STORM TROF VELE SCHEPEN OP ZEE Hei Britse s.s. Princess Victoria zonk op de Ierse Zee Vier schepen op Nederlandse kust gestrand Scheepvaart bij Britse kust in nood Van opvarenden 128 omgekomen KRANIG WERK VAN ONZE REDDINGBOTEN Strandingen en kreten om hulp Noordwester storm luwt De oorzaak van de ramp De zware N.W. storm met ook 1 anas ons kustgebied windsnel heden van 120 lol 130 km per uur, begon gisteren in de loop van de dag langzaam van volle storm tot stormachtig af te nemen. De zwaarste windstoot werd Zondag nacht op het vliegveld Leeuwar den gemeten en bedroeg 144 km per uurDe zware storm van 1 Maart 1049 bracht aan grootste windsnelheid 140 km te IJmui- den. De luchtdruk stijgt regel matig en de windsnelheid zal ook vandaag nog verder afnemen, al zal het weer nog koud, guur en buiïg blijven. De oorzaak van de stormramp moet niet alleen worden toege schreven aan de zware N.W. storm, want deze zou geen abnormale schade veroorzaakt hebben, vzan- neer zij niet juist was samenge vallen met een springvloed. Een springvloed komt voor even na volle en even na nieuwe maan. Vrijdagnacht was er volle maan, zodat de zware storm samenviel met deze springvloed, waarbij het water al een belangrijk ho gere stand heeft dan bij een ge wone vloed. Was de storm dan ook enkele dagen vroeger of later voorgekomen, dan zouden zeker geen grote overstromingen zijn voorgekomen, want de storm is ook hier langs onze Noordzeekust wel eens zwaarder geweest. Moedige kapitein bleet kalm tot de dood DE „PRINCESS VICTORIA", een veerboot van de spoorwegen, was Za terdagmorgen voor de normale dienst uit een Schotse haven naar Larne in Ierland vertrokken. Ter hoogte van Zuid-West-Schotiand werd het door de storm gegrepen. Spoedig werden nood seinen van het schip opgevangen. Het autodek liep toen al onder water en het schip begon slagzij te maken. Boven dien raakte het kort daarop stuurloos. De Britse torpedojager „Contest", trei- lers, reddingboten en andere schepen snelden het in nood verkerende vaar tuig te hulp. doch de reusachtige gol ven beletten hen de ..Princess Victo ria" te naderen. Het was dus niet mo- In Maassluis in de Korte Piersonstraat stortte een buis in dat door bet water was ondermijnd. Insulindebeschadigd m zware zeeen DE REDDINGSBOTEN, gestationneerd langs de Nederlandse kust hebben tüdens dit weekeind bewezen met hun koene bemanningen weer geheel voor hun taali berekend te zyn. Onzegbaar veel werd van manschappen en sche pen geëist en zij kunnen trots zijn op hun werk. Elders maakten we al mel ding van de werkzaamheden van de Helderse reddingboot „Prins Hendrik" en neem nu eens die van de Pres. Jan Dels uit Hoek van Holland! In de nacht van Zaterdag op Zondag werd hun hulp ingeroepen voor de sleepboot Schelde van Smit en Co. Dit vaartuig verleende hulp aan de .Prinses Beatrix" van de Mij. Zeeland op de Nieuwe Waterweg. Tengevolge V2n de sterke stroming raakte de Schelde op een strekdam en kwam in ernstig gevaar. De „Leis" schoot te hulp en wist de mannen van de sleepboot, die in een zeer ernstig* situatie waren gekomen, over te nemen De Schelde zelf kon naderhand worden vlot gelrokken. Een zwaar karwei kreeg de Pres. Leis Zondag op te knappen. Het ruim zesduizend ton grote Deense s.s. ,.An- man" van Hamburg onderweg naar Ant werpen met 38 man en 3 vrouwen aan boord, verloor op de Noordzee een an ker en werd stuurloos. Omstreeks vier uur gistermiddag voer de „JanLels" van Hoek van Holland ter assistentie uit. Terwijl de Amnan langs het Noorde lijke hoofd naar het Zuiden afdreef, wist de reddingboot een en twintig man en drie vrouwen van de Deen over te ne men. Toen dit schip juist voor de mond van de Waterweg was, zag de kapitein zijn kans schoon. Hij zette de machines op volle kracht en wist zo veilig de Nieuwe Waterweg binnen te komen Bij deze redding werd de „Jan Leis" aan het roer beschadigd en buiten werking gesteld De reddingsboot van Breskens ging naar Hoek van Hollano om de ,Jan Leis", te vervangen. ZWARE TORN HET Nederlandse kustvaartuig „Franka" van Hamburg naar Duinkerken, ge raakte gistermorgen hij de