Millioenen vemen in schade aan Rotterdam Veertig mensen Terstond hulpverlening ineen Goeree zeer grote omvang Ernstige storingen in treinverkeer De waterwr losgebroken DE TREINENLOOP VOOR HEDEN Hevige watersnood in Zuidelijk stadsdeel LAATSTE NIEUWS INZAMELINGEN EN COLLECTES verdronken op 1 Reusachtige gaten geslagen in spoordammen bij Z.-Beveland Canada biedt hulp aan ziJn ter Minstens zeventien doden in West-Brabant Hulpaanbod van Belgische Rode Kruis NS. neemt waar doenlijk noodmaatregelen 2 Maandag 2 Februari 1953 ROTTERDAM. Grillige slierten modder in de droogvallende straten: zo tekende zich het laatste etmaal langzaam het beeld af van de gevolgen, die de nationale ramp voor de Maasstad heeft gehad: een onoverzichtelijke, troosteloze chaos. Voor millioenen guldens schade werd aangericht aan ge bouwen, vemen en goederen. Vrouw verdronk in haar woning om een ramp van ongehoorde en on gekende omvang land en volk heeft getroffen. HET is mogelijk, dal hier en daar fouten zijn gemaakt. Het staat wel vast, dat de weerdiensten een storm van deze felle kracht niet padden verwacht. Misschien heeft op sommige plaatsen de bewaking te kortgeschoten. misschien zijn er dij ken geweest die niet de vereiste hoog te hadden. Dat alles is mogelijk; maar daarnaast staat wel vast, dat ook, in dien alles in orde ware geweest, het ongeluk groot zou zijn geweest. Op een zo erg offensief van de zee was eenvoudig niet gerekend. En dan moet wel een gevoel van beklemming over ons allen komen. Dit Nederland verheft zich niet trots bo- W. Ba'stiaanse" worden bevrijd. Het ven de wateren, het is voor een groot deel een soort kuil, met kunstmatige middelen droog en bewoonbaar ge houden. Deze kuil wordt helaas steeds dieper. Het is zinloos, op de oorzaken van dit verschijnsel in te gaan, zoals ook de vraag of nu het land daalt dan wd de zee stijgt, voor de practijk van geen belang is. Hoofdzaak is, dat ieder jaar de zee weer een beetje ho ger is gekomen, dat het land weer een weinig is gezakt. Over twaalf maan den maakt het niet veel uit, maar over een reeks van jaren kan het niet zonder betekenis blijven. Dit verontrustende feit is wel eens vergeten in de vreugde van de weder opbouw. In Rotterdam verrijzen de nieuwe trotse gebouwen, de moderne woonwijken; overal in de geteisterde kuststreek bruist het van nieuw le ven, van frisse ondernemingslust. Nu is daar de zee gekomen en heeft ge zegd: ik ben er ook nog, houd reke ning met mij. Het ware wel onver antwoordelijk, deze vingerwijzing in de wind te slaan. Opnieuw is geble ken. dat het leven iets grimmiger is, dan sommigen wel eens geneigd zijn aan te nemen. De zee heeft geknauwd aan het land en aan de Hollandse zelfgenoegzaamheid. MISSCHIEN zullen sommigen vragen: maar wat dan? Wel, wat ook de tegenpool van de zelfgenoegzaamheid is, zeker niet de moedeloosheid. Veeleer de nuchtere vastberadenheid, misschien gepaard aan wat nederigheid. Er moet gebeu ren wat menselijkerwijs gebeuren kan. Moge de schone hulpvaardigheid, waarvan 8ns land zo vaak in tijden Dijkoverstromingen dreigden in IJsselmonde. waar de bevolking met klokgelui moest worden ge alarmeerd, aan de Honingerdijk bij het café-restaurant In den Rustwat en aan de Westzeedijk bij de Scheepstimmermanslaan. In enkele delen van Rotterdam- Zuid werd de grootste watersnood ondervonden. Een aantal bewo ners werd per auto naar het eva cuatiecentrum. stadion Feyenoord, overgebracht Helaas eiste ook in Rotterdam het water een slacht offer: in de Rosestraat verdronk de 72-jarige weduwe Leentje Vis ser-de Wolff jammerlijk in haar woning Een buurman trachtte de vrouw nocr te redden en sloeg een j ruit in. Hij kon haar echter niet I meer tijdig bereiken. Wel kon hij in hetzelfde pand een andere j vrouw, de weduwe Visser-Ever- groen, redden. Aan de Sluisjesdijk moesten enkele mensen uit woon wagens worden gered. Met een politiejeep kon de timmerman C. 1 water stond