Bij scheepsramp in Ierse Zee 133 personen om het leven gekomen Overstromingsramp eist 181 doden Veerboot „Prineess Victoria" ging onder in kokende golven Electriciteitsvoorziening in Zuid-Holland in moeilijkheden Schade bedraagt meer dan 200 millioen gulden Bij Spoorwegen loopt schade in de millioenen Hulp uit binnen- en buitenland LEIDSCH DAGBLAD - MAANDAG 2 FEBRUARI Temidden van bridlende orkaan Talrijke schepen voor de Nederlandse kust in nood De ondergang van de Prineess Victoria, een veerboot van bijna 2700 ton. met 177 mensen aan boord, waarvan er maar 44 konden worden gered, is het vreselijkste zeedrama van de laatste jaren. 133 personen verloren bij deze scheepsramp het leven. o.w. 44 leden van de bemanning. Het speelde zich Zaterdag in zes uur tijds af. De ramp geschiedde in de Ierse Zee. toen het schip halverwege was tussen Schotland en Noord Ierland, waarheen het op weg was. Het is de kortste zceroute tussen Schotland en Ierland, waaraan velen, ook uit Engeland de voorkeur geven, die bevreesd zijn voor ruw weer Temidden van een kokende zee. opgezweept door een brullende orkaan, die bij tijden een snelheid van 175 kilometer ontwikkelde, dook de Prineess Victoria de diepte in. Dat was Zaterdagmiddag om 3 uur toen de eerste kuststreep reeds in zicht kwam. Reeds om 7 uur in de ochtend, toen het schip de baai bii Sbramlaur liad.ver- la ten en onen zee had bereikt, bezonnen de moeilijkheden. De grote deuren, wel ke toezane zeven tot het auto-dek. ze- lezen onder het passagiersdek en boven de waterlinie, waarop -ware watermas sa's voortdurend hadden zebeukt. be gaven zich Door deze deuren passeren de motorvoertuigen, waarvan er in de boez van het schip 80 kunnen staan. Het schip bezon toen hoe langer hoe meer over te hellen en werd. toen het water ten slotte de machinekamer bin nendrong. onbestuurbaar. Over een af stand van meer dan 30 kilometer dreef het hulpeloos rond in een zee, welke zo wild was. dat zich zeen enkele zeeman kaai herinneren zulk een vre- - storm te hebben beleefd. Voor de opvarenden waren de laatste uren een helse mar teling. DOORNAT EN VERKLEUMD Alles omverwerpend cn verbrijzelend, perste de massa grijsgroen zeewater de salons binnen. De kapitein hoopte de slagzij op te heffen door iedereen naar de hoogste kant te dirigeren, maar het werd steeds erger. Het duurde niet lang of écn zijde van het schip was al geheel onder water. De mensen klampten zich op het spie gelgladde. hellende dek vast aan alles dat houvast kon bicden, aan railing, want en stukken. Het ergste was, dat iedereen doornat en verkleumd werd. Wanhopig poogden zij met hun be vroren vingers iets vast te houden, tot dat ze ten slotte toch moesten loslaten. De één na de ander: mannen, vrou wen cn kinderen gleden het brullende water in. Er waren reddingseordels en reddings vesten voor 1500 mensen aan boord, dcch de situatie maakte het onmogelijk voldoende reddingsmateriaal te bemach tigen. Noz erzer waren de gevolgen van het drama wegens de verkeerde positie, welke de eer9te noodsignalen opgaven. Pas kort voordat het schip zonk werd de juiste positie geseind. De verschillende red dingsboten en andere vaartuigen zoch ten daardoor In de verkeerde richting en arriveerden te laat. Een te hulp ge sneld tankschip kwam. nadat het schip gezonken was. ter plaatse en het stortte duizenden liters olie op de schuimende colven. maar deze lieten zich nauwehiks kalmeren. Uit de verhalen van overlevenden bliikt. dat, zeen ogenblik een paniek is ontstaan. Dp kapitein op de brug ver telde kalm door de geluidsversterkers wat er gebeurde en wat men te doen had. en men gedroeg zich beheerst. Alle hoop was gevestigd -- de reddingsvaar- tuizen. o.a. een torpedobootiager. die zouden komen. REDDINGBOOT SLOEG OM. Toen het bevel ten slotte kwam om het schip te verlaten, konden