KEES BROEKMAN E lii opees kampioen Prachtig succes over de gehele inieWrm der Voort tweede, Huishes vijfde van Wim van der Voort leidde het klassement na de eerste dag Situatie in Dordrecht niet meer kritiek Sleepboot „Schelde" op strekdam gezet AH0Y-HALLEN: Warmte en rust na uren van ontbering WATERSNOOD-EDITIE VAN MAANDAG 2 FEBRUARI PAGINA 7= Hamar 1955 was een Nederlandse aangelegenheid Van onze sportredacteur HAMAR, Zondagavond. Een intens gelukkige Kees Broekman reed blootshoofds en getooid met een enorme lauwerkrans in kalm tempo langs de propvolle tribunes, die hij een half uur van te voren in topsnelheid gepasseerd was, toen hij in volle ren was naar de Europese titel. Lachend en met de armen zwaaiend dankte hij de voor de golven van geestdrift, die de duizenden Noorse toeschouwers gul, har telijk en volkomen gemeend over de nieuwe Europese kam pioen uitstortten. Elier dronk de nieuwe kampioen, de eerste Nederlander, die ooit een Europese schaatstitel tot nu toe bemachtigde, de waardering in, die allen voor zijn formida bele prestatie voelden. En dicht bij hem op de baan stond Wim v. d. Voort in zijn bruine trainingspak met een grijns van genoegen op zijn doorgaans zo kalm gezicht, blij en te vreden met zijn tweede plaats, even tevreden als Anton Huiskes het was met zijn vijfde positie. Drie Nederlanders bij de eerste vijf! De Noorse hegemonie van vijf achtereen volgende kampioenschappen eindelijk gebroken. Er is van daag een dag van glorie voor de Nederlandse schaatssport geweest! Grandiose 10.000 beslist Er was een landgenoot, die Zaterdagmiddag toen Kees Broekman zonder valpartijen de 500 meter uitreed, waarbij hij warempel ook nog een zeer dragelijke tijd had gemaakt, uitriep: „De zaak is beslist. Kees is kampioen!" Hiermee was de situatie wel zeer scherp gesteld, maar in wezen school er waarheid in die uitroep Broekman kon redelijkerwijs dit kampioenschap alleen dan ontgaan, indien hij een zo ma tige 500 meter reed, dat hij een bijzonder grote achterstand kreeg in te lopen. Zodra bleek. WIM VAN DER VOORT een goede tweede dat dit niet het geval was ston den zijn kansen oneindig veel beter. Maar intussen stond Wim v. d. Voort na de eerste dag bovenaan in het totaal klasse ment en na de vandaag eerst verreden 1500 meter troonde hij daar nog. De kaarten kwamen al spoedig open op tafel te liggen. Broekman lootte de eerste rit van de 1500 me ter tegen de Hongaar Loering en scherp geconcentreerd perste hij er een formidabele tijd uit (2.20.1), waarbij hij op het nu veel betere ijs een scherpe eindsprint produceer de. En zijn anders zo vlakke wed strijd gezicht toonde nu felle wils kracht, Voorlopig kwam alleen Roald Aas in zijn buurt met 2.20.5. zodat Wim v. d. Voort zich op Broekmans tijd kon richten. Om een kans te hebben bij de aanvang van de 10.000 meter zijn voorsprong tot redelijke proporties vergroot te hebben moest v. d. Voort de tijd van Kees Broekman duidelijk over treffen. Hij reed voor alles wat hij waard was. Tegen de zelf nog niet kans loze vechter Ivar Martinsen werd het een prachtige race. De rijders waren zo gespannen dat er drie valse starts voorkwamen, twee er van op rekening van de nerveuze Noor. Toen beiden eindelijk cor rect gestart waren bleek Martinsen een snelle voorsprong te hebben genomen, maar v. d. Voort riep zijn langere, sterkere slagen op de rechte einden en zijn gladdere bochtcntechniek te hulp om de witte muts van zijn tegenstander halverwege de race achter zich te krijgen. Via een schitterende eindsprint, waarin de sterke Westlander zijn uiterste krachten inzette, repte v. d. Voort