Tall oze schepen in nood geraakt Met veldartillerie en zoeklichten de nachtelijke polder in Orkaan raast over de Noordzee Reddingboten komen herhaaldelijk in actie mm Vlucht i ®Dw»Sito©p ÜSlMSHa 500 vluchtelingen in Rotterdam Militairen verrichten kranig werk Marine werpt rubberboten boven geïsoleerde gebieden uit De Januarivloed van 1916 Vooral gebied rond Zuiderzee zwaar getroffen MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 PAGINA 4 Tengevolge van de zware stormen zijn er op de Noordzee talloze schepen in moeilijkheden gekomen. Vele schepen kregen avery, liepen uit hun koers en sloegen over de vele zandbanken voor onze kusten. De hevige rukwinden brachten ook verschillende schepen op kanalen en rivieren in moeilijkheden. Voor Texel verloor o.m. de Duitse sleepboot „Oder" zün sleep, waarop zich zes runners be vonden. De reddingboot „Brandaris" voer onmiddellijk na het bekend worden van noodberichten uit, doch slaagde er niet in de losgeslagen sleep te bereiken. Eerst vanmorgen kwam het verheugende bericht, dat de gehele bemanning, vier Duitsers en twee Nederlanders, in de buurt van Texel door de „Prins Hendrik" zijn gered. Een Duitse tankboot, de 800 ton metende „Julius Rutgers", is ten Zuiden van Zandvoort op het strand geworpen, het schip ligt onwrikbaar vast. Van de vijftien opvarenden werden 12 man van het schip gehaald, de andere drie zullen voorlopig nog aan boord blüven. Ter hoogte van Noordwijk bevond zich het Franse schip, de „Carthage", stuurloos in een vliegende storm. De „Neeltje Jacoba" van de Noord- en Zuid-Hollandse Reddmgmaatschappij voer onmiddellijk uit ter assistentie. De Katwijkse logger KW 68 slaagde erin drie man van een Deense kotter te redden, die zich in zinken de toestand bevond. In verband met de nog steeds ongunstige weersomstandig heden durfde de KW 68 echter nog niet een haven binnen te lopen. dreef langs het Noorderhoofd in Zui delijke richting af. De kapitein, die aan boord was gebleven, maakte van de geboden kans gebruik en zette de machines op volle kracht aan. Hij presteerde het zonder loods veilig de Nieuwe Waterweg op te stomen. Tij dens de redding liep de „Jan Leis" averij op aan het roer die het schip voorlopig uit de vaart zal brengen. Uit Breskens is inmiddels een andere reddingboot gearriveerd om de „Jan Leis" voorlopig te vervangen. Bij Schouwen liep in de stormnacht van Zaterdag het Finse schip „Bore-6" aan de grond. De bemanning slaagde erin het schip vlot te krijgen en het stoomt nu op eigen kracht verder. Ook de binnenscheepvaart heeft op vele plaatsen met moeilijkheden te kampen gehad. In Rotterdam werden in het stormweer vele plezierjachten vol komen versplinterd. In de Ketelmond bij Kampen sloegen vier schepen, die daar voor anker lagen, los en geraak ten op drift. Een der schepen, een Rijn aak uit Bazel, sloeg op een strekdam en werd zeer zwaar beschadigd. Mo menteel is men bezig met behulp van sleepboten de andere drie los te krij gen. Ook de zandzuiger „Ahoy", die bij het wrak van de „Faustus" aan het werk is, liep schade op. Het schip sloeg verschillende malen tegen de kademuur waardoor de zijwand ontzet werd en het schip enige lange scheuren opliep. Op de Waal zijn in de buurt van Tiel tengevolge van de hevige golfslag Zon dagmiddag vier schepen gezonken. Het is nog niet bekend of de opvarenden zich in veiligheid hebben kunnen stel len. Alleen de bemanning van een Duitse sleepboot kon zich met een roei boot redden, werd bekend