Haven van Scheven ingen. in
'n chaos herschapen
Ook Oost-Engeland door
overstromingen getroffen
Groot aantal schepen
verkeerde in nood
Veerboot in kokende
zee vergaan
Noodtoestand aan de
Noord-Belgische kust
Boulevard een woestenij
van stenen en sand
De orkaan was
sterker
Enorme schade; aantal
doden minstens 300
Verschrikkelijke ogenblik ken
GELDERS DAGBLAD
MAANDAG 2 FEBRUARI 1930'
(J an een onzer speciale verslaggevers)
J)E LOEIENDE ORKAAN HEEFT IN SCHEVENINGEN
toestand veroorzaakt. "Wat vrijwel niemand voor mogelijk
een nood*
ou hebben
schippers deelden mede, naar ons werd
verteld, dat de storm op zee minder
zwaar zou hebben gewoed dan aan de
wal.
De ingang van de haven was vrij
wel niet meer te zien door de huizen
hoge golven, die zich met razend ge
weld over de havenhoofden stortten.
De borstwering voor het seinhuis is
goeddeels vernield. Tydens de storm
nacht stond het water in het seinhuis
zelf enkele decimeters hoog en men
vreesde zelfs, dat de seininstallatie
door het wate.r zou worden ondermijnd
en naar beneden zou storten.
Bijzonder desastreuze gevolgen heeft
de storm ook gehad voor twee woon-
gehouden, if in .ie nacht van Zaterdag op Zondag (Meilied: het kol-
kende zeewater, tot ongekende hoogte opgezwiept, sloeg in grote golven i staande dames werden bewoond. Een
over de Boulevard en stroomde de Keizerstraat binnen. De gevolgen der schuiten, de H 11651. geraakte in
voor de Boulevard en de haven waren rampzalig. De bestrating is voor
een groot gedeelte losgeslagen en overal lagen dc stencil van bet wegdek
en de tegels uit bet trottoir verspreid. Hier en daar had het zeewater
diepe gaten in de weg geslagen, zoals voor hotel Rauch. Alleen voet
gangersverkeer was nog mogelijk. Enkele nieuwsgierige automobilisten,
dié in de nacht een kijkje wilden nemen, werden door het. water verrast.
Hun wagens begonnen te drijven en een kleine personenauto werd zelfs
tegen dc zeewering aangedrukt en vrij zwaar beschadigd.
In de loop van de Zondagochtend
richtte zich een stroom auto's naar de
.plaats des onheils om de ravage te
bekrjken. Duizenden voetgangers baan
den zich een weg tussen de overal
.verspreid liggende klinkers en tussc-n
de resten van tonnen, balken en hier
en daar glasscherven. Voor de bewo
ners van de Keizerstraat en naaste
omgeving hoeft de springvloed om
streeks vijf uur in de Zondagochtend
ivel bijzonder onaangename gevolgen
gehad. Het water zette deze straat
blank en drong zelfs de huizen binnen.
Verschillende bewoners werden door
de politie uit hun bed gebeld. Pas om
eeri uur of half acht begon het water
terug te lopen en kon men de schade
gaan opnemen.
Ofschoon hotels en restaurants goe
de zaken deden door het plotselinge
bezoek van duizenden kijklustigen,
was hun schade veelal zeer groot. Ta
fels en stoelen lagen gekraakt op een
verwarde hoop en daartussen lagen
de scherven van de stukgeslagen
ruiten.
Ook in de Scheveningse haven is de
schade groot. Duizenden vaten haring,
die voor export gereed lagen, zijn de
binnenhaven ingespoeld. De buit. dooi
de vissers met veel moeite aan de zee
ontworsteld, is door de golven in en
kele tellen weer heroverd. De haven
kaden boden een ruïneuze aanblik. Het
was één grote wirwar van stukgesla
gen tonnen, touwen, netten en daar
tussen dode vissen. Krijsend vlogen
grote zwermen meeuwen boven dit
slagveld om te trachten zoveel moge
lijk van deze onverwachte maaltijd in
de wacht te slepen. Verschillende log
gers zijn losgeslagen, maar in het al
gemeen gesproken valt in dit opzicht
de schade mee.
