Ruim 300 doden in Engeland
Nog geen overzicht, maar naar schatting:
Duizenden dakloos in Harwich
„De Atlantische Oceaan is een
brug geworden*'
Douane grijpt
de Prins
LAXEERAKKERTJES
Britse veerboot in Ierse Zee
omgeslagen en vergaan
Noodweer teistert de Belgische kust
en Antwerpen
Geen ernstige schade voor luchtvaart
FORMOSA-PLAN niet
enthousiast ontvangen
hantage
MAANDAG 2 FEBRUARI 1953
PAGINA 7
(Telefonisch van onze Londense correspondent)
LONDEN, hedenmorgen.
Dezelfde orkaan, welke de overstromingsrampen veroorzaakte in Nederland en
België, heeft eveneens grote verwoestingen aangericht aan de Engelse Oostkust,
in de graafschappen Lincolnshire, Norfolk, Suffolk, Essex en Kent. De orkaan
begon Zaterdagmiddag met een cycloon in de Ierse Zee.
naar ziekenhuizen worden vervoerd.
Op 't naburige eiland Foulness zijn 250
inwoners geïsoleerd door de overstro
mingen. Men heeft geen verbinding met
het eiland kunnen krijgen. Langs de
rest van de Zuid-West-kust drong de
zee op vele plaatsen door bressen hét
land in. Talrijke steden en dorpen zijn
geheel of gedeeltelijk overstroomd. In
Hunstanton in Norflok zijn 12 Amer-
kaanse soldaten met hun gezinnen ver
dronken. 30 anderen worden vermist.
Engelsen leven mee
met Nederland
Van de. Ierse Zee uit bewoog zich de
orkaan naar het Zuid-Oosten, waar zij
in de nauwte gevormd door de kusten
van Zuid-OoslEngeland, Nederland en
Beligë enorme verwoestingen aanricht
te en de zee het land indreef. De toe
stand is chaotisch en de aangerichte
schade is bij geen benadering te schat
ten. Ofschoon hedenmorgen reeds vast
stond dat in Engeland 160 mensen de
dood hebben gevonden in de overstro
mingen, moet worden aangenomen dat
dit getal in werkelijkheid veel hoger
ligt en wellicht meer dan 300 bedraagt.
Daar meerdere plaatsen geheel geïso-
teerd zijn, kan men de toestand nog
niet overzien.
De overstromingsramp bereikte haar
climax op Cansvey Island in het uiterste
Zuiden van het graafschap Essex. Dit
eiland, dat tegen de kust ligt en door
middel van een brug is verbonden met
Bentfleet op het vaste land, is geheel
overstroomd.
Harwich, de bekende havenplaats,
werd zwaar getroffen. Duizenden zijn
er dakloos. Een groot deel van de stad
is overstroomd, gas en electriciteit
zijn afgesneden. De overstromingen
deden hun invloed ook gelden tot ver
de Theems op, die op vele plaatsen
buiten haar oevers trad en zelfs
stroomopwaarts van het centrum van
Londen overstromingen veroorzaakte
Vooral de havenwijken in Oost-Lon-
den moesten het ontgelden. Er werden
duizenden gezinnen geëvacueerd
Langs het gehele door overstromingen
geteisterde kustgebied zijn Engelse en
Amerikaanse troepen druk in de weer
met het reddingswerk. Churchill en
andere leden van de regering werden
gisteren de gehele dag op de hoogte
gehouden van de toestand.
De ramp die Engeland heeft getroffen,
heeft de Engelsen niet belet mee te
leven met het 7,waar getroffen Neder'
land. In een hoofdartikel van heden-
Prins Bomhard in New York:
Zaterdagmiddag om even over half zes is Prins Bernhard op het internationale
vliegveld van New York aangekomen. De Nederlandse ambassadeur in de V.S.,
dr. van Royen, was ter begroeting aanwezig. Na enige woorden tot de aanwezige
journalisten te hebben gesproken, vertrok de Prins, geëscorteerd door een deta
chement politie, naar het Waldorf-Astoria hotel. Zoals men weet, is de Prins in
New York ter gelegenheid van de feestelijke viering van het driehonderd-jarig
bestaan van de stad, die driehonderd jaar terug nog Nieuw Amsterdam heette.
Driehonderdjarig bestaan
New York
Aan de vooravond van de plechtighe
den hield Prins Bernhard als eregast van
deze wereldstad een herdenkingstoe
spraak in de kerk van St. Markus, die
in de Bowery staat. In deze kerk rust
het stoffelijk overschot van Pieter Stuy-
vesant. De kerkelijke herdenkingsbij
eenkomst werd belegd door de St. Ni-
colaas-vereniging en geleid door domi-
né Darlington.
