DORDTSE EILAND BEDREIGD
door de waterwolf Oorzaken,anilerai,,|!
N.S. ernstig gehandicapt
Scheepsramp in
de Ierse Zee
door overstromingen
Koningin bezocht doorbraak
bij Oudekerkse IJsseldijk
Rijksweg onbegaanbaar
van Dordt tot de Moerdijk
Alle man staat
aan de dijken
Drie burgemeesters gaven ons
uitvoerige inlichtingen
UTRECHTSCH NIEUWSBLAD
Maandag 2 Februari t953 60e Jaargang No. 233
Pagina 3
(▼an onze speciale verslaggevers)
Men zal ln zijn herinnering
terug moeten gaan tot het
rampjaar 1926 om enigermate
een indruk te krijgen van de
omvang van de ontzettende
stormvloedramp, welke in de
nacht van Zaterdag op Zondag
in het bijzonder de Westelijke
lage gebieden van Nederland
heeft geteisterd.
Hollands erfvijand, het wa
ter. heeft zich deels door, deels
over de dijken geslagen en op
tal van plaatsen ondermijnd.
Voor zover bekend is de situa
tie wel het slechtst in het be
ruchte watergebied tussen
Dordrecht en het Hollands
Diep, waar Zondag bij de Wiel-
drechtse dijk met man en
macht wordt gevochten om
het watergeweld te keren. Zou
men hierin niet slagen, dan
dreigt een ramp voor het ge
hele Dordtse Eiland, waar in
de daarop gelegen gemeenten
al een zodanige schade is ver
oorzaakt, dat ze bij benadering
nog niet is te schatten. Zover
het oog reikt, zijn de Wiel-
drechtse plassen een angst
aanjagende kolkende zee, waar
de toppen van half afgebroken
masten de plaats aanduiden
waar de spoorwegverbinding
DordrechtBreda moet zijn.
Tot in de wijde omtrek hebben de
mensen de verschrikking beleefd
van het overal doordringende water.
Een groot deel van de Dordtse stra
ten heeft het aanzien van een stad
na een bombardement
Qaten in straten
van Dordt
Ge ziet de kraters, die op verschil
lende punten door het water in trot
toirs en wegdek zijn geslagen. Grote
stadsdelen zijn volkomen geïsoleerd
en barricades van zandzakken klei
moeten andere delen beschermen
tegen het water, dat naar alle kan
ten een uitweg zoekt, en in zijn
vaart alles meesleurt, wat er onder
zijn bereik komt.
De telefoonverbinding is verbro
ken daar het hoofdpostkantoor ge
heel is ondergelopen. Verscheidene
stadswijken zijn verstoken van elec-
triciteit, terwijl ook de watervoorzie
ning ernstig gevaar loopt.
In het R.K. ziekenhuis werd de
normale gang van zaken verstoord,
omdat de benedenzalen onder water
kwamen te staan en. de zieken in al
lerijl naar hoger gelegen verdiepin
gen moesten worden overgebracht.
Bij de centrale had het water een
gat in de kade geslagen van een om
vang van enkele bomtrechters. In
koortsachtig tempo is door overheids
instanties en particulieren gewerkt
om aan de dreigende situatie het
hoofd te kunnen bieden.
Niemand op het Dordtse Eiland
beeft Zaterdagnacht een oog toege
daan. Tegen het ochtendgloren trok
ken zowel in Dordt als in omliggen
de gemeenten mannen en jongens
met schoppen er op uit om de be
dreigde punten van de dijk f- "°r-
sterken.
In storm en regen
In gietregen en onder het geloei
van de storm moest er gezwoegd
worden in een tempo, dat van het
menselijk uithoudingsvermogen het
uiterste vergde.
Polderbesturen, waterschappen en
diensten van de Rijkswaterstaat
pleegden voortdurend overleg hoe
net ontzagwekkende karwei op de
meest efficiënte wijze kon worden
Uitgevoerd.
Zo is de situatie hier. maar ook in
Zwijndrecht. waar het altijd zo nij
vers stadje een analoog beeld geeft
te zien als het zo zwaar gehavende
Dordrecht Met angst en vreze ziet
men het tijdstip tegemoet, waarop
het opnieuw hoogwater zal zijn Men
zal blijven vechten tot het uiterste
en een ieder beseft, dat een nieuwe
doorbraak onoverzienbare situaties
zal scheppen.
