Een helicopter redt mensen uit de
overstroomde boerderijen
Duitse tanklichter Oder met zes man
was bij Texel spoorloos
Tientallen rubberboten en plastic vlotten
werden door vliegers uitgeworpen
Tientallen andere schepen bij de
Nederl. kust in nood
Zeker veertig doden op
Goeree-Overflakkee
5
MAANDAG 2 FEBRUARI 1953
Hulp voor Goeiee-Oveillakkee
MARINEVLIEGTUIGEN zijn bij het dagworden vanmorgen voortgegaan
met de hulpverlening. De helicopter is bezig, op Goeree en Over-
flakkee personen weg te halen, die op boerderijen geïsoleerd zijn. Een
harpoenvliegtuig heeft bij Stavenisse, Voortvliet en Maartensdijk (op
Tholen) 15 rubberboten uitgeworpen. Twee Sea-otters gaan ook naar
Goeree en Overflakkee om rubberboten uit te werpen. Een Oxford van de
Marine-luchtvaartdienst is met twee hoofdingenieurs van Waterstaat ver
trokken om waarnemingen te doen en vast te stellen, waar de plaatsen
zijn die het dringendst hulp nodig hebben.
Een dakota van de KLM is vanmorgen I Marine Stuuit boten
opgestegen van het vliegveld valken
burg om boven de geteisterde gebieden De algemene leiding van het hulp-
rubberboten en leeftocht, af te werpen. |werk door de marine berust bij de com-
Het toestel staat onder leiding van ge- i mandant maritieme middelen te
zagvoerder Pik. Het heeft aan boord o.a.
rubberboten, 10.000 broden van de ci
viele dienst van de KLM en alle kleding
uit de afdeling gevonden voorwerpen van
deze maatschappij. Deze kleding zou bin
nenkort in het openbaar worden ver
kocht.
Op verzoek van de commandant van
bet vliegveld Valkenburg hebben de
Draka-fabrieken te Amsterdam ruim zes.
■tig plastic reddingsvlotten ter beschik
king gesteld. Deze zullen boven de over
stroomde gebieden worden uitgeworpen.
De vlotten z(jn thans naar Valkenburg
onderweg.
Vüf troepentransportvliegtuigen van de
Amerikaanse luchtmacht van het type
C-119 worden op de luchtbasis Rhein-
Main bij Frankfort gereed gehouden om
met valschermen, voedselpakketten er
technische uitrustingsstukken boven he:
overstroomde gebied in Nederland neer
te laten, zodra van de Nederlandse rege
ring een verzoek hiertoe wordt ontvan
gen.
Veertig kinderen in
kerk gevlucht
Aan afschuwelijk drama
ontsnapt
De ramp in Nederland mag het oog
niet doen sluiten voor de ellende, het
leed, dat onze buren over het Kanaal
getroffen heeft. Welk een drama's, angst
en spanning ook daar. De verbijsterende
hoeveelheid triest nieuws vermindert de
belangstelling voor het détail. En toch:
als men leest, hoe in de kustplaats aan
de Engelse Oostkust, Lowestoft, veertig
kinderen op het nippertje gered werden,
voelt men zich diep bewogen. De kinde
ren waren gevlucht voor een vloedgolf
van enorme hoogte, die op hen aan
kwam stormen, juist toen zij op weg
waren naar de Zondagsschool. Vluch
tende. rennende wat zij maar konden,
vlogen zij de kerk binnen en klommen
daar boven op het altaar. Het water had
de kerk reeds bereikt en het steeg snel
ler en sneller. Toen sloeg hun onder
wijzer een raam stuk en schreeuwde om
hulp. Gelukkig werd zyn alarmkreet ge
hoord door een drietal agenten, die tot
hun nek door het water wadende, er
tenslotte in slaagden, de kerkdeuren te
openen. Met roeiboten drong men daar
na over het water tot de kerk door en
wist men de angstige, biddende en
schreiende kinderen in veiligheid te
brengen.
