Doodsklokken klepten in de stormnacht Helse zee binnen de Waterweg 133 doden bij scheepsramp in Ierse Zee Hoe het begon Vernielend werk De Schelde in nood De derde redding Duizenden mensen wachten op redding Prins Bernhard diep onder de indruk TWEEDE BLAD Nieuwsblad van het Noorden van Maandag 2 Februari 1953 Pagina 5 Hoekse reddingboot verrichtte drie reddingen (Van een bijzondere correspondent) „Ik heb met stormweer buitengaats wel eens een minder ruwe zee gehad by een redding dan vannacht op de Waterweg", verklaarde schipper Willem van Seters, van de Hoekse reddingboot „President J. Leis", die in' storm en duisternis in de nacht van Zaterdag op Zondag twee reddingen verrichtte en een derde nog even meenam toen het mensen van Dirkzwager wat te benauwd en te gevaarlijk werd in hun observatiepost bij de Berghaven. Zij werden met een ladder en lynen uit hun benarde positie verlost. Verder werden twee wachtslieden door de Hoekse redders gehaald van een baggermolen bij Poortershaven, alsmede zeventien man van de sleepboot „Schelde", die van zyn ankers sloeg en naar een strekdam werd geranseld waar de boot strandde. En de orkaan, die het rivier water huizenhoog opjoeg, richtte rond de Berghaven een geweldige ravage aan, sloeg kaden en steigers weg en groef een groot gat in de Stationsweg. moeilijk werk dat tenslotte werd opge geven nadat niet minder dan 22 maal de tros was gebroken. Hard had ook de zuiger „Ahoy" het te verduren. Het logge vaartuig werd telkens door de orkaanvlagen tegen de betonsteiger, waarlangs het gemeerd lag, gedrukt en er ontstonden in de huid boven water niet minder dan vijf gaten. De betonsteiger werd vrijwel geheel vernield. Het begon Zaterdagavond om acht uur reeds te spannen in De Hoek. De razende Westerstorm joeg het water in lange, kruivende golven de Water weg binnen en zelfs in de Berghaven stond een zee, zoals men nooit had ge zien en nog minder had verwacht. De schepen in de haven lagen te rijden langs de steigers en de reddingboot dreigde zelfs van zijn trossen te slaan. Schipper Van Seters alarmeerde toen zijn bemanning, die zich aan boord be gaf, voorbereid op alle mogelijke ge beurtenissen. Telkens moesten nieuwe trossen voorkomen dat de boot los sloeg en men besloot aan boord te blijven en de motoren draaiend te hou den. Om half elf kwam het bericht binnen dat een voor anker liggende bagger molen bij de Waterweg bij Poorters- haven noodseinen gaf. Aan boord be vonden zich twee wachtslieden, die het te bar werd. Onmiddellijk voer de Pre sident J. Leis uit, nu eens niet naar zee maar de rivier op in de richting van Maassluis. Bij de molen gekomen schreeuwden de opvarenden dat zij van boord wilden en met veel moeite wist schipper Van Seters de boot langs zij van de molen te brengen waarbij hij moest oppassen dat hij niet onder de uitstekende zuigpijpen terecht kwam. Maar toch kwam de achter mast, waaraan de radio-antenne is be vestigd, met een der pijpen in aan raking, waardoor de mast afbrak. De reddingboot kreeg beide mannen aan boord en keerde terug naar Hoek van Holland. Om middernacht was de president J. Leis weer thuis, echter niet voor land. De orkaan had inmiddels een ver nielende werking gehad op de omge ving van d^ Berghaven. De steigers langs de kade, waarover het wegje naar het loodsgebouw loopt, moesten het 't eerst ontgelden. Het woedende water, dat zo fel was als branding, liep de Berghaven binnen, brak de steigers langs de lange en de korte zijde af en overstroomde de grintweg, die naar het loodsgebouw loopt. Erger was nog de korte zijde van de Berghaven langs de Stationsweg er aan toe. Daar sloegen geweldige zeeën te gen de hoge walkant aan en groeven rond een daar staande bunker een gat waardoor een gedeelte van de straat weg verzakte. Maar ook langs de Waterweg bij het station richtte de orkaan grote schade aan. De Harwich-steiger kreeg het zwaar te verduren. De nachtboot naar Harwich was niet vertrokken en ook het Engelse* troepenschip was blij ven liggen. Als derde lag de Zeeland boot Prinses Beatrix voor de kade. Deze raakte in de loop van de