zich in 2.19.5 over de eindstreep en had hiermee de 1500 gewonnen in een tijd die 0.6 sec. sneller was dan die van Broekman en die hem een totale voorsprong in het algemeen klas sement garandeerde, welke neer kwam op 16.8 sec. Broekman moest dus de 10.000 meter ten minste 16.9 sec. sneller rijden dan v. d. Voort, om zeker te zijn van de Europese titel. Het leek een hele voorsprong van v. d. Voort, maar Wim, Klaas Schenk en Kees Broekman wisten alle drie precies even goed, dat Kees normaliter omstreeks 20 sec. sneller is op de 10 km dan Wim en dat het dus onwaarschijnlijk was, dut Broek man deze titelkans niet grypen Van der Voorls voorzichtige politiek Voor Kees Broekman en Wim v. d. Voort, in de baan kwamen voor de beslissende races was het wachten echter nog op do tijd van Huiskes Deze man uit Overijssel moest er voor zorgen een aan zienlijk betere tijd te maken dan zjjn concurrent voor een goede plaats in het eindklassement. Ivar Martinsen, gedaan had. Deze Noor, op de gebruikelijke onstui mige manier aangemoedigd, was met. 17.44 uit de bus gekomen. Een verdienstelijke tijd, veel beter dan Aas, iets beter dan Pajot en on eindig veel gunstiger dan de Zweed Strom, die door de energieke Noor bjjna ingelopen werd. Een presta tie op zo'n 400 meter baan. Maar Anton Huiskes draaide de toeschouwers een serie ronde tijden voor ogen, die stukken gun- siigor lagen dan die van Martin sen. Bij de Noor was er weinig variatie geweest. Hij draaide in •12 of 43 seconden rond, maar Huiskes kwam slechts by vergis sing en dan nog een enkele maal in de 43 en strooide er lijden van 41 tussendoor, waardoor hij 24 se conden binnen de prestatie van Martinsen bleef: 17.20 was de tyd van Huiskc-s en dat hij zowel Mar tinsen als Haugli in de slotrang- sohikkir.g voor moest laten gaan ligt waarlijk niet aan zijn schit terende 10.000 meter, eerder aan zijn matige 1500 meter. Hij bleef wel 10 seconden boven zijn sche ma. dat dus op 17.30 gebaseerd Direct na Anton Huiskes kwam Kees Broekman met de Oostenrij ker Offenberger in de baan. Hij had een schema van 1717 opge steld aangepast aan Huiskes' tijd- Indien hij een tijd maakte, welke in de buurt van dit schema bleef, was hij zeker van zijn titel Want v d. Voort, wiens aanleg voor de 10 000 meter beperkter is zou deze tijd beslist niet kunnen maken. Broekman reed inderdaad gran dioos. Van de 25 ronden reed hij er 15 in 41 seconden en alleen de allerlaatste duidde op een nade rend einde van zün schitterende prestatie op de lange afstand. Zijn houding, veerkrachtig, soepel, tech nisch prachtig, wekte wel even veel bewondering als zijn mach tige aanzet. In 12 formidabele sla gen sJoeg bij zich door de rechte einden heen en diep doorbuigend gleed hij in prachtige cadans door de bocht. Een menselijke machine. die geen moeiiykhcdcn scheen te kennen. Maar in de allerlaatste onde zak te Ineens zijn rondetijd tol 43 te rug en de eindrush had iets krampachtigs. Doch aan z'yn voor andoren onbereikbare tjjd van 17.13 seconden deed da. weinig af. Op dat moment was Broekman al Europees kampioen, want met. al leen had hij de kleine parmantige Offenberger geheel ingelopen en met 40 seconden geklopt, maar het was nu duidelijk, dat V. d. Voort, met geen mogelijkheid een tijd zou kunnen maken, die verder dan 16.8 seconden boven de tijd an Broek man zou komen te liggen. De waarheid dient erkend dat Wim v. d. Voort, dat ook niet eens geprobeerd heeft. Hij vertelde ons na afloop, dat hij ziende hoe geweldig soherp de tijd van Broek man geweest was welbewust ge noegen had genomen met de tweede plaats en zich bepaald