Millioenen
vemen in
schade aan
Rotterdam
Veertig mensen Terstond hulpverlening ineen
Goeree zeer grote omvang
Ernstige storingen
in treinverkeer
De waterwr
losgebroken
DE TREINENLOOP
VOOR HEDEN
Hevige watersnood in
Zuidelijk stadsdeel
LAATSTE NIEUWS
INZAMELINGEN EN COLLECTES
verdronken op 1
Reusachtige gaten geslagen in
spoordammen bij Z.-Beveland
Canada biedt
hulp aan
ziJn ter
Minstens zeventien doden
in West-Brabant
Hulpaanbod
van Belgische
Rode Kruis
NS. neemt waar doenlijk
noodmaatregelen
2
Maandag 2 Februari 1953
ROTTERDAM. Grillige slierten modder in de droogvallende straten:
zo tekende zich het laatste etmaal langzaam het beeld af van de gevolgen,
die de nationale ramp voor de Maasstad heeft gehad: een onoverzichtelijke,
troosteloze chaos. Voor millioenen guldens schade werd aangericht aan ge
bouwen, vemen en goederen.
Vrouw verdronk
in haar woning
om een ramp van ongehoorde en on
gekende omvang land en volk heeft
getroffen.
HET is mogelijk, dal hier en daar
fouten zijn gemaakt. Het staat
wel vast, dat de weerdiensten
een storm van deze felle kracht niet
padden verwacht. Misschien heeft op
sommige plaatsen de bewaking te
kortgeschoten. misschien zijn er dij
ken geweest die niet de vereiste hoog
te hadden. Dat alles is mogelijk; maar
daarnaast staat wel vast, dat ook, in
dien alles in orde ware geweest, het
ongeluk groot zou zijn geweest. Op
een zo erg offensief van de zee was
eenvoudig niet gerekend.
En dan moet wel een gevoel van
beklemming over ons allen komen. Dit
Nederland verheft zich niet trots bo- W. Ba'stiaanse" worden bevrijd. Het
ven de wateren, het is voor een groot
deel een soort kuil, met kunstmatige
middelen droog en bewoonbaar ge
houden. Deze kuil wordt helaas steeds
dieper. Het is zinloos, op de oorzaken
van dit verschijnsel in te gaan, zoals
ook de vraag of nu het land daalt dan
wd de zee stijgt, voor de practijk van
geen belang is. Hoofdzaak is, dat
ieder jaar de zee weer een beetje ho
ger is gekomen, dat het land weer een
weinig is gezakt. Over twaalf maan
den maakt het niet veel uit, maar
over een reeks van jaren kan het niet
zonder betekenis blijven.
Dit verontrustende feit is wel eens
vergeten in de vreugde van de weder
opbouw. In Rotterdam verrijzen de
nieuwe trotse gebouwen, de moderne
woonwijken; overal in de geteisterde
kuststreek bruist het van nieuw le
ven, van frisse ondernemingslust. Nu
is daar de zee gekomen en heeft ge
zegd: ik ben er ook nog, houd reke
ning met mij. Het ware wel onver
antwoordelijk, deze vingerwijzing in
de wind te slaan. Opnieuw is geble
ken. dat het leven iets grimmiger is,
dan sommigen wel eens geneigd zijn
aan te nemen. De zee heeft geknauwd
aan het land en aan de Hollandse
zelfgenoegzaamheid.
MISSCHIEN zullen sommigen
vragen: maar wat dan? Wel,
wat ook de tegenpool van de
zelfgenoegzaamheid is, zeker niet de
moedeloosheid. Veeleer de nuchtere
vastberadenheid, misschien gepaard
aan wat nederigheid. Er moet gebeu
ren wat menselijkerwijs gebeuren kan.
Moge de schone hulpvaardigheid,
waarvan 8ns land zo vaak in tijden
Dijkoverstromingen dreigden in
IJsselmonde. waar de bevolking
met klokgelui moest worden ge
alarmeerd, aan de Honingerdijk
bij het café-restaurant In den
Rustwat en aan de Westzeedijk bij
de Scheepstimmermanslaan.
