m Rond de hoofdstad Help!- Trieste chaos in West-Brabant Ned. kust fataal voor 25 schepen Brandweer moest 250 Militairen in maal uitrukken Halsleren wacht op schepen en tanks Gir<>9575 drommen naar Centr. Station Parken gesloten Watersnoodfoncls in actie Wie heeft plaats vo'or daldozen? HELP- GIRO 9575 Nationaal Rampenfonds The Voice of America IJmuidens sluizen gaven geen kamp „Jan Leis" bracht redding aan 24 opvarenden Wie snel helpt, helpt dubbel 6 DE COURANT-NIEUWS VAN DE DAG MAANDAG 2 FEBRUARI I95Ï (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM, 2 Fe)br. Vergeleken met de zo zwaar getroffen gebieden in Zuidwest-Nederland, is de hoofdstad goed door de orkaan hcengekomen. Dit wi'l niiet zeggen, dat het natuurgeweld onopgemerkt de hoofdstad is gepasseerd. Integendeel. Meer dan 250 maal moest de brandweer uitrukken voor stormschade, op de meldingspost van het hoofdbureau stonden de telefoons niet stil van Zaterdag tot Zondagmiddag en ook de tram kreeg haar deel van de storm-misère. Bij de heer Koning van de afd. Be.pianlin.gen kwamen Zondag middag ongeveer dertig meldingen binnen van omgewaaide bomen, terwijl nog een veel groter aan la i „los" stond. Om ernstige onge lukken te voorkomen heeft de heer Koning besloten parken en plantsoenen te sluiten. Het op merkelijke was. dat de sonade 11 de parken van de hoofdstad groter was dan bijv. in het Amsteraamse Bos. Op de hoek van de Wetering schans en het Westeinde sneu velde omstreeks 9 uur Zaterdag avond een 12 meter hoge iep, die dwars over de bovenleiding van de tram op het Frederiksplein kwam. Van 9.15 tot bij 12 uur was het tramverkeer rond het Frede riksplein hierdoor gestagneerd. Op de brug bij de Hobbema- kade brak een draad, waardoor het verkeer met lijn 16 gedurende een uur moest worden omgelegd. Terzelfder tijd sloegen twee bomen bij de Stadhouderskade tegen de frond, de tramdraden van de 'erd. Bolstraat meesleurend. Ook hier was geruime tijd stagnatie. Ongeval voorkomen D In de Spaarndammerstraat brak eveneens een tramdraad door de storm. Net op het moment, dat het onder stroom staande gedeelte naar beneden viel, kwam een radio-auto aanrijden, bemand met twee agentenDe bestuurder schakelde onmiddellijk in de ..achteruit" en kon daardoor een ongeluk voorkomen. In het Oosterpark woei een boom op de bovenleiding van lijn 3, die daardoor in de vroege ochtenduren gestremd was. Met man en macht is het personeel van het Gem. Vervoerbedrijf de gehele nacht van Zaterdag op Zondag in de weer geweest en heeft gezorgd, dat vrijwel het gehele tramverkeer, op enkele uitzonderingen na. reeds in de vroege uren van Zondag normaal kon voortgaan. In de haven Ook de haven is er wondergosd afgekomen. Het Griekse s.s. ..The tis" (4.000 ton), dat in de Coen- haven gemeerd lag, raakte Zater dagavond op drift. De ..koperen ploeg" van de Gem. Havendienst en sleepboten van Goedkoop heb ben het schip weer op zijn plaats kunnen bréngen. Sohip en pier kregen schade. Een drijvende kraan in het Joh. van Hasseltkanaal sloeg eveneens los. Ook hier hebben sleepboten en runners tijdig kunnen ingrijpen en het gevaarte weer op zijn plaats kunnen brengen. De schepen, twaalf in getal, die Zaterdag de Amsterdamse haven verlieten, zijn geen van alle ver der gekomen dan de haven van IJmuiden. De Rijkspolitie te water moest een aantal dekschuiten, die los geslagen en op drift geraakt wa ren, weer naar de kant slepen. De brandweer De brandweer heeft druk werk gehad tot Zondagavond toe. Om streeks 6 uur Zondagavond moes ten zelfs brandweerlieden nóg assistentie verlenen op het Kon. Paleis op de Dam, waar een aantal zinken platen van de dakbedek king was losgelaten. Het ernstigste geval betrof wel de Reestraat, waar een hele top gevel moest worden verwijderd. Het aantal losgeraakte dakpan nen, dakgoten en daklijsten, losse steigers en omgewaaide schoor stenen, waartegen de brandweer heeft moeten optreden, was leigio. In de Kinkerstraat en in de Oude Kennissteeg sloegen zelfs de omgewaaide schoorstenen door de daken en kwamen via de plafonds bij de bewoners naar binnen, wonderlijk genoeg zonder per soonlijke ongelukken te veroor zaken. De G.G.D. De GGD heeft ongeveer vijftien maal assistentie moeten verlenen wegens persoonlijke stormschade. Het ergst was wel de 33-jarige wielrijdster, die in de nacht van Zaterdag op Zondag door de Van der Pekstraat