Vloedgolf sloeg over de kust van Oost-Enge land Tientallen Noordzee schepen in nood op Onderzeeboot gezonken en een fregat gekapseisd Stad afgesneden Water 6 m. hoog Talrijke slachtoffers in West-Noord-Brabant Schade in Katwijk en Noordwijk ten dele onherstelbaar Scheveningse boulevard zwaar beschadigd Militaire hulpverlening Nieuwsblad van het Noorden van Maandag 2 Februari 1953 - Pagina 6 HONDERDEN DODEN (Van onze Londense correspondent.) Engelands Oostkust is gedurende het weekeinde geteisterd door een vre selijke orkaan. Vooral het gedeelte dat precies tegenover de Nederlandse kust is gelegen, dat een landschap vertoont, dat zoveel met het onze gemeen heeft, namelük de graafschappen Suffolk, Norfolk en Lincolshire, dat een district heeft, dat niet voor niets „Holland" heet. Onze voorvade ren hielpen het droog maken. Overal werden dijkbreuken en overstro mingen gemeld. Tussen de 70 en 80 personen zijn daar om het leven gèkomen. In totaal werden in Engeland reeds 300 personen bij de over stromingen gedood. slechts hun nachtgoed en een overjas aan hadden, hingen hun natte kleren op de radiators van de verwarming te drogen. Kingslynn, de grootste stad aan de Wash (24.000 inwoners), heeft de erg ste overstroming van zijn geschiedenis te verduren gekregen. De rivier de O use; waaraan deze plaats is gelegen, De spoorwegen en het verkeer op de weg zijn in een deel van Oost-Engeland ontwricht. Duizenden telefoonpalen zijn afgeknapt, waardoor het thans nog moeilijk is een volledig beeld van de toestand te krijgen. In Sheemess, de marinehaven in Kent, aan de monding van de Theems, zonk een onderzeeër en kapseisde een fregat. Een eiland in de Theemsmon- ding liep geheel onder. De bevolking is naar Londen overgebracht. In Clacton, een bekende badplaats, kwamen vijf personen om. In Kings lynn verdronken 13 mensen in hun huizen. Great Yarmouth, een bekende bad plaats en visserhaven, welke recht te genover IJmuiden ligt, zag 100 huizen zwaar beschadigd. De halve stad staat onder water. De vissersvloot werd ern stig geteisterd doordat 37 „drifters" zwaar werden beschadigd of geheel werden stuk geslagen. Het water stond twee meter hoog in Lowestoft, in Nor folk, waardoor de stad in tweeën werd gesplitst. Honderden personen werden geïsoleerd. Roeiboten voeren door de hoofdstraten om de mensen uit huizen en hotels te halen. Vele auto's, op weg naar Londen en andere steden, werden door het water verrast en moesten door de inzittenden worden verlaten. De vloeggolf doorbrak over een af stand van 50 kilometer de dijken bij Mablethorpe. Het land werd tot 3,5 ki lometer van de kust overstroomd. Hui zen werden vernield, hotels wegge vaagd en op sommige punten staat het water thans zes meter hoog. De grootste vrees bestaat voor men sen, die in landhuisjes wonen en die ieder contact met de buitenwereld heb ben verloren. De redders, die in onder water gelopen dorpjes op zoek waren naar bewoners die op zolders en da ken waren gevlucht, moesten op vele plaatsen tot hun hals door de modder en het water zwemmen en waden. Het stadhuis van de stad Louth zag er uit, alsof er een ontruiming in oor logstijd had plaats gevonden. Op de vloer lagen matrassen en dekens. De vluchtelingen, die in vele gevallen In Vlaardingen voor meer dan een millioen schade In Vlaardingen hebben de storm en het hoge water bijzonder grote schade veroorzaakt. Bij de grote be drijven buiten de spoordijk gelegen, zoals het havenbedrijf Vlaardingen Oost, de Lever's Zeep Mij., de Ba taafse Petroleum Mij. en de Eerste Ned. Coöperatieve Kunstmestfa- briek, zijn alle opslagplaatsen on dergelopen. Alleen al bij de E.N.C.K. wordt de schade op ruim een mil lioen gulden geschat. Grote voorra den afgewerkte en niet afgewerkte producten zijn door het water ern stig beschadigd. is buiten haar oevers getreden. Honder den gezinnen zijn dakloos geworden. De vloedgolf heeft hier een hoogte van ruim tien meter bereikt. Te