Reddingswerk in Engeland is in volle gang Zware storm met springtij teistert ons land WATERSNOOD DOOR DE EEUWEN Onzekerheid over lot van meer dan één schip De stormkansen nemen af, kouder weer op komst Nood aan Belgische kust Oostende, Knocke en Heijst het zwaarst getroffen Amsterdam pakt hulp energiek aan A ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 Met man en macht versterkt men de dijk bij Ridderkerk Maassluis gisterochtend Zalmhaven te Rotterdamschepen op de kade Aantal slachtoffers op 155 geschat, doch meer dan 100 personen nog vermist DE overstromingsramp in Engeland neemt nog steeds in omvang toe en helaas blijkt uit de berichten, dat ook daar de toestand ernstiger is dan aanvankelijk werd aangenomen. Het water beukt nog tegen steden dorpen langs de Oostkust over een afstand van 250 km van de Humber tot de monding van de Theems. Verkleumde mensen zitten op de daken van hun huizen op hulp te wachten. De redders in allerlei soorten vaar tuigen, van rubberboten tot amphibiejeeps van het leger, kunnen de in het water drijvende lijken niet bergen, daar zij zich moeten spoeden naar de overlevenden, die door het water zijn ingesloten. Het aantal slachtoffers wordt op 155 geschat, doch er zijn meer dan 145 vermisten. In Hunstanton in Norfolk worden 40 Amerikaanse militairen van de daar iu de nabijheid liggende luchtbases vermist. Men vreest dat zij zijn verdronken. Het water drong de onderkomens binnen, waar zij met hun gezinnen woonden. Het zwaarst getroffen is waarschijnlijk het eiland Canvey in dc Theemsmonding. Bij duizenden worden de bewoners geëvacueerd; het aantal vermisten loopt tot over de honderd. Het eiland staat nu vrijwel geheel onder water. Tal van bewo ners wilden niet evacueren, evenals die van het eiland Foulness, dat onderloopt Het eiland Canvey bezit een dijk, welke in 1622 door Nederlanders werd aangelegd, onder leiding van Cornelius Vermuyden. Nabij Southend zijn opvangcentra voor vluchtelingen ingericht. In Lowestoft werden 40 kinderen, die een heenkomen ln de kerk hadden gezocht, door agenten gered. Zij waren op weg naar de Zondagsschool toen zij door een vloedgolf werden verrast. Zij klom men op het altaar, terwql het water snel steeg. De onderwijzer, die bij hen was, sloeg een raam stuk en riep om hulp. Met roeiboten drong men de kerk binnen en wist de kinderen met de onderwijzer in veiligheid te brengen. Behalve in de Londense wijk van Whitechapel. zijn ook in Blackwall en Wappïng In Oost-Londen, en in Putney in West-Londen overstromingen voorgekomen. De toch reeds precaire voedselvoorziening in Engeland heeft een nieuwe tegen slag te boeken, doordat er in Kent en nabij de Theemsmonding honderden stuks vee zfjn omgekomen. De vuurtoren van Margate ter hoogte van 20 meter, is van zijn voetstuk ge rukt en in zee gestort. Te Coryton in Zuid-Oos Essex werken honderden mannen om de gaten in de zeedijk te stoppen. Een pijpleiding van de Vacuum Oil Company wordt hier bedreigd. Koningin Elizabeth en de Hertog van Edinburgh hebben zich naar het overstroomde gebied in Hunstanton (Norfolk) begeven. Het Canadese Rode Kruis heeft hulp aangeboden; de voorraad goederen, voor het merendeel kleren en beddegoed, die in Europa zijn opgeslagen, kan worden aangesproken. IJmuiden in ongerustheid Treiler Catharina Duyvis vermist (Van onze correspondent) In IJmuiden heerst grote ongerust heid omtrent het lot van de stoom- treiler Catharina Duyvis IJmuiden 60 en zijn zestienkoppige bemanning. Het schip heeft Zondagmiddag om één uur nog een radiotelefonisch gesprek gehad met de Flamingo, welke treiler inmid dels in IJmuiden is binnengekomen. Van de Duyvis heeft men sedertdien niets meer gehoord, ondanks het feit, dat schipper