reed, er aan toe. Zij werd door een windvlaag met fiets en al opgenomen en tegen een passerende taxi gesmakt. Met ernstige hoofdwonden werd zij in het W.G. opgenomen. De 19-jarige Willy de Jonge werd Zaterdagavond om half- twaalf, op de hoek van Beet- hovenstraat en Apollolaan, dooi- een naar beneden waaiend stuk daklijst getroffen. Met een ern stige bekkenfractuur is het meisje in het Wilhelmina-Gasthuis op genomen. Door het uitvallen van een aan tal voedingsdraden van de Cen trale Noord zijn vannacht ver schillende punten van de stad in het duister gehuld geweest. Een deel van Zuid en Centrum, o.a. het Centraal Station, werden hier door gedupeerd. De storing heeft ongeveer van halfdrie tot halfvijf geduurd. Buiten-IJ droog Zaterdagavond om kwart over elf is bij de Oranjesluizen de laag ste waterstand sinds mensenheu genis geregistreerd, namelijk 2.9( meter min N.A.P. Grote stukken van het Buiten-IJ lagen droog en van het binnenkomen van sche pen was geen sprake. In de loop van de nacht steeg 't water weer en tegen 7 uur Zon dagmorgen was de toestand weer normaal. Op Schiphol De storm heeft het luchtverkeer boven Europa ook danig dwars ge zeten. Diverse diensten moesten worden geannuleerd, 2toals van Schiphol de diensten naar Parijs en Frankfort-München. Het toe stel op de lijn HamburgAmster dam—Londen vloog over de Am sterdamse luchthaven heen en ging direct door naar de Engelse hoofdstad. De Zondagochtenddienst van de K.L.M. naar Londen werd uitge steld. Het K.LJM.-toestel uit New York werd nog binnengeloodst. Doch Zondagmiddag werd de dienst weer normaal uitgevoerd. Op de luchthaven zelf heeft de storm geen schade aangericht. AMSTERDAM, 2 Febr. De burgemeester van Amsterdam, mr. Am. J. d'Alily, deelt mede, dat het Watersnoodfonds, voorzitter mr. L. C. van Eeghen, terstond in actie getreden. Bijdragen kunnen ge stort werden op rekening van het Watersnoodfonds bij de firma Hope en Co. AMSTERDAM, 2 Febr. Am sterdammers, die tijdelijk woon- uimte willen afstaan aan de dooi de watersnood getroffenen, kunnen zich opgeven bij de heer J. W. Damman, Cornells Drebbelstraat 12, telefoon 55909. Blauw Wit-Ajax ten bate slachtoffers AMSTERDAM, 1 Febr. Woensdagavond 4 Februari wordt in het Olympisch Stadion te Am sterdam een vriendschappelijke voetbalwedstrijd gespeeld tussen de hoofdstedelijke clubs Blauw wit en Ajax ten bate der slacht offers van de watersnood. De wed strijd wordt georganiseerd in sa menwerking met de directie van het Ol. Stadion, dat gratis ter be schikking wordt gesteld. Ook alle officials, leden en donateurs zul len entrée betalen. AMSTERDAM. 2 Febr. De spoorwegen, die in het Zuidwes ten van net land door de orkaan en springvloed wei een zeer naroe Kiap heDDen gekregen, zeaen m ae anaere delen van ons land met leile veroeienneid ae lanaen op eixaar. Met man en macht zetten zij zien senrap om de tweeae siorm, aie van net militaire vervoer, te verwerken. Reeds na de eersie radio-oproepen dat alle mmta.- ren zien naar nun garmzoeuen moesten begeven, dromaen zij in groien getaie naar de stations. In Amsterdam uegon ae stroom om ca. halleif. Van dat tuosup af waren de perrons, wacnt- Kamexs, en restauraties van net C.b. een ware bijenkorf van man nen in groen (landmacht), biauw (marinej en grijs (luchtmacht.). At en toe onaeroroKen door ae witte helmen en koppels dei- marechaussee. Volkomen ordelijk verliep dit alles. Bij drommen kwamen ae militairen haastig en ernstig op zetten. blij dat ze nu eens konden tonen, wat ze waard waren. Geen wanklank, geen gemopper werd gehoord. De stroom hield de hele middag aan. Uit deze „mobilisatie" want het geheel ademde iets van dezelfde trieste geest van een mobilisatie bleek duidelijk welik een groot aantal Amster dammers onder de wapenen is. Hoofdstationschef De Jongh heeft de hele nacht en de Zondag op de commandobrug van het C.S. gestaan. Heeft voor- en volg- treinen ingelast en bestaande treinen versterkt. Over de houding van de mili tairen had hij niets dan lof even als voor zijn eigen spoormensen, van wie practisch allen die deze Zondag vrij waren, ongeroepen en uit eigener beweging zich meld den om de helpende hand te bie den. (Van onze speciale verslaggever) HALSTEREN, 1 Febr. Water, zout water, klotst op de hoofdweg van Halsteren naar Zevenbergen, en de weg verdwijnt daar plots in de golven. Halsteren, een stadje, zoals