Reddingswerk in Engeland is
in volle gang
Zware storm
met springtij
teistert
ons land
WATERSNOOD DOOR
DE EEUWEN
Onzekerheid over lot van
meer dan één schip
De stormkansen nemen af,
kouder weer op komst
Nood aan Belgische kust
Oostende, Knocke en Heijst het
zwaarst getroffen
Amsterdam pakt hulp energiek aan
A
ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN MAANDAG 2 FEBRUARI 1953
Met man en macht versterkt men de dijk bij Ridderkerk
Maassluis gisterochtend
Zalmhaven te Rotterdamschepen op de kade
Aantal slachtoffers op 155 geschat, doch meer dan
100 personen nog vermist
DE overstromingsramp in Engeland neemt nog steeds in omvang toe en
helaas blijkt uit de berichten, dat ook daar de toestand ernstiger is
dan aanvankelijk werd aangenomen. Het water beukt nog tegen steden
dorpen langs de Oostkust over een afstand van 250 km van de Humber
tot de monding van de Theems. Verkleumde mensen zitten op de daken
van hun huizen op hulp te wachten. De redders in allerlei soorten vaar
tuigen, van rubberboten tot amphibiejeeps van het leger, kunnen de in het
water drijvende lijken niet bergen, daar zij zich moeten spoeden naar de
overlevenden, die door het water zijn ingesloten. Het aantal slachtoffers
wordt op 155 geschat, doch er zijn meer dan 145 vermisten.
In Hunstanton in Norfolk worden 40 Amerikaanse militairen van de
daar iu de nabijheid liggende luchtbases vermist. Men vreest dat zij zijn
verdronken. Het water drong de onderkomens binnen, waar zij met hun
gezinnen woonden.
Het zwaarst getroffen is waarschijnlijk het eiland Canvey in dc Theemsmonding.
Bij duizenden worden de bewoners geëvacueerd; het aantal vermisten loopt tot
over de honderd. Het eiland staat nu vrijwel geheel onder water. Tal van bewo
ners wilden niet evacueren, evenals die van het eiland Foulness, dat onderloopt
Het eiland Canvey bezit een dijk, welke in 1622 door Nederlanders werd
aangelegd, onder leiding van Cornelius Vermuyden. Nabij Southend zijn
opvangcentra voor vluchtelingen ingericht. In Lowestoft werden 40 kinderen,
die een heenkomen ln de kerk hadden gezocht, door agenten gered. Zij waren op
weg naar de Zondagsschool toen zij door een vloedgolf werden verrast. Zij klom
men op het altaar, terwql het water snel steeg. De onderwijzer, die bij hen was,
sloeg een raam stuk en riep om hulp. Met roeiboten drong men de kerk binnen
en wist de kinderen met de onderwijzer in veiligheid te brengen.
Behalve in de Londense wijk van Whitechapel. zijn ook in Blackwall en Wappïng
In Oost-Londen, en in Putney in West-Londen overstromingen voorgekomen.
De toch reeds precaire voedselvoorziening in Engeland heeft een nieuwe tegen
slag te boeken, doordat er in Kent en nabij de Theemsmonding honderden stuks
vee zfjn omgekomen.
De vuurtoren van Margate ter hoogte van 20 meter, is van zijn voetstuk ge
rukt en in zee gestort. Te Coryton in Zuid-Oos Essex werken honderden mannen
om de gaten in de zeedijk te stoppen. Een pijpleiding van de Vacuum Oil Company
wordt hier bedreigd.
Koningin Elizabeth en de Hertog van Edinburgh hebben zich naar het
overstroomde gebied in Hunstanton (Norfolk) begeven.
Het Canadese Rode Kruis heeft hulp aangeboden; de voorraad goederen,
voor het merendeel kleren en beddegoed, die in Europa zijn opgeslagen, kan
worden aangesproken.
