Ruim 300 doden in Engeland Nog geen overzicht, maar naar schatting: Duizenden dakloos in Harwich „De Atlantische Oceaan is een brug geworden*' Douane grijpt de Prins LAXEERAKKERTJES Britse veerboot in Ierse Zee omgeslagen en vergaan Noodweer teistert de Belgische kust en Antwerpen Geen ernstige schade voor luchtvaart FORMOSA-PLAN niet enthousiast ontvangen hantage MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 PAGINA 7 (Telefonisch van onze Londense correspondent) LONDEN, hedenmorgen. Dezelfde orkaan, welke de overstromingsrampen veroorzaakte in Nederland en België, heeft eveneens grote verwoestingen aangericht aan de Engelse Oostkust, in de graafschappen Lincolnshire, Norfolk, Suffolk, Essex en Kent. De orkaan begon Zaterdagmiddag met een cycloon in de Ierse Zee. naar ziekenhuizen worden vervoerd. Op 't naburige eiland Foulness zijn 250 inwoners geïsoleerd door de overstro mingen. Men heeft geen verbinding met het eiland kunnen krijgen. Langs de rest van de Zuid-West-kust drong de zee op vele plaatsen door bressen hét land in. Talrijke steden en dorpen zijn geheel of gedeeltelijk overstroomd. In Hunstanton in Norflok zijn 12 Amer- kaanse soldaten met hun gezinnen ver dronken. 30 anderen worden vermist. Engelsen leven mee met Nederland Van de. Ierse Zee uit bewoog zich de orkaan naar het Zuid-Oosten, waar zij in de nauwte gevormd door de kusten van Zuid-OoslEngeland, Nederland en Beligë enorme verwoestingen aanricht te en de zee het land indreef. De toe stand is chaotisch en de aangerichte schade is bij geen benadering te schat ten. Ofschoon hedenmorgen reeds vast stond dat in Engeland 160 mensen de dood hebben gevonden in de overstro mingen, moet worden aangenomen dat dit getal in werkelijkheid veel hoger ligt en wellicht meer dan 300 bedraagt. Daar meerdere plaatsen geheel geïso- teerd zijn, kan men de toestand nog niet overzien. De overstromingsramp bereikte haar climax op Cansvey Island in het uiterste Zuiden van het graafschap Essex. Dit eiland, dat tegen de kust ligt en door middel van een brug is verbonden met Bentfleet op het vaste land, is geheel overstroomd. Harwich, de bekende havenplaats, werd zwaar getroffen. Duizenden zijn er dakloos. Een groot deel van de stad is overstroomd, gas en electriciteit zijn afgesneden. De overstromingen deden hun invloed ook gelden tot ver de Theems op, die op vele plaatsen buiten haar oevers trad en zelfs stroomopwaarts van het centrum van Londen overstromingen veroorzaakte Vooral de havenwijken in Oost-Lon- den moesten het ontgelden. Er werden duizenden gezinnen geëvacueerd Langs het gehele door overstromingen geteisterde kustgebied zijn Engelse en Amerikaanse troepen druk in de weer met het reddingswerk. Churchill en andere leden van de regering werden gisteren de gehele dag op de hoogte gehouden van de toestand. De ramp die Engeland heeft getroffen, heeft de Engelsen niet belet mee te leven met het 7,waar getroffen Neder' land. In een hoofdartikel van heden- Prins Bomhard in New York: Zaterdagmiddag om even over half zes is Prins Bernhard op het internationale vliegveld van New York aangekomen. De Nederlandse ambassadeur in de V.S., dr. van Royen, was ter begroeting aanwezig. Na enige woorden tot de aanwezige journalisten te hebben gesproken, vertrok de Prins, geëscorteerd door een deta chement politie, naar het Waldorf-Astoria hotel. Zoals men weet, is de Prins in New York ter gelegenheid van de feestelijke viering van het driehonderd-jarig bestaan van de stad, die driehonderd jaar terug nog Nieuw Amsterdam heette. Driehonderdjarig bestaan New York Aan de vooravond van de plechtighe den hield Prins Bernhard als eregast van deze wereldstad een herdenkingstoe spraak in de kerk van St. Markus, die in de Bowery staat. In deze kerk rust het stoffelijk overschot van Pieter Stuy- vesant. De kerkelijke herdenkingsbij eenkomst werd belegd door de St. Ni- colaas-vereniging en geleid door domi- né Darlington. De Prins verklaarde dankbaar te zijn als vertegenwoordiger van Konin gin Juliana en haar volk de herden kingsdienst te mogen bijwonen in de kerk, die staat op dë plek van de