A. Glas in het gesprek met zjjn collega had gezegd 's avonds om half tien opnieuw in de aether te ko men. Dat was trouwens zijn gewoonte, om dan tevens enkele groeten naar huis te zenden. Helaas werd 's avonds om half tien niets van de Duyvis gehoord en om tien uur besloot toen de rederij Scheveningen Radio te verzoeken het schip op te roepen. Dit is de gehele nacht gebeurd en ook vanmorgen gaan nog steeds oproepen naar de Catharina Duyvis uit, maar men krijgt geen ant woord. Verwanten van de opvarenden groe pen in angstige spanning bijeen bij de vissershaven of in de cantlne van het Staatsvissershavenbedrijf, of aan de Zuidzii, of wel bij het kantoor van de rederij. waar zij hopen berichten te kunnen krijgen. Deze blijven echter uit. Vanmorgen was er nog enige hoop. toen het bericht kwam dat bij Texel een vis sersvaartuig gestrand was. en dat de reddingboot van De Cocksdorp uitge varen Was om hulp te verlenen. Later bleek echter uit een mededeling van de kustwacht te Kijkduin, dat dit geen vis sersboot was, niaar de schipper van de reddingboot had daar een in tweeën ge broken lichter gevonden. Opnieuw dus werd de hoop in IJmuiden gedoofd. Men heeft nog hoop, maar ondertussen is er ook vrees, dat deze treiler met zijn mensen eenzelfde lot heeft moeten on dergaan als ruim een jaar geleden de Oudvaar voor de Noorse kust. BRAND ALS GEVOLG VAN HET WATER Vanmorgen is te Lekkerkerk brand ontstaan ln de fabriek van de firma M. Luyten. De brand is vermoedelijk ont staan door het broeien van de door de overstroming nat geworden kalk. De brandweer van Lekkerkerk, bijgestaan door die van Krimpen aan de Lek, be streed het vuur krachtig, maar zij slaag de er niet in de fabriek te behouden. De schade wordt op 200.000 geschat en wordt door verzekering gedekt. Filmreportage van de geteisterde gebieden In de Handelsblad-Cineac Reguliers- breestraat draait vandaag reeds een film van ongeveer acht minuten, waarin een beeld wordt gegeven van de verbijs terende ramp welke ons land in de stormnacht van Zaterdag op Zondag heeft getroffen De staf van Polygoon is er op uitgetrokken om de strijd en de nood in de streken, die door wind en water zijn overrompeld, op de filmstrook vast te leggen. Uit Zeeland zijn nog geen films binnengekomen, maar men hoopt hetgeen daar is opgenomen, via België zo spoedig mogelijk naar ons land te kunnen krijgen, zodat men zich weldra ook enig beeld zal kunnen vormen van het onvoorstelbaar leed, dat daar is toe gebracht. De film, welke thans ln de Cineac draalt, toont opnemingen langs de kust (Katwijk, Noordwijk enz.), uit het in zijn opbouw zo zwaar getroffen Rotterdam, uit Dordrecht en uit Bra bant. flngez. med.-aduertentie) txiia. Nüuus! .en uitgebreide re- •ortage van de •norme schade langs ie kust, in het West. ind. Rotterdam, Dor- i-^cht en N.-Brabans (Een speciale l'olygoon- report age) ZOLANG deze lage landen bewoond zijn, heeft de bevolking strijd tegen het water gevoerd. Over de oudste tijden weten wij weinig met zekerheid, De eerste grote ramp. waarvan de his torie meldt, is de St Elisabethsvloed op 18 November 1421, welke de Biesbosch deed ontstaan. Op 16 October 1502 teisterde een grote vloed de dijken bij Medemblik, Muiden, Amsterdam en Spaarndam. Op 16 October 1508 had Noord-Holland sterk te lijden: overal braken dijken door. Op Palmzondag 1509 braken de dijken bij Schardam door. Op 24 September 1509 brak de dijk tussen het IJ en de Haarlemmermeer door. Op 29 of 30 September 1514 richtte een hoge vloed in Noord-Holland zware schade aan. Bij Hoorn en Spaarndam braken de dijken door. Op 5 November 1530 bezweken de dijken bij Hoorn en Enkhuizen. Op 1 November 1570 teisterde een der grootste overstromingen