In enkele delen van Rotterdam-
Zuid werd de grootste watersnood
ondervonden. Een aantal bewo
ners werd per auto naar het eva
cuatiecentrum. stadion Feyenoord,
overgebracht Helaas eiste ook in
Rotterdam het water een slacht
offer: in de Rosestraat verdronk
de 72-jarige weduwe Leentje Vis
ser-de Wolff jammerlijk in haar
woning Een buurman trachtte de
vrouw nocr te redden en sloeg een
j ruit in. Hij kon haar echter niet
I meer tijdig bereiken. Wel kon hij
in hetzelfde pand een andere
j vrouw, de weduwe Visser-Ever-
groen, redden. Aan de Sluisjesdijk
moesten enkele mensen uit woon
wagens worden gered. Met een
politiejeep kon de timmerman C.
1 water stond reeds een meter hoog
rond de wagen. De woonwagen
I van A. Seoers kan met behulp van
een truck worden weggesleept. De
I kinderen waren reeds per roeiboot
weggehaald.
IN „ZUID"
In Rotterdam-Zuid werd de
grootste watersnood ondervonden
op Katendrecht, in het Bloemhof
kwartier. in de omgeving van de
Tweede Rosestraat, de West Var-
kenoordseweg en de Lange HiÜe-
weg en omgevïnf.
Het posthuis van de politie op
i de linker Veerdam moest worden
scheurden. Het gebouw zal moe
ten worden afgebroken. De politie i
i is voorlopig gestationneerd bij dc
drinkwaterleiding op Katendrecht.
I In de omgeving van de Nassau-
kade kwamen de Rosestraat, de
Oranjeboomstraat en omliggende
straten blank te staan. De Maas-
i bruggen stonden eveneens blank.
Mensen gingen over de spoorbrug
gen naar de stad.
i De Maastunnel kon vrij van het
water worden gehouden. Het ver
keer op dc Strevelsweg werd ech
ter gestagneerd doordat de tun
nel onder de Groene Hilledijk vol
liep. Ook het Zuidplein kwam
blank te staan. Op de Beyerland-
selaan brak de riolering.
I Op de Groene Hilledijk kwamen
vele kelders onder water te staan.
De holling van de Brede Hilledijk
verzakte en een stenen trap stort
te in. De kaden van de Rijnhaven
en de Maashaven zakten gedeel
telijk in of werden ondermijnd.
In de Putselaan woelde liet op
dringende water uit de Maashaven
de grond zodanig om. dat de spoor-
en tramlijnen werden ontzet.
mïM V„r mil Tiii kei I
ROTTERDAM. Naar wij bij het
ter perse gaan van deze editie ver
nemen heerst er op liet eiland Goe-
rec-Overflakkee een noodtoestand.
Mensen uit Stellendam, Ouddorp en
nog een plaats zijn met bootjes naar
de dijk gebracht. Naar schatting zijn
veertig personen op dit eiland om het
leven gekomen. Een gedeelte van de
huizen is weggespoeld. Men heeft
dringend behoefte aan voedsel en
drinken.
De haven van Goeree is niet meer
te bereiken en de snelste methode
om hulp te bieden schijnt van Rot
terdam uit te kunnen geschieden.
Afslachten van vee
Onder leiding van de directeur van
het openbaar slachthuis te *s-Graven-
hage. tevens hoofd van de keurings
dienst voor vee en vlees, is een com
missie gevormd om het uit de getrof
fen gebieden te evacueren vee. dat
voor slachting in aanmerking komt.
te doen slachten en verkopen. Deze
commissie zal haar diensten belange
loos verrichten.