echter sJcchts enkele reddingboten worden neergelaten. Een er van sloeg als een lucifersdoosje te pletter tegen de scheepswand. Zestien personen spron gen in een andere boot. Later zagen overlevenden een redding boot omslaan en de opvarenden gil lende in het water vallen. Zij verdron ken zonder dat een' reddingboot in de nabijheid iets kon uitrichten omdat de riemen waren weggespoeld. De zee was bezaaid met vlotten, stuk ken wrakhout, kisten en dekstoelen. waaraan schipbreukelinzen zich vast klampten. Vele vlotten werden door de golven kapot eebeukt. andere zonken omdat zii overbelast waren. Men zag mensen op vlotten bidden en ook snik ken. Naar geredden ons vertelden moeten zich in de laatste uu*en hartverscheu rende tonelen aan boord van de Prin eess Victoria hebben afgespeeld. 44 per- Scheveningen-Radio werkte onder hoog spanning Op het moment, dat het Radio- ontvangstation van Scheveningen- Radio op het Sluiseiland in IJmui- den op hoogspanning werkte en talrijke noodseinen van alle zijden binnenkwamen, rees het watéi steeds hoger rond het eiland. Op een gegeven ogenblik kwam het zo abnormaal hoog, dat de riolering van het gebouw een tegengestelde werking kreeg, zodat het water naar binnen kwam en de kelder tot op kniehoogte blank zette. Daar in deze kelder de kabels voor het ont vangstation samenkomen, werd de situatie precair, doch men heeft met man en macht gewerkt om het radiostation te laten doordraaien. Toen het water ging vallen liep ook de kelder weer langzaam droog en konden de Rijksgebouwendiensten, de brandweer en andere hulpdien sten zich terugtrekken. Het radio- zend- en ontvangverkeer is gedu rende deze tijd niet merkbaar on derbroken geweest. sonen. alle mannen, hebben de ramp overleefd. Er bevonden zich 30 vrouwen en kinderen aan boord, die allen het leven hebben verloren. Toen de Prineess Victoria in de diepte verdeen stond kapitein Ferguson, nog steeds op de brug. Tot de passagiers behoorden majoor J. M. Sinclair, minister van Financiën van Ulster, en sir Walter Smiles, één van de Lazerhuisleden voor de Britse gebiedsdelen. Toen de geredden wankelend aan land stapten waren zii doof door het geweld van de storm. Schepen in nood Ook voor de Nederlandse kust be vonden zich dit weekeinde talrijke Ne derlandse en buitenlandse schepen in nood. Dwars voor Texel verloor een Duitse sleepboot zijn sleep .een tank- lichter. Men vreest voor het leven van de zes runners, die zich aan boord be vinden. De reddingboot „Prins Hen drik" heeft tevergeefs naar de lichter gezocht. In de IJmuidense haven verkeerde de Poolse treiler „Korab 2" in zinkende toe stand. Toen het water zakte, werd het gevaar voor het schip minder. Het Deense m-s. „Annam" (6726 br. ton) verkeerde voor Hoek van Holland in moeilijkheden. De reddingboot Jan Leis haalde de bemanning van boord. Later zag de kapitein kans zijn schip veilig de mond van de Waterweg binnen te loodsen. De Duitse tankboot ..Julius Ruthers" (800 ton) werd bij Zandvoort op het strand geworpen. Het schip ligt zeer ongunstig. Drie van de 15 opva renden zijn aan boord gebleven. De an deren zijn van boord gehaald. Het In diase ss. „Jala Kotu" (7180 ton) dreef op 80 miil ten Zuiden van Terschelling rond met een defecte stuurinrichting, welke later kon worden gerepareerd. De sleep boot „Schelde" van L. Smit en Co., die op de Nieuwe Waterweg bii Hoek van Holland oo een strekdam was gelopen en als verloren werd beschouwd, is gis teravond door twee sleepboten vlot ge trokken. Het Britse schip „Selby" (1.039 ton) verkeerde 32 miil van IJmuiden in moeilijkheden. De lading van het schip is gaan schuiven. Het schip is in de bui tenhaven van IJmuiden voor anker ge gaan. Voor de kust van Terheide is de 175 ton metende Groningse kustvaarder ..Elizabeth" aan de grond gelopen. Na zeer veel moeite