huiskapel van Pieter Stuyvesant, de laatste Nederlandse gouverneur. Dit is een bewijs, van de hechte historische banden tussen Amerika en Nederland, die in drie en een halve eeuw zijn ge groeid. Na een historisch overzicht te hebben gegeven van de ontwikkeling der stad van Nieuw Amsterdam tot New York, ging de Prins voort: „De Nederlanders zullen nimmer het aan deel der Amerikaanse soldaten in hun bevrijding vergeten. De talrijke gra ven in ons land van uw dappere sol- laten. die hun levens voor de vrijheid van Europa offerden, zullen een im- merdurende herinnering zijn aan de onverbrekelijke banden tussen onze volkeren". Hij sprak zijn dank uit na mens het Nederlandse volk voor de na-oorlogse Amerikaanse hulp en wees ook op het Amerikaanse aandeel in dè groei van de Europese en Atlanti sche gemeenschap. „Naar mijn in zicht", aldus Prins Bernhard, „is een der meest hoopvolle tekenen van de na-oorlogse betrekkingen tussen de V.S. en West-Europa, dat de Atlanti sche Oceaan de twee vastelanden niet langer scheidt, doch deze tezamen brengt en zodoende een brug, in- plaats van een slagboom is gewor den." De Prins besloot zijn rede met het uit spreken van zijn overtuiging „dat ge meenschappelijke cultuur en gezamenlijk geloof en streven van de Verenigde Sta ten en Europa een gemeenschap ge- Voor het verkeer gestremde wegen Het ministerie van Verkeer en Water staat maakt bekend, dat de volgende door gaande verbindingen voor het verkeer zijn gestremd: de weg Rotterdam—Breda. Rijks weg 16, en wel van Dordrecht tot Zeven- bergschehoek. waarin begrepen de brug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk; 't gedeelte van Rijksweg 15 van Ridderkerk naar Go- rinchem, en wel van Alblasserdam naar Hardinxveld; Rijksweg 27, Utrecht—Breda, en wel het gedeelte bezuiden Gorinchem tot Oosterhout. Uiteraard is ook de Rijks weg 58, lopende door Zuid-Beveland en Walcheren, voor het verkeer gesloten. Voorts zijn alle veerverblndingen over de Wester-Schelde gestremd. In het voorgaande is geen melding ge maakt van de wegen van secundair belang in de geïnundeerde gebieden. Twee verkiezingen in Indonesië? Voor Constituante voor volksvertegenwoordiging De Indonesische minister van Justitie, Lukman, en de minister van Binnen landse Zaken, Rum, hebben Vrijdag het regeringsantwoord op de algemene be schouwingen in eerste termijn op de kieswetten voorgelezen. De regering erkent de bezwaren tegen vervanging van de volksvertegenwoor diging door een Constituante met haar werkcomité. Daarom is zij bereid ver kiezingen te houden èn voor een Con stituante èn voor de volksvertegenwoor diging. dus twee verkiezingen afzonder lijk op hetzelfde tijdstip of direct na elkaar. Toen Prins Bernhard Zaterdagmiddag in New York op het internationale vliegveld landde, liep hij met grote pas sen langs dc douane heen, maar een dienstdoende ambtenaar snelde hem achterna, tikte hem op zijn schouder en verzocht, hem terug te keren. Onmid dellijk kwam een ambtenaar van het Amerikaanse ministerie van Buitenland se Zaken tussenbeiden, waarop de douane zijn excuses maakte. De Prins antwoord de rustig: „Hindert niets hoor. We gaan wel terug". baseerd op een erfgoed, waarin de Ne derlanders bevoorrecht zijn met een waardig aandeel zullen leiden tot het bereiken van onze gezamenlijke doelen van vrijheid, vrede en welvaart". Na deze rede herinnerde burgemeester Impelliteri van New York aan het be zoek dat het Koninklijk Paar vorig jaar aan Amerika heeft gebracht en verze kerde de Prins, dat Nederland op df vriendschap van het Amerikaanse volk kan blijven rekenen. De dienst was be gonnen met het zingen van het „Wilt heden nu treden". Dominé Edward West wees er nog op, dat Nederland aan de Verenigde Staten het beginsel van vrij heid en verdraagzaamheid had geleerd. Onder de aanwezigen bevond zich o.m. Prins Aschwin, de broer van Prins Bern hard. Vandaag zat de Prins aan aan een lunch, die hem werd aangeboden door de New Yörkse Kamer van Koop handel, waarna hij in het Metropolitan Museum of Art een tentoonstelling heeft geopend die is georganiseerd ter gelegen heid van het derde eeuwfeest van New York. Advertentie Inwendige zuiverheid is het behoud van Uw gezondheid. Neem eens per week één of twee morgen heet het in de Daily Telegraph: „Er is een bijzonder triest en ontmoe digend element in de overstroming V3n een land dat met veel moeite van de zee gewonnen is. "Walcheren, eerst korte tijd geleden hersteld na de in de oorlog veroorzaakte overstromingen, is nu wederom ondergelopen. Het mee leven van het Britse volk met zyn Ne derlandse vrienden is des te groter omdat zij het Nederlandse verlies kun nen meten aan hun eigen verliezen." MINSTENS 5 DODEN IN W.