Boulevard en haven in ravage herschapen Militairen uit Den Haag naar Ouderkerk Brandweer rukte honderd vijftig maal uit Westland buiten, gevaar RUÏNE OP HET STRAND VAN KATWIJK VISSERS OP ZEE VEILIGER THUIS DAN Spoorwegverkeer ontwricht HET VADERLAND 3 OCHTENDBLAD 2 FEBRUARI MP Na de furie van wind en water Tienduizenden kijkers uit liet liele land De rampzalige springvloed, gepaard aan de orkaan, die Nederland teisterde heeft voor Scheveningen niet die tragische achtergrond als voor sommige andere plaatsen en streken. Tot zover men kan nagaan vallen noch aan de wal, noch aan boord van de zich buitengaats bevindende loggers mensen levens te betreuren. In materieel opzicht kan van een volledige ravage ge sproken worden. Zowel aan de zeezijde, als meer landinwaarts aan de ha veninstallaties en in de straten van het Zuid-Westelijk gedeelte, is de scha de groot. Op 'liet kritieke ogenblik in de nacht van Zaterdag op Zondag moet het water 7 meter boven het normale peil hebben gestaan. De gevolgen, die men by het aanbreken van de dag te zien kreeg, waren verschrikkelijk. Ten Zuiden van de Keizerstraat was de bestrating finaal weggespoeld. Her en der verspreid lagen stenen, gebroken tegels, levenloze bruin vissen van ruim een meter lang, losge slagen ijzeren rioolputten en tegen de grond gesmakte lampen uit de hoge lantaarns. De triestheid van deze aan blik werd verhoogd door de krom gebo gen ijzeren staven aan de rand van de boulevard, die waren komen bloot te liggen doordat de zware bazaltblokken, die de bovenste rand vormden eenvou dig waren losgerukt. Van de ook 's winters uitgezette windschermen van sommige terrassen werden de meeste vernield. De hoge golven waren rakelings langs hotel Rauch gegaan, waarvan de fun damenten ernstig gevaar liepen te wor den onderspoeld. Net op tijd echter ver flauwden de ergste aanvallen van het woeste water, zodat een verzakking en een eventuele instorting werd voorko men. Van hotel Savoy was de overkap ping van een balcon er aan gegaan. Seinpost, dat door de hoge ligging bij zonder kwetsbaar is, bleek er merk waardig goed te zijn afgekomen. De meer in het centrum van de boulevard gelegen grote hotels hadden een flinke glasschade volgens de eerste taxatie voor duizenden guldens opgelopen. Auto omgeslagen Tegen vijf uur Zondagmorgen waren reeds nieuwsgierige automobilisten naar de boulevard getrokken. Een van de auto's werd bij een hevige windstoot ter De orkaan van Zondag Storm niet veel zwaarder dan in andere jaren (Van onze weerkundige medewerker) Zware stormen zijn in <le geschiedenis van ons vaderland maar al te bekend. Helaas is daar het afgelopen weekeinde een nieuwe storm aan toegevoegd, een storm die weliswaar niet veel zwaar der is geweest dan andere stormen van de laatste jaren maar waarvan de ge volgen een indruk zullen achter laten die in geen jaren kan worden uitge wist. Do watervloeden die het land heb ben geteisterd hebben vele malen meer schade aangericht dan de storm zelf heeft gedaan. Nu kan men zich afvragen waarom deze storm dan het water zo hoog heeft opgejaagd als sedert mensenheugenis niet was gebeurd en waarom de zware stormen die er de laatste tientallen ja ren zjjn geweest dat niet hebben gedaan. Daarvoor is meer dan een ooi-zaak aan te wijzen. De belangrijkste is misschien wel de lange duur van de storm. Verder is ook de richting waarin de wind waait van zeer groot belang. Deze was in dit geval Noordelijk boven het groot ste deel van de Noordzee. Aan onze kust boog de stroming om zodat de wind daar Noord-West was en dus loodrecht op de kust stond. Dit laatste was nog niet het ergste. De zware storm boven de