IJmuiden in ongerustheid
Treiler Catharina
Duyvis vermist
(Van onze correspondent)
In IJmuiden heerst grote ongerust
heid omtrent het lot van de stoom-
treiler Catharina Duyvis IJmuiden 60
en zijn zestienkoppige bemanning. Het
schip heeft Zondagmiddag om één uur
nog een radiotelefonisch gesprek gehad
met de Flamingo, welke treiler inmid
dels in IJmuiden is binnengekomen.
Van de Duyvis heeft men sedertdien
niets meer gehoord, ondanks het feit,
dat schipper A. Glas in het gesprek met
zjjn collega had gezegd 's avonds om
half tien opnieuw in de aether te ko
men. Dat was trouwens zijn gewoonte,
om dan tevens enkele groeten naar huis
te zenden. Helaas werd 's avonds om
half tien niets van de Duyvis gehoord
en om tien uur besloot toen de rederij
Scheveningen Radio te verzoeken het
schip op te roepen. Dit is de gehele
nacht gebeurd en ook vanmorgen gaan
nog steeds oproepen naar de Catharina
Duyvis uit, maar men krijgt geen ant
woord.
Verwanten van de opvarenden groe
pen in angstige spanning bijeen bij de
vissershaven of in de cantlne van het
Staatsvissershavenbedrijf, of aan de
Zuidzii, of wel bij het kantoor van de
rederij. waar zij hopen berichten te
kunnen krijgen. Deze blijven echter uit.
Vanmorgen was er nog enige hoop. toen
het bericht kwam dat bij Texel een vis
sersvaartuig gestrand was. en dat de
reddingboot van De Cocksdorp uitge
varen Was om hulp te verlenen. Later
bleek echter uit een mededeling van de
kustwacht te Kijkduin, dat dit geen vis
sersboot was, niaar de schipper van de
reddingboot had daar een in tweeën ge
broken lichter gevonden. Opnieuw dus
werd de hoop in IJmuiden gedoofd. Men
heeft nog hoop, maar ondertussen is er
ook vrees, dat deze treiler met zijn
mensen eenzelfde lot heeft moeten on
dergaan als ruim een jaar geleden de
Oudvaar voor de Noorse kust.
BRAND ALS GEVOLG
VAN HET WATER
Vanmorgen is te Lekkerkerk brand
ontstaan ln de fabriek van de firma M.
Luyten. De brand is vermoedelijk ont
staan door het broeien van de door de
overstroming nat geworden kalk. De
brandweer van Lekkerkerk, bijgestaan
door die van Krimpen aan de Lek, be
streed het vuur krachtig, maar zij slaag
de er niet in de fabriek te behouden.
De schade wordt op 200.000 geschat en
wordt door verzekering gedekt.
Filmreportage van de
geteisterde gebieden
In de Handelsblad-Cineac Reguliers-
breestraat draait vandaag reeds een
film van ongeveer acht minuten, waarin
een beeld wordt gegeven van de verbijs
terende ramp welke ons land in de
stormnacht van Zaterdag op Zondag
heeft getroffen De staf van Polygoon
is er op uitgetrokken om de strijd en de
nood in de streken, die door wind en
water zijn overrompeld, op de filmstrook
vast te leggen. Uit Zeeland zijn nog geen
films binnengekomen, maar men hoopt
hetgeen daar is opgenomen, via België
zo spoedig mogelijk naar ons land te
kunnen krijgen, zodat men zich weldra
ook enig beeld zal kunnen vormen van
het onvoorstelbaar leed, dat daar is toe
gebracht. De film, welke thans ln de
Cineac draalt, toont opnemingen langs
de kust (Katwijk, Noordwijk enz.), uit
het in zijn opbouw zo zwaar getroffen
Rotterdam, uit Dordrecht en uit Bra
bant.
flngez. med.-aduertentie)
txiia. Nüuus!