er zovele zijn in Noord-Bra bant, maar dat nu plots de ergste ramp in mensenheugenis binnen weinige uren heeft aanschouwd. Acht doden zijn er reeds gebor gen, 64 mensen worden vermist en schijnen ten dode opgeschreven. Honderden mensen ook zijn door de schippers van Tholen, die et- de hele dag op uit zijn geweest, van de zolders gehaald, waar zij toevlucht hadden gezocht vaak nog in nachtkleding gestoken, met een overgegooide mantel, want de vloed kwam in deze onheilsnacht binnen enkele minuten opzetten. Van vanmorgen vroeg af wacht men in dit stadje al met vertwij feling op de acht amphibie-tanks, die uit Bergen op Zoom zijn be loofd, maar vanavond waren zij nog steeds niet ter plaatse, om op zoek te gaan naar mensen, die ge red zouden kunnen worden op de boerderijen, in de polder van 3.000 'ha, die geheel blank staat en waar nog slechts daken van de boer derijen boven de kolking uit steken. Minister Beel, minister "Witte en enkele Kamerleden kwamen van middag om drie uur de situatie bezien en vertrokken, na alle hulp beloofd te hebben, die gebracht kan worden. „Vaartuigen, zware vaartuigen a ducks, waarmee wij tegen de vloedgolf kunnen opwerken", was de enige vraag van de burgemees ter van dit stadje, die in water laarzen gestoken en ongeschoren eerder op de dag had gezien hoe een licht bootje met vijftien ge redden er in zonk. waarbij vijf mensen omkwamen. Honderden mensen zün echter al in de loop van de dag binnengebracht en be huisd in de meisjesschool van Hal steren. Opperwachtmeester Mannien van de Rijkspolitie vertelde de ramp als volgt: „Om vier uur vannacht kwam het alarm door en reden wij er met de burgemeester op uit om zoveel mogelijk afgelegen boerde rijen te waarschuwen, terwijl de sirenes in Halsteren haar onheils tijding over de nachtelijke stad uitriepen. Keer op keer moest de opperwachtmeester in ijlvaart zich uit de voeten maken om niet doof het water te worden ingehaald. Het ging allemaal in fantas tische vaart binnen een half uur stond de polder onder, ovei- stuwd door een vloedgolf van ruim een meter hoogte. Op het ogenblik staat het water 2 3 meter hoog." Terstond werd de noodtoestand uitgeroepen en de mannelijke be volking opgeroepen, die echter weinig hulp kon bieden, daar de gaten in de zware buitendijken gaten van 50 a 100 meter breedle niet gelocaüseerd konden wor den en niemand er in de buurt kon komen. Het gehele gebied van Halsteren is afgezet om de mogelijkheid van plundering zoveel mogelijk uit te sluiten. Colonnes En overal op de wegen in de omgeving, op de wegen naar Den Bosch en Breda, rijden de mili taire colonnes af en aan. Rode- Kruiswagens staan te wachten op slachtoffers en militaire politie regelt het verkeer. En alreeds komen de eerste ver halen moeilijk over de lippen var hen, die de ramp overleefden. Boer Bax uit Halsteren vertelt hoe hij zijn kinderen omhoog gooide op de zolder, terwijl het water bliksemsnel steeg, en hoe een buurman wegzonk in het water. En nu wacht Halsteren, gedeel telijk in het donker door het uit vallen van een gedeelte van de electrische centrale in de buurt, wacht op schepen en tanks, wacht en treurt over zijn doden, bergt zijn vee in kuilen en vreest voor nieuwe rampen. Een nieuwe springvloed schijnt op komst te zün. Tot in het duister van de nacht voeren er boten, o.a. van de genie en de pontonniers, met rubber boten, welker manschappen in het licht van schijnwerpers de boer derijen afzoeken. Het aantal doden neemt nog steeds toe. Velen zijn bevangen door de koude of yan ellende gestorven op de daken van de boerderijen; sommigen zaten zo bekneld, dat ze eveneens de dood gevonden hebben. Er lopen vele geruchten, dat Stavenisse zeer zwaar geteisterd is. Men spreekt van vele doden. Stort uw bijdrage op IN KENTUCKY-MIDDLE WEST OF AMERICA-worden de fijnste tabakssoorten gekweekt. LEXINGTON ligt in het hart van Kentucky, te midden der uitgestrekte tabaksvelden. LEXINGTON cigarettes worden uit de edelste Ame rikaanse tabakken vervaardigd en naar alle delen der wereld geëxporteerd. LEXINGTON cigarettes nemen ook in Nederland een voorname plaats in. Ze zijn ook hier met recht: De zee regeert het land (Van onze speciale verslaggevers) BERGEN OP ZOOM, 1 Febr. Voor de tweede maal in luttele jaren is het vette Zeeland door een ramp getroffen, waarvan nïcn de afmetingen nog niet bij be nadering kan