reeds een meter hoog rond de wagen. De woonwagen I van A. Seoers kan met behulp van een truck worden weggesleept. De I kinderen waren reeds per roeiboot weggehaald. IN „ZUID" In Rotterdam-Zuid werd de grootste watersnood ondervonden op Katendrecht, in het Bloemhof kwartier. in de omgeving van de Tweede Rosestraat, de West Var- kenoordseweg en de Lange HiÜe- weg en omgevïnf. Het posthuis van de politie op i de linker Veerdam moest worden scheurden. Het gebouw zal moe ten worden afgebroken. De politie i i is voorlopig gestationneerd bij dc drinkwaterleiding op Katendrecht. I In de omgeving van de Nassau- kade kwamen de Rosestraat, de Oranjeboomstraat en omliggende straten blank te staan. De Maas- i bruggen stonden eveneens blank. Mensen gingen over de spoorbrug gen naar de stad. i De Maastunnel kon vrij van het water worden gehouden. Het ver keer op dc Strevelsweg werd ech ter gestagneerd doordat de tun nel onder de Groene Hilledijk vol liep. Ook het Zuidplein kwam blank te staan. Op de Beyerland- selaan brak de riolering. I Op de Groene Hilledijk kwamen vele kelders onder water te staan. De holling van de Brede Hilledijk verzakte en een stenen trap stort te in. De kaden van de Rijnhaven en de Maashaven zakten gedeel telijk in of werden ondermijnd. In de Putselaan woelde liet op dringende water uit de Maashaven de grond zodanig om. dat de spoor- en tramlijnen werden ontzet. mïM V„r mil Tiii kei I ROTTERDAM. Naar wij bij het ter perse gaan van deze editie ver nemen heerst er op liet eiland Goe- rec-Overflakkee een noodtoestand. Mensen uit Stellendam, Ouddorp en nog een plaats zijn met bootjes naar de dijk gebracht. Naar schatting zijn veertig personen op dit eiland om het leven gekomen. Een gedeelte van de huizen is weggespoeld. Men heeft dringend behoefte aan voedsel en drinken. De haven van Goeree is niet meer te bereiken en de snelste methode om hulp te bieden schijnt van Rot terdam uit te kunnen geschieden. Afslachten van vee Onder leiding van de directeur van het openbaar slachthuis te *s-Graven- hage. tevens hoofd van de keurings dienst voor vee en vlees, is een com missie gevormd om het uit de getrof fen gebieden te evacueren vee. dat voor slachting in aanmerking komt. te doen slachten en verkopen. Deze commissie zal haar diensten belange loos verrichten. De hulp en bijstand aan de door de watersnood getroffenen is begonnen, zodra de eerste berichten over de watersnood] wereldkundig werden; en zij namen in omvang en intensiteit toe, naarmate de afmetingen van de ramp zich duidelijker afte kenden. De burgerzin, waarvan het Nederlandse volk bij zware beproevingen steeds op zo verheugende wijze beeft blijk ge geven. doet zich nu ook weer op treffende wijze gelden. Het heeft al dadelijk de aandacht getrokken hoe snel de verlofgan gers gevolg hebben gegeven aan de oproep om terug te keren en hoe voortreffelijk hun stemming was. Tegelijkertijd regende het alom uit het land berichten omtrent acties van allerlei kant. Reeds gisteren zijn in tal van plaatsen inzamelingen ge houden en vrijwel alle niet getroffen steden en dorpen zullen vermoedelijk vandaag of de komende dagen volgen. Het Rode Kruis in het centrum en het Zuiden van het land heeft al vroeg gisteren al zijn colonnes j opdracht gegeven, zich voor hulp j gereed te houden, intussen zijn al verscheidene colonnes naar de noodgebieden vertrokken. De gezamenlijke vakbeweging heeft haar leden opgewekt, in de komende weken enkele uren over te werken ten bate van de slacht offers vari de watersnood. 