Afsluitdijk hield zich
goed
De Afsluitdijk heeft zich buitengewoon
goed gehouden. Er is Blechts op drie
plaatsen enige schade, die geen gevaar
oplevert.
Ook aan de Noord-Oostpolderdijk is
slechts geringe schade geconstateerd,
evenals aan de werken van de Ooster
polder.
Ook Vlaardingen schenkt
i 5000 voor De Hoop
B. en W. van Vlaardingen hebben
Zaterdag de Raad voorgesteld ƒ5000 bij
te dragen in de kosten van de aanschaf
fing van een nieuwe hospitaal-kerkschip
De Hoop.
De V.A.RA. heeft thans haar actie
voor dit doel gestaakt, zo deelde ze gis
termiddag mede.
Uitgesteld
In verband- met de nationale ramp is
de openbare vergadering der afdeling
voor geschillen van bestuur van de Raad
van State (Kamer 2) op 3 dezer uit
gesteld.
Busverkeer Den HaagHoek van
Holland en Rotterdam normaal
Alle W.S.M.-busdiensten. dus ook die
op Rotterdam en Maassluis, zijn het af
gelopen weekeinde normaal doorgegaan.
Zelfs werden Zondag nog tal van extra
bussen ingelegd om het drukke vervoer
het hoofd te kunnen bieden. Acht W.S.M.-
bussen werden ter beschikking gesteld
voor het reizigersvervoer tussen Rotter
dam en Hoek van Holland. Maandag ver
trokken er weer acht bussen om het
treinvervoer te helpen vervangen.
Problemen bij gebruik
van aardgas
Vereniging van gasfabrikanten
benoemt commissie
Het bestuur van de Vereniging van
Gasfabrikanten heeft besloten een kleine
commissie in te stellen, die op korte ter
mijn van advies zal moeten dienen over
de vraag onder welke normale overdruk
het aardgas bij de verbruikstoestellen
ter beschikking zal moeten staan en ook
over de vraag in hoeverre een verhoging
van de thans gangbare verbruiksdruk
voor stadsgas en andere distributiegassen
aanbeveling verdient.
De commissie, die intussen haar eerste
vergadering heeft gehouden, is als volgt
samengesteld: ir D. Tinbergen (voorzit
ter). ir J. Bellinga, ir M. J. Ie Clercq, ir
E. Ch. J. Dubois, A. van der Linden, J.
H. Steinkamp en ir J. Sterel, secretaris,
Den Haag.
Dode aan boord van Fins
schip Wukini
Het Finse stoomschip Wukini heeft via
Scheveningen-Radio aan Hoek van Hol
land gevraagd een apotheker aan boord
te sturen, omdat er tengevolge van een
ongeval aan boord een lid van de be
manning is overleden.
Am
sterdam, kapitein ter zee J. F. van Duim.
De Zondag heeft men gebruikt om een
aantal schepen gereed te maken. Deze
zijn gisteravond en vannacht afgevaren.
Van Amsterdam uit werden twee sleep
boten naar Den Bommel op Flakkee
gezonden, elk met. een aantal vletten en
sloepen. Van Amsterdam vertrokken
naar Galathea-polder twee sleepboten
niet twee vletten. Van Rotterdam naar
Middelharnis zijn 20 rubberboten ver
voerd. Voorts gingen nog van Rotterdam
uit: het communicatievaartuig Bellana
en een aantal motorvaartuigen, naar
Stellendam de motorreddingboot Prins
Bernhard, naar Numansdorp een motor
sloep van de onderzeedienst en een kot
ter van de Karei Doorman, naar Zuid-
land een motorschouw van de onderzee
dienst, naar Wemeldinge een motorvaar
tuig en naar Middelharnis nog een mo
torvaartuig en een sleepboot.
De Zweden-Amerikalijn heeft vandaag
een bedrag van 50.000 Zweedse kronen
gezonden aan burgemeester mr B. Kolff
van Vlissingen ter leniging van de nood
der slachtoffers van de watersnood, In
Vlissingen wordt een nieuw schip voor
de Zweden-Amerikalijn gebouwd.