De hulp en bijstand aan de door de watersnood getroffenen
is begonnen, zodra de eerste berichten over de watersnood]
wereldkundig werden; en zij namen in omvang en intensiteit
toe, naarmate de afmetingen van de ramp zich duidelijker afte
kenden. De burgerzin, waarvan het Nederlandse volk bij zware
beproevingen steeds op zo verheugende wijze beeft blijk ge
geven. doet zich nu ook weer op treffende wijze gelden. Het
heeft al dadelijk de aandacht getrokken hoe snel de verlofgan
gers gevolg hebben gegeven aan de oproep om terug te keren
en hoe voortreffelijk hun stemming was. Tegelijkertijd regende
het alom uit het land berichten omtrent acties van allerlei
kant. Reeds gisteren zijn in tal van plaatsen inzamelingen ge
houden en vrijwel alle niet getroffen steden en dorpen zullen
vermoedelijk vandaag of de komende dagen volgen.
Het Rode Kruis in het centrum
en het Zuiden van het land heeft
al vroeg gisteren al zijn colonnes j
opdracht gegeven, zich voor hulp j
gereed te houden, intussen zijn al
verscheidene colonnes naar de
noodgebieden vertrokken.
De gezamenlijke vakbeweging
heeft haar leden opgewekt, in de
komende weken enkele uren over
te werken ten bate van de slacht
offers vari de watersnood.
's-GRAVENHAGE. Dc Cana
dese ambassade heeft vanavond het
volgende meegedeeld: „Na een per
soonlijk bezoek aan de door de wa
tersnood getroffen gebieden van
Zuid-Holland, heeft de Canadese
ambassadeur, mr. Thomas Stone, de
Nederlandse regering doen weten,
dat de Canadezen elke hulp, die in
hun vermogen ligt en die kan bij
dragen tot verlichting van deze ern
stige en tragische nationale calami
teit. zullen verlenen."
(Van een onzer verslaggevers) zen naar Staveren, de tramverbin-
Het treinverkeer heeft overal in ding van Rotterdam met de Zuidhol-
West Nederland, maar uiteraard het iandse eilanden en verder alle bus-
meest in de provincies Zuid-Holland.
Noord-Brabant en Zeeland zêer veel eilanden,
te lijden gehad van de storm en de j In Zeeland en op de Zuidhollandse
daaropvolgende watersnood. In Zee- eilanden is de situatie uiteraard het
land was Zondagavond elk openbaar i ernstigst. In de Kreekrakdam, die de
verkeer gestremd. Bussen noch trei- verbinding vormt tussen Noord Bra-
nen reden daar. sinds de situatie zo bant en Zeeland, zyn vier gaten ge-
ernstig was geworden, dat vrijwel slagen die een totale omvang hebben
alle wegen en vele spoorbanen en van duizend meter. En ook in de dam
zelfs ook vrij hoge spoordijken door tussen Zuid Beveland en Walcheren,
het water werden overspoeld. de Sloedam, is een gat van een der-
Van de belangrijkste, overige strem- gelijke omvang geslagen. Bij Wil-
mingen kunnen wij noemen: Rotter- 1 lemsdorp. ten Noorden van de Moer-
dam-DP—Breda. Gouda—Rotterdam, dijk. is de spoorbaan volledig over-
Schiedam, Hoek van Holland, Gel- 1 stroomd. Nog afgezien daarvan 1-
De Nederlandse Bioscoopbond
heeft zijn hele collecte-apparaat in
dienst gesteld van de getroffenen.
Overal in de universiteitssteden
hebben de studenten gelegenheid,
zich voor hulpverlening aan te
melden. Volgens de berichten wordt
hiervan op ruime schaal gebruik
gemaakt.
Ook de Stichting 1940'45 heeft
haar gehele collecte-apparaat in
werking gesteld voor de slacht
offers.
Er zijn ook berichten omtrent
buitenlandse hulp. Zo is de Care,
de Amerikaanse hulporganisatie, in
werking gekomen; dekens en voed-
Verheugend is de deelneming
juist in die steden, die zelf vroeger
door rampen zijn getroffen. Arn
hem. zo deerlijk geteisterd door het
oorlogsgeweld, is in volle actie om
zijn bijdrage aan de hulpverlening
te geven. Reeds is een sleepboot
aangeboden.