-DUITSLAND In Frankrijk heeft de storm een gedeel te van de Zeedijk nabij de Frans-Belgische grens stukgeslagen. Het water stroomt hier met grote kracht naar de lager gelegen ge deelten van het land. Tengevolge van de orkaan zijn in West- Duitsland minstens vijf personen om het leven gekomen en is overal zware materiële schade aangericht. Telefoonverbindingen werden verbroken, bomen ontworteld, ter wijl rivieren buiten hun oevers traden. In Düsseldorf kwamen enige mensen om het leven toen een ruine van een in de oorlog gebombardeerd huis instortte. De zeer zware sneeuwval waarmee het stormweer in het gebied van Keulen en Wuppertal gepaard ging heeft het spoor wegverkeer verlamd. Op sommige plaat sen lag de sneeuw twee meter dik, auto's en andere voertuigen bleven in de sneeuw steken. In Zweden zijn ook op vele plaatsen spoor- en telefoonverbindingen verbroken. Zware regen- en sneeuwbuien leggen het verkeer in Midden-Zweden geheel stil. 133 personen omgekomen Na een verwoed gevecht van bijna zes uur met de zware storm is Zaterdagmiddag de Britse veerboot tussen Schotland en Noord-Ierland, het s.s. .Princess Vic toria", omgeslagen en gezonken. Van de 177 opvarenden zijn er 133 in de golven omgekomen. Onder hen bevinden zich de Noord-Ierse vice-premier en minister van Financiën, majoor John Sinclair, en het Ierse lid van het Britse Lagerhuis, Sir Walter Smiles. Ierse Vice-premier onder slachtoffers Tegen kwart voor elf werden de eerste noodberichten uitgezonden door kapi tein Ferguson van de „Princess VJtoria" Hij meldde, dat hij het schip niet meer meester was en vroeg om een sleepboot. Drie kwartier later seinde het schip, dat er zware slagzij gemaakt werd. Het 2700 ton metende schip was uit de Schotse haven Stranraer vertrokken op weg naar Larne in Ierland. De „Princess Victoria" is de modernste veerboot van Engeland. Zij heeft accommodatie voor 1500 passa giers, maar door de weersomstandig heden waren deze reis slechts 123 reizi gers aan boord. Het weer was slecht, maar er was geen zware storm gemeld. Ter hoogte van Loch Ryan in Schol- land raakte het schip in een vliegende storm. De stuurinrichting werkte niet meer en de golven hadden een gat in de grote achterdeuren geslagen, waardoor de machinekamer onder water begon te lopen. In allerijl snelde uit Port Patrick een reddingboot te hulp, maar er was geen direct gevaar. Korte tijd later ech ter begon het schip plotseling 6lagzij te maken, waardoor de kapitein de opva renden moest gelasten de boot te verla ten. Alle schepen in de buurt kwamen te hulp, waaronder de Britse torpedoboot- jager „Contest". Door het zware getij konden echter nauwelijk reddingboten worden uitgezet. Verschillende redding boten sloegen echter tegen de scheeps wand' te pletter. Verscheidene schipbreukelingen dre ven rond in de woedende zee, toen eenmaal de „Princess Victoria" was omgeslagen. Anderen dreven rond, zich vastklampend aan de mast, ter wijl weinigen een plaatsje hadden be machtigd in de reddingboten. Enkelen van hen waren zo door de kou ver kleumd, dat zij zich tenslotte niet meer vast konden houden. Ook zij kwamen om in de golven. De „Dona Ghadee" uit Belfast wist 20 overlevenden op te pikken. Ook de „Contest" nam enige schipbreukelingen aan boord. Intussen verdween de „Princess Victoria" in de diepte. Kapitein Fergu son bleef tot het laatst op de brug. Saluerend verdween hy met zijn boot in de golven. Twee vliegtuigen vlogen boven het met de woedende elementen worstelende schip. Zij zonden radioboodschappen aan de „Contest", om