De Prins verklaarde dankbaar te
zijn als vertegenwoordiger van Konin
gin Juliana en haar volk de herden
kingsdienst te mogen bijwonen in de
kerk, die staat op dë plek van de
huiskapel van Pieter Stuyvesant, de
laatste Nederlandse gouverneur. Dit is
een bewijs, van de hechte historische
banden tussen Amerika en Nederland,
die in drie en een halve eeuw zijn ge
groeid. Na een historisch overzicht te
hebben gegeven van de ontwikkeling
der stad van Nieuw Amsterdam tot
New York, ging de Prins voort: „De
Nederlanders zullen nimmer het aan
deel der Amerikaanse soldaten in hun
bevrijding vergeten. De talrijke gra
ven in ons land van uw dappere sol-
laten. die hun levens voor de vrijheid
van Europa offerden, zullen een im-
merdurende herinnering zijn aan de
onverbrekelijke banden tussen onze
volkeren". Hij sprak zijn dank uit na
mens het Nederlandse volk voor de
na-oorlogse Amerikaanse hulp en wees
ook op het Amerikaanse aandeel in
dè groei van de Europese en Atlanti
sche gemeenschap. „Naar mijn in
zicht", aldus Prins Bernhard, „is een
der meest hoopvolle tekenen van de
na-oorlogse betrekkingen tussen de
V.S. en West-Europa, dat de Atlanti
sche Oceaan de twee vastelanden niet
langer scheidt, doch deze tezamen
brengt en zodoende een brug, in-
plaats van een slagboom is gewor
den."
De Prins besloot zijn rede met het uit
spreken van zijn overtuiging „dat ge
meenschappelijke cultuur en gezamenlijk
geloof en streven van de Verenigde Sta
ten en Europa een gemeenschap ge-
Voor het verkeer
gestremde wegen
Het ministerie van Verkeer en Water
staat maakt bekend, dat de volgende door
gaande verbindingen voor het verkeer zijn
gestremd: de weg Rotterdam—Breda. Rijks
weg 16, en wel van Dordrecht tot Zeven-
bergschehoek. waarin begrepen de brug over
het Hollandsch Diep bij Moerdijk; 't gedeelte
van Rijksweg 15 van Ridderkerk naar Go-
rinchem, en wel van Alblasserdam naar
Hardinxveld; Rijksweg 27, Utrecht—Breda,
en wel het gedeelte bezuiden Gorinchem
tot Oosterhout. Uiteraard is ook de Rijks
weg 58, lopende door Zuid-Beveland en
Walcheren, voor het verkeer gesloten.
Voorts zijn alle veerverblndingen over de
Wester-Schelde gestremd.
In het voorgaande is geen melding ge
maakt van de wegen van secundair belang
in de geïnundeerde gebieden.
Twee verkiezingen
in Indonesië?
Voor Constituante voor
volksvertegenwoordiging
De Indonesische minister van Justitie,
Lukman, en de minister van Binnen
landse Zaken, Rum, hebben Vrijdag het
regeringsantwoord op de algemene be
schouwingen in eerste termijn op de
kieswetten voorgelezen.
De regering erkent de bezwaren tegen
vervanging van de volksvertegenwoor
diging door een Constituante met haar
werkcomité. Daarom is zij bereid ver
kiezingen te houden èn voor een Con
stituante èn voor de volksvertegenwoor
diging. dus twee verkiezingen afzonder
lijk op hetzelfde tijdstip of direct na
elkaar.
Toen Prins Bernhard Zaterdagmiddag
in New York op het internationale
vliegveld landde, liep hij met grote pas
sen langs dc douane heen, maar een
dienstdoende ambtenaar snelde hem
achterna, tikte hem op zijn schouder en
verzocht, hem terug te keren. Onmid
dellijk kwam een ambtenaar van het
Amerikaanse ministerie van Buitenland
se Zaken tussenbeiden, waarop de douane
zijn excuses maakte. De Prins antwoord
de rustig: „Hindert niets hoor. We gaan
wel terug".
baseerd op een erfgoed, waarin de Ne
derlanders bevoorrecht zijn met een
waardig aandeel zullen leiden tot het
bereiken van onze gezamenlijke doelen
van vrijheid, vrede en welvaart".
Na deze rede herinnerde burgemeester
Impelliteri van New York aan het be
zoek dat het Koninklijk Paar vorig jaar
aan Amerika heeft gebracht en verze
kerde de Prins, dat Nederland op df
vriendschap van het Amerikaanse volk
kan blijven rekenen. De dienst was be
gonnen met het zingen van het „Wilt
heden nu treden". Dominé Edward West
wees er nog op, dat Nederland aan de
Verenigde Staten het beginsel van vrij
heid en verdraagzaamheid had geleerd.
Onder de aanwezigen bevond zich o.m.
Prins Aschwin, de broer van Prins Bern
hard.
