Orkaan in Engeland eist
meer dan honderd doden
Passagiersschip voor de
kust van Ierland vergaan
£l£ publieke verkoping
CHEF WERKPLAATS
Rampen in België, Frankrijk en
West-Duitsland
De stranding van de
Michel Swenden
De Luctor zou zijn vergaan
door lek in achterschip
a. GEROUT. STENOTYPISTE
b. AANK. STENOTYPISTE
MAISONMETA
PANDEN
Maandag 2 Februari 1953
ALGEMEEN DAGBLAD
Fag. 8
Noodiveer m geheel West-Europa
Nieuwsdienst Aleemeen Dagblad
LONDEN. Zeker niet minder erg
dan Nederland heeft Engeland te lij
den gehad onder orkanen, stormen en
overstromingen. Ten minste 112 men
sen zijn er in de kustgebieden om het
leven gekomen. Het is waarschijnlijk
dat dat aantal nog zal stijgen. In min
der hevige mate heeft het noodweer
huisgehouden in België. Frankrijk en
Duitsland. Ook in die landen zijn er
slachtoffers gevallen.
Over een lengte van 250 km heefft het
razende water van de Noordzee de Britse
kustverdediging doorbroken. Voor een
deel heeft de ramp er hetzelfde aanzien
als in Nederland. Huizen ziyn in zee ge
stort, boulevards verzwolgen, dijken ge
broken, dorpen geïsoleerd.
Zelfs in het hart van Londen is men
niet voor overstromingen gespaard ge
bleven. £owel in het Westen, het centrum
en het Oosten van de geweldige stad
staan wijken geheel onder water, maar
het water heef', nergens een zo hoge
stand bereikt, dat er sprake is van groot
gevaar voor de bewoners. Slechts in en
kele gevallen is men in Londen tot eva
cuatie overgegaan.
Veel ernstiger is de toestand in andere
delen van het land waar men voortdu
rend nog over moet gaan tot massale
evacuatie en nog steeds doden moet ber
gen. Men heeft daar nog volstrekt geen
overzicht over de grootte van de ramp.
maar werkt onvermoeibaar voort met de
bewonderenswaardige discipline die het
Britse volk eigen is. In de getroffen ge
bieden is het telefoonverkeer grotendeels
gestoord, zodat het zeer moeilijk is om
een overzicht te verkrijgen van de toe
stand. Maar het is in elk geval zeker dat
het aantal doden nog met vele tientallen
zal stijgen.
Op daken, in bomen
Overal langs de Noordzeekust van En
geland kon men hetzelfde beeld zien van
mensen in de vreemdste kledingstukken,
roeiende door geheel of half verlaten
dorpen, op zoek naar slachtoffers. Op de
daken er. in bomen zaten gisteravond
nog honderden hun redding af te wach
ten. Duizenden stuks vee zijn omgeko
men. omdat men geen tijd meer had, hen
in veiligheid te brengen. In hoger ge
legen dorpen zitten zowel de particuliere
huizen als de openbare gebouwen vol
vluchtelingen van wie er velen niets meer
bezitten dan hetgeen zij aan hebben.
Om de handen vrij te hebben voor het
reddingswerk en ter verkrijging van een
beter overzicht van de toestand heeft de
politie Zondag een strook langs de kust,
waar het water het ergst had huisgehou
den. afgezet. Die strook is dertig kilo
meter lang en zes breed. Op sommige
plaatsen staat het water er zes meter
hoog. Niemand wordt in dat gebied toe
gelaten, tenzij hij er heel dringende re
denen voor heeft. Men vreest een her
haling van de overstroming.
Hoger dan ooit
De golven boden toen zij op de kust
afstormden een verschrikkelijk schouw
spel. Zij waren hoger dan iemand ooit
tevoren had gezien en wierpen zich op
de zeeweringen met een onvoorstelbaar
geweld. Terwijl de mensen voor hun
leven liepen, stortten hun huizen achter
hun rug in zee. Vele vluchtenden wer
den. vooral in het gebied vlak langs de
kust. door het water achterhaald en ver-1
dronken.
In het kustdorpje Cley xjjn onge
twijfeld vele doden gevallen in de eer
ste minuten van de overstroming. Er
staat nu ver over de twee meter water
in de straten. Overal drijven de kadavers
rond van vee dat in het water is omge
komen. Het is een afschuwelijk gezicht,
ling.
Duizenden vrachtauto's en bussen en
ontelbare particuliere auto's zijn uit ge
heel Engeland naar de rampgebieden
vertrokken om de mensen daar in
veiligheid te brengen of te voorzien 1
van de eerste levensbehoeften Tien
duizenden militairen zijn de burgerij
te hulp gekomen met bootjes, rubber-
vlotten, voedsel, auto's, radiozenders er
telefoon-apparaten.
Evenmin als het mogelijk is om een
enigszins juiste schatting te geven van
het aantal doden en vermisten, is het
mogelijk om bij benadering te zeggen
hoe groot de schade is. Er zijn zoveel
steden en dorpen door het water
overvallen, dat er op het ogenblik nog
niet eens een gedetailleerde lijst ge
geven kan worden van de plaatsen die
getroffen zijn.
Nood in België
Ook België heeft zwaar geleden
der overstromingen, die voor een groot
deel werden veroorzaakt door dijk
doorbraken. Overal langs de Belgische
kust drong het water van de Noordzee
het land binnen, evenals langs de
Schelde. In het Noorden, bij Knokke
en Heyst. moest de noodtoestand worden
afgekondigd. Alle hotels en zomer
huisjes werden geëvacueerd. Na een
paar uur al was er geen telefonische
verbindingm eer tussen Brussel en
verscheidene plaatsen langs de kust,
waaronder Oostende. Op vele plaatsen
is de kustverdediging bezweken, zodat
het water ongehinderd het land kon
binnenstromen. In de dijken langs de
Schelde zijn zes gaten geslagen, waar
van er enige een breedte hebben van
130 meter. De Antwerpse Scheldetun-
nel stond gistermiddag onder water.
Het aantal doden dat er in België Is
gevallen staat, evenmin als in Engeland
en Nederland, vast. Het is zeker dat er
aan de kust ten minste zeven mensen
om het leven zijn gekomen. Een van de
slachtoffers is een baby, die door een
rukwind uit de armen van zijn moeder
werd geslingerd, in het water werd ge
worpen en verdronk.
Een oude vrouw kwam om het leven
toen zij viel van een keukenkast waar
zij op was geklommen om te ontkomen
aan bet water dat toen al anderhalve
meter hoog stond in de keuken. Zij ver
loor haar evenwicht en kwam in het
water terecht, waar zij verdronk.