Noordzee heeft grote hoeveelheden water in Zui delijke richting gestuwd, waardoor het peil aan onze kust opliep tot een halve meter boven de stand die ooit was ge meten. Het feit, dat de wind aan de kust Noord-West was, heeft dit verge makkelijkt. Bovendien viel het hoogte punt van de orkaan samen met een springtij. Er waren dus factoren genoeg om het water flink op te jagen, hetgeen dan ook is gebeurd met alle rampzalige gevolgen vandien. *t Begon boven Schotland Het stormweer begon Zaterdagoch tend boven Schotland en het aangrenzen de deel van de Noordzee. De diepe de pressie die daar passeerde, was daar de oorzaak van. Achter deze depressie begon de luchtdruk snel te stijgen, zodat de verschillen in barometerstand gevaar lijk groot werden en een orkaan uit het Noorden opstak, waarmee koude lucht werd aangevoerd. Het front dat deze koude lucht aan de voorzijde be- grenst passeerde Zaterdagochtend reeds ons land maar het stormgèbied verplaat ste zich veel langzamer naar het Zuiden, zodat de invloed van de wind op het water heel groot kon worden en de vloedgolf zich als het ware met het stormgebied mee kon verplaatsen, om onderweg steeds gevaarlijker te worden. Dat heeft men niet alleen in ons land gemerkt., ook in Engeland was dat het geval. Toen het omstreeks vijf uur Zon dagochtend volgens de officiële gegevens hoog water moest zijn, stond het water reeds ongekend hoog, terwijl een daling van de waterspiegel werd tegengegaan door de wind, die toen snelheden van meer dan 110 km per uur bereikte. Zondagochtend werd in Leeuwarden zelfs 144 km per uur gemeten, aan de kust werd op de meeste plaatsen 125 km per uur overschreden. In de Oostelijke pro vincies heeft het heel wat minder ge waaid, bovendien was de wind Zondag morgen veel verder afgenomen dan in het Westen en Zuiden van het land. De zware storm is bovendien met langdurige regenval gepaard gegaan, soms ging de regen wel eens over in hagel of sneeuw. In Züid-Limburg sneeuwde het lange t\jd achtereen, zodat Zondagochtend daar 3 cm. sneeuw lag. Temperatuur stijgt niet De depressie is Zondagochtend over de Duitse bocht getrokken, Zondagavond was zij reeds verder naar het Oosten op gerukt, daardoor nam de wind bij ons af, maar aan de kust woei het nog vrij hard. Geleidelijk zal ook daar de wind verder gaan afnemen en bovendien iets verder draaien naar het Noorden of misschien zelfs Noord-Oost, waardoor de druk van het water op de kust wordt verminderd. Er blijft daarbij kans bestaan op een bui. De temperatuur gaat voorlopig niet omhoog, hoogte van de vuurtoren, omgeslagen, waarbij zich echter geen persoonlijke ongelukken voordeden. In de loop van de morgen kwamen de kijkers" naar de boulevard. Eerst druppelsgewijs, later in een geregelde stroom en tegen de middag in volledige" legerscharen. Velen gemotoriseerd. De café's, die geopend waren, waren om 12 uur 's morgens reeds tot de laatste plaats bezet. De me nigte groeide aan tot tienduizenden, die staarden naar dit schouwspel van woes te natuurkracht, waarvan het hoogte punt echter al lang voorbij was. Een file van bussen, waarin geen plaats on bezet was, brachten Utrechtenaren, Gel derlanders en Overijsselaars naar de Scheveningse kust. Met het intreden van de schemering aanvaarden dezen eerst de terugreis. Windstoten van 20 seconden Het is inderdaad verwonderlijk te noemen dat bij de furie die in de nach telijke uren heeft gewoed, geen men senlevens in Scheveningen vallen te be treuren. Lange windstoten, die wel 20 seconden aanhielden, kondigden Zater dagavond laat de naderende orkaan aan. Was het voor mensen reeds absoluut on- nen, voor dieren betekende