.en uitgebreide re-
•ortage van de
•norme schade langs
ie kust, in het West.
ind. Rotterdam, Dor-
i-^cht en N.-Brabans
(Een speciale
l'olygoon- report age)
ZOLANG deze lage landen bewoond
zijn, heeft de bevolking strijd tegen
het water gevoerd. Over de oudste
tijden weten wij weinig met zekerheid,
De eerste grote ramp. waarvan de his
torie meldt, is de St Elisabethsvloed op
18 November 1421, welke de Biesbosch
deed ontstaan.
Op 16 October 1502 teisterde een grote
vloed de dijken bij Medemblik, Muiden,
Amsterdam en Spaarndam.
Op 16 October 1508 had Noord-Holland
sterk te lijden: overal braken dijken
door.
Op Palmzondag 1509 braken de dijken
bij Schardam door.
Op 24 September 1509 brak de dijk
tussen het IJ en de Haarlemmermeer
door.
Op 29 of 30 September 1514 richtte
een hoge vloed in Noord-Holland zware
schade aan. Bij Hoorn en Spaarndam
braken de dijken door.
Op 5 November 1530 bezweken de
dijken bij Hoorn en Enkhuizen.
Op 1 November 1570 teisterde een der
grootste overstromingen West-Europa
van het Kanaal tot aan Jutland. Bij deze
Allerheiligenvloed, die vier dagen duur
de, liep het water in Noord-Holland een
halve meter over de dijken, die op veel
plaatsen doorbraken. Een groot ge
deelte van Groningen. Friesland en bijna
alle Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden
liepen onder water. Enige stukken land
jen voorgoed verloren, zoals delen
van verschillende dorpen langs dc Hol
landse kust, de Broodeloospolder bij
Tholen en het eiland Wulpen bij Cadzand.
Op 15 Augustus 1597 liep Waterland
geheel onder ten gevolge van een hoge
ngvloed bij Noordwesterstorm.
a November 1601 joeg een storm uit
het Noordwesten het water in Noord-
Holland tot zulk een hoogte op, dat de
dijken op veel plaatsen bezweken.
Op 22 en 23 Januari 1609 steeg het
water van de Zuiderzee zó hoog dat een
gedeelte van Amsterdam onder kwam
Bij de storm van 23 Januari 1610 stond
het water zelfs van Amsterdam tot
Leiden. De pas drooggemaakte Beem-
ster liep onder water.
Op Nieuwjaarsdag van 1616 braken de
dijken yan het IJ op drie plaatsen door.
In September 1621 spoelde een water
vloed de Velzerdijk geheel weg. Ook
toen stond het water tot in Amsterdam.
In Februari 1625 werden Amsterdam,
Haarlem en Monnikendam zwaar geteis
terd. De pas drooggemalen Purmer liep
weer onder water.
De St Petrivloed op 22 Februari 1651
deed het IJ voor Amsterdam nog hoger
stijgen dan bij de Allerheiligenvloed van
1570. De Watergraafsmeer liep onder.
Rondom Haarlem leek het een zee en de
omgeving van Hoorn stond eveneens
blank.
Op Sint-Nicolaasavond in 1665 be
zweek dc IJdijk en Waterland werd ln
een wezenlijk waterland herschapen.
Op 4 en 5 November 1675 moest
Nederland een zware stormvloed uit het
Noordwesten doorstaan. Noord-Holland,
het Gooi en Utrecht hadden het zwaar
te verduren. Tal van plaatsen kwamen
onder water.
Nadat op 5 April 1702 de dijk bij
Muiden was doorgebroken was het land
van Amersfoort en Utrecht tot aan
Haarlem herschapen in een binnenzee.
Bij de Kerstvloed van 1717 braken de
Assendel ver en Uitgeesterdqken op acht
plaatsen door.
In Mei 1773 werd de Zuiderzee zo hoog
opgestuwd dat het water over de slaper
dijk by Spaarndam golfde.
Onberekenbaar was de schade en
boven alle beschrijving de ellende in
Holland, ten gevolge van de overstro
mingen op 14 en 15 November 1775. Er
was nauwelijks één stad, die van het
water verschoond bleef. De eilanden
Wieringen, Marken, Urk en Schokland
werden geheel overspoeld.