Terschellin- gerbank in nood. Op een gegeven mo ment maakte het door het gaan schui ven der lading dertig graden slagzy. De reddinghoot „Insulinde" van de KNZHRM uit Oost-Mahorn voer ter 0E ENORME STORM, die in de loop van Zaterdag kwam opzetten en een groot deel van Noord-West Europa trof. heeft op zee tal van schepen over vallen. Velen kwamen in ernstige moeilijkheden, andere liepen ook voor de Nederlandse kust aan de grond terwijl zich op de Ierse zee een ernstige ramp voltrok. Na een urenlange worsteling met huizenhoog opgezweepte golven ging daar het Britse stoomschip „Princess Victoria" ten onder. Van de honderd twee en zeventig opvarenden (bemanning en passagiers) zijn er honderd acht en twintig omgekomen. Onder de slachtoffers bevinden zich vrouwen en kinde ren. De geredden zijn alle mannen. Ook de kapitein van het schip, James Ferguson, die tot het laatste ogenblik met de dood voor ogen poogde de w hopige opvarenden op te beuren en een toonbeeld van kalmte bleef, ging met de „Princess Victoria" ten onder. gelijk met lijnen een verbinding stand te brengen. Twee vliegtuigen hiel pen met radioboodschappen bij de red dingspogingen. Intussen werden van het steeds meer in nood verkerende schip reddingboten te water gelaten, waarin zich vrouwen en kinderen bevonden. Doch de meeste sloegen onmiddellijk omMannen sprongen te water en probeerden zich vastklemmend aan wrakhout drijvende te houden. De een na de andere moest echter, verstijfd door de koude zijn stuk hout loslaten en zonk weg. Acht overlevenden werden door de „Contest" opgepikt. De reddingboot van Donagha- dee bracht vijf en dertig overlevenden binnen en enkele lijken. Toen de duisternis was ingevallen, bleven de reddingboten de enorme zeeën trotseren om. met behulp van fakkels, naar overlevenden te zoeken, doch de heldhaftige pogingen leverden ge enresultaat meer op. Het zwaar ge beukte wrak van de „Princess Victoria" is gezonken. Onder de slachtoffers bevinden zich ook majoor John Sinclair, vice-premier en minister van financiën van Noord- Ierland er Sir Walter Smites, een af gevaardigde van Noord-Ierland in het Britse Lagerhuis. Het Westland kon worden gered Elders langs de kust is de toestand gistermiddag het meest critiek geweest bij 's Gravenzande. De. Betrekkelijk smalle kuststrook heeft daar zwaar geleden van de enorme stormkracht Over de gehele lengle zijn de duinen ter plaatse geheel c-f gedeeltelijk weg gespoeld en men vreesde voor het be houd van de kleine waterkering, die reeds enkele gaten vertoonde. Door het afnemen van de windkracht slaagde men er in de herstellingswerkzaamheden met succes te volbrengen. Om vijf uur was het gevaar, dat voor het Westland dreigde bezworen. Ook in Katwijk hield de storm danig huis. Het hotel-restaurant ..Brittenburg" werd geheel overspoeld en zo goed als weggevaagd. Het zelfde lot onderging het Zonnebad en de politiepost. In Noordwijk aan Zee sloeg het Oranjebad weg. Op Ameland stortte het hotel Stein- voorde in zee. De Amelanders, die alle pogingen in het werk stelden om nog "ets van de inboedel te redden kon den niets uitrichten. Behoudens een kleine duïndoorbraak bii paal 19 heb ben de dijken op Terschelling het noodweer doorstaan. Aan de haven kant van West-Terschelling liep het JCater in de kelders en op sommige plaatsen kwam het tot veertig centi meter in de kamers. Friesland en Groningen hebben geen ernstige schade opgelopen. In Harlingen werd cie Zuidwestelijke stadswijk over stroomd, In diverse woningen kwam het water tot circa een «halve meter hoogte Hoewel de elementen op Schiphol zelf weinig schade hebben aangericht ondervond het luchtverkeer ernstige slagnatie. Verschillende dienslen kwa men te vervallen en Zondagmorgen landde alleen het K.L.M.