gemaakt. Ter hoogte van Heeselt zonken nog twee andere scheepjes. Bij Gameren zonk een 2500 ton metend sleepschip „Vul- caan", dat een lading ijzererts aan boord had. Buitenlandse schepen in nood Ook talloze buitenlandse schepen die op de Noordzee in moeilijkheden ver keerden zonden tijdens de stormnacht hun noodseinen uit. Voor de haven van IJmuiden drijft een Poolse trawler in zinkende toestand. Een 7000 ton metend Tussen Noordwijk en Katwijk is de kotter „Ouddorp" 13 gestrand, het scheepje werd door het woeste geweld tegen de duinrand te pletter geslagen. Een ploeg van de reddingsdienst slaagde er in het wrak te bereiken en wist door middel van een uitgeschoten lijn aan boord te komen. De aanvankelijke ver onderstelling dat er niemand meer aan boord was bleek onjuist. Men trof drie bemanningsleden in de gehavende ka juit aan. Deze verklaarden dat zij bij het Wassenaarse slag het anker 'hadden moeten uitwerpen, daar de motor onklaar geraakt was. daarna hadden zij noodseinen uitgezonden die echter vanaf de kust niet waren bemerkt, de anker- tros knapte en het scheepje raakte op drift en strandde. De opvarenden heeft men van boord kunnen halen. Ook voor de kust by Tcrheide heeft zich in het nachtelijk duister een scheepsdratna afgespeeld. De coaster „Elisabeth" uit Groningen, die met een lading aardappelmeel onderweg was naar Londen. Het scheepje geraakte in nood en gaf door middel van fluitsig nalen noodseinen. Even later strandde het schip op „het oude slag" en kon door de inmiddels uitgevaren redding boot niet worden bereikt. Men slaagde er ook niet in een lijn aan boord te schieten. Ten einde raad besloten de drie opvarenden zwemmend de wal te bereiken. Dank zij enige mensen die te hulp waren gesneld is dit gelukt. Hel schip wordt door de hoge golfslag steeds verder het strand opgeworpen. In Hoek van Holland hadden ver scheidene schepen met moeilijkheden tc kampen. In de nacht van Zaterdag op Zondag werd de sleepboot „De Schelde" van de sleepdienst Smit en Co. te hulp geroepen door de ..Prinses Beatrix" van de lijn Hoek van HollandHarwich. De „Schelde" liep echter zelf op een strek dam en ijlings werd de hulp ingeroepen van de reddingboot „Jan Leis" die er in slaagde de sleepbootbemanning aan boord te nemen. Enige uren daarna kon den twee sleepboten de „Schelde" vlot slepen. Voor de kust van Hoek van Hol land geraakte het Deense motorschip - - „Annarn" stuurloos De reddingboot ..Jan Leis" voer wederom onmiddel lijk uit en wist vier en twintig man aan boord te nemen. De „Annam" India's schip is in nood en wordt door een Duitse sleepboot naar een Neder landse haven gesleept. Midden op de Noordzee bevindt zich een Russisch vis- transportschip dat noodseinen uitzond, Boven Terschelling is een ruim 3000 ton metend Duits vrachtschip in moeilijk heden geraakt. Een Zweedse vrachtboot is gistermorgen bij de Eierlandse gron den voor Texel aan de grond gelopen. Voortdurend varen Hollandse, Belgische en Britse reddingboten uit om hulp te bieden waar deze gewenst wordt. De Britse admiraliteit maakte gisteren stens acht schepen in gevaar. Een Finse vissersboot kwam in moeilijkheden door dat enkele netten overboord sloegen en in de schroef kwamen, het scheepje drijft nu ter hoogte van Schotland stuur loos rond. Een Engels vissersvaartuig kreeg 5 mijl buiten de kust van Schot land, bij Berwick, averij. De mast sloeg overboord en versplinterde in zijn val het stuurhuis. Met behulp van een red dingsvaartuig