In November 1776 liepen bij Haarlem
de polders onder water.
Op 1, 2 en 3 Februari 1791 werd het
gebied rondom het IJ zwaar geteisterd.
Op 15 Januari 1808 werden alle huizen
op Marken vernield door de storm en het
water. De Zuiderzeedijk brak op ver
scheidene plaatsen door.
Bij de Noordwesterstorm, begin Febr.
1825 ontstond zulk een overstroming,
dat 800 personen en 46.000 stuks vee om
het leven kwamen. De schade die deze
ramp aan Nederland bracht bedroeg
acht millioen gulden.
In Januari 1916 deed bij zware Noord
westerstorm het opgezwiepte water uit
de Zuiderzee, de waterlanddqk by Uit-
dam breken. Heel Waterland van Mon
nikendam tot Buiksloot was over
stroomd. Op Marken lieten zestien men
sen het leven. Het zeewater overspoelde
zelfs een deel van de Veluwe en Harder
wijk. De kop van Noord-Holland en het
IJsselgebied leden ook van watervloeden.
In de oudejaarsnacht van 1925 op 1926
is, door de hoge stand van de Maas de
dijk bij Neder-Asselt gescheurd. Geheel
het land van Maas en Waal kwam onder
water te staan.
En nu, na 27 jaar betrekkelijke rust,
deze ramp, die die in 1916 en 1926 verre
in omvang overtreft.
Wegen voor het verkeer
gestremd
Het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat maakt bekend, dat de volgende
doorgaande verbinding voor het verkeer
zijn gestremd:
De weg RotterdamBrcda (Rijksweg
16) en wel van Dordrecht tot Zeven-
bérgschehoek, waarin begrepen de brug
over het Hollandsdiep bij Mfoerdqk;
Het gedeelte van Rijksweg 15 van Rid
derkerk naar Gorinchem, en wel van
Alblasserdam naar Hardinsveld;
Rijksweg 27,._UtrachtBreda, en wel
het "gedeelte bezuiden Gorinchem tot
Oosterhout.
Uiteraard is ook de Rijksweg 58, lo
pende door Zuid-Beveland en Walcheren,
voor het verkeer gesloten.
Voorts zijn alle veerverbindingen over
de Wester-Schelde gestremd.
In het voorgaande is geen melding
femaakt van de wegen van secundair
elang in de geïnundeerde gebieden.
Schipbreuk Princess Victoria
Ierse politici om het
leven gekomen
Tot nu toe zijn 56 lijken geborgen
va/n de 128 opvarenden, die om het leven
zijn gekomen bij de ramp met de Prin
cess Victoria, de veerboot, die de ver
binding tussen Sdhotlamd en Ierland
onderhoudt en tengevolge van de storm
in de Ierse Zee is gezonken.
Onder de gevonden 1 ijken bevinden
zich dat van majoor Maynard Sinclair,
minister van Financiën en vice-premier
van Noord-Ierland. Sir Walter D. Smiles,
lid van het Engelse Lagerhuis voor de
Ierse Unionistische Partij, en kapitein
Ferguson, de gezagvoerder van het
schip.
In totaal waren er 172 personen aan
boord van het schip; 89 passagiers en
39 leden der bemanning zijn om het
'.even gekomen.