's-GRAVENHAGE. Dc Cana dese ambassade heeft vanavond het volgende meegedeeld: „Na een per soonlijk bezoek aan de door de wa tersnood getroffen gebieden van Zuid-Holland, heeft de Canadese ambassadeur, mr. Thomas Stone, de Nederlandse regering doen weten, dat de Canadezen elke hulp, die in hun vermogen ligt en die kan bij dragen tot verlichting van deze ern stige en tragische nationale calami teit. zullen verlenen." (Van een onzer verslaggevers) zen naar Staveren, de tramverbin- Het treinverkeer heeft overal in ding van Rotterdam met de Zuidhol- West Nederland, maar uiteraard het iandse eilanden en verder alle bus- meest in de provincies Zuid-Holland. Noord-Brabant en Zeeland zêer veel eilanden, te lijden gehad van de storm en de j In Zeeland en op de Zuidhollandse daaropvolgende watersnood. In Zee- eilanden is de situatie uiteraard het land was Zondagavond elk openbaar i ernstigst. In de Kreekrakdam, die de verkeer gestremd. Bussen noch trei- verbinding vormt tussen Noord Bra- nen reden daar. sinds de situatie zo bant en Zeeland, zyn vier gaten ge- ernstig was geworden, dat vrijwel slagen die een totale omvang hebben alle wegen en vele spoorbanen en van duizend meter. En ook in de dam zelfs ook vrij hoge spoordijken door tussen Zuid Beveland en Walcheren, het water werden overspoeld. de Sloedam, is een gat van een der- Van de belangrijkste, overige strem- gelijke omvang geslagen. Bij Wil- mingen kunnen wij noemen: Rotter- 1 lemsdorp. ten Noorden van de Moer- dam-DP—Breda. Gouda—Rotterdam, dijk. is de spoorbaan volledig over- Schiedam, Hoek van Holland, Gel- 1 stroomd. Nog afgezien daarvan 1- De Nederlandse Bioscoopbond heeft zijn hele collecte-apparaat in dienst gesteld van de getroffenen. Overal in de universiteitssteden hebben de studenten gelegenheid, zich voor hulpverlening aan te melden. Volgens de berichten wordt hiervan op ruime schaal gebruik gemaakt. Ook de Stichting 1940'45 heeft haar gehele collecte-apparaat in werking gesteld voor de slacht offers. Er zijn ook berichten omtrent buitenlandse hulp. Zo is de Care, de Amerikaanse hulporganisatie, in werking gekomen; dekens en voed- Verheugend is de deelneming juist in die steden, die zelf vroeger door rampen zijn getroffen. Arn hem. zo deerlijk geteisterd door het oorlogsgeweld, is in volle actie om zijn bijdrage aan de hulpverlening te geven. Reeds is een sleepboot aangeboden. Waarschijnlijk welkome hulp is aangeboden door de burgemeester van de Wieringermeer: evacuatie adressen voor mensen en vee. Wie weel, hoe de toestand b.v. bij Slie- ontruimd, aangezien de muren Lage Zwaluwe, het veer van Enkhui - dermalsenSliedrecht, Roosendaal— daar ook het bovenleidings-stroomnet ^recht en op tal van eilanden is, Evacuatie is in volle gang ken. Commandotroepen uit Roo sendaal en de genie poogden in de vooravond met rubberboten 't ge- isoleerde gebied te bereiken. De hulpactie wordt van Steenbergen BERGEN OP ZOOM. - Hoewel U'j,f'ijjG, om Dinteloord zUn een volledig beeld van de over. doorgebroken, waardoor de Anna. stromingen in West-Noordbrabant Dolder de carolinapolder en de Randpolder langs het Volkerak zijn ondergelopen. Er zijn drie lijken onklaar geraakt. Het treinverkeer bij het station i Rotterdam-Maas is geheel onmoge- 1 lijk gemaakt doordat dit station ten gevolge van breuk in de IJsseldijk bij Nieuwerkerk (Zuid Holland» is overstroomd; ook de spoorbaan staat in die omgeving geheel onder water. Bij Woensdrecht zijn twee gaten in de spoorbaan geslagen door het was- sende water. In Dordrecht is tussen het station en de brug over de Mer- i'ede de baan door het water onder- weet hoezeer ook het vee een veilig onderkomen nodig heeft. De Nederlandse jeugdherbergcen trale heeft alle jeugdherbergen in en nabij het getroffen gebied be schikbaar gesteld voor de slacht offers. Het Rode Kruis, de Stichting 1940'45 en de Nationale Commissie voor de vluchtelingenhulp, doen een dringend beroep op de afdelingen en plaatselijke organisatie, voor de wede de baan door liet water onder- colwten on inzamelineen onder- •^SSt tSSTï'SSr'a I «STSSi. opdat electrische bovenleiding defect ge- het wel zeker dat dit gebied, met Zeeland, het ernstigst door de wa tersnood is getroffen. Vele polders zijn ondergelopen en de ravage is ontzettend. Volgens de officiële, berichten zijn in het gebied ten Noorden van Bergen op Zoom. in Halsteren. 