West-Europa van het Kanaal tot aan Jutland. Bij deze Allerheiligenvloed, die vier dagen duur de, liep het water in Noord-Holland een halve meter over de dijken, die op veel plaatsen doorbraken. Een groot ge deelte van Groningen. Friesland en bijna alle Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden liepen onder water. Enige stukken land jen voorgoed verloren, zoals delen van verschillende dorpen langs dc Hol landse kust, de Broodeloospolder bij Tholen en het eiland Wulpen bij Cadzand. Op 15 Augustus 1597 liep Waterland geheel onder ten gevolge van een hoge ngvloed bij Noordwesterstorm. a November 1601 joeg een storm uit het Noordwesten het water in Noord- Holland tot zulk een hoogte op, dat de dijken op veel plaatsen bezweken. Op 22 en 23 Januari 1609 steeg het water van de Zuiderzee zó hoog dat een gedeelte van Amsterdam onder kwam Bij de storm van 23 Januari 1610 stond het water zelfs van Amsterdam tot Leiden. De pas drooggemaakte Beem- ster liep onder water. Op Nieuwjaarsdag van 1616 braken de dijken yan het IJ op drie plaatsen door. In September 1621 spoelde een water vloed de Velzerdijk geheel weg. Ook toen stond het water tot in Amsterdam. In Februari 1625 werden Amsterdam, Haarlem en Monnikendam zwaar geteis terd. De pas drooggemalen Purmer liep weer onder water. De St Petrivloed op 22 Februari 1651 deed het IJ voor Amsterdam nog hoger stijgen dan bij de Allerheiligenvloed van 1570. De Watergraafsmeer liep onder. Rondom Haarlem leek het een zee en de omgeving van Hoorn stond eveneens blank. Op Sint-Nicolaasavond in 1665 be zweek dc IJdijk en Waterland werd ln een wezenlijk waterland herschapen. Op 4 en 5 November 1675 moest Nederland een zware stormvloed uit het Noordwesten doorstaan. Noord-Holland, het Gooi en Utrecht hadden het zwaar te verduren. Tal van plaatsen kwamen onder water. Nadat op 5 April 1702 de dijk bij Muiden was doorgebroken was het land van Amersfoort en Utrecht tot aan Haarlem herschapen in een binnenzee. Bij de Kerstvloed van 1717 braken de Assendel ver en Uitgeesterdqken op acht plaatsen door. In Mei 1773 werd de Zuiderzee zo hoog opgestuwd dat het water over de slaper dijk by Spaarndam golfde. Onberekenbaar was de schade en boven alle beschrijving de ellende in Holland, ten gevolge van de overstro mingen op 14 en 15 November 1775. Er was nauwelijks één stad, die van het water verschoond bleef. De eilanden Wieringen, Marken, Urk en Schokland werden geheel overspoeld. In November 1776 liepen bij Haarlem de polders onder water. Op 1, 2 en 3 Februari 1791 werd het gebied rondom het IJ zwaar geteisterd. Op 15 Januari 1808 werden alle huizen op Marken vernield door de storm en het water. De Zuiderzeedijk brak op ver scheidene plaatsen door. Bij de Noordwesterstorm, begin Febr. 1825 ontstond zulk een overstroming, dat 800 personen en 46.000 stuks vee om het leven kwamen. De schade die deze ramp aan Nederland bracht bedroeg acht millioen gulden. In Januari 1916 deed bij zware Noord westerstorm het opgezwiepte water uit de Zuiderzee, de waterlanddqk by Uit- dam breken. Heel Waterland van Mon nikendam tot Buiksloot was over stroomd. Op Marken lieten zestien men sen het leven. Het zeewater overspoelde zelfs een deel van de Veluwe en Harder wijk. De kop van Noord-Holland en het IJsselgebied leden ook van watervloeden. In de oudejaarsnacht van 1925 op 1926 is, door de hoge stand van de Maas de dijk bij Neder-Asselt gescheurd. Geheel het land van Maas en Waal kwam onder water te staan. En nu, na 27 jaar betrekkelijke rust, deze ramp, die die in 1916 en 1926 verre in omvang overtreft. Wegen voor het verkeer gestremd Het ministerie van Verkeer en Wa terstaat maakt bekend, dat de volgende doorgaande verbinding voor