Vandaag zat de Prins aan aan
een lunch, die hem werd aangeboden
door de New Yörkse Kamer van Koop
handel, waarna hij in het Metropolitan
Museum of Art een tentoonstelling heeft
geopend die is georganiseerd ter gelegen
heid van het derde eeuwfeest van New
York.
Advertentie
Inwendige zuiverheid
is het behoud van Uw gezondheid.
Neem eens per week één of twee
morgen heet het in de Daily Telegraph:
„Er is een bijzonder triest en ontmoe
digend element in de overstroming V3n
een land dat met veel moeite van de
zee gewonnen is. "Walcheren, eerst
korte tijd geleden hersteld na de in de
oorlog veroorzaakte overstromingen, is
nu wederom ondergelopen. Het mee
leven van het Britse volk met zyn Ne
derlandse vrienden is des te groter
omdat zij het Nederlandse verlies kun
nen meten aan hun eigen verliezen."
MINSTENS 5 DODEN
IN W.-DUITSLAND
In Frankrijk heeft de storm een gedeel
te van de Zeedijk nabij de Frans-Belgische
grens stukgeslagen. Het water stroomt hier
met grote kracht naar de lager gelegen ge
deelten van het land.
Tengevolge van de orkaan zijn in West-
Duitsland minstens vijf personen om het
leven gekomen en is overal zware materiële
schade aangericht. Telefoonverbindingen
werden verbroken, bomen ontworteld, ter
wijl rivieren buiten hun oevers traden. In
Düsseldorf kwamen enige mensen om het
leven toen een ruine van een in de oorlog
gebombardeerd huis instortte.
De zeer zware sneeuwval waarmee het
stormweer in het gebied van Keulen en
Wuppertal gepaard ging heeft het spoor
wegverkeer verlamd. Op sommige plaat
sen lag de sneeuw twee meter dik, auto's
en andere voertuigen bleven in de sneeuw
steken.
In Zweden zijn ook op vele plaatsen
spoor- en telefoonverbindingen verbroken.
Zware regen- en sneeuwbuien leggen het
verkeer in Midden-Zweden geheel stil.
133 personen omgekomen
Na een verwoed gevecht van bijna zes uur met de zware storm is Zaterdagmiddag
de Britse veerboot tussen Schotland en Noord-Ierland, het s.s. .Princess Vic
toria", omgeslagen en gezonken. Van de 177 opvarenden zijn er 133 in de golven
omgekomen. Onder hen bevinden zich de Noord-Ierse vice-premier en minister
van Financiën, majoor John Sinclair, en het Ierse lid van het Britse Lagerhuis,
Sir Walter Smiles.
Ierse Vice-premier
onder slachtoffers
Tegen kwart voor elf werden de eerste
noodberichten uitgezonden door kapi
tein Ferguson van de „Princess VJtoria"
Hij meldde, dat hij het schip niet meer
meester was en vroeg om een sleepboot.
Drie kwartier later seinde het schip, dat
er zware slagzij gemaakt werd. Het 2700
ton metende schip was uit de Schotse
haven Stranraer vertrokken op weg naar
Larne in Ierland. De „Princess Victoria"
is de modernste veerboot van Engeland.
Zij heeft accommodatie voor 1500 passa
giers, maar door de weersomstandig
heden waren deze reis slechts 123 reizi
gers aan boord. Het weer was slecht,
maar er was geen zware storm gemeld.
Ter hoogte van Loch Ryan in Schol-
land raakte het schip in een vliegende
storm. De stuurinrichting werkte niet
meer en de golven hadden een gat in de
grote achterdeuren geslagen, waardoor
de machinekamer onder water begon te
lopen. In allerijl snelde uit Port Patrick
een reddingboot te hulp, maar er was
geen direct gevaar. Korte tijd later ech
ter begon het schip plotseling 6lagzij te
maken, waardoor de kapitein de opva
renden moest gelasten de boot te verla
ten. Alle schepen in de buurt kwamen te
hulp, waaronder de Britse torpedoboot-
jager „Contest". Door het zware getij
konden echter nauwelijk reddingboten
worden uitgezet. Verschillende redding
boten sloegen echter tegen de scheeps
wand' te pletter.
Verscheidene schipbreukelingen dre
ven rond in de woedende zee, toen
eenmaal de „Princess Victoria" was
omgeslagen. Anderen dreven rond,
zich vastklampend aan de mast, ter
wijl weinigen een plaatsje hadden be
machtigd in de reddingboten. Enkelen
van hen waren zo door de kou ver
kleumd, dat zij zich tenslotte niet meer
vast konden houden. Ook zij kwamen
om in de golven. De „Dona Ghadee"
uit Belfast wist 20 overlevenden op te
pikken. Ook de „Contest" nam enige
schipbreukelingen aan boord.
Intussen verdween de „Princess
Victoria" in de diepte. Kapitein Fergu
son bleef tot het laatst op de brug.
Saluerend verdween hy met zijn boot
in de golven.