de oorlogsbodem bij zijn reddingspogingen te helpen. Toen de duisternis was ingevallen, bleven de reddingboten de enorme zeeën trotseren om met behulp van fakkels naar overle venden te zoeken, maar hun heldhaftige pogingen leverden geen resultaat meer op. Atlantische conferentie in Den Haag Behandeling' vraagstukken juist nu zeer nuttig Op een Zaterdagmorgen in Den Haag gehouden persconferentie zijn het doel en de betekenis van de 6 en 7 Februari in de Ridderzaal te houden Atlantische Con ferentie door de voorzitter van de Atlanti sche commissie, prof. mr. R. Kranenburg, en de heer G. J. N. M. Ruygers, lid van deze commissie, toegelicht. De heer Ruy gers noemde juist thans een openhartige, publieke behandeling van de vraagstukken met betrekking tot de gedachte van de Atlantische samenwerking zeer nuttig. In de eerste plaats door de vele moeilijkhe den, die de verwezenlijking van dezé ge dachte belemmeren, zoals b.v. de rege ringswisseling in de V.S.. waardoor over de houding van Amerika jegens de Atlanti sche gedachte vragen kunnen rijzen. De conferentie is voorts nuttig, omdat zij zich zal kunnen bezighouden met het vraagstuk, of de gedachten moeten gaan in de rich ting van Europese of Atlantische samen werking. De heer Ruygers legde er tevens de nadruk op dat moet worden gestreefd naar een samengaan van de twee stro mingen. De conferentie zal worden bijgewoond door een tiental gasten uit Frankrijk. Bel gië. Engeland en de V. S. Er zijn geen Duitse vertegenwoordigers uitgenodigd. De conferentie zal Vrijdagmiddag door prof. Kranenburg worden geopend, waarna een plenaire vergadering zal worden gehouden. Vrijdagavond zal de conferentie zich in een militaire, economische, politieke en cultu rele sectie splitsen, waarop Zaterdag in een plenaire vergadering de resultaten van deze sectie-vergadering zullen worden be handeld. Z-Afrikaanse Spoorwegen zoeken personeel Tijdens de jaarvergadering van de Christelijke Emigratie Centrale te Utrecht heeft de ambassadeur van de Unie van Zuid-Afrika Vrijdag in een rede de plaats van de Nederlandse emi grant in Zuid-Afrika uiteengezet. De ambassadeur wees er op dat thans een missie van de Zuid-Afrikaanse spoor wegen en havens door Europa reist voor het aanwerven van ingenieurs, signaal- monteurs en electriciens. Deze missie zal binnenkort ook Nederland bezoeken. De Zuid-Afrikaanse gas-olie- en steenkool corporatie heeft vertegenwoordigers in Europa, die voornamelijk ketelmakers lassers en pypfitters in dienst nemen Er is vraag naar electriciens en vak mensen voor de metaalindustrie. De werkgeversorganisatie voor de motor- industrie is bereid een aantal bekwame automonteurs aan te nemen. Tsjechoslowakjje De regering zal de volgende maand een „zwartboek" uitgeven, dat beoogt te bewijzen, dat de stichter-president van de Tsjechoslo- waakse republiek, Masaryk, een poli tiek volgde, die in strijd was met de belangen van de natie. Ook hier slachtoffers te betreuren (Telefonisch van onze Brusselse correspondent) BRUSSEL, Zondagnacht. Het noodweer heeft ook in België zeer zware schade aangericht en er vallen ver scheidene mensenlevens te betreuren. De kuststreek werd het zwaarst beproefd en van alle kuststeden schynt Ostende er het ergst aan toe te zyn. De hele binnen stad is onder water gelopen en in sommige straten staan de auto's tot aan het dak onder water. Tunnel onder water Het nieuwe Kursaalgebouw is zwaar beschadigd en de badinstallatie naby het strand totaal vernield. Alle telefoon- en teJegraafverkeer is verbroken en de stad zit 7.onder drinkbaar water. Er val len acht doden te betreuren en de scha de wordt op vier millioen Belgische francs geraamd. Tussen Knokke en Heist is insgelijks grote schade aangericht. Te Duinbergen werden twee bressen in de dijk gesla gen van veertig' meter elk. Te Iieist werd de dijk weggespoeld over een lengte van 200 meter. De golven beuken tegen de villa's aan en men vreest tal rijke instortingen. Honderden soldaten zijn hier bezig de grondvesten te ver stevigen met zakjes zand. Schier geheel het badstadje liep onder water. Te Zee- brugge sloeg het water meters hoog