Loodsdienst IJmuiden en Hoek (alleen voor
grote schepen) hervat
(Van onze verslaggevers)
TJOEWEL de zee nog tamelijk woest is, begint zich toch een verbetering af te
tekenen. De loodsdienst te IJmuiden is hervat; de middensluis wordt op het
ogenblik met de hand bediend, de grote sluis was hedenmorgen ongeveer twaalf
uur nog niet gereed. Het zal nog wel even duren voor deze voor de scheepvaart
weer beschikbaar is. Ook, te Hoek van Holland is de loodsdienst hervat, maar
alleen voor -y 'hepen. De véle voor IJmuiden liggende schepen zijn bezig
op' te varen én'er zijn al enkele schepen'binnengekomen. De (Aranje fontein en de
Troilus en nog enkele kleinere schepen zouden hedenmiddag de haven van Am
sterdam verlaten om naar zee te gaan. Vanmorgen ongeveer half tien is het
ruim 6000 ton metende m.s. Gooiland van de Koninklijke Hollandse Lloyd bjj
het binnenlopen van de haven van IJmuiden tegen de zuidwal gedrukt door de
krachtige Noordenwind. Het schip voer in ballast en kon door sleepboten na
ongeveer een half uur vlotgetrokken wordenwaarna het zjjn reis naar Am
sterdam voortzette.
Vanochtend is het de bemanning van
de reddingboot Prins Hendrik uit Den
Helder gelukt het wrak te vinden van
de Zaterdagnacht van zijn sleepboot
losgeslagen en op de kust van Texel
gestrande tanköchter Oder. Nadat de
joan Hodson uit De Cocksdorp vannacht
na een zeer zware, maar vergeefse tocht
was teruggekeerd vanwege het feit dat
men door de branding de Oder niet kon
bereiken (men was reeds het ergste
gaan vrezen omdat aanvankelqk licht
signalen van de Hodson nog wel werden
beantwoord, maar later niet meer)
heeft de Prins Hendrik de zes runners,
te weten 4 Duitsers en 2 Nederlanders,
aan boord genomen.
Het Franse schip Carthage, dat van
nacht vertwijfelde pogingen heeft aan
gewend om sleepboothulp te krijgen en
later s.o.s-seinen uitzond, is ten slotte
op 600 meter uit de kust, niet ver van
Scheveningen aan de grond gelopen. De
reddingboot Keeltje Jacoba uit IJmui
den is in de nabijheid om de bemanning
van boord te halan, doch het schip heeft
geseind te zullen wachten op sleepboot
hulp en nog niet van boord te willen
gaan. De sleepboten konden echter nog
niet uitvaren door de hoge zee.
Een ander schip waarover vannacht
veel te doen is geweest, was de Britse
Sel'by van ruim 1000 ton, die op een
afstand van 12 mijl van IJmuiden om
assistentie verzocht, en nog voor één
dag kolen aan boord had. Reddingboot-
hulp was echter nog niet nodig. Later
meldde het schip dat het zqn reis langs
de kust zou voortzetten.
Het Zweedse s.s. Virgo dat op de
Vllehorg was gestrand, ls op eigen kracht
vlotgekomen. De reddingboot Prins
Hendrik uit Den Helder is enige tijd
in de nabijheid gebleven om eventuele
assistentie te verlenen. Het Nederlandse
tankschip Tifoa heeft gemeld vandaag
toch op eigen kracht Antwerpen te
kunnen bereiken.
Naar het Deense s.s. Anne Thron
van 1660 ton. dat zich gisteren op 120
myi ten Noorden van IJmuiden in
moeilijkheden bevond, is het Nederland
se schip Kota Agoeng op weg gegaan
om hulp te verlenen.
jyE invloed van het depressiegebied, dat in ons land en het gehele Noordzeegebied
zware stormen veroorzaakte, op het weer in West-Europa vermindert steeds
verder, naarmate de kern in de richting van Zuidoost-Europa xoegtrekt en opvult.
Een hogedrukgebied, dat op de Oceaan m aantocht was, breidt zich over het
Noordzeegebied, het zeegebied ten Westen van Noorwegen en Scandinavië uit.