De Nederlandse man en vrouw
kennen het gevaar van het wassende
water. Met een voorbeeldige eens
gezindheid heeft een ieder zich aan
het werk gezet om een nog grotere
ramp te bezweren.
In Maassluis en Vlaardingen is de
situatie al niet veel beter. In laatst
genoemde plaats spreekt men al van
een millioenenschade. welke aan
werven en ondernemingen is toege
bracht. Het water dreigde de voor
raadschuur van de eerste Nederland
se Coöperatieve Kunstmestfabriek te
bereiken, waar een hoeveelheid
kunstmest lag opgeslagen, bestemd
voor export naar Engeland, die een
waarde vertegenwoordigt van een
kwart millioen.
Evacuatie
Huizenhoog golfde liet water over
de spoordijk Rotterdam-Hoek van
Holland, welke op enkele plaatsen
werd ondermijnd. IJlings moesten
de bezwaren en het vee van de boer
derijen in de daarachter liggende
polder worden geëvacueerd.
Angstaanjagend klonk het geloei
der in doodsangst verkerende dieren,
die dreigden door het water te wor
den verzwolgen, doch met inspanning
van alle krachten kon het vee wor
den gered en naar plaatsen worden
overgebracht, c e nog van het wa
ter waren vrijgebleven.
De situatie is in het geheel nog
niet te overzien. Want niet alleen
het Dordtse Eiland, de Moerdijk en
langs de Waterweg heeft men met
het wilde water te kampen, maar
ook in Zeeland en in de Krimpener
waard is men met man en macht
bezig tegen het watergeweld. Schou
der aan~ schouder staan alle bewo
ners van de bedreigde gebieden, die
maar enigszins in staat zijn de schijn
baar grenzenloze krachten van de
samenspannende elementen te be
strijden.
Een ramp van ongekende grooiJe
heeft Nederland getroffen. Mei angst
in het hart, koelbloedig en vastbera
den staan de Nederlandse mannen
an vrouwen pal om de omvang en
de gevolgen van deze ramp zoveel
mogelijk te beperken.
Hartverscheurende tonelen hebben
Afsluitdijk hield
zich goed
De Afsluitdijk heeft zioh goed
gehouden in de storm. De gehele
nacht is het personeel van de Rijks
waterstaat waakzaam geweest om
bij eventuele beschadigingen direct
te kunnen ingrijpen. Het verkeer
over de Afsluitdijk werd bemoei
lijkt door de overslaande water
massa's, waarin stukken hout, ton
nen enz werden meegesleurd. Het
was echter mogelijk per auto over
de dijk te ryden, al was uiterste
voorzichtigheid geboden.
De dyken van de Noordoostpol
der hebben de aanval van de storm
goed doorstaan. Er is geen schade
gemeld.
In de polder zelf is grote schade
ontstaan aan woningen, boerderijen
en bedrijfsgebouwen. Persoonlijke
ongevallen hebben zich niet voor
gedaan.
De kuststreken van Friesland
Groningen hebben geen ernstige
stormschade opgelopen. Nergens
zijn dijken beschadigd. Persoonlijke
ongevallen zijn niet voorgekomen.
In Gelderland zfln door de storm
vloed weinig moeilijkheden ont
staan. Alleen is de stand van de
Merwede in de buurt van Dalem
zeer hoog.
Dijk bij Sleeuwijk
doorgebroken
Nabij Sleeuwijk is de dijk van de
.akerskil doorgebroken. Met militai
re auto's, bussen en particuliere auto's
worden de inwoners van Werkendam
■n Almkerk geëvacueerd. Enkele
htoffers zijn al te betreuren. Veel
vee is verdronken.
Op het stationsemplacement van
Dordrecht is een groot gedeelte van
het spoorweglichaam, ten Westen van
het station in de nacht van Zaterdag
op Zondag door het water weggesla
gen. Een groot gedeelte van het dijk-
lichaam is geheel weggespoeld, zodat
de rails in de lucht zijn komen te han
gen, de betonnen voetstukken van de
bovenleiding hier en daar in de lucht
zweven, de hoogspanningspalen
scheef zijn gaan hangen, enzovoort,
zodat het treinverkeer hier volkomen
gestremd was.
zich Zaterdagnacht afgespeeld. Moe
ders met kinderen, ouden van dagen,
invaliden en ernstige zieken moesten
met de meest primitieve middelen
uit de gebieden worden geëvacueerd.
