Haven van Scheven ingen. in 'n chaos herschapen Ook Oost-Engeland door overstromingen getroffen Groot aantal schepen verkeerde in nood Veerboot in kokende zee vergaan Noodtoestand aan de Noord-Belgische kust Boulevard een woestenij van stenen en sand De orkaan was sterker Enorme schade; aantal doden minstens 300 Verschrikkelijke ogenblik ken GELDERS DAGBLAD MAANDAG 2 FEBRUARI 1930' (J an een onzer speciale verslaggevers) J)E LOEIENDE ORKAAN HEEFT IN SCHEVENINGEN toestand veroorzaakt. "Wat vrijwel niemand voor mogelijk een nood* ou hebben schippers deelden mede, naar ons werd verteld, dat de storm op zee minder zwaar zou hebben gewoed dan aan de wal. De ingang van de haven was vrij wel niet meer te zien door de huizen hoge golven, die zich met razend ge weld over de havenhoofden stortten. De borstwering voor het seinhuis is goeddeels vernield. Tydens de storm nacht stond het water in het seinhuis zelf enkele decimeters hoog en men vreesde zelfs, dat de seininstallatie door het wate.r zou worden ondermijnd en naar beneden zou storten. Bijzonder desastreuze gevolgen heeft de storm ook gehad voor twee woon- gehouden, if in .ie nacht van Zaterdag op Zondag (Meilied: het kol- kende zeewater, tot ongekende hoogte opgezwiept, sloeg in grote golven i staande dames werden bewoond. Een over de Boulevard en stroomde de Keizerstraat binnen. De gevolgen der schuiten, de H 11651. geraakte in voor de Boulevard en de haven waren rampzalig. De bestrating is voor een groot gedeelte losgeslagen en overal lagen dc stencil van bet wegdek en de tegels uit bet trottoir verspreid. Hier en daar had het zeewater diepe gaten in de weg geslagen, zoals voor hotel Rauch. Alleen voet gangersverkeer was nog mogelijk. Enkele nieuwsgierige automobilisten, dié in de nacht een kijkje wilden nemen, werden door het. water verrast. Hun wagens begonnen te drijven en een kleine personenauto werd zelfs tegen dc zeewering aangedrukt en vrij zwaar beschadigd. In de loop van de Zondagochtend richtte zich een stroom auto's naar de .plaats des onheils om de ravage te bekrjken. Duizenden voetgangers baan den zich een weg tussen de overal .verspreid liggende klinkers en tussc-n de resten van tonnen, balken en hier en daar glasscherven. Voor de bewo ners van de Keizerstraat en naaste omgeving hoeft de springvloed om streeks vijf uur in de Zondagochtend ivel bijzonder onaangename gevolgen gehad. Het water zette deze straat blank en drong zelfs de huizen binnen. Verschillende bewoners werden door de politie uit hun bed gebeld. Pas om eeri uur of half acht begon het water terug te lopen en kon men de schade gaan opnemen. Ofschoon hotels en restaurants goe de zaken deden door het plotselinge bezoek van duizenden kijklustigen, was hun schade veelal zeer groot. Ta fels en stoelen lagen gekraakt op een verwarde hoop en daartussen lagen de scherven van de stukgeslagen ruiten. Ook in de Scheveningse haven is de schade groot. Duizenden vaten haring, die voor export gereed lagen, zijn de binnenhaven ingespoeld. De buit. dooi de vissers met veel moeite aan de zee ontworsteld, is door de golven in en kele tellen weer heroverd. De haven kaden boden een ruïneuze aanblik. Het was één grote wirwar van stukgesla gen tonnen, touwen, netten en daar tussen dode vissen. Krijsend vlogen grote zwermen meeuwen boven dit slagveld om te trachten zoveel moge lijk van deze onverwachte maaltijd in de wacht te slepen. Verschillende log gers zijn losgeslagen, maar in het al gemeen gesproken valt in dit opzicht de schade mee. Alleen de Sch. 61 kwam met zijn boeg op de wal terecht en liep ernsti ger beschadiging op. De loggers, die Zaterdag de haven binnengelopen zou den zijn. waren tengevolge