het verkeer zijn gestremd: De weg RotterdamBrcda (Rijksweg 16) en wel van Dordrecht tot Zeven- bérgschehoek, waarin begrepen de brug over het Hollandsdiep bij Mfoerdqk; Het gedeelte van Rijksweg 15 van Rid derkerk naar Gorinchem, en wel van Alblasserdam naar Hardinsveld; Rijksweg 27,._UtrachtBreda, en wel het "gedeelte bezuiden Gorinchem tot Oosterhout. Uiteraard is ook de Rijksweg 58, lo pende door Zuid-Beveland en Walcheren, voor het verkeer gesloten. Voorts zijn alle veerverbindingen over de Wester-Schelde gestremd. In het voorgaande is geen melding femaakt van de wegen van secundair elang in de geïnundeerde gebieden. Schipbreuk Princess Victoria Ierse politici om het leven gekomen Tot nu toe zijn 56 lijken geborgen va/n de 128 opvarenden, die om het leven zijn gekomen bij de ramp met de Prin cess Victoria, de veerboot, die de ver binding tussen Sdhotlamd en Ierland onderhoudt en tengevolge van de storm in de Ierse Zee is gezonken. Onder de gevonden 1 ijken bevinden zich dat van majoor Maynard Sinclair, minister van Financiën en vice-premier van Noord-Ierland. Sir Walter D. Smiles, lid van het Engelse Lagerhuis voor de Ierse Unionistische Partij, en kapitein Ferguson, de gezagvoerder van het schip. In totaal waren er 172 personen aan boord van het schip; 89 passagiers en 39 leden der bemanning zijn om het '.even gekomen. Loodsdienst IJmuiden en Hoek (alleen voor grote schepen) hervat (Van onze verslaggevers) TJOEWEL de zee nog tamelijk woest is, begint zich toch een verbetering af te tekenen. De loodsdienst te IJmuiden is hervat; de middensluis wordt op het ogenblik met de hand bediend, de grote sluis was hedenmorgen ongeveer twaalf uur nog niet gereed. Het zal nog wel even duren voor deze voor de scheepvaart weer beschikbaar is. Ook, te Hoek van Holland is de loodsdienst hervat, maar alleen voor -y 'hepen. De véle voor IJmuiden liggende schepen zijn bezig op' te varen én'er zijn al enkele schepen'binnengekomen. De (Aranje fontein en de Troilus en nog enkele kleinere schepen zouden hedenmiddag de haven van Am sterdam verlaten om naar zee te gaan. Vanmorgen ongeveer half tien is het ruim 6000 ton metende m.s. Gooiland van de Koninklijke Hollandse Lloyd bjj het binnenlopen van de haven van IJmuiden tegen de zuidwal gedrukt door de krachtige Noordenwind. Het schip voer in ballast en kon door sleepboten na ongeveer een half uur vlotgetrokken wordenwaarna het zjjn reis naar Am sterdam voortzette. Vanochtend is het de bemanning van de reddingboot Prins Hendrik uit Den Helder gelukt het wrak te vinden van de Zaterdagnacht van zijn sleepboot losgeslagen en op de kust van Texel gestrande tanköchter Oder. Nadat de joan Hodson uit De Cocksdorp vannacht na een zeer zware, maar vergeefse tocht was teruggekeerd vanwege het feit dat men door de branding de Oder niet kon bereiken (men was reeds het ergste gaan vrezen omdat aanvankelqk licht signalen van de Hodson nog wel werden beantwoord, maar later niet meer) heeft de Prins Hendrik de zes runners, te weten 4 Duitsers en 2 Nederlanders, aan boord genomen. Het Franse schip Carthage, dat van nacht vertwijfelde pogingen heeft aan gewend om sleepboothulp te krijgen en later s.o.s-seinen uitzond, is ten slotte op 600 meter uit de kust, niet ver van Scheveningen aan de grond gelopen. De reddingboot Keeltje Jacoba uit IJmui den is in de nabijheid om de bemanning van boord te halan, doch het schip heeft geseind te zullen wachten op sleepboot hulp en nog niet van boord te willen gaan. De sleepboten konden echter nog niet uitvaren door de hoge zee. Een ander schip waarover vannacht veel te doen is geweest, was de Britse Sel'by van ruim 1000 ton, die op een afstand van 12 mijl van IJmuiden om assistentie