is men er gistermorgen in geslaagd de vier opvarenden van boord te halen. Bu Texel zit een vis sersvaartuig aan de grond. Bovendien bereiken ons berichten van schepen, die aan de grond ziin gelopen, doch op eisen kracht weer vlot ziin ge komen. Hoewel men over het lot van de zes runners nog in onzekerheid verkeert, ziin bij al deze scheepsrampen voor zo ver bekend nog geen doden te betreuren. In verband met het uitvallen van de grote electrische eentrales te Rot terdam en Dordrecht, waarvan de installaties gedeeltelijk zijn overstroomd, is de electriciteitsvoorziening in geheel Zuid-Holland in grote moeilijkheden geraakt. Centrales te Rotterdam en Dordrecht uitgevallen In het belang van de 'itale krachtbe- driiven. die moeten hliiven funeHrmnerpri wordt een dringend beroep op de ge hele bevolking van Zuid-Holland ge daan om zo zuinig mogelijk te ziin met het gebruik van electriciteit. Met ingang van vandaag zal een speciale rantsoe nering van stroom worden ingevoerd. Op het moment, dat in de nacht van Zaterdag op Zondag de grow centrale aan de Ga'.lileistraat te Rotterdam de stroomvoorziening moest staken, was de stad aangewezen oo de centrale aan de Schiehaven. die echter, ook door water schade hechte met beperkte capaciteit kan werken. Van Zondag af doet men het thans met „geïmporteerde" stroom. STAGNATIE IN GASPRODUCTIE. De beide Rotterdamse gasfabrieken aan de rechter- en de linker Maasoever ondervinden eveneens grote hinder van de hoge waterstanden. Als gevolg daar van is er stagnatie ontstaan in de gas productie. welke nog werd vergroot door het uitvallen van de kraakgasinstallatie te Pernis. die ook medewerkt aan de gasvoorziening te Rotterdam. De herstelwerkzaamheden ziin inmid dels in volle omgang begonnen, zodat men hoopt dat dit ongemak van korte duur zal ziin. OOK DRINKWATERBEDRIJF KREEG SCHADE. Ook het drinkwaterbedrijf aan de Honingerdiik heeft schade gehad door het hoge water, doch het bedrijf kan water pompen. De drinkwatervoorzie ning in het Zuiden. Noorden en Oosten van de stad is normaal, doch daar er enkele leidingen gesprongen ziin. is de druk naar het Westelijk stadsdeel ver- ■minderd. Ook in Schiedam, dat het drinkwater van Rotterdam krïigt. heeft men met deze verminderde druk reke ning te houden. Engeland eveneens zwaar getroffen Ruim 20.000 personen dakloos Ook Engeland is in het afgelopen weekeinde door uitgebreide overstro mingen getroffen. Geweldige golven sloegen over een afstand van 250 km. van de rivier over steden en dorpen langs de Engelse Oostkust van de rivier de Humber tot de monding van de Theems. Verkleumde gezinnen klommen in pyama op daken van huizen om hun leven te redden. Elk uur steeg het aantal doden als gevolg van de hevigste woede van de Noordzee sinds mensen heugenis. Kort na middernacht deelden de Britse autoriteiten, die de reddingswerk zaamheden leiden, mede, dat volgens de laatste gegevens bij deze overstro mingen reeds 181 personen om het leven zijn gekomen en dat nog 145 worden vermist. Ruim 20.000 personen zijn dakloos. De schade bedraagt naar schatting meer dan tweehonderd millioen gulden. Redders, in allerlei soorten vaartuigen, van rubberbootjes, tot amphibiejeeps van het leger, konden vaak de in het water ronddrijvende lijken niet bergen, doordat zij zich moesten spoeden naar de overlevenden, die door het water waren ingesloten. De gehele dag stroomden vluchtelin gen naar Louth, in Lincolnshire, waar de politie een hoofdkwartier inrichtte. Het water overviel de mensen zo snel, dat ouders slechts enkele minuten Op sommige punten slaat het water anderhalve meter boven spoorbaan De natuurramp, die ons land heeft getroffen, heeft ook ernstige stagnatie in het spoorwegverkeer teweeggebracht. Hoewel de schade momenteel nog niet is te schatten, zal deze zeker in de millioenen