van de storm gedwongen op zee te blijven. De Je loop van de nacht los en sloeg tegen een aangrenzende boot aan, naar het scheen zonder schadelijke gevolgen, want de brandweer heeft midden in de nacht de schuit weer .met de touwen vastgelegd. Omstreeks half zes in de ochtend echter begon de boot water te maken, zodat zij met vrijwel alle bezittingen van de bewoonster, voor het grootste gedeelte onder water zonk. Even ver derop is eveneens een woonschuit, de H 10476. gezonken. Buurtgenoten spanden hun uiterste krachten iu om de meubels en andere delen van het huisraad te redden en moesten daartoe soms tot het middel in het water waden. Kei grootste gedeelte van de goederen'kon veilig op de wal worden gebracht. (Van onze speciale verslaggevers). HET geweld van de orkaan heeft twee reddingboten Zaterdag nacht genoopt dé meerderheid van de losgebarsten elementen te erkennen. Een kustvaarder meldde Zaterdag avond dat liet Finse s.s. Bore VI voor de kust van Schouwen was gestrand. De plaats was niet volledig bekend. Twee reddinboten kozen zee: de Maria Carolina Blankcnheym van Veère, schipper Jan Minneboo en de Koningin Wilhelmina van Stellendam schipper Willem de Jager. In de loop van de avond keerde de boot uit Veere terug omdat de machinist in de ma chinekamer bewusteloos was gewor den. De Koningin Wilhelmina kon on danks haar krachtige motoren niet tegen het geweld van de uiterst zware zeeën opkomen. De boot moest het Brouwershavense gat inlopen en ging bij Ouddorp voor anker in afwachting van het afnemen van de orkaan om dan de Veis voort te zetten. Zover is het niet gekomen, 's Nachts om 1 uur werd gemeld dat de Bore VI op eigen kracht was vlotgekomen en begeleid door ©en sleepboot in zee stak. Hotel in zee gestort Hotel. Steinvoorte te Nes op Ame land is tengevolge, van de storm in zee gestort. Er deden zich geen persoon lijke ongelukken voor. De Amelanders, die onmiddellijk alle pogingen in het werk stelden nog iets van de inboedel te redden, konden niets uitrichten. Ten Zuiden van Dordrecht iccrd ook de grote Rijksweg naar de Moerdijk overstroomd. Ook de spoorlijn werd hier door het water verzwolgen. Op name van de. watervlakte me', richting aanwijzers naar Dordrecht Rotter dam voor dc onzichtbare weg, die anders zo druk bereden vsordt. Een groot aantal schepen voor de Nederlandse kust is in de afgelopen dagen in nood geweest. Dwars voor Texel verloor een Duitse sleepboot zijn sleep, een tanklichter. Men vreest voor het leven van de zes runners, die zich aan boord bevinden De reddingboot ..Prins Hendrik" heeft tot dusver tevergeefs naar de lichter gezocht. De Duitse tankboot, ..Julius Ruthers" 800 ton l werd bij Zandvoort op het strand geworpen. Het schip ligt zeer ongunstig. HetFranse s.s. ..Carthage"- (2709 ton-)-geraakte drie mijl uit de kust ter hoogte, van Noordwijk stuurloos. Het schip heeft zyn anker uitgeworpen, De reddingboot ..Neeltje Jacoba" is in de nabijheid. Het Duitse s.s, „Industria" (3.353 ton) bevond zich Zondagmiddag voor Hoek van Holland in moeilijk heden, De ankers waren losgeslagen. Het schip verzocht dringend om assis tentie. De Panamese tanker „Barbara Ann" (8718 ton) heeft Westelijk van Hoek van Holland een ernstig lek opgelopen, De tanker vaart naar Hoek van Hol land. Ter hoogte van West-Schouwen ver keerde het Finse schip „Bore VI" in nood. Het schip, dat 1380 ton meet, kon geen assistentie krijgen. De redding boten van Veere en Ouddorp moesten in verband met de gevaarlijke water stand terug keren. Voor de kust van Terheide, gemeen te Monster. is de 175 ton metende Gro ningse kustvaarder ..Elizabeth" aan de grond gelopen. Na zeer veel moeite is men er in geslaagd de vier opvarenden