had tot verdediging van die po sitie. Met Klaas Schenk had hij berekend, dat ccn schema van 17.55 genoeg moest zijn voor het behoud van zijn fraaie tweede plaats. En dat is inderdaad gelukt, want hoe wel V. d. Voori niet zo best reed en halvr-rwege dc race reeds de li» seconden aan Broekman \erlo- ren had, welke hij bij de aanvang op hem voor was geweest, bleef hij met 17.50.2 royaal binnen de grenzen van z-ijn eigen schema tijd én kon hij de tweede plaats in het eind klassement behouden. ITtiugli deed intussen nog wel oen fanatieke poging hij reed tegen V'. d. Voort om daarin verandering te brengen en met 17.38.7 kwam hij uitstekend voor de dag. maar de voorsprong, die de Nederlander op hem had in de to taal klassering was te groot, voor hem. De uitslag van de 1500 me ter is: 1 Wim v d. Voort 2.19.5; 2. Kees Broekman 2.20,1; 3 Roald Aas 2.20.5: 4 Carl Erik Asplund 2.22.3; 5 Ivar Martinson 2.22.4; 12. Anton Huiskes 2.25.0; 15. Gerard Maarse 2.26.2. Het eindklassement luidt: 1. en Europees kampioen Kees Broekman 199 650 pnt.: 2. Wim v. d. Voort 200.690 pnt3. Ivar Mar tinsen (Noorw.) 202.067 pnt; 4. Sverre Haugli i Noorw 3 202.652 pnt.; 5 Anton nuiskes 202.883 pnt. Sneeuw en ijzel drukten lijden en sfeer op de eerste dag Een nat startpistool bedierf Gerard Maarses hans op een sprintzege (Van onze sportredacteur) HAMAR, ZATERDAGAVOND. Wim v. d. Voort is te optimistisch geweest. Er is wel sneeuw gevallen. Veel sneeuw zelfs, die uit een strak grijs wolkendek bijna de gehele Zaterdag traag maar ge stadig neerdwarrelde op de met zoveel zorg en kunde gereed gemaakte ijsbaan, waar auto-bulldozers en sneeuwploegen de strijd tegen het witte vlokkenleger aanbonden, de vijand inderdaad terugdrongen, maar deze slag toch niet geheel winnen konden, omdat het natuurlijk geen doen was na iedere rit van 500 en 5000 meter de hele baan opnieuw vrij te maken. Er ligt hier in Hamar nu 1 meter sneeuw. Elke auto heeft sneeuwkettingen, elke inheemse voetganger is een sleebestuurder geworden. Maar hoewel veel sneeuw de Noor gelukkig kan maken, stonden de gezichten der Noorse schaatscracks halverwege de Europese kampioen schappen bepaald mistroostig. Deze dag was min oi meer een debacle voor Noorwegen geworden, want het algemeen klassement na de 500 en 5000 meter gaf aan, dat VVim v. cL l ooit de leiding had, dat de 21-jarige Weense schoen maker Franz Offenberger op de tweede plaats stond, dat Kees Broekman met minimale achterstand de derde positie innam en dat de eerste Noor, Ivar Martinsen, pas als vierde geklasseerd was. KEES BROEKMAN Europees kampioen meen klassement met de 1500 me ter nog altijd zijr> beste troef vlak voor de deur. Wij kunnen ons Broekmans nervositeit na de 5000 meter bij nader inzien toch wel begrijpen. De uitslag van de 5000 meter 1. Kees Broekman 9.05.0; 2. Offen berger 9 11.7; 3, Wan van der Voort 9.12.3; 4. Sverre Haugli 9.13,5; 5- Amton Huiskes 9.16.5; 7. Martinsen 9.21.0; 14. Gerard Maarse 9.41.8. STADSNIEUWS ronde, die in 45 seconden ging, was niet zo snel als hij gehoopt ha«L Vandaar zijn derde plaats in het klassement van de eerste dag. van daar zijn bezorgdheid om niet zo zeer tegenover Offenberger. die wel een sneller maar geen regel matiger 5000 meter reed. als wel tegenover Wim v. d. Voort, derde op die afstand. Zelfvertrouwen Want Wim v. d. Voort, reed deze eerste dag onder een goed gestern te. Hij bofte met de indeling, reed de 500 meter in de derde, de 5000 meter in de vierde race. toen bet Ijs beter was dan later in de race. En het zelfvertrouwen, het juichen de gevoel dat het „ging", soepel zonder forceren, zonder