Ook in Noord-Scandinavië en Noord-Rusland kwamen krachtige luchtdrukstij.
gingen voor, waardoor een verbinding tot stand komt tussen het van de Oceaan
afkomstige hogedrukgebied een zeer groot hogedrukgebied, dat zich reeds
geruime tijd boven Noord-West.Siberië handhaaft. In dit laatste gebied met hoge
barometerstanden kicam vanmorgen een luchtdrukioaarde voor van bijna 1060
millibar. Deze ontwikkeling in de luchtdrukverdeling, betekent, dat in het Noord
zeegebied, Zuid-Scandinavië, in onze omgeving en Noordwes.Duitsland de winden
geleidelijk naar Noordoost gaan ruimen.
De noord-oostelijke winden zullen komende dagen geleidelijk koudere lucht uit
Scandinavië aanvoeren. Een langzamp daling van temperatuur in ons land moet
worden verwacht, waarbij reeds komende nacht plaatselijk lichte vorst zal op
treden.
De Panamese tanker Barbara Ann,
ruim 8700 ton, die Zondagmorgen een
lek had opgelopen in een pompkamer
op 17 mijl ten westen van Hoek van
Holland, is op weg gegaan naar de
Waterweg. Een Engels schip is enige
tijd in de nabqheid gebleven om zo no
dig hulp te verlenen.
Van het bij Schouwen vastgelopen
Finse schip Bore VI. 1380 ton groot,
dat de reddingboten uit Veere en Stel
lendam wegens de hoge zeeën vergeefs
hadden trachten te naderen, is nog geen
nader bericht binnen.
Het Engelse ss. Seabrook heeft ge
meld dat het zich in nood bevindt ten
noord-westen van de Hoek; het schip
maakt water.
Verscheidene andere schepen, waar
van de namen nog niet bekend zijn.
hebben in de loop van de nacht even
eens noodseinen uitgezonden.
Op de rede van Vlissingen liggen di
verse schepen voor anker, waaronder
het Franse schip Capitaine Paret, dat
zijn stuurboordsanker is kwqtgeraakt.
Te Antwerpen wordt water naar haven geleid
(Van onze correspondent)
Brussel, 2 Februari,
0OK in België, voornamelijk aan de kust, te Antwerpen en het gebied van
de Schelde en haar zijrivieren is de schade enorm. In de badplaatsen
Knocke en Heijst loopt de schade, naar een eerste schatting, in de firs. 200
millioen. Ongeveer 10 a 20 personen zijn omgekomen, de meesten onder hen
werden, zoals te Oostende, door het wassende water in hun bed verrast, en
verdronken.
Het mooie natuurmonument het Zwin is gedeeltelijk vernield en duizenden ko
nijnen kwamen om. De autosnelweg langs de Belgische kust. de z.g. „route
royale", is op vier plaatsen ingezakt. Vele hotels tp Knocke en Heijst zijn zwaar
beschadigd of ingestort, hetgeen met het oog op het komende zomerseizoen
noodlottig is. In de straten van Oostende, dat zonder drinkwater en electrieiteit-
is. worden de inwoners met bootjes uit het stadscentrum geëvacueerd. Het zo
liefelijke Albert Plage is practïsch door de golven verzwolgen.
In Antwerpen waar. zoals werd gemeld, de tunnel voor trams en auto's half
vol water is gelopen, dreven de balen en kisten tot in het centrum der stad.
Hedenmiddag werd gemeld, dat het water zakt en dat men hoopte de verbinding
in de loop van de dag te herstellen. Er is voor honderden millloenen francs
schade aan schepen en goederen Op vele plaatsen zijn o.a. bq Nieuwpoort en-
Oostende, diepe bressen in de dqken geslagen en de polders in grote meren her
schapen. Te Termonde Is een gat van 60 meter in de dijk. De landbouwers hebben
het vee niet kunnen redden.
Het leger is gemobiliseerd en talryke vrijwilligers bieden zich aan om de
bressen der ingebeukte dijk met zakken aarde dicht te maken.