wist het schip enige tijd later veilige wal te bereiken. De Brise admiraliteit maakte gisteren bekend dat tengevolge van de storm een duikboot gezonken is en een klein fre gat kapseisde; er vielen geen slachtof fers. Een ruim. 7000 ton melend Engels schip, de „Clan Mac Quarrie" werd tij dens de storm stuurloos en dreef met grote snelheid naar de kust van de He brides. Het sloeg te pletter tegen de rotsen. Met behulp van een wipper- toestel"1 konden zich 66 leden van de be manning in veiligheid stellen. Ter hoogte van Hull in Engeland drijft reeds geruime tijd een Zweeds vracht schip stuurloos rond. Reddingboten zijn onderweg, doch hebben nog geen con tact. kunnen krijgen met het schip. Een vliegtuig dat op weg was van Brighton naar Dieppe wordt sinds Za terdagmiddag vermist. Zondagmiddag kwam een Duits vracht schip van ruim 3000 ton voor Hoek van Holland in moeilijkheden. Het had beide ankers uitgeworpen, doch de ankerkettingen knapten door het razende geweld af. Van uit Hoek van Holland zijn reddingboten schip wordt als verloren beschouwd. In buitenhaven van IJmuiden is een Brits schip voor anker gegaan: de lading van het schip was buitengaats gaan schuiven en de boot maakte een zware slagzij. Ongeveer 30 mul van Den Helder zond een Russisch schip noodseinen uit. Hulp is onderweg. Het lichtschip „Goeree" kreeg zware schade aan boord, de stuurhut werd inge drukt en het schip drijft snel af. daar het waarschijnlijk averij aan de stuurinrichting heeft gekregen. geteisterd gebied Zondagmiddag heeft een Beechcraft van Gïlze-Rtjen 'n vlucht gemaakt bo ven de geteisterde delen van ons land. Het vliegtuig gaf het volgende rapport: 15.00 uur. Middelburg: geheel droog. 15.06 uur. Kruiningen: geheel onder water. Gebied ten Oosten kanaal van Wal cheren: een tot twee meter onder water. Dijken ten Zuiden van West-Capelle: in orde. Bij Domburg wordt aan dijken ge werkt. Hier en daar is alles af ge vreten. Stavenisse: geïsoleerd. Vele bewoners nog aanwezig. 15.50 uur. Oudendijk: mensen op in eenstortende huizen. Dijken en wegen op vele plaatsen gebroken en over stroomd. Noodhulp dringend nodig. Gebied ten Westen en ten Noorden van de lijn Melissant—Middelharnis: volkomen onder water. Geen straat te ontwaren. Stellendam: geïsoleerd en bijna ge heel onder water. Mensen op geïsoleer de droge plekken. Havenhoofd Goederee: overstroomd. Mensen kunnen de duinen bereiken. Reddingboot in Stellendam aanwezig. Gebied ten Noord-Oosten van Middel harnis: onder water. Dijken gebroken op vele plaatsen. 16.29 uur. Tiengemeten: geheel onder water. Mensen op droge plekken bij de boerderijen. 16.40 uur. Ooltgensplaat: geheel onder water. Vee en mensen op droge stuk ken aanwezig. Halsteren: dringend hulp nodig. Be hoefte aan zoeklichten. Ossendrecht: dezelfde omstandighe den. evenals Rilland-bad. Damespolder bij Ossendrecht.: drin gend behoefte aan zoeklichten. Tussen Noordwijk en Katwijk aan Zee heeft de storm de kotter O. D. 13 op het strand geworpen. HOESTBUIEN, VAST SLIJM Met man en macht wordt overal gewerkt om de dijken te behouden en de gaten Xe dichten. In Krimpen aan de IJsel sleept jong en oud zandzakken aan op meest bedreigde punten. In de loop van de Zondag zijn vluchte lingen te Rotterdam aangekomen uit de be dreigde gebieden. Zij zijn opgevangen In het Feijcnoordstadion. Voor zover ze fa milie in Rotterdam-Zuid hebben zijn ze daar ondergebracht. In de Ahoyhal ziin tot nog toe vijfhonderd vluchtelingen, de meesten