schatten. De zee regeert over het land. De elemen ten zijn ongescheiden en daarom heerst de chaos. Oneindig trooste loos is het beeld, waarnaar de kükers turen in hun jassen ge huld. Water en nog eens water. Gaten in de düken. Honderden meters breed, waardoor de beide Schelde's onbarmhartig binnen stromen. De spoorbaan naar Zegl land duikt in de branding, dlf zich boven de rails krult, ver^ bogen staven Uzer, die in het niets verdwijnen. In Bergen op Zoom is het vol van beangstigden, die hier gt>- strand zijn en niet verder kun* nen. Want niet alleen de spoor-ï baan bestaat niet meer, ook d< weg is in de wateren ten ondei gegaan. Men kan tot een hoo; punt komen en dan kijkt men o>_ het onstuimige element, op hei dorp Rïlland-Bath. Men ziet niets anders dan daken van boerenhuizen, waaronder al het menselijke leed en alle men selijke ellende schuil gaat. Onvergetelijk triest, met de fluitende wind boven alles uit. Onvergetelijk triest dit beeld, dat de herinnering oproept aan de St. Elisabethsvloed, die de Bies- bosch gevestigd heeft. Lokkende lichten In het flakkerende licht van lampen, koplampen van auto's, schijnwerpers van militaire mo- torafdeliingen, die uit alle kanten van het land naar deze bedreigde plek zijn gekomen, ziet men de neerkletsende regen, ziet men ge stalten in duffels gehuld, die wachten op wat over het water zal komen. Zij lokken met de lichten naar de veilige kant, maar de moei lijkheid is: kan men nog iets uil deze chaos redden? De vreemdste en woeste geruchten zijn even vreemd en woest als die wind. die met het water dit land heeft verrast. De hulpverlening, men kan niet anders zeggen, is enorm geweest. Kleine bootjes, schippers, ieder een is van de vroege morgen af bezig om redding te bieden. Van die vreselyke vroege morgen af. Want om vijf uur vanmorgen be gon het water op te komen met een snelheid van een meter in de vÜf minuten. Mensen werden door het water achterhaald. Men kwam op de zoldering. En het beeld, dat de gevluchten ons geven, is bijna ge lijkluidend: mijnheer, we klom men op de zolder, wij konden niet meer. Wij waren zo bang en daar zaten we en toen gebeurde het ergste wat er maar gebeuren kon. Toen ging het lacht uit. En de combinatie van duisternis, het ge huil van de wind en het water, was de meest schrikaanjagende. En toen de dag aanbrak, keek men over de woeste vlakte en zag niets anders dan water en EEN oude, zieke vrouw die in Rotterdam door het wassende water werd verrast, was niet bij machte haar woning te verlaten. Buren waarschuwden de hulp- brigade die het oudje in veilig heid bracht en een onderdak bezorgde in een Rotterdams zie kenhui». men zag schuiten voorbij drijven, die buren haalden. Maar men zag' ook schuiten ten onder gaan. Men zag kinderen in het water verdwijnen en volwas senen en grijsaards en zieken en men wachtte urenlang en het water klopte als met geheimzin nige hand onder tegen de zolde ring. En men werd benauwd om het hart en wouwen vielen flauw en mannen begonnen te schreeuwen. Zoiets had men zich nooit kunnen voorstellen. Want hier in Halste ren is men wel ver van de zee. De wegwüzer zegt 89 km van Vlissingen. De Noordzee is zo ver en nu is de Noordzee over Phi- lipsland geslagen, over Stavenisse, Steenbergen is geïsoleerd, Zuid- Beveland is verdwenen. Eén on metelijke catastrophe strekt zich voor ons oog uit. Langs de daken Het nieuws is huiveringwek kend. De boeren, de oude mensen, de kinderen uit de polders van Harmeien zitten met gebluste ogen In de kleine noodzieken huizen, die her en der zijn inge richt aan de kant van het Bra bantse land, dat nu tot de kust van de Noordzee is geworden. Velen worden vermist, velen zijn ook gestorven, verdronken. In de Halsterense polders, acht kilo meter achter Bergen op Zoom. worden 63 mensen vermist, Een bóót met vijftien redders is om geslagen, zes moeten er verdron ken zün. In de Lepelstraat, een buurtschap achter Halsteren, zün vier doden geborgen; hier wor den elf mensen vermist. In Hal steren zelf heeft men tot nu toe de lüken gevonden van acht ver dronkenen. Met man en macht is er deze dag gewerkt, om met gammele vleties, met kleine motorboten, te helpen wat er nog te helpen viel. Men is langs de daken gevaren, langs de zolders, waar tientallen mensen boven het water, in hoop en in angst hun redding afwacht ten. De marine is gekomen, jonge jongens uit Den