moeizaam zwoegen stond hem op het gezicht geschreven. Een vierde plaats op de 500 m, een derde op de 5000 me ter. terwjjl Pajor. Aas. Haugli. Houdt. Asplund betekenend slecb- ter tijden maakten versterkten zijn moreel nog aanmerkelijk. Na twee races stond hij eerste in het alge- j EERVOL ONTSLAG B. en W. stellen de Raad voor, aan de heer J. F. Posthuma, met ingang van 1 Febr. '53, eervol ont slag te verlenen als lid van het College van Curatoren der ge meentelijke lycea. Voorts wordt voorgesteld, aan de heer J. F. Ekering met ingang van 1 Mei a s. eervol ontslag te verlenen uit riin betrekking van tijdelijk leraar in het maehmeschrijven aan de Ge meen' elüke Centrale School voor Machineschrïjven en Stenografie; verder, met -ingang van 1 April a.s. aan de heer D. K. H. Thierry, onderwijzer aan de openbare school voor g.l.o. Van Heutzstraat 12. Ten slotte stelt het College voor, de benoeming van mej. L. H. Do renbos, te Hoensbroek, tot onder wijzeres aan de openbare school voor g.l.o. Terwest en straat 105. in te trekken, daar zij deze benoe ming. wegens vertrek naar Indo nesië, niet aanneemt. Hel Weer Er is tóch nog c gevoetbald Eerste klasse Afd. A. GVAV—NEC 4—0 Afd. B. Go AheadElinkwijk 11 VitesseBe Quick(G.) 22 EnschedeHeerenveen 22 Broekman was niet content Op zeer stroef ijs werd aan de 500 meter begonnen ten aan- schouwe van duizenden toeschou wers, die wel de sneeuw maar niet de koude moesten trotseren, want de temperatuur was in 1 dag van 14 graden vorst tot. rond het vries punt opgelopen. Anton Huiskes, onze slechtste man op deze afstand bofte even hard als onze snelste sprinter (Gerard Maarse) pech had. Want terwijl Huiskes op een pas geveegde baan als eerste reed. kwam Maarse pas in de elfde, en laatste rit aan de beurt. Huiskes deed het niet kwaad voor ziin doen, 46.9, doch Maarse. die in normale omstandigheden 2 volle seconden sneller is dan Huiskes, werd door het ongeluk achter volgd. Z\jn eerste start was vals en starter Roos moest hem terug schieten. Daarna weigerde hét pistool tot tweemaal toe. zodat pas de vierde start geldig was. Nerveus geworden verloor Ge rard toen enkele kostbare tien tallen van seconden, en toen hij eindelijk weg was, reed hy zon der snelheid en overtuiging. 46.2 was het gevolg. Dat was triest voor Maarse, die alleen om zijn sprintercapacitei ten in de ploeg gekozen was. Maar beslissend was het niet, want Ne derland keek in de eerste plaats naar Broekman. V. d. Voort en Huiskes, en naar de concurreren de Noren. Voor Kees Broekman ging het er om op deze voor hem moei lijke afstand zo min mogelijk te verliezen aan Hodt, Martinsen en Haugli en aan Wim v. d. Voort. Dat is goeddeels gelukt. Kees had een magnifieke start gehad, viel a.h.w. in het schot en reed beslist, en tameiyk soepel naar de finish in de voor hem zeer behooriyke tyd van 46.8 secon den, maar Wim v. d. Voort van huis uit toch wel meer sprinter dan Broekman werd onze beste man op de 500 me ter door in fraaie st«l slechts 45.4 te gebruiken, voor deze race, waarbij hij Haugli ei royaal uitreed. Drie rijders wa ren hier sneller dan V. d. Voort; de 19-jarige Fin Saloncn en de Noren Hodt en Martinsen. Zo werd de uitslag van de 500 me ter: 1. Salonen, 44.4. 2. Hodt 44.8, 3. Martinsen 45.3, 3. 4. V. d. Voort 45.4, 5. Saloma 45.7. 6. Offenber ger 46.1. 