slechts in het bezit van luttele eigendommen, aangekomen, terwijl men re kening houdt met de mogelijkheid cr nog meer te zullen ontvangen. Medewerkers heeft men In de Ahoyhal genoeg vijftienhonderd en ook het eten vormt geen probleem. De keuken van het tehuis van ouden van dagen verzorgt het eten aan de lopende band de school- voeding is er voor stopgezet en ook zijn de buffetten van de Ahoyhal ingeschakeld. Er is echter gebrek aan veldbedden voor deze slachtoffers van de watersnood. In de Ahoyhal zijn artsen van de G. G. en G. D. aanwezig om in samenwerking met verpleegsters de eerste hulp te bie den. (Van een onzer verslaggevers) Dat de Nederlandse jongens, die zich momentcel in werkelijke dienst bevinden, zich bewust waren van hun verantwoordelijke taak, blijkt wel uit het feit, dat velen van hen een uur na het bekend worden van de oproep van de Generale Staf, reeds in hun garnizoensplaatsen arriveerden. Zondagmiddag om ongeveer vier uur was het grootste gedeelte van het zich op verlof bevindende militaire per soneel teruggekeerd. De militairen werden in hun garnizoenen geconsigneerd of terstond naar de bedreigde gebieden afgevoerd. Dank zij de medewerking van allerlei vervoersinstanties en hulpvaardige .automobilisten, heeft het overgrote deel van de militairen zich zeer snel kunnen melden. Tram en autobusonderne mingen b.v. vervoerden de militairen gratis. Inmiddels waren in de kazernes reeds allerlei maatregelen getroffen om bij de eerste oproep hulp te verlenen. De marine zond motorboten, vletten en rubberboten. Volledig uitgeruste „kikvorsmannen" werden op de bedreigde plaatsen tewerkgesteld en deden kranig werk. Honderden militairen kwamen in actie bij het vullen van zandzakken, het vervoer van evacué's, het verstrekken van voedsel, kleding en medicamenten. Buitenland helpt krachtig mee De gehele nacht was een groot ge deelte van ons leger in de weer, op in derhaast geïmproviseerde hulpposten vingen zij de slachtoffers op en verricht ten werkzaamheden aan dijkdoorbra ken. Mariniers waren bij Dordrecht be zig met het redden van mensen, die een toevlucht hadden gezocht op de daken of in de bomen. De Marine Luchtvaartdienst kwam in actie, er werden rubberboten en vlotten uitgeworpen in de omgeving van geïsoleerde boerderijen. De Luchtmacht verrichtte verken ningsvluchten met de Harvards van Gilze-Rijen. Op de verschillende ba ses staan vliegtuigen gereed om bij het eerste sein op te stijgen en hulp» te verlenen. Op de magazijnen van Soesterberg, het depot materieel Luchtmacht lig gen grote hoeveelheden goederen klaar voor verzending. Ook hier heeft men uren ingespannen gearbeidt. De mobile radio-stations van de lucht macht werden naar de bedreigde ge bieden gedirigeerd om de verbroken telefoonverbindingen in de geteister de gebieden, te vervangen. In Den Haag werden de militairen van de Luchtmachtstaf voorzover zij niet op de staf moesten werken in de Alexanóer-kazerne geconsigneerd. Het personeel op de bases Volkel en Eind hoven is ter beschikking gesteld van de territoriale bevelhebber. De militairen, gelegerd in Breda, Bergen op Zoom en Tilburg, werden onmiddellijk doorge zonden naar de noodgebieden in Zèe- 'and en N.W.