Orkaan in Engeland eist meer dan honderd doden Passagiersschip voor de kust van Ierland vergaan £l£ publieke verkoping CHEF WERKPLAATS Rampen in België, Frankrijk en West-Duitsland De stranding van de Michel Swenden De Luctor zou zijn vergaan door lek in achterschip a. GEROUT. STENOTYPISTE b. AANK. STENOTYPISTE MAISONMETA PANDEN Maandag 2 Februari 1953 ALGEMEEN DAGBLAD Fag. 8 Noodiveer m geheel West-Europa Nieuwsdienst Aleemeen Dagblad LONDEN. Zeker niet minder erg dan Nederland heeft Engeland te lij den gehad onder orkanen, stormen en overstromingen. Ten minste 112 men sen zijn er in de kustgebieden om het leven gekomen. Het is waarschijnlijk dat dat aantal nog zal stijgen. In min der hevige mate heeft het noodweer huisgehouden in België. Frankrijk en Duitsland. Ook in die landen zijn er slachtoffers gevallen. Over een lengte van 250 km heefft het razende water van de Noordzee de Britse kustverdediging doorbroken. Voor een deel heeft de ramp er hetzelfde aanzien als in Nederland. Huizen ziyn in zee ge stort, boulevards verzwolgen, dijken ge broken, dorpen geïsoleerd. Zelfs in het hart van Londen is men niet voor overstromingen gespaard ge bleven. £owel in het Westen, het centrum en het Oosten van de geweldige stad staan wijken geheel onder water, maar het water heef', nergens een zo hoge stand bereikt, dat er sprake is van groot gevaar voor de bewoners. Slechts in en kele gevallen is men in Londen tot eva cuatie overgegaan. Veel ernstiger is de toestand in andere delen van het land waar men voortdu rend nog over moet gaan tot massale evacuatie en nog steeds doden moet ber gen. Men heeft daar nog volstrekt geen overzicht over de grootte van de ramp. maar werkt onvermoeibaar voort met de bewonderenswaardige discipline die het Britse volk eigen is. In de getroffen ge bieden is het telefoonverkeer grotendeels gestoord, zodat het zeer moeilijk is om een overzicht te verkrijgen van de toe stand. Maar het is in elk geval zeker dat het aantal doden nog met vele tientallen zal stijgen. Op daken, in bomen Overal langs de Noordzeekust van En geland kon men hetzelfde beeld zien van mensen in de vreemdste kledingstukken, roeiende door geheel of half verlaten dorpen, op zoek naar slachtoffers. Op de daken er. in bomen zaten gisteravond nog honderden hun redding af te wach ten. Duizenden stuks vee zijn omgeko men. omdat men geen tijd meer had, hen in veiligheid te brengen. In hoger ge legen dorpen zitten zowel de particuliere huizen als de openbare gebouwen vol vluchtelingen van wie er velen niets meer bezitten dan hetgeen zij aan hebben. Om de handen vrij te hebben voor het reddingswerk en ter verkrijging van een beter overzicht van de toestand heeft de politie Zondag een strook langs de kust, waar het water het ergst had huisgehou den. afgezet. Die strook is dertig kilo meter lang en zes breed. Op sommige plaatsen staat het water er zes meter hoog. Niemand wordt in dat gebied toe gelaten, tenzij hij er heel dringende re denen voor heeft. Men vreest een her haling van de overstroming. Hoger dan ooit De golven boden toen zij op de kust afstormden een verschrikkelijk schouw spel. Zij waren hoger dan iemand ooit tevoren had gezien en wierpen zich op de zeeweringen met een onvoorstelbaar geweld. Terwijl de mensen voor hun leven liepen, stortten hun huizen achter hun rug in zee. Vele vluchtenden wer den. vooral in het gebied vlak langs de kust. door het water achterhaald en ver-1 dronken. In het kustdorpje Cley xjjn onge twijfeld vele doden gevallen in de eer ste minuten van de overstroming. Er staat nu ver over de twee meter water in de straten. Overal drijven de kadavers rond van vee dat in het water is omge komen. Het is een afschuwelijk gezicht, ling. Duizenden vrachtauto's en bussen en ontelbare particuliere auto's zijn uit ge heel Engeland naar de rampgebieden vertrokken om de mensen daar in veiligheid te brengen of te voorzien 1 van de eerste levensbehoeften Tien duizenden militairen zijn de burgerij te hulp gekomen met bootjes, rubber- vlotten, voedsel, auto's, radiozenders er telefoon-apparaten. Evenmin als het mogelijk is om een enigszins juiste schatting te geven van het aantal doden en vermisten, is het mogelijk om bij benadering te zeggen hoe groot de schade is. Er zijn zoveel steden en dorpen door het water overvallen, dat er op het ogenblik nog niet eens een gedetailleerde lijst ge geven kan worden van de plaatsen die getroffen zijn. Nood in België Ook België heeft zwaar geleden der overstromingen, die voor een groot deel werden veroorzaakt door dijk doorbraken. Overal langs de Belgische kust drong het water van de Noordzee het land binnen, evenals langs de Schelde. In het Noorden, bij Knokke en Heyst. moest de noodtoestand worden afgekondigd. Alle hotels en zomer huisjes werden geëvacueerd. Na een paar uur al was er geen