boven de havenmuur en veroorzaakte grote schade aan de zeestraten, terwijl de sluizen van het zeekanaal eveneens werden beschadigd. Knokke en Het Zoute zijn zwaar geteisterd. In deze laatste badstad staan alle villa's en ho tels langs de dijk tot aan de beneden verdieping onder water. De Westkust had minder te lijden. Koksijde en St. Idesbald het ergst. In het binnenland werd Antwerpen het ergst geteisterd, en hier vallen ook ettelyke mensenlevens te betreuren. Aan de kaden zijn vele goederen vanuil de opslagplaatsen weggespoeld. Balen katoen en wol dryven op het water. Op de rijweg zyn de klinkers soms op grote afstand door het water opgebro ken. Vele dokken zijn overstroomd en een van de schepen van de Compagnie Maritime Beige ligt gekapseisd. De grote tunnel voor voertuigen is onbruik baar. Het water staat er op sommige plaatsen tot zeventig centimeter. Het waterpeil was vier meter hoger dan ge woonlijk. Naar het schynt werden de grote zeesluizen echter niet noemens waardig beschadigd, zodat ze weldra weer zullen functionneren. Te Lillo en omgeving drong het wa ter 's nachts de huizen binnen. De meeste bewoners zochten een onder komen op de bovenverdiepingen. De dijkbreuken werden steeds talrijker en de vloed bereikte zeer vlug de binnen stad. Ook de streek van Dendermonde, Zele, Lokeren en Mechelen verkeert in alarmtoestand. De Nete, de Rupel en de Dijle zijn op vele plaatsen buiten hun oevers getreden. In de provincies West- Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Ant werpen werden alle beschikbare troe pen naast de Rijkswacht en de politie ingezet. Ned. Antillen niet in de E.D.G. De Landsregering der Nederlandse An tillen heeft de Staten om advies verzocht over het al of niet goedkeuren van het verdrag tot oprichting van een Europese Defensie-Gemeenschap. In het advies van de vaste commissie wordt hetgeen ook is goedgekeurd door de Staten voorgesteld de Landsregering een brief te zenden, waarin wordt ver klaard, dat de Staten het uit geographisch oogpunt bezien enigszins vergaand beschou wen dat de Nederlandse Antillen toetre den tot een verdrag welks uitgesproken doelstelling is de verdediging van West- Europa". Charter-vluchten naar getroffen gebied (Van onze speciale verslaggever) Schiphol en de K.L.M. hebben geen ernstige schade van de watersnood on dervonden. In de namiddag van Zondag daalden en stegen de toestellen weer normaal; daarvoor waren slechts spe ciale voorzorgen getroffen, terwyi en kele diensten waren afgelast. Slechts een zeer klein deel van de binnen komende passagiers had iets van het ge troffen gebied gezien. Het zicht boven Zeeland was nogal slecht en boven dien deden felle regenbuien het over stroomde gebied nu en dan geheel uit het gezicht verdwynen, aldus een der passagiers. Met gelykluidende reacties kwamen de inzittenden van twee chartervluch ten naar het getroffen gebied. De vaten- fabrikant Van Leer, die met drie van zijn personeelsleden in een K.L.M.- Convair naar zijn fabriek in Pernis was gaan kijken, vertelde „weinig gezien te hebben". Zijn personeelsleden gaven een kort verslag van de tocht, die niet veel verder dan tot Hoek van Holland was gegaan. „Langs de kust, in de buurt van Noordwijk, zag ik een schip op het De geruchten omtrent Eisenhower's voornemen om de zevende vloot te ontheffen van de haar door Truman gegeven opdracht om Formosa te beschermen, zijn over het algemeen met gemengde gevoelens ontvangen. Met name toonde men zich in Engeland uiterst gereserveerd ten aanzien van de Amerikaanse plannen, waardoor de nationalistisch-Chinese regering van Tsjang Kai Tsjek op Formosa de vrye hand zou krygen om het Chinese vasteland aan te vallen. Engeland toont zich zeer gereserveerd De Amerikaanse regering stelt naar het schynt de bevriende regeringen momenteel van haar voornemens op de hoogte. In ieder geval is met deze rege ringen niet van tevoren overleg ge pleegd. Het besluit zou immers officieel slechts betrekking hebben op een bevel aan een onderdeel der Amerikaanse strydkrachten, n.l. de zevende vloot. Intussen juicht Tsjang Kai Tsjek op Formosa en beweert zelfs, dat