m Duizenden stuks vee verdrinken in ondergelopen polders Eén auto of twintig mensen verdrinken Antwoord „Er is geen' Friesland geelt spontaan voor getroffen gebied Krijgsraad op Gorkums stadhuis Maandag 2 Februari 1953 FRIESE KOERIER fen gebied in West-Brabant. Om 6 uur vertrok de kolonne uit Arnhem, om kwart over zes bleef het eerste aggre gaat al staan vlak buiten Arnhem en om halfeen stond er 'n tweede aggregaat even voor Breda met een lekke band. De drie soldaten, die het apparaat moeten bedienen, wisten niet hoe zij verbinding moesten krijgen met Arn hem of met Breda. Ze probeerden te liften, maar zij hadden weinig succes. Het is ook de vraag wat men met die lichtaggregaten kan doen. Ze wegen per stuk zes ton en in Halsleren is geen boot te vinden, die meer dan drie mensen dragen kan Duizenden koeien verdrinken Het is druk op de wegen in Noord- Brabant. Er rijden militaire colonnes met veel groter snelheid dan de voor schriften toelaten. Er rijden lange treinen veewagens leeg naar Bergen op Zoom en vol weer terug naar Breda. Maar ze kunnen niet zo hard rijden of er verdrinken duizenden stuks vee in de ondergelopen polders. Er gaan in Breda wilde geruchten over het aan tal evacué's, dat de stad zal moeten opnemen. Men vertelt, dat er in - Tiel 10.000 zijn aangekomen, maar het te niet zeker dat meer dan 3 bussen 2ijn gearriveerd. Dit ene detail is tekenend voor een deel van de moeilijkheden: deze twee dagen heeft moeten lijden. Er Is reden om te vrezen, dat het aan tal slachtoffers morgen bij daglicht aanzienlijk groter zal zyn dan men vannacht in de somberste schatting heeft voorspeld. Dit is een zware nacht voor Brabant. Een nacht van spanning, van leed en van ongekende ellende. Hier is geen plaats voor nieuwsgierigheid van de Zondagsrijders, die heel de omgeving van Rotterdam, Pernis, Vlaai-dingen en Maassluis onveilig maakten. Hier is niet het imposante gezicht van een woeste, kokende zee en hier waait niet de zeewind fris en zout om het gelaat. Hier in Brabant is het stil en donkel en somber en zwart. Niemand die pre cies weet, wat er gebeurt. Iedereen telt bij wat hij weet nog iets op en dat alles zal waarschijnlijk nog iets minder zijn dan het totaal van de ellende, die over dit gewest is uitgestort. Afsluitdijk en Zuider zeewerken hielden zich goed Technici van de dienst der Zuider zeewerken hebben verklaard, dat de Afsluitdijk zich in de stormvloeden uit stekend heeft gehouden. Er is slechts op drie plaatsen enige schade aange richt, welke echter noch voor de dijk, noch voor het verkeer gevaar oplevert. Er is schade ontstaan bij de vlieter, en 5 km van Den Oever, alsmede tussen ki- lometcrpalen 17 en 21. De schade be perkt zich tot enkele gaten in de steen glooiing. De dijk heeft overigens het „maximum" te verwerken gehad, waar voor hij berekend is: dat is een water stand van 3.75 meter boven normaal Amsterdams peil. De Zuiderzeewerken zelf hebben zich ook buitengewoon goed gehouden. Aan de Noordoost-polderdijk is heel geringe schade geconstateerd. De werken van de Oosterpolder heb ben ook geringe schade opgelopen. (Van onze speciale verslaggever). GOUDA. Zondagavond. Een lange, blonde man staat in de telefooncel van hotel Central aan de Goudse Markt. Hy is wan hopig. Maar er zitten twintig mensen op zolder. De noodvlag hangt uit. Jullie moeten komen of het kan of niet. Hij draait zich om: Ze komen niet, zegt hij, ze komen niet. Ik moet vrachtauto's hebben. De burgemeester weet er van. Hebt U een vrachtauto? Kunt U met me meegaan naar Goude rak? Daar zitten twintig mensen op de zolder van een boerderij. Ze kunnen elk ogenblik worden weggespoeld. Nee, een vrachtauto hebben we niet. Maar die twintig mensen zullen verdrinken; jullie moeten helpen. De lange, blonde man, een van de duizenden onbekenden, die langzamer hand radeloos worden daar in de zwaar getroffen Krimpenerwaard, draait een nieuw nummer. Een andere garage. Er is geen vrachtwagen. Nog een nummer. Nog* een garage. Nog geen vrachtwa gen. Misschien zal hij er nog een vinden vannacht. Het zal hem niet meer hel pen. De weg naar Gouderak is onbe gaanbaar geworden. Het asfalt is ver zakt, er kan zelfs geen voetganger meer langs. Een