Clacton-on-Sea, een vacantie- oord aan de Britse oostkust, zijn bijna duizend personen door de overstromin gen afgesneden. Met man en macht wordt gepoogd hen te helpen. In dit gebied zijn dijken en vele woningen weggeslagen. Men vreest dat velen om het leven zijn gekomen. Water sloeg over Afsluitdijk Ook de Afsluitdijk heeft zich voor treffelijk gehouden. Personeel van de Rijkswaterstaat was de gehele nacht waakzaam om bij eventuele beschadi gingen direct te kunnen ingrijpen. Het verkeer over de Afsluitdijk on dervond moeilijkheden door ^e over slaande watermassa's, waarin stukken hout, tonnen enz. werden meegesleurd. Gisteren werd bekend gemaakt, dat verkeer per auto over de dijk mogelijk is, doch dat uiterste voorzichtigheid ge boden is. H. M. de Koningin naar noodgebied H.M. de Koningin, die gisteren reeds een bezoek bracht aan de getroffen ge bieden, is vanmorgen in alle vroegte naar het geteisterde deel van ons land vertrokken. Zij zal daar de hele dag blijven. Waar alle verkeer lam ligt Het Ministerie van Verkeer en Wa terstaat maakt bekend, dat de volgen de verbindingen voor het verkeer zijn gestremd: De weg RotterdamBreda, en wel van Dordrecht tot Zevenbergschehoek, waarin begrepen de brug over het Hollands Diep bij Moerdijk. Het gedeelte van rijksweg 15 van Ridderkerk naar Gorinchem, en wel vari Alblasserdamnaar Hardinxveld. Rijksweg 27, UtrechtBreda, en wel het gedeelte bezuiden Gorinchem tot Oosterhout. Uiteraard is ook de rijksweg 58, lo pende door Zuid-Beveland en Walche ren, voor alle verkeer gestremd. Voorts zijn alle veerverbïndingen over de Wester-Schelde gestremd, ter wijl alle wegen van secundair belang in de geïnundeerde gebieden totaal onbegaanbaar zijn. Tientallen schepen zijn Zaterdag en Zondag op de Noordzee in nood ge weest. Vele boten dreven stuurloos rond, verschillende andere strand den. Er kwamen zó veel berichten van moeilijkheden binnen, dat er sleepboten en reddingboten te wei nig waren, om overal assistentie te kunnen verlenen. De totale omvang van het verlies aan mensenlevens en schepen is nog niet na te gaan. Zaterdagavond omstreeks acht uur verloor de Duitse sleepboot Gulosen- fjord ten Noorden van Texel haar sleep, de tanklichter Oder (1600 b.r.t.) met een bemanning van zes koppen. De reddingboot Brandaris voer uit om assistentie te verlenen en ook de red dingboot Prins Hendrik ging op zoek naar de Oder. Men zocht echter tever geefs. Gistermorgen raakte de Gulosen- fjord zelf in moeilijkheden. Het schip, dat 299 b.r.t. meet, bevond zich op 16 mijl ten N.O. van het lichtschip Texel en kon geen koers houden. Ge lukkig was de sleepboot later weer be stuurbaar. Strandingen Zaterdag reeds sloegen vele schepen op de kusten van de Noordzee. Het 7131 ton metende Britse schip Clan Macquarrie strandde op de kust van het eiland Lewis (één van de He- briden) en de 66 opvarenden verkeer den in gevaar. Men slaagde er geluk kig in allen met behulp van een wip pertoestel in veiligheid te brengen. Tussen Texel en Vlieland strandde het Zweedse schip Virgo op de Vlie- hors. De reddingboot Prins Hendrik wist de Virgo te bereiken, doch meri behoefde geen assistentie te verlenen, daar het Zweedse schip niet meer in gevaar was. Hetzelfde was het geval met het 45 jaar oude stoomtankschip J u 1 i u s Rutgers (854 b.r.t.). Het schip, dat geladen was met erts, werd nog op het strand bij Noordwijk geworpen. De bemanning van 25 koppen bleef aan boord en meldde: „Alles wel". Het kan maanden duren voor het schip weer vlot is. Tussen Noordwijk en Katwijk werd Sleep met zes runners verloren Minstens 17 doden te Halsteren Hoewel een volledig beeld van de overstromingen in West-Noordbrabant moeilijk is te verkrijgen, is het wel zeker, dat dit gebied met Zeeland het ergst door de watersnood is getroffen. Vele polders zijn ondergelopen en de ravage is ontzettend. Het aantal slacht offers is hier zeer groot. In Halsteren, in het gebied ten Noor den van Bergen op