verzocht, en nog voor één dag kolen aan boord had. Reddingboot- hulp was echter nog niet nodig. Later meldde het schip dat het zqn reis langs de kust zou voortzetten. Het Zweedse s.s. Virgo dat op de Vllehorg was gestrand, ls op eigen kracht vlotgekomen. De reddingboot Prins Hendrik uit Den Helder is enige tijd in de nabijheid gebleven om eventuele assistentie te verlenen. Het Nederlandse tankschip Tifoa heeft gemeld vandaag toch op eigen kracht Antwerpen te kunnen bereiken. Naar het Deense s.s. Anne Thron van 1660 ton. dat zich gisteren op 120 myi ten Noorden van IJmuiden in moeilijkheden bevond, is het Nederland se schip Kota Agoeng op weg gegaan om hulp te verlenen. jyE invloed van het depressiegebied, dat in ons land en het gehele Noordzeegebied zware stormen veroorzaakte, op het weer in West-Europa vermindert steeds verder, naarmate de kern in de richting van Zuidoost-Europa xoegtrekt en opvult. Een hogedrukgebied, dat op de Oceaan m aantocht was, breidt zich over het Noordzeegebied, het zeegebied ten Westen van Noorwegen en Scandinavië uit. Ook in Noord-Scandinavië en Noord-Rusland kwamen krachtige luchtdrukstij. gingen voor, waardoor een verbinding tot stand komt tussen het van de Oceaan afkomstige hogedrukgebied een zeer groot hogedrukgebied, dat zich reeds geruime tijd boven Noord-West.Siberië handhaaft. In dit laatste gebied met hoge barometerstanden kicam vanmorgen een luchtdrukioaarde voor van bijna 1060 millibar. Deze ontwikkeling in de luchtdrukverdeling, betekent, dat in het Noord zeegebied, Zuid-Scandinavië, in onze omgeving en Noordwes.Duitsland de winden geleidelijk naar Noordoost gaan ruimen. De noord-oostelijke winden zullen komende dagen geleidelijk koudere lucht uit Scandinavië aanvoeren. Een langzamp daling van temperatuur in ons land moet worden verwacht, waarbij reeds komende nacht plaatselijk lichte vorst zal op treden. De Panamese tanker Barbara Ann, ruim 8700 ton, die Zondagmorgen een lek had opgelopen in een pompkamer op 17 mijl ten westen van Hoek van Holland, is op weg gegaan naar de Waterweg. Een Engels schip is enige tijd in de nabqheid gebleven om zo no dig hulp te verlenen. Van het bij Schouwen vastgelopen Finse schip Bore VI. 1380 ton groot, dat de reddingboten uit Veere en Stel lendam wegens de hoge zeeën vergeefs hadden trachten te naderen, is nog geen nader bericht binnen. Het Engelse ss. Seabrook heeft ge meld dat het zich in nood bevindt ten noord-westen van de Hoek; het schip maakt water. Verscheidene andere schepen, waar van de namen nog niet bekend zijn. hebben in de loop van de nacht even eens noodseinen uitgezonden. Op de rede van Vlissingen liggen di verse schepen voor anker, waaronder het Franse schip Capitaine Paret, dat zijn stuurboordsanker is kwqtgeraakt. Te Antwerpen wordt water naar haven geleid (Van onze correspondent) Brussel, 2 Februari, 0OK in België, voornamelijk aan de kust, te Antwerpen en het gebied van de Schelde en haar zijrivieren is de schade enorm. In de badplaatsen Knocke en Heijst loopt de schade, naar een eerste schatting, in de firs. 200 millioen. Ongeveer 10 a 20 personen zijn omgekomen, de meesten onder hen werden, zoals te Oostende, door het wassende water in hun bed verrast, en verdronken. Het mooie natuurmonument het Zwin is gedeeltelijk vernield en duizenden ko nijnen kwamen om. De autosnelweg langs de Belgische kust. de z.g. „route royale", is op vier plaatsen ingezakt. Vele hotels tp Knocke en Heijst zijn zwaar beschadigd of ingestort, hetgeen met het oog op het komende zomerseizoen noodlottig is. In de straten van Oostende, dat zonder drinkwater en electrieiteit- is. worden de inwoners met bootjes uit het stadscentrum geëvacueerd. Het zo liefelijke Albert