17 personen om het le ven gekomen. Het aantal slacht offers is echter hoogstwaarschijn lijk meer dan het dubbele. Tien tallen boerderijen zijn vernield- Honderden stuks vee zijn omge komen. De gemeenten Nieuw.Vossemeer 30 sleepboten naar rampgebied van nood heeft blijk gegeven, op dit en St. Philipsland en de bijbeho- ogenblik meer bloeien dan ooil. Laat re"de Polders zijn volledig van de i„i.„, buitenwereld afgesloten, In Nieuw ieder geven wat hij kan missen ten r .o Gr f Vossemeer wonen 16 a 1700 men- bate van de slachtoffers, in geld uf sen 0ver de toestand aldaar is in goederen. Laat ieder doen. wat hij niets bekend, omdat sedert Zon- kan doen om de nood te lenigen en de dagmorgen alle contact is verbro- schade te herstellen. En laten de uit- muntende waterstaatkundige dien sten. die wij rijk zijn, al hun kunde en al hun energie aanwenden om dat kleine stukje op de landkaart, dat Ne derland heet en waaraan ons aller hart hangt, nog beter te beschutten en te beveiligen tegen de Noordzee, zo grillig in haar gunst en ongunst. Maar nederig moeten wij ook zijn. Er is een trotse uitspraak: God schiep de wereld, behalve Nederland, dat de Nederlanders zelf hebben gemaakt. Welnu, alle mensenwerk is feilbaar en onvolmaakt. Ten diepste doordron gen, van dit besef moeten wij pogen, er van te maken wat er van te maken is! geborgen. Meer dan honderd stuks vee zijn verdronken. Er is drin gend hulp nodig om de mensen te redden, maar ei- zijn geen boten. Zevenbergen .wordt gedeeltelijk per trein geëvacueerd naar Roo sendaal. In Maaden en Drimmelen zijn 200 mensen geïsoleerd. De wegen in West-Brabant zijn thans vol met vluchtelingen en vee. Bussen rijden af en aan naar Roosendaal, waar allen worden opgevangen en zo goed mogelijk worden ondergebracht. DEN HAAG, De directeur- j generaal van het Rode Kruis van j België, de heer Dronsart, heeft het Na overleg tussen gemeentelijke Nederlandse Rode Kruis hulp aan- autoriteiten van Maasbracht en het Ministerie van Binnenlandse Zaken is een beroep gedaan op sleepbootkapiteins in deze haven. Het resultaat is, dat nog Zondag avond een dertigtal sleepboten uit Maasbracht naar de getroffen ge bieden zal vertrekken. Daarom zul len de sluizen in de Maas, die nor- j maal op Zondagavond gesloten zijn worden geopend. raakt. Ook het internatiopale verkeer on dervond ernstige belemmeringen. De boot van Hoek van Holland naar Harwich voer niet. daar alle loods- diensten werden gestaakt Bovendien zou geen trein de Hoek kunnen be reiken en is het treinverkeer van de British Railways van Londen naar Harwich door overstromingen geheel onmogelijk gemaakt. De treinen naar en van Parijs re den Zondag van Roosendaal via Den Rampenfonds. Bosch en Utrecht naar Amsterdam. De trein uit Zwitserland en Duits land. die normaal tot Rotterdam doorrijdt, ging slechts tot Utrecht. Vandaar moest verder in locale trei nen worden gereisd. Wij kregen de indruk, dat hoewel bij de Nederlandse Spoorwegen bij zonder hard wordt gewerkt om voor deze acties zoveel mogelijk worden gebundeld Dit verzoek geldt ook voor alle andere organisaties, die zich met dit nuttige werk willen bezig houden. Een Mitchell van de marine luchtvaartdienst heeft vanmiddag bij Nieuwe Tonge rubberboten uit geworpen boven geïsoleerde boer derijen. Zij, die rechtstreeks gelden wil len storten, kunnen dit doen op giro 9575 ten name van het Nationaal Engeland stuurt 10 helicopteres DEN HAAG. De Britse ambas- geboden en heeft verzocht op te geven, op welke wijze deze hulp kan worden verleend. Tussen Noordwijk en Katwijk- werd de O.D. 13 op het strand geworpen. Prinses Wilhelmina naar Zeeland DEN HAAG. Namens H.M. I de Koningin brengt Prinses Wil- I helmna Maandag en Dinsdag een I bezoek aan de door de watersnood I getroffen gebieden in Zeeland. zover mogelijk alle storingen weer op sade deelde mede. dat de Britse Ad- te