Waarschijnlijk welkome hulp is
aangeboden door de burgemeester
van de Wieringermeer: evacuatie
adressen voor mensen en vee. Wie
weel, hoe de toestand b.v. bij Slie-
ontruimd, aangezien de muren Lage Zwaluwe, het veer van Enkhui -
dermalsenSliedrecht, Roosendaal— daar ook het bovenleidings-stroomnet ^recht en op tal van eilanden is,
Evacuatie is in
volle gang
ken. Commandotroepen uit Roo
sendaal en de genie poogden in de
vooravond met rubberboten 't ge-
isoleerde gebied te bereiken. De
hulpactie wordt van Steenbergen
BERGEN OP ZOOM. - Hoewel U'j,f'ijjG, om Dinteloord zUn
een volledig beeld van de over. doorgebroken, waardoor de Anna.
stromingen in West-Noordbrabant Dolder de carolinapolder en de
Randpolder langs het Volkerak zijn
ondergelopen. Er zijn drie lijken
onklaar geraakt.
Het treinverkeer bij het station i
Rotterdam-Maas is geheel onmoge- 1
lijk gemaakt doordat dit station ten
gevolge van breuk in de IJsseldijk
bij Nieuwerkerk (Zuid Holland» is
overstroomd; ook de spoorbaan staat
in die omgeving geheel onder water.
Bij Woensdrecht zijn twee gaten in
de spoorbaan geslagen door het was-
sende water. In Dordrecht is tussen
het station en de brug over de Mer-
i'ede de baan door het water onder-
weet hoezeer ook het vee een veilig
onderkomen nodig heeft.
De Nederlandse jeugdherbergcen
trale heeft alle jeugdherbergen in
en nabij het getroffen gebied be
schikbaar gesteld voor de slacht
offers.
Het Rode Kruis, de Stichting
1940'45 en de Nationale Commissie
voor de vluchtelingenhulp, doen een
dringend beroep op de afdelingen
en plaatselijke organisatie, voor de
wede de baan door liet water onder- colwten on inzamelineen onder-
•^SSt tSSTï'SSr'a I «STSSi. opdat
electrische bovenleiding defect ge-
het wel zeker dat dit gebied, met
Zeeland, het ernstigst door de wa
tersnood is getroffen. Vele polders
zijn ondergelopen en de ravage is
ontzettend. Volgens de officiële,
berichten zijn in het gebied ten
Noorden van Bergen op Zoom. in
Halsteren. 17 personen om het le
ven gekomen. Het aantal slacht
offers is echter hoogstwaarschijn
lijk meer dan het dubbele. Tien
tallen boerderijen zijn vernield-
Honderden stuks vee zijn omge
komen.
De gemeenten Nieuw.Vossemeer
30 sleepboten naar
rampgebied
van nood heeft blijk gegeven, op dit en St. Philipsland en de bijbeho-
ogenblik meer bloeien dan ooil. Laat re"de Polders zijn volledig van de
i„i.„, buitenwereld afgesloten, In Nieuw
ieder geven wat hij kan missen ten r .o
Gr f Vossemeer wonen 16 a 1700 men-
bate van de slachtoffers, in geld uf sen 0ver de toestand aldaar is
in goederen. Laat ieder doen. wat hij niets bekend, omdat sedert Zon-
kan doen om de nood te lenigen en de dagmorgen alle contact is verbro-
schade te herstellen. En laten de uit-
muntende waterstaatkundige dien
sten. die wij rijk zijn, al hun kunde
en al hun energie aanwenden om dat
kleine stukje op de landkaart, dat Ne
derland heet en waaraan ons aller
hart hangt, nog beter te beschutten
en te beveiligen tegen de Noordzee,
zo grillig in haar gunst en ongunst.
Maar nederig moeten wij ook zijn.
Er is een trotse uitspraak: God schiep
de wereld, behalve Nederland, dat de
Nederlanders zelf hebben gemaakt.
Welnu, alle mensenwerk is feilbaar
en onvolmaakt. Ten diepste doordron
gen, van dit besef moeten wij pogen,
er van te maken wat er van te
maken is!
geborgen. Meer dan honderd stuks
vee zijn verdronken. Er is drin
gend hulp nodig om de mensen te
redden, maar ei- zijn geen boten.