de Ame- rikaanse zevende vloot ook opdracht zal J. s. door Fletche r testament, Geen notaris in of buiten de stad had er nooit een voor hem ge maakt. Niemand had hem er ooit over horen spreken. Er was geen testament. Zijn brandkast, lessenaars, kasten en la den werden onderste boven gehaald, niets te vinden. Hij was altijd een beetje mandale Grange, in het volle bezit van het fortuin en de fabriek van de over ledene. Dit alles flitste door het brein van Linford Pratt. Hij kende de geschie denis goed en had de jongelui dikwijls om hun geluk benijd. De ene week te le- niet interesseerden verkochten ze het partytje aan mij. Dat is al een paar maanden geleden. Ik legde ze allemaal j e"taar ln een hoek, heb ze nooit goed ingezien vóór vanmiddag. Toen n*?t de post van vier uur kreeg ik een vrygezel. De enige familie, die hij in de wereld bezat, was zijn schoonzuster, de vrouw van zijn overleden jongste broer, en haar twee kinderen, een jongen en een meisje. Zodra De toestand van de schoorsteen was al testament gestorven was, eisten zij de een. tijdje twijfelachtig.geweest. Er was nalatenschap voor zich op. Omdat Jan een onderzoek naar ingesteld door een paar vaklui, en op het ogenblik van de catastrophe waren Mallathorpe zelf, twee van zijn afdeling-chefs 'en enige schoorsteenbouwers aan de voet samen gekomen om over het rapport te beraad slagen. Zonder enige waarschuwing was het dertig meter hoge gevaarte in el kaar gezakt. Mallathorpe, zijn kassier en vreemde vent geweest, een echte wettige eigenaars te zijn van tonnen O r>„ :i:_ -o:- u:: als hjj maar eens buitenkansje kreeg! „Natuurlijk," herhaalde hij peinzend, terwijl hij de oude man aankeek. „Zo iets vergeet je niet licht. Hem trou- het vaststond, dat hij zonder wens ook niet. Wat is er mee?" An toon Bartle zonk weer terug in zyn leunstoel en glimlachte: een of ander idee scheen hem erg te amuseren. „Ik ben tachtig jaar." zei hij. „Neen meer, om héél precies te zyn. Ik word van de liefdadigheid, de andere brief van een oud-inwoner van Barford, Mallathorpe zijn leven lang geld ver diend had, liet hij een aardig kapitaal Zijn fabriek marcheerde goed, de onderdirecteur werden op de plaats huis, dat in een dal lag. schitterend om werkten zowat twee duizend man. Het *wee eP tachtig aanstaande Februari, gemiddelde jaarlijkse winstsaldo liep in A,~ ":s de tienduizenden. En een paar jaar vóór zijn dood had hy een van de prachtigste landgoederen van de omtrek gekocht. Normandale Grange, een heerlijk oud die nu in Amerika woont. Hij wildé graag een goed exemplaar van Hopkin- son's „Geschiedenis van Barford" heb ben, en vroeg mij, of ik er hem een le veren kon. Ik wist dat er een in de Mallathorpe-verzameling was, dus haal de ik het te voorschijn en keek het na. Binnen in het kaartenzakje vond ik wat denk je?" ..'k Heb er geen idee van," zei Pratt. Hij dacht nog aan zijn diner en aan een belangrijke afspraak, die hij voor die avond gemaakt had en hij had er geen flauw vermoeden van, dat Bartle iets „Brieven, Als jij zó lang geleefd zult hebben, jon - ge man, zul je ook weten dat het leven bijzonders mee te delen had. een spel is vol duikelingen. Voor som- papieren geld of zo iets?" mige mensen tenminste. Ja, ja, zo is het." zelf, waar zij stonden, door 't vallend ge steente verpletterd, twee omstanders kregen zulke verwondingen, dat zij na een of twee dagen stierven. In geen ja ren was een dergelijk groot ongeluk m Barford of in de omgeving gebéurd, en er was veel over te doen geweest, te meer daar de experts hadden uitge maakt. dat er geen onmiddellijk gevaar „U is toch zeker niet hier gekomen om me dat te zeggen, mijnheer Bartle?" zei Pratt. Hij was een nuchter en me- thodisch jongmens, die iedere avond ten, dat het even goed midden in de precies om half zeven dineerde en zijn Schotse Hooglanden had kunnen liggen. lijst door de begroeide heuvelruggen. Hoewel het slechts vijftien kllomete: van Barford af was, lag het zo ingèslo- Het was dus geen kleinigheid wat mevrouw Mallathorpe en haar twee kinderen voor zich opeisten. Tot aan Jan Mallathorpe's dood waren zij in be- verdere uren goed