-toestel uit New-Ycrk. assistentie uit. Het begeleidde de coas ter, die langzaam doorvoer, tot de Eems Gistermiddag om vier uur werd de Franka in Delfzijl verwacht. Op de te rugweg kreeg de „Insulinde" in de omgeving van Schiermonnikoog een zware zee. Op een gegeven moment maakte het negentig graden slagzij. De mast lag gelijk met het water. Alles sloeg van dek. Het springnet werd ver nield. Dc bemanning is behouden, doordat zij zich met riemen aan haar plaatsen had vastgebonden. De "Neeltje Jacoba" voer Zondag middag uit ter assistentie van het dne-: duizend' ton grote Franse s.s. „Cartha ge", dat drie mijl uit de kust ter hoog te van Noordwijk stuurloos ronddreef. Het schip is vannacht bij Scheveningen gestrand. In de haven van IJmuïden is een Poolse trawler in zinkende toestand Dinsdag verklaring m Tweede Kamer De minister-president, dr. W. Drees, heeft zich bereid verklaard. Dinsdag bij de aanvang van de vergadering der Tweede Kamer, een overzicht te geven van de stand van de nood in de ge- tioffen gebieden, voorzover daarvan dan een overzicht voorhanden is. De leden zullen daarna de gelegen heid krijgen, vragen te stellen. Aldus een mededeling van de voorzitter der Tweede Kamer, dr. Kortenhorst, Een verzoek dienaangaande bereikte de heer Kortenhorst gistermorgen van de zijde van mr. Burger, de voorzitter van de Tweede-Kamerfractie van de Partij van de Arbeid. Ook verzocht de heer Burger aan dr. Drees. voor de mi crofoon mededeling te doen van de maatregelen ter beperking van de wa tersnood en tot leniging van deze nood. De O.D .13 op het strand te Katwijk Duitse lichter met zes runners ten Westen van Texel spoorloos yOOR DE NEDERLANDSE KUST verkeerden tijdens het weekeind zeer veel schepen in nood. Kustwacht en reddingwezen waren van Zaterdagmiddag af zonder ophouden in touw om hulp te bieden. Verschillende schepen zijn ge strand, w.o. een Nederlandse coaster op de kust van Groningen, een Duits schip ten Zuiden van Zandvoort, een Zweed op de Vliehors en een kotter bij Katwijk. Een Duitse lichter sloeg voor Texel los van een sleepboot en is nog spoorloos. Dat er voor de kust geen ernstiger rampen zijn gebeurd, is voor een belang rijk deel te danken aan de door kustwacht en reddingwezen geboden hulp. Vooral het uithoudingsvermogen en het moreel van de bemanning van ver schillende reddingboten werd daarbij op een zware proef gesteld. Al diegenen, die in vele gevallen met inzet van eigen leven hulp boden, komt zeker een woord van grote dank en diepe waardering toe. De Zweed „Virgo", die op de Vlie hors ten Noorden van Texel strandde, kwam weer vlot. „Duitser" bij Zandvoort '7alerdag verloor een Duitse sleepboot ter hoogte van Texel zijn sleep. Dit was een tanklichter bemand met zes runners. De sleepboot zelf, die ook in nood was, werd later weer be stuurbaar, doch de lichter wordt nog steeds vermist. De reddingboot „Prins Hendrik" uit Den Helder, die op zoek ging naar de vermiste lichter moest ria zestien uur strijd met de woeste zee, onverrichterzake terugkeren. De be manning was geheel uitgeput. Het schip, dat door de Duitse sleepboot werd gesleept en los sloeg, is de 1600 ton metende Oder uit Hamburg. De zes runners zijn alle Duitsers. Zaterdag op Zondagnacht deed zich voor de kust van Terheide (Gr.) een scheepsdrama voor, dat gelukkig nog goed is afgelopen. De 175 ton metende coaster „Elisabeth" uit Groningen, met een lading aardappelmeel op weg naar Lond°n, geraakte in nood. Op het z.g. Oude Slag raakte het kustvaartuig vast en kern door een reddingboot niet worden bereikt. Twee opvarenden van de Elisabeth begaven zich met zwemvesten om te water en wisten de wal te bereiken. Ook wist een derde man later nog aan wal te komen. De schipper, die als vierde, dank zij de hulp van een inwoner van Terheide kon worden gered, was er aanvanke lijk slecht aan toe. Het schip zit vast "P de kust. Zaterdagavond strandde tussen Noordwijk en Katwijk.de kotter „Oud- dorp 13". Een reddingploeg van de K.N.Z.H.R.M. rukte uit. Eén der man nen wist met behulp van een lijn aan boord van de kotter te komen. Er be vond zich drie man, twee Ouddorpers en een Scheveninger, aan boord. In de loop van de avond zijn ze van boord gegaan. De Duitse kustvaarder „Julius Ruet- gers", geladen met erts en groot 1500 ton. is in de nacht van Zaterdag op Zondag ten Zuiden van Zandvoort op het strand geworpen. De boot ligt on geveer tien meter van de duinen. Het schip is verder niet beschadigd en zal niet gemakkelijk