lopen. Bovendien zal het herstel geruime tijd vorderen. Hersfel zal geruime tijd vorderen De president-directeur van de Ned. Spoorwegen, ir F. Q. den Hollander, die gistermiddag uit Engeland terugkeerde, is nadat hij enkele voorzieningen voor het spoorwegvervoer had getroffen, on middellijk doorgereisd naar Lage Zwa- luwe, waar het zwaartepunt ligt voor de spoorwegen In de Holland-Brabant verbinding. Door het wegspoelen van een deel van de baan bij de Moerdijk- brug is n.l. de verbinding Rotterdam— Roosendaal gestremd. Reizigers van Rotterdam naar het Zuiden moeten nu reizen over Delft GoudaUtrecht's Hertogenbosch. Er zijn maatregelen genomen om de treinen vandaag op extra sterkte te laten rijden. De treinen naar Zeeland rijden niet ver der dan tot Bergen op Zoom. Voorts zijn er baanbeschadigingen tussen Schiedam en Hoek van Holland, Rotterdam en Gouda geconstateerd, terwijl tussen Sliedrecht en Giessendam het baan- lichaam doorweekt is. Nog ernstiger is Veel vrienden in de nood Nog maar nauwelijks was het in den lande bekend geworden, dat grote gebieden in diepe nood verkeerden, of van alle kanten werd hulp geboden. Men stelde auto's, vaartuigen, geld en goederen beschikbaar. De overheid mobili seerde de strijdkrachten ter zee, te land en in de lucht cn ook bood het buiten land hulp in velerlei vorm aan. In di verse plaatsen werden inzamelingen gehouden Dc luchtmacht voerde verkennings vluchten uit boven getroffen gebieden. De vliegtuigen staan voor dc start ge reed. Boven Goeree wierpen vliegtuigen rubberboten uit, terwijl een helicoptère boven het eiland een oriëntatievlucht maakte. In Soesterberg liggen goederen gereed om aan de bevolking uit te rei ken. Mobiele radiowagens onderhielden de verbinding De schade door de storm aan het vliegtuigenpark toegebracht, was nihil. Vandaag zou de Britse admi raliteit tien helicoptères zenden. De landmacht verleent op grote schaal hulp met mensen en materieel. Amerika en Canada zegden militaire hulp toe. Frankrijk stelde twee pioniers- bataljons ter beschikking, die op ver zoek van Nederland gereed worden ge houden in afwachting van het resultaat der luchtverkenningen, die vanmorgen werden uitgevoerd. Uit de Amerikaanse zone van Duitsland kwam een Ameri kaans legercorpscommandant met 15 of ficieren om de stand van zaken op te nemen. België zelf getroffen door een ramp stelde een bataljon voor hulp in Zeeuws-Vlaanderen ter beschikking, waarvan reeds twee compagnieën wer den aangevraagd. Het Belgische Rode Kruis verzocht het Nederlandse Rode Kruis, op welke wijze hulp kan worden verleend De berichten over ile overstromings ramp maakten diepe indruk op de be woners van de Antillen. Nog voor het eom'të van actie was opgericht, was er f. 70.000 bijeen voor hulp verlening. Het Rode Kruis van de Antillen vroeg, aan welke goederen in de eerste plaats behoefte bestaan. De douane beambten adopteerden Willemstad De Canadese ambassadeur, mr Tho mas Stone, liet de Nederlands rgering na een prsoonlijk bezoek aan de getrof fen gebieden weten, dat de Canadezen elke hulp die in hun vermogen ligt, zul len verlenen. Britse troepen in het doorgangskamp te Hoek van Holland zijn druk bezig ge weest de helpende' hand te bieden bij de evacuatie. Het Duitse Rode Kruis heeft in Den Haag en Brussel gevraagd of het van dienst kan zijn bij het helpen van slachtoffers. Het bestuur van het Westduitse Vakverbond, dat zes millioen leden telt, kwam vandaag in Dusseldorp bijeen om te spreken over maatregelen om de Belgische en Nederlandse slacht offers te helpen. De CARE, de Amerikaanse hulpor ganisatie, is direct na de eerste be richten over de nationale ramp in werking getreden. Reeds 's morgens werden 100 voedselpakketten van 15 kg. en 65 deken pakketten ter beschik king gesteld. Weldra kwam ook een cantinewagen, terwijl