Oostende is geheel door het water van
de rest van België afgesneden Electrici-
teit is er niet meer. Twee derden van
de stad staat onder water. Het postkan
toor. de electrische centrale en het
drinkwaterbedrijf zijn bijna geheel door
het water verzwolgen.
Ook de electrische centrale van Ant
werpen staat onder water en is buiten
werking.
Overal in België zijn de verbindingen
gestoord, want ook van sommige kanalen
en rivieren zijn de dijken doorgebroken.
In de Ardennen ligt het verkeer prac-
tisch stil daar de wegen versperd wor
den door geweldige sneeuwbanken.
En in Frankrijk
In Frankrijk heeft vooral het gebied
langs het Nauw van Calais te lijden
gehad van het zeewater. Bij Calais zijn
honderden hectaren land ondergelopen
toen de zeeweringen het begaven en
enige wegen werden onbegaanbaar. In de
haven werden twee schepen tegen el
kaar geworpen en beschadigd. De machi
nekamer van de grote sluis van Duin
kerken is onder water gelopen en enige
voorsteden van de stad liggen een meter
onder het zeewater Voor zover gister
avond bekend was. zijn er geen doden
te betreuren.
In West-Duitsland heeft het noodweer
aan ten minste vijf mensen het leven
gekost en een geweldige schade aange
richt. Het verkeer in grote delen van
West-Duitsland is geheel gedesorgani
seerd.
In de steden die in de oorlog zwaar
zijn gebombardeerd, is ook nu de schade
het grootst. Vele ruïnes konden het niet
tegen de storm bolwerken en zijn inge
stort of omvergewaaid. De storm was zo
hevig dat een auto eenvoudig werd op
gepakt en met inzittenden en al tegen
een boom werd geworpen. De chauffeur
werd gedood.
Dat het verkeer gedesorganiseerd is, ls
grotendeels het gevolg van zware sneeuw-
val. Hier en daar zijn de wegen geblok
keerd door een laag sneeuw van meer
Raad voor de Scheepvaart
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
AMSTERDAM De Raad voor de
Scheepvaart heeft gistermiddag de
stranding behandeld van het motorschip
Michel Swenden.
Op 20 Augustus van het vorig jaar
liep dit schip in de monding van de
Theems op een zandbank bij Long
Sand. Het roer en de schroef werden
daarbij ernstig beschadigd.
De inspecteur-generaal van de Scheep
vaart meende dat de oorzaak van dit
stoten niet geheel duidelijk te verkla
ren is. Het schip maakte een eenvoudige
reis en de kapitein A. D„ die reeds
twee-en-twintig jaar als kapitein vaart,
moet in staat worden geacht zijn koers
op de juiste wijze te regelen.
Het is daarom zeer vreemd dat het be
stek van de kapitein niet een Daar
graden, maar enkele streken verkeerd
uitkwam. De kapitein had zelf de wacht
en het is aannemelijk dat de jeugdige
roerganger een grove fout heeft ge
maakt, die aan de oplettendheid van de
kapitein is ontsnapt. Deze is dan ook
ten volle verantwoordelijk voor het
ongeval.
Bovendien vestigde de inspecteur er
de aandacht op dat de kapitein na de
stranding zo in de war is geweest dat
hij een verkeerde positie aan de wal
doorgaf. Aangezien de kapitein later in
Nederland ernstige aanvallen van
zwaarmoedigheid heeft gehad, heeft de
inspecteur aanvankelijk overwogen de
Raad voor te stellen de bevoegdheid
van de kapitein volledig in te trekken.
Een medisch rapport, dat over hem is
uitgebracht, spreekt echter van ver
betering in zijn toestand, zodat de
Meer dan honderd-en-dertig mensen door
de huizenhoge golven verzwolgen
inspecteur de kapitein nog een kans
wilde geven.
Omdat de stranding geheel aan zijn
schuld is te wijten, verzocht de inspec
teur de raad om de betrokkene de be
voegdheid om als kapitein te varen, te
ontnemen voor de tijd van twee maan
den.
RAAD VOOR DE SCHEEPVAART
Moedig optreden van
de kapitein
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
AMSTERDAM. „Deze kapitein
heeft zich gedragen als een moedig
zeeman. Zijn optreden tijdens en in
de verschrikkelijke uren na de ramp
is kalm en doortastend geweest", met
deze woorden uitte de heer J. Metz.
inspecteur-generaal voor de Raad voor
de Scheepvaart gistermorgen zijn be
wondering ten aanzien van kapitein J.
Wenting, wiens coaster, de Luctor, in
de nacht van 1 October 1952 voor de
Franse kust verging.
De kapitein vertelde tegen half een ge
merkt te hebben dat zijn schip naar
bakboord slagzij maakte. Samen met de
machinist was hij in het ruim afgedaald,
maar de lading, die bestond uit gemalen
graniet, bleek vrijwel niet verschoven.
Met behulp van de stuurman en enke
le matrozen werd de lading in twee uur
tijds naar stuurboordzijde overgebracht.
Toen constateerde de kapitein dat zijn
schip naar achteren begon te hellen. Het
weer werd intussen steeds slechter en de
wind wakkerde tot een flinke storm
aan. Men kroop op handen en voeten
naar het achterschip en zag dat de sa
lon van de kapitein onder water stond.
Een poging om dit water te laten af
voeren mislukte en evenmin bleek het
mogelijk om een gat in het dek te hak
ken.
Tegen zeven uur was de toestand dan
ook hopeloos en men zette een redding
boot uit Een laatste controle leerde dat
de machinekamer nog vrijwel droog was.
maar het schip helde toen reeds ruim
vijf en veertig graden.
De tocht vaJi de kapitein en de zeven
leden van de bemanning in de redding
boot daarna, is ontzettend zwaar ge
weest. De dertigjarige stuurman R. Da-
dan twee meter dik. Vele auto's en bus
sen werden tijdens de sneeuwstormen in
de steek gelaten.
Ook Zwitserland ligt voor een groot
deel onder een zware vracht sneeuw
die op vele' plaatsen het verkeer on
mogelijk maakt. De sneeuwstormen be
reikten hier en daar snelheden van 150
km per uur.
Tot de iveinige geredden van de ramp
met de Princess Victoria, die tussen de
Schotse kust en Ierland is vergaan
behoren ook deze twee Engelse soldaten.
Met bloed en olie overdekt werden zij
aan land gebracht in de Ierse haven
Donaghadee, waar zij met veel hete
thee weer wat op hun verhaal konden
komen.