Zoom zijn minstens zeventien personen om het leven ge komen. Men vermoedt echter, dat het aantal slachtoffers meer dan het dub bele is. Gebleken is namelijk dat 57 mensen in de polder vermist worden. Doordat de buitendijken van de Theodoruspolder en de Auvergnepol- der doorbraken, kwamen verscheidene huizen zo snel onder water te staan, dat de mensen zich niet snel genoeg In veiligheid konden brengen. Diverse huizen, men schat het aantal op meer dan tien, stortten in en er waren te weinig boten op dat moment, om tijdig deze huizen te bereiken. Op het gemeentehuis te Halsteren, waar ook Minister Witte en Minister Beel zich van de toestand op de hoogte stelden, werd alles gedaan om zoveel mogelijk personen uit net getroffen ge bied in veiligheid te brengen. Men moet evenwel aannemen, dat van de meeste mensen, die op het ogen blik worden vermist er slechts weini gen nog terecht zullen komen. In de polder ten Noorden van Din- teloord zijn tenminste drie personen verdronken. Steenbergen liep gistermiddag kans geïsoleerd te worden. Men hoopte hier echter, het water zo ver te kunnen ke ren, dat contact met Zuid- en Zuid-Oost brabant mogelijk bleef. In het gebied Halsteren-Steenbergen-Dinteloord zijn honderden stuks vee in het water om gekomen. Voorzover kon worden gezegd, heeft het volgende zich in de nacht van Za terdag op Zondag afgespeeld: Tijdens springvloeden en stormen is de Tho- lense dijk overstroomd, waarna er in de dijk acht gaten ontstonden. De Auvergnepolder en de Theodoruspolder liepen geheel onder, terwijl de spoor lijn tussen Bergen op Zoom en Vlissin- gen verzakte. De polders ten Zuiden van Ossendrecht en ten Westen van Ossendrecht en Woensdracht liepen vrijwel alle onder. de kotter Ouddorp 13 hoog op het strand geworpen, bijna tegen de dui nen. Ook de bemanning van dit schip bleef aan boord. Omstreeks middernacht liep Zater dag het Belgische schip Luxem bourg (ruim 7000 ton) aan de grond bij Vlissingen. De sleepboot Maas voer ter assistentie uit, maar in de loop van de Zondag kon de Luxembourg weer op eigen kracht vlot komen. Ook het Finse schip Bore VI (1380 ton) dat Zaterdag om kwart voor zeven bij Schouwen vast liep, kon zelf los ko men. Stuurloos Vele schepen dreven stuurloos te midden van hoge golven. Het Franse s.s. Carthage (2709 b.r.t.) geraakte met een gebroken stuurinrichting op drift voor IJmui den. Het schip vroeg dringend om sleepboothulp. De reddingboot Neeltje Jacoba begaf zich ter assistentie naar de Fransman. Zestig mijl ten Westen van Terschel ling zond het Britse schip Selby (1039 ton) Zondagmorgen om tien uur noodseinen uit. De lading was gaan schuiven en men vroeg bijstand. Het Zweedse schip S u e c c i a begaf zich naar de Selby, die koers kon zetten naar IJmuiden. Het schip kreeg ad vies om in de buitenhaven van IJmui den voor anker te gaan, aangezien de loodsdiensten gestaakt waren en de sluizen buiten gebruik. Reddingboot haalde 24 man van Deens schip Het Deense s.s. A n n a m (672 b.r.t.) dreef Zondagmorgen onbestuurbaar op 25 mijl ten Westen van Hoek van Hol land. Men vroeg sieepbootassistentie en reddingboothulp voor de 41 opva renden, van wie drie vrouwen. De Pre sident Jan Leis van de N.Z.H.R.M. voer ter assistentie uit. De Annam wist in open water te blijven. Terwij! de Annam langs het Noor- derhoofd van Hoek van Holland in Zuidelijke richting dreef, wist de red dingboot 24 man over te nemen, onder wie de drie vrouwen. Bij deze redding werd de President Jan Leis aan het roer beschadigd en buiten werking ge steld. De kapitein van de Annam bleef aan boord en slaagde er ondanks alle op gelopen averij in de Nieuwe Waterweg binnen te stomen. Toen het schip voor de mond van de Waterweg lag, zag de kapitein zijn kans schoon; hij zette de machines op volle kracht en voer naar binnen! Ook bemanning van sleepboot op Jan Leis Tevoren had de President Jan Leis reeds de bemanning van de sleepboot Schelde, die van zijn ankers was