Alleen de Sch. 61 kwam met zijn
boeg op de wal terecht en liep ernsti
ger beschadiging op. De loggers, die
Zaterdag de haven binnengelopen zou
den zijn. waren tengevolge van de
storm gedwongen op zee te blijven. De
Je loop van de nacht los en sloeg tegen
een aangrenzende boot aan, naar het
scheen zonder schadelijke gevolgen,
want de brandweer heeft midden in de
nacht de schuit weer .met de touwen
vastgelegd.
Omstreeks half zes in de ochtend
echter begon de boot water te maken,
zodat zij met vrijwel alle bezittingen
van de bewoonster, voor het grootste
gedeelte onder water zonk. Even ver
derop is eveneens een woonschuit, de
H 10476. gezonken. Buurtgenoten
spanden hun uiterste krachten iu om
de meubels en andere delen van het
huisraad te redden en moesten daartoe
soms tot het middel in het water
waden. Kei grootste gedeelte van de
goederen'kon veilig op de wal worden
gebracht.
(Van onze speciale verslaggevers).
HET geweld van de orkaan heeft
twee reddingboten Zaterdag
nacht genoopt dé meerderheid van de
losgebarsten elementen te erkennen.
Een kustvaarder meldde Zaterdag
avond dat liet Finse s.s. Bore VI voor
de kust van Schouwen was gestrand.
De plaats was niet volledig bekend.
Twee reddinboten kozen zee: de
Maria Carolina Blankcnheym van
Veère, schipper Jan Minneboo en de
Koningin Wilhelmina van Stellendam
schipper Willem de Jager. In de loop
van de avond keerde de boot uit Veere
terug omdat de machinist in de ma
chinekamer bewusteloos was gewor
den. De Koningin Wilhelmina kon on
danks haar krachtige motoren niet
tegen het geweld van de uiterst zware
zeeën opkomen. De boot moest het
Brouwershavense gat inlopen en ging
bij Ouddorp voor anker in afwachting
van het afnemen van de orkaan om
dan de Veis voort te zetten. Zover is
het niet gekomen, 's Nachts om 1 uur
werd gemeld dat de Bore VI op eigen
kracht was vlotgekomen en begeleid
door ©en sleepboot in zee stak.
Hotel in zee gestort
Hotel. Steinvoorte te Nes op Ame
land is tengevolge, van de storm in zee
gestort. Er deden zich geen persoon
lijke ongelukken voor. De Amelanders,
die onmiddellijk alle pogingen in het
werk stelden nog iets van de inboedel
te redden, konden niets uitrichten.
Ten Zuiden van Dordrecht iccrd ook
de grote Rijksweg naar de Moerdijk
overstroomd. Ook de spoorlijn werd
hier door het water verzwolgen. Op
name van de. watervlakte me', richting
aanwijzers naar Dordrecht Rotter
dam voor dc onzichtbare weg, die
anders zo druk bereden vsordt.
Een groot aantal schepen voor de
Nederlandse kust is in de afgelopen
dagen in nood geweest. Dwars voor
Texel verloor een Duitse sleepboot zijn
sleep, een tanklichter. Men vreest voor
het leven van de zes runners, die zich
aan boord bevinden De reddingboot
..Prins Hendrik" heeft tot dusver
tevergeefs naar de lichter gezocht.
De Duitse tankboot, ..Julius Ruthers"
800 ton l werd bij Zandvoort op het
strand geworpen. Het schip ligt zeer
ongunstig.
HetFranse s.s. ..Carthage"- (2709
ton-)-geraakte drie mijl uit de kust ter
hoogte, van Noordwijk stuurloos. Het
schip heeft zyn anker uitgeworpen, De
reddingboot ..Neeltje Jacoba" is in de
nabijheid. Het Duitse s.s, „Industria"
(3.353 ton) bevond zich Zondagmiddag
voor Hoek van Holland in moeilijk
heden, De ankers waren losgeslagen.
Het schip verzocht dringend om assis
tentie.
De Panamese tanker „Barbara Ann"
(8718 ton) heeft Westelijk van Hoek
van Holland een ernstig lek opgelopen,
De tanker vaart naar Hoek van Hol
land.
Ter hoogte van West-Schouwen ver
keerde het Finse schip „Bore VI" in
nood. Het schip, dat 1380 ton meet, kon
geen assistentie krijgen. De redding
boten van Veere en Ouddorp moesten
in verband met de gevaarlijke water
stand terug keren.
Voor de kust van Terheide, gemeen
te Monster. is de 175 ton metende Gro
ningse kustvaarder ..Elizabeth" aan de
grond gelopen. Na zeer veel moeite is
men er in geslaagd de vier opvarenden
van boord te halen.