Twee vliegtuigen vlogen boven het
met de woedende elementen worstelende
schip. Zij zonden radioboodschappen aan
de „Contest", om de oorlogsbodem bij
zijn reddingspogingen te helpen. Toen
de duisternis was ingevallen, bleven de
reddingboten de enorme zeeën trotseren
om met behulp van fakkels naar overle
venden te zoeken, maar hun heldhaftige
pogingen leverden geen resultaat meer
op.
Atlantische conferentie
in Den Haag
Behandeling' vraagstukken
juist nu zeer nuttig
Op een Zaterdagmorgen in Den Haag
gehouden persconferentie zijn het doel en
de betekenis van de 6 en 7 Februari in
de Ridderzaal te houden Atlantische Con
ferentie door de voorzitter van de Atlanti
sche commissie, prof. mr. R. Kranenburg,
en de heer G. J. N. M. Ruygers, lid van
deze commissie, toegelicht. De heer Ruy
gers noemde juist thans een openhartige,
publieke behandeling van de vraagstukken
met betrekking tot de gedachte van de
Atlantische samenwerking zeer nuttig. In
de eerste plaats door de vele moeilijkhe
den, die de verwezenlijking van dezé ge
dachte belemmeren, zoals b.v. de rege
ringswisseling in de V.S.. waardoor over de
houding van Amerika jegens de Atlanti
sche gedachte vragen kunnen rijzen. De
conferentie is voorts nuttig, omdat zij zich
zal kunnen bezighouden met het vraagstuk,
of de gedachten moeten gaan in de rich
ting van Europese of Atlantische samen
werking. De heer Ruygers legde er tevens
de nadruk op dat moet worden gestreefd
naar een samengaan van de twee stro
mingen.
De conferentie zal worden bijgewoond
door een tiental gasten uit Frankrijk. Bel
gië. Engeland en de V. S. Er zijn geen
Duitse vertegenwoordigers uitgenodigd.
De conferentie zal Vrijdagmiddag door prof.
Kranenburg worden geopend, waarna een
plenaire vergadering zal worden gehouden.
Vrijdagavond zal de conferentie zich in een
militaire, economische, politieke en cultu
rele sectie splitsen, waarop Zaterdag in
een plenaire vergadering de resultaten van
deze sectie-vergadering zullen worden be
handeld.
Z-Afrikaanse Spoorwegen
zoeken personeel
Tijdens de jaarvergadering van de
Christelijke Emigratie Centrale te
Utrecht heeft de ambassadeur van de
Unie van Zuid-Afrika Vrijdag in een
rede de plaats van de Nederlandse emi
grant in Zuid-Afrika uiteengezet. De
ambassadeur wees er op dat thans een
missie van de Zuid-Afrikaanse spoor
wegen en havens door Europa reist voor
het aanwerven van ingenieurs, signaal-
monteurs en electriciens. Deze missie zal
binnenkort ook Nederland bezoeken. De
Zuid-Afrikaanse gas-olie- en steenkool
corporatie heeft vertegenwoordigers in
Europa, die voornamelijk ketelmakers
lassers en pypfitters in dienst nemen
Er is vraag naar electriciens en vak
mensen voor de metaalindustrie. De
werkgeversorganisatie voor de motor-
industrie is bereid een aantal bekwame
automonteurs aan te nemen.
Tsjechoslowakjje De regering zal
de volgende maand een „zwartboek"
uitgeven, dat beoogt te bewijzen, dat de
stichter-president van de Tsjechoslo-
waakse republiek, Masaryk, een poli
tiek volgde, die in strijd was met de
belangen van de natie.
Ook hier slachtoffers te betreuren
(Telefonisch van onze Brusselse correspondent)
BRUSSEL, Zondagnacht.
Het noodweer heeft ook in België zeer zware schade aangericht en er vallen ver
scheidene mensenlevens te betreuren. De kuststreek werd het zwaarst beproefd
en van alle kuststeden schynt Ostende er het ergst aan toe te zyn. De hele binnen
stad is onder water gelopen en in sommige straten staan de auto's tot aan het dak
onder water.
Tunnel onder water
Het nieuwe Kursaalgebouw is zwaar
beschadigd en de badinstallatie naby
het strand totaal vernield. Alle telefoon-
en teJegraafverkeer is verbroken en de
stad zit 7.onder drinkbaar water. Er val
len acht doden te betreuren en de scha
de wordt op vier millioen Belgische
francs geraamd.