Helder. Van avond stonden zij in het ge meentehuis van Halsteren, dicht opeengepakt, maar met de handen huLpeloos. Zij hadden geen boten, die moeten nog uit Den Helder komen. De burgemeester van Halsteren, sinds vanochtend 4 uur in touw, vraagt ook om die boten. Snelle motorboten wil hij, om zijn pol ders te doorzoeken, te doorzoeken naar de vermiste familieleden, naar de verdwenen buren van de honderden van have en goed Re- roofde evacué's, die nu in een kleine jongensschool bivakkeren. Daar is de 46-jarige G. Jochem6 uit de buurtschap De Klad. Een kleine arbeider. Vanochtend om halfzeven lag hij nog rustig te slapen. Toen hoorde hij het water komen. Beneden in de huiskamer dreven de stoelen reeds rond. Een meter hoog stond het. Hij pakte zijn vrouw, hij pakte zijn kind en ging naar de zolder. Urenlang hebben ze daar gewacht. Totdat ze de buren zagen, die uit hun zoldervenster keken. Sa men hebben ze toen een touw over het water gespannen en toen zijn ze bij elkaar in huis gekro pen. Ook daar hebben ze uren lang gewacht. Toen eindelijk kwamen er andere buren met een tilBury, getrokken en geduwd door een paar militairen. Een paar ouden van dagen zijn er ingestapt. Met veel moeite is het ding toen naar de weg ge trokken. De weg. die reeds voor driekwart onder water stond, waar wat hooi en wat stro langs lagen, die het water poogden tegen te houden. Maar het water sie pelde er door. klotste en kuifde zich In grijze krullen. Drong steeds meer op. Vee verdronken Maar de militairen zijn door gegaan. met bootjes, met kleine vletten. De helpers van het Rode Kruis zijn ook met vletten er op uitgetrokken. Ze zijn naar Tholen gegaan. Hebben oude mensen en de kinderen van de daken ge sleept. Niemand weet nog hoe het precies op Tholen is. Het plaatsje Tholen zelf schijnt droog te zijn Maar in de Tholense Polder moe ten ook tientallen mensen vermist zijn. Asn het vee denken op het ogenblik slechts weinigen. De prachtige koeien en de brede zware paarden, zij zijn verdron ken- Zes Duitse runners ten dode opgeschreven NOODSEINEN IN 9 DIVERSE TALEN IJMUIDEN, 2 Febr. Zater- dagmiddag: twee minuten voor haifzes zond Scheveningen Radio het eerste alarmsein de aether in. Het luidde uiterst sober: „Waar schuwing voor zware storm tus sen West en Noordwest". Dat was het teken voor de Noordzee om haar wildste dans sinds jaren te ontketenen. Een onbedaarlijke „swing-fox", waarbij tientallen schepen als onvrijwillige dans partners werden betrokken. Voor 25 vaartuigen van 9 nationalitei ten eindigde deze woeste ronde dans op de stranden van Neder land. Een doldrieste storm had hen ondanks onvermoeibaar te genspartelen onbarmhartig van de .dansvloer" weggevaagd. Nog voordat de kokende zee de varende schepen ten volle in haar greep had kunnen nemen, zond Scheveningen (het was toen Za terdagmiddag twintig voor zeven) een tweede boodschap uit, die voor de zeelieden weinig hoop gevend was: „Waarschuwing voor gezagvoerders van schepen met bestemming Rotterdam stop Aan gezien twee lichtboeien die het wrak van de Faustus dekken ge doofd zijn is het zeer gevaarlijk da Nieuwe Waterweg binnen te lopen." Een belangrijke uitwijk- haven was de scheepvaart ontno men. Sleepkabel brak Al spoedig kwam de eerste melding van ernstige aard bij Scheveningen binnen. De Duitse sleepboot .Gulosenfjord" gaf het bericht dat zijn sieep, de '.ank- lichter „Oder" (1600 t.), was los geslagen. Dit losslaan gebeurde op 8',z mijl van Texel en de red dingboot „Brandaris" voer on middellijk ter hulpverlening uit. AI spoedig was de „Oder" uit het gezicht van de sleepboot ver dwenen en zo voltrok zich een welhaast zeker doodvonnis voor de zes Duitse runners, die zich aan boord van de tanklichter be vonden. Ook al strandt het scheepje moet voor hun leven worden gevreesd. Midden in de nacht geraakte de „Gulosenfjord" ten gevolge van de zware zeeën zelf in moeilijk heden. Later wist de sleepboot zonder bijstand de moeilijkheden te boven te komen. Bij het aanbreken van de Zon dag waren inmiddels al talrijke .schepen hoog op de Nederlandse kust vast komen te zitten of ver keerden in moeilijkheden. Van Rottum tot Zeeuwsch-Vlaanderen kwamen noodseinen binnen van schepen die zich in meer of min der moeilijke positie bevonden. Van Rottnm lot Cadzand Het Zweedse schip „Virgo" strandde tussen Vlieland en Texel. De sleepboot „Prins Hendrik" constateerde