dit, dat zij voor de windkracht moesten wijken. Een hond werd opgenomen en zeilde met 'n boog door de lucht. Het dier liep echter geen letsel op. In een van de grootste gaten, die het wegdek van de boulevard vertoont, dat bij de Keizerstraat het welk een diepte heeft van 75 centimeter en een oppervlakte van twee meter in het vierkant en dat vol water stond, viel Zondagochtend een kindje. Door handreiking werd het er snel uitgehaald. In het oude witte kerkje aan het begin van de Keizerstraat drong het water binnen, zodat de kerkdiensten geen Duitsternis belemmerde hulp Rubberboten boven boerderijen afgeworpen Het beroeps-, reserve- en dienstplich tig personeel is gisteren opgeroepen on middellijk naar de kazerne terug te keren, zowel van de land- als van de luchtmacht en de marine. 150 militairen zijn naar Zuidland en Oudenhoorn en 70 naar Vlaardingen. Verder zijn bij de militaire autoriteiten springstoffen gevraagd voor het doen zinken van schepen in het gat in de dijk van Vlaardingen. Gistermiddag waren 190 militairen aanwezig in Ouderkerk en 200 in Krimpen en omgeving. Troepen uit Breda, Den Bosch, Geer- truidenberg, Oirschot en Roosendaal zijn in het bedreigde gebied Willemstad en Kruiiningen ingezet. Eenheden van de Kon. Marine zijn op Walcheren, marine- strijdikrachten uit Rotterdam naar Mid- delharnis en Stellendam. Troepen uit Den Haag, Utrecht en Schoonhoven zijn ingezet in Ouderkerk aan de IJssel, in vele andere plaatsen staan militaire een heden gereed oon op het eerste sein assistentie te verlenen. 450 Man militaire troepen van de mogelijk om tegen dit geweld op te tor- doorgang konden vinden. TWEE WOONSCHEPEN GEZONKEN Behalve in de kuststrook, waar de schade door weggeslagen duinen zeer groot is, heeft de orkaan van Zaterdagnacht voor de gemeente Den Haag geen grote rampen veroorzaakt, zij het dan dat zeer vele gebroken ruiten vrij veel extra kosten zullen vergen. De storm heeft hier talrijke bomen ontworteld en van andere zware takken afgerukt. De grootste verwoesting werd onder de bomen van Scheveningen en het Benoordenhout aangericht. De gehe le Zaterdagnacht en ook nog een groot deel van de Zondag is personeel van de Gem. Plantsoenendienst bezig geweest de wegen weer vrij te maken. Van omge waaide bomen en takken ondervond het tramverkeer Zaterdagnacht van 10 tot Zondagochtend 2 uur vrij veel hinder; evenals van een omgewaaide mast qn een stuk zink, dat aan de bovenleiding bleef hangen. In de stormnacht rukte de brandweer niet minder dan 100 keer uit, waarvan 20 keer voor brand, ontstaan door te fel trekkende schoorstenen. In de loop van de dag rukte zij nog ruim 50 malen uit. Acht keer ver-leende de brandweer hulp bij op drift geraakte woonschepen, waarvan twee aan die Soestdijksekade zonken doch eerst nadat een groot deel van het meubilair was gered. Verder werd de hulp van de Haagse brandweer ingeroepen voor losgeraakte dakgoten en schoorstenen en voor klep perende stukken zink, die gevaarlijk voor de voorbijgangers dreigden te worden, Ook enkele dakkapellen moesten recht gezet of verwijderd worden. Gisteravond was nog geen geval bekend van perspon- lijk letsel door vallende dakpannen e.d., hoewel in enkele straten de trottoirs met scherven van dergelijke pannen bezaaid Hulp uit Den Haag De burgemeester van 's-Graven- hage stelt, er in hoge mate prijs op te verklaren, dat de burgerij op velerlei wijze medeleven betoont door het aanbieden van hulp. Zo kwamen er aanbiedingen van wyk- verenigingen, van de presidente van de Federatie van Vrouwen organisaties, cn van vele particu lieren. Van deze hulpaanbiedingen is dankbaar kennis genomen; zij zullen