Tussen Knokke en Heist is insgelijks
grote schade aangericht. Te Duinbergen
werden twee bressen in de dijk gesla
gen van veertig' meter elk. Te Iieist
werd de dijk weggespoeld over een
lengte van 200 meter. De golven beuken
tegen de villa's aan en men vreest tal
rijke instortingen. Honderden soldaten
zijn hier bezig de grondvesten te ver
stevigen met zakjes zand. Schier geheel
het badstadje liep onder water. Te Zee-
brugge sloeg het water meters hoog
boven de havenmuur en veroorzaakte
grote schade aan de zeestraten, terwijl
de sluizen van het zeekanaal eveneens
werden beschadigd. Knokke en Het
Zoute zijn zwaar geteisterd. In deze
laatste badstad staan alle villa's en ho
tels langs de dijk tot aan de beneden
verdieping onder water. De Westkust
had minder te lijden. Koksijde en St.
Idesbald het ergst.
In het binnenland werd Antwerpen
het ergst geteisterd, en hier vallen ook
ettelyke mensenlevens te betreuren.
Aan de kaden zijn vele goederen vanuil
de opslagplaatsen weggespoeld. Balen
katoen en wol dryven op het water. Op
de rijweg zyn de klinkers soms op
grote afstand door het water opgebro
ken. Vele dokken zijn overstroomd en
een van de schepen van de Compagnie
Maritime Beige ligt gekapseisd. De
grote tunnel voor voertuigen is onbruik
baar. Het water staat er op sommige
plaatsen tot zeventig centimeter. Het
waterpeil was vier meter hoger dan ge
woonlijk. Naar het schynt werden de
grote zeesluizen echter niet noemens
waardig beschadigd, zodat ze weldra
weer zullen functionneren.
Te Lillo en omgeving drong het wa
ter 's nachts de huizen binnen. De
meeste bewoners zochten een onder
komen op de bovenverdiepingen. De
dijkbreuken werden steeds talrijker en
de vloed bereikte zeer vlug de binnen
stad. Ook de streek van Dendermonde,
Zele, Lokeren en Mechelen verkeert in
alarmtoestand. De Nete, de Rupel en de
Dijle zijn op vele plaatsen buiten hun
oevers getreden. In de provincies West-
Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Ant
werpen werden alle beschikbare troe
pen naast de Rijkswacht en de politie
ingezet.
Ned. Antillen niet
in de E.D.G.
De Landsregering der Nederlandse An
tillen heeft de Staten om advies verzocht
over het al of niet goedkeuren van het
verdrag tot oprichting van een Europese
Defensie-Gemeenschap.
In het advies van de vaste commissie
wordt hetgeen ook is goedgekeurd door
de Staten voorgesteld de Landsregering
een brief te zenden, waarin wordt ver
klaard, dat de Staten het uit geographisch
oogpunt bezien enigszins vergaand beschou
wen dat de Nederlandse Antillen toetre
den tot een verdrag welks uitgesproken
doelstelling is de verdediging van West-
Europa".
Charter-vluchten
naar getroffen gebied
(Van onze speciale verslaggever)
Schiphol en de K.L.M. hebben geen
ernstige schade van de watersnood on
dervonden. In de namiddag van Zondag
daalden en stegen de toestellen weer
normaal; daarvoor waren slechts spe
ciale voorzorgen getroffen, terwyi en
kele diensten waren afgelast. Slechts
een zeer klein deel van de binnen
komende passagiers had iets van het ge
troffen gebied gezien. Het zicht boven
Zeeland was nogal slecht en boven
dien deden felle regenbuien het over
stroomde gebied nu en dan geheel uit
het gezicht verdwynen, aldus een der
passagiers.
Met gelykluidende reacties kwamen
de inzittenden van twee chartervluch
ten naar het getroffen gebied. De vaten-
fabrikant Van Leer, die met drie van
zijn personeelsleden in een K.L.M.-
Convair naar zijn fabriek in Pernis was
gaan kijken, vertelde „weinig gezien te
hebben". Zijn personeelsleden gaven
een kort verslag van de tocht, die niet
veel verder dan tot Hoek van Holland
was gegaan. „Langs de kust, in de buurt
van Noordwijk, zag ik een schip op het
De geruchten omtrent Eisenhower's voornemen om de zevende vloot te ontheffen
van de haar door Truman gegeven opdracht om Formosa te beschermen, zijn over
het algemeen met gemengde gevoelens ontvangen. Met name toonde men zich in
Engeland uiterst gereserveerd ten aanzien van de Amerikaanse plannen, waardoor
de nationalistisch-Chinese regering van Tsjang Kai Tsjek op Formosa de vrye
hand zou krygen om het Chinese vasteland aan te vallen.
Engeland toont zich
zeer gereserveerd
De Amerikaanse regering stelt naar
het schynt de bevriende regeringen
momenteel van haar voornemens op de
hoogte. In ieder geval is met deze rege
ringen niet van tevoren overleg ge
pleegd. Het besluit zou immers officieel
slechts betrekking hebben op een bevel
aan een onderdeel der Amerikaanse
strydkrachten, n.l. de zevende vloot.