Rotterdam: schepen op
de kade
Zeven doden in Poortugaal
In Rotte :-dam was men over het
algemeen Zaterdagavond rustig gaan
sla-pen. In df& Maasstad is hoog water
geen verontrustend verschijnsel. Maar
hoe anders was allc-s de volgende mor
gen. Langs aide kademuren van het
Meaesfation tot de bumnelgebouwen
kwamen verzakkingen voor en op Zuid',
o m. in de omgeving van de Groene Hille-
d'ijik, de Brede Hilledijk, het Afrikaan-
derplein en de Streveisweg liepen hele
straten onder water. Op de kade van dé
Zalmhaven lagen gisteren twee beurt
schepen. die d'oor het geweld van het
water opgetild waren en op straat gezet.
Bijteomder ernstig was de toestand aan de
Rose straat. Een 72-jarige weduwe, me
vrouw L. VisserDe Wolff is daar ver
steen. In Poortugaal. een randge
meente van Rottendam, zijn waarschijn-'
Lijik zeven personen om het leven geko
men. n.l. twee arbeidersgezinnen, die op
de Zalmplaat woonden en twee perso
nen. die ter hulpe waren gesneld. Zij
werden bedolven onder het puin van
een instortend huis.
WEES ZUINIG MET
ELECTR1C1TE1T
De electrieiteitsvoorzleninig in geheel
Zuid-Holland is in grote moeilijkheden
geraakt. De grote central-es te Rotter
dam en Dordrecht zijn uitgevallen, door
dat de installaties gedeeltelijk zijn over
stroomd.
Er wordt een dringend beroep gedaan
op de hele bevolking van Zuid-Ho'-land.
zo zuinig mogelijk te zijn met het ge
bruik van eleetriciteit. Dit is in het be
lang van de vitale krachtbedirijven. die
moeten blijven werken.
Er zal een speciale rantsoenering van
stroom worden ingevoerd.
Grauw en troosteloos zien de
Hollandse polders er uit, nu het
water alles wat groen en liefe
lijk was, heeft verzwolgen.
Filmreportage van de
nationale ramp
Polygoon-Profilti zal van heden af in
de Nederlandse bioscopen een uitge
breide filmreportage laten vertonen van
de watersnood die ons land heeft ge
troffen. Acht volledig uitgeruste ploegen
zijn gisteren en vannacht onafgebroken
in de weer geweest om voor binn- en
buitenland deze reportages te maken.
Vandaag zijn opnieuw zes groepen uit
gestuurd. om de gevolgen van de natio
nale ramp ook van uit de lucht op de
film vast te leggen.
Redders vaak machteloos
NIET ALLEEN TE LAND, ook op zee is de nood zeer groot geweest. Tien
tallen schepen, die niet tijdig in de havens schuilplaats konden vinden,
voerden een zware strijd tegen de machtige orkaan en de geweldige zeeën.
En menig schip is in die kamp ten onder gegaan. Uren is gisteren bij Texel
gezocht naar de Duitse tanklichter Oder, die met zes man aan boord door
de sleepboot Gulosenfjord was verloren en spoorloos was verdwenen.
Vanochtend is het de reddingboot Prins Hendrik uit Den Helder gelukt
het wrak van de 1600 ton grote tanklichter te vinden. De opvarenden, twee
Hollanders en vier Duitsers, werden gered.
Do motorstrandreddingboot Joan Hod- bon je liggen. De drie opvarenden twee
son van Texel is vanmorgen na eon Ouddorpers en een Schevemnger vertel.
St van viit uren m De Cocksdorp le- motor onklaar geworden was
rilggekeerd Voor Eierland is de boot tot Vuurpijlen en voorwerpen die KJ maar
-ce 700 m een onbekend schip kun- even konden mtyie^ werden «ngesto-
sloeg de ankerkabel los en het scheepje
raakte op drift. Zondagmorgen is de kot
ter weer van het strand losgeslagen. Het
dreef af naar het Noorden; men vreesde,
dat het te pletter zou slaan.