geslagen en op een steiger van de ha ven in Hoek van Holland was gelopen, van boord gehaald. Men ging later echter weer aan boord van de Schelde en met behulp van de sleepboten Blan- kenburgh en Argus wist men de Schel de toch weer vlot te trekken. Radiostation over stroomd Het Britse schip Bestwood had Zondagochtend vroeg op ongeveer 60 mijl ten Noordoosten van Humber te kampen met zware slagzij. Het Britse schip Oswestrygrange ging naar de Bestwood om assistentie te verlenen. De Bestwood riep vergeefs het kust- station Humberradio op. Dit station was door overstromingen buiten wer king gesteld. Een Britse treiler, waarvan de ma chine niet meer werkte, werd Zondag ter hoogte van de Hebriden vermist. Er waren vijftien opvarenden aan boord. Sinds Zaterdagmorgen is geen be richt ontvangen van het 1956 ton me tende Deense m.s. K n u d. Zaterdag morgen was de Knud 14 mijl ten Oos ten van Hartlepool. De kustwacht van de Engelse ha ven Tynemouth meldde, dat het licht schip van Spurn in Zuidoostelijke richting is afgedreven. Naburige sche pen is verzocht naar het lichtschip uit te zien. 120 mijl ten Noorden van IJmuiden verkeerde het Deense s.s. Anne Torm (1661 b.r.t.) in nood. De Kota Agoeng heeft zich Zondagmiddag naar dit schip begeven. De Kota Agoeng be vond zich ongeveer 75 mijl N.N.W. van Terschelling. De Panamese tanker Barbara Ann seinde Zondagmorgen een ern stig lek aan bakboord te hebben. Het schip bevond zich ongeveer 17 mijl ten Westen van Hoek van Holland. Het Engelse s.s. Norrisia bevond zich in de nabijheid om assistentie te verlenen. De Poolse trawler Korab II ver keerde Zondag in zinkende toestand in de haven van IJmuiden nabij de duik bootbunker. N.N.W. van de vuurtoren van Eier- land bij Texel liep op de Eierlandse gronden vermoedelijk een vissersvaar tuig vast. De motorreddingboot Joan Hodson uit De Cocksdorp zou trach ten de Eierlandse gronden te bereiken, hoewel dit voor de Hodson gevaarlijk werd geacht in verband met de hoge zeeën. „Atlantik Wall" keerde grotere ramp (Van een speciale verslaggever). Zeer zware, ten dele voor tientallen jaren onherstelbare schade heeft het noodweer aangericht in de badplaatsen langs de Noordzeekust. Vrijwel overal werden de duinen meer dan twin tig meter weggeslagen, waardoor de glooiïende hellingen naar het brede strand veranderden in aangevreten, stille zandwal- len, die vrijwel loodrecht in zee of op een smal strandje neer vallen. Hoe ernstig deze duinafslag in het algemeen ook mag zijn, het ergst doen de gevolgen van de storm zich gevoelen in de badplaatsen, die ten dele gebouwd zijn op deze duinstrook, langs de zee en voor wie dit voorste duinterrein met boulevards en badgelegenheid als het ware een levensslagader is. de boulevard weggeslagen. In de late' schemer dreunden de golven over de boulevard. De in Noordwijk aangerichte schade wordt door deskundigen voor een deel onherstelbaar genoemd. Het duin gaat thans verticaal van de rijweg van de boulevard naar beneden naar het strand. Hier moet (wil men geen strandmuur, die het gehele strandveld van b.v. Scheveningen ontsiert, bou wen) een nieuwe duintalud naar het strand worden aangebracht. Hoogste waterstand Voor Katwijk, dat zich juist in de laatste twee jaar weer trachtte op te richten van een ogenschijnlijk onher stelbare verwoesting in de oorlogsja ren, betekent deze aanval van de na tuur een ramp, waarvan de gevolgen zeer ernstig zijn. Om ruim vijf uur Zondagochtend be reikte de springvloed een hoogtepunt in deze omgeving. In die uren hebben zee en wind hun slagen toegebracht aan Katwijk en Noordwijk, die zwaar gehavend uit de strijd zijn gekomen. In Katwijk werd de hoogste water stand genoteerd, die ooit werd gere gistreerd, namelijk ongeveer 4% meter boven N-A.P. De golven sloegen met een razend geweld over de buitenslui zen, over de duinreep langs de boule vard en uiteindelijk ook over de bou levard zelf. De uitwatering werd dicht- gedreven