-Brabant. Buitenlandse hulp Ook vanuit het buitenland bereikten de Nederlandse regering vele aanbie dingen voor militaire hulpverlening voor de getroffen gebieden. Amerika en Canada beloofden algemene militaire hulp, terwijl Frankrijk twee pioniers bataljons ter beschikking heeft gesteld, an Nederlandse zijde werd verzocht deze bataljons voorlopig gereed te wil len houden om bij een eventuele op roep onmiddellijk in actie te kunnen komen. Engelse troepen, die gelegerd waren in het doorgangskamp in Hoek van Holland, zijn druk in de weer met het I helpen van de eyacué's in Zuid-Hol- j land. De Amerikaanse minister van i BuitenJandse Zaken, die op het ogen- I blik een bezoek aan Europa brengt, heeft een persoonlijke telegrafische boodschap gezonden aan zijn Neder landse collega, waarin hij uiting geeft aan zijn deelnming met de rampen, die Nederland in dit weekeinde hebben ge troffen. Zijn telegram luidt: „Ik ben diep verslagen door de ramp die Ne derland zo plotseling heeft getroffen. Mijn regering zoekt onverwijld naar middelen om doeltreffende steun te verlenen. Ik bid dat het ergste voorbij zal zijn als ik binnen enkele dagen u zal ontmoeten". Het Duitse Rode Kruis heeft ook zijn hulp aangeboden. De burgemeesters van Dusseldorp en Duisburg hebben toegezegd dat zij speciaal Rotterdam zullen helpen. De Amerikaanse hulpor ganisatie „CARE" heeft zijn medewer king beloofd. Op de Nederlandse Antillen heeft het nieuws van de ramp diepe verslagen heid gebracht. Er werd onmiddellijk een steuncomité opgericht, dat reeds 70.000 gulden bijeen heeft gebracht. De douane-beambten van de Nederlandse Antillen hebben het geteisterde Wil- lemsstad geadopteerd. In de protestant se en katholieke kerken op Curasao en Aruba zijn gisteravond speciale diensten gehouden naar aanleiding van de ramp in Nederland. Noodzenders onder weg De burgemeester van Hansweert maakt bekend, dat er noodzenders on der weg zijn met de volgende schepen: voor Kortgene de „Zeven Gebroeders D 31". voor Zierikzee „De Vriendschap D 35," Voor Val van Ouwerkerk: „De „Ora et Labora D 73', voor Bruinisse de „Summus Umbra U 41", voor Hans- weert de „Neeltje U 6", voor Rilland de „Matteus U 202" cn voor Ellewouts- dijk de „Adrïaantje 2". Een ongewoon en beangstigend straatbeeld; zo geweldig is de kracht van het hoge water, dat een schip midden 'in een Rotterdamse straat kon terecht komen. Duizenden landgenoten herinneren zich nog de Januarivloed van 1916, waarbij zestien mensen om het leven kwamen. In de middaguren van de dertiende Januari stak een zware Noordwester storm op, die het zeewater opwaarts stuwde het land in. Vooral in de Nieuwe Waterweg werd het water buitengewoon hoog opgejaagd. Van Rotterdam tot Schoonhoven kwamen standen voor, hoger dan men bij mensenheugenis ooit had gekend. Hetzelfde was het geval langs de Brtelse Maas, de oude Maas, Noord, Mer- wede, Dordtsche Kil, Hollands Diep en de Amer. In hel algemeen hebben echter de dijken zich hier toen ititstekend geweerd, zodat rampen uitble ven en hoegenaamd geen schade werd aangericht. Het ergst heeft van deze vloed te lijden gehad het gebied rondom de Zuiderzee. Ten Zuiden van Monnikendam bijvoorbeeld werden tien gaten geslagen van veertig tot zestig meter, waardoor het water met kracht de verschillende laag gelegen polders binnenstroomde. Alles moest vluchten, er was geen houden aan. Aan alle kanten sloeg men alarm, Edam en Vo- lendam verkeerden in gevaar, de West friese zeedijk werd bedreigd, de dijk van de Anna Paulownapolder bij de Ewijcksluis bezweek, de zeer grote polder Waterland was een onafzienbare watervlakte, van Muiden was het grootste gedeelte overstroomd. Bij Baarn brak de Eemdijk door. tengevolge waarvan Bunschoten en Spakenburg onder water kwamen ie staan; ten Noord-Westen van de lijn BaarnAmersfoortNijkerkHar derwijk stond alles blank; van Kampen liepen de lager gelegen straten onder. In de stad was alles één watermassade omstreken van Mepoel stonden blank, van Urk liep viervijfde deel o'nder water. Het allerergste was de toestand op het eiland Marken, waar zich ont zettende tonelen afspeelden. Hier lieten zestien mensen het leven. Geruime tijd heeft het geduurd eer het water weer was teruggedron gen. Later zijn de dijken verzwaard om te voorkomen, dat andermaal zulk een ramp ons volk zou treffen. Andere ernstige overstromingen Dat Nederlands erfvijand de lage landen herhaaldelijk heeft belaagd, blijkt voorts uit onderstaande opsomming van grote overstromingen: 18 Nov. 1421: St. Elisabethsvloed, Biesbosch ontstaan. 16 Oct. 1502: Grote vloed in Noord-Holland, 16 Oct. 1508: Dijkdoorbraken in Noord-Holland. 1 Nov. 1570: Allerheiligenvloed. Noord-Holland, groot deel van Gro ningen, Friesland, Zuid-Holland en Zeeland onder water. 23 Januari 1610: Dijkdoorbraak. Water van Amsterdam tot Leiden. 1 Januari 1616: IJ-dijken op drie plaatsen doorgebroken. 22 Februari 1651: St. Petrivloed. Half Noord-Holland onder water. 5 November 1675: Zware stormvloed. 1415 November 1775: Zeer ernstige overstroming in Noord-Holland. 15 Januari 1808: Zuiderzeedijk op veel plaatsen doorgebroken. Februari 1825: 800 personen en 46000 stuks vee omgekomen. Vervolg van pagina 3). Helden Ditmaal zijn er slechts twee militai ren onder de vier man die de boot bemannen. Eén van hen is schipper Landa uit Bergen op Zoom. De boot waarmee ze varen is ook van hem. Op een vrachtwagen lieeft hij zijn vaar tuigje naar Rilland gesleept. Dit is niet de eerste redding die hü gaat verrich ten. Gisternacht, kort na vijf uur heeft hij, wadend door het water dat bijna tot aan zijn mond reikte, een aantal mensen aan de „Kop van 't Hoofd", de doorgebroken dyk bij Ber gen op Zoom, gered. Later op de dag trotseerde hij het woeste water in Zuid-Beveland en om half tien in de avond vond men hem onder Rilland, Zyn kleren kon men uitwringen, maar hij had een verbeten trek om zyn mond en leek bezeten door de idee mensen te redden, een idee welke hem schier onvermoeibaar maakte. Zijn naam is een der vele uit het noodgebied Zeeland en West-Brabant, die men niet moet vergeten. Wat over dag niet lukte, slaagde in dat nachte lijk duister. De familie Boot (zes kleine kinderen) werd in twee zware tochten uit haar isolement verlost. Mevrouw Boot verklaarde na haar redding dat zij het onmogelijk langer in liaar huis had kunnen uithouden. Het drabbige, roest bruine water stroomde bijna tot aan het plafond van de eerste verdieping door haar huis. Hoewel zij voldoende voed sel voor een paar dagen in huis had en ook het gebouw het wel zou kun nen uithouden, had het isolement haar angstig gemaakt, vooral daar zij de ge hele dag had gezien hoe de reddingspo gingen mislukten. In een wagen van de luchtstrijdkrachten werd zij naar Ber gen op Zoom gebracht. In de verte echter flikkerden onop houdelijk lichtseinen in het zwart van de nacht. Noodseinen van ongelukkigen, die hoopten op redding Die redding is echter vooralsnog niet mogelijk. Voor eerst kampen de hard werkende militai ren en burgers met een schreeuwend tekort aan materieel en daarnaast maken de wind en regen de meeste pogingen vruchteloos. Nogmaals helden Een ander die men niet moet ver geten is korporaal De Bruin, een jon geman van de