De Franse boot Carthage (2700 ton)
geraakte gisteravond bij IJmuiden in
moeilijkheden, doordat de stuurinrichting
was gebroken. Drie mijl voor de kust van
o=d *j Noordwijk wierp men een anker uit. De
854 toni Uit Hamburg is 7 km ten Zul- reddi„boot Keeltje Jacobs was in de na-
den van Zandvoort hoog op het strand
geworpen. Met de. bemanning was alles De Katwijkse logger K 68 was gister-
nen naderen, dat mogelijk de lichter kan j ken,
zijn, die de Duitse sleepboot Gulosen
fjord heeft verloren. Er werd namelijk
een olielucht waargenomen. De beman
ning van de reddingboot gaf lichtsig
nalen. die van het schip af werden be
antwoord. Doch na enige tijd doofde het
licht en kon de reddingboot niets meer
inden. Verder gaan was onmogelijk.
Het Duitse s.s. Julius Rutgers
Alle 30 polders overstroomd
Vliegtuigen kwamen te hulp met rubberboten
Van de Zuidhollandse eilanden is vooral Goeree-Overflakkee zwaar getrof
fen. De ene polder na de andere liep onder totdat tenslotte alle dertig door
het water werden overspoeld. De mensen die uit hun huizen vluchtten, wer
den al spoedig tot staan gebracht door het water dat van andere zijden
reeds het eiland was binnengespoeld, want er werden dijkdoorbraken
gemeld zowel aan de Noordelijke als aan de Zuidelijke kant van het eiland.
Er waren geen voertuigen noch sche-1 vrachtauto's in de gemeente werden ge
pen genoeg om te hulp te komen. De j vorderd.
veerdienst Middelharnis rvaar Hellevoet- Aan de zeekant viel d'a schade wel
sluis was reeds gestaakt. Bovendien. he_tlmee. De afsluitdam in de Brielse Maas
water was zo woest, en de stroming zó bij Oostvoorne kon het tegen het woes-
^L.?.m dVe wat" bolwerken, al werd de be-
jfi sahoeiing danig beschadigd. De duinen
mensen in nood te hulp te komen.
Bij Stellendam wierp een vliegtuig
rubberboten uit om de in levens
gevaar verkerende mensen te helpen.
De Rotterdamse rivierpolitie trok
met boten naar het eiland om hulp
te verlenenmaar. nog steeds was
de nood stijgende.
'De mensen ziftten op kleine bovenka
mertjes. in bonnen of waar maar een
'hoge en uitstekende plek te vinden.
In de polder Van Pal-landt stond een
oonwagenkamp en uiteraard was deze
ongefundeerde woonplaats niet bestand
tegen een aanval van het ziedende
water. De bewoners zagen nog kans op
de daken van hun wagens te klauteren,
maar in de macabere dans van de gol
ven verschafte dit geen veiligheid. Zij
werden er eenvoudig afgeslagen en d'e
wagens dobberden verder. Hier voerde
een vader met zijn kleine dochter een
laatste droevige strijd
Maar men vermist er nog meer en
men weet niet welke bittere strijd zij
gestreden hebben en of ze die strijd
wonnen of verloren. Men hoopt, men
vreest. En wie zal het vee tellen dat in
het wilde water verdween?
Nader wordt gemeld, dat op Goeree-
Overflakkee naar schatting veertig
mensen om het leven zijn gekomen
Inwoners van Stellendam, Ouddörp er
nog een plaats zijn met bootjes naar dc
dijk gebracht. Een deel van de huizen
is weggespoeld. Men heeft dringend be
hoefte aan voedsel en drinken.
De haven van Goeree is niet meer te
bereiken. Het snelst schijnt van Rotter
dam uit hulp te kunnen worden ge
boden.
Voorn© en Putten
Voorne en Putten, aan weerszijden
van het Voornsche kanaal, een netwerk
van dijkjes, die ied'er een kleine polder
insluiten, leek aanvankelijk niet zo veel
gevaar te lopen. De buitenpolders raak-
echter al spoedig blank en toen
enkele zwakkere waterkeringen het be
gaven. werd polder na polder een prooi
van het water. Spij'kenisse, Hellevoet-
sluis. Oudenhoorn. Zuidland en Abben-
broek werden overstroomd. Vee werd
naar buiten gedreven en weggevoerd.