Het Antwerps stadsbestuur stond voor een dramatisch besluit: ofwel diende
het water, dat door de ingebeukte Scheldedijken is gevloeid, naar het Albert-
kanaal te worden afgeleid, ofwel naar de dokken en de haven. In het eerste
geval werd de gemeente Merxem het slachtoffer der golven, en in het tweede
geval de Antwerpse petroleumraffinaderijen. Het stadsbestuur besliste dat het
water naar de haven zou worden afgeleid. Hierdoor zullen de sluizen der haven
en de petroleumraffinaderijen voor verscheidene dagen buiten gebruik worden,
gesteld. Koning Boudewijn heeft zich heden
naar Oostende begeven om een tocht
door de overstroomde gebieden te onder
nemen.
Zweden staat gereed
om te helpen
Onze correspondent te Stockholm
telefoneerde ons hedenmorgen: Heel
Zweden leeft met Nederland mee. De
berichten over de ramp, die ons land
heeft getroffen, nemen in alle bladen
de eerste plaats in. Iedereen vraagt
zich af: kunnen wij iets doen?
Het Zweedse Rode Kruis, dat hulp
heeft aangeboden, wacht met het
grootste ongeduld op antwoord.
Van particuliere zjjde staat men
gereed om financiële hulp te ver
lenen. Zo heeft de Svenska America
Linie de stad Vlissingen al 50.000
kronen ter beschikking gestéld.
Een comité zal worden gevormd
om dit Zweeds verlangen, daadwer
kelijk hulp te verlenen, te 'coördi
neren.
De beste Zweedse radioverslag
gever S. Jerring zal nog vamniddag
naar Nederland vliegen, om straks
het Zweedse volk van zjjn indrukken
mededeling te doen.
STORMSCHADE IN ANDERE LANDEN
o°i in West-Duitsland is hier en daar ernstige schade door de storm
aangericht. De staat Noord-RijmlandWestfa'len werd het zwaarst ge
troffen; te Dusseldorp kwamen twee mensen om het leven. Door zware
sneeuwval in het gebied van Keulen en Wuppertal is het spoorwegverkeer
gestoord.
Ten gevolge van een verblindende sneeuwstorm in Noord-Zweden zjjn vele
spoorweg- en telefoonverbindingen verbroken. Bij een aanvaring tussen een
Noorse vissersboot en een Noors vrachtschip voor de Noorse kust zijn acht
opvarenden verdronken.
Het eiland Sardinië is eveneens door een storm geteisterd. In Cagliari,
Sassari en Nuoro hebben vele huizen schade opgelopen.
VIER SCHEPEN OP DE
WAAL GEZONKEN
Op de Waal zqn in de nacht van Za
terdag op Zondag vier schepen gezon
ken. Ter hoogte van Heesselt (tussen
Zalt-Bommel en Tiel) verdween het
Duitse sleepschip Soil Verein in de
golven. De bemanning heeft zich kunnen
redden in een roeiboot. Bovendien zqn
daar gezonken de Mathahorn 3 en de
West Fina. Alle drie waren met kunst
mest geladen op weg van Rotterdam
naar Duitsland. Bij Gameren (ten
Westen van Zalt-Bommel) zonk het
sleepschip Vulkaan (2500 ton), dat ge
laden was met erts, eveneens bestemd
•oor Duitsland.
OOK SCHADE IN
FRANKRIJK
Te Duinkerken zqn de verdedigings
werken door het water ondermijnd
Brandweerlieden, polltie-agenten en ar
beiders werkten in de nacht van Zondag
op Maandag aan het herstel van de dijk
In het gebied van Calais z(Jn honder
den hectaren cultuurgrond overstroomd
Verscheidene gezinnen uit de dorpen zijn
'.eevacueerd
Van de Belgische grens tot uan Bou-
logne-sur-Mer zijn de langs de kust
lopende wegen ondergelopen.
EEN TON SCHADE
IN ZANDVOORT
De schade aan wegen, toegangen »ol
het strand en gemeentelijke gebouwen
wordt te Zandvoort voorlopig geschat
op ongeveer 100.000. Donderdagavond
zal de gemeenteraad in een spoedverga
dering bq'een worden geroepen ter be
spreking van de situatie.