bezet had. „Dat wist ik al mijnheer." De oude boekhandelaar leunde weer naar voren over de punt van de lesse naar, en bracht zijn grauw, gerimpeld gezicht vlak bij Pratt's jonge scherpe kop. Weer tikte hij de bediende op de mouw met zijn blauwachtige vinger. „Ik heb Jan Mallathorpe's testament gevonden", fluisterde hij. Linford Pratt vloog op. Een ogenblik „ua\, vviot m ai luiimieei. .i f r „Ja, ja, maar als je zo oud wordt als slaai°e hy sprakeloos van verbazing - nafll- Ho nilHo hoar otolr TonrïHor, dreigde. Ook andere fabrikanten hadden krompen omstandigheden geweest, want hun schoorstenen doen nazien, en we ken nog had men in Barford gepraat over het gevaar, vlak bij zulke gemet selde kolossen te wonen. Maar er was spoedig nog iets anders geweest om over te praten. Het ongeluk was er mede de oorzaak van geweest, en het interesseerde in het bijzonder Linford Pratt en de leden van de balie. Jan Mallathorpe was gestorven zonder Richard had het geld even vlot uitge geven, als Jan het verdiend had. Zij hadden zelfs gedeeltelijk moeien leven van een toelage, van hun riike oom. Ech ter rezen er geen moeilijkheden, toen zij hun eis instelden, zeker niet voor de neef en nicht. De neef nam al het on roerend goed, en deelde het roerende goed met zijn zuster. Nu waren zij al een paar maanden geïnstalleerd op Nor- i», zul je het nog beter weten," ant- --- woordde Bartle. „Je weet zeker ook, dat ''b'1 broekzakken Mallathorpe een beetje, een heel klein £et.\uiï «?re.n- beetje maar, boeken verzamelde, boe ken en brochuurtjes over deze streek?" „Daar heb ik wel eens van gehoord," zei de klerk. „Hij bewaarde die verzameling in zijn naar de oude, heer, stak zijn handen liet een langgerekt ,,'t Is toch niet waar?" riep hij uit. „Waarachtig? Zijntestament?" „Het is gemaakt op dezelfde dag, dat hy stierf." antwoordde Bartle, met hef tig hoofdknikken. „Vreemd, hè. Hij heef'. privévertrekken op de fabriekten toen misschien een soort voorgevoel gehad, de nieuwe lui kwamen, heb ik ze over- Av^.er. .Z I?' genomen. Het was niet veel, misschien alles samen een honderd delen, maar ik wilde ze wel hebben. En omdat ze hen „Waar is het?" vroeg hij. (Wordt vervolgd). krijgen om de nationalisten te helpen bij hun landingen op het vasteland. De vloot heeft echter nog geen enkel offi cieel consigne gekregen. Maar Tsjang Kai Tsjek heeft vast maar een drietal regionale „schaduwregeringen" inge steld voor drie continentale provincies, naar het heet, omdat guerilla-strijd- krachten deze reeds voor een deel in hun macht hebben. In Washington heeft McArthur Eisenhower's vermeende voornemen van harte toegejuicht. Hij noemde Truman's besluit van Juni 1951 om Formosa te neutraliseren „een van de vreemdste afwijkingen, die in de mi litaire geschiedenis bekend zijn". Maar ook het Congress schijnt zich wel met Eisenhower's plannen te kunnen ver enigen. Men ziet in ieder geval vol verwachting uit naar „The State of the Union", het verslag over de bin nenlandse situatie der V.S., dat de President vandaag in het Congress zal voorlezen. In Londen is men minder enthousiast. De beruchte Beaverbrook-pers wijst op de onrust, die de geruchten in Engeland hebben veroorzaakt. Men neemt aan dat Eisenhower deze plannen begin Januari in New York met premier Churchill heeft besproken. In het alge meen ziet men in officiële Londense kringen geen militair voordeel in de maatregel en politiek gezien verwacht men ^ernstige moeilijkheden. Dinsdag zal Eaen over dit onderwerp ongetwij feld van gedachten wisselen met John Foster Dulles, die dan op Europese reis ook Londen aandoet. De Labour-dissedent, Aneurin Bevan, verklaarde in een rede in Birkenhead gisteravond, „dat de vooruitzichten om de wereldvrede te handhaven en een derde wereldoorlog te voorkomen, mis schien afhankelijk zullen zijn van de wijsheid en moed. welke Groot-Brittan- nië op het ogenblik aan de dag legt. Wij zijn niet bereid, Engeland betrokken te zien in een nieuwe wereldoorlog uitsluitend om de ziekelijke eerzucht van Tsjang Kai Tsjek ten aanzien van het Chinese vasteland te vervullen". Voorts gaf Bevan te kennen, dat rara de