(Eigen telefoto)
tema raakte spoedig buiten bewustzijn
en een uur later moet bü hem de dood
al zün ingetreden. Tweemaal sloeg de
reddingboot om en de uitgeputte dertig
jarige tweede maachinist J. J. van Oos
ten. zowel als de achttienjarige matroos
M. J. Aaarnoutse kwamen daarbij in de
golven om. Het duurde twaalf uur voor
dat de overlevenden door een Frans vis
sersvaartuig konden worden opgepikt.
De inspecteur betuigde zijn deelneming
voor de drie omgekomen leden van de
bemanning. Een lekkage in het schot van
het achterschip is volgens de inspecteur
de oorzaak van de scheepsramp geweest.
Maar hij achtte het logisch dat de kapi
tein in eerste instantie aan zijn lading
heeft gedacht, op het moment dat het
schip slagzij begon te maken. Maar het
verschuiven van deze lading, na aan
stuurboord te zijn overgebracht, heeft
toch wel een rol gespeeld. Vooral na
dat het achterschip was volgelopen en de
Luctor zowel naar achteren als naar
bakboord overhelde.
De inspecteur besloot zijn betoog met
het uitspreken van zijn dank voor de
opvarenden van het Franse vissersvaar
tuig. die de overgebleven mannen van
de Luctor veilig in een Franse haven
hebben binnengebracht.
De .Luctor mat 336 ton en behoorde
toe aan de Mij. Invotra te Rotterdam.
DEN HAAG (ANP) De besprekin
gen over de eventuele verlenging van de
op 1 Augustus eindigende internationale
tarwe-overeenkomst worden op 30 Jan.
te Washington hervat. De Nederlandse
vertegenwoordiging staat hierbij voorlo-
Sg onder leiding van ir. T. P. Huisman.
e voorafgaande besprekingen brachten
oog geen voor de contracterende partijen
bevredigende oplossing.
In de eerste plaats zal overeenstemming
moeten worden bereikt over de hoogte
van de maximum en minimum prijzen.
De in de thans nog lopende overeenkomst
genoemde maximumprijzen zijn naar het
oordeel van de tarwe-exporterende lan
den: Amerika, Canada, Australië en
Frankrijk, op te laag niveau gesteld.
VEEMARKT
UTRECHT. 31 Jul Veemarkt.. Aangeroerd la totaal
K® 9fl9 runderen, w.o. 438 tbe-vrij. 95 graskal-
kalreren. 752 nucbf. kale., 349 schapee en lammeren.
154 zeuren. 115 varkeau. 23 hokken en geiten Prijzen:
«neren f 400-1450. kalfraarwn f «00-1030. pinken f 400-
.3.,. melkkoeien f «00-1075. kalfkoeien f 800-1100. rare
koeien f 350-950, graakalveren f 220-340. nuchter»
kal' r 35-43. schapen f 7--110. lammeren f 55-95
zeugen f 220-350. bokken en geiten f 10-35.
TALK. New Vork
30/1 31/1 I 30/1 31/1
Loco extra 4li 4li I Loco sp. L 4li 414
Amsterdamse wisselmarkt
AMSTERDAM, 31 Jan Londen contant
■10.56'10.57. Parijs contant 1.077(1—1 0790, Zü-
nch contant 86—88—86 98. Stockholm con
tant 73.3673.46. vrije dollar contant 3.80
3 80'g, Brussel contant 7.59127.60'j
LONDEN: 1 m. 10.55>i, 114 m. 10.54':, 2
m. 10.541a, 3',2 m. 10 5414. 3 m. 10.54, 4 m.
10.5214. 5 m. 10.52.
Parijs: 1 m. 1.0740. 2 m. 1.0685. 3 m.
1.0650 nom„ 3 m. 1.0550, 6 m. 1.0515.
Cruzeiro: 1 m. 20.1714.
Ztlrlch14 m. 86.94
Stockholm: 1 m. 73.41, 3 m. 73.37, 6 m.
73.39.
Vrije dollar: 14 m. 3.8014. 1 m. 3.80n. 114
1 3,8014. 2 m. 3.80Ü, 3 m. 3.80A. 4 m.
3.801e. 6 m 3.80,4
Brussel: 1 m. 7.59>g. 114 m. 7.59>4. 2 m.
7.59Ü, 2'g m. 7.5914. 3 m. 7.5®%. 4 m. 7.59,
-n. 7.57%. 6 m. 7.57.
GLASGOW (Reuter). Terwijl
reddingboten en sleepboten werkloos
in de buurt ronddobberden, is het Ierse
stoomschip Princess Victoria met 177
mensen aan boord door geweldige gol
ven verzwolgen voor de Oostkust van
Ierland. Meer dan 130 mensen gingen
met het schip mee de diepte in.
Slecht 44 opvarende zijn gered.
Zes uur had de strijd van het kleine
schip, volgepakt met passagiers, ge
duurd. Toen gaf gezagvoerder James
Ferguson zijn bemanning opdracht om
alles gereed te maken voor het ver
laten van het gehavende schip. De
passagiers moesten zich op het sloe-
pendek verzamelen. En terwijl daar
de boten werden gestreken, gaf de
Princess Victoria de strijd op. In een
paar seconden verdween het 2694 ton
metende schip in de kokende golven.
Honderden mensen sloegen de ramp
gade aan boord van de vele schepen
die zich in de buurt bevonden. Nie
mand was in staat om hulp te bieden.
De zee maakte iedere poging daartoe
onmogelijk. Men kon slechts hopen dat
't mogelijk zou blijken, een paar over
levenden op te pikken na het vergaan
van het schip.
Al vrij kort na het vertrek van de
Princess Victoria uit een kleine Schot
se haven de bestemming was Noord-
Ierland geraakte het scheepje in
moeilijkheden. Een hevige storm uit
het Noord-Noordwesten dreef het schip
naar het Zuidwesten, terwijl de nor
male koers ongeveer Oost-West is De
Princess Victoria werd door de reus
achtige golven en het geweld van de
storm voortgedreven zonder dat er de
geringste kans bestond om van koers
te veranderen, laat staan terug te ke
ren naar een veilige haven.
Deur ingedrukt
Spoedig drukte een stortzee de deur
In waardoor de auto's aan de kade het
achterdek oprijden. Het was het begin
van de ramp.
Met man en macht probeerde men de
deuren, waardoor het water naar bin
nen stroomde, te sluiten Zes mannen,
onder wie de eerste officier MacArlie.
slaagden er in, de deuren te sluiten en
het gevaar leek bezworen. Maar een
paar ogenblikken later al beukte de
zeer weer los en nieuwe pogingen om
hen te sluiten faalden.