zodra mogelijk gecoördi neerd worden in de Algemene Hulporganisatie. De gemeente 's-Gravenhage zond reeds tien. motorvletten naar Rot terdam en tien naar Voorne- Putten. Vandaag gaan vijftig Haagse gemeente-arbeiders het hoogheemraadschap Delfland helpen. Electriciteitsvoorziening in moeilijkheden De electriciteitsvoorzieniang in geheel Zuid-Holland is in grote moeilijkheden geraakit. De grote centrales te Rotterdam en Dordrecht zijn uitgevallen, doordat de installaties gedeeltelijk zijn overstroomd. Er wordt een dringend beroep gedaan op de gehele bevolking van Zuid-Holland, zo zuinig mogelijk te zijn met het ge bruik van electriciteit. Dut is in het be lang van de vitale kracht'bedrijven, die moeten blijven functionneren. Vandaag zal een speoiale rantsoenering van stroom worden ingevoerd. Lek-Duinplan Bergambacht geen schade Naar wij vernemen zijn de directeur in de Duinwaterleiding, ir A. Gurck en de adjunct-directeur, ii Wijnstra, gisteren de gehele dag in Bergambacht aan de Lek geweest om te zien. of het filtergebouw van de Duinwaterleiding het in uit voering zijnde werk aan het Lek-Duin plan gevaar liep Te ongeveer acht uur gisteravond kon men gerust huiswaarts keren. Bij Ouderkerk was een groot gat in de dijk geslagen, waardoor het water een eindweegs de Knimpenerwaard in kwam, doch door het laten zinken van twee schepen in dat gat, was men de situ atie op dat tijdstip weer betrekkelijk meester. Aan het werk is alleen wat stormschade aangebz-acht, doch die is ge ring. wai-en. In de meeste Haagse straten waai. den ruiten in, doch nergens zagen we het zo erg ais aan het eind van de Laan van Meei-dervoort, waar in één blok niieuwe woningen niet minder dan vijf grote spiegelruiten het begaven. Springvloed en stormtij Springvloed komt twee maal per maand voor. Bij nieuwe en volle maan zoals in de rampnacht. Dan staat de aarde met zon en maan in één lijn en de gecombi neerde aantrekkingskracht van beide hemellichamen zuigt het water nog hoger dan bij normale vloed. Zij die gisteren de ravage aan de kust hebben gezien, zullen zich niet verbazen, te vernemen dat de zwaarste stormgolven een druk van circa 300 kg per dm2 kunnen uitoefenen. Bij het ernstigste stormtij uit de historie, in 1737, in de Golf van Bengalen, verdronken 300.000 per sonen, terwijl 20.000 boten werden vernield. Haagse brandweer helpt in Rotterdam De Haagse brandweer is met twee motorspuiten naar Rotterdam uitgerukt. De motorspuiten assisteren daar sinds gistermorgen bij het leegpompen van de kelders van de electrische centrale, die onder water staan. Op de Parklaan in Scheveningen zijn de TL-buizen, die daar over een paalde lengte bij wijze van proefverlich- ting dwars over de weg waren gespan nen, neergesmakt. 150 Schepen voor de kust Bootverkeer met Engeland gestaakt In het nachtelijk uur hebhen wij langs de buitenkant van het winterstille Westland gereden en op alle bedreigde punten vernomen, dat in de loop van Zondagmiddag het gevaar was gekeerd, vaak dank zij enorme krachtsinspanningen. Het weer mag dan echter niet ongunstiger worden, speciaal niet voor de omgeving van Maassluis, waar men vannacht de laatste hand aan het dichten van de dyk heeft gelegd. In Hoek van Holland hoorden wy, dat de „Beatrix" van de Mij. Zeeland nog uit Engeland is overgestoken. De dienst is verder echter gestaakt. In 's-Gravenzandie in de duinen heeft het gespannen. De weg naar zee is nog afgezet, maar dank zij het hardie werk van Zondag dreigt van deze kant geen gevaar meer. In Hoek van Holland waren 's avonds de straten verlaten en was men ter ruste gegaan. Er liggen ongeveer 150 schepen te wachten om naar Rotterdam