De beschrijvingen, die wij uit de
mond van verschillende dezer lieden
hebben opgetekend, waren aangrij
pend. In enkele uren tijd zagen zij
zich beroofd van have en goed In
boten en op inderhaast gemaakte
vlotjes konden velen van hen een
veilig heenkomen zoeken.
Men waande zich ln deze streken
in gebieden, welke door het oorlogs
geweld zijn geteisterd. Maar van alle
kanten wordt op ontroerende wijze
hulp geboden.
Naar het zich bij oppervlakkige
beschouwing laai aanzien, is de
spoorbaan over een lengte van ver
scheidene kilometers weggeslagen
door de ontembare kiachi van het
water. De grote rijksweg, die gaal
over Dordt naar Zuid-Nederland, is
tot aan de Moerdijk geheel onbe
gaanbaar.
De rijkspolitie, in versterkte mate
ter plaatse, verbiedt iedere automo
bilist zich tot do uiterste rand van
het water te begeven, teneinde de
colonnes vrachtwagens met zand en
de ijlings gerequireerde bussen met
hulpploegen en de Rode Kruis am
bulancediensten gelegenheid te geven
de nodige hulp ie verlenen.
Van een der terzake deskun
dige hoofdingenieurs van de
rijkswaterstaat- wordt de wa
tersnood toegeschreven aan de
volgende drie factoren:
1. Het tijdstip van het hoog
water: 2. de hoogte van het
getij, dat springtij was in ver
band met de nieuwe maan: 3.
de windkracht en de wind
richting.
Aan drie kuststations, Hoek
van Holland. IJmuiden en
Harlingen werden de hoogste
waterstanden genoteerd, die
sinds een eeuw zijn opgetre
den. In 1894 was de hoogste
stand in Hoek van Holland
3,28 meter, terwijl deze thans
3,40 meter is. Te IJmuiden
was in hetzelfde jaar de hoog
ste stand 3,68 meter en thans
3,85. In Harlingen was in 1936
de hoogste stand 3,19 meter
en thans 3,68 meter.
pp*
Vele baanvakken
zwaar beschadigd
Tengevolge van de sform en de
waiersnood zijn op hel ogenblik de
spoorwegverbindingen versperd tus
sen Rotlerdam en Gouda. Rotterdam-
Hoek van Holland. RotterdamDor
drecht, DordrechtBreda, Lage Zwa-
luweRoosendaal. Bergen op Zoom-
Vlissingen en DordrechtSliedrecht.
Het station Rotterdam Maas staat
onder water. Tengevolge van een
breuk in de IJsseldijk. bij Nieuwer-
kerk (Z.-H.) staat de baan daar ter
plaatse onder water. De boolverbin-
dingen met Harwich zijn verbroken,
daar de loodsdienst is gestaakt.
Bij Woensdrecht zijn twee gaten in
de spoorbaan geslagen. Tussen Arne-
muiden en Middelburg is een ge
deelte van de baan weggeslagen. In
Dordrecht is tussen het station en de
brug over de Merwede de baan on-
derspoeld.
De bootdienst StavorenEnkhui
zen is gestaakt, omdat in Enkhuizen
nagenoeg geen water staat.
Bij Hedel is, tengevolge van een
defect aan de eleetrische bovenlei
ding, het spoor versperd.
Stroomloos
Zaterdagavond omstreeks kwart
voor tien is het baanvak Delft-Schie-
dam stroomloos geraakt, doordat het
dak van een goederenwagon door de
storm in de bovenleiding is gewaaid
en daar verscheidene draden heeft
beschadigd. Tussen deze plaatsen kon
daardoor niet met eleetrische treinen
„PRINCESS VICTORIA"
GEZONKEN
Het Britse passagiersschip
„Princess Victoria" is Zater
dag in de Ierse Zee gezonken.
Van de 183 opvarenden (pas
sagiers en bemanning) zijn er
139 om het leven gekomen. Er
zijn tot nu toe zes lijken ge
borgen. Onder de slachtoffers
bevinden zich vrouwen en kin
deren. De 44 overlevenden zijn
allen mannen.
Acht overlevenden zijn door de
Britae torpedoboot jager „Contest"
opgepikt. De reddingboot van Do-
n&ghadee bracht 35 overlevenden
binnen.