Tonnen water sloegen het auto-ruim
binnen. Het werd levensgevaarlijk om
er te werken en de kapitein moest be
vel geven, de pogingen om de deuren
te sluiten, te staken. Postzakken en
allerlei koopwaar dreven door het ruim.
Het roer was inmiddels ook onklaar
geraakt en het schip was stuurloos ge
worden. Met de minuut werd de toe
stand kritieker. De Princess Victoria
kwam dwarszees te liggen. Doordat er
zich in de ruimen zoveel water had
verzameld richtte het 9ohip zich steeds
moeizamer en langzamer op wanneer
het weer door een breker was getroffen
en het was ieder van de opvarenden
duidelijk dat het nog maar een kwestie
van minuten was voor het schip ten
onder zou gaan.
In de boten
Toen gaf de kapitein bevel de pas
sagiers in de boten te helpen. Volgens
traditie gingen vrouwen en kinderen
eerst. Terwijl de Princess Victoria die
per en dieper kwam te liggen en steeds
meer slagzij maakte, begon de laatste
faze van het drama.
Er waren zes bruikbare sloepen aan
boord. Slechts drie konden er tijdig
worden gestreken: twee aan stuurboord,
de züde die het meest van het geweld
van de golven had te lijden, en een
aan bakboord. Een sloep met vrouwen
en kinderen dreef al vrij van het schip.
Tot hun ontzetting zagen de mensen
die nog aan boord waren of zich in de
beide andere boten bevonden, hoe de
sloep weer terug werd gedreven naar
de romp van de zinkende Princess
Victoria. Een geweldige berg water
nam haar op en verpletterde haar tegen
de wand van het zinkende schip. Onder
de overlevenden bevinden zich geen
vrouwen of kinderen....
Een paar seconden later verdween
het passagiersschip in de golven. Op de
brug stond de gezagvoerder. Zijn ene
hand omMemde de railing. Met de an
dere salueerde hij. Zo zag men hem
ten onder gaan met zijn schip.
WmvFmt te vlaardingen
Ten" overstaan van Deurwaarder G. L. Speivkelink, zal
door cfe beëdigd makelaar A. H. Zellenrath op Dinsdag
a Februari des n.m. 2 uur in het Handelsgebouw Pa
rallelweg 2 te Vlaardingen publiek worden verkocht
GOED ONDERHOUDEN MEUBILAIR
Hierbij zijn: chique salons, eetkamer, fauteuils,
damesbureaux. commodes, boekenkast thee
meubel. haardfauteuils enz
Een enorme collecbe
Perzische, Smyrna en andere Tapijten
Nieuwe wollen dekens; Oud-Holl. doeken, 1- en
3-pers. kapokmatrassen, radio, schilderijen o.a.
van Van Houten, Weissenbruch. W. Maris e.a.
Kota Gede 20 340 m WNW r Key Weet
Leopoldskerk 31 r Bushlre
Leemans 30 v Antwerpen te Aberdeen
Lenv 30 v Aarhua n MiddlesVo'
Rose! 30 nra r Palemtang n Muntok
Rotti 30 nm tor rede v Belowan
RotuU 30 630 m WZW v Lands End
Sllvrott» 30 v Malmoe te Gothenburg
Aore, Nellenhof; Leo Jan. r d Waarden
Hermaun Kellennann. Geils: Nussla 1. Swel-
kert; Repo» Al Hours. Brouwer»; Sidonle.
Vissfber; Karei. Popsellera; Beien 50, Nuis-
ZEEVAART
V» Rotterdam zijn aangekomen 31 Jan
1 Celebea 30 r Gr. Yarmouth op rede r Huil
1 Coolbaien p 30 Burling. n Duinkerken
Lyra 29 v Delfzijl te Londen
Lareoherg 30 tbr Wight n Sarong
Lekhaven 30 150 m NW v Str Meedna
Liwu 30 in Ser. Soenda n Tjllatiap
Saba 30 v Antwerpen n Berwich
Servus 30 v Hamburg n Booeas
Sh&mrock 31 r Skive n Stnier
Sandenburgh p 31 Oporto n Casablanca
baum; Ewn Nederland 1. Tlmmermaon; M
Sunnos 18. Querbocb: Spe» Salutus. Bovi-
man. Morgwiïter. de Jong; Kenia, v Ooijen:
Saint Estephe, Hauhrich; Energie 5, Dlik.e;
teeea;. Aoeue.-pevi Wimhr.-ue. Parkhav
Meinam. Hamburg. Reunis Merwebst Pr-
te.-. Raveuie, Sect Trant Bur. Parkkade
S-ed Schiedam. <s*ahian.-a. Ha Ir jon LUo.
Vulraanhi" Badzo, I/oitm. Doovlsir.
t'altea Nederland p 30 Malta
f alter Utrecht So nm Sidon n Rotterdam
ceram 30 nm Bahrean n Damman
Calteg Loden 30 9u m ZZW yuessant
Calten Perms 30 100 m XNO Flnlstene
LiVlle 30 te Telgnmouth
Luna 31 te Gibraltar v Lissabon
Le Maire 31 v Bllnju te TJ. Prlok
L:nge 30 200 m NO v Madeira
LemMerterk p 31 Kp Xio n Marseille
kerft bo 30 81) m NO v Ouessant n A'dam
Swallow p 30 Oporto n Marans
SaUand 30 v St Vincent (KV)
Scvstdyk p 30 Horta (Azoren) n Alexandr.
Straat Soenda 30 nm v Mombasa n Maurit.
Fanto 27. Noach: Dons. de Jong: Emerande.
Giow; Anna Renning»: Innuigatd. Boen
ders: Jan r Ooijen. Pilgenroder: Degas. Vis
ser: Onderneming. TUseamann. Bellona 2.
Bosman; Edelweiss 37. StoutenVeronica.
Riinhai Sterkelkotu. Keruhal. K HuniV
Waalha- fiapbo. Anlwerien. Muller. Jobs-
ha, Timo. Lcmden. Imot/s. Binnenha».
Vecht. Hansweect, Wneoborg, Maaoaiuls
14 25 loodwllemtt gestaakt.
K^L Februari: AjlsZit, Hoek r Holland.