nacht los van de trossen en dreef de r^yier op. De boot ging voor anker en de sleepboot Blankenburg trachtte ver binding te krijgen om de mailboot weer op zijn plaats te brengen. In de uiterst ruwe zee, welke in dit gedeelte van de Waterweg stond, was dat een uiterst Nauwelijks was de reddingboot met de twee wachtslieden in Hoek van Hol land aangekomen of via de radio kwam van de sleepboot Schelde het verzoek om snel te hulp te komen. Die sleep boot lag in de Waterweg voor twee ankers, die echter onder de druk van de orkaan en van de zee begonnen te krabben. Stuurloos werd de boot de rivier opgedreven en hy liep vast op een strekdam aan de Zuidwal, enkele honderden meters stroomopwaarts van Hoek van Holland. Daar de Schelde een kielschip is, vreesde men dat hü zou omslaan. Voor de orkaan uit bereikte de red dingboot spoedig de in nood verkeren de sleepboot. Het overnemen geschied de snel, maar was lang niet gemakke lijk en de reddingboot had de grootste moeite tegen storm en zee in de Berg haven weer te bereiken. Een dergelijke hoge zeegang is bij mensenheugenis niet in de Waterweg waargenomen. De laatste redding in de nacht van Zaterdag op Zondag verrichtte de be manning van de President J. Leis toen het woedende water een gedeelte van de kade tussen de Berghaven en de Harwichsteiger wegspoelde en de ver binding van de observatiepost van Dirkzwager, een houten huisje dat op stalen palen in de Waterweg staat, ver brak. Er bevonden zich op dat moment vier personen in het huisje. De twee machinisten bleven in de reddingboot achter, maar schipper Seters, de stuur man Troost en de matrozen gingen met een ladder én lijnen naar de be dreigde plaats. Met een lijn om hun middel gebonden wisten de mannen over de ladder de verbindingsweg te berei ken. Een voor een werden de opgeslo- tenen met de lijn omgebonden over de ladder naar de veilige wal gehaald. Hoewel het huisje op de palen stond te slingeren, heeft het stand gehouden! Talrijke Zeeuwse dijken bezweken Vier slachtoffers (Vervolg van i - 1) Grote ongerustheid bestaat er over KORTGENE. Men hoopt dat alle be woners gevlucht zijn naar de kerk, die nogal hoog ligt, of naar de plaats waar het nieuwe gemeentehuis sfeat, dat juist Zaterdagmi^iag officieel werd geopend. Als dat niet het geval is, wordt gevreesd dat er veel slacht offers zullen zijn. Met SCHOUWEN en THOLEN heeft men ook nog geen enkele ver binding kunnen krijgen. Wel is be kend, dat een groot deel van Zierik- zee onder water staat. Zuid-Beveland: critiek ZUID-BEVELAND is zeer zwaar getroffen. Tal van polders zijn on dergelopen, nadat de dijken waren doorgebroken. Bij KRUININGEN is de dijk van de Westerschelde op twee plaatsen doorgebroken, waar door het gehele gebied van HANS- WEERT en KRUININGEN is over stroomd. Zondagmiddag stond het water hier vier meter hoog; 2500 mensen waren in het dorp Kruiningen en omgeving geisoleerd en met behulp van motor bootjes trachtte men zoveel mogelijk slachtoffers van deze watersnood in veiligheid te brengen. Zij werden met bussen naar Goes gebracht, waarna zij bij particulieren in de stad werden ondergebracht. Het Oostelijk deel van HANS- WEERT is ondergelopen. De Midden- sluis aldaar heeft enorme schade op gelopen en ook de Veerhaven is zwaar getroffen. Enkele gebouwen en een deel van de dijk werden volledig weggeslagen. De Moerdijkpont Dordrecht werd door een van de dijkgaten heengeslagen en rust thans ergens midden op het land. Volgens nog niet bevestigde berich ten zouden in dit gebied vier slacht offers zijn te betreuren. In Hansweert overstroomde ook het internaat Ma- ria-oord. De zusters en de kinderen konden in veiligheid worden gebracht. Twee zusters, die in de kapel waren, konden met moeite worden gered en een andere zuster, die te water raak te, werd door een 12-jarige leerling tegen de verdrinkingsdood behoed. Critiek was ook 'de toestand in KAT- TENDIJKE, waar circa 1000 mensen uit de omgeving gezwoegd hebben om de dijk te behouden. Van dit behoud immers was de veiligheid van een groot deel van Beveland afhankelijk, o.a. van Goes. In de loop