Eén reddingboot van de „Prin
cess Victoria" wist Donaghadee
binnen te lopen. Aan boord bevond
zich een ernstig gewonde man en
de l(jken van zes andere opvarenden
van het verongelukte schip, die de
ontberingen na de schipbreuk niet
hadden overleefd.
Onder de om het leven gekomen
leden van de bemanning bevinden
zich drie stewardessen. Ook de ge
zagvoerder, James Ferguson, ging
met zijn schip ten onder. Overleven
den hebben medegedeeld hoe hij tot
het laatste ogenblik, ook toen h(j
wist dat de dood meer dan waar
schijnlijk was, de passagiers heeft
pogen op te beuren en dat hij
steeds een toonbeeld van kalmte is
gebleven. Juist voordat de Prin
cess Victoria" begon te zinken, gaf
Ferguson last het schip te verlaten.
Men meen dat zich onder de slacht
offers majoor John Sinclair, vice-pre
mier, en minister van linanciën van
Noord-Ierland, en sir Walter Smiles,
een afgevaardigde van Noord-Ierland
in het Britse Lagerhuis, bevinden.
Vergeefse strijd
Te water gelaten reddingboten van
de Princess Victoria", waarin zich
vrouwen en kinderen bevonden, sloe
gen, temidden van reusachtige golven,
bijna onmiddellijk om. Mannen spron
gen te water en poogden, zich vast
klemmend aan stuk- en wrakhout, de
kust te bereiken. De een na de ander
moest echter, verstijfd door de koude
of uitgeput, zijn stuk hout loslaten en
zonk weg.
Alles is in het werk gesteld om de
opvarenden van hel ten ondergang
gedoemde schip van boord te halen,
doch vergeefs Sleep- en tankboten,
treilers, reddingsboten, de torpedo
boot jager „Contest" en een fregat be
vonden zich in de nabijheid van de
..Princess Victoria", doch reusachtige
golven beletten te dichte nadering
van het schip, terwijl het daardoor
ook niet. mogelijk was met lijnen een
verbinding tot stand te brengen.
Twee vliegtuigen vlogen boven het
met de woedende elementen worste
lende schip. Zij zonden radiobood
schappen aan de „Contest", om de
oorlogsbodem bij zijn reddingspogin
gen te helpen.
Toen de duisternis was ingevallen,
bleven de reddingboten de enorme
zeeën trotseren om. met behulp van
fakkels, naar overlevenden te zoeken.
Doch de heldhafige pogingen hunner
opvarende leverden geen resultaat
meer op.
Onder de 44 gereddon bevinden zich
tien leden van de bemanning.
Worden gereden, Voor het door
gaand verkeer tussen Amsterdam en
Rotterdam werden enkele treinen in
gelegd via Woerden. Gouda en Breu-
kelen.
Omstreeks kwart voor elf geraakte
door nog onbekende oorzaak even
eens de bovenleiding tussen Leiden
en Bodegraven defect.' Tussen deze
twee plaatsen werden autobussen in
gelegd.
In de Kreekrakdam, de verbinding
tussen Noord-Brabant en Zeeland,
zijn vier gaten geslagen van in to
taal duizend meter. In de Sloedam.
de verbinding tussen Zuid-Beveland
en Walcheren, is een gat geslagen
van 100 meter.
Bij Willemsdorp, ten Noorden van
de Moerdijk, is de spoorbaan volko
men overstroomd. Hier zijn de bo
venleidingsportalen door het water
weggeslagen.
De D-treinen bestemd voor Hoek
van Holland worden naar Den Haag
S.S. gevoerd. Vandaar gaan de reizi
gers met bussen naar Hoek van Hol
land. De Zeelandboot ..Prinses Bea
trix", die bij Hoek van Holland aan
de wal lag, is losgeslagen en ligt aan
de Zuid-oever van de Nieuwe Wa
terweg voor anker.
De Engelse nachtboot (van Hoek
van Holland) Duke of York, die Za
terdagavond had moeten vertrekken,
doch nog steeds in Hoek van Holland
ligt, ligt tegen de steiger op te rij
den. De D-trein. die 10.10 uur uit
Amsterdam naar Parijs is vertrok
ken en de nachttrein uit Parijs,
Storm over Nederland Teugelloze
watermassa's hernemen rechten
waarvan we dachten dat zee en stro
men al lang afstand hadden gedaan.