7. Maarse 46.2, 9. Broek man 46.8 en 12. Huiskes 46.9. In de namiddag van Zaterdag, terwijl de neerslag aarzelde tus sen regen en sneeuw by een baan, die met elk kwartier slechter werd en waarop de sneeuw en Jjzel als één koek aan ys en schaats vast kleefde, is de 5000 meter verreden. En daaronder was als venvacht het duel de stryd tussen Haugli en Kees Broekman. Kees Broekman was ontevreden Laat ik beginnen met het slot; een Kees Broekman die nerveus door zün kleedkamer heen en weer beende, ontevreden over zichzelf, over het Us, de organisatie (die toeh goed was), de loting, zyn tac tiek. ontevreden over alles. Dat be vreemdde. want Kees had Haugli geklopt in een merkwaardige race. De Noor hoopte Broekman by ver rassing te kunnen kloppen door van stond af aan het tempo tot in het krankzinnige op te voeren. De eerste ronde, waarvoor de geducht- ste cracks ter wereld nog altnd een 64 of 65 seconden nodig heb ben op deze lange afstand ging in 62 seconden onder Haugli's teel beenslagen door. En met een ont- zaggeiyke krachtsexplosie Ulde de verbeten Noor wel drie ronden lang verbluffend snel over het üs. Zyn rondetijd: 42.42.43. Het publiek schreeuwde zich de kelen rauw. Broekmans achterstand groeide uit tot 30 meter en er kwam iets krampachtigs in het rüden van on ze landgenoot. Maar niet lang. Langer werden zijn slagen, glü- dender ook. Al In de 4e ronde haalde h»j 1 seconde van zijn ach terstand weg en door ronden lang constant in 43 seconden te draaien lag hij na 3OÖ0 pieter al 4 seconden voor bü Haugli. die eigenlijk al in de vierde ronde door de knieën ging. toen hij niet verder dan 30 meter van Broekman kon weg vluchten. Wie weet als de Noor zyn fantastische sprong 1 of 2 ron den langer had kunnen volhouden, dan was wellicht Kees een gesla gen man geweest. In elk geval won Broekman royaal. Maar zijn slot- Verwachting tot Maan dagavond. Verder afnemende wind Aanvankelijk in het Zui den en Zuidwesten van het land krachtige, geleidelijk verder afnemende wind tus sen Noordwest en Noord. Elders overwegend matige Noordeiyke wind. Wisselend bewolkt met enkele buien. Dezelfde temperaturen als gisteren of iets lagere. Zon op S.19, onder 17.29. Maan op 21,37, onder 9.13. Barometer alhier heden nacht 0.00 uur: 757 mm. Hoogwater te Scheveningen 2 Febr. Ie hw. 5.17, 2e hw. 17.25 LAATSTE BERICHTEN Het gemeentebestuur van Dordrecht deelde te middernacht mede, dat de toestand niet meer kritiek was. De gaten in de Noordendijk, de, Kildijk en de Kilkade, zomede bij de Wieldrecht en de Zeehaven zijn gedicht. Hulp, die nog voortdurend van alle zyden wordt aan geboden, heeft men niet meer nodig. Verder werd over Dordrecht nog het volgende vernomen: Het tweede hoge tij liet 2.82 meter meten, hetgeen aanmerkelijk minder was dan gisterochtend, toen alle polders ten Zuiden van de YViel- drechtse Zeedijk verloren gingen. De hulpdienst van Dordrecht ver loopt uitstekend. Prins Bernhard sprak te New York Prins Bernhard heeft Zondag middag de plechtige herdenking van de stichting van New York, 300 jaar geleden, met het uitspreken van een rede in de St. Marks Church in the Bowery in het har tje van oud Manhattan geopend. In deze kerk is de eerste gou verneur van Nieuw Nederland, Pieter Stuyvesant, begraven. De plechtigheid werd o.a. bijgewoond door burgemeester Impelliteri-, van New York. Prins Bernhard hield als ere gast van deze wereldstad zijn her denkingstoespraak. De Prins zeide o.a. dankbaar te zyn als vertegen woordiger van Koningin Juliana en haar volk de herdenkingsdienst te mogen bijwonen in de kerk. die staat op de plek van de huiskapel van Pieter Stuyvesant. de bekend ste Nederlandse gouverneur Dit is 'n bewys van de hechte historische banden tussen Amerika en Neder land, die in drie en een halve eeuw groeiden. De Prins greep terug in de his torie tot het jaar 1609. toen kapi tein Henry Hudson in