telefonische verbindingm eer tussen Brussel en verscheidene plaatsen langs de kust, waaronder Oostende. Op vele plaatsen is de kustverdediging bezweken, zodat het water ongehinderd het land kon binnenstromen. In de dijken langs de Schelde zijn zes gaten geslagen, waar van er enige een breedte hebben van 130 meter. De Antwerpse Scheldetun- nel stond gistermiddag onder water. Het aantal doden dat er in België Is gevallen staat, evenmin als in Engeland en Nederland, vast. Het is zeker dat er aan de kust ten minste zeven mensen om het leven zijn gekomen. Een van de slachtoffers is een baby, die door een rukwind uit de armen van zijn moeder werd geslingerd, in het water werd ge worpen en verdronk. Een oude vrouw kwam om het leven toen zij viel van een keukenkast waar zij op was geklommen om te ontkomen aan bet water dat toen al anderhalve meter hoog stond in de keuken. Zij ver loor haar evenwicht en kwam in het water terecht, waar zij verdronk. Oostende is geheel door het water van de rest van België afgesneden Electrici- teit is er niet meer. Twee derden van de stad staat onder water. Het postkan toor. de electrische centrale en het drinkwaterbedrijf zijn bijna geheel door het water verzwolgen. Ook de electrische centrale van Ant werpen staat onder water en is buiten werking. Overal in België zijn de verbindingen gestoord, want ook van sommige kanalen en rivieren zijn de dijken doorgebroken. In de Ardennen ligt het verkeer prac- tisch stil daar de wegen versperd wor den door geweldige sneeuwbanken. En in Frankrijk In Frankrijk heeft vooral het gebied langs het Nauw van Calais te lijden gehad van het zeewater. Bij Calais zijn honderden hectaren land ondergelopen toen de zeeweringen het begaven en enige wegen werden onbegaanbaar. In de haven werden twee schepen tegen el kaar geworpen en beschadigd. De machi nekamer van de grote sluis van Duin kerken is onder water gelopen en enige voorsteden van de stad liggen een meter onder het zeewater Voor zover gister avond bekend was. zijn er geen doden te betreuren. In West-Duitsland heeft het noodweer aan ten minste vijf mensen het leven gekost en een geweldige schade aange richt. Het verkeer in grote delen van West-Duitsland is geheel gedesorgani seerd. In de steden die in de oorlog zwaar zijn gebombardeerd, is ook nu de schade het grootst. Vele ruïnes konden het niet tegen de storm bolwerken en zijn inge stort of omvergewaaid. De storm was zo hevig dat een auto eenvoudig werd op gepakt en met inzittenden en al tegen een boom werd geworpen. De chauffeur werd gedood. Dat het verkeer gedesorganiseerd is, ls grotendeels het gevolg van zware sneeuw- val. Hier en daar zijn de wegen geblok keerd door een laag sneeuw van meer Raad voor de Scheepvaart Nieuwsdienst Algemeen Dagblad AMSTERDAM De Raad voor de Scheepvaart heeft gistermiddag de stranding behandeld van het motorschip Michel Swenden. Op 20 Augustus van het vorig jaar liep dit schip in de monding van de Theems op een zandbank bij Long Sand. Het roer en de schroef werden daarbij ernstig beschadigd. De inspecteur-generaal van de Scheep vaart meende dat de oorzaak van dit stoten niet geheel duidelijk te verkla ren is. Het schip maakte een eenvoudige reis en de kapitein A. D„ die reeds twee-en-twintig jaar als kapitein vaart, moet in staat worden geacht zijn koers op de juiste wijze te regelen. Het is daarom zeer vreemd dat het be stek van de kapitein niet een Daar graden, maar enkele streken verkeerd uitkwam. De kapitein had zelf de wacht en het is aannemelijk dat de jeugdige roerganger een grove fout heeft ge maakt, die aan de oplettendheid van de kapitein is ontsnapt. Deze is dan ook ten volle verantwoordelijk voor het ongeval. Bovendien vestigde de inspecteur er de aandacht op dat de kapitein na de stranding zo in de war is geweest dat hij een verkeerde positie aan de wal doorgaf. Aangezien de kapitein later in Nederland ernstige aanvallen van zwaarmoedigheid heeft gehad, heeft de inspecteur aanvankelijk overwogen de Raad voor te stellen de bevoegdheid van de kapitein volledig in te trekken. Een medisch rapport, dat over hem is uitgebracht, spreekt echter van ver betering in zijn toestand, zodat de Meer dan honderd-en-dertig mensen door de huizenhoge golven verzwolgen inspecteur de kapitein nog een kans wilde geven. Omdat de stranding geheel aan zijn schuld is te wijten, verzocht de inspec teur de raad om de betrokkene de be voegdheid om als kapitein te varen, te ontnemen voor de tijd van twee maan den. RAAD VOOR DE SCHEEPVAART Moedig optreden van de kapitein Nieuwsdienst Algemeen Dagblad AMSTERDAM. „Deze kapitein heeft zich gedragen als een moedig zeeman. Zijn optreden tijdens en in de verschrikkelijke uren na de ramp is kalm en doortastend geweest", met deze woorden uitte de heer J. Metz. inspecteur-generaal voor de Raad voor de Scheepvaart