Intussen juicht Tsjang Kai Tsjek op
Formosa en beweert zelfs, dat de Ame-
rikaanse zevende vloot ook opdracht zal
J. s.
door
Fletche r
testament, Geen notaris in of buiten de
stad had er nooit een voor hem ge
maakt. Niemand had hem er ooit over
horen spreken. Er was geen testament.
Zijn brandkast, lessenaars, kasten en la
den werden onderste boven gehaald, niets
te vinden. Hij was altijd een beetje
mandale Grange, in het volle bezit van
het fortuin en de fabriek van de over
ledene. Dit alles flitste door het brein
van Linford Pratt. Hij kende de geschie
denis goed en had de jongelui dikwijls
om hun geluk benijd. De ene week te le-
niet interesseerden verkochten ze het
partytje aan mij. Dat is al een paar
maanden geleden. Ik legde ze allemaal
j e"taar ln een hoek, heb ze nooit
goed ingezien vóór vanmiddag. Toen
n*?t de post van vier uur kreeg ik een
vrygezel. De enige familie, die hij in de
wereld bezat, was zijn schoonzuster, de
vrouw van zijn overleden jongste broer,
en haar twee kinderen, een jongen en
een meisje.
Zodra
De toestand van de schoorsteen was al testament gestorven was, eisten zij de
een. tijdje twijfelachtig.geweest. Er was nalatenschap voor zich op. Omdat Jan
een onderzoek naar ingesteld door een
paar vaklui, en op het ogenblik van de
catastrophe waren Mallathorpe zelf,
twee van zijn afdeling-chefs 'en enige
schoorsteenbouwers aan de voet samen
gekomen om over het rapport te beraad
slagen. Zonder enige waarschuwing was
het dertig meter hoge gevaarte in el
kaar gezakt. Mallathorpe, zijn kassier en
vreemde vent geweest, een echte wettige eigenaars te zijn van tonnen O
r>„ :i:_ -o:- u:: als hjj maar eens buitenkansje
kreeg!
„Natuurlijk," herhaalde hij peinzend,
terwijl hij de oude man aankeek. „Zo
iets vergeet je niet licht. Hem trou-
het vaststond, dat hij zonder wens ook niet. Wat is er mee?"
An toon Bartle zonk weer terug in zyn
leunstoel en glimlachte: een of ander
idee scheen hem erg te amuseren.
„Ik ben tachtig jaar." zei hij. „Neen
meer, om héél precies te zyn. Ik word
van de liefdadigheid, de andere brief van een oud-inwoner van Barford,
Mallathorpe zijn leven lang geld ver
diend had, liet hij een aardig kapitaal
Zijn fabriek marcheerde goed,
de onderdirecteur werden op de plaats huis, dat in een dal lag. schitterend om
werkten zowat twee duizend man. Het *wee eP tachtig aanstaande Februari,
gemiddelde jaarlijkse winstsaldo liep in A,~ ":s
de tienduizenden. En een paar jaar vóór
zijn dood had hy een van de prachtigste
landgoederen van de omtrek gekocht.
Normandale Grange, een heerlijk oud
die nu in Amerika woont. Hij wildé
graag een goed exemplaar van Hopkin-
son's „Geschiedenis van Barford" heb
ben, en vroeg mij, of ik er hem een le
veren kon. Ik wist dat er een in de
Mallathorpe-verzameling was, dus haal
de ik het te voorschijn en keek het na.
Binnen in het kaartenzakje vond ik
wat denk je?"
..'k Heb er geen idee van," zei Pratt.
Hij dacht nog aan zijn diner en aan een
belangrijke afspraak, die hij voor die
avond gemaakt had en hij had er geen
flauw vermoeden van, dat Bartle iets
„Brieven,
Als jij zó lang geleefd zult hebben, jon -
ge man, zul je ook weten dat het leven bijzonders mee te delen had.
een spel is vol duikelingen. Voor som- papieren geld of zo iets?"
mige mensen tenminste. Ja, ja, zo is
het."
zelf, waar zij stonden, door 't vallend ge
steente verpletterd, twee omstanders
kregen zulke verwondingen, dat zij na
een of twee dagen stierven. In geen ja
ren was een dergelijk groot ongeluk m
Barford of in de omgeving gebéurd, en
er was veel over te doen geweest, te
meer daar de experts hadden uitge
maakt. dat er geen onmiddellijk gevaar
„U is toch zeker niet hier gekomen
om me dat te zeggen, mijnheer Bartle?"
zei Pratt. Hij was een nuchter en me-
thodisch jongmens, die iedere avond
ten, dat het even goed midden in de precies om half zeven dineerde en zijn
Schotse Hooglanden had kunnen liggen.
lijst door de begroeide heuvelruggen.
Hoewel het slechts vijftien kllomete:
van Barford af was, lag het zo ingèslo-
Het was dus geen kleinigheid wat
mevrouw Mallathorpe en haar twee
kinderen voor zich opeisten. Tot aan
Jan Mallathorpe's dood waren zij in be-
verdere uren goed bezet had.