Plage is practïsch door de golven verzwolgen. In Antwerpen waar. zoals werd gemeld, de tunnel voor trams en auto's half vol water is gelopen, dreven de balen en kisten tot in het centrum der stad. Hedenmiddag werd gemeld, dat het water zakt en dat men hoopte de verbinding in de loop van de dag te herstellen. Er is voor honderden millloenen francs schade aan schepen en goederen Op vele plaatsen zijn o.a. bq Nieuwpoort en- Oostende, diepe bressen in de dqken geslagen en de polders in grote meren her schapen. Te Termonde Is een gat van 60 meter in de dijk. De landbouwers hebben het vee niet kunnen redden. Het leger is gemobiliseerd en talryke vrijwilligers bieden zich aan om de bressen der ingebeukte dijk met zakken aarde dicht te maken. Het Antwerps stadsbestuur stond voor een dramatisch besluit: ofwel diende het water, dat door de ingebeukte Scheldedijken is gevloeid, naar het Albert- kanaal te worden afgeleid, ofwel naar de dokken en de haven. In het eerste geval werd de gemeente Merxem het slachtoffer der golven, en in het tweede geval de Antwerpse petroleumraffinaderijen. Het stadsbestuur besliste dat het water naar de haven zou worden afgeleid. Hierdoor zullen de sluizen der haven en de petroleumraffinaderijen voor verscheidene dagen buiten gebruik worden, gesteld. Koning Boudewijn heeft zich heden naar Oostende begeven om een tocht door de overstroomde gebieden te onder nemen. Zweden staat gereed om te helpen Onze correspondent te Stockholm telefoneerde ons hedenmorgen: Heel Zweden leeft met Nederland mee. De berichten over de ramp, die ons land heeft getroffen, nemen in alle bladen de eerste plaats in. Iedereen vraagt zich af: kunnen wij iets doen? Het Zweedse Rode Kruis, dat hulp heeft aangeboden, wacht met het grootste ongeduld op antwoord. Van particuliere zjjde staat men gereed om financiële hulp te ver lenen. Zo heeft de Svenska America Linie de stad Vlissingen al 50.000 kronen ter beschikking gestéld. Een comité zal worden gevormd om dit Zweeds verlangen, daadwer kelijk hulp te verlenen, te 'coördi neren. De beste Zweedse radioverslag gever S. Jerring zal nog vamniddag naar Nederland vliegen, om straks het Zweedse volk van zjjn indrukken mededeling te doen. STORMSCHADE IN ANDERE LANDEN o°i in West-Duitsland is hier en daar ernstige schade door de storm aangericht. De staat Noord-RijmlandWestfa'len werd het zwaarst ge troffen; te Dusseldorp kwamen twee mensen om het leven. Door zware sneeuwval in het gebied van Keulen en Wuppertal is het spoorwegverkeer gestoord. Ten gevolge van een verblindende sneeuwstorm in Noord-Zweden zjjn vele spoorweg- en telefoonverbindingen verbroken. Bij een aanvaring tussen een Noorse vissersboot en een Noors vrachtschip voor de Noorse kust zijn acht opvarenden verdronken. Het eiland Sardinië is eveneens door een storm geteisterd. In Cagliari, Sassari en Nuoro hebben vele huizen schade opgelopen. VIER SCHEPEN OP DE WAAL GEZONKEN Op de Waal zqn in de nacht van Za terdag op Zondag vier schepen gezon ken. Ter hoogte van Heesselt (tussen Zalt-Bommel en Tiel) verdween het Duitse sleepschip Soil Verein in de golven. De bemanning heeft zich kunnen redden in een roeiboot. Bovendien zqn daar gezonken de Mathahorn 3 en de West Fina. Alle drie waren met kunst mest geladen op weg van Rotterdam naar Duitsland. Bij Gameren (ten Westen van Zalt-Bommel) zonk het sleepschip Vulkaan (2500 ton), dat ge laden was met erts, eveneens bestemd •oor Duitsland. OOK SCHADE IN FRANKRIJK Te Duinkerken zqn de verdedigings werken door het water ondermijnd Brandweerlieden, polltie-agenten en ar beiders werkten in de nacht van Zondag op Maandag aan het herstel van de dijk In het gebied van Calais z(Jn honder den hectaren