beeld dat herinneringenoproept aan het oorlogsgeweldDitmaal was het geen kanongebulder dat de mensen deed vluchten, doch water, water, water. Slechts enkele dingen konden z\j mee- Al het andere werd een prooi der golven Eigen foto) Grote medewerking van alle kanten (Van een onzer verslaggevers). OM ongeveer' kwart over elf gisteravond vertrokken drie grote vrachtwagens uit Heerenveen onder begeleiding van twee motor rijders van de politie naar het getroffen gebied. Alle drie wagens wa ren volgestouwd met jassen, mantels, onder- en bovenkleren, schoei sel en dekens. Allemaal spullen, die de inwoners van Heerenveen, Gorredijk en Beetsterzwaag in enkele uren tijds hadden bijeenge bracht voor de bevolking van de overstroomde gebieden. De reactie op de oproep om hulp te b:eden was geweldig. Toen de iuidspre- kerwagèn van de politie nog door de straten van Hear-mveen reed en de be volking verzocht goederen klaar tc zet ten stroomden er reeds velen met hun gaven naar het bodehuis, waar de spul- 'e.n werden opgeslagen. Verscheidens particulieren red-;:-, met hun wagens docr de 'straten om de goeiere a in te zfmelen. Bij het Locehuis was het dan ook al gauw een drukte var. belang. Er kwamen daar wandelaar-: met grote pakken on<!c-r de arm, fietsers met spullen op de bagagedrager, jongens met volgeladen bakfietsen, personenwagen! vo"- met dekens en kleren, bestelwagens en nog een 4 Doden op Texel Polder „De Eendracht" verloren Een autobus met werklieden op Texel, die op weg was naar de be dreigde plaatsen op het eiland, is door het water overweldigd. Vier van de in zittenden hebben de dood gevonden. Over een vijfde verkeert men nog in onzekerheid, maar het is waarschijnlijk dat ook hij het leven heeft verloren. De polder „De Eendracht" is geheel onder water gelopen. De circa twintig bewoners zijn ondergebracht in Den Burg. De verbindingsdijk tussen de pol ders „De Eendracht" en „Het Noorden" werd met doorbraak bedreigd. De twee honderd man, die hier onophoudelijk werkten om het onheil te keren, waren te middernacht de toestand meester. De dijk ten Noorden van Oosterend was geheel doorweekt; de kruin is weg geslagen. Men doet al het mogelijke om de dijk te behouden. De schade op het eiland kan nog met geen mogelijkheid worden geschat. Praathoek nu ligplaats van Pools houtschip MAASSLUIS. Zondagavond. Op de hoek van de Koningin Wilhelmina- straat en de Rozenburgse weg, waar anders de mannen te praten staan over het laatste nieuws uit de haven, ligt nu een Pools schip met hout. De haven heeft zich uitgebreid tot ver in het oudste deel van de stad. In 1500 huizen staan de kelders onder wa ter. Vlak buiten het stadje, aan de Maasdijk, de weg naar Hoek van Hol land, ligt een boerderij. Het water staat halverwege de ramen. De ruiten zijn gebroken. Natte vitrages fladderen naar buiten. Boerenwerktuigen drijven op wat eens het erf was. De hooischelf is half verzakt. De oprit is weggespoeld. Vanaf de Maasdijk loopt een zwart sin telpad naar beneden, het eindigt hal- vei wege ergens in het water. De daken van de huizen achter de Maasdijk zijn zwaar beschadigd. Ver schillende woningen zijn in elkaar ge zakt. De bevolking is opgeroepen voor- hulpdiensten. Jongens doen de ronde door de stad met rode aanplakbiljetten, waarop de noodmaatregelen worden bekend gemaakt. Het is er druk met nieuwsgierigen. Talloze Hagenaars en Rotterdammers, die de radioberichten hebben gehoord, willen zelf zien, hoe erg het allemaal is. Welnu, het is veel erger, dan ze den ken. Het Noorden helpt Talryke vrachtauto's beladen met goederen en kleding, verza meld in de provincies Groningen, Friesland en Drente, zijn vannacht naar Rotterdam gereden.' De lange colonne vrachtwagens werd geës corteerd door de Rijkspolitie. De tonnen goederen worden vandaag onder de getroffen bevolking ver deeld. paar grote vrachtauto's oo r Na ruim een uur wist men al bijna niet meer waar men de goederen alle maal op moert slaan. Gelukkig was er in de naastliggende garage van de fir ma Smid nog plaats. In de opslagplaatsen werkten vele meisjes, die spontaan hadden aangebo den mee te helpen. Zij sorteerden al die goederen; dekens bij dekens, krui denierswaren bij