gistermorgen zijn be wondering ten aanzien van kapitein J. Wenting, wiens coaster, de Luctor, in de nacht van 1 October 1952 voor de Franse kust verging. De kapitein vertelde tegen half een ge merkt te hebben dat zijn schip naar bakboord slagzij maakte. Samen met de machinist was hij in het ruim afgedaald, maar de lading, die bestond uit gemalen graniet, bleek vrijwel niet verschoven. Met behulp van de stuurman en enke le matrozen werd de lading in twee uur tijds naar stuurboordzijde overgebracht. Toen constateerde de kapitein dat zijn schip naar achteren begon te hellen. Het weer werd intussen steeds slechter en de wind wakkerde tot een flinke storm aan. Men kroop op handen en voeten naar het achterschip en zag dat de sa lon van de kapitein onder water stond. Een poging om dit water te laten af voeren mislukte en evenmin bleek het mogelijk om een gat in het dek te hak ken. Tegen zeven uur was de toestand dan ook hopeloos en men zette een redding boot uit Een laatste controle leerde dat de machinekamer nog vrijwel droog was. maar het schip helde toen reeds ruim vijf en veertig graden. De tocht vaJi de kapitein en de zeven leden van de bemanning in de redding boot daarna, is ontzettend zwaar ge weest. De dertigjarige stuurman R. Da- dan twee meter dik. Vele auto's en bus sen werden tijdens de sneeuwstormen in de steek gelaten. Ook Zwitserland ligt voor een groot deel onder een zware vracht sneeuw die op vele' plaatsen het verkeer on mogelijk maakt. De sneeuwstormen be reikten hier en daar snelheden van 150 km per uur. Tot de iveinige geredden van de ramp met de Princess Victoria, die tussen de Schotse kust en Ierland is vergaan behoren ook deze twee Engelse soldaten. Met bloed en olie overdekt werden zij aan land gebracht in de Ierse haven Donaghadee, waar zij met veel hete thee weer wat op hun verhaal konden komen. (Eigen telefoto) tema raakte spoedig buiten bewustzijn en een uur later moet bü hem de dood al zün ingetreden. Tweemaal sloeg de reddingboot om en de uitgeputte dertig jarige tweede maachinist J. J. van Oos ten. zowel als de achttienjarige matroos M. J. Aaarnoutse kwamen daarbij in de golven om. Het duurde twaalf uur voor dat de overlevenden door een Frans vis sersvaartuig konden worden opgepikt. De inspecteur betuigde zijn deelneming voor de drie omgekomen leden van de bemanning. Een lekkage in het schot van het achterschip is volgens de inspecteur de oorzaak van de scheepsramp geweest. Maar hij achtte het logisch dat de kapi tein in eerste instantie aan zijn lading heeft gedacht, op het moment dat het schip slagzij begon te maken. Maar het verschuiven van deze lading, na aan stuurboord te zijn overgebracht, heeft toch wel een rol gespeeld. Vooral na dat het achterschip was volgelopen en de Luctor zowel naar achteren als naar bakboord overhelde. De inspecteur besloot zijn betoog met het uitspreken van zijn dank voor de opvarenden van het Franse vissersvaar tuig. die de overgebleven mannen van de Luctor veilig in een Franse haven hebben binnengebracht. De .Luctor mat 336 ton en behoorde toe aan de Mij. Invotra te Rotterdam. DEN HAAG (ANP) De besprekin gen over de eventuele verlenging van de op 1 Augustus eindigende internationale tarwe-overeenkomst worden op 30 Jan. te Washington hervat. De Nederlandse vertegenwoordiging staat hierbij voorlo- Sg onder leiding van ir. T. P. Huisman. e voorafgaande besprekingen brachten oog geen voor de contracterende partijen bevredigende oplossing. In de eerste plaats zal overeenstemming moeten worden bereikt over de hoogte van de maximum en minimum prijzen. De in de thans nog lopende overeenkomst genoemde maximumprijzen zijn naar het oordeel van de tarwe-exporterende lan den: Amerika, Canada, Australië en Frankrijk, op te laag niveau gesteld. VEEMARKT UTRECHT. 31 Jul Veemarkt.. Aangeroerd la totaal K® 9fl9 runderen, w.o. 438 tbe-vrij. 95 graskal- kalreren. 752 nucbf. kale., 349 schapee en lammeren. 154 zeuren. 115 varkeau. 23 hokken en geiten Prijzen: «neren f 400-1450. kalfraarwn f «00-1030. pinken f 400- .3.,. melkkoeien f «00-1075. kalfkoeien f 800-1100. rare koeien f 350-950, graakalveren f 220-340. nuchter» kal' r 35-43. schapen f 7--110. lammeren f 55-95 zeugen f 220-350. bokken en geiten f 10-35. TALK. New Vork 30/1 31/1 I 30/1 31/1 Loco extra 4li 4li I Loco sp. L 4li 414 Amsterdamse wisselmarkt AMSTERDAM, 31 Jan Londen contant ■10.56'10.57. Parijs contant 1.077(1—1 0790, Zü- nch contant 86—88—86 98. Stockholm con tant 73.3673.46. vrije dollar contant 3.80 3 80'g, Brussel contant 7.59127.60'j LONDEN: 1 m. 10.55>i, 114 m. 10.54':, 2 m. 10.541a, 3',2 m. 10 5414. 3 m. 10.54, 4 m. 10.5214. 5 m. 10.52. Parijs: 1 m. 1.0740. 2 m. 1.0685. 3 m. 1.0650 nom„ 3 m. 1.0550, 6 m. 1.0515. Cruzeiro: 1 m. 20.1714. Ztlrlch14 m. 86.94 Stockholm: 1 m. 73.41, 3 m. 73.37, 6 m. 73.39. Vrije dollar: 14 m. 3.8014. 