vlot kunnen komen. Er bevond zich 25 man aan boord. Een deel der bemanning is van boord gegaan. Het 7000 ton grote Belgische vracht schip „Luxembourg", dat voor Vlis- singen aan de grond liep, is op eigen kracht vlot gekomen. In Dordrecht bereikte het water op vele plaatsen een angstwekkende hoogte. Links: Met een roesboot zoeken de bewoners een toevlucht. Rechts: Door de verzakkingen werden op tal van plaatsen deuren en ramen ontzet. De hulp diensten kwamen voor moeilijke situaties te slaan. Het Finse schip „Bore 6" liep bij Schouwen aan de grond, doch kwam later op eigen kracht vlot en voer weg in N.O.-richting. Het lichtschip „Goeree" is enkele mijlen afgedreven. Het heeft veel schade, de stuurhut 1* ingedrukt. Vier schepen, die in de Ketelmond sloegen op drift en liepen op de pieren van de Ketel. De Rijnaak „Breithom", die hier met de achtersteven, op het droge zat, is er het ergste aan toe en dreigt in tweeën te breken. De andere vaartuigen, de Rijnaak „Luja" en twee z.g. zelflossingsinstallatieschepen lopen geen gevaar. Er is al sleepboothulp en er zijn geen persoonlijke ongelukken. In nood verkeerde gisteren ook het Duit se ss. Industria, het bevond zich laat in de middag in het zicht van Hoek vaa Holland en vroeg sleepboothulp. Een zelfde verzoek kwam binnen van de Nederlandse tanker „Tiba" (7000 ton), dat zich ten Westen van Breskens be vond. Een andere tanker, de Panamees „Barbara Ann" (ruim 8000 ton) ver zocht voor Hoek van Holland om sleepboothulp. Het had een ernstig lek opgelopen. Voor de rede van Vlissin- gen vroeg de tanker „Capitaine Paret" om hulp. Ten Noordwesten van Terschelling vroeg het Deense s.s. „Anne Torm" om assistentie. Het Ne derlandse schip „Kota Agoeng" bleef in de nabijheid. Eveneens ten Westen van Terschelling kreeg het Indische liber- tyschip „Jslaketu" moeilijkheden met de stuurinrichting. Het wordt nu door een sleepboot begeleid op weg naar Rotterdam. Door het hoge watei stormwind werd dit schip op de Rotterdamse kade geworpen. Britse treiler vermist en duikboot gezonken QOK VOOR en ter hoogte van de En- gclse Oostkust zijn op de Noordzee tal van schepen in nood geraakt. Een Britse treiler, waarvan de machine niet meer werkte, wordt ter hoogte van de Hebriden vermist. Er waren vijftien opvarenaen aan Doora. in smeerness aan de Theems is een duikboot die al daar in het dok lag gezonken. Ook een fregat sloeg om. Er is in dit verband geen melding gemaakt van slachtoffers. Op de kust van het eiland Lewis (He briden) strandde het 7131 ton metende Britse schip „Clan Macquarrie". De bemanning, bestaande uit zes en zes tig personen, kon met een wippertoe stel van boord worden gehaald. Het Duitse s.s. „Harald Ottens" vroeg op de Noordzee assistentie. Een Brits vaartuig seinde gister avond dat het de Harald Ottens tot tweemaal toe op sleeptouw had ge had. maar dit contact daarna weer werd verbroken. Het Duitse stoomschip voer nu op eigen kracht weer verder, maar het is een licht schip en moeilijk onder controle te houden. Het bevond zich gisteravond laat op negen mijl van het lichtschip Noordhinder. Het Britse lichtschip „Spurn" ls in Zuidoostelijke richting afgedreven. Men heeft verzocht naar het vaartuig uit te zien. Het Panamese schip „George", dat door zijn steen kool voorraad raakte, heeft ook om hulp gevraagd. Het lag op 12 mijl ten Oosten van Edinburgh. Het bijna 2000 ton grote Deense ms „Knud" wordt vermist. Het bevond zich Zaterdagmorgen op 14 mijl ten Oosten van Hartlepool. Zestig mijl ten Noordoosten van de Humber kwam de Br.it Bestwood in nood. De boot maakt zware slagzij. Ter hoogte van Huil dreef de Zweed „Selene" stuur loos rond. Een Britse sleepboot had het op sleeptouw zijnde schip, de Menapir, op zee verloren doch gelukkig later weer kunnen oppikken. Sneeuwstorm over Alpen Over de Zwitserse Alpen en de Jura hebben gisteren zware sneeuwstormen gewoed met een windkracht van hon derd tot honderdvijftig km. per uur. Boven Bern ontlastte zich Zaterdag avond een hevig onweer, dat eveneens gepaard ging met zware sneeuwval.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4