te mogen opvaren. De loodsd'ienst was echter nog niet in bedrijf. Er is in Hoek van Hol land als in alle kustplaatsen veel schade. Doordat de kade van de Mij. Zeeland is weggeslagen, moest de „Beatrix", die om 12.30 uur Zondagmiddag nog binnen kwam, naar Rotterdam doorvaren. Ook de haven heeft de nodige schade gekre gen. De weg naar het strand ter hoogte van het „Jagershuis" bij de Hagenaars welbekend is zwaar gehavend en niet geschikt voor autoverkeer. Bunkers, die men tot nog toe niet heeft kimmen ver wijderen, en die nog uit de tijd van de bezetting stammen, zijn door het water eenvoudig weggezakt. Overdag had de toestand in Hoek van Holland veel bekijks getrokken uit Den Haag, Delft en andere niet bedreigde plaatsen. Kijkers waren er ondanks het late uur ook nog in Maassluis, waar het water tot anderhalve meter in de huizen heeft gestaan. Het lagere gedeelte van de stad ligt vol met drijfhout, aangespoelde vaten en onherkenbaar schipbreukmateriaal. De straten waren daar onbeschrijfelijk ver vuild. Omstreeks het middernachtelijk uur waren militairen uit Den Haag nog druk bezig om een gat in de spoordijk te dichten, waardoor het water in de polder was gelopen. Het ontbrak echter nogal aan werkmateriaal. Het water was toen al aan het terugtrekken. In het ha vengebied van de stad is de schade voor de bevolking ook vrij aanzienlijk. Er zijn verschillende oudere huizen gedeeltelijk ingestort. Het water heeft zelfs de Hoofd straat en de Zuiddijk bespoeld. Ondanks het late uur trokken de werkzaamheden van de militairen veel kijkers; werkers waren er minder. In Vlaardingen was het gat in de dijk in de loop van de middag dicht gewerkt, dank zij hulp van brandweerlieden o.a. uit Rotterdam en van militaire eenheden. Wéar wij in het Westland in de niet langer bedreigde dorpen met een dodelijk vermoeide bevolking spraken, toonde men Scheveningse loggers op de Noordzee Omtrent de ca 30 loggers, welke zich van Scheveningen uit op de Noordzee bevinden (100 a 150 mijl van de kust, by de zgn. boeienlyn van de grote vaart) vernemen wy, dat deze allen behouden zyn. Uit alle radiogesprekken met deze schepen verneemt men: „Bij ons is het wel ruw weer, maar wat is het hij jullie een narigheid bij de wal!" zich onuitsprekelijk dankbaar voor het afwenden van het gevaar. Een hels lawaai Grote belangstelling voor de strijd de elementen Het was in Katwijk, evenals op vele andere plaatsen langs de kust de gehele Zondag bijzonder druk. De politie had de handen vol om het ver keer te regelen en de mensen die al te nieuwsgierig waren, van de duinen te weren, benevens van de bedreigde punten aan de boulevard. Er is op het strand veel vernield, voor duizenden guldens is er schade aange^ richt, de verbindingswegen tussen de boulevard en het strand zyn wegge spoeld, de politiepost, de muziektempel en reddingsposten zyn niet meer terug te vinden, noch het complex vaste strandtenten. De gebouwtjes bij strandhotel De Zwaan behoren tot een verleder, tyd, terwyl van het paviljoen Nieuw Brittenburg ook bitter weinig over is, en wat over is hangt boven een afgrond als het nu nog niet is inge stort. „Wy hebben vannacht de angstigste tijd beleefd, die we ons kunnen heugen' vertellen de bewoners. „Het was een hels lawaai. De zee sloeg met zulk weid op het wandelpad en boven tegen de duinrand aan, dat de opspattende golven torenhoog het land in kwamen jagen. Onafgebroken kletterden tonnen water tegen en zelfs over onze daken heen". Het betreft hier woningen van drie tot vier verdiepingen, die aan de land zijde van de boulevard staan Aan het Noordelijk einde van de bou levard, bij de uitwatering van de