1 m. 3.80n. 114 1 3,8014. 2 m. 3.80Ü, 3 m. 3.80A. 4 m. 3.801e. 6 m 3.80,4 Brussel: 1 m. 7.59>g. 114 m. 7.59>4. 2 m. 7.59Ü, 2'g m. 7.5914. 3 m. 7.5®%. 4 m. 7.59, -n. 7.57%. 6 m. 7.57. GLASGOW (Reuter). Terwijl reddingboten en sleepboten werkloos in de buurt ronddobberden, is het Ierse stoomschip Princess Victoria met 177 mensen aan boord door geweldige gol ven verzwolgen voor de Oostkust van Ierland. Meer dan 130 mensen gingen met het schip mee de diepte in. Slecht 44 opvarende zijn gered. Zes uur had de strijd van het kleine schip, volgepakt met passagiers, ge duurd. Toen gaf gezagvoerder James Ferguson zijn bemanning opdracht om alles gereed te maken voor het ver laten van het gehavende schip. De passagiers moesten zich op het sloe- pendek verzamelen. En terwijl daar de boten werden gestreken, gaf de Princess Victoria de strijd op. In een paar seconden verdween het 2694 ton metende schip in de kokende golven. Honderden mensen sloegen de ramp gade aan boord van de vele schepen die zich in de buurt bevonden. Nie mand was in staat om hulp te bieden. De zee maakte iedere poging daartoe onmogelijk. Men kon slechts hopen dat 't mogelijk zou blijken, een paar over levenden op te pikken na het vergaan van het schip. Al vrij kort na het vertrek van de Princess Victoria uit een kleine Schot se haven de bestemming was Noord- Ierland geraakte het scheepje in moeilijkheden. Een hevige storm uit het Noord-Noordwesten dreef het schip naar het Zuidwesten, terwijl de nor male koers ongeveer Oost-West is De Princess Victoria werd door de reus achtige golven en het geweld van de storm voortgedreven zonder dat er de geringste kans bestond om van koers te veranderen, laat staan terug te ke ren naar een veilige haven. Deur ingedrukt Spoedig drukte een stortzee de deur In waardoor de auto's aan de kade het achterdek oprijden. Het was het begin van de ramp. Met man en macht probeerde men de deuren, waardoor het water naar bin nen stroomde, te sluiten Zes mannen, onder wie de eerste officier MacArlie. slaagden er in, de deuren te sluiten en het gevaar leek bezworen. Maar een paar ogenblikken later al beukte de zeer weer los en nieuwe pogingen om hen te sluiten faalden. Tonnen water sloegen het auto-ruim binnen. Het werd levensgevaarlijk om er te werken en de kapitein moest be vel geven, de pogingen om de deuren te sluiten, te staken. Postzakken en allerlei koopwaar dreven door het ruim. Het roer was inmiddels ook onklaar geraakt en het schip was stuurloos ge worden. Met de minuut werd de toe stand kritieker. De Princess Victoria kwam dwarszees te liggen. Doordat er zich in de ruimen zoveel water had verzameld richtte het 9ohip zich steeds moeizamer en langzamer op wanneer het weer door een breker was getroffen en het was ieder van de opvarenden duidelijk dat het nog maar een kwestie van minuten was voor het schip ten onder zou gaan. In de boten Toen gaf de kapitein bevel de pas sagiers in de boten te helpen. Volgens traditie gingen vrouwen en kinderen eerst. Terwijl de Princess Victoria die per en dieper kwam te liggen en steeds meer slagzij maakte, begon de laatste faze van het drama. Er waren zes bruikbare sloepen aan boord. Slechts drie konden er tijdig worden gestreken: twee aan stuurboord, de züde die het meest van het geweld van de golven had te lijden, en een aan bakboord. Een sloep met vrouwen en kinderen dreef al vrij van het schip. Tot hun ontzetting zagen de mensen die nog aan boord waren of zich in de beide andere boten bevonden, hoe de sloep weer terug werd gedreven naar de romp van de zinkende Princess Victoria. Een geweldige berg water nam haar op en verpletterde haar tegen de wand van het zinkende schip. Onder de overlevenden bevinden zich geen vrouwen of kinderen.... Een paar seconden later verdween het passagiersschip in de golven. Op de brug stond de gezagvoerder. Zijn ene hand omMemde de railing. Met de an dere salueerde hij. Zo zag men hem ten onder gaan met zijn schip. WmvFmt te vlaardingen Ten" overstaan van Deurwaarder G. L. Speivkelink, zal door cfe beëdigd makelaar A. H. Zellenrath op Dinsdag a Februari des n.m. 2 uur in het Handelsgebouw Pa rallelweg 2 te Vlaardingen publiek worden verkocht GOED ONDERHOUDEN MEUBILAIR Hierbij zijn: chique salons, eetkamer, fauteuils, damesbureaux. commodes, boekenkast thee meubel. haardfauteuils enz Een enorme collecbe Perzische, Smyrna en andere Tapijten Nieuwe wollen dekens; Oud-Holl. doeken, 1- en 3-pers. kapokmatrassen, radio, schilderijen o.a. van Van Houten, Weissenbruch. W. Maris e.a. Kota Gede 20 340 m WNW r Key Weet Leopoldskerk 31 r Bushlre Leemans 30 v Antwerpen te Aberdeen Lenv 30 v Aarhua n MiddlesVo' Rose! 30 nra r Palemtang n Muntok Rotti 30 nm tor rede v Belowan RotuU 30 630 m WZW v Lands End Sllvrott» 30 v Malmoe te Gothenburg Aore, Nellenhof; Leo Jan. r d Waarden Hermaun Kellennann. Geils: Nussla 1. Swel- kert; Repo» Al Hours. Brouwer»; Sidonle. Vissfber; Karei. Popsellera; Beien 50, Nuis- ZEEVAART V» Rotterdam zijn aangekomen 31 Jan 1 Celebea 30 r Gr. Yarmouth op rede r Huil 1 Coolbaien p 30 Burling. n Duinkerken Lyra 29 v Delfzijl te Londen Lareoherg 30 tbr Wight n Sarong Lekhaven 30 150 m NW v Str Meedna Liwu 30 in Ser. Soenda n Tjllatiap Saba 30 v Antwerpen n Berwich Servus 30 v Hamburg n Booeas Sh&mrock 31 r Skive n Stnier Sandenburgh p 31 Oporto n Casablanca baum; Ewn Nederland 1. Tlmmermaon; M Sunnos 18. Querbocb: Spe» Salutus. Bovi- man. Morgwiïter. de Jong; Kenia, v Ooijen: Saint Estephe, Hauhrich; Energie 5, Dlik.e; teeea;. Aoeue.