luchtstrijdkrachten, die in de nacht van Zaterdag op Zondag een tocht over de dijk by Bergen op Zoom ondernam, terwijl de golven er huizenhoog overheen sloegen. Iïy waagde zijn leven om een invalide cn diens twee kinderen te redden, die in een woonwagen aan de dijk woon den. Hij vond de man terwijl deze zyn kinderen boven zyn hoofd hield. Kort nadat deze mensen waren gered sloeg de woonwagen om en werd hij verbrijzeld door de golven. Velen, die op meer afgelegen plaatsen verspreid in de polders wonen, konden niet bereikt worden. Met gebrekkige middelen bleef men pogen ook deze on gelukkigen te helpen. Vannacht zijn wij uitgerukt met een uitgebreide afdeling van het regiment veldartillerie. In de politiepost van het zwaar getroffen Halsteren werd een korte stafbespreking gehouden tussen de hoogste officieren Besloten werd het waterfront aan drie zijden aan te vallen. De detachementen waren uitgerust met zoeklichten en pontonboten. Dicht aan de grens van land en water werden de zoeklichten opgesteld. Als enorme ijspegels priem den de blauwe stralenbundels door de duistere nacht. Voelhoorns tastten het overstroomde gebied af. Nu en dan bleef de lichtstraal rusten op een een zame boerderij, een stil eilandje in de woeste zee, een eenzame enclave temid den van de troosteloosheid, waar wel licht diepe menselijke ellende werd ge leden. De militairen, vermoeid en onbe kend met dit soort reddingswerk, zwoegden met onhandelbare stormbo- ten en onwillige buitenboordmotoren. Er werd koortsachtig gewerkt. Even wel nog zonder noemenswaardig re sultaat. Bij Lepelstraat, een der dorpen waar in de omtrek de elementen het hevigst hebben gewoed, zagen de man nen geen kans hun zoeklichten op een goede plaats ot> te stellen. Door de enorme golfslag waren grote stukken uit de weg, die men de „Kladde noemt, weggeslagen. Met de grootste moeite konden zware vrachtwagens met stormboten en pontons de dijk passeren. Aan het einde van de Kladde rieoen lichtstralen uit de verte om huip. Van een roeiboot, die al twee uur weg was, bleek geen spoor meer te bekennen. En de bui'l nbooramoto- ren van de pontons weigerden dienst. Dit maakte deze nacht tot een van de meest trieste die wij ooit meemaak ten Nu was de wind gaan liggen, slechts nu en dan verstoorde een he vige hagelbui de rust: een rust die on heilspellend was. De watervlakte rim pelde troosteloos. Aan de einder gin gen lichtstralen aan-uit. aan-uit. De weg waarover wij met een wacht meester van de Rijkspolitie konden gaan was een droevige getuigenis van de rampzalige nacht van gisteren. Alle boerderijen die wij passeerden waren verlaten, op een cafeetje na, waar eva cué's en doodvermoeide en verkleum de soldaten in het schijnsel van een walmende petroleumlamp de morgen afwachtten met hete koffie en stilzwij gen. Stilzwijgen, dat slechts onderbro ken werd door vragen over de toestand en het dreigende gevaar. Daarbuiten heerste eveneens stilte en slechts het gestage klotsen van het water kon men horen. Langs de totale lengte van de weg is het dek opengereten door de golven. Balen stro, hout. kisten, vaten en resten van boerengereedschap zijn er aange spoeld. Tot hier is de overstroming gekomen in die verraderlijke nacht, die erger is geweest dan de nacht van de bombardementen. Men staat mach teloos tegenover dit wrede ingrijpen van de natuur. Men waande zich weer veilig achter beschuttende dijken. Een springvloed, opgejaagd door een ontembare Noordwester, is echter vol doende