opdracht van de Oost-Indische compagnie op het schip „De Halve Maen". naar Amerika voer en het gebied langs de tegenwoordige Hudson in bezit nam als „Nieuw-Nederland". Prins Bernhard gaf verder enige voorbeelden van plaats- en familie namen, uit vroeger tijd, die thans nog voorkomen of aanwüsbaar zijn als oorspronkelijk Nederlands. Êr zun geen cyfers beschikbaar, aldus de Prins, maar er is zelfs ook geen ruwe schatting te maken van het aantal millioenen Amerikanen, dat van Nederlandse afstamming is. Overspringende op de tegenwoor dige tyd. zeide de Prins o.m., dat Amerikanen en Nederlanders in de stryd in Oost en West tydens de tweede wereldoorlog nader dan ooit tot elkaar zijn gekomen. De Nederlanders zullen nimmer het aandeel der Amerikaanse soldaten in hun bevryding vergeten. De Prins sprak tenslotte als ziin diepste geloof en overtuiging uit, ..dat gemeenschappelijke cultuur en gezamenlijk geloof en streven van de Ver. Staten en Europa een gemeenschap gebaseerd op een erfgoed, waarin de Nederlanders bevoorrecht zijn met een waardig aandeel zullen leiden tot het be reiken van onze gezamenlijke doe len van vryheid, vrede en wel vaart. In de nacht van Zaterdag opkwam vanochtend by Terschellin- Zondag is de sleepboot „Schelde" van de L. Smit Co's Interna tionale sleepdienst, die hulp wilde verlenen aan de „Prinses Beatrix" bij het verankeren in de Nieuwe Waterweg op een strekdam gelo pen en nagenoeg vergaan. Ijlings werd de hulp ingeroepen van de reddingboot „President Jan Leis" uit Hoek van Holland, die de be manning aan boord zou nemen, De sleepboot wordt als verloren be schouwd. De „Prinses Beatrix" van de Mij Zeeland kon wegens het ruwe weer niet aan de steigers komen, en wilde daarom op de Waterweg voor anker gaan. De „Schelde" assisteerde, maar kwam daarby zelf terecht op een strekdam. Om 7 uur zat het schip hier nog op, de lichten waren nog niet ge doofd. De zandzuiger „Ahoy", die in Hoek van Holland ligplaats had gezocht, moet door het botsen tegen de kade gaten in de scheeps huid hebben opgelopen. De Panamese tanker „Barbara" seinde dat aan bakboord een ern stig lek was geconstateerd in de belangrykste pompenkamer en tank 7. Het schip vroeg om assis tentie. Het bevindt zich op onge veer 17 myl ten Westen van Hoek van Holland. De Nederlandse tanker „Tiba". 7000 ton, heeft ten Westen van Breskens zijn roerquadrant. gebro ken. Het schip vroeg sleepboothulp. Ter hoogte van West-Schouwen verkeerde het Finse schip „Bore" zich in nood. Het meet 1380 ton. Reddingboten uit Veere en Oud dorp waren uitgevaren, doch moesten wegens het slechte weer terugkeren. Zondagnacht Is het schip weer vlot gekomen. Het kustvaartuig „Franka II" gerbank in nood te verkeren en werd byna als verloren beschouwd. Aan de reddingboot „Insulinde" werd later dank betuigd, zodat het schip thans waarschynlyk buiten gevaar is.. Het Engelse s.s. „Seabrook" heeft gemeld, dat het zich ten N.W. van Hoek van Holland be vindt en water maakt. Er is geen onmiddeliyk gevaar. Het lichtschip „Goeree" is enkele mijlen afgedreven. Er is grote schade aan boord. De stuurhut is ingedrukt. Er is een waakboei losgeslagen. De boei, die 2% 3 meter groot is, ligt naast de Zuidpier van IJmui- den hoog op het strand. Hoogvliet verrast door het water (Van onze speciale verslaggevers) i Zondag in de voornacht weer- klonken alarmerende kreten in het i Rotterdamse randgebied Hoogvliet. I Bewoners snelden naar buiten en zagen het. kolkende water. I Een panische schrik greep velen j van hen aan. Onmiddellijk trad de I politie in actie, maar zelfs in het bureau van politie kwam het