-pevi Wimhr.-ue. Parkhav Meinam. Hamburg. Reunis Merwebst Pr- te.-. Raveuie, Sect Trant Bur. Parkkade S-ed Schiedam. <s*ahian.-a. Ha Ir jon LUo. Vulraanhi" Badzo, I/oitm. Doovlsir. t'altea Nederland p 30 Malta f alter Utrecht So nm Sidon n Rotterdam ceram 30 nm Bahrean n Damman Calteg Loden 30 9u m ZZW yuessant Calten Perms 30 100 m XNO Flnlstene LiVlle 30 te Telgnmouth Luna 31 te Gibraltar v Lissabon Le Maire 31 v Bllnju te TJ. Prlok L:nge 30 200 m NO v Madeira LemMerterk p 31 Kp Xio n Marseille kerft bo 30 81) m NO v Ouessant n A'dam Swallow p 30 Oporto n Marans SaUand 30 v St Vincent (KV) Scvstdyk p 30 Horta (Azoren) n Alexandr. Straat Soenda 30 nm v Mombasa n Maurit. Fanto 27. Noach: Dons. de Jong: Emerande. Giow; Anna Renning»: Innuigatd. Boen ders: Jan r Ooijen. Pilgenroder: Degas. Vis ser: Onderneming. TUseamann. Bellona 2. Bosman; Edelweiss 37. StoutenVeronica. Riinhai Sterkelkotu. Keruhal. K HuniV Waalha- fiapbo. Anlwerien. Muller. Jobs- ha, Timo. Lcmden. Imot/s. Binnenha». Vecht. Hansweect, Wneoborg, Maaoaiuls 14 25 loodwllemtt gestaakt. K^L Februari: AjlsZit, Hoek r Holland. Co.-iUa 3 Febr. te Kejtbam verwacht Cottle* 30 1290 m ZZW V Fa> al n Plvmouth Contact 25 t Cuxhaven n Antwerpen Caiuphuis 30 tus te Tegal c barna 30 960 m ON O Barbados Clasella 30 150 m O Ceylon Cory da 30 220 m ZZW v Recife Lieve Vrouwekark 31 Suez n Aden Llndekerk 31 te Khorramshar I/venerkerk 31 te Cochin Loisdreeht 31 te Bremen Macoma 31 140 m O r Ceylon M'raam X 30 r Casablanca te Pt Lyautey Murphrid N 31 r Swansea n Rotterdam Sehie p 30 Kp Piasero (Sicilië) n Plraeua Stanvac DOrak 31 te Sg Geetmr verw. Sias vac Tal. Akaz 30 te Sg Gcrong verw. Skald 20 te Grimsby Sibajak 20 1110 m NO v Pltcalm Kil. Stad Arnhem p 30 Ouessant n Ravona Si beroet 31 v Kaliaoget te Tj. Prlok Bauwcna. N>*or. LenzWTAG 140, Teer- land, Goeben, Ruben. Diavolezz», Elgeman»: Szn Anion le. Maas; Emllle. d» Haag; R. Kaïcher 82. Metzger; Decapo, Carlebur. H Stinnes 26. Kruger; Madoera. de HaasStad Lier. Aarts; Gelrla. Maas; Victor Hugo. Giasnmnn, Hanlc! 96. Stompel; Alsacien. v Holland. Muller, »tr. t. ank.: Annam. Ko penhagen. Contelder. Leklinv. Amsterdam aangekomen 30 Jan.: Rijnstroom v Londen; Ja, a v KsbjergObe ren r Weat-lnrll: Spaame.«room r Power: Tins a v Vcaeras Bengkall.» Inrf.Wegro v Umuldrn; Ingr. Mwzendorff. v Anwt Biang v Zaandam: Ptarmigan r Hamburg; Tim Duisburg. 31 Jan.Egret r R'dam Hnllandia R'dam: acne Ottmann. t BramenArundo t R'dats. Caltei Delft 31 v Sidon n Rotterdam Oongcdyk 30 v R'dam te Londen Duivelend 30 v d Tyne n ftotterdam JJaje Botuner 30 v Marseille n Casablanca J)a Capo verm. 31 r Wtsmar n R'dam Bepa 29 v Gothenburg te Warrington Onllard 31 r Umulden n Xakskov De Ruyter 30 r Newcastle n Calais Dornburgh p 3! Kp Eeplche! n Rouaan Delfshaven p 30 Oueetint n B.Aires Drente 31 ten anker r Belastan Deifipi so te viisangeo Duliendrecht 30 3«o m ZO s Kp Race Maasym N 31 r Antwrrpen te Wiymar Markab 30 le Harllngen fopgéh. wegens Mndo 29 v Newlyn te Londen Marsat V, 29 v Grangemouth te Perth Marathon 29 v Dublin te Londen Mare Liberum 27 te New Orleans Mutua Fides 29 te Garston Manneran 30 v TJ. Pandang n Abyab Mellikerk 30 v Colombo n Aden M'tula 30 v Pulu Bukom n Sidney Muiderkerk p 30 Flnlsterre n Marseille Mirza D 30 Golf v Mattra n DJVuU Slbigo 1 Febr. v Palembang te TflUtJ. verw. Stad Dordrecht p 30 Kp Esplchol Stanvac Bennkat 31 te Haiphong Samarinda 20 140 m WNW v Kp S.Lucas Saroena p 30 Natuna Eil. n Shlmonoseki Schledyk 30 60 m NO v Alexandria Smgkep 30 150 m NW v Terim n Suez Stad Maassluis 30 100 m NW v Bergen Saparoea 31 225 m Zuidoost v Lagos Sarpedon 31 v Maracalbo n Pta Cardoo Stentor 31 te Amsterdam v Trinidad Srsd Leiden 30 v Schiedam n Golf v Menco S'«d Schiedam 31 nm te Vlaardingen recw. d K qpghFralssart. Fritz; Dido, Srhape; Frltide, FenilolGumemanz, Arien:,Comp- wir 5. SpringefeldPatria. Brachlou. alle DuitslandUnterwalden. Meng; Men ja. v Gle.»en: Nieren, Olieslagers; Rbelnunlon 9. Pauwels,' Stelrla. Nellen»; Alhonla, Bos man Thracia. Kluitmans. alle Bazel. 