Co.-iUa 3 Febr. te Kejtbam verwacht
Cottle* 30 1290 m ZZW V Fa> al n Plvmouth
Contact 25 t Cuxhaven n Antwerpen
Caiuphuis 30 tus te Tegal
c barna 30 960 m ON O Barbados
Clasella 30 150 m O Ceylon
Cory da 30 220 m ZZW v Recife
Lieve Vrouwekark 31 Suez n Aden
Llndekerk 31 te Khorramshar
I/venerkerk 31 te Cochin
Loisdreeht 31 te Bremen
Macoma 31 140 m O r Ceylon
M'raam X 30 r Casablanca te Pt Lyautey
Murphrid N 31 r Swansea n Rotterdam
Sehie p 30 Kp Piasero (Sicilië) n Plraeua
Stanvac DOrak 31 te Sg Geetmr verw.
Sias vac Tal. Akaz 30 te Sg Gcrong verw.
Skald 20 te Grimsby
Sibajak 20 1110 m NO v Pltcalm Kil.
Stad Arnhem p 30 Ouessant n Ravona
Si beroet 31 v Kaliaoget te Tj. Prlok
Bauwcna. N>*or. LenzWTAG 140, Teer-
land, Goeben, Ruben. Diavolezz», Elgeman»:
Szn Anion le. Maas; Emllle. d» Haag; R.
Kaïcher 82. Metzger; Decapo, Carlebur. H
Stinnes 26. Kruger; Madoera. de HaasStad
Lier. Aarts; Gelrla. Maas; Victor Hugo.
Giasnmnn, Hanlc! 96. Stompel; Alsacien. v
Holland. Muller, »tr. t. ank.: Annam. Ko
penhagen. Contelder. Leklinv.
Amsterdam aangekomen 30 Jan.:
Rijnstroom v Londen; Ja, a v KsbjergObe
ren r Weat-lnrll: Spaame.«room r Power:
Tins a v Vcaeras Bengkall.» Inrf.Wegro
v Umuldrn; Ingr. Mwzendorff. v Anwt
Biang v Zaandam: Ptarmigan r Hamburg;
Tim Duisburg.
31 Jan.Egret r R'dam Hnllandia
R'dam: acne Ottmann. t BramenArundo
t R'dats.
Caltei Delft 31 v Sidon n Rotterdam
Oongcdyk 30 v R'dam te Londen
Duivelend 30 v d Tyne n ftotterdam
JJaje Botuner 30 v Marseille n Casablanca
J)a Capo verm. 31 r Wtsmar n R'dam
Bepa 29 v Gothenburg te Warrington
Onllard 31 r Umulden n Xakskov
De Ruyter 30 r Newcastle n Calais
Dornburgh p 3! Kp Eeplche! n Rouaan
Delfshaven p 30 Oueetint n B.Aires
Drente 31 ten anker r Belastan
Deifipi so te viisangeo
Duliendrecht 30 3«o m ZO s Kp Race
Maasym N 31 r Antwrrpen te Wiymar
Markab 30 le Harllngen fopgéh. wegens
Mndo 29 v Newlyn te Londen
Marsat V, 29 v Grangemouth te Perth
Marathon 29 v Dublin te Londen
Mare Liberum 27 te New Orleans
Mutua Fides 29 te Garston
Manneran 30 v TJ. Pandang n Abyab
Mellikerk 30 v Colombo n Aden
M'tula 30 v Pulu Bukom n Sidney
Muiderkerk p 30 Flnlsterre n Marseille
Mirza D 30 Golf v Mattra n DJVuU
Slbigo 1 Febr. v Palembang te TflUtJ. verw.
Stad Dordrecht p 30 Kp Esplchol
Stanvac Bennkat 31 te Haiphong
Samarinda 20 140 m WNW v Kp S.Lucas
Saroena p 30 Natuna Eil. n Shlmonoseki
Schledyk 30 60 m NO v Alexandria
Smgkep 30 150 m NW v Terim n Suez
Stad Maassluis 30 100 m NW v Bergen
Saparoea 31 225 m Zuidoost v Lagos
Sarpedon 31 v Maracalbo n Pta Cardoo
Stentor 31 te Amsterdam v Trinidad
Srsd Leiden 30 v Schiedam n Golf v Menco
S'«d Schiedam 31 nm te Vlaardingen recw.
d K qpghFralssart. Fritz; Dido, Srhape;
Frltide, FenilolGumemanz, Arien:,Comp-
wir 5. SpringefeldPatria. Brachlou. alle
DuitslandUnterwalden. Meng; Men ja. v
Gle.»en: Nieren, Olieslagers; Rbelnunlon 9.
Pauwels,' Stelrla. Nellen»; Alhonla, Bos
man Thracia. Kluitmans. alle Bazel.
1 Februari;
Jenny. Snilder; Dender. Booti: Jama. Kre-
tel Moder. Rtinaard. alle Duitsland. Em
ma. v Gooi. Neuchatel. Keek: Jnhan. Hart
Alphacca 30 r Botton tPhiladelphia
Andvk 30 Rotterdam te Bremen
Arkeldyk 29 r Houston te Galveston
Audaola p SI Ouossocl n R'dam
Arcturu» 29 v Casablanca te Gibraltar
Anna lienny 30 Glasgow n Sovona
I' emerdvk 30 660 m O v Bermuda
Dinae 30 v Amsterdam n Aarbus
Dldr, t Cadir n Bordeau»
Domo 30 te Oran v Amsterdam
F,--> Rotterdam 31 470 tn WZW v I-ands E.
Kllïabctli B p 30 CasQUet» n Rotterdam
Hllewouudijk 30 s Poiismouth bii Boecoff
Ml tra 29 1280 tn ZW v Pitealm EU.
Mirtiba 1 Febr v Singap te Welllngt vmr
Mataram p 30 Ouessaot 31 (20 u.) te Hoek
Madzv 30 "e Burghead
Mercator 30 te Larvlk
Malea 30 r Stockholm n Limhamnar
■Ms o .haven 31 te La» Palmas verwacht
Mei-wede 30 v Wilmington n Houston
Tyro 31 v Swan.*ea n Rotterdam
Teuna 30 v Cardiff n Caen
Tromp 30 In Firth of Forth n R'dam
Twente 29 v Arboatb te Strood
Teun 30 te Bordeaux v BreK
Tim 30 te Srendborg v Kastnip
Telaraon 31 v Curacao n Pto Cabello
TJtluwab 30 v Batik l'apan n Tj Priok
man*; Seeunda. v d Ze*, alle Bazel.