met het zand, dat elders met tonnen tegelijk van de duinen werd geslagen. Zondagochtend was zo goed als het gehele voorterrein van de bou levard verdwenen, wandelweg incluis. In de bloemenbadplaats schond het geweld van de zee hoofdzakelijk de Noord-Boulevard het centrum van de badgast-activiteit in deze parel langs de Noordzeekust. Om vijf uur Zondagochtend hadden de golven reeds al het duinterrein voor Kelders van Scheveningen-Radio onder water Op het moment dat het radio-ont vangstation van Scheveningen-Radio op het sluiseiland in IJmuiden op hoogspanning werkte en talrijke nood seinen van alle zijden binnenkwamen, rees het water steeds hoger rond het eiland. Op een gegeven ogenblik kwam het zo abnormaal hoog, dat de riolering van het gebouw een tegengestelde wer king kreeg, zodat het water naar bin nen kwam,en de kelder tot-op knie hoogte blank zette. Daar in deze kel der de kabels voor het ontvangstation samenkomen, werd de situatie precair, doch met man en macht heeft men het radiostation kunnen laten doordraaien. Toen het water ging vallen liep ook de kelder weer langzaam droog en de Rijksgebouwendienst, de brandweer en andere hulpdiensten konden zich te rugtrekken. Het radiozend- en ont- vangverkeer is gedurende deze tijd niet merkbaar onderbroken geweest. Haven bood ruïneuze aanblik (Speciale berichtgeving) Wat vrijwel niemand In Scheve ningen voor mogelijk zou hebben gehouden, is in de nacht van Zaterdag op Zondag geschied: het kolkende zeewater, tot ongekende hoogte opgezwïept, sloeg in grote golven over de Boulevard en stroomde bij de Keizersstraat het dorp binnen. De gevolgen voor de Boulevard en de haven waren rampzalig. De bestrating van de Boulevard is voor een groot gedeelte losgeslagen en overal lagen de stenen van het wegdek en de tegels uit het trottoir verspreid. Hier en daar had het zeewater diepe gaten in de weg geslagen. Alleen voet gangersverkeer was nog mogelijk. Enkele nieuwsgierige automobilisten, die in de nacht een kijkje wilden nemen, werden door het water verrast. Hun wagens begonnen te drijven en een kleine personenauto werd zelfs tegen de zeewering aangedrukt en vrij zwaar beschadigd. Op sommige gedeelten van de Boule vard is nog slechts een zandvlakte te zien. Voor de bewoners van de Keizer straat en naaste omgeving heeft de springvloed omstreeks vijf uur Zon dagochtend wel bijzonder onaangena me gevolgen gehad. Het water zette deze straat blank en drong zelfs de huizen binnen. Verschillende bewoners werden door de politie uit hun bed ge beld. Pas om een uur of half acht begon het water terug te lopen en kon men de schade gaan opnemen. De kerkdiensten in de oude Nederlands Hervormde kerk konden niet doorgaan. Ofschoon hotels en restaurants goede zaken deden door het plotselinge bezoek van duizenden kijklustigen, was hun schade veelal zeer groot. Tafels en stoelen lagen gekraakt op een verwarde hoop en daartussen lagen de scherven van de stukgeslagen ruiten. In de haven Ook in de Scheveningse haven is de schade groot. Duizenden vaten haring, die voor export gereed lagen, zijn de binnenhaven ingespoeld. De buit, door de vissers met veel moeite aan de zee ontworsteld, is door de golven in enkele tellen weer heroverd. De havenkaden boden een ruïneuze aanblik. Het was één grote wirwar van stukgeslagen tonnen, touwen, netten en daartussen dode vissen. De Sch. 61 kwam met zijn boeg op de wal terecht en liep ernstige beschadi gingen op. Later slaagde men er echter in het schip weer normaal aan de tou wen te krijgen. De loggers, die Zater dag de haven binnengelopen zouden zijn. waren tengevolge van de storm gedwongen op zee te blijven. De schip pers deelden mede, dat de storm op zee minder zwaar zou hebben gewoed dan aan de wal. De ingang .van de haven was vrijwel niet meer te zien door de huizenhoge golven, die zich met razend geweld over de havenhoofden stortten. De borstwering voor het seinhuis is goed deels vernield. Gelukkige