Zevenbergen .wordt gedeeltelijk
per trein geëvacueerd naar Roo
sendaal. In Maaden en Drimmelen
zijn 200 mensen geïsoleerd.
De wegen in West-Brabant zijn
thans vol met vluchtelingen en
vee. Bussen rijden af en aan naar
Roosendaal, waar allen worden
opgevangen en zo goed mogelijk
worden ondergebracht.
DEN HAAG, De directeur-
j generaal van het Rode Kruis van
j België, de heer Dronsart, heeft het
Na overleg tussen gemeentelijke Nederlandse Rode Kruis hulp aan-
autoriteiten van Maasbracht en
het Ministerie van Binnenlandse
Zaken is een beroep gedaan op
sleepbootkapiteins in deze haven.
Het resultaat is, dat nog Zondag
avond een dertigtal sleepboten uit
Maasbracht naar de getroffen ge
bieden zal vertrekken. Daarom zul
len de sluizen in de Maas, die nor- j
maal op Zondagavond gesloten zijn
worden geopend.
raakt.
Ook het internatiopale verkeer on
dervond ernstige belemmeringen. De
boot van Hoek van Holland naar
Harwich voer niet. daar alle loods-
diensten werden gestaakt Bovendien
zou geen trein de Hoek kunnen be
reiken en is het treinverkeer van de
British Railways van Londen naar
Harwich door overstromingen geheel
onmogelijk gemaakt.
De treinen naar en van Parijs re
den Zondag van Roosendaal via Den Rampenfonds.
Bosch en Utrecht naar Amsterdam.
De trein uit Zwitserland en Duits
land. die normaal tot Rotterdam
doorrijdt, ging slechts tot Utrecht.
Vandaar moest verder in locale trei
nen worden gereisd.
Wij kregen de indruk, dat hoewel
bij de Nederlandse Spoorwegen bij
zonder hard wordt gewerkt om voor
deze acties zoveel mogelijk worden
gebundeld Dit verzoek geldt ook
voor alle andere organisaties, die
zich met dit nuttige werk willen
bezig houden.
Een Mitchell van de marine
luchtvaartdienst heeft vanmiddag
bij Nieuwe Tonge rubberboten uit
geworpen boven geïsoleerde boer
derijen.
Zij, die rechtstreeks gelden wil
len storten, kunnen dit doen op giro
9575 ten name van het Nationaal
Engeland stuurt 10
helicopteres
DEN HAAG. De Britse ambas-
geboden en heeft verzocht op te
geven, op welke wijze deze hulp
kan worden verleend.
Tussen Noordwijk en Katwijk-
werd de O.D. 13 op het strand
geworpen.
Prinses Wilhelmina
naar Zeeland
DEN HAAG. Namens H.M.
I de Koningin brengt Prinses Wil-
I helmna Maandag en Dinsdag een
I bezoek aan de door de watersnood
I getroffen gebieden in Zeeland.
zover mogelijk alle storingen weer op sade deelde mede. dat de Britse Ad-
te heffen, op het hoofdkantoor van „ImHtelt tien helteoptére. aal zen-
de NS te Utrecht Zondagavond laat I
nog geen volledig beeld bestond van den 'er hulpverlening aan de ge-
de omvang van deze ramp. troffen gebieden.
a m
««ÉËNÉ
(Van een onzer verslaggevers)
Zondagavond om tien uur had de president van de Nederlandse Spoor
wegen een meer volledig overzicht van de situatie. Hy bleek toen zeer
somber gestemd te zijn over de schade die is aangericht aan het baanvak
van Rotterdam naar Breda. Vooral de lijn DordrechtMoerdijk heeft te
lijden gehad. Herstel zal vooreerst niet mogelijk zijn. Optimistischer bleek
de heer Den Hollander ten aanzien van de stremmingen bij Nieuwerkerk.