Gepasseerd 31 Januari na 13 uur:
Afvaart
Weseel, Wunen: Anea. Ketelboer: Hansen
Neiierbur» 5. DHlenbetger; Lerna, Gommen,
M Stinno, 76. WclgatdtWllja. Genen:
III. Doom»; Oostende, de Jinge; Weser 6,
Adinda 30 ten anker In Str Madura
AJpbard 30 v Bremen n Antwerpen
Amstelveen 30 thv DJeddab n Djibouti
Agamemnon 29 t New York n Haiti
Amor 31 vm to Algiers v Amsterdam
Amsteldjk 20 v Now Orleans n Houston
AniWelkroon p 30 K St Yinrent n Llreroool
Amstelveen p 29 San FraoeiKó n Tacoma
Armllla 30 Pladju n Llencheu
Axedvk 30 nm te Le Havre n Rotterdam
An torna 25 Makasser n Singapore
AVI Tawnan 25 v Dublin
Anne S 39 te Goole
Arbo TJ) te Halmstad*
Aagtedjk 30 te Trinidad n B Air»*
Alcyone 31 te V.ragapatam verwacht
Almkerk 30 Brisbane n Svdnev
Amvelpark p 30 Sclllle» n St John
Aldab: 31 te Bahia
Almdsk 31 te Vlissiiis n Antwerpen
Annenkerk 30 170 m XNO Kp Fuusterre
Areos 30 Chalkls n Uxurl
Alma 29 r P.Swettenham n Pladju
Algenlb 30 120 m ZZW Recife
Aroerskork 30 540 m ZO v Coeoa EU.
Alamak 2 Fehr. te Karachi verwacht
Kt i cm a 9 Febr. t Spezla te Rangoon verw.
Krm.siroom "0 r Nykoblng Mora
Fnggano p 30 DJeddab n Muscat
Ena o verm. 30 nas al Hadd n Gibraltar
Friesland (8SM) 31 v Huil te Aarhua
Peranum 29 370 m Z v Halifax n Norfolk
Falrsea 30 thv Djeddali n Suez
Flevo 50 f Le Haire n Bilbao
Glashaven p 30 Brunsbuitel n R'dam
Grxlena p 31 Vlisdnren n Antwerpen
GrdiV.troom 25 Sw.n-ea
Gouwe 30 260 m X Kp Blanco
Gs-.-et 30 nm r Pening n B-lawar.
G.'coiekerk 31 te Loieero Marque;
'.stelle p 30 DelfaUl r Hamburg
Groote Beer 30 790 m WtZ Valentia
Gooiland 30 r Hamburg n Amsterdam
Gari 30 780 m NO v Sombrero ESI.
Haulerwtlk 31 te Genua
Heemskerk 30 v Aniwerpen te Malmoe
Herinnering 28 v AJglT» ma llrbie schade)
Hagno 30 bU Tuscar Rock n R'dam
Hector 30 v Bun n Triest.
Helicon 29 v New York n Curacao
ITernie, 30 op de Schelde n Antwerpen
Mnrena 31 v Pladlu te Singapore
Maaskerk 30 nm te Luanda verwacht
Mnrisa 30 180 m ZW v Ouessant
Molenkerk 30 129 m WtZ v Sierra Leone
Maawlam 31 v Cristobal n Havanna
Modjnkerto SI v Suez n Port Said
Mentor 30 v Arasterdam n Lissabon
Mldas 30 t Tanger n Gibraltar
Maaaland 30 v A'dam n Z.Amerika
Malclna 50 nm v Nllga-a te Mirl
Nleuwland 30 v Grangemouth n Rotterdam
Norma 30 te Warnemuende iwegenv ruw
Neita 30 v Halmuad d Methi!
Nooid 30 v Kings Lvnn n Shellhaven
Newoi 30 te Georgetown verwacht
Noordam 30 600 m W v Lands End n R'dam
Neeton 30 v Rotterdam n Oxelosnnd
Nieuw Amsterdam 51 v La Gusira
Nigerstroom 31 te Antwerpen
Nieuw Holland 31 v Singapore te TJ. Priok
Nlobe 30 v Kotka n Rotterdam
Ollve 20 v Hartlepool te Goolo
Oranje (kustv,20 te Goole
Themlsto 30 090 m ONO v Bermuda.»
Tjlpondok 28 v Hongkong te Tj Priok
Tllsadane 30 500 m ZO v Recife n Kaapstad
Tilly 30 to Rouaan v Londen
Tlius 30 v Oran n Malta
Tlba 1 Febr. tc Antwerpen verwacht
Tarakan p 30 nm Oueesant n Genua
Tamo 30 400 m N v Flores n Hamburg
Tegelberg 29 te Montevideo n R. de Jan
Utrecht 31 470 m WNW v Guam n Manilla
L'rraajo 30 v Hartlepool n Qutmper
Volta* p 30 Slartpnt n Rotterdam
l'ranu. 24 v Pon E-erglade n Rotteidain
Veeiienburgh 30 Middleehro n R'dam
Viljburgh p 30 Kp Sr V ncent n Catablanca
Vera 29 v Kopenhagen
Vitesse 29 v Bridpor.
Van Outhnom 30 v Rurabaja n Kallaneet
Vin RIemsdUk 30 v Ambon n Makassar
Westkust 81 v Antwerpen te Garston
Wim 31 v Duinkerken te Gent
Wnstermarkt 29 v Belfast te Bristol
Waal 30 nm r Marseille n Taraitona
Waterman 81 te Honolulu n Pusan
Weltevreden 30 v Pladju n Cheribon
Wevterdam 30 290 m ZO v Kp Race
Krans: 1VTAG 170. Wilhelm. Isala 2,
Knkke; Worma, Hofman; Velp, Top; Cama,
v Strien; Damco 228. Kreuzo; Anda. Brou
wer; H Neuerbnrg 15. Zaun: Baden 332,
WachtelHarmonie 2, Rnuilnga; Eos.
Roracli; Zurich, v Ingen: Damco 44. van
Gettn: Rhelntank 10, Huil; Ttgre, Krol;
Westerwald, TlUmtnMedea, v Asperen:
Vcnlo, Rink: Maria Cornelia, Gerritsen;
Wilcor, Goemaar. alle Rotterdam; St. Don
Bosco. den Olden. AmsterdamHoop op
Zegen. d Veen. Maar-en: De Rita. Kielen.
Mlddelbmg Johanna 2. Joele. Johanna.
Muller. Holland:* 2. Domlnlcut. alle Dordt;
Dacapo, Carlebur Ix,W.h; Wincbermann 26,
Hartman. Dordt: Almlen 2. Schut. Amster
dam; Vulcaan 105. Joo*ten, IJmulden; Yul-
caan 35. v Lorkk. Amsterdam; Ma, keg
Biu.n-ma. UibitJiDomburg. Koning». Wad-
dlnxvecn; Spe». Caaemler. Anihem, IJsseJ
5. Rlkstrt., AlmenMarilke. Geirits. Zwart
sluis; Gean 1. v d Giessen. Amsterdam. El-
frlede. llavorkamp, Amsterdam: Rowwilk.