Het Russische s.s. „Enisei" seinde
gistermiddag dat het zich op 30 myl
van Den Helder in nood bevond.
lllllllllllllllllll!lllllllllllll!!llillll!lilllliillllllllllllllllllllllll!llllll)lllill!lllll||l!ll'l''
Een beeld uit de overstromingsramp
in ons land. Op het stations-emplace
ment van Dordrecht is een gioot ge
deelte van het spoorweglichaam ten
Westen van het station in ae nacht
van Zaterdag op Zondag weggeslagen.
Een groot gedeelte van het aijklichaam
is geheel weggespoeld, zodat de rails
in de lucht zijn komen te hangen, de
betonnen voetstukken van de boven
leiding hier en daar in de lucht han
gen, de hoogspanningspalen scheef zijn
gaan hangen enz., zodat, het trein
verkeer hier volkomen gestremd is.
Het lichtschip ..Goeree" is enkele
mijlen afgedreven Er is grote schade
aan boord.
Het Engelse s.s. ..Seabrook" heeft
gemeld dat het zich 30 graden N.H.
van Hoek'van Holland in nood bevindt.
Het schip maakt water.
Verscheidene andere schepen, waar
van de namen nog ontbreken, hebben
noodseinen uitgezonden.
Jt]EN LOEDGOLF, voortgedreven door enorm sterke stormvlagen,
heeft over een afstand van 300 kilometer de dijken in Onsr lmgcland
doorbroken, waardoor liet land bij de kust is overstroomd. Tot mi toe is
melding gemaakt van 300 doden. Er zijn 50.000 daklozen.
Honderden personen, woonachtig in gebieden ten Noorden en ten
Zuiden van Mablethorpe, moesten huil buizen ontruimen. Zij werden
in vrachtauto's van leger eii luchtmacht naar Louth. Jat 30 kilometer
verder in liet binnenland is gelegen, overgebracht.
Te Sutton-on-Sca is een hotel volledig vernield. Zeedijken zijn gebro
ken, schepen gezonken, dorpen overstroomd. De schade wordt gescluit
op 200 raillioen gulden, Zieken en invaliden werden in hun bed verrast
en verdronken.
In sommige gebieden staat het wa
ter zes meter hoog. Alle verbindingen
in dit gebied zijn verbroken. De red
ders moesten soms tot aan de hals
door het water waden. Een gebied ter
lengte van honderd kilometer langs -Je
kust van Norfolk is door overstromin
gen geteisterd.
In de nabijheid van Wclls-on-Sea. :s
het land tot acht kilometers van de
kust overstroomd. Vissersboten wer
den door het geweld van de zee op de
akkers geworpen. Een vijf kilometer
van de kust gelegen hotel werd door
krachtige golven geteisterd. Vele dor
pen liepen onder water.
Het stadhuis van Louth zag er uit,
alsof er. een ontruiming in oorlogstijd
had plaats gevonden. Op de vloer la
gen matrassen en dekens. De vluchte
lingen, die in vele gevallen slechts hun
nachtgoed en een overjas aan hadden,
hingen hun natte kleren op de radia
toren van de verwarming te drogen.
Kings Lynn, de grootste slao aan de
Wash, met 24.000 inwoners, heeft 'le
ergste overstroming van zijn geschie
denis te verduren gekregen. De Ouse,
waaraan deze plaats is gelegen, is bui
ten zijn oevers getreden. Honderden
gezinnen :zijn dakloos geworden. Ver
scheidene personen worden vermist.
In rubberboten rondvarende vliegers
van de Britse luchtmacht staan de po
litie bij bij liet redden van gezinnen
van de daken van hun onder water ge
lopen woningen. De vloedgolf bei eikic
hier een hoogte van ruim 30 meter
Snel vluchten.
Het water rees :n het overstroomde
gebied zo snel, dat vele gezinnen
slechts enkele minuten hadden om
zich in veiligheid te brengen.
Te Clacton-on-Sea, een vacant ie-
oord aan de Britse Oostkust, werden
bijna duizend personen door de ov
stromingen afgesneden. In dn gebied
zijn dijken en vele woning -n wegge
slagen.
De Londense artistemvijk Chelsea is
onder water gelopen. Ook een groot
gebied rondom Ipswich in he< Britse
graafschap Suffolk staat onder water.