van boord te halen. Het Russische s.s. „Enisei" seinde gistermiddag dat het zich op 30 myl van Den Helder in nood bevond. lllllllllllllllllll!lllllllllllll!!llillll!lilllliillllllllllllllllllllllll!llllll)lllill!lllll||l!ll'l'' Een beeld uit de overstromingsramp in ons land. Op het stations-emplace ment van Dordrecht is een gioot ge deelte van het spoorweglichaam ten Westen van het station in ae nacht van Zaterdag op Zondag weggeslagen. Een groot gedeelte van het aijklichaam is geheel weggespoeld, zodat de rails in de lucht zijn komen te hangen, de betonnen voetstukken van de boven leiding hier en daar in de lucht han gen, de hoogspanningspalen scheef zijn gaan hangen enz., zodat, het trein verkeer hier volkomen gestremd is. Het lichtschip ..Goeree" is enkele mijlen afgedreven Er is grote schade aan boord. Het Engelse s.s. ..Seabrook" heeft gemeld dat het zich 30 graden N.H. van Hoek'van Holland in nood bevindt. Het schip maakt water. Verscheidene andere schepen, waar van de namen nog ontbreken, hebben noodseinen uitgezonden. Jt]EN LOEDGOLF, voortgedreven door enorm sterke stormvlagen, heeft over een afstand van 300 kilometer de dijken in Onsr lmgcland doorbroken, waardoor liet land bij de kust is overstroomd. Tot mi toe is melding gemaakt van 300 doden. Er zijn 50.000 daklozen. Honderden personen, woonachtig in gebieden ten Noorden en ten Zuiden van Mablethorpe, moesten huil buizen ontruimen. Zij werden in vrachtauto's van leger eii luchtmacht naar Louth. Jat 30 kilometer verder in liet binnenland is gelegen, overgebracht. Te Sutton-on-Sca is een hotel volledig vernield. Zeedijken zijn gebro ken, schepen gezonken, dorpen overstroomd. De schade wordt gescluit op 200 raillioen gulden, Zieken en invaliden werden in hun bed verrast en verdronken. In sommige gebieden staat het wa ter zes meter hoog. Alle verbindingen in dit gebied zijn verbroken. De red ders moesten soms tot aan de hals door het water waden. Een gebied ter lengte van honderd kilometer langs -Je kust van Norfolk is door overstromin gen geteisterd. In de nabijheid van Wclls-on-Sea. :s het land tot acht kilometers van de kust overstroomd. Vissersboten wer den door het geweld van de zee op de akkers geworpen. Een vijf kilometer van de kust gelegen hotel werd door krachtige golven geteisterd. Vele dor pen liepen onder water. Het stadhuis van Louth zag er uit, alsof er. een ontruiming in oorlogstijd had plaats gevonden. Op de vloer la gen matrassen en dekens. De vluchte lingen, die in vele gevallen slechts hun nachtgoed en een overjas aan hadden, hingen hun natte kleren op de radia toren van de verwarming te drogen. Kings Lynn, de grootste slao aan de Wash, met 24.000 inwoners, heeft 'le ergste overstroming van zijn geschie denis te verduren gekregen. De Ouse, waaraan deze plaats is gelegen, is bui ten zijn oevers getreden. Honderden gezinnen :zijn dakloos geworden. Ver scheidene personen worden vermist. In rubberboten rondvarende vliegers van de Britse luchtmacht staan de po litie bij bij liet redden van gezinnen van de daken van hun onder water ge lopen woningen. De vloedgolf bei eikic hier een hoogte van ruim 30 meter Snel vluchten. Het water rees :n het overstroomde gebied zo snel, dat vele gezinnen slechts enkele minuten hadden om zich in veiligheid te brengen. Te Clacton-on-Sea, een vacant ie- oord aan de Britse Oostkust, werden bijna duizend personen door de ov stromingen afgesneden. In dn gebied zijn dijken en vele woning -n wegge slagen. De Londense artistemvijk Chelsea is onder water gelopen. Ook een groot gebied rondom Ipswich in he< Britse graafschap Suffolk staat onder water. Geweldige golven sloegen over ste den en dorpen over een