1 Februari; Jenny. Snilder; Dender. Booti: Jama. Kre- tel Moder. Rtinaard. alle Duitsland. Em ma. v Gooi. Neuchatel. Keek: Jnhan. Hart Alphacca 30 r Botton tPhiladelphia Andvk 30 Rotterdam te Bremen Arkeldyk 29 r Houston te Galveston Audaola p SI Ouossocl n R'dam Arcturu» 29 v Casablanca te Gibraltar Anna lienny 30 Glasgow n Sovona I' emerdvk 30 660 m O v Bermuda Dinae 30 v Amsterdam n Aarbus Dldr, t Cadir n Bordeau» Domo 30 te Oran v Amsterdam F,--> Rotterdam 31 470 tn WZW v I-ands E. Kllïabctli B p 30 CasQUet» n Rotterdam Hllewouudijk 30 s Poiismouth bii Boecoff Ml tra 29 1280 tn ZW v Pitealm EU. Mirtiba 1 Febr v Singap te Welllngt vmr Mataram p 30 Ouessaot 31 (20 u.) te Hoek Madzv 30 "e Burghead Mercator 30 te Larvlk Malea 30 r Stockholm n Limhamnar ■Ms o .haven 31 te La» Palmas verwacht Mei-wede 30 v Wilmington n Houston Tyro 31 v Swan.*ea n Rotterdam Teuna 30 v Cardiff n Caen Tromp 30 In Firth of Forth n R'dam Twente 29 v Arboatb te Strood Teun 30 te Bordeaux v BreK Tim 30 te Srendborg v Kastnip Telaraon 31 v Curacao n Pto Cabello TJtluwab 30 v Batik l'apan n Tj Priok man*; Seeunda. v d Ze*, alle Bazel. Gepasseerd 31 Januari na 13 uur: Afvaart Weseel, Wunen: Anea. Ketelboer: Hansen Neiierbur» 5. DHlenbetger; Lerna, Gommen, M Stinno, 76. WclgatdtWllja. Genen: III. Doom»; Oostende, de Jinge; Weser 6, Adinda 30 ten anker In Str Madura AJpbard 30 v Bremen n Antwerpen Amstelveen 30 thv DJeddab n Djibouti Agamemnon 29 t New York n Haiti Amor 31 vm to Algiers v Amsterdam Amsteldjk 20 v Now Orleans n Houston AniWelkroon p 30 K St Yinrent n Llreroool Amstelveen p 29 San FraoeiKó n Tacoma Armllla 30 Pladju n Llencheu Axedvk 30 nm te Le Havre n Rotterdam An torna 25 Makasser n Singapore AVI Tawnan 25 v Dublin Anne S 39 te Goole Arbo TJ) te Halmstad* Aagtedjk 30 te Trinidad n B Air»* Alcyone 31 te V.ragapatam verwacht Almkerk 30 Brisbane n Svdnev Amvelpark p 30 Sclllle» n St John Aldab: 31 te Bahia Almdsk 31 te Vlissiiis n Antwerpen Annenkerk 30 170 m XNO Kp Fuusterre Areos 30 Chalkls n Uxurl Alma 29 r P.Swettenham n Pladju Algenlb 30 120 m ZZW Recife Aroerskork 30 540 m ZO v Coeoa EU. Alamak 2 Fehr. te Karachi verwacht Kt i cm a 9 Febr. t Spezla te Rangoon verw. Krm.siroom "0 r Nykoblng Mora Fnggano p 30 DJeddab n Muscat Ena o verm. 30 nas al Hadd n Gibraltar Friesland (8SM) 31 v Huil te Aarhua Peranum 29 370 m Z v Halifax n Norfolk Falrsea 30 thv Djeddali n Suez Flevo 50 f Le Haire n Bilbao Glashaven p 30 Brunsbuitel n R'dam Grxlena p 31 Vlisdnren n Antwerpen GrdiV.troom 25 Sw.n-ea Gouwe 30 260 m X Kp Blanco Gs-.-et 30 nm r Pening n B-lawar. G.'coiekerk 31 te Loieero Marque; '.stelle p 30 DelfaUl r Hamburg Groote Beer 30 790 m WtZ Valentia Gooiland 30 r Hamburg n Amsterdam Gari 30 780 m NO v Sombrero ESI. Haulerwtlk 31 te Genua Heemskerk 30 v Aniwerpen te Malmoe Herinnering 28 v AJglT» ma llrbie schade) Hagno 30 bU Tuscar Rock n R'dam Hector 30 v Bun n Triest. Helicon 29 v New York n Curacao ITernie, 30 op de Schelde n Antwerpen Mnrena 31 v Pladlu te Singapore Maaskerk 30 nm te Luanda verwacht Mnrisa 30 180 m ZW v Ouessant Molenkerk 30 129 m WtZ v Sierra Leone Maawlam 31 v Cristobal n Havanna Modjnkerto SI v Suez n Port Said Mentor 30 v Arasterdam n Lissabon Mldas 30 t Tanger n Gibraltar Maaaland 30 v A'dam n Z.Amerika Malclna 50 nm v Nllga-a te Mirl Nleuwland 30 v Grangemouth n Rotterdam Norma 30 te Warnemuende iwegenv ruw Neita 30 v Halmuad d Methi! Nooid 30 v Kings Lvnn n Shellhaven Newoi 30 te Georgetown verwacht Noordam 30 600 m W v Lands End n R'dam Neeton 30 v Rotterdam n Oxelosnnd Nieuw Amsterdam 51 v La Gusira Nigerstroom 31 te Antwerpen Nieuw Holland 31 v Singapore te TJ. Priok Nlobe 30 v Kotka n Rotterdam Ollve 20 v Hartlepool te Goolo Oranje (kustv,20 te Goole Themlsto 30 090 m ONO v Bermuda.» Tjlpondok 28 v Hongkong te Tj Priok Tllsadane 30 500 m ZO v Recife n Kaapstad Tilly 30 to Rouaan v Londen Tlius 30 v Oran n Malta Tlba 1 Febr. tc Antwerpen verwacht Tarakan p 30 nm Oueesant n Genua Tamo 30 400 m N v Flores n Hamburg Tegelberg 29 te Montevideo n R. de Jan Utrecht 31 470 m WNW v Guam n Manilla L'rraajo 30 v Hartlepool n Qutmper Volta* p 30 Slartpnt n Rotterdam l'ranu. 24 v Pon E-erglade n Rotteidain Veeiienburgh 30 Middleehro n R'dam Viljburgh p 30 Kp Sr V ncent n Catablanca Vera 29 v Kopenhagen Vitesse 29 v Bridpor. Van Outhnom 30 v Rurabaja n Kallaneet Vin RIemsdUk 30 v Ambon n Makassar Westkust 81 v Antwerpen te Garston Wim 31 v Duinkerken te Gent Wnstermarkt 29 v Belfast te Bristol Waal 30 nm r Marseille n Taraitona Waterman 81 te Honolulu n Pusan Weltevreden 30 v Pladju n Cheribon Wevterdam 30 290 m ZO v Kp Race Krans: 1VTAG 170. Wilhelm. Isala 2, Knkke; Worma, Hofman; Velp, Top; Cama, v Strien; Damco 228. Kreuzo; Anda. Brou wer; H Neuerbnrg 15. Zaun: Baden 332, WachtelHarmonie 2, Rnuilnga; Eos. Roracli; Zurich, v Ingen: Damco 44. van Gettn: Rhelntank 10, Huil; Ttgre, Krol; Westerwald, TlUmtnMedea, v