Geweldige golven sloegen over ste
den en dorpen over een afstand van
250 km. van de rivier de Humber tot
de monding van de Theems. Verkleum
de gezinnen klommen in pyama op
daken van huizen om hun leven te
redden.
Het water overviel de mensen zo
snel. dat ouders slechts enkele minu
ten tijd hadden om hun kinderen mee
te nemen en naar het dak te vluchten.
Vele oude mensen waren niet snel
genoeg.
In Lowestoft roeiden redders
kerk binnen om veertig kinderen op
tc pikken, die daar hun toevlucht
hadden gezocht.
j Te Whitstablc in Kent werden vijf-
honderd personen gered door vissers.
Zij klommen langs ladders uit de ra
men naar beneden en stapten in de
boten.
In Ullapool in Schotland werden 24
vissersboten tegen de kust geslagen
Sommige werden ernstig beschadigd.
Op sommige kustwegen stond het
water drie meter hoog.
In Hunstanton In Norfolk wor
den veertig Amerikaanse militai
ren van de In de nabijheid gelegen
luehtmaeht bases vermist. Men ge
looft. dat zij zijn verdronken, Het
water drong de onderkomens bin
nen, waar zij met hun gezinnen
woonden.
Op verschillende plaatsen langs
de kust werden dikke betonnen
muren, zes meter hoge zeewerin
gen, door de kracht var. de zee
stukgeslagen. Talloze huizen wer
den geheel vernield. VWe bewo
ners werden in hun huizen door
liet water verzwolgen.
Een jongen van zeven jaar werd in
Kent gered, terwyl hij in dc gootsteen
van de keuken tot zijn hals in het wa
ter stond.
Koningin Elizabeth en de hertog van
Edinburgh hadden zich naar het over
stroomde gebied van Hunstanton be
geven.
Op het eiland Founess in de Thecms-
jEen beeld van dc overstromingsramp
in ons land. gefotografeerd te Raams-
donckveer. Een van de zwaar bescha
digde woningen. De gehele voorgevel
is weggeslagen.
mond waren driehonderd personen in
gesloten. Hun lot is onbekend.
In Mablethorpe konden velen gered
worden, doordat zy" op het balkon van
de bioscoop klommen, waar de film
„Orkaaneiland" werd vertoond.
De spoorwegen en het verkeer op
de weg zijn in een deel van Oost-Enge
land ontwricht. Duizenden telefoonpa
len zijn afgeknapt.
In Sheernoss, de marinehaven in
Keilt, aan de monding van de
Theems, zonk een onderzeeëer en
kapseisde een fregat.
Een eiland in de Theemsmon-
ding liep geheel onder. De bevói-
Iting Is naar Londen overgebracht.
In C'lacton, een bekende bad
plaats, kwamen vijf personen om.
In Kingslyun verdronken 13 men
sen in hun. huizen.
In Greath Yarmouth, de bekende bad
plaats en vissershaven, welke recht
tegenover IJmuiden ligt, werd de vis
sersvloot ernstig geteisterd doordat
37 drifters zwaar werden beschadigd
of geheel werden stuk geslagen.
Van onze Londense correspondent per telefoon
£)E ONDERGANG van de „Princess Victoria", een veerboot van bijna
2700 ton, mot 177 mensen aan boord, waarvan er maar 44 konden
worden gered, is het vreselijkste zeedrama van de laatste jaren. Het
speelde zich Zaterdag in zes uur tijds af. De ramp geschiedde in de
Ierse zee, toen liet schip halverwege was tussen Schotland en Noord-
Ierland, waarheen het oji weg was. Het is dc kortste zceroule tussen
Schotland en Ierland, waaraan velen, ook uit Engeland, de voorkeur
geven, die bevreesd zijn voor ruw weer! Temidden van een kokende zee,
opgezweept door een duivelse orkaan, die hij tijden een snelheid van
175 kilometer ontwikkelde, dook de „Princess Victoria" de diepte in.
Dat was Zaterdagmiddag om 3 uur,
toen de eerste kuststreep in zicht
kwam. Reeds om 7 uur in dc ochtend,
toen hot schip de baai bij Stramlaur
had verlaten en open zee had bereikt,
begonnen de moeilijkheden. De grote
deuren, welke toegang geven tot het
auto-dek, gelegen onder het passa-
giersdek en boven de waterlinie, be
gaven het. Door deze deuren passeren
de motorvoertuigen, waarvan er in de
boeg van het schip 80 kunnen staan.