afstand van 250 km. van de rivier de Humber tot de monding van de Theems. Verkleum de gezinnen klommen in pyama op daken van huizen om hun leven te redden. Het water overviel de mensen zo snel. dat ouders slechts enkele minu ten tijd hadden om hun kinderen mee te nemen en naar het dak te vluchten. Vele oude mensen waren niet snel genoeg. In Lowestoft roeiden redders kerk binnen om veertig kinderen op tc pikken, die daar hun toevlucht hadden gezocht. j Te Whitstablc in Kent werden vijf- honderd personen gered door vissers. Zij klommen langs ladders uit de ra men naar beneden en stapten in de boten. In Ullapool in Schotland werden 24 vissersboten tegen de kust geslagen Sommige werden ernstig beschadigd. Op sommige kustwegen stond het water drie meter hoog. In Hunstanton In Norfolk wor den veertig Amerikaanse militai ren van de In de nabijheid gelegen luehtmaeht bases vermist. Men ge looft. dat zij zijn verdronken, Het water drong de onderkomens bin nen, waar zij met hun gezinnen woonden. Op verschillende plaatsen langs de kust werden dikke betonnen muren, zes meter hoge zeewerin gen, door de kracht var. de zee stukgeslagen. Talloze huizen wer den geheel vernield. VWe bewo ners werden in hun huizen door liet water verzwolgen. Een jongen van zeven jaar werd in Kent gered, terwyl hij in dc gootsteen van de keuken tot zijn hals in het wa ter stond. Koningin Elizabeth en de hertog van Edinburgh hadden zich naar het over stroomde gebied van Hunstanton be geven. Op het eiland Founess in de Thecms- jEen beeld van dc overstromingsramp in ons land. gefotografeerd te Raams- donckveer. Een van de zwaar bescha digde woningen. De gehele voorgevel is weggeslagen. mond waren driehonderd personen in gesloten. Hun lot is onbekend. In Mablethorpe konden velen gered worden, doordat zy" op het balkon van de bioscoop klommen, waar de film „Orkaaneiland" werd vertoond. De spoorwegen en het verkeer op de weg zijn in een deel van Oost-Enge land ontwricht. Duizenden telefoonpa len zijn afgeknapt. In Sheernoss, de marinehaven in Keilt, aan de monding van de Theems, zonk een onderzeeëer en kapseisde een fregat. Een eiland in de Theemsmon- ding liep geheel onder. De bevói- Iting Is naar Londen overgebracht. In C'lacton, een bekende bad plaats, kwamen vijf personen om. In Kingslyun verdronken 13 men sen in hun. huizen. In Greath Yarmouth, de bekende bad plaats en vissershaven, welke recht tegenover IJmuiden ligt, werd de vis sersvloot ernstig geteisterd doordat 37 drifters zwaar werden beschadigd of geheel werden stuk geslagen. Van onze Londense correspondent per telefoon £)E ONDERGANG van de „Princess Victoria", een veerboot van bijna 2700 ton, mot 177 mensen aan boord, waarvan er maar 44 konden worden gered, is het vreselijkste zeedrama van de laatste jaren. Het speelde zich Zaterdag in zes uur tijds af. De ramp geschiedde in de Ierse zee, toen liet schip halverwege was tussen Schotland en Noord- Ierland, waarheen het oji weg was. Het is dc kortste zceroule tussen Schotland en Ierland, waaraan velen, ook uit Engeland, de voorkeur geven, die bevreesd zijn voor ruw weer! Temidden van een kokende zee, opgezweept door een duivelse orkaan, die hij tijden een snelheid van 175 kilometer ontwikkelde, dook de „Princess Victoria" de diepte in. Dat was Zaterdagmiddag om 3 uur, toen de eerste kuststreep in zicht kwam. Reeds om 7 uur in dc ochtend, toen hot schip de baai bij Stramlaur had verlaten en open zee had bereikt, begonnen de moeilijkheden. De grote deuren, welke toegang geven tot het auto-dek, gelegen onder het passa- giersdek en boven de waterlinie, be gaven het. Door deze deuren passeren de motorvoertuigen, waarvan er in de boeg van het schip 