Zo ziet een dijkgat er uit voor wie op
de uiterste punt staat i-an de dijk
langs een rivier die bulderend zijn
boeien verbrak en die als het vernie
tigingswerk volbracht is trots en
schijnbaar rustig de ontredderde pol
der vult.
(Foto U.N. - exclusief)
reden Amsterdam-Utrecht-Arnhem-
Nijmegen-'s Hertogenbosch-Roosen-
Daal en omgekeerd. Het treinverkeer
tussen Londen en Harwich is volko
men gestaakt. De baan staat hier on
der water.
Er is nu reeds besloten dat de D-
trein, die s morgens om 9 uur uit
Den Haag vertrekt naar Brussel,
Luxemburg, Bazel, vandaag niet zal
rijden. Reizigers voor Luxemburg en
verder moeten reizen met de trein,
die om 7.49 uur uit Den Haag S.S.
naar Utrecht vertrekt en in Utrecht
overstappen op de trein Amsterdam-
Utrecht-Eindhoven-Maastricht-Lu
xemburg-Bazel.
Wij reden door ztvaargeteisterde Krimpenerwaard
(Van een onzer verslaggevers)
D Zondagavond,
e Krimpenerwaard lijkt, met uitzondering van de beton
nen weg van Lekkerkerk naar Krimpen a. d. IJssel, die
hoog ligt en nog niet is overstroomd, één groot meer. Zover
het oog reikt, ziet ge het hoog opgestuwde water verder land
waarts ingaan. Boven de golvende stromen koepelt zich een
grauw spansel, waaruit meedogenloze regenvlagen striemen
over een in nood verkerende polderbevolking.
Dit alles is veroorzaakt door het 40 meter brede en 10 meter
diepe gat. dat orkaan en springgetij sloegen in de dijk, even
voorbij Ouderkerk a. d. IJssel, juist op de hoek, waar de Ge
reformeerde kerk staat.
Wèl zijn de militairen o.m. voor
deze dijkdoorbraak opgeroepen, maar
in de eerste middaguren moeten de
landarbeiders nog zelf een schier on
mogelijke strijd met het waterge
weld aanbinden.
Wij. die als het ware bij het na
derbij komen bij deze onheilsplek,
al verder en verder in de waters
noodramp „ingroeien", voelen ons
beklemd bij de gedachte, dat deze
Z.O.-hoek van de provincie Zuid-
Holland boven de rivieren, geheel en
al en ten onder zal gaan.
Het is burgemeester v. d W i 1 -
1 i n g e van Lekkerkerk die, be
zorgd over het lot van zijn gemeen
tenaren, deze mening deelt. Reeds is
2500 bunder land onder gelopen en
wanneer niet snel wordt ingegrepen,
staan we voor een volslagen ramp,
zo zegt hij somber. Er is één geluk
kige omstandigheid, nl„ dat langs de
dijk tal van bouwmaterialenfabrie-
ken liggen, die onmiddellijk worden
legegehaald. Betonblokken en zak
ken cement gaan in grote hoeveel
heden naar Ouderkerk. Daartegen
over staan de moeilijkheden voort
gesproten door het uitvallen van de
waterleiding, de telefoon en het
licht. Vóór het gat worden twee
sleepboten tot zinken gebracht, zo
zegt de heer v. d. W i 11 i n g e nog,
terwijl hij ons naar de auto bege
leidt.
Wij zetten de tocht door dit ramp
gebied voort.
Burgemeester A a 1 b e r s van
Krimpen a.d. IJssel is „afgeknapt",
delen de vrouwen, die langs de dijk
staan, ons mede
Ondertussen worden we vo(op ge
confronteerd met al de ellende, die
op deze mistroostige Zondag over de
..Waard' is gevallen, Ouden van Da-
'gen worden geëvacueerd en het is.
alsof ge de Meidagen-1940 voor uw
ogen ziet ontrollen. De jonge boeren
en boerinnen zeulen met hun scha
mele goederen, omstuwd door kin
derscharen, tegen de wilde wind op.