de afdeling levens middelen, kleren voor vrouwen hier, dat voor mannen daar. Ieder paar schoenen bonden ze met de veters aan elkaar Het viel niet mee orde te scheppen in de veelsoortige stroom van goede ren. Er kwam van alles binnen, ook ledikanten, wiegen, bedstellen en zelfs een kachel. De meeste goederen beston den echter uit kleren. De meisjes lever den keurig werk. Zij kregen de spullen voor verzending tijdig gereed. Burgemeester Kuperus, die de ge hele avond in het bodehuis aanwe zig was, zei best tevreden te zijn over het verloop van de hulpactie. Hij was prettig verrast door de grote medewerking, die men van alle zijden ondervond. Om ruim twaalf uur werd de cen- traalpost in het bodehuis gesloten. Van daag wordt de actie voortgezet. In Gorredijk en Beetsterzwaag. De burgemeester van Heerenveen verzocht ons zijn dank over te brengen aan de bevolking van Heerenveen voor haar goedgeefsheid en de spontane me dewerking, die men gisteravond van vele particulieren by de hulpactie on dervond. In Beetsterzwaag ging men Zondag met de bel rond. Men deelde de bewo ners mede, dat er goederen zouden wor den opgehaald. Tevens werden er me dewerkers gevraagd. Van allebei kwa men er zoveel, dat men binnen betrek kelijk korte tijd een vrachtauto vol goederen kreeg. Alles was mooi in do zen verpakt, waarop stond aangegeven, waaruit de inhoud bestond. In Heeren veen werden de goederen van Beetster zwaag in een andere auto overgeladen. Uit Gorredijk kwamen twee vracht auto's met goederen voor de getroffen Nederlanders. Te Gorredijk had men ook een luidsprekerwagen ingescha keld om de inwoners op de inzameling attent te maken. De winkeliersvereni ging zorgde voor een prima organisa tie. Leeuwarden. Ook vanuit Leeuwarden reden van nacht volgeladen vrachtauto's naar het Westen en Zuiden van ons land. In Leeuwarden werd de bevolking door luidsprekerwagens opgewekt goederen beschikbaar te stellen. Ook hier onder vond men grote medewerking; de goe deren stroomden op de verschillende punten binnen. J Overal in Nederland, worden inzamelin- I gen gehouden om de eerste nood in de getroffen gebieden te lenigen Ten Zuiden van Dordrecht is ook de grote rijksweg naar de Moerdijk over stroomd. Ook de spoorlijn is hier door het water verzwolgen. De polders staan vol water in de meeste verhalen die men hoort, schuilt een kern van waarheid, maar ook niet meer. Getallen worden hon derdvoudig vergroot, verhalen worden tiemaal aangedikt en niemand weet hoe groot, hoe erg en hoe omvangrijk de ramp in werkelijkheid wel is. Maar al die verhalen en al die ge tallen kunnen het leed niet omvatten, dat het Westen van Noord-Brabant in (Van onze speciale verslaggever). BREDA. Zondagnacht. De K.N.I.L.-kolonel Sluiter, „fan Snits", zoals hij zelf zegt, houdt krijgsraad op het stadhuis van Gorkum. Hij zit beneden in de portiersloge bij de telefoon met de commandant van de brandweer, de hoofdinspecteur van politie en de marktmees ter. De burgemeester is er niet. Die zit ergens tussen Gorkum en Papendrecht op de dijk om te zien of ze het daar kunnen klaren. Kolonel Sluiter gaat nog even na, voor de zoveelste keer, of Gorkum op alles is voorbereid. Vanmorgen om half elf zijn de eerste maatregelen genomen onder de dreiging van het water, dat bij Papendrecht over de dijk sloeg en lang zaam de polders overstroomde. Buiten de wallen is de bevolking huis aan huis gewaarschuwd: zij die een één-verdiepinghuis bewonen, moe ten naar de stad komen en zij, die op de begane grond wonen van een etage huis, moeten inkwartiering zoeken bij de bovenburen. Binnen de wallen kan alles blijven zoals het is, want daar kan het water onmogelijk doordringen. Zo luidt maatregel nummer één! Maar voor het onmogelijke geval, dat het water Gorkums wallen toch zou bedreigen, js maatregel 2 gesteld: de oude sluispoorten worden versterkt; er zijn noodschotten aangevoerd voor de vioeddeur; er ligt zand klaar voor de zandzakken. De K.N.I.L.