wa ter wel een halve meter hoog. Hierom bekommerden de politie mannen zich echter niet. Zij gin gen eerst hulp aan anderen ver lenen, en die was hard nodig, want de toestand was uiterst critiek. Niet zozeer in de bebouwde kom zelf dan wel op de boerderijen ln de verschillende polders in de om geving. Het water had zo'n enor me kracht, dat heel wat vee werd meegesleurd om jammerlijk in de golven van het opgezwiepte water te verdrinken. Bewoners van vele boerderijen,wisten zich maar nau welijks in veiligheid te stellen. Een van deze boerderijen werd, kort nadat zij was verlaten, door het woedende water meegesleurd. Van de grote bedrijven, zoals de B.P.M. en de Superfosfaatfabriek. werd zo goed en zo kwaad als dat ging. het personeel gemobiliseerd om hulp te bieden waar het kon. In de Heersdijk zaten grote gaten, die met zakken zand en klei wer den opgevuld. Toen wij Zondag middag een bezoek brachten aan Hoogvliet zagen wij zo ver als ons oog reikte één grote watervlakte. De dijkgraaf had uitgebreide maatregelen genomen. Op de dij ken stonden vrachtauto's gereed met klei en zand. Voor meer dan een millioen schade te Vlaardingen (Van een speciale verslaggever Ook in Vlaardingen hebben de storm en het hoge water vee! scha de veroorzaakt. Bij de grote be drijven buiten de spoordijk gele gen. zoals het havenbedrijf Vlaar- dingen-Oosl. de Lever's Zeep Mij, de Bataafse Petroleum Mij. en de Eerste Ned. Coöperatieve Kunst- mestfabriek, zijn alle opslagplaat sen ondergelopen. Alléén al bij de E.N.C.K. wordt de schade op ruim een millioen gulden geschat. Grote voorraden afgewerkte en niet afgewerkte producten zijn door het water ern stig beschadigd. o.a een grote par tij. bestemd voor verzending naar Engeland. De spoordijk bij de Romi-fabrie- ken dreigde het Zondagochtend te begeven én ook bij de tweede keer. sluis bestond ernstig gevaar. De burgemeester nam des nachts alle maatregelen om de bevolking door middel van de radiodistribu tie en met de geluidswagen voor het dreigende gevaar te waarschu wen. In de Vulcaanhaven sloeg de Stad Vlaardingen van de boeien los. Het schip geraakte op drift, maar kon vrij spoedig worden vastgemaakt. Toen bij de Vlaardingse vaart gevaar ontstond, dat het water over de hoge wal zou komen, heeft men de Vaart door het openzetten van een sluis kunnen ontlasten. Enige gaten, die langs de vaart zyn ontstaan, werden gedicht. Uit een losgeslagen olietank stroomde de olie de rivier op, zo dat de politie van Vlaardingen een waarschuwing moest uitgeven dat brandgevaar aanwezig was. De Sunlight Zeepfabrieken en de E-N.C.K. waren Zondag geheel van de buitenwereld afgesloten. 25 Inwoners van Numansdorp vermist Een van de zwaarst getroffen dorpen is het 4500 zielen tellende Numansdorp in de Hoeksewaard. In de loop van gisteren zyn 3000 inwoners geëvacueerd naar de om liggende dorpen. Het merendeel is in scholen en bij familieleden on dergebracht in Klaaswaal. Het wa ter is gisteren nog 40 c.m. geste gen en op enkele plaatsen in de polder had het een hoogte van 2 meter bereikt. De dijken zyn op verschillende plaatsen doorgebro ken. Vermist worden een 25-tal in woners, Aangenomen wordt, dat verscheidene inwoners zyn ver dronken. onder wie een gezin, be staande uit man, vrouw en tien kinderen. De burgemeester ver zoekt dringend hulp van een am- phibievaartuig of motorboot, ten einde degenen, die nog in hun hui zen vertoeven, te kunnen redden. Tal van woningen zjjn ingestort. Toestand op Walcheren ernstig De zeedüken op het eiland Wal cheren zijn op verschillende plaat sen bezweken. De Nieuwe Kerker polder en de