Het schip begon toen hoe langer hoe
meer over te hellen en werd, toen het
water tenslotte de machinekamer bin
nendrong, onbestuurbaar. Over een af
stand van meer dan dertig kilometer
dreef het hulpeloos rond in een zee,
welke zo wild was. dat zich geen en
kele zeeman kan herinneren zo een
vreselijke storm te hebben beleefd.
Voor de opvarenden waren de laatste
uren een helse marteling. Alles om
verwerpend en verbrijzelend. perste de
massa grijsgroen zeewater zich de
salons binnen.
De kapitein hoopte de slagzij op te
heffen door iedereen naar de hoogste
kant te dirigeren, maar het werd
steeds erger.
Het duurde niet lang of een zijde
van het schip was al geheel onder wa
ter. De mensen klampten zich op het
spiegelgladde hellende dele vast aan
alles, wat houvast kon bieden: aan
railing, want en stukken. Het ergste
was, dat iedereen doornat en ver
kleumd werd. Wanhopig poogden de
bevroren vingers vast te houden, tot
dat ze tenslotte toch moesten loslaten.
Er waren reddingsgordels en reddings
vesten voor 1500 mensen aan boord,
doch de situatie maakte het onmoge
lijk voldoende reddingsmateriaal te
bemachtigen.
Nog erger waren de gevolgen van
liet drama wegens de verkeerde posi
tie. welke de eerste noodsignalen op
gaven.
Pas kort voordat het schip zonk werd
de juiste positie geseind. De verschil
lende reddingboten en andere vaar
tuigen zochten daardoor in de ver
keerde richting en arriveerden te laat.
Een te hulp gesneld tankschip kwam,
nadat het schip gezonken was, ter
plaatse en het stortte duizenden liters
olie op de schuimende golven, maar
deze lieten zich nauwelijks kalmeren.
Uit de verhalen van overlevenden
blykt, dat geen ogenblik een paniek is
ontstaan. De kapitein op de brug ver
telde kalm door de geluidsversterkers
wat er gebeurde en wat men te doen
had en men gedroeg zich beheerst.
Alle hoop was gesteld op de reddings
vaartuigen, o.a. een torpedoboot,jager,
die zouden komen.
Toen het bevel tenslotte kwam om
het schip te verlaten, konden echter
slechts enkele reddingboten worden
neergelaten. Een er van sloeg als een
lucifersdoosje te pletter tegen de
scheepswand. Zestien personen spron
gen in een andere boot.
'Later zagen overlevenden een red
dingboot omslaan en de opvarenden
gillende in het water vallen. Zij ver
dronken zonder dat een reddingboot
in de nabijheid iets kon uitrichten,
omdat de riemen waren weggespoeld.
De zee was bezaaid met vlotten,
stukken wrakhout, kisten en dekstoe-
Ien, waaraan schipbreukelingen zich
vastklampten. Vele vlotten werden
door de golven kapot gebeukt; andere
zonken omdat zij overbelast waren.
Men zag mensen op vlotten bidden en
ook snikken. Geredden zagen lichamen
voorby dryven van lien, die reeils
door ontbering waren omgekomen.
Eenzaam dreef ergens 't lijk van een
kind met een reddingsgordel om.
In een hoelc van de „Princess Victo
ria" zaten kort voor haar ondergang
twee jonge meisjes, die zich aan ei
kaar vast hielden. Men probeerde hen
te bereiken, maar het was tevergeefs,
een moeder worstelde op het dek met
twee jonge kinderen, maar men zag
haar nooit meer. Vrouwen en kinde
ren schijnen in het geheel niet gered
te zijn.
Toen de „Princess Victoria" in de
diepte verdween stond de kapitein,
Ferguson, nog steeds op de brug.
Tot de passagiers behoorde majoor
J. M. Sinclair, minister van Financiën
van Ulster en Sir Walter Smiles, een
van de L'agerhuisleden voor de Britse
gebiedsdelen.
Toen de geredden wankelend aan
land stapten, waren zij doof door het
geweld van de storm.
"y/'oor het Noordelijke deel van liet Belgische kustgebied i& de nood
toestand afgekondigd. Zware zeeën sloegen over de Jijkeu bij Knokke.