in het buiten land een inzameling zal worden ge houden. De Bond voor Bedril fsautoverkeer" or ganiseerde een hulpverleningsdienst met autobussen en vrachtauto's. De rederij Frans Vrolijk te Sohevenlngen liet 15 sloepen naar de noodgebieden brengen en men verwachtte, dat nog meer reders dit voorbeeld zouden volgen. Het mate riaal van Van Gend en Loos werd inge^ schakeld. De KNAC deed met succes een beroep op autobezitters om zich verdien stelijk te maken bij het inzamelen van goederen. De Bioscoopbond stelde het gehele collecte-apparaat ter beschik king, Amsterdam organiseerde inzame lingen. Twee textielbedrijven in En schede steldèn 12.000 dekens ter be schikking. Alle colonnes van het Rode Kruis hielden zich paraat of verleenden reeds hulp. De afdeling Naarden-Bussum van het Rode Kruis schonk f. 5000 aan het Wa tersnoodfonds. Blauw Wit en Ajax zul len Woensdag in'het Olympisch Stadion te Amsterdam een vriendschappelijke wedstrijd ten bate van de slachtoffers spelen. Radio-amateurs in Nederland, maar ook in Duitsland zochten contact. Zij riepen een organisatie in het leven, die door middel van (le 80 meterband, die van andere verbindingen zijn ver stoken. te voorzien van xncdedelin- een, enz. De lijst van instanties, die steun aan boden, is nog lang niet compleet. De Stichting 19401945 stelde het gehele inzamelapparaat ter beschikking. De comitë's voor Vrouwelijke Hulpverlening maakten zich verdienstelijk. Het opera koor „Bel Canto", dat Donderdag in Haarlem optreedt, zal de baten afdra gen aan het Nationaal Rampenfonds. Diverse burgemeesters organiseerden in zamelingen van geld en goederen. Personeel van sommige bedrijven zal overuren maken en het geld in het Fonds storten. Directies zegden toe dit bedrag te verdubbelen De Vakbewe ging zal hierover spoedig overleg ple gen. Indische Nederlanders cn Am bonezen vormden een comité tot le niging van de nood. Padvinders en -sters droegen ook een steentje bij of gaan dit doen bij de in zamelingen. In verband met de ramp werden op vele plaatsen feestelijke bijeenkomsten afgelast. In talrijke gemeenten ziin gebouwen ingericht voor geëvacueerden. Zo kan Amsterdam duizenden vluchtelingen herbergen. het tussen Dordrecht en het Hollandsch Diep. Bij de Moerdijkbrug is de baan over drie kun. ernstig beschadigd, tussen Bergen op Zoom en Woensdrecht staat de baan over één km. onder water. Eveneens is er ernstige schade tussen Rilland Bath en Krabbendijke. Over 4 km. staat het water hier anderhalve meter boven het spoor. De schade bij het Sloe, in de Sloedam en ook het gat in de baan bij Vlissin- gen kan hopelijk lokaal worden hersteld. Over de schade tussen Schiedam en Hoek van Holland was ir Den Hollander enigszins optimistisch. Door een spoed voorziening zal het mogelijk zijn het goederenvervoer tussen Rotterdam en Nieuwerkerk mogelijk te maken. Daar entegen waren ziin gedachten over Dordrecht—Lage Zwaluwe zeer somber. Ook bij Woensdrecht zijn twee gaten in de spoorbaan geslagen. Verder berei ken ons berichten, dat het station Rot terdamMaas onder water staat, dat tussen Arnemulden en Middelburg een gedeelte van de baan weggeslagen is en dat in Dordrecht tussen het station en de brug over de Merwede de spoor baan onderspoeld is. SPOORLIJNEN ONBER) &DBAAR Al deze beschadigingen hebben er toe geleid, dat er geen treinverkeer moge lijk is op de baanvlakken Schiedam Hoek van Holland, GoudaRotter dam/Maas, Rotterdam DPRoosen daal, Lage ZwaluweBreda, Dordrecht Sliedrecht en Bergen op Zoom Vlissingen. Reizigers, die Rotterdam per trein willen bereiken of verlaten, kunnen dit alleen door om te reizen via Den Haag. Reizigers van het Westen naar het Zuiden en omgekeerd moeten reizen via Utrecht. DELFT—SCHIEDAM EN LEIDEN— BODEGRAVEN STROOMLOOS. Zaterdagavond omstreeks kwart vóór tien is liet baanvak