Belgische helicoptèr is
terecht
Zondag was de Belgische helicopter-
piloot Gerard Tremerie van Brussel op
gestegen met zijn Bell-helicopter om te,
trachten hulp te verlenen aan de door
.watersnood geteisterde Nederlandse ge
bieden. Hoewel hij Zondagmiddag nog
boven Steenbergen was gesignaleerd,
werd sindsdien niets meer van hem ver
nomen en werd een ongeluk -gevreesd.
Men had hem namelijk reeds gewaar
schuwd, dat zqn helicopter, een post-
helicopter van de Belgische luchtvaart
maatschappij Sabena, te licht was om
bij de heersende storm in de lucht te
kunnen blijven.
Thans blijkt echter, dat de heer Tre
merie later veilig is geland op het mill-
taire vliegveld Woensdrecht, waar hij;
zich gereed houdt voor verdere in
structies.
Demonstratie verwekte
verontwaardij
ging
(Van onze Haagse redacteur)
De landeiyke E. V. C. had tegen gis
teren een demonstratie in Den Haag ge
organiseerd. Uit verscheidene plaatsen,
in het land waren de demonstranten per
trein of per autobus naar Den Haag ge-r
komen. Het verzamelpunt was het Ja-'
cob van Campenplein, vanwaar een op
tocht van ongeveer 6000 mensen zich ia
het noodweer op weg begaf naar de
Dierentuin. Sommige demonstranten
ontzagen zich niet militairen, die zich,,
met spoed naar hun garnizoenen terug,
begaven om in de geteisterde gebieden
hulp te gaan bieden, hatelijke opmer
kingen toe te voegen, hetgeen uiteraard
bij het publiek grote verontwaardiging
opwekte.
De Haagse politie, die toch al een
zware taak had op deze Zondag, had uit
gebreide ordemaatregelen getroffen. Het
feit, dat enige tientallen autobussen
voor het vervoer van demonstranten in
gebruik waren, wekte o. a. bij Hagena
ren, die zich op het hoofdbureau van-
het Nederlandsche Roode Kruis meldden,
eveneens grote verontwaardiging, om
dat het aanvankelijk enige moeite kostte
voldoende vervoermiddelen ter beschik
king te krijgen om naar de geteisterde
gebieden te zenden.
(Van een onzer
verslaggeefsters)
QVERWELDIGEND is
de spontaniteit waar
mee de Amsterdamse
bevolking zich als één
geheel inzet om de nood
•n de getroffen gebieden
te helpen bestrjjdei
Huif twee vannacht be.
gonnen de trunsportco-
'onnes van het Rode
Kruis met het loden en
plakken van de 6000 col
lectebussen, die door het
Rode Kruis, het Konin
gin Wilhelminafonds en
ie Protestants Christ e.
ijjke Kinderbescherming
bijeengebracht
Vanochtend vroeg, nog
vóór de uitreiking der
bussen kon beginnen,
stonden ei al lange rjjen
mensen b\] de per radio
bekend gemaakte collec.
tecentra te wachten om
een bus in ontvangst te
nemen. Te negen uur
kon bij het collectencen-
trum aan de Singel 119
de eerste collectant weg
gaan, te half tien werd
daar de eerste volle bus
weer binnengebracht,
weldra gevolgd door
Naar schatting had
den omstreeks elf uur
vanochtend zich al vijf
tienhonderd collectanteif
aangemeld, terwijl er
nog een paar honderd
schoolkinderen, met veel
tact en geduld door po.
litieagenten en tramcon
ducteurs in bedwang ge
houden zich stonden te
verdringen om nog aan
de beurt te komen. Zo
groot is de belangstel
ling van collectanten en
van gevers dat men
reeds heeft aangevraagd
nog een tweede dag te
mogen collecteren. De
collecte staat onder lei,,
ding van mevrouw Th.
J. M. Wiertz.