De burgemeester van Spijkenisse en
Hekelingen kondigde Zondagmiddag
half één de noodtoestand af en verzocht
allen mannen tussen 15 en 45 jaar zich
met een schop te melden. Ook alle
bij Oostvoorne moesten het op verschil
lende plaatsen ontgelden, maar werden
nergens doorbroken. Over enkele kilo
meters werd de eerste duinenrij een
voudig weggespoeld. Op de boulevard
van Oostvoorne. op de afsluitdam en
aan de duinkant werd met man en
macht gewerkt om deze waterkeringen
tenminste nog in redelijke §taat te hou
den.
In Hellevoetsluis was de toestand al
niet rooskleuriger. Openbare gebouwen
stonden met de voet in het water en de
inventaris van huizen en winkels leed
ernstige schade. De dijk van de polder
Oudshoorn is het ergste toegetakeld; er
Honderden Nederlandse auto
mobilisten gaven spontaan ge
hoor aan de oproep, om hun
wagens beschikbaar te stellen
voor het vervoer van vluchte
lingen. Dergelijke tafereeltjes
zag men overal in het over
stroomde gebied: evacuees, die
van huis en haard verdreven in
alle mogelijke soorten automo
bielen naar een veiliger gebied
werden overgebracht
wel. De boot ligt tien meter van de dui-
I nenreep. De met erts geladen' schuit is
geheel onbeschadigd, doch het kan maan-
I den duren alvorens zij vlot kan komen.
I Drie van de vijftien opvarenden zijn
aan boord gebleven, de overigen zijn
ir Noordwijkerhout gebracht.
Katwijk
avond met drie man van een op zee ver
gane Deense kotter op weg naar IJmui
den. maar durfde wegens de storm niet
binnenkomen.
Vier schepen, die in de Ketelnionct« bij
Kampen voor anker lagen, zijn door de
storm los geslagen en op pieren in de
Ketelmond gelopen. Het ergste is de
Rijnaak Breithom uit Bazel er aan toe.
Dit schip zit met de achtersteven vast op
het droge, terwijl het voorschip in het
water ligt. De Rijnaak dreigt in tweeën
te breken.
De andere schepen, de Rijnaak Luja
en twee zogenaamde zelflossingsinstalla-
tieschepen, lopen geen gevaar.
Op de rivier de Waal zijn tengevolge
van de hevige golfslag in de nacht van
Zaterdag op Zondag vier schepen gezon-
i Vader en twee kinderen verdronken ken. Of alle opvarenden zich in veilig
heid hebben kunnen stellen is niet be-
Nog meer schepen strandden er Bij
Katwijk de kotter Ouddorp 13. Dat
gebeurde Zaterdagavond om zes uur al.
Het scheepje kwam bijna tegen de dui-
Burgemeester bleef in
mesthoop steken
is een gat van ongeveer 200 meter leng
te in geslagen.
In de Hoeksche Waard
Toen wij bezorgd en verontrust
door de ernstige berichten, die ons uit
dc Hoekse Waard hadden bereikt
vanuit Rotterdam Barendrecbt waren
gepasseerd, verdween de weg plotseling
in het water. En deze kolkende, door
de telle wind opgezweepte zee strekte
zich tot dc horizont me. .uoor ae nevel
van overvliegend water rezen echter
trots de twee torens van de hefbrug
over de Oude Maas, naar de grauwe
hemel: de brug stond er nog. Maar hoé
was het verder?
De Hoekse Waard bleek niet ont-
ruimd, ofschoon de toestand daar alles-1
zins reden toe gaf. Doch de verbinding
met IJsselmonde was zo slecht, dat men
de mensen aanried, liever hun toevlucht
te zoeken in de bovenverdiepingen van
hun woningen dan met have en goed de
tocht door het water te riskeren.