cultuurgrond overstroomd Verscheidene gezinnen uit de dorpen zijn '.eevacueerd Van de Belgische grens tot uan Bou- logne-sur-Mer zijn de langs de kust lopende wegen ondergelopen. EEN TON SCHADE IN ZANDVOORT De schade aan wegen, toegangen »ol het strand en gemeentelijke gebouwen wordt te Zandvoort voorlopig geschat op ongeveer 100.000. Donderdagavond zal de gemeenteraad in een spoedverga dering bq'een worden geroepen ter be spreking van de situatie. Belgische helicoptèr is terecht Zondag was de Belgische helicopter- piloot Gerard Tremerie van Brussel op gestegen met zijn Bell-helicopter om te, trachten hulp te verlenen aan de door .watersnood geteisterde Nederlandse ge bieden. Hoewel hij Zondagmiddag nog boven Steenbergen was gesignaleerd, werd sindsdien niets meer van hem ver nomen en werd een ongeluk -gevreesd. Men had hem namelijk reeds gewaar schuwd, dat zqn helicopter, een post- helicopter van de Belgische luchtvaart maatschappij Sabena, te licht was om bij de heersende storm in de lucht te kunnen blijven. Thans blijkt echter, dat de heer Tre merie later veilig is geland op het mill- taire vliegveld Woensdrecht, waar hij; zich gereed houdt voor verdere in structies. Demonstratie verwekte verontwaardij ging (Van onze Haagse redacteur) De landeiyke E. V. C. had tegen gis teren een demonstratie in Den Haag ge organiseerd. Uit verscheidene plaatsen, in het land waren de demonstranten per trein of per autobus naar Den Haag ge-r komen. Het verzamelpunt was het Ja-' cob van Campenplein, vanwaar een op tocht van ongeveer 6000 mensen zich ia het noodweer op weg begaf naar de Dierentuin. Sommige demonstranten ontzagen zich niet militairen, die zich,, met spoed naar hun garnizoenen terug, begaven om in de geteisterde gebieden hulp te gaan bieden, hatelijke opmer kingen toe te voegen, hetgeen uiteraard bij het publiek grote verontwaardiging opwekte. De Haagse politie, die toch al een zware taak had op deze Zondag, had uit gebreide ordemaatregelen getroffen. Het feit, dat enige tientallen autobussen voor het vervoer van demonstranten in gebruik waren, wekte o. a. bij Hagena ren, die zich op het hoofdbureau van- het Nederlandsche Roode Kruis meldden, eveneens grote verontwaardiging, om dat het aanvankelijk enige moeite kostte voldoende vervoermiddelen ter beschik king te krijgen om naar de geteisterde gebieden te zenden. (Van een onzer verslaggeefsters) QVERWELDIGEND is de spontaniteit waar mee de Amsterdamse bevolking zich als één geheel inzet om de nood •n de getroffen gebieden te helpen bestrjjdei Huif twee vannacht be. gonnen de trunsportco- 'onnes van het Rode Kruis met het loden en plakken van de 6000 col lectebussen, die door het Rode Kruis, het Konin gin Wilhelminafonds en ie Protestants Christ e. ijjke Kinderbescherming bijeengebracht Vanochtend vroeg, nog vóór de uitreiking der bussen kon beginnen, stonden ei al lange rjjen mensen b\] de per radio bekend gemaakte collec. tecentra te wachten om een bus in ontvangst te nemen. Te negen uur kon bij het collectencen- trum aan de Singel 119 de eerste collectant weg gaan, te half tien werd daar de eerste volle bus weer binnengebracht, weldra gevolgd door Naar schatting had den omstreeks elf uur vanochtend zich al vijf tienhonderd collectanteif aangemeld, terwijl er nog een paar honderd schoolkinderen, met veel tact en geduld door po. litieagenten en tramcon ducteurs in bedwang ge houden zich stonden te verdringen om nog aan de beurt te komen. Zo groot is de belangstel ling van collectanten en van gevers dat men reeds heeft aangevraagd nog een tweede dag te mogen collecteren. De collecte staat onder lei,, ding van mevrouw Th. J. M. Wiertz.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3