Suzanna-polder rijn volgelopen. In de dyk by Ramme- kens zyn ernstige gaten geslagen, o.a. by Veere en Vlissingen. Veere en Arnemuiden staan on der water. Gevaar bij Petten geweken De Hondsbossche en Pettener- zeewering hebben de vloed van gistermiddag goed doorstaan, zo dat het gevaar by Petten als ge weken kan worden beschouwd. Uit Maasbracht zyn 30 sleepbo ten naar de getroffen gebieden ge trokken. De situatie op Texel was gisteravond nog steeds ernstig. Schepen gezonken op de Waal Op de rivier de Waal, aldus wordt uit Tiel gemeld, zün tenge volge van de hevige golfslag in de nacht van Zaterdag op Zondag vier schepen gezonken. Of alle opvaren den zich in veiligheid hebben kun nen stellen is niet bekend. De Rotterdamse Ahoy-hallen, zo dikwüls het middelpunt van vreug devolle manifestaties, zijn nu een verzamelpunt van menselyke el lende. Auto na auto levert hier namelyk een aantal slachtoffers uit de getroffen gebieden af. die na uren ellende en ontbering ein delijk rust krygen. Rust en een warme dronk in de vorm van war me koffie, soep en dan een ylings geïmproviseerd veldbed. Hier ko men de getroffenen aan, de mees- tcn met niets anders dan een tasje of een zak met vlug nog wat by- cengegriste spullen en allemaal met dc herinnering aan de ver schrikkelijke uren, die zy achter de rug hebben. Binnen in het gebouw worden de mannen, vrouwen en kinderen opgevangen door Rode Kruis-zus- ters en andere hulpvaardigen, die hen snel door enkele vluchtige for maliteiten heen helpen en dan zorg dragen voor een plaatsje in de enorme haL Het is flink warm in de grote ruimte, waar de felgekleurde vlag- Van een onzer verslaggevers) gen, die deze hallen anders zo'n fleurig aanzien geven, nu een beet je dwaas van het dak omlaag schy- nen te hangen. De kachels branden op volle warmte en voor zover dit nog niet genoeg is. zorgt de gloeien de koffie voor de rest Maar on danks het feit, dat de aankomst hier een zekere verademing bete kent, hangt er toch een trieste, be klemmende sfeer in het gebouw. Op het moment, dat wy door de hallen zwierven, omstreeks het middernachtelyk uur, werd het iedereen, die niet strikt noodzake lijk hier moest zyn, naar buiten gewerkt om de slachtoffers zoveel mogelijk kans op een paar uurtjes slaap te geven. Al zal daar in de practijk niet veel van terecht ko men, omdat er onafgebroken nieu we geëvacueerden binnenkomen. Er zyn in alleryl 1500 z.g. stret chers (een soort lage veldbedden) neergezet, speciaal voor de getrof fenen uit Zuidland, 's Gravendeel en Spykenisse. Er waren er echter nog vele leeg vannacht en dat was een gevolg van het tragische feit, dat de voorgenomen ontruiming van 's Gravendeel niet volgens de plannen kon verlopen, omdat plot seling de boten, waarmee de eva cuatie moest geschieden, de brug niet meer konden passeren De zieken en zij, die door het trans port erg hebben geleder, worden met ambulance-auto's naar de Rot terdamse ziekenhuizen gevoerd- En zo verstreek voor deze mensen de eerste nacht na hun angstwekkend avontuur. Terwyl zy binnen aan de goede zorgen van het Rode Kruis zyn toevertrouwd, staan'buiten de Ahoy-hallen honderden familiele den van inwoners van de over stroomde gebieden. Allen in de hoop iets te weten te komen van hen die binnen zijn. Of om te zien, of hun verwanten wellicht met een der transporten mee zullen komen. Zü wachten, in een striemende regen. Maar rij blijven staan, want dit kleine beetje water deert hen niet bij de gedachte aan het leed dat over al die anderen is gekomen door zo ontzaglyk veel meer water.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4