Het noodsein heeft geklonken: met
schop en zandzak het ivater te lijf. Zo
is het door de eeuwen gegaan, zo ging
het ook Zondag, al kwamen er nu
vrachtwagens en radiomeldingen aan
te pas. Deze zandzakken worden ge
vuld aan de Rijksweg Gouda-Rotter-
dam onder Nieuwerkerk en zijn be
stemd voor de ernstige dijkdoorbraak
bij Ouderkerk aan de UseL Ondanks
vertwijfelde pogingen is het niet ge
lukt grote delen van de Krimpener
waard voor onderlopen te behoeden.
(Foto U.N. - exclusief)
Waarheen? Ze weten hel zelf niet
Er is maar één gedachte: weg. weg
van dit water..
Bij honderden stuks tegelijk strom
pelen de doornatte koeien over de
dijk, richting Schoonhoven, Het is
het beeld uit de oorlogsdagen, beter
kunt ge het zich niet voorstellen.
Goudse politie regelt het verkeer,
zo goed en zo kwaad als het gaat.
Bij Ouderkerk a.d. IJssel zélf echter
is het één chaos. Alle mensen, die
werken kunnen (en moeten') gaan
naar de doorbraak en wy voegen ons
in de stroom.
Het stuk dijk. vóór de doorbraak,
is slecht begaanbaar. Hier en daar
zijn stukken weggeslagen, men heeft
ze provisorisch gedicht met zakken
zand. De weg is glibberig en van tijd
tot tijd slaat het klotsende water over
de tenen omheining, geplant in de ba-
zaltblokken. Dan, nog niet verwacht,
staan we voor de dijkdoorbraak. Met
donderend geweld stort een brede
waterval zich. wit-kokend. in de pol
der. We deinzen terug. Is deze na
tuurkracht ooit nog te keren?
Burgemeester Neet staat gelijk
een kapitein als op de brug van zijn
schip op de rand van de dijk. Pet
diep over de oren, lange jas tot boven
aan dichtgeknoopt, de verkleumde
handen in de zakken
Onafgebroken staart hij en wij
met hem in de woedende water
massa's. die zijn land binnenspoelen.
We moeten het gat dichten, zegt hij
grimmig, vastberaden. Wat ik nodig
heb is mensen en zwaar materiaaL
De Gereformeerde kerk is langs de
oostkant kapot geslagen: ge kunt zó
naar binnen zien. De koster heeft
maar nauwelijks het vege lijf kunnen
redden, vertelt de heer Neet.
Hij wijst ons, waar de doorbraak
Zondagmorgen om 8 uur begon. Kijk,
dóar: we wisten het wel. het was de
zwakste schakel in de ketting. Nog is
de bazaltglooiïng niet bezweken Als
dat gebeurt verklaart de burgerva
der. is er geen redden meer aan. Dan
komt de ganse ..Waard" onder :e
staan, tot boven de polderhuizen Tot
aan hun middel staan er de arbeiders
zakken zand op te stapelen. Het lijkt
een nietig werk. maar het is t enige,
wat thans te doen staal.
De sleepboten, die vóór het gat
zijn gemeerd, moeten nog zinken.
Het helpt, meent de heer Neet,
maar niet veeL
Juist, als we vertrekken. r(jdt de
hofauto van Koningin Juliana tot
vlak vóór de dijkdoorbraak. Hare
Majesteit ziet van de auto uit. de
plek van de ramp. Ze laat zich door
polderdeskundigen uitvoerig inlich
ten.
Een Daar kilometer terug, onder
Krimpen a.d IJssel, heeft Hare Ma
jesteit, gehuld in bontjas en met
een grijze sjaal om het hoofd, op de
dijk een kort gesprek met burge
meester A a 1 b e rs, di* inmiddels
weer wat is opgeknapt en de Lands
vrouwe te woordt staat. IIU vertelt
dat er drie bejaarde mensen van
ochtend in de vroegte zyn verdron
ken. Het zUn het echtpaar L p b e-
m a n n en hun zwager B r u s s e. De
materiële schade is enorm. Hare Ma
jesteit uit haar deernis met de nabe
staanden. zegt alle steun toe en
wenst de heer A a 1 b e.r.s sterkte in
deze uren. De auto vertrekt richting
Lekkerkerk.
Kort daarop hebben we met deze
burgemeester een onderhoud in zijn
kamer op het raadhuis
Hij zegt: de Stormpolder is in 1916
voor het laatst volgelopen. Het was
•i erg. maar niet zo verschrikke-
(Zie verder pag. 4)