Asperen: Vcnlo, Rink: Maria Cornelia, Gerritsen; Wilcor, Goemaar. alle Rotterdam; St. Don Bosco. den Olden. AmsterdamHoop op Zegen. d Veen. Maar-en: De Rita. Kielen. Mlddelbmg Johanna 2. Joele. Johanna. Muller. Holland:* 2. Domlnlcut. alle Dordt; Dacapo, Carlebur Ix,W.h; Wincbermann 26, Hartman. Dordt: Almlen 2. Schut. Amster dam; Vulcaan 105. Joo*ten, IJmulden; Yul- caan 35. v Lorkk. Amsterdam; Ma, keg Biu.n-ma. UibitJiDomburg. Koning». Wad- dlnxvecn; Spe». Caaemler. Anihem, IJsseJ 5. Rlkstrt., AlmenMarilke. Geirits. Zwart sluis; Gean 1. v d Giessen. Amsterdam. El- frlede. llavorkamp, Amsterdam: Rowwilk. Fleer. Amsterdam; Esso Dusseldorf, Warten- burg, l'emlsWestechlffahrt 20, Wonzel. Fernls; Jan. Bok, Amsterdam; Trio, Schol- AJiotb 31 400 m ZZW r La* Palroas Ampcoan 31 In Golff v Oman AJudri 1 Fehr. Calcutta te R dam ver*. Arend-lik 29 Buenos Aires n VAorK Anmdo 31 te Amsterdam Barracuda 30 th» Zandvoort n Malmoe Hinde 29 v Rtemme n \ilbore Haarlem 31 te Puerto Llmon Hei mile) 30 v Oran n Algeclra; Hoogkerk 30 r Bremen te Antwerpen Harbor 30 170 m ZZW Oueoam llecub* 30 150 m WtZ Oneasant Ophlr 31 v Buleleng te Surahala Oranie-tad 30 780 m WZW v Madeira n Ia Gtialra Orion .70 nm t d Elbe n Bramen Omala 30 thv Colombo n Bahrein Ootmarmm p 30 viissingen n La Palllce Wnensdrecht p 30 r Z v Portsmouth Wetland 29 r Wlsmar n Kings Lynn Weltevreden 7, 29 v Huil Wanverang 30 t Probollngo n Cheribon Waingapn» 50 85 in NO v Banka n Surab. Waterland 50 130 m W Oporto n Jtontev tcn, Tilburg; Geima, Tlinnls.sen, Tilburg; Citeina, v llnuwellngen. Nlimegen; Johanna. Edelen bos. I^euwarden: Elma. de Bruline. Leeuwardenvlos. Liet. Arnhem. Pleit,-. Vinken; Nervlen, v Duinen; Troi» Sceuis. AkelUeii. Watzmoun, Bosman; Dejea. ilimwlMutatie. Lelnlnga Jaxd». Berkel-Tonm 29 V A'dam -e Huil Beekbergen 30 s Cork o Prr-on Benesaer 20 Goole te Aarbu- Boreas p 30 CatO"e«« n Anvsterdarn Helena 30 790 m NO Bar bad o; Hoop 27 New Orleans n Kp Haltlen Hvdra 30 130 m WNW Paramaribo Indrapoera p 30 8cr Metdna n Port Said Prln- Alexander p 31 tli-.lngen n Hamburg PHnr 30 te Civlta Vecehta v Par Patnir 29 v Rouaan te Huil Poc.dnn 31 te Rarranaullla Wleldrecht 31 tc DJcddah verwacht TJ.tvoom 29 Amsterdam te Leith Zijpenberg 31 nm v Brmdü: tc Bona Zeeland ISSMi 30 nm te Blyth verwacht Grunbeck. Matador. Akkerman»; Eems. Ne ring*: Elba i'. Tievlre. Boer: Jacoba. d» Hoop. Uhelnfelden. t'anr; Nova. v Eek; Incon-tant. Raukema. LUrb. Ceuleraans: Bioeratnnteia 30 470 m XNO v Helena Blydmdvk 21 48', m w t Fell"" Bantam 31 Ti. Prink te Chert bon Bengkalla 20 Bremen te Ajniterdam Bonaire 30 e Madeir» n Barbados Breda 30 Amsterdam n Zuid Pac.ku* Bmnekom 30 MJ Talcaliuano Ir.» te Ark low Belfast Hos 50 r St Mare te Gonalre Inn 28 te Port au Prince Iris 'KNSM) 30 v Gothenburg n Amsterdam Jan Kieumer 1 Febr. te FAbjerg verw. Jo 1 Febr. v Cdamte Gothenburg verw Joelen 31 v Gothenburg n Kings Lynn Prin. Wlllwn 2, 30 t0', m O v Kp Mav Prins Willem 4. p 30 Useabon Polvdorus 31 v Port Sudan n Aden Pontn 30 te Grangemouth v Aberdeen Polypheftus 30 nm v Singapore n TJ Prlok Prins J W FrUo 30 r St Joh n Hamburg Prln. Fred Willem 30 v R'dam n Ceul* ZonnewUk 30 200 m N v Ascunsloo «I.EFPHEIinielF Slbt Noordzee Curcublon n Jttanbul met 2 ..l.opboten p 30 Gibraltar Slbt. Oceaan r Port Said n Aden 30 110 m daim-o. Schimmel; Adjo. Oomens: Sanara 102. Roa»hach. alle Belgi»; Peter Frese. Fr «e Denemarken. Geo 1 Febr vóór 18 uur: Afvaart: ArJama, Kerkhof: Germa, Gerboro: Mann Blntang 23 570 m W v nonOlulu Boskoop 30 130 ni NO t uracao n amw. Barbara 30 v R'dam n Gothenburg BrMHOd 2» to Itouaon r Cardiff KellaUix 29 Kopenhagen Julia 50 v Bremen n Hull Julia Maty 31 tc Rotterdam v Safl Jac. Cathorlna 30 v Corun.i n Ayamonte Job v Oldenbamet 30 v Southampt nP.Sald Japara UKPM) 30 bl) Banka n TJ.Prlok Prln» Willem 5. 31 v Antwerpen !c R'dam Prins Frederlk Hendrik 30 te Valencia Qulrlna 30 tc Bordeaux v Nantea Rn«e Marie p 30 Brunabmtel stilt. Oreanil» v Malta n Kmvelt met LCT 019 en LOT 620 30 1 60 m NNW Portm Slbt. Oostzee met Clervaux 30 40 m Z Rib KThClMr 30 R'd te Aden heim 224. sipranz; Mannheim 282, Klef; Vlwhbank, SchiiltemakerRljnzeevaart li, Schelllua Quo Vadis, v Oosten, alle Am sterdam; Liberie, Tlllcnian; DledU. Smit: Famhelm, nulisven. IJmulden; Everdlna. t Boschfontein 30 te Genua v Ara<*rdam Blommersdyk 30 400 m OZO Kp Race BlUiton 30 170 m WtZ Mirt Cornelia B 2. 31 te Golhentwirg serwaebt Jaaa 2!l r Imrnlngham r> Lelth Jupiter 31 te Catania Kleldrecht 30 390 in O r Ceylon n Singap. Kota Agoeng p 31 BrunsbuUellcoog Rempang 31 v Genua te Marseille Roebiah 31 v Vancouver te Calcutta Roepat 31 v Indonealk te New Tork Rafarla 29 tc Port Swettenham III.I WAAKT LOBITJI gepasseerd 31 Januari' d Kloo»ii.r, Tilburg; Kraittaand, Behr- nianm. fgniden; Rupel. Hummel; Welsa- hom. Sclineckenlarger: Mannheim 19a. Zim merman. alle België Cronenbursh 31 Bilbao te IJmulden Carpo p 30 Wlcklow n Drogheda Caaabiaara p 30 Opcrto n Xante* K"lga 19 te Oslmde Kalimantan 31 Su.