van de avond van Zondag was echter het grootste gevaar geweken. Hier is ruim 400 meter dijk weggeslagen. Overstroomd is ook de omgeving van KRABBENDIJKE. Voorts het gehele waterschap Baarland met de daarin liggende dorpen. In het waterschap Ellewoudsdijk was de toestand ook zeer ernstig. Het wa ter staat er tot aan de Borssele- polder. Ook hier was men Zondag in de weer om de dijk tè verster ken. In de omgeving van de KREEK- RAKDAM, de toegang tot Zeeland, zijn eveneens grote polders onderge lopen. De rijksweg, die toegang geeft tot Zeeland, is gedeeltelijk onbegaan baar De bevolking van ST. PHILIPS- LAND en van NIEUW-VOSMEER (West-Brabant) wordt geëvacueerd. Over slachtoffers is uit deze plaatsen niets bekend. Vannacht om drie uur verbrak het water de laatste vaste verbinding met Walcheren en Zuid-Beveland. De evacuatie van de bewoners bracht vaak grote moeilijkheden met zich mee. vervoerden militairen de bevolking in amphibievoertuigen. Te Raamsdonkveer Kapitein stierf op de brug Veerboot Princess Victoria ging onder in kokende golven (Van onze Londense correspondent) De ondergang van de Princess Victoria, een veerboot van byna 2700 ton, met 177 mensen aan boord, waarvan er maar 44 konden worden gered, is het vreselijkste zeedrama van de laatste jaren. Het speelde zich Zaterdag in zes uur tijds af. De ramp geschiedde in de Ierse Zee, toen het schip halverwege was tussen Schotland en Noord-Ierland, waarheen het op weg was. Het is de kortste zeeroute tussen Schotland en Ierland, waaraan velen, die bevreesd zijn voor ruw weer, de voor keur geven! Temidden van een kokende zee, opgezweept door een duivelse orkaan, die bij tyden een snelheid van 175 kilometer ontwik kelde, dook de Princess Victoria de diepte in. andere vaartuigen zochten daardoor in de verkeerde richting en arriveer den te laat. Een te hulp gesneld tankschip kwam, nadat het schip ge zonken was, ter plaatse en het stortte duizenden liters olie op de schuimende golven, maar deze lieten zich nauwelijks kalmeren. Helse tonelen Het was Zaterdagmiddag 3 uur, toen de eerste kuststreep in zicht kwam. Reeds om 7 uur in de ochtend, toen het schip de baai bij Stramlaur had verlaten en open zee had bereikt, be gonnen de moeilijkheden. De grote deuren, welke toegang gaven tot het auto-dek, gelegen onder het passagiers- dek en boven de waterlinie, waarop zware watermassa's voortdurend had den gebeukt, begaven het. Het schip begon hoe langer hoe meer over te hellen en werd, toen het water ten slotte de machinekamer binnendrong, onbestuurbaar. Over een afstand van meer dan dertig kilometer dreef het hulpeloos rond in een zee, zo wild als geen enkele zeeman zich kon herinne ren. Voor de opvarenden waren de laatste uren een helse marteling. Alles omverwerpend en verbrijzelend, stroomde de massa grijsgroen zeewater de salons binnen. De kapitein hoopte de slagzij op te heffen door iedereen naar de hoogste kant te dirigeren, maar het werd steeds erger. Het duurde niet lang of een zijde van het schip was al geheel onder wa ter. De mensen klampten zich op het spiegelgladde hellende dek vast aan reling, want en stukken. Wanhopig poogden de bevroren vingers vast te houden totdat ze tenslotte toch moes ten loslaten. De een na de ander, mannen, vrou wen en kinderen, gleden in het brullen de water. Er waren reddingsgordels én reddingsvesten voor 1500 mensen aan boord, doch de situatie maakte het onmogelijk voldoende reddingsma teriaal te bemachtigen. Redding kwam te laat Nog erger waren de gevolgen van het drama wegens de verkeerde po sitie, welke de eerste noodsignalen opgaven. Pas kort voordat het schip zonk werd de juiste positie geseind. De verschillende reddingboten en Uit de verhalen van overlevenden blijkt, dat geen ogenblik een paniek is ontstaan. De kapitein op de brug ver telde kalm door de geluidsversterkers wat er gebeurde en wat men te doen had, en men gedroeg zich beheerst. Alle hoop was gesteld op de redding- vaartuigen, o.a. een torpedoboot jager, die zouden komen. Toen het bevel tenslotte kwam om het schip te verlaten, konden echter slechts