oude Rijn, staan de bewoners van een mas sieve kolossale villa somber achter de grote ruiten van de serre. Het is een villa als een rots zo sterk, een villa als een brok beton, zoals er slechts een heel enkele langs de kust staat. Zoals zij daar zelfbewust staat, schijnt zij de zee te „Kies zee, weg uit de kust Tonnen haring kiezen 't ruime sop Behalve het Zuidelijke en Oost-Duitsland langs derlandse kust bevonden zich nog 18 Scheveningse haringloggers, die op de binnenhaven, vangst waren. Ook met einde van de boulevard de kade in vaten hebben water en wind stonden, van de wal hum krachten met succes de tweede beproefd op de haven- Vierduizend vaten spoel. installatie en de daken den op die manier weg. deze schepen onderhield radio-telefonische van huizen en werk- Het is de vraag of deze verbinding. Zij hebben plaatsen in het vissers- vaten nog in gave toe- terstond de luwte van de dorp. Het enige dat in stand uit de haven gevist Engelse wal opgezocht, dit gebied niet noemens- zullen kunnen worden, waard is beschadigd, zijn aangezien z beide havenpieren. kracht van het volgens de be door de richten van de opvaren- het water den beter toeven moet Rondom de buitenhaven yvel flink gekraakt zullen zijn geweest dan aan de het zijn. Een voorzichtige ra. Nederlandse kust. Deze de schade schepen zullen niet voor 12.000.Dinsdag binnenlopen. zijn de duinen, water over de kruin ming van sloeg, voor een deel een spreekt vai prooi van het geweld ge- Dit is de eerste maal dat vorden. Van de seinin- richting bij de haven de semafoor stuk weggeslagen, door loopt het water over de oude sleephel- ling, die niet meer in ge. Eén schip had geluk, dat was de Sch. 195, die na de „voorloper" van de orkaan de krachtige stormwind van Zaterdag. ochtend in de loop van De meeste loggers van de mMd veI1^ we, i CnVimtonmitco tllnnt de haven kon binnen- het water in de omge ving van de haven z< is een hoog is gekomen. Hier Gevaar binnengaats de Scheveningse vloot bruik is. Schade is voorts waren, zoals gewoonlijk D loeeer had toegebracht aan het zeef. in de weekeinden in deze S^net op hlf jui^e gebouw van het Verver singskanaal en aan de persleiding, die daar van het water en de°on- de 'Ud van het jaar binnen- momen4 ds kua m Door de styging hoogte van Scheveningen naar toevoert. Ook beschoeiing van de mon. ding van het Verversings- verwachte rukwinden raakten zij los. Dat zij vlak naast el- kanaal heeft het zwaar kaar lagen was oorzaak ££tg1- te verduren gehad. Hier dat zij geen grote slag is het dijklichaam over konden maken zodat de meter schade wat dit betreft meevalt. bereikt, Hy kwam ech ter meer „onder dan bo ven water", zoals oogge tuigen vertelden, aan de zyn afstand van weggeslagen. Toen het water hoogste stand had reikt stond het tot in de Koppelstokstraat, voorbij de DrLelykade. Op deze Sloepen voor evacuatie 21 Loggers buiten gaats In het geheel bevonden kade werd in de kelders z'ch 21 loggers uit Sche- - - - dit week- van de huizen 20 centi- vangen meter water gemeten. De fi|n,de op straten en kaden in dti r, en i~ - deel van Scheveningen ™denveg naar huis. - - Zy kwamen echter "*",r Zondagmiddag, toen de ergste windvlagen voor bij waren en het water in de beide binnenhavens weer op enigszins nor- maai te noemen peil was De Sch. 81, gekomen, heeft men 32 en 120 waren Zater- de aan de kade liggende lagen bestrooid met dak. pannen, stukken van af gerukte dakgoten en planken. Van de ival in het water loggers de sloepen Deze werden op de haven in de avond en wagens geladen, die door het betekende levensge. tractors naar de verschil, vaar om zelfs maar een lende noodgebieden wer- te wagