waren gevlucht, moesten op vele
plaatsen tot hun hals door de modder
en het water zwemmen en waden.
Het stadhuis van de stad Louth zag
er uit, alsof er een ontruiming in oor
logstijd had plaats gevonden. Op de
vloer lagen matrassen en dekens. De
vluchtelingen, die in vele gevallen
In Vlaardingen voor
meer dan een
millioen schade
In Vlaardingen hebben de storm en
het hoge water bijzonder grote
schade veroorzaakt. Bij de grote be
drijven buiten de spoordijk gelegen,
zoals het havenbedrijf Vlaardingen
Oost, de Lever's Zeep Mij., de Ba
taafse Petroleum Mij. en de Eerste
Ned. Coöperatieve Kunstmestfa-
briek, zijn alle opslagplaatsen on
dergelopen. Alleen al bij de E.N.C.K.
wordt de schade op ruim een mil
lioen gulden geschat. Grote voorra
den afgewerkte en niet afgewerkte
producten zijn door het water ern
stig beschadigd.
is buiten haar oevers getreden. Honder
den gezinnen zijn dakloos geworden.
De vloedgolf heeft hier een hoogte van
ruim tien meter bereikt.
Te Clacton-on-Sea, een vacantie-
oord aan de Britse oostkust, zijn bijna
duizend personen door de overstromin
gen afgesneden. Met man en macht
wordt gepoogd hen te helpen. In dit
gebied zijn dijken en vele woningen
weggeslagen. Men vreest dat velen om
het leven zijn gekomen.
Water sloeg over
Afsluitdijk
Ook de Afsluitdijk heeft zich voor
treffelijk gehouden. Personeel van de
Rijkswaterstaat was de gehele nacht
waakzaam om bij eventuele beschadi
gingen direct te kunnen ingrijpen.
Het verkeer over de Afsluitdijk on
dervond moeilijkheden door ^e over
slaande watermassa's, waarin stukken
hout, tonnen enz. werden meegesleurd.
Gisteren werd bekend gemaakt, dat
verkeer per auto over de dijk mogelijk
is, doch dat uiterste voorzichtigheid ge
boden is.
H. M. de Koningin
naar noodgebied
H.M. de Koningin, die gisteren reeds
een bezoek bracht aan de getroffen ge
bieden, is vanmorgen in alle vroegte
naar het geteisterde deel van ons land
vertrokken. Zij zal daar de hele dag
blijven.
Waar alle verkeer
lam ligt
Het Ministerie van Verkeer en Wa
terstaat maakt bekend, dat de volgen
de verbindingen voor het verkeer zijn
gestremd:
De weg RotterdamBreda, en wel
van Dordrecht tot Zevenbergschehoek,
waarin begrepen de brug over het
Hollands Diep bij Moerdijk.
Het gedeelte van rijksweg 15 van
Ridderkerk naar Gorinchem, en wel
vari Alblasserdamnaar Hardinxveld.
Rijksweg 27, UtrechtBreda, en wel
het gedeelte bezuiden Gorinchem tot
Oosterhout.
Uiteraard is ook de rijksweg 58, lo
pende door Zuid-Beveland en Walche
ren, voor alle verkeer gestremd.
Voorts zijn alle veerverbïndingen
over de Wester-Schelde gestremd, ter
wijl alle wegen van secundair belang
in de geïnundeerde gebieden totaal
onbegaanbaar zijn.
Tientallen schepen zijn Zaterdag en
Zondag op de Noordzee in nood ge
weest. Vele boten dreven stuurloos
rond, verschillende andere strand
den. Er kwamen zó veel berichten
van moeilijkheden binnen, dat er
sleepboten en reddingboten te wei
nig waren, om overal assistentie te
kunnen verlenen. De totale omvang
van het verlies aan mensenlevens
en schepen is nog niet na te gaan.
Zaterdagavond omstreeks acht uur
verloor de Duitse sleepboot Gulosen-
fjord ten Noorden van Texel haar
sleep, de tanklichter Oder (1600 b.r.t.)
met een bemanning van zes koppen.
De reddingboot Brandaris voer uit om
assistentie te verlenen en ook de red
dingboot Prins Hendrik ging op zoek
naar de Oder. Men zocht echter tever
geefs.
Gistermorgen raakte de Gulosen-
fjord zelf in moeilijkheden. Het
schip, dat 299 b.r.t. meet, bevond zich
op 16 mijl ten N.O. van het lichtschip
Texel en kon geen koers houden. Ge
lukkig was de sleepboot later weer be
stuurbaar.
Strandingen
Zaterdag reeds sloegen vele schepen
op de kusten van de Noordzee. Het
7131 ton metende Britse schip Clan
Macquarrie strandde op de kust
van het eiland Lewis (één van de He-
briden) en de 66 opvarenden verkeer
den in gevaar. Men slaagde er geluk
kig in allen met behulp van een wip
pertoestel in veiligheid te brengen.
Tussen Texel en Vlieland strandde
het Zweedse schip Virgo op de Vlie-
hors. De reddingboot Prins Hendrik
wist de Virgo te bereiken, doch meri
behoefde geen assistentie te verlenen,
daar het Zweedse schip niet meer in
gevaar was.
Hetzelfde was het geval met het 45
jaar oude stoomtankschip J u 1 i u s
Rutgers (854 b.r.t.). Het schip, dat
geladen was met erts, werd nog op
het strand bij Noordwijk geworpen. De
bemanning van 25 koppen bleef aan
boord en meldde: „Alles wel". Het kan
maanden duren voor het schip weer
vlot is.
Tussen Noordwijk en Katwijk werd
Sleep met zes runners verloren
Minstens 17 doden te Halsteren
Hoewel een volledig beeld van de
overstromingen in West-Noordbrabant
moeilijk is te verkrijgen, is het wel
zeker, dat dit gebied met Zeeland het
ergst door de watersnood is getroffen.
Vele polders zijn ondergelopen en de
ravage is ontzettend. Het aantal slacht
offers is hier zeer groot.
In Halsteren, in het gebied ten Noor
den van Bergen op Zoom zijn minstens
zeventien personen om het leven ge
komen. Men vermoedt echter, dat het
aantal slachtoffers meer dan het dub
bele is. Gebleken is namelijk dat 57
mensen in de polder vermist worden.
Doordat de buitendijken van de
Theodoruspolder en de Auvergnepol-
der doorbraken, kwamen verscheidene
huizen zo snel onder water te staan,
dat de mensen zich niet snel genoeg In
veiligheid konden brengen. Diverse
huizen, men schat het aantal op meer
dan tien, stortten in en er waren te
weinig boten op dat moment, om tijdig
deze huizen te bereiken.
Op het gemeentehuis te Halsteren,
waar ook Minister Witte en Minister
Beel zich van de toestand op de hoogte
stelden, werd alles gedaan om zoveel
mogelijk personen uit net getroffen ge
bied in veiligheid te brengen. Men
moet evenwel aannemen, dat van de
meeste mensen, die op het ogen
blik worden vermist er slechts weini
gen nog terecht zullen komen.
In de polder ten Noorden van Din-
teloord zijn tenminste drie personen
verdronken.
Steenbergen liep gistermiddag kans
geïsoleerd te worden. Men hoopte hier
echter, het water zo ver te kunnen ke
ren, dat contact met Zuid- en Zuid-Oost
brabant mogelijk bleef. In het gebied
Halsteren-Steenbergen-Dinteloord zijn
honderden stuks vee in het water om
gekomen.
Voorzover kon worden gezegd, heeft
het volgende zich in de nacht van Za
terdag op Zondag afgespeeld: Tijdens
springvloeden en stormen is de Tho-
lense dijk overstroomd, waarna er in
de dijk acht gaten ontstonden. De
Auvergnepolder en de Theodoruspolder
liepen geheel onder, terwijl de spoor
lijn tussen Bergen op Zoom en Vlissin-
gen verzakte. De polders ten Zuiden
van Ossendrecht en ten Westen van
Ossendrecht en Woensdracht liepen
vrijwel alle onder.
de kotter Ouddorp 13 hoog op het
strand geworpen, bijna tegen de dui
nen. Ook de bemanning van dit schip
bleef aan boord.
Omstreeks middernacht liep Zater
dag het Belgische schip Luxem
bourg (ruim 7000 ton) aan de grond
bij Vlissingen. De sleepboot Maas voer
ter assistentie uit, maar in de loop van
de Zondag kon de Luxembourg weer
op eigen kracht vlot komen. Ook het
Finse schip Bore VI (1380 ton) dat
Zaterdag om kwart voor zeven bij
Schouwen vast liep, kon zelf los ko
men.
Stuurloos
Vele schepen dreven stuurloos te
midden van hoge golven.
Het Franse s.s. Carthage (2709
b.r.t.) geraakte met een gebroken
stuurinrichting op drift voor IJmui
den. Het schip vroeg dringend om
sleepboothulp. De reddingboot Neeltje
Jacoba begaf zich ter assistentie naar
de Fransman.
Zestig mijl ten Westen van Terschel
ling zond het Britse schip Selby
(1039 ton) Zondagmorgen om tien uur
noodseinen uit. De lading was gaan
schuiven en men vroeg bijstand. Het
Zweedse schip S u e c c i a begaf zich
naar de Selby, die koers kon zetten
naar IJmuiden. Het schip kreeg ad
vies om in de buitenhaven van IJmui
den voor anker te gaan, aangezien de
loodsdiensten gestaakt waren en de
sluizen buiten gebruik.
Reddingboot haalde
24 man van
Deens schip
Het Deense s.s. A n n a m (672 b.r.t.)
dreef Zondagmorgen onbestuurbaar op
25 mijl ten Westen van Hoek van Hol
land. Men vroeg sieepbootassistentie
en reddingboothulp voor de 41 opva
renden, van wie drie vrouwen. De Pre
sident Jan Leis van de N.Z.H.R.M.
voer ter assistentie uit. De Annam
wist in open water te blijven.
Terwij! de Annam langs het Noor-
derhoofd van Hoek van Holland in
Zuidelijke richting dreef, wist de red
dingboot 24 man over te nemen, onder
wie de drie vrouwen. Bij deze redding
werd de President Jan Leis aan het
roer beschadigd en buiten werking ge
steld.
De kapitein van de Annam bleef aan
boord en slaagde er ondanks alle op
gelopen averij in de Nieuwe Waterweg
binnen te stomen. Toen het schip voor
de mond van de Waterweg lag, zag de
kapitein zijn kans schoon; hij zette de
machines op volle kracht en voer naar
binnen!
Ook bemanning van
sleepboot op Jan Leis
Tevoren had de President Jan Leis
reeds de bemanning van de sleepboot
Schelde, die van zijn ankers was
geslagen en op een steiger van de ha
ven in Hoek van Holland was gelopen,
van boord gehaald. Men ging later
echter weer aan boord van de Schelde
en met behulp van de sleepboten Blan-
kenburgh en Argus wist men de Schel
de toch weer vlot te trekken.
Radiostation over
stroomd
Het Britse schip Bestwood had
Zondagochtend vroeg op ongeveer 60
mijl ten Noordoosten van Humber te
kampen met zware slagzij. Het Britse
schip Oswestrygrange ging naar de
Bestwood om assistentie te verlenen.
De Bestwood riep vergeefs het kust-
station Humberradio op. Dit station
was door overstromingen buiten wer
king gesteld.
Een Britse treiler, waarvan de ma
chine niet meer werkte, werd Zondag
ter hoogte van de Hebriden vermist.
Er waren vijftien opvarenden aan
boord.
Sinds Zaterdagmorgen is geen be
richt ontvangen van het 1956 ton me
tende Deense m.s. K n u d. Zaterdag
morgen was de Knud 14 mijl ten Oos
ten van Hartlepool.
De kustwacht van de Engelse ha
ven Tynemouth meldde, dat het licht
schip van Spurn in Zuidoostelijke
richting is afgedreven. Naburige sche
pen is verzocht naar het lichtschip uit
te zien.
120 mijl ten Noorden van IJmuiden
verkeerde het Deense s.s. Anne
Torm (1661 b.r.t.) in nood. De Kota
Agoeng heeft zich Zondagmiddag naar
dit schip begeven. De Kota Agoeng be
vond zich ongeveer 75 mijl N.N.W. van
Terschelling.
De Panamese tanker Barbara
Ann seinde Zondagmorgen een ern
stig lek aan bakboord te hebben. Het
schip bevond zich ongeveer 17 mijl ten
Westen van Hoek van Holland. Het
Engelse s.s. Norrisia bevond zich in de
nabijheid om assistentie te verlenen.
De Poolse trawler Korab II ver
keerde Zondag in zinkende toestand in
de haven van IJmuiden nabij de duik
bootbunker.
N.N.W. van de vuurtoren van Eier-
land bij Texel liep op de Eierlandse
gronden vermoedelijk een vissersvaar
tuig vast. De motorreddingboot Joan
Hodson uit De Cocksdorp zou trach
ten de Eierlandse gronden te bereiken,
hoewel dit voor de Hodson gevaarlijk
werd geacht in verband met de hoge
zeeën.
„Atlantik Wall" keerde grotere ramp
(Van een speciale verslaggever).
Zeer zware, ten dele voor tientallen jaren onherstelbare schade
heeft het noodweer aangericht in de badplaatsen langs de
Noordzeekust. Vrijwel overal werden de duinen meer dan twin
tig meter weggeslagen, waardoor de glooiïende hellingen naar
het brede strand veranderden in aangevreten, stille zandwal-
len, die vrijwel loodrecht in zee of op een smal strandje neer
vallen. Hoe ernstig deze duinafslag in het algemeen ook mag
zijn, het ergst doen de gevolgen van de storm zich gevoelen in
de badplaatsen, die ten dele gebouwd zijn op deze duinstrook,
langs de zee en voor wie dit voorste duinterrein met boulevards
en badgelegenheid als het ware een levensslagader is.
de boulevard weggeslagen. In de late'
schemer dreunden de golven over de
boulevard.
De in Noordwijk aangerichte schade
wordt door deskundigen voor een deel
onherstelbaar genoemd. Het duin gaat
thans verticaal van de rijweg van de
boulevard naar beneden naar het
strand. Hier moet (wil men geen
strandmuur, die het gehele strandveld
van b.v. Scheveningen ontsiert, bou
wen) een nieuwe duintalud naar het
strand worden aangebracht.
Hoogste waterstand
Voor Katwijk, dat zich juist in de
laatste twee jaar weer trachtte op te
richten van een ogenschijnlijk onher
stelbare verwoesting in de oorlogsja
ren, betekent deze aanval van de na
tuur een ramp, waarvan de gevolgen
zeer ernstig zijn.
Om ruim vijf uur Zondagochtend be
reikte de springvloed een hoogtepunt
in deze omgeving. In die uren hebben
zee en wind hun slagen toegebracht
aan Katwijk en Noordwijk, die zwaar
gehavend uit de strijd zijn gekomen.
In Katwijk werd de hoogste water
stand genoteerd, die ooit werd gere
gistreerd, namelijk ongeveer 4% meter
boven N-A.P. De golven sloegen met
een razend geweld over de buitenslui
zen, over de duinreep langs de boule
vard en uiteindelijk ook over de bou
levard zelf. De uitwatering werd dicht-
gedreven met het zand, dat elders met
tonnen tegelijk van de duinen werd
geslagen. Zondagochtend was zo goed
als het gehele voorterrein van de bou
levard verdwenen, wandelweg incluis.
In de bloemenbadplaats schond het
geweld van de zee hoofdzakelijk de
Noord-Boulevard het centrum van de
badgast-activiteit in deze parel langs
de Noordzeekust.
Om vijf uur Zondagochtend hadden
de golven reeds al het duinterrein voor
Kelders van
Scheveningen-Radio
onder water
Op het moment dat het radio-ont
vangstation van Scheveningen-Radio
op het sluiseiland in IJmuiden op
hoogspanning werkte en talrijke nood
seinen van alle zijden binnenkwamen,
rees het water steeds hoger rond het
eiland. Op een gegeven ogenblik kwam
het zo abnormaal hoog, dat de riolering
van het gebouw een tegengestelde wer
king kreeg, zodat het water naar bin
nen kwam,en de kelder tot-op knie
hoogte blank zette. Daar in deze kel
der de kabels voor het ontvangstation
samenkomen, werd de situatie precair,
doch met man en macht heeft men het
radiostation kunnen laten doordraaien.
Toen het water ging vallen liep ook de
kelder weer langzaam droog en de
Rijksgebouwendienst, de brandweer en
andere hulpdiensten konden zich te
rugtrekken. Het radiozend- en ont-
vangverkeer is gedurende deze tijd niet
merkbaar onderbroken geweest.
Haven bood ruïneuze aanblik
(Speciale berichtgeving)
Wat vrijwel niemand In Scheve
ningen voor mogelijk zou hebben
gehouden, is in de nacht van
Zaterdag op Zondag geschied: het
kolkende zeewater, tot ongekende
hoogte opgezwïept, sloeg in grote
golven over de Boulevard en
stroomde bij de Keizersstraat het
dorp binnen. De gevolgen voor de
Boulevard en de haven waren
rampzalig.
De bestrating van de Boulevard is
voor een groot gedeelte losgeslagen en
overal lagen de stenen van het wegdek
en de tegels uit het trottoir verspreid.
Hier en daar had het zeewater diepe
gaten in de weg geslagen. Alleen voet
gangersverkeer was nog mogelijk.
Enkele nieuwsgierige automobilisten,
die in de nacht een kijkje wilden
nemen, werden door het water verrast.
Hun wagens begonnen te drijven en
een kleine personenauto werd zelfs
tegen de zeewering aangedrukt en vrij
zwaar beschadigd.
Op sommige gedeelten van de Boule
vard is nog slechts een zandvlakte te
zien.
Voor de bewoners van de Keizer
straat en naaste omgeving heeft de
springvloed omstreeks vijf uur Zon
dagochtend wel bijzonder onaangena
me gevolgen gehad. Het water zette
deze straat blank en drong zelfs de
huizen binnen. Verschillende bewoners
werden door de politie uit hun bed ge
beld. Pas om een uur of half acht begon
het water terug te lopen en kon men de
schade gaan opnemen. De kerkdiensten
in de oude Nederlands Hervormde kerk
konden niet doorgaan.
Ofschoon hotels en restaurants goede
zaken deden door het plotselinge bezoek
van duizenden kijklustigen, was hun
schade veelal zeer groot. Tafels en
stoelen lagen gekraakt op een verwarde
hoop en daartussen lagen de scherven
van de stukgeslagen ruiten.
In de haven
Ook in de Scheveningse haven is de
schade groot. Duizenden vaten haring,
die voor export gereed lagen, zijn de
binnenhaven ingespoeld. De buit, door
de vissers met veel moeite aan de zee
ontworsteld, is door de golven in enkele
tellen weer heroverd. De havenkaden
boden een ruïneuze aanblik. Het was
één grote wirwar van stukgeslagen
tonnen, touwen, netten en daartussen
dode vissen.
De Sch. 61 kwam met zijn boeg op de
wal terecht en liep ernstige beschadi
gingen op. Later slaagde men er echter
in het schip weer normaal aan de tou
wen te krijgen. De loggers, die Zater
dag de haven binnengelopen zouden
zijn. waren tengevolge van de storm
gedwongen op zee te blijven. De schip
pers deelden mede, dat de storm op zee
minder zwaar zou hebben gewoed dan
aan de wal.
De ingang .van de haven was vrijwel
niet meer te zien door de huizenhoge
golven, die zich met razend geweld
over de havenhoofden stortten. De
borstwering voor het seinhuis is goed
deels vernield.
Gelukkige
omstandigheid
Vooral in Noordwijk ontstond tegen
het einde van de Zondagmiddag, toen
bekend was geworden dat tegen zes
uur de nieuwe vloed met angst en be
ven tegemoet werd gezien, een vreem
delingenverkeer als op een bollenzon-
dag. Velen dier kijklustigen werden
teleurgesteld. De zee bereikte geen
nieuw hoogtepunt, mede doordat in
middels de wind was afgezwakt en bo
vendien naar het Noorden gedraaid,
waardoor de aanval op de kust in
scherpte afnam.