-kolonel Sluiter diende in Indonesië, toen dat nog Indië heette. Hij heeft vaker met dit bijltje gehakt. Ze kunnen hem niets meer vertellen. Hij loopt in het stadhuis heen en weer in eert oude, militaire rijbroek met daar overheen een stormjekker en op zijn hoofd een skipet. Veertien uren „Vanmorgen hebben wij een in spectie gehouden, de burgemeester en ik. Wij zijn de dijk opgereden naar Papendrecht zo ver als dat ging. Het ging niet zo ver, al een kilometer of tien buiten Gorkum moesten we blijven staan met de wagen, omdat het water over de dijk heen stroomde. Dat was nog maar het begin van een ontwikke ling, die weinig uren later ernstige vormen aannam. De dijk bij Pa pendrecht brak door. Er sloeg een groot gat in en het water kolkte de polders binnen. Een ingenieur van de Rijkswater staat schatte, dat iedere seconde 5000 kub. meter water door de dijk stroomde. We hebben toen eventjes uitgerekend, dat het 14 uren kon duren, voordat de vloedgolven Gor kum zouden zijn genaderd. Ik kan U verzekeren, dat wij die 14 uren goed hebben gebruikt". uur nog meer. Maar men heeft niet het geringste vermoeden, wat er allemaal precies eigenlijk gebeurt. Verbindingen verbroken De verbindingen zijn verbroken. De telefoon is voor een belangrijk gedeelte gestoord. Stroom, gas en water zijn uitgevallen. In het donker van de nacht is niet vast te stellen, of en zo ja, hoe veel slachtoffers er zijn. De radio roept berichten om, die niemand kan controleren en die velen uit de plaats zelf niet geloven, omdat hun inlichtin gen anders luiden. Het is geen won der: de radio krijgt de berichten van het A.N.P.; het A.N.P. krijgt de be richten van zijn correspondenten; de correspondenten krijgen berichten van mensen, die vertellen, wat ze hebben gezien, wat zij hebben gehoord en wat ze vermoeden. Het is uitermate moei lijk, om uit de veelheid van gegevens conclusies te trekken die iets met de waarheid te maken hebben. Het lijkt soms alsof een reus een aantal inge wikkelde legpuzzles door elkaar heeft gegooid. De stukjes zijn er wel, maar ze passen niet aan elkaar en voor zo ver zij passen, leveren ze geen sluitend beeld op. Het is donker, het is stikdonkere nacht. Vannacht zou de volle maan schijnen, maar de volle maan is verborgen achter een dikke laag wolken, waaruit een voortdurend dreinende regen valt. De wegen zijn niet verlicht. Het is moeilijk de richting te bepalen. Water is niet te onderscheiden van land. Het is gevaarlijk om met een vaart van meer dan 30 km langs de polders te rijden, maar het moet, er is haast bij! Verder West-Brabant in schijnen honderden mensen in het overstroomde gebied in bomen te zitten of op de zol ders van huizen, maar niemand weet waar ze zitten, want niemand kan er iets van zien. De schijnwerperafdeling van de Euchtdoelartillerie in Arnhem is opge roepen om met tien lichtaggregaten naar Rozendaal te komen. Ze moesten Van daar naar Halsteren en Steenber gen, waarschijnlijk bet zwaarst getrof- Het is kolonel Sluiter aan te zien, dat hij die veertien uren hard heeft gewerkt. Er is een heleboel gebeurd in Gorkum. Er zijn straten afgezet, waar in palen werden geplaatst om in het ergste geval 5000 koeien uit de omge ving te kunnen bergen. Vanavond om halfzes kwamen de eerste koeien. Gies- sen-Nieuwkerk, een van de zwaarst ge troffen dorpen in de onmiddellijke om geving van Gorkum, moest evacueren. Het vee werd weggedreven door man nen, die in allerijl gemobiliseerd wa ren. De ene helft ging de weg op naar Utrecht, de andere de weg naar Gor kum. Daar stonden kolonel Sluiter en zijn mannen van de Bescherming Bur gerbevolking klaar om de eerste stoot op te vangen. Men rekent er op, dat in de loop van de avond nog talrijke eva- cué's naar Gorkum zouden komen. Er is ruimte voor 3000 mensen. Hopeloos De burgemeester was weer op weg om de mensen te inspecteren. Hij had het daar in de portiersloge bij de radio niet langer kunnen uithouden. Er was een bericht omgeroepen, dat men er in was geslaagd het gat in de dijk bij Sliedrecht te dichten. Maar vijf minu ten daarvoor had de burgemeester een telefoontje uit Sliedrecht gekregen, dat het gat niet gedicht kon worden en dat de toestand er hopeloos leek. De situatie in Gorkum komt min of meer overeen met de toestand in al die plaatsen, die vlak echter het getroffen gebied liggen. Men heeft de noodmaat regelen genomen, men neemt er ieder

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2