De Eendrachtspolder. de Hoogezand-
sepolder, de Molenpolder, de Torenstee-
polder en de Numanspolder werden een
De burgemeester van Rhoon (IJssel
monde) en de commandant van de
brandweer beleefden een hachelijk
ogenblik toen hun auto in het onderge
lopen gebi'ed op een mesthoop bleef
steken. Per boot konden zij worden
gered'. Een vader en twee kinderen uit
Rhoon geiaakten in een ondergelopen
sloot en verdronken.
prooi van het water. Vooral deze laat
ste polder betekent een zwaar verlies.
Hij heeft een oppervlakte van duizend
hectare en een inwonertal van 2800. De
meesten van hen hebben hun woningen
verlaten. Zij die achterbleven, deden
dat op eigen risico.
Parallel aan de spoorweg en de rijks
weg Dordrecht-Moerdijk kwam het
water eveneens niet overrompelende
snelheid opzetten. Een automobilist, die
op deze weg in Zuidelijke richting reed,
werd acht kilometer voor de Moerdijk
door de vloed overvallen. Hij kon zich
slechts met moeite in veiligheid bren
gen, Zijn passagier wordt vermist.
kend. Het staat echter vast, dat de op
varenden van het Duitse sleepschip Zoll
Verein zich met behulp van een roei
boot hebben kunnen redden.
Ter hoogte van Heeselt zonken ten ge
volge van de watermassa's de schepen
Zoll Verein, Matihahorn 3 en West Fiha.
Bij Gameren zonk het 2500 ton meten
de sleepschip Vulkaan.
Tussen Vlieland en Texel strandde het
Zweedse schip Virgo, doch het gevaar
was spoedig geweken.
Bij Ter Heijde en De Hoek
Bij Ter Heijde raakte de Groninger
AlarmDe dijk staat op sprin
gen en dit zijn de mensen, op
wie het aankomt: de soldaten,
de fabrieksarbeiders, de polder
jongens en de boeren, van wie
honderden dertig uur achter
elkaar niet uit de kleren kwa
men. Het dijkleger vecht bij de
ringdijk in Slikkerveer
kustvaarder Elisabeth (175 ton) vast op
het Oude Slag. Dit scheepje was van
IJmuiden onderweg naar Londen en
trachtte Hoek van Holland binnen te
komen, hetgeen echter niet gelukte. Het
schip werd teruggedreven en geraakte in
een gevaarlijke positie. De Elisabeth
werd namelijk tegen de duinen van Ter
Heijde aangeslagen en de bemanning
kon zich slechts redden, door in het wa
ter te springen. Drie drenkelingen zagen
kans, zich al zwemmend in veiligheid te
begeven. De laatste man. de 53-jarige
kapitein J Jonkers werd door een in
woner van Ter Heijde bijgestaan en vei
lig aan de wal gebracht. De bemanning
werd in café De Sport van nieuwe kleien
voorzien. Thans ligt het schip enkele
meters diep in het zand en met de mas
ten tegen het duin aan.
Het heeft ook gespookt op en voor de
Nieuwe Waterweg. In de nacht van Zater-
op Zondag is de sleepb. De Schelde van
Smit en Co., die hulp wilde verlenen bij
het verankeren van de Prinses Beatrix
op een strekdam gelopen en beschadigd.
Het schip is naar Vlaardingen gesleept,
nadat de bemanning door de President
Jan Leis was overgenomen. Overigens
was er voor de reddingboot Jan Leis wei
nig rust. 's Middags heeft namelijk het
Deense schip Annam (6726 ton) met 38
mannen en drie vrouwen aan boord een
poging gedaan. Hoek van Holland binnen
te lopen Het lukte de kapitein, doch niet
voordat de President Jan Leis 24 peiso-
nen van boord had gehaald. De redding
boot zélf kwam er bij die hulpverlening
niet zonder „kleerscheuren" af De Jan
Leis werd aan het roer beschadigd en
kon slechts met moeite de vaste wal be
reiken. De reddingboot Wieisma uit
Breskens neemt tijdelijk de taak van de
Jan Leis over.