Het water was daar ter plaatse reeds 97 centimeter gezakt; goederenver
voer zou er in zeer beperkte mate wellicht weer mogelijk zijn. Ook de
schade aan de lijn op de Sloedam en nabij Vlissingen blijkt nogal mee te
vallen. N.S.-inspecteurs ter plaatse hebben bericht dat zij de schade locaal
kunnen herstellen. „Overigens blijft het verkeer in de gehele provincie
Zeeland een groot vraagteken," aldus de heer Den Hollander.
Voor het binnenlands verkeer zijn i hun eigen weg.
tot Maandagavond de volgende nood- .P® P'e'n van Amsterdam naar Pa-
„f... rijs rijdt eveneens over Utrecht. Al-
voorziemngen getioffen. vaar noi- weer moeten reizigers uit Den Haag
maal spoorwegverkeer uitgesloten is 1 en Rotterdam zien in Utrecht te ko-
zullen zoveel doenlijk bussen worden men Vertrektijden daar: 7.50, 10.49
ingelegd. In hoeverre deze verbindin- 15.32 en 20.49 uur.
gen betrouwbaar zijn is echter niet
JÉj te zeggen. Van Rotterdam naar het
'ff Zuiden en verder naar Zeeland kun-
H' nen geen bussen rijden, omdat op die
W trajecten ook de wegen zeer bescha-
j digd, dan wel ondergelopen zijn. Het
verkeer op dat traject wordt Maan-
;J dag zoveel mogelijk omgeleid via a,ulluuuul Ull z.«.i vcrmuc- i
Den Haag-Utrecht-Den Bosch.' Deze delijk Maandagochtend binnenko-
snnnrliin ?.al MaanHaP Hn« 7ppr 7waar mor, nïni „AAt-el-.. -ie.
Daar een deel van de spoorweg
steiger in Hoek van Holland is weg
geslagen ondervindt het spoorweg
verkeer daar nog meer moeilijkhe
den dan door het uitvallen van de
boten Hoek van HollandHarwich
reeds waren ontstaan. De Zaterdag
avondboot uit Harwicht zal vermoe-
spoorlijn zal Maandag dus
bezet zijn. Nadere regelingen worden
Maandagavond bekend gemaakt.
Reizigers, die in de loop van
Maandag naar het buitenland willen,
dienen er rekening mee te houden,
dat geen enkele trein van Rotterdam
uit vertrekt. Zo zal de trein die nor
maal van Den Haag naar Bazel rijdt
nu uit Roosendaal vertrekken. Ver
trek daar 10.32 uur. Reizigers die
deze trein anders in Rotterdam of
Den Haag bestijgen moeten nu via
een grote omweg (over Utrecht etc.)
Roosendaal zien te bereiken. Duitse
treinen naar Hoek van Holland gaan
nu via UtrechtGouda naar Den
Haag S.S en stoppen daar. In omge
keerde richting vertrekken deze
treinen nu ook uit Den Haag S.S. en
wel beiden om 2000 uur Maandag
avond. In Utrecht wordt de trein ge
splitst en kiezen de delen naar Ham
burg etc. en naar Zuid-Duitsland elk kend te maken.
men. Echter niet vóórdat de nu aan
de kade liggende boot uit Hoek van
Holland is vertrokken, omdat slechts
één schip daar tegelijkertijd kan me
ren. Reizigers voor de vertrekkende
boot van Maandagavond zijn per bus
aangevoerd. Evenzo zullen binnenko
mende reizigers per bus worden af
gevoerd.
De trein van Rotterdam-Maas naar
Emmerik—Frankfort vertrekt uit
Den Haag S.S. om 15.10 uur Maan
dagmiddag. De trein uit Duitsland
naar Nederland komt in Den Haag
S.S. binnen. De „Skandex", de ex
presse-trein naar Skandinavië ver
trekt Maandagochtend 7.30 van Den
Haag S.S. De „Reingoldexpress"
rijdt eveneens van Den Haag S.S. af
en wel om 6.39 Maandagochtend.
Hoe het verkeer Dinsdag, zowel in
het binnen- als in het buitenland zou
zijn hoopt men Maandagavond be-