Fleer. Amsterdam; Esso Dusseldorf, Warten-
burg, l'emlsWestechlffahrt 20, Wonzel.
Fernls; Jan. Bok, Amsterdam; Trio, Schol-
AJiotb 31 400 m ZZW r La* Palroas
Ampcoan 31 In Golff v Oman
AJudri 1 Fehr. Calcutta te R dam ver*.
Arend-lik 29 Buenos Aires n VAorK
Anmdo 31 te Amsterdam
Barracuda 30 th» Zandvoort n Malmoe
Hinde 29 v Rtemme n \ilbore
Haarlem 31 te Puerto Llmon
Hei mile) 30 v Oran n Algeclra;
Hoogkerk 30 r Bremen te Antwerpen
Harbor 30 170 m ZZW Oueoam
llecub* 30 150 m WtZ Oneasant
Ophlr 31 v Buleleng te Surahala
Oranie-tad 30 780 m WZW v Madeira n
Ia Gtialra
Orion .70 nm t d Elbe n Bramen
Omala 30 thv Colombo n Bahrein
Ootmarmm p 30 viissingen n La Palllce
Wnensdrecht p 30 r Z v Portsmouth
Wetland 29 r Wlsmar n Kings Lynn
Weltevreden 7, 29 v Huil
Wanverang 30 t Probollngo n Cheribon
Waingapn» 50 85 in NO v Banka n Surab.
Waterland 50 130 m W Oporto n Jtontev
tcn, Tilburg; Geima, Tlinnls.sen, Tilburg;
Citeina, v llnuwellngen. Nlimegen; Johanna.
Edelen bos. I^euwarden: Elma. de Bruline.
Leeuwardenvlos. Liet. Arnhem.
Pleit,-. Vinken; Nervlen, v Duinen; Troi»
Sceuis. AkelUeii. Watzmoun, Bosman;
Dejea. ilimwlMutatie. Lelnlnga Jaxd».
Berkel-Tonm 29 V A'dam -e Huil
Beekbergen 30 s Cork o Prr-on
Benesaer 20 Goole te Aarbu-
Boreas p 30 CatO"e«« n Anvsterdarn
Helena 30 790 m NO Bar bad o;
Hoop 27 New Orleans n Kp Haltlen
Hvdra 30 130 m WNW Paramaribo
Indrapoera p 30 8cr Metdna n Port Said
Prln- Alexander p 31 tli-.lngen n Hamburg
PHnr 30 te Civlta Vecehta v Par
Patnir 29 v Rouaan te Huil
Poc.dnn 31 te Rarranaullla
Wleldrecht 31 tc DJcddah verwacht
TJ.tvoom 29 Amsterdam te Leith
Zijpenberg 31 nm v Brmdü: tc Bona
Zeeland ISSMi 30 nm te Blyth verwacht
Grunbeck. Matador. Akkerman»; Eems. Ne
ring*: Elba i'. Tievlre. Boer: Jacoba.
d» Hoop. Uhelnfelden. t'anr; Nova. v Eek;
Incon-tant. Raukema. LUrb. Ceuleraans:
Bioeratnnteia 30 470 m XNO v Helena
Blydmdvk 21 48', m w t Fell""
Bantam 31 Ti. Prink te Chert bon
Bengkalla 20 Bremen te Ajniterdam
Bonaire 30 e Madeir» n Barbados
Breda 30 Amsterdam n Zuid Pac.ku*
Bmnekom 30 MJ Talcaliuano
Ir.» te Ark low Belfast
Hos 50 r St Mare te Gonalre
Inn 28 te Port au Prince
Iris 'KNSM) 30 v Gothenburg n Amsterdam
Jan Kieumer 1 Febr. te FAbjerg verw.
Jo 1 Febr. v Cdamte Gothenburg verw
Joelen 31 v Gothenburg n Kings Lynn
Prin. Wlllwn 2, 30 t0', m O v Kp Mav
Prins Willem 4. p 30 Useabon
Polvdorus 31 v Port Sudan n Aden
Pontn 30 te Grangemouth v Aberdeen
Polypheftus 30 nm v Singapore n TJ Prlok
Prins J W FrUo 30 r St Joh n Hamburg
Prln. Fred Willem 30 v R'dam n Ceul*
ZonnewUk 30 200 m N v Ascunsloo
«I.EFPHEIinielF
Slbt Noordzee Curcublon n Jttanbul met
2 ..l.opboten p 30 Gibraltar
Slbt. Oceaan r Port Said n Aden 30 110 m
daim-o. Schimmel; Adjo. Oomens: Sanara
102. Roa»hach. alle Belgi»; Peter Frese.
Fr «e Denemarken.
Geo 1 Febr vóór 18 uur:
Afvaart:
ArJama, Kerkhof: Germa, Gerboro: Mann
Blntang 23 570 m W v nonOlulu
Boskoop 30 130 ni NO t uracao n amw.
Barbara 30 v R'dam n Gothenburg
BrMHOd 2» to Itouaon r Cardiff
KellaUix 29 Kopenhagen
Julia 50 v Bremen n Hull
Julia Maty 31 tc Rotterdam v Safl
Jac. Cathorlna 30 v Corun.i n Ayamonte
Job v Oldenbamet 30 v Southampt nP.Sald
Japara UKPM) 30 bl) Banka n TJ.Prlok
Prln» Willem 5. 31 v Antwerpen !c R'dam
Prins Frederlk Hendrik 30 te Valencia
Qulrlna 30 tc Bordeaux v Nantea
Rn«e Marie p 30 Brunabmtel
stilt. Oreanil» v Malta n Kmvelt met LCT
019 en LOT 620 30 1 60 m NNW Portm
Slbt. Oostzee met Clervaux 30 40 m Z
Rib KThClMr 30 R'd te Aden
heim 224. sipranz; Mannheim 282, Klef;
Vlwhbank, SchiiltemakerRljnzeevaart li,
Schelllua Quo Vadis, v Oosten, alle Am
sterdam; Liberie, Tlllcnian; DledU. Smit:
Famhelm, nulisven. IJmulden; Everdlna. t
Boschfontein 30 te Genua v Ara<*rdam
Blommersdyk 30 400 m OZO Kp Race
BlUiton 30 170 m WtZ Mirt
Cornelia B 2. 31 te Golhentwirg serwaebt
Jaaa 2!l r Imrnlngham r> Lelth
Jupiter 31 te Catania
Kleldrecht 30 390 in O r Ceylon n Singap.