heffen, op het hoofdkantoor van „ImHtelt tien helteoptére. aal zen- de NS te Utrecht Zondagavond laat I nog geen volledig beeld bestond van den 'er hulpverlening aan de ge- de omvang van deze ramp. troffen gebieden. a m ««ÉËNÉ (Van een onzer verslaggevers) Zondagavond om tien uur had de president van de Nederlandse Spoor wegen een meer volledig overzicht van de situatie. Hy bleek toen zeer somber gestemd te zijn over de schade die is aangericht aan het baanvak van Rotterdam naar Breda. Vooral de lijn DordrechtMoerdijk heeft te lijden gehad. Herstel zal vooreerst niet mogelijk zijn. Optimistischer bleek de heer Den Hollander ten aanzien van de stremmingen bij Nieuwerkerk. Het water was daar ter plaatse reeds 97 centimeter gezakt; goederenver voer zou er in zeer beperkte mate wellicht weer mogelijk zijn. Ook de schade aan de lijn op de Sloedam en nabij Vlissingen blijkt nogal mee te vallen. N.S.-inspecteurs ter plaatse hebben bericht dat zij de schade locaal kunnen herstellen. „Overigens blijft het verkeer in de gehele provincie Zeeland een groot vraagteken," aldus de heer Den Hollander. Voor het binnenlands verkeer zijn i hun eigen weg. tot Maandagavond de volgende nood- .P® P'e'n van Amsterdam naar Pa- „f... rijs rijdt eveneens over Utrecht. Al- voorziemngen getioffen. vaar noi- weer moeten reizigers uit Den Haag maal spoorwegverkeer uitgesloten is 1 en Rotterdam zien in Utrecht te ko- zullen zoveel doenlijk bussen worden men Vertrektijden daar: 7.50, 10.49 ingelegd. In hoeverre deze verbindin- 15.32 en 20.49 uur. gen betrouwbaar zijn is echter niet JÉj te zeggen. Van Rotterdam naar het 'ff Zuiden en verder naar Zeeland kun- H' nen geen bussen rijden, omdat op die W trajecten ook de wegen zeer bescha- j digd, dan wel ondergelopen zijn. Het verkeer op dat traject wordt Maan- ;J dag zoveel mogelijk omgeleid via a,ulluuuul Ull z.«.i vcrmuc- i Den Haag-Utrecht-Den Bosch.' Deze delijk Maandagochtend binnenko- snnnrliin ?.al MaanHaP Hn« 7ppr 7waar mor, nïni „AAt-el-.. -ie. Daar een deel van de spoorweg steiger in Hoek van Holland is weg geslagen ondervindt het spoorweg verkeer daar nog meer moeilijkhe den dan door het uitvallen van de boten Hoek van HollandHarwich reeds waren ontstaan. De Zaterdag avondboot uit Harwicht zal vermoe- spoorlijn zal Maandag dus bezet zijn. Nadere regelingen worden Maandagavond bekend gemaakt. Reizigers, die in de loop van Maandag naar het buitenland willen, dienen er rekening mee te houden, dat geen enkele trein van Rotterdam uit vertrekt. Zo zal de trein die nor maal van Den Haag naar Bazel rijdt nu uit Roosendaal vertrekken. Ver trek daar 10.32 uur. Reizigers die deze trein anders in Rotterdam of Den Haag bestijgen moeten nu via een grote omweg (over Utrecht etc.) Roosendaal zien te bereiken. Duitse treinen naar Hoek van Holland gaan nu via UtrechtGouda naar Den Haag S.S en stoppen daar. In omge keerde richting vertrekken deze treinen nu ook uit Den Haag S.S. en wel beiden om 2000 uur Maandag avond. In Utrecht wordt de trein ge splitst en kiezen de delen naar Ham burg etc. en naar Zuid-Duitsland elk kend te maken. men. Echter niet vóórdat de nu aan de kade liggende boot uit Hoek van Holland is vertrokken, omdat slechts één schip daar tegelijkertijd kan me ren. Reizigers voor de vertrekkende boot van Maandagavond zijn per bus aangevoerd. Evenzo zullen binnenko mende reizigers per bus worden af gevoerd. De trein van Rotterdam-Maas naar Emmerik—Frankfort vertrekt uit Den Haag S.S. om 15.10 uur Maan dagmiddag. De trein uit Duitsland naar Nederland komt in Den Haag S.S. binnen. De „Skandex", de ex presse-trein naar Skandinavië ver trekt Maandagochtend 7.30 van Den Haag S.S. De „Reingoldexpress" rijdt eveneens van Den Haag S.S. af en wel om 6.39 Maandagochtend. Hoe het verkeer Dinsdag, zowel in het binnen- als in het buitenland zou zijn hoopt men Maandagavond be-

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2