DelftSchiedam van de Nederlandse Spoorwegen stroom loos geraakt, doordat het dak van een goederenwagon door de storm in de bovenleiding is gewaaid en daar ver scheidene draden heeft beschadigd. Voor het doorgaande verkeer tussen Amsterdam en Rotterdam werden tijde lijk enkele treinen ingelegd via Woerden, Gouda en Breukelen. Omstreeks kwart vóór elf geraakte door nog onbekende oorzaak eveneens de bovenleiding tussen Leiden en Bode graven defect. Tussen deze twee plaatsen werden autobussen ingelegd. Zondag was het verkeer op beide baanvakken weer normaal. tijd hadden om hun kinderen mee te nemen en naar het dak te vluchten. Vele oude mensen waren niet snel genoeg. In Lowestoft roeiden redders een kerk binnen om veertig kinderen op te pikken, die daar hun toevlucht hadden gezocht. Te Whitstable in Kent werden vijf honderd personen gered door vissers. Zij klommen langs ladders uit de ramen naar beneden en stapten in de boten. In Ullapool in Schotland werden 24 vissersboten tegen de kust geslagen. Sommige werden ernstig beschadigd. WATER DRIE METER HOOG Op sommige kustwegen stond het water drie meter hoog. In Hunstanton in Norfolk worden veertig Amerikaanse militairen van de in de nabijheid geleden luchtbases ver mist. Men gelooft, dat zij zijn verdron ken. Het water drong de onderkomens binnen, waar zij met hun gezinnen woonden. Op verschillende plaatsen langs de kust werden dikke betonnen muren, zes meter hoge zeeweringeidoor de kracht van de zee stukgeslagen. Talloze huizen werden geheel vernield. Vele bewoners werden in hun huizen door het water verzwolgen. In Blackwall en Wapping in Oost- Londen en in Putney in West-Londen kwamen overstromingen voor. Een jongen van zeven jaar werd in Kent gered, terwijl hij in de gootsteen van de keuken tot zijn hals toe in het water stond. De burgerlijke autoriteiten hebben het leger vier millioen zandzakken gevraagd. KONINKLIJKE BELANGSTELLING Koningin Elizabeth en de hertog van Edinburgh hebben zich naar het over stroomde gebied van Hunstanton bege ven. Op het eiland Founess in de Theerns- mond zijn drie honderd personen in gesloten. Hun lot is onbekend. Een groot gebied tussen Mablethorpe het naburige Sutton-on-Sea, ter lengte van 30 kilometer cn over een afstand van 8 kilometer het binnenland in, is door de politie afgezet. In sommige ge bieden staat het water zes meter hoog. King Lynn, de grootste stad aan de Wash, met 24.000 inwoners, heeft de ergste overstroming van zijn geschiede nis te verduren gekregen. Te Clacton-on-Sea, een vacantieoord aan de Britse oostkust, zijn bijna dui zend personen door de overstromingen afgesneden. Met man en macht wordt gepoogd hen te helpen. In dit gebied zijn dijken en vele woningen weggeslagen. Men vreest dat velen om het leven zijn gekomen. De Londense artistenwijk, Chelsea, is onder water gelopen. Ook een groot gebied rondom Ipswich, in het Britse graafschap Suffolk, staat onder water. Tot zover de berichten uit Engeland. Ga niet kijken De K.N.A.C. heeft reeds van ver schillende zijden uit de getroffen gebieden het verzoek gekregen er de aandacht van automobilisten op te vestigen, dat men bij het hulp- verleningswerk ernstig' hinder on dervindt van nieuwsgierigen, die per auto aankomen. De K.N.A.C doet dan ook een dringend verzoek zich slechts dan naar de desbetreffende plaatsen te begeven, wanneer van overheids wege om de hulp van automobilis ten wordt gevraagd. den deelgenomen, zijn in het over stroomde centrum der stad afgesneden. Zij worden met bootjes geëvacueerd. Te Nieuwpoort, Knocke en Heyst heb ben de dijken het op vele plaatsen be geven en zijn de polders herschapen in wijde meren, waarin dood vee rond drijft. Te Knocke vreest men, dat enige grote hotels zullen instorten. In het natuurreservaat van het Zwin zijn naar schatting tienduizenden konij