ter plaatse dat het schip buiten gevaar was. De zee rond Terschelling bleek voor vele zeevarenden een verraderlijke valstrik. Liefst vier schepen kwa men daar in moeilijkheden. Bijzonder gevaarvol leek het lot van de Nederlandse kustvaar der „Franka II" (487 t.), dat met 30° slagzij bij Terschellingerbank reeds als verloren werd be schouwd. De bemanning had reeds het. plan de Franka te ver laten, toen de situatie zich ten goede keerde en het sohip weer enigszins onder controle kwam. Onder begeleiding van de sleep boot „Insulinde" is het schip naar Delfzijl opgestoomd, waar het gisteren om 4 uur met zware slag zij binnenliep. Het Deense s.s. „Anne Torm" zond Zondagoch tend in de omgeving van Ter schelling noodseinen uit. Van welke aard de moeilijkheden van dit schip waren, is nog niet vast komen te staan. Van het Britse schip „Selby" werd na de eerste noodseinen, dat het met schuivende lading in ge vaar was, evenmin iets vernomen. Het vierde schip dat voor Ter schelling alarm maakte was het Indiase s.s. „Jala Kitu" (7180 t). Het bakboordanker was weggesla gen en de stuurinrichting werkte niet meer. Later slaagde de be manning er in het schip weer naar het roer te doen luisteren. Dwaallicht Texel Ook Texel trok als een 'dwaal licht vele schepen in het ongewis se. Afgezien van de kabelibreuk tussen „Gulosenfjord" en „Oder" kwamen twee vissersschepen in benarde omstandigheden. De Texelse vissersboot TX 14 zond noodseinen uit, maar de „Prins Hendrik", die op hulp uitging, moest onverriehterzake terugke ren. Een andere visser, die op de Eierlandse gronden vast kwam te zitten, kon evenmin geholpen worden. Het lot van deze sche pen moet worden afgewacht, maar de berichten luiden .voor alsnog niet beangstigend. Verder naar net Zuiden is IJmuiden een val geworden, waar drie schepen in zijn gelopen. Met het zicht op de veilige haven is de ..Patave" in moeilijkheden gekomen. Nadere gegevens ontbreken. Maanden in Zandvoort Gisterochtend halfvier werd de Duitse kustvaarder „Julius Rüt- gers" (1500 t.) 7 km ten Zuiden van Zandvoort op het strand ge worpen. Bij paal 73 ligt de boot tien meter van de duinenreep. Het schip, dat uit Hamburg afkom stig is, lijkt geheel onbeschadigd. De bemanning van 25 koppen is aan boord gebleven en bevindt zich in blakende welstand. De verwachting Is dat het maanden kan duren alvorens de „Julius Rütgers" vlot kan worden ge sleept. Zondagmiddag kwam voor de kust van IJmuiden het Franse s.s. „Cbartage" (2709 t.) in een wei nig benijdenswaardige positie, Wat iedere zeeman bij stormweer vreest, gebeurde. De stuurinrich ting begaf het en de ankers, die uitgeworpen werden, hadden bij de kracht van de wind weinig ef fect. Volgens de laatste berichten drijft het schip stuurloos de rich ting van Noordwijk uit. De drie bemanningsleden van de kotter „Ouddorp 13" (twee Ouddorpers en een Scheveningen hebben Zaterdagavond bij Kat wijk een angstig avontuur be leefd, dat echter goed afliep. Het scheepje werd hoog op de kust geworpen, maar de opvarenden konden noch uit de zee noch van het land af bereikt worden. Eerst toen de reddingbootbemanning inplaats van hun vaartuig een vrachtauto hadden bemand en naar de „Ouddorp" toeieden, kon den deze ervaren redders met een lijn aan boord van de kotter komen. De drie mannen waren toen spoedig gered. De oorzaak van het stranden van de „Oud dorp" was het uitvallen van ae motor. Het scheepje ligt geheel op het strand, vlak onder de dui nen, maar het drijft bij iedere golfslag verder in de richting van Noordwijk. Wanneer de storm niet spoedig gaat liggen, is het gevaar niet denkbeeldig dat het scheepje te pletter zal slaan. Valstrik Hoek van Holland Vijf schepen raakten verstrikt in de netten die het noodweer, de Hoekse gronden en de gesloten Rotterdamse haven hadden uit gezet. Het waren de Nederlandse kustvaarder „Elisabeth" (175 t.), het Duitse s.s. „Industria", het Deense m.s. „Annam" (6726 t.), het Engelse s.s. „Seabrook" en de Panamese tanker „Barbara Ann" (8718 t.>. De Elisabeth verkeerde korte tijd in een netelige situatie. Het schip raakte bij de Oude Slag on der Ter Heide op het strand en was onbereikbaar van land of zee. Drie schepelingen begaven zich ten slotte met zwemvesten aan te water en wisten veilig de wal te bereiken Alleen schipper J. Jon kers uit Groningen was toen nog aan boord. Een man uit Ter Heide haalde hem van boord, maar de toestand van de kapitein deed zich aanvankelijk ernstig voor. Later werd zijn toestand beter. Met 38 man en 3 vrouwen De Deen „Annam" dreef de ge hele Zondag onbestuurbaar voor Hoek van Holland rond. Hei schip heeft 38 man en drie vrouwen aan boord. Het seint herhaalde lijk om assistentie. Het schip drijft gevaarlijk naar het Oosten af. De Duitser is na veel barnge avonturen uiteindelijk over het „Faustus"-wrak heen de Water weg opgestoomd. De „Seabrook" maakt water, maar seinde Brits stoïcijns, dat geen onmiddellijk gevaar dreigt en hulp niet ge wenst wordt. De „Barbara Ann" kwam juist voor Rotterdam toen de toegang werd gesloten. Dit werd het schip fataal, want nadat Zaterdagavond een anker was uitgegooid om beter weer af te wachten, sloeg het schip geduren de de nacht lek aan bakboord in de belangrijkste pompenkamer en tank 7. Het schip vroeg as sistentie. Wat nimmer voorkomt op zee gebeurde onder de vernietigende kracht van het noodweer dit keer wél. Het lichtschip Goeree is van zün ankers geslagen en enkele mijlen afgedreven. Er Is grote Record waterstand (Van onze correspondent) IJMUIDEN, 2 Feor. De sluis- werken van IJmuiden hebben de hevige storm gelijk met spring vloed in de nacht van Zater dag op Zondag zonder noemens waardige schade doorstaan. Met angst en spanning werd omstreeks vier uur 's nachts het hoogtepunt van de vloed afgewacht. Het water bereikte de nimmer gekende hoog te van 3.85 meter boven N.A.P. Bij de vloed Zondagmiddag kwam het water tot 2.40 meter boven A.P.. hetgeen reeds een zelden voorkomende hoogte is. Omstreeks kwart voor zes Zon dagmiddag is de reddingboot „Neeitje Jacoba" uitgevaren naar het Franse s.s. „Casthage" (2703 ton), dat voor de kust bij IJmui den ligt eh om huip vroeg. De bemanning wilde echter aan boord blijven, waarna de redding boot weer naar IJmuiden terug keerde. In de Vissershaven werden de kaden overstroomd en liep het water de Vishallen binnen. De bot ter U.K. 86 werd OP de wal ge- slagei en dreef met de spring vloed terug in het water, waarbij het schip met zijn kop tegen de walkant geslagen werd en zware schade opliep. Een Vlaardinger vissersboot werd tegen de glooiing van de wal gestoten en werd eveneens flink beschadigd. De bewoners van de schepen in de Vissershaven werden in de nacht naar de wal gebracht. Aan het strand werden alle tenten weg gevaagd. schade aan boord. De stuurhut is ingedrukt. Benauwde nacht Een benauwde nacht beleefde de bemanning van het Finse schip „Bore VI", dat Zaterdagavond voor West-Schouwen aan de grond liep. Twee sleepboten ruk ten uit om assistentie te verlenen. Zij moesten onverriehterzake te rugkeren. Hoe beangstigend de positie van het schip ook was, het was van de kust gemakkelijk te observeren, toch liet de kol kende zee deze prooi weer los. Zondagochtend was het schip weer vlot en verdween in N.O.- richting. Het Belgische schip „Luxem burg" (7000 t.) liep bü Vlissingen aan de grond. Twee sleepboten zyn ter hulpverlening uitgevaren. Het Zuidelijkste noodsein, dat voor onze kust werd uitgebraoht, kwam van de Rotterdamse tanker „Tiba", die voor Breskens een breuk kreeg in zün roerkwadrant. De toestand van dit schip laat zich tot nog toe alleen maar gis sen. Het heeft om sleepboothulp gevraagd. Ook elders op de Noordzee raakten vele schepen in nood. Langs de Britse kust zijn talloze schepen (geen Nederlandse) in moeilijkheden. Voor de kust van Noorwegen verloren 8 Noorse vis sers het leven toen hun baring trawler in aanvaring kwam met een Noors vrachtschip en zonk. Kustbewoners paraat voor hulpverlening HOEK VAN HOLLAND, 2 Febr. Ten koste van een ern stige beschadiging is de reddings boot „President Jan Leis" er in geslaagd 21 zeelieden en 3 vrou wen te redden van het in nood verkerende Deense s.s. „Annam". De Deen dreef stuurloos voor de pieren van Hoek van Holland langs. Bil het Noorderhoofd wist de reddingsboot 24 koppen over te nemen. Tijdens deze reddingsactie is de „Jan Leis" aan het roer bescha digd en buiten werking gesteld. De reddingsboot „Wiersma" uit Breskens is nu op weg naar Hoek van Holland om de beschadigde „Jan Leis" te vervangen. De spookachtige witte golven en het gevaar dat zich daaronder verborg kon de Nederlandse red dingboten niet weerhouden haar plient, de zeeman in nood bij te staan, te verzuimen. Van Noord tot Zuid kozen de