Het Zoute en Heist. Bij IJel Zoule en bel nabijgelegen Lekkerbek wer
den dijken doorbroken, waardoor liet water woningen binnendrong. Alle
hotels cn landhuizen langs de kust moesten worden ontruimd.
Genietroepen, die ie Brugge zijn gelegerd, dichten de galen in de
dijken met zandzakken.
In Oostende zijn tengevolge van een
dijkdoorbraak straten en pleinen on
dergelopen, Ten Noorden van Het
Zoute verdronken 10.000 konijnen op
een fokkerij.
In dezelfde plaats zijn vier per
sonen in bed door bet water verrast
en verdvqnken. Een kind werd door
een windvlaag uit de armen van zijn
moeder gerukt en verdronk in het
water, dat op dc straat stond. In het
centrum van Oostende stond het wa
ter hier en daar nicer dan een meer
hoog.
De overstromingen in het stroom
gebied van de Schelde namen Zondag-
rond in omvang toe. Op verscheide
ne plaatsen vonden dijkdoorbraken
plaats. Te Mechelcn ontstond een gat
van 80 meter in een dijk.
In de provincie Limburg werden
telefoonverbindingen verbroken en de
electriciteitsvoörziening gestoord.
Doordat het water de electrische
centrale van Antwerpen binnen
stroomde had de stad Zondag tot in
de middaguren geen stroom.
Te Duinkerken (Noord-Frankrijk)
bleken de verdedigingswerken door
het water te zijn ondermijnd. Honder
den brandweerlieden, politic-agenten
en arbeiders werkten in de nacht van
Zondag op Maandag aan het herstel
van de dijk.
In het gebied van Calais overstroom
den honderden hectaren cultuurgrond.
Verscheidene gezinnen uit de dorpen
werden geëvacueerd.
Tengevolge van een verblinden
de sneeuwstorm zyn Zondag in Noord-
Zweden weg-, spoor- en telefoonver
bindingen verbroken. In het Midden
en Zuiden van het land ondervond het
verkeer vertraging tengevolge van
zware regen- en natte-snccu\v;buicn.
Over de Zwitserse Alpen en de
Jura woedden Zondag zware sneeuw
stormen met een windkracht van 100
tot 150 kilometer per uur. Boven Bern
ontlastte zich Zaterdagavond een hevig
onweer, gevolgd door zware sneeuw
val.
Tengevolge van de stormen, die
in de laatste dagen West-Europa heb
ben geteisterd, zijn in West-Duitsland
vijf personen om het leven gekomen
en is zware schade aangericht. De
staat Noord-Rijnland-Westfalen werd
liet zwaarst getroffen. In de hoofd
stad Düsseldorf kwamen twee men
sen om het leven door het instorten
van een tijdens de oorlog gebombar
deerd huis.
Door zeer zware sneeuwval ln
het gebied van Keulen en Wup-
perlal werd liet spoorwegverkeer
stil gelegd. Op sommige plaatsen
lag (Ie sneeuw twee meter dik.
Auto's en autobussen, die tn de
sneeuw bleven steken, werden
door de inzittenden achtergelaten.
Brood voor nood-
gebicden
•Met een drietal grote bakkerijen in
Den Haag werden Zondagmorgen be
sprekingen gevoerd. Grote voorraden
brood zijn voor het Roode Kruis ge
reserveerd en naar de noodgebieden
vervoerd. Met een bakkerij werd een
afspraak gemaakt voor het bakken
van vijf maal 24000 broden, waarvan
er reeds een grote hoeveelheid werd
afgeleverd.
Verder is een wagen met 800 broden
en pakjes margarine naar Ridderkerk
gezonden voor de werkers aan de dijk
aldaar.
Voor Ahoy in Rotterdam werden
2400 ligplaatsen en 5000 dekens ge
vraagd. Zij zullen uit Amsterdam daar
heen worden gebracht.
Oproep helpers
De Koninklijke Nationale Bond van
Reddingswezen en Eerste Hulp Bij' On
gelukken „Het Oranje-kruis" roept de
helpers en helpsters van de Nederland
se Vereniging voor Eerste Hulp bij
Ongelukken en de Katholieke Natio
nale Bond voor E.H.B.O. op, om hulp
te verlenen waar dit nodig blijkt en
vertrouwt erop, namens de besturen
van beide verenigingen en iedere man
en vrouw nauwgezet consignes zal op
volgen. die gegeven zullen worden
door plaatselijke en/of provinciale
autoriteiten.