omstandigheid Vooral in Noordwijk ontstond tegen het einde van de Zondagmiddag, toen bekend was geworden dat tegen zes uur de nieuwe vloed met angst en be ven tegemoet werd gezien, een vreem delingenverkeer als op een bollenzon- dag. Velen dier kijklustigen werden teleurgesteld. De zee bereikte geen nieuw hoogtepunt, mede doordat in middels de wind was afgezwakt en bo vendien naar het Noorden gedraaid, waardoor de aanval op de kust in scherpte afnam. Zowel in Katwijk als in Noordwijk heeft de voormalige Atlantik Wall een nuttige functie vervuld tijdens deze aanval van de natuurl. De betonnen wal en bijbehorende kazematten wer den door ondergraving en kantelen in dertijd in het duinterrein voor de bou levard begraven. Tlians zijn die beton nen gevaarten door het geweld van de zee blootgewoeld, doch niet gebroken, waardoor zjj als golfbrekers op het smalle strand hebben gefungeerd. Wa ren die betonnen gevaarten er niet ge weest, dan was de zee ongetwijfeld verder doorgebroken. Rozenburg voor 70 onder water Het eiland Rozenburg staat voor 70 pet. onder water. De kom van het dorp Rozenburg is echter droog. In de dijk langs de Nieuwe Waterweg zijn twee gaten geslagen van 60 en 40 meter breed. De bevolking is niet geëvacueerd en er zijn geen ongevallen voorgeko men. Weinig schade op Schiermonnikoog Dijk van Johannespolder doorgebroken Op Schiermonnikoog is men dankbaar, dat Lytje Pole er vrij goed is afgekomen, hoewel dit eiland het zwaar te verduren heeft gehad door het watergeweld. Drie meter hoog stonden de golven te gen de duinen doch behoudens eni ge normale afslag hielden deze wachters zich goed. Aan de Zuidkant stond het water tot aan de kruin van de dijk van de Banckspolder en Zondagmorgen sloegen de golven achter de boer derij van de gebroeders Visser over de dijk de polder binnen, doch gro te schade werd gelukkig niet aan gericht. Helaas is wel de dijk van de Jo- nannèspolder weer doorgebroken, zodat deze polder, die het eigendom is van de heer Van Dijk, weer on dergelopen is. Jammer, gezien het enorme weide, dat de familie Van Dijk zich met tomeloze energie heeft getroost voor de inpoldering van dit gebied. De Jonge Jande vrachtboot van de heer Smink, geraakte op drift, doch kon Zondagmiddag geborgen worden. Uit de lucht, te water en te land Zondag werd onder bijzonder slech te weersomstandigheden een vijftiental verkenningsvluchten door de lucht macht uitgevoerd en dropten twee Mit chells van de marineluchtvaartdienst rubberbootjes boven Goeree. Voor evacuatie van Kruiningen en het be dreigde deel van Goeree en Overflak- kee zijn marine-eenheden ingezet. De luchtmacht maakt zich gereed om rubber vlotten uit te werpen en zal de geïsoleerde gebieden door middel van dropping van levens middelen en drinkwater voorzien. Door de Amerikaanse autoriteiten zijn ten behoeve van de dropping vliegtuigen ter beschikking ge steld, die hun basis hebben in de Amerikaanse zone van Duitsland. Reeds is op diverse plaatsen door de troepen incidenteel hulp verleend. Zo zijn militairen ingezet in Vlaardingen, Waalwijk, Willemstad, Fijnaart, Steen bergen, Hoge en Lage Zwaluwe, bij Hellevoetsluis, Putten en Oudenhoorn, in- de gehele Krimpenerwaard, Vlis singen en de zogenaamde zak van Zuid- Beveland. Uit Weert werden troepen gedirigeerd naar Terneuzen in Zeeuwsch-Vlaanderen. Deze militairen hebben via België de bedreigde plaats bereikt. Zoeklichten zijn ingezet om de nachtelijke werkzaamheden te verge makkelijken. In talloze garnizoenen zijn maatregelen getroffen voor massale vulling van zandzakken. Op diverse plaatsen zijn troepen uit de niet bedreigde provincies geconcen treerd, zo bevinden rich oa. in Amers foort troepen die uit het Noorden rijn aangevoerd. Specialisten van het leger en des kundigen van de provinciale waterstaat zullen trachten door middel van lucht verkenningen de omvang van de ramp vast te stellen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4