nen omgekomen. Soldaten, politie en brandweerman nen, evenals vrijwilligers, stoppen de ga ten der dijken met zakken aarde. Brussel, Gent en andere steden heb ben van het slechte weer niets gemeikt. Te Antwerpen echter en in het gebied van de Schelde, de Rupel, de Dender en de Dijle, dwz in de driehoek Antwerpen, Mechelen, Dendermonde, zijn vele dij ken door het wassende water bezweken. De tunnel onder de Schelde te Ant werpen is gedeeltelijk onder water ge lopen. Palen en kisten dreven gisteroch tend tot in het centrum der stad, In de Antwerpse haven is de 7000 ton meten de „Flandre" gekapseisd. Te Zeebrugge was men gisteravond nog zonder enig bericht over het 9000 ton metende Nederlandse schip „Tgr- naete", dat met springstoffen naar deze Belgische haven op weg was. In totaal zijn tot nog toe 10 20 men sen omgekomen. SCHADE IN FRANKRIJK De eerste berichten over stormschade in Frankrijk komen van Duinkerken nabij de Belgische grens, waar een deel van de oostelijke Zeedijk het begeven heeft. In het gebied van Calais overstroom den honderden hectaren cultuurgrond. Verscheidene gezinnen uit de dorpen Sangatte en Hemmes de Marck werden geëvacueerd. Van de Belgische grens tot aan Bou- logne-sur-Mer liepen langs de kust lo- pende wegen onder. IN WEST-DUITSLAND Tengevolge van de stormen, die ln ae laatste dagen West-Europa hebbeh ge teisterd, zijn in West-Duitsland vijf personen om het leven gekomen en is zware schade aangericht. De staat Noord-RijnlandWestfaten werd het zwaarst getroffen. In de hoofd stad Duesseldorf kwamen twee mensen om het leven door het instorten van een tijdens de oorlog gebombardeerd huis. Door zeer zware sneeuwval in het ge bied van Keulen en Wuppertal werd het spoorwegverkeer stil gelegd. Op sommige plaatsen lag de sneeuw twee meter dik. OOK OP SARDINIË STORM Een hevige storm heeft Zondagavond het Italiaanse eiland Sardinië geteisterd. - In de steden Cagliari, Sassari en Nuoro, de belangrijkste plaatsen van het eiland, werden honderden daken door windsto ten, die een snelheid bereikten van. 125 km per uur, van de huizen gelicht. Door het omwaaien van bomen wer den kabels van het electrische net en de telefoon afgesneden en wegen ver sperd. Vijf personen werden gewond. In het Noordelijke deel van het Bel gische kustgebied is de noodtoestand af gekondigd. Bij het Zoute en het nabijgelegen Lekkerbek werden dijken doorbroken, waardoor het water woningen, waaron der de particuliere villa van Koning Boudewïjn, binnendrong. Een villa stort- De Ardennen werden zwaar geteisterd door een sneeuwstorm, welke een groot aantal dorpen in de bergen isoleerde, terwijl telefoonpalen afknapten en de wegen door ijzel en sneeuw onberijdbaar werden. Aan de Belgische kust is de schade zeer groot. De auto-snelweg is op som mige plaatsen totaal weggevaagd. In Ostende kwamen zes personen, die In hun slaap door het water werden ver rast, om het leven. Vele doden drijven er nog in de kelders. De noodtoestand is daar uitgeroepen. Honderd mensen, die Zaterdag aan feestelijkheden had- Waar de slachtoffers vielen Volgens de tot dusverre ontvangen berichten bedraagt het aantal slachtof fers van de watersnood thans 303. Hier volgen de plaatsen met het aantal slachtoffers dat er te betreuren is. Willemstad 12, Moerdijk 13, Hontenisse 8, Krab bendijke 4, 's-Gravèn- deel 55, Dinteloord 3, Ter- neuzen 4, Vlissingen 3, Hoedekenskerke 1, Hondsbossezeewering 1, Sliedrecht 1, Maassluis 1, Halsteren 17, Kruispl. 8, Rotterdam 1, Nieuwneu- zenpolder 1, Heijningen 25, Nuriïansdorp 12, An- vernege Theodoruspl. 17, Hellevoetsluis 5, Texel 4, St. Philipsland 1, Veere 2, Kortgene 35, Raams- donkveer 2, Hoekse- waard 7, Oosterschelde 4 Kruiningen 11, IJssel- monde 3, Brandwijk 2, Goeree en Overflaidcee 40.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 6