Kota Agoeng p 31 BrunsbuUellcoog
Rempang 31 v Genua te Marseille
Roebiah 31 v Vancouver te Calcutta
Roepat 31 v Indonealk te New Tork
Rafarla 29 tc Port Swettenham
III.I WAAKT
LOBITJI gepasseerd 31 Januari'
d Kloo»ii.r, Tilburg; Kraittaand, Behr-
nianm. fgniden; Rupel. Hummel; Welsa-
hom. Sclineckenlarger: Mannheim 19a. Zim
merman. alle België
Cronenbursh 31 Bilbao te IJmulden
Carpo p 30 Wlcklow n Drogheda
Caaabiaara p 30 Opcrto n Xante*
K"lga 19 te Oslmde
Kalimantan 31 Su.-abaja te TJ. Prlok
Kaeunbai 2 Febr. Makt«er te Bat jan n»
Rlnl 30 re Guemtey
Rl'a 30 r Pltdiu n Bangkok
Rijnland 31 v Montevideo n Santo*
Jnhanna. v Bon: Zwerver, v WUgmien:
N crmandle. Her gierFeneirertia, Mulder;
Hoog water Febr te Rotterdam 7.01.
19 34: Dordrecht t.10. 20.21; Umulden 6.11,
«JO. 1
Op groot INTERNATIONAAL HANDELSKANTOOR
worden voor spoedige indiensttreding gezocht
voor correspondentie in de moderne talen.
Brieven onder lett. ZWM aan Nijgh van Ditmar,
Advertentiebureau, Rotterdam.
PHs. VAN OMMEREN N.v.
vraagt voor Kaar Rljntanlcsleepschepen:
bevaren eerste en tweede
matrozen
•n voor haar Rijnmotortanlcschepenbevaren
ituurlieden
matrozen - motordrijver
Diploma binnenvaart en/of Rijnschlpperspatent strekt
tot aanbeveling.
Sollicitaties schriftelijk aan de afd Technische Dienst,
Westerlaen 10, Rotterdam.
VAN DOORNE'S AUTOMOBIELFABRIEK N.V,
te EINDHOVEN
vrisgt voor spoedige indiensttreding een
PRODUCTIE-LEIDER
Deze functionaris zal, ter directe assistentie van de Bedrijfs
leider, belast worden met de leiding over de - onder eigen
chefs geplaatste - productie-afdelingen. Hiertoe behoren o.a.
een mechanische werkplaats, afdelingen voor bank- las- en
plaatwerk, alsmede lak -installaties en montage-afdelingen.
Vereist wordt:
een zeer uitgebreide, vooral in de prtctijk verworven, tech
nische kennis van de meest voorkomende gebieden der
metaalbewerking
e belangrijke ervaring in technisch leidinggevende en organi
satorische functies, bij voorkeur opgedaan in grote of middel
grote bedrijven
Initiatief, wilskracht en sociale souplesse, die hem in staat
stellen, aan een groot productieapparaat van 1500 arbeiders
leiding te geven.
Het betreft hier een levenspositie, die voor een geschikte
kracht overeenkomstig haar waarde zal worden gehonoreerd.
Uitstekende sociale voorzieningen, w.o. pensioenfonds en
ziekenhuiskostenregeling zijn aanwezig.
Schriftelijke sollicitaties met volledige bijzonderheden betreffende per
soon. opleiding, practpk. huidig en verlangd talani. worden, vergezeld
van een recente pasfoto, v66r 7 Februari e.i ingewacht bf de afdeling
Personeelszaken, Geldropseweg 503 te Eindhoven.
Op brief en enveloppe vermeldt men A.D. P.L.
Sollicitaties worden vertrouwelgk behandeld. Persoonlijk bezoek alleen
na oproep.
GEVRAAGD:
Te Kapsters
Permanentriceb
Leerling Kapsters
MATHENESSERWEG 87 b
Aanmelden na 6 uur
voor belegging
TE KOOP GEVRAAGD.
Br. No. D 6983, Bur. d. BI
Verkoop bij Executie
welke zal worden gehouden
op Donderdag. de vijfde
Februari 1953 des namiddags
om een uur. ten laste van J.
C. Klijn. wonende te Rotter
dam. Brede Hilledijk no 227b.
van enige Roerende Goederen,
bestaande uitEen open
vrachtauto merk „Ford" 1936.
8 cylinders, op zes wielen met
luchtbanden en reserve wiel.
De verkoop geschiedt a con
tant zonder opgeld De goede
ren zijn een uur vóór de ver
koop voor een ieder te be
zichtigen.
De Deurwaarder, belast
met de executie:
J. K. WEDDA.
'n Vangertje doet Het
^'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiinii^
Elecfrofechnisch Bedrijf te Rotterdam 1
VRAAGT EEN
Gezocht wordt een kracht met uitgebreide
practische werkplaatservaring, speciaal op
het gebied van reparatie van electrische
apparaten en van draai- en gelijkstroom-
motoren. Moet leiding kunnen geven aan
ca 80 man personeel. Bij voorkeur met MTS-
opleiding. Leeftijd niet beneden 30 jaar
Sollicitanten dienen bereid te zijn zich aan
een psychotechnisch onderzoek te onder-
werpen.
eigenhandig (niet met ballpoint) geschreven brieven
met volledige inlichtingen over leeftijd, opleiding en
ervaring en vergezeld van twee recente pasfoto'!
(van voren en opzij) vóór 7 Februari onder no. D6961
aan het bureau van dit blad.
\iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!^
ABONNEERT U OP HET
ALGEMEEN DAGBLAD
speciale aanbieding
NIEUWE SERIE
WILD-WEST ROMANS!
6 gebonden boeken J4- premie)
voor 19.85, betaalbaar met
2.per maand I
K. Norris, Het geheim van Hillyard Huis
W. MacDonald, Jacht op een Moordenaar
Ch. H. Snow, De Geest van Washoe
F. Baldwin, Nieuwe Sterren fonkelen
K. Norris, De Diamant van Prendergast
W. S. Mastcrman, Het Mysterie van no. 52
TOTAAL CA. 1600 BLZ. DRUKS
Als attractie bieden wij hierbij aan:
een gebonden premieboek
Hardy, Retour xonder Terugreis
Uitaol f 19.85
betaalbaar in maandelijkse termijnen van 2.— of meer.
Toezending direct nè ontvangst van onderstaand
bestelbiljet door:
bestelbii.jet. Ondergetekende verzoekt' Gebr.
Graauw's Uitgeverij, te A'dam, Singel 80. te zenden: dc
aangeboden serie van 7 gebonden WW-boeken voor
totaal 19.85. te betalen in maand, termijnen van