80 kunnen staan. Het schip begon toen hoe langer hoe meer over te hellen en werd, toen het water tenslotte de machinekamer bin nendrong, onbestuurbaar. Over een af stand van meer dan dertig kilometer dreef het hulpeloos rond in een zee, welke zo wild was. dat zich geen en kele zeeman kan herinneren zo een vreselijke storm te hebben beleefd. Voor de opvarenden waren de laatste uren een helse marteling. Alles om verwerpend en verbrijzelend. perste de massa grijsgroen zeewater zich de salons binnen. De kapitein hoopte de slagzij op te heffen door iedereen naar de hoogste kant te dirigeren, maar het werd steeds erger. Het duurde niet lang of een zijde van het schip was al geheel onder wa ter. De mensen klampten zich op het spiegelgladde hellende dele vast aan alles, wat houvast kon bieden: aan railing, want en stukken. Het ergste was, dat iedereen doornat en ver kleumd werd. Wanhopig poogden de bevroren vingers vast te houden, tot dat ze tenslotte toch moesten loslaten. Er waren reddingsgordels en reddings vesten voor 1500 mensen aan boord, doch de situatie maakte het onmoge lijk voldoende reddingsmateriaal te bemachtigen. Nog erger waren de gevolgen van liet drama wegens de verkeerde posi tie. welke de eerste noodsignalen op gaven. Pas kort voordat het schip zonk werd de juiste positie geseind. De verschil lende reddingboten en andere vaar tuigen zochten daardoor in de ver keerde richting en arriveerden te laat. Een te hulp gesneld tankschip kwam, nadat het schip gezonken was, ter plaatse en het stortte duizenden liters olie op de schuimende golven, maar deze lieten zich nauwelijks kalmeren. Uit de verhalen van overlevenden blykt, dat geen ogenblik een paniek is ontstaan. De kapitein op de brug ver telde kalm door de geluidsversterkers wat er gebeurde en wat men te doen had en men gedroeg zich beheerst. Alle hoop was gesteld op de reddings vaartuigen, o.a. een torpedoboot,jager, die zouden komen. Toen het bevel tenslotte kwam om het schip te verlaten, konden echter slechts enkele reddingboten worden neergelaten. Een er van sloeg als een lucifersdoosje te pletter tegen de scheepswand. Zestien personen spron gen in een andere boot. 'Later zagen overlevenden een red dingboot omslaan en de opvarenden gillende in het water vallen. Zij ver dronken zonder dat een reddingboot in de nabijheid iets kon uitrichten, omdat de riemen waren weggespoeld. De zee was bezaaid met vlotten, stukken wrakhout, kisten en dekstoe- Ien, waaraan schipbreukelingen zich vastklampten. Vele vlotten werden door de golven kapot gebeukt; andere zonken omdat zij overbelast waren. Men zag mensen op vlotten bidden en ook snikken. Geredden zagen lichamen voorby dryven van lien, die reeils door ontbering waren omgekomen. Eenzaam dreef ergens 't lijk van een kind met een reddingsgordel om. In een hoelc van de „Princess Victo ria" zaten kort voor haar ondergang twee jonge meisjes, die zich aan ei kaar vast hielden. Men probeerde hen te bereiken, maar het was tevergeefs, een moeder worstelde op het dek met twee jonge kinderen, maar men zag haar nooit meer. Vrouwen en kinde ren schijnen in het geheel niet gered te zijn. Toen de „Princess Victoria" in de diepte verdween stond de kapitein, Ferguson, nog steeds op de brug. Tot de passagiers behoorde majoor J. M. Sinclair, minister van Financiën van Ulster en Sir Walter Smiles, een van de L'agerhuisleden voor de Britse gebiedsdelen. Toen de geredden wankelend aan land stapten, waren zij doof door het geweld van de storm. "y/'oor het Noordelijke deel van liet Belgische kustgebied i& de nood toestand afgekondigd. Zware zeeën sloegen over de Jijkeu bij Knokke. Het Zoute en Heist. Bij IJel Zoule en bel nabijgelegen Lekkerbek wer den dijken doorbroken, waardoor liet water woningen binnendrong. Alle hotels cn landhuizen langs de kust moesten worden ontruimd. Genietroepen, die ie Brugge zijn gelegerd, dichten de galen in de dijken met zandzakken. In Oostende zijn tengevolge van een dijkdoorbraak straten en pleinen on dergelopen, Ten Noorden van Het Zoute verdronken 10.000 konijnen op een fokkerij. In dezelfde plaats zijn vier per sonen in bed door bet water verrast en verdvqnken. Een kind werd door een windvlaag uit de armen van zijn moeder gerukt en verdronk in het water, dat op dc straat stond. In het centrum van Oostende stond het wa ter hier en daar nicer dan een meer hoog. De overstromingen in het stroom gebied van de Schelde namen Zondag- rond in omvang toe. Op verscheide ne plaatsen vonden dijkdoorbraken plaats. Te Mechelcn ontstond een gat van 80 meter in een dijk. In de provincie Limburg werden telefoonverbindingen verbroken en de electriciteitsvoörziening gestoord. Doordat het water de electrische centrale van Antwerpen binnen stroomde had de stad Zondag tot in de middaguren geen stroom. Te Duinkerken (Noord-Frankrijk) bleken de verdedigingswerken door het water te zijn ondermijnd. Honder den brandweerlieden, politic-agenten en arbeiders werkten in de nacht van Zondag op Maandag aan het herstel van de dijk. In het gebied van Calais overstroom den honderden hectaren cultuurgrond. Verscheidene gezinnen uit de dorpen werden geëvacueerd. Tengevolge van een verblinden de sneeuwstorm zyn Zondag in Noord- Zweden weg-, spoor- en telefoonver bindingen verbroken. In het Midden en Zuiden van het land ondervond het verkeer vertraging tengevolge van zware regen- en natte-snccu\v;buicn. Over de Zwitserse Alpen en de Jura woedden Zondag zware sneeuw stormen met een windkracht van 100 tot 150 kilometer per uur. Boven Bern ontlastte zich Zaterdagavond een hevig onweer, gevolgd door zware sneeuw val. Tengevolge van de stormen, die in de laatste dagen West-Europa heb ben geteisterd, zijn in West-Duitsland vijf personen om het leven gekomen en is zware schade aangericht. De staat Noord-Rijnland-Westfalen werd liet zwaarst getroffen. In de hoofd stad Düsseldorf kwamen twee men sen om het leven door het instorten van een tijdens de oorlog gebombar deerd huis. Door zeer zware sneeuwval ln het gebied van Keulen en Wup- perlal werd liet spoorwegverkeer stil gelegd. Op sommige plaatsen lag (Ie sneeuw twee meter dik. Auto's en autobussen, die tn de sneeuw bleven steken, werden door de inzittenden achtergelaten. Brood voor nood- gebicden •Met een drietal grote bakkerijen in Den Haag werden Zondagmorgen be sprekingen gevoerd. Grote voorraden brood zijn voor het Roode Kruis ge reserveerd en naar de noodgebieden vervoerd. Met een bakkerij werd een afspraak gemaakt voor het bakken van vijf maal 24000 broden, waarvan er reeds een grote hoeveelheid werd afgeleverd. Verder is een wagen met 800 broden en pakjes margarine naar Ridderkerk gezonden voor de werkers aan de dijk aldaar. Voor Ahoy in Rotterdam werden 2400 ligplaatsen en 5000 dekens ge vraagd. Zij zullen uit Amsterdam daar heen worden gebracht. Oproep helpers De Koninklijke Nationale Bond van Reddingswezen en Eerste Hulp Bij' On gelukken „Het Oranje-kruis" roept de helpers en helpsters van de Nederland se Vereniging voor Eerste Hulp bij Ongelukken en de Katholieke Natio nale Bond voor E.H.B.O. op, om hulp te verlenen waar dit nodig blijkt en vertrouwt erop, namens de besturen van beide verenigingen en iedere man en vrouw nauwgezet consignes zal op volgen. die gegeven zullen worden door plaatselijke en/of provinciale autoriteiten.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3