Chinese Nationalisten beter uit de V.N. kon gooien, zonder de communis ten toe te laten. In Petersborough ver klaarde oud-minister Shinwell zich eveneens tegen het Amerikaanse plan. „Dat kon de oorlog wel eens uitbreiden en zou zelfs tot een wereldoorlog kunnen leiden. Wij kunnen ons dat niet veroor loven. Wij zitten nu al tot onze nek in de verplichtingen, over de hele wereld' aldus ShinwelL strand liggen en ik geloof, dat ik even verder nog een scheepje zag", aldus een van deze passagiers. Maar zeker wist hij dit niet. want het zicht, dat bij het vertrek „vrij aardig" was geweest, ver slechterde gaandeweg. „Boven zee kon den we goed zien, maar toen we een maal boven land vlcgen, werd alles wazig". De employé's van Van Leer moesten dan ook verklaren hoegenaamd geen schade te hebben gezien. De fa briek in Pernis „stond een beetje in het water". En dat was voor Van Leer het belangrijkste De sfeer op Schiphol was triest. Het platform, anders zo massief en rustig, leek het middelpunt van de orkaan. Grondpersoneel en stewardessen wor stelden tegen de wind in naar de bin nenkomende toestellen en de passa giers werden, diep in hun kragen ge doken, naar de aankomsthal geblazen. Zaterdagavond konden de stewardessen zelfs niet meer tegen de elementen op. En toen moesten mannelijke collega's babies naar de vertrekkende vliegtui gen dragen. Ondertussen zijn op Amsterdams luchthaven enkele tientallen ruiten ge sneuveld en ook het dak van een kleine keet legde het tegen de orkaan af. Zon dagmiddag, toen er sprake van was om de EHBO-ploegen van de luchthaven naar de geiroffen gebieden te zenden en in de aankomsthal een groot bord met aankondiging van speciale ver- voersmaatregelen voor passagiers met Nederlandse bestemming verscheen, werd Schiphol plotseling het toneel van een feestelijke ontvangst. Sportieve heren verschenen met kransen en op gewekte gezichten om de winnaar van de Rallye de Monte Carlo, Maus Gat- sonides, te huldigen. En dit viel zelfs de Amsterdamse, aan zovele wisselval ligheden blootstaande luchthaven wat koud op haar dak. Duitse socialisten achten Schumanplan nadelig Bondsregering zou neo-nazisme toelaten Het bestuur van de sociaal-democrati sche partij in West-Duitsland heeft ern stige bedenkingen laten horen in ver band met de te verwachten credietpoli- tiek van de Europese Kolen- en Staal- Gemeenschap. Het parlementslid Her- bert Wehner is van mening, dat de be langen van het Duitse economische le ven vooral die van de werkende Duitse bevolking, door de practijk van de K.S.G. genadeeld worden. Benadeling zou vooral geschieden ten gunste van de Franse staalindustrie. Voorts nam het bestuur een resolutie aan. waarin de regering beschuldigd wordt nazistische infiltraties toe te la ten en zelfs in bepaalde gevallen te steunen. Ook constateert het bestuur, dat de West-Duitse Haute Finance de politieke activiteit van de rechtse par tijen steunt. V er voersconf erentie in Parijs Spoorwegpool en standaardisatie Zaterdag is de internationals ver- voersconferentie geëindigd, welke ten doel had de vraagstukken te bestude ren, die zich voordeden als gevolg van de ontwikkeling van de techniek en de bestudering van de behoeften op het gebied van het vervoer per spoor. De ministers besloten de reeds tussen Frankrijk en West-Duitsland bestaande „pool" van spoorwegwagons uit te breiden tot acht landen. Binnen niet al te lange tijd zou het aantal wagons van de pool tot 200.000 kunnen aangroeien. Verder werd overeengekomen een poli tiek van standaardisatie van het mate rieel te bevorderen, welke standaardi satie een essentiële voorwaarde is voor een beter gebruik van het materieel. Intussen bericht de Londense „Sun day Times", dat alle Aziatische commu nistische leiders opgeroepen zijn voor een spoedvergadering in Peking, ten einde een plan uit te werken voor mogelijke krachtiger maatregelen van generaal Eisenhower bij het voeren van de oorlog in het Verre Oosten. De ver gadering zou staan onder voorzitterschap van Mao Tse Toeng, aldus de corres pondent van de „Sunday Times" in Tokio.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4