Zowel in Katwijk als in Noordwijk
heeft de voormalige Atlantik Wall een
nuttige functie vervuld tijdens deze
aanval van de natuurl. De betonnen
wal en bijbehorende kazematten wer
den door ondergraving en kantelen in
dertijd in het duinterrein voor de bou
levard begraven. Tlians zijn die beton
nen gevaarten door het geweld van de
zee blootgewoeld, doch niet gebroken,
waardoor zjj als golfbrekers op het
smalle strand hebben gefungeerd. Wa
ren die betonnen gevaarten er niet ge
weest, dan was de zee ongetwijfeld
verder doorgebroken.
Rozenburg voor
70 onder water
Het eiland Rozenburg staat voor 70
pet. onder water. De kom van het dorp
Rozenburg is echter droog. In de dijk
langs de Nieuwe Waterweg zijn twee
gaten geslagen van 60 en 40 meter
breed. De bevolking is niet geëvacueerd
en er zijn geen ongevallen voorgeko
men.
Weinig schade op
Schiermonnikoog
Dijk van Johannespolder
doorgebroken
Op Schiermonnikoog is men
dankbaar, dat Lytje Pole er vrij
goed is afgekomen, hoewel dit
eiland het zwaar te verduren heeft
gehad door het watergeweld. Drie
meter hoog stonden de golven te
gen de duinen doch behoudens eni
ge normale afslag hielden deze
wachters zich goed.
Aan de Zuidkant stond het water
tot aan de kruin van de dijk van
de Banckspolder en Zondagmorgen
sloegen de golven achter de boer
derij van de gebroeders Visser over
de dijk de polder binnen, doch gro
te schade werd gelukkig niet aan
gericht.
Helaas is wel de dijk van de Jo-
nannèspolder weer doorgebroken,
zodat deze polder, die het eigendom
is van de heer Van Dijk, weer on
dergelopen is. Jammer, gezien het
enorme weide, dat de familie Van
Dijk zich met tomeloze energie
heeft getroost voor de inpoldering
van dit gebied.
De Jonge Jande vrachtboot van
de heer Smink, geraakte op drift,
doch kon Zondagmiddag geborgen
worden.
Uit de lucht, te water en te land
Zondag werd onder bijzonder slech
te weersomstandigheden een vijftiental
verkenningsvluchten door de lucht
macht uitgevoerd en dropten twee Mit
chells van de marineluchtvaartdienst
rubberbootjes boven Goeree. Voor
evacuatie van Kruiningen en het be
dreigde deel van Goeree en Overflak-
kee zijn marine-eenheden ingezet.
De luchtmacht maakt zich gereed
om rubber vlotten uit te werpen
en zal de geïsoleerde gebieden door
middel van dropping van levens
middelen en drinkwater voorzien.
Door de Amerikaanse autoriteiten
zijn ten behoeve van de dropping
vliegtuigen ter beschikking ge
steld, die hun basis hebben in de
Amerikaanse zone van Duitsland.
Reeds is op diverse plaatsen door de
troepen incidenteel hulp verleend. Zo
zijn militairen ingezet in Vlaardingen,
Waalwijk, Willemstad, Fijnaart, Steen
bergen, Hoge en Lage Zwaluwe, bij
Hellevoetsluis, Putten en Oudenhoorn,
in- de gehele Krimpenerwaard, Vlis
singen en de zogenaamde zak van Zuid-
Beveland. Uit Weert werden troepen
gedirigeerd naar Terneuzen in
Zeeuwsch-Vlaanderen. Deze militairen
hebben via België de bedreigde plaats
bereikt. Zoeklichten zijn ingezet om de
nachtelijke werkzaamheden te verge
makkelijken. In talloze garnizoenen zijn
maatregelen getroffen voor massale
vulling van zandzakken.
Op diverse plaatsen zijn troepen uit
de niet bedreigde provincies geconcen
treerd, zo bevinden rich oa. in Amers
foort troepen die uit het Noorden rijn
aangevoerd.
Specialisten van het leger en des
kundigen van de provinciale waterstaat
zullen trachten door middel van lucht
verkenningen de omvang van de ramp
vast te stellen.