enkele reddingboten worden neergelaten. Een ervan sloeg als een lucifersdoosje te pletter tegen de scheepswand. Zestien personen spron gen in een andere boot Later zagen overlevenden een reddingboot omslaan en de opvarenden gillend in het water vallen. Zij verdronken zonder dat een reddingboot in de nabijheid iets kon uitrichten omdat de riemen waren weggespoeld. De zee was bezaaid met vlotten, stukken wrakhout, kisten en dekstoe- len, waaraan schipbreukelingen zich vastklampten. Vele vlotten werden door de golven kapot gebeukt, andere zonken omdat zij overbelast waren. Men zag mensen op vlotten bidden en snikken. Geredden zagen lichamen voorbij drijven van hen, die reeds door ontbering waren omgekomen. Een zaam dreef ergens het lijk van een kind met een reddingsgordel om. In een hoek van de Princess Victoria zaten kort voor haar ondergang twee jonge meisjes, die zich aan elkaar vast hielden. Men probeerde haar te bereiken, maar het was tevergeefs. Een moeder met twee kinderen wor stelde op het dek, maar men zag haar nooit meer. Vrouwen en kinderen schijnen in het geheel niet gered te zijn. Toen de Prin cess Victoria in de diepte verdween, stond de kapitein, Ferguson, nog steeds op de brug. Tot de passagiers behoorde majoor J. M. Sinclair, minister van financiën van Ulster, en een van de Lagerhuis leden voor de Britse gebiedsdelen. Toen de geredden wankelend aan land stapten, waren zij doof door het geweld van de storm. Een hooiberg wordt door de wilde stroom meegesleurd langs huizen van Raamsdonkveer die meters in het water staan Reddingboten moesten meerderheid van orkaan erkennen Het geweld van de orkaan heeft twee reddingboten Zaterdagnacht genoopt de meerderheid van de los gebarsten élementen te erkennen. Een kustvaarder méldde Zaterdag avond dat het Finse s.s. Bore VI voor de kust van Schouwen was ge strand. De plaats was niet volledig bekend. Twee reddingboten kozen zee: de Maria Carolina Blanken- heym van Veere, schipper Jan Min- néboo, en de Koningin Wühelmina van Stellendamschipper Willem de Jager. In de loop van de avond keerde de boot uit Veere terug, om dat de machinist in de machine kamer bewusteloos was geworden. De Koningin Wilhelmina kon on danks haar krachtige motoren niet tegen het gewéld van de uiterst zware zeeën opkomen. De boot moest het Brouwershavense Gat in lopen en ging bij Ouddorp voor an ker in afwachting van het afnemen van de orkaan om dan de reis voort te zetten. Zover is het niet gekomen, 's Nachts om 1 uur werd geméld dat de Bore VI op eigen kracht was vlotgekomen. Het spoorwegverkeer is voor een groot deel ontwricht. Op het stationsemplace ment van Dordrecht is een gewéldige ravage ontstaan, doordat een groot gedeelte van de spoordijk werd weggeslagen. Rails kwamen in de lucht te hangen en palen van de bovenleiding zakten scheef. Dankbaar voor Amerikaans aanbod tot hulpverlening Prins Bernhard, die Zaterdagmid dag per K.L.M. te New-York is aange komen ter bijwoning van het feest ter gelegenheid van het driehonderdjarig bestaan van New-York, was zeer onder de indruk, toen hjj het noodlottige nieuws uit Nederland vernam- 1 „Zoals u weet", verklaarde de Prins, „heeft Nederland zo juist de Ameri kaanse regering medegedeeld, dat het geen economische hulp meer nodig heeften nu komt deze ramp". Hij was dankbaar voor het Ameri kaanse aanbod tot hulp. „Dit is altijd gebeurd, wanneer er nationale rampen waren", verklaarde hij, „en Nederland heeft ook altijd de helpende hand ge boden aan andere landen in soortge lijke omstandigheden. U zult zich herinneren, dat mijn vrouw persoonlijke giften heeft gezon den aan de Verenigde Staten tijdens de overstromingsramp van de Missis sippi en de Missouri en wij, evenals andere volken, zijn altijd dankbaar voor persoonlijke giften in tijden van nationale rampen". „Ik zal doen wat mijn regering en de Koningin willen dat ik doe". Z.K.H. zei, dat hij nog niet officieel op de hoogte was gesteld van de over stromingen. Hij had nog niet gedacht aan verandering van zijn huidige plan nen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3