„Dat wist ik al mijnheer."
De oude boekhandelaar leunde weer
naar voren over de punt van de lesse
naar, en bracht zijn grauw, gerimpeld
gezicht vlak bij Pratt's jonge scherpe
kop. Weer tikte hij de bediende op de
mouw met zijn blauwachtige vinger.
„Ik heb Jan Mallathorpe's testament
gevonden", fluisterde hij.
Linford Pratt vloog op. Een ogenblik
„ua\, vviot m ai luiimieei. .i f r
„Ja, ja, maar als je zo oud wordt als slaai°e hy sprakeloos van verbazing
- nafll- Ho nilHo hoar otolr TonrïHor,
dreigde. Ook andere fabrikanten hadden krompen omstandigheden geweest, want
hun schoorstenen doen nazien, en we
ken nog had men in Barford gepraat
over het gevaar, vlak bij zulke gemet
selde kolossen te wonen.
Maar er was spoedig nog iets anders
geweest om over te praten. Het ongeluk
was er mede de oorzaak van geweest,
en het interesseerde in het bijzonder
Linford Pratt en de leden van de balie.
Jan Mallathorpe was gestorven zonder
Richard had het geld even vlot uitge
geven, als Jan het verdiend had. Zij
hadden zelfs gedeeltelijk moeien leven
van een toelage, van hun riike oom. Ech
ter rezen er geen moeilijkheden, toen
zij hun eis instelden, zeker niet voor de
neef en nicht. De neef nam al het on
roerend goed, en deelde het roerende
goed met zijn zuster. Nu waren zij al
een paar maanden geïnstalleerd op Nor-
i», zul je het nog beter weten," ant- ---
woordde Bartle. „Je weet zeker ook, dat ''b'1 broekzakken
Mallathorpe een beetje, een heel klein £et.\uiï «?re.n-
beetje maar, boeken verzamelde, boe
ken en brochuurtjes over deze streek?"
„Daar heb ik wel eens van gehoord,"
zei de klerk.
„Hij bewaarde die verzameling in zijn
naar de oude, heer, stak zijn handen
liet een langgerekt
,,'t Is toch niet waar?" riep hij uit.
„Waarachtig? Zijntestament?"
„Het is gemaakt op dezelfde dag, dat
hy stierf." antwoordde Bartle, met hef
tig hoofdknikken. „Vreemd, hè. Hij heef'.
privévertrekken op de fabriekten toen misschien een soort voorgevoel gehad,
de nieuwe lui kwamen, heb ik ze over- Av^.er. .Z I?'
genomen. Het was niet veel, misschien
alles samen een honderd delen, maar ik
wilde ze wel hebben. En omdat ze hen
„Waar is het?" vroeg hij.
(Wordt vervolgd).
krijgen om de nationalisten te helpen
bij hun landingen op het vasteland. De
vloot heeft echter nog geen enkel offi
cieel consigne gekregen. Maar Tsjang
Kai Tsjek heeft vast maar een drietal
regionale „schaduwregeringen" inge
steld voor drie continentale provincies,
naar het heet, omdat guerilla-strijd-
krachten deze reeds voor een deel in
hun macht hebben.
In Washington heeft McArthur
Eisenhower's vermeende voornemen
van harte toegejuicht. Hij noemde
Truman's besluit van Juni 1951 om
Formosa te neutraliseren „een van de
vreemdste afwijkingen, die in de mi
litaire geschiedenis bekend zijn". Maar
ook het Congress schijnt zich wel met
Eisenhower's plannen te kunnen ver
enigen. Men ziet in ieder geval vol
verwachting uit naar „The State of
the Union", het verslag over de bin
nenlandse situatie der V.S., dat de
President vandaag in het Congress zal
voorlezen.
In Londen is men minder enthousiast.
De beruchte Beaverbrook-pers wijst op
de onrust, die de geruchten in Engeland
hebben veroorzaakt. Men neemt aan
dat Eisenhower deze plannen begin
Januari in New York met premier
Churchill heeft besproken. In het alge
meen ziet men in officiële Londense
kringen geen militair voordeel in de
maatregel en politiek gezien verwacht
men ^ernstige moeilijkheden. Dinsdag
zal Eaen over dit onderwerp ongetwij
feld van gedachten wisselen met John
Foster Dulles, die dan op Europese reis
ook Londen aandoet.
De Labour-dissedent, Aneurin Bevan,
verklaarde in een rede in Birkenhead
gisteravond, „dat de vooruitzichten om
de wereldvrede te handhaven en een
derde wereldoorlog te voorkomen, mis
schien afhankelijk zullen zijn van de
wijsheid en moed. welke Groot-Brittan-
nië op het ogenblik aan de dag legt.
Wij zijn niet bereid, Engeland betrokken
te zien in een nieuwe wereldoorlog
uitsluitend om de ziekelijke eerzucht
van Tsjang Kai Tsjek ten aanzien van
het Chinese vasteland te vervullen".
Voorts gaf Bevan te kennen, dat rara
de Chinese Nationalisten beter uit de
V.N. kon gooien, zonder de communis
ten toe te laten. In Petersborough ver
klaarde oud-minister Shinwell zich
eveneens tegen het Amerikaanse plan.
„Dat kon de oorlog wel eens uitbreiden
en zou zelfs tot een wereldoorlog kunnen
leiden. Wij kunnen ons dat niet veroor
loven. Wij zitten nu al tot onze nek in
de verplichtingen, over de hele wereld'
aldus ShinwelL
strand liggen en ik geloof, dat ik even
verder nog een scheepje zag", aldus een
van deze passagiers. Maar zeker wist
hij dit niet. want het zicht, dat bij het
vertrek „vrij aardig" was geweest, ver
slechterde gaandeweg. „Boven zee kon
den we goed zien, maar toen we een
maal boven land vlcgen, werd alles
wazig". De employé's van Van Leer
moesten dan ook verklaren hoegenaamd
geen schade te hebben gezien. De fa
briek in Pernis „stond een beetje in het
water". En dat was voor Van Leer het
belangrijkste
De sfeer op Schiphol was triest. Het
platform, anders zo massief en rustig,
leek het middelpunt van de orkaan.
Grondpersoneel en stewardessen wor
stelden tegen de wind in naar de bin
nenkomende toestellen en de passa
giers werden, diep in hun kragen ge
doken, naar de aankomsthal geblazen.
Zaterdagavond konden de stewardessen
zelfs niet meer tegen de elementen op.
En toen moesten mannelijke collega's
babies naar de vertrekkende vliegtui
gen dragen.
Ondertussen zijn op Amsterdams
luchthaven enkele tientallen ruiten ge
sneuveld en ook het dak van een kleine
keet legde het tegen de orkaan af. Zon
dagmiddag, toen er sprake van was om
de EHBO-ploegen van de luchthaven
naar de geiroffen gebieden te zenden
en in de aankomsthal een groot bord
met aankondiging van speciale ver-
voersmaatregelen voor passagiers met
Nederlandse bestemming verscheen,
werd Schiphol plotseling het toneel
van een feestelijke ontvangst. Sportieve
heren verschenen met kransen en op
gewekte gezichten om de winnaar van
de Rallye de Monte Carlo, Maus Gat-
sonides, te huldigen. En dit viel zelfs
de Amsterdamse, aan zovele wisselval
ligheden blootstaande luchthaven wat
koud op haar dak.
Duitse socialisten achten
Schumanplan nadelig
Bondsregering zou
neo-nazisme toelaten
Het bestuur van de sociaal-democrati
sche partij in West-Duitsland heeft ern
stige bedenkingen laten horen in ver
band met de te verwachten credietpoli-
tiek van de Europese Kolen- en Staal-
Gemeenschap. Het parlementslid Her-
bert Wehner is van mening, dat de be
langen van het Duitse economische le
ven vooral die van de werkende Duitse
bevolking, door de practijk van de
K.S.G. genadeeld worden. Benadeling
zou vooral geschieden ten gunste van
de Franse staalindustrie.
Voorts nam het bestuur een resolutie
aan. waarin de regering beschuldigd
wordt nazistische infiltraties toe te la
ten en zelfs in bepaalde gevallen te
steunen. Ook constateert het bestuur,
dat de West-Duitse Haute Finance de
politieke activiteit van de rechtse par
tijen steunt.
V er voersconf erentie
in Parijs
Spoorwegpool en
standaardisatie
Zaterdag is de internationals ver-
voersconferentie geëindigd, welke ten
doel had de vraagstukken te bestude
ren, die zich voordeden als gevolg van
de ontwikkeling van de techniek en de
bestudering van de behoeften op het
gebied van het vervoer per spoor.
De ministers besloten de reeds tussen
Frankrijk en West-Duitsland bestaande
„pool" van spoorwegwagons uit te
breiden tot acht landen. Binnen niet al
te lange tijd zou het aantal wagons van
de pool tot 200.000 kunnen aangroeien.
Verder werd overeengekomen een poli
tiek van standaardisatie van het mate
rieel te bevorderen, welke standaardi
satie een essentiële voorwaarde is voor
een beter gebruik van het materieel.
Intussen bericht de Londense „Sun
day Times", dat alle Aziatische commu
nistische leiders opgeroepen zijn voor
een spoedvergadering in Peking, ten
einde een plan uit te werken voor
mogelijke krachtiger maatregelen van
generaal Eisenhower bij het voeren van
de oorlog in het Verre Oosten. De ver
gadering zou staan onder voorzitterschap
van Mao Tse Toeng, aldus de corres
pondent van de „Sunday Times" in
Tokio.