geweest om het werk van ja ren volledig in stukken te slaan en een groot aantal mensen van het leven te beroven. - De soldaten ploeterden voort in de modder era in het water. Desnoods wa ren zij bereid er helemaal in te gaan, zoals die vissers van Tholen, die met heldenmoed gisteren de gehele dag met onooglijke schuitjes mensen uit hun isolement hebben verlost. Maar het is droevig te zien, hoe ook deze jonge kerels tenslotte worden teleurgesteld tenzij er zwaarder en beter materiaal komt en de reddingsorganisatie op volle toeren gaat draaien. Dat kan nu nog niet. Daarvoor kwam de slag te onver wacht. En ondertussen stuwt het water voort, onstuitbaar. Zwakke polderdijken kal ven af en steeds meer land raakt over stroomd. Steeds opnieuw klinkt alarm en zijn nieuwe evacuaties nodig. En in de stilte van de nacht snakken de ge- isoleerden naar het licht van een nieu we dag, die dan wellicht redding zal brengen. IJmuiden De ravage ana het strand voor IJmui den is onisteliend. De paviljoens stort ten krakend ineen, de houten planken en splinters werden tot ver in de dui nen verstrooid. Strandhuisjes zakten als kaartenhuisjes in elkaar en werden weggespoeld; het botenhuis van de red dingsbrigade werd versplinterd, de bo ten vond men kilometers verder totaal vernield terug. De dienstdoende tele grafisten van Scheveningen Radio be leefden een angstige nacht. Het water liep in de kelders en dreigde de daar opgestelde apparatuur onklaar te ma ken. Met vereende krachten wist men een groot onheil te voorkomen. Scheveningen De peilschaal bij de zeesluizen in het verversingskanaal te Scheveningen wees in de nacht van Zondag op Maan dag zelfs vier meter aan. Niemand her innert zich ooit een hogere stand te heb ben meegemaakt. De ravage, welke de waarlijk kokende zee heeft aangericht op de boulevard, vooral aan de Zuid zijde bij de Scheveningse havens, is verschrikkelijk. De bestrating van de boulevard is over honderden meters volledig verdwenen: de banken, die langs de strandmuur stonden, waren opgenomen door het golvenspel en als kinderspeelgoed neergekwakt tegen de strandweg. Het water is 's nachts tot ever de verhoging van de Scheveningse Keizerstraat gekomen en er is een flink gat in deze straat geslagen gebeur tenissen, waar men nog jaren over zal spreken. Bij het Kurhaus was het gisteren zeer druk van de belangstellenden, die niet uitgekeken konden raken op de wilde en woeste golven. Nooit zag men de zee zc kwaadaardig, zo machtig en zo in drukwekkend. Bij de haven is een grote partij ha ring in vaten, welke gereed lag voor export, doodeenvoudig verdwenen: weggespoeld door de zee. De schade in Den Haag. waar de brandweer een kleine duizend maal ter assistentie werd geroepen, waar twee woonschuiten zonken, waar tal loze bomen sneuvelden, daken en schoorstenen beschadigd werden en waar de boulevard geruïneerd werd, is niet gering. Bij veetransport twee doden Uit Brandwijk wordt gemeld, dat twee personen, die vannacht met een vrachtauto varkens trachtten te vervoeren uit de on dergelopen gebieden door het stromende water zijn meegesleurd en verdronken. Er waren reeds twee vrachten varkens door hen vervoerd, doch tijdens het transport van de derde vracht kwam het water opzetten met het bovenvermelde gevolg. De toestand in Brandwijk is ernstig. Ook in het nabij gelegen dorpje Molenaarsgraaf stroomt reeds het water door de straten in de richting van Ottoland.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3