Faustus slaakt zijn boeien
Bij het wrak van de Faustus raakten
de boeien op drift. Ook de zandzuiger
Ahoy werd door het schuren tegen de
steiger ernstig beschadigd. De sperlich-
ten van Seinpost moesten het eveneens
ontgelden, waarbij tevens de steiger met
de waterstandsmeter totaal verdween.
Een hachelijk avontuur beleefde ook
de man, die in het wachthuis van de stei
ger zat. De 6teiger was zo goed als weg
geslagen en de wachtman kon de vaste
wal niet meer bereiken. De kapitein van
De Schelde, die bij hem was. moest voor
de tweede keer gered worden. Met een
ladder werden de mannen door de brand
weer uit hun moeilijke positie gered.
In de boulevard langs de Berghaven
werd een gat geslagen zo groot als een
huis.
Ten Noordwesten van Hoek van Hol
land was het Duitse s.s. Industria
(3353 ton) uit Bremen op drift. In die
buurt dreef ook de Panamese tanker
Barbara Ann. (8718 ton) met een
groot lek in de belangrijkste pompenka-
mer en tank 7. Een Engels schip snelde
te hulp.
Bij de Waddeneilanden
Ook bij de Waddeneilanden was het
bar. De kustvaarder Franka 2, 487 ton
groot en eigendom van L. Stienstra - te'
Rotterdam, liep gistermiddag met zware
slagzij Delfzijl binnen. Zondagochtend be
gon de lading pek bij Terschellingerbank
te werken. Een ogenblik was de toestand
zo kritiek, dat de bemanning overwoog
het schip te verlaten. Er is veel schade.
Het Indische s.s. Jalaketu (7180 ton),
op weg naar Rotterdam, dreef urenlang
stuurloos rond bij Terschelling, doch kon
gistermiddag, begeleid door een sleep
boot. zijn weg vervolgen.
Het tankvaartuig Ti ba (5239 ton) van
de Mij Vrachtvaart te Rotterdam, brak
zijn roerquadrant ten Westen van Bres
kens. Het was van Zuid-Amerika onder
weg naar Rotterdam.
De Poolse treiler Korab 2 verkeerde
in zinkende toestand in de haven van
IJmuiden.
Het lichtschip Goeree is bij IJmuiden
enkele mijlen afgedreven Er is grqie
schade aan boord. De stuurhut is ingS
drukt.
Weinig bijzonderheden zijn bekend
over de volgende schepen, die noodseinen
uitzonden: ss. AnneTormuit Kopen
hagen (1661 ton), bij Terschelling; de Brit
Selby, eveneens bij Terschelling; de
Brit Sea brook, bij Hoek van Holland;
de Pata ve, bij Noordwijk.
Verscheidene schepen liepen in de
Zeeuwse wateren aan de grond, doch
konden later weer vlotkomen. Voorts
moet op de Eierlandse Gronden bij
Texel een vissersvaartuig zijn vastge
lopen. De positie scheen gisteravond zeer
gevaarlijk. Het was de vraag of redding
boten het scheepje konden bereiken.
Redders ter zee
De redders-ter-zee hebben gedaan wat
zij konden. Soms konden zij weinig be
ginnen. Er is niet veel van bekend. De
Prins Hendrik uit Den Helder, liep Zon
dagmiddag binnen en kon toen voorlo
pig niet uitvaren, omdat de bemanning
uitgeput was. Zestien uur lang waren de
mannen op zee geweest. Zestien emotie
volle uren. midden in een duivels tumult.
Zo ging het ook de reddingboot Insulinde
uit Oostmahorn. Bij Schiermonnikoog
gooide een zware zee het scheepje op zij;
het kreeg 90 graden slagzij. De mast lag
gelijk met het water. Alles sloeg van dek.
De radio knapte. Het sprlng.net werd
vernield. De bemanning is behouden,
doordat zü zich met riemen aan haar
plaatsen had vastgebonden.
Zó is er gevochten op zee.