kleine red dingsschepen zee en de gevaren die zij op het kolkende water trotseerden geven wij hieronder in het kort weer. „Insulinde" bijna vergaan De „Insulinde" uit Oostmahorn ging bijna verloren toen zij ter hoogte van Schiermonnikoog door een zware zee getroffen werd. Het scheepje maakte een slagzij van 90 graden, de mast lag gelijk met de zee. waardoor alles van het dek geslagen werd. het springnet totaal werd vernield en de radio defect geraakte. Dat de redders niet van boord werden geslagen, om reddeloos te ver drinken, dankten zij aan het feit zich tijdig met riemen te hebben vastgebonden. Het typeert de mentaliteit van de Nederlandse redders dat nadat de „Insulinde" te Oostmahorn was teruggekeerd, ernstig werd overwogen, de red dingboot na haar van de aller- noodzakelükste reddingsmiddelen te hebben voorzien, opnieuw te laten uitvaren naar een Duits schip, dat in moeilijkheden dreig de te komen. Redders uitgeput Dat ook de mannen van de „Prins Hendrik" uit Den Helder zich hebben geweerd blijkt wel uit het feit. dat zij na 16 uur op de kokende Noordzee te zyn ge weest (waarbü zij assistentie ver. leenden aan een gestrande Zweed pn tevereeefs zochten naar de Duitse lichter ..Oder" en de Texelse vissersboot „Tx.14"), te uitgeput waren om opnieuw uit te varen, Van de NZHRM kwamen ook de ..Brandaris" (Terschelling). „Du- dok de Wit" (Zandvoort). „Joan Hodson" (Cocksdorp Texel) en de „Neeitje Jacoba" (IJmuideni' in actie zonder dat het echter no dig was mensenlevens te redden Ook de ..Maria Cornelia Blan- kenheijm" uit Vere en de Ko ningin Wllhelmina" uit S'e'lon- dam. heide van de ZHPM trotseerden de door de orkaan oo- (*P7urp(s(jtf> om het on Schou ten gestrande Fins° sehin ..Rnre VI" te beloen De ..Kom'nfin Wil helm ina" echter kon de F'n niet hereiken en moest naar Stellen dam terugkeren. Ook de „Maria Corn. Blankenheym" moest door dat de machinist, door nog on bekende oorzaak bewusteloos wai geraakt, naar Vere terugkeren. Van andere reddingsboten ont breken de berichten. Maar zo zij niet zün uitgevaren, staat toch vast, dat langs de gehele Neder landse kust de redders paraat hebben gestaan om de hardste storm der jaren te weerstaan, in dien het sein daartoe hun gegeven (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM, 1 Febr. De Amsterdamse studenten hebben hun sociëteit in de Sarphatistraat afgestaan voor de inzamelings actie ten behoeve van de noodlij dende gebieden. Dat was van Zon dagmiddag omstreeks 4 uur dui delijk te zien. Dank. zij de nijvere unie Vrouwelijke Vrijwilligers, de ijverige Huip voor Onbenuis- aen en andere verenigingen stroomden ae goederen het ge- oouw binnen, waar zij door ae rappe studenten vrouwelijke en mannelijke werden gesor- icera. Xairijue wagens reden aan en ten slotte ook at. Reeds is er een colonne van 16 grote vrachtauto's geladen met alles wat maar van pas kan Ko men, via Den Haag naar ae ge- iruilen geoieden vertrokken en Zoudagnacut ging er nog een co- lonne van acm wagens t\eg, want mcji wil schoon schip maken: maandag worat het nl, nog zwaar der. Enorme hoeveelheden winter jassen, pakken, jurken, dekens, scnoenen, Kisien met klompen, honaeraen stormlampen, waar men aringend om venegen zu, lüikis, smeden, baoykieertjes, sokken, cnaergoed, bezorgaen de stuaenien veei kopzorg en veel werk. Men gaat aan ook de ge- neie nacnt in noog tempo door. Inmiddels zijn er ook vijf auto bussen met studenten, gewapend met laarzen en schoppen, naar ae gebieden vertrokken, waar de wa tersnood het hoogst is, aigezien nog van het grote aantal particu liere auto's, dat mei hetzelfde dr.ei op weg is gegaan. Een bus is van NaaidwUk, ae oorspronke lijke bestemming, naar Spijke- msse doorgezonaen, waar de nood hoger was; een andere vertrok nog iaat in de avond op dringend verzoek naar Standdaarbuiteu. Slachtoffers herdacht in Stadsschouwburg AMSTERDAM. 2 Febr. Al. vorens Zondagavond in de Stads, schouwburg de vertoning van ..Hilda Crane" door het A.T G. een aanvang nam. verscheen de heer Hans Tiemeyer voor het doek om te herinneren aan de crote ramp. die Nederland heeft getroffen. Hij verzocht het pu. bliek enige ogenbl kkeu stilte te betrachten om de slachtoffers te herdenken. Daarna kwamen de medespe- lende dames van het gezelschap de zaal in en hielden een collec te. die 530 opbracht.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3