-abaja te TJ. Prlok Kaeunbai 2 Febr. Makt«er te Bat jan n» Rlnl 30 re Guemtey Rl'a 30 r Pltdiu n Bangkok Rijnland 31 v Montevideo n Santo* Jnhanna. v Bon: Zwerver, v WUgmien: N crmandle. Her gierFeneirertia, Mulder; Hoog water Febr te Rotterdam 7.01. 19 34: Dordrecht t.10. 20.21; Umulden 6.11, «JO. 1 Op groot INTERNATIONAAL HANDELSKANTOOR worden voor spoedige indiensttreding gezocht voor correspondentie in de moderne talen. Brieven onder lett. ZWM aan Nijgh van Ditmar, Advertentiebureau, Rotterdam. PHs. VAN OMMEREN N.v. vraagt voor Kaar Rljntanlcsleepschepen: bevaren eerste en tweede matrozen •n voor haar Rijnmotortanlcschepenbevaren ituurlieden matrozen - motordrijver Diploma binnenvaart en/of Rijnschlpperspatent strekt tot aanbeveling. Sollicitaties schriftelijk aan de afd Technische Dienst, Westerlaen 10, Rotterdam. VAN DOORNE'S AUTOMOBIELFABRIEK N.V, te EINDHOVEN vrisgt voor spoedige indiensttreding een PRODUCTIE-LEIDER Deze functionaris zal, ter directe assistentie van de Bedrijfs leider, belast worden met de leiding over de - onder eigen chefs geplaatste - productie-afdelingen. Hiertoe behoren o.a. een mechanische werkplaats, afdelingen voor bank- las- en plaatwerk, alsmede lak -installaties en montage-afdelingen. Vereist wordt: een zeer uitgebreide, vooral in de prtctijk verworven, tech nische kennis van de meest voorkomende gebieden der metaalbewerking e belangrijke ervaring in technisch leidinggevende en organi satorische functies, bij voorkeur opgedaan in grote of middel grote bedrijven Initiatief, wilskracht en sociale souplesse, die hem in staat stellen, aan een groot productieapparaat van 1500 arbeiders leiding te geven. Het betreft hier een levenspositie, die voor een geschikte kracht overeenkomstig haar waarde zal worden gehonoreerd. Uitstekende sociale voorzieningen, w.o. pensioenfonds en ziekenhuiskostenregeling zijn aanwezig. Schriftelijke sollicitaties met volledige bijzonderheden betreffende per soon. opleiding, practpk. huidig en verlangd talani. worden, vergezeld van een recente pasfoto, v66r 7 Februari e.i ingewacht bf de afdeling Personeelszaken, Geldropseweg 503 te Eindhoven. Op brief en enveloppe vermeldt men A.D. P.L. Sollicitaties worden vertrouwelgk behandeld. Persoonlijk bezoek alleen na oproep. GEVRAAGD: Te Kapsters Permanentriceb Leerling Kapsters MATHENESSERWEG 87 b Aanmelden na 6 uur voor belegging TE KOOP GEVRAAGD. Br. No. D 6983, Bur. d. BI Verkoop bij Executie welke zal worden gehouden op Donderdag. de vijfde Februari 1953 des namiddags om een uur. ten laste van J. C. Klijn. wonende te Rotter dam. Brede Hilledijk no 227b. van enige Roerende Goederen, bestaande uitEen open vrachtauto merk „Ford" 1936. 8 cylinders, op zes wielen met luchtbanden en reserve wiel. De verkoop geschiedt a con tant zonder opgeld De goede ren zijn een uur vóór de ver koop voor een ieder te be zichtigen. De Deurwaarder, belast met de executie: J. K. WEDDA. 'n Vangertje doet Het ^'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiinii^ Elecfrofechnisch Bedrijf te Rotterdam 1 VRAAGT EEN Gezocht wordt een kracht met uitgebreide practische werkplaatservaring, speciaal op het gebied van reparatie van electrische apparaten en van draai- en gelijkstroom- motoren. Moet leiding kunnen geven aan ca 80 man personeel. Bij voorkeur met MTS- opleiding. Leeftijd niet beneden 30 jaar Sollicitanten dienen bereid te zijn zich aan een psychotechnisch onderzoek te onder- werpen. eigenhandig (niet met ballpoint) geschreven brieven met volledige inlichtingen over leeftijd, opleiding en ervaring en vergezeld van twee recente pasfoto'! (van voren en opzij) vóór 7 Februari onder no. D6961 aan het bureau van dit blad. \iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!^ ABONNEERT U OP HET ALGEMEEN DAGBLAD speciale aanbieding NIEUWE SERIE WILD-WEST ROMANS! 6 gebonden boeken J4- premie) voor 19.85, betaalbaar met 2.per maand I K. Norris, Het geheim van Hillyard Huis W. MacDonald, Jacht op een Moordenaar Ch. H. Snow, De Geest van Washoe F. Baldwin, Nieuwe Sterren fonkelen K. Norris, De Diamant van Prendergast W. S. Mastcrman, Het Mysterie van no. 52 TOTAAL CA. 1600 BLZ. DRUKS Als attractie bieden wij hierbij aan: een gebonden premieboek Hardy, Retour xonder Terugreis Uitaol f 19.85 betaalbaar in maandelijkse termijnen van 2.— of meer. Toezending direct nè ontvangst van onderstaand bestelbiljet door: bestelbii.jet. Ondergetekende verzoekt' Gebr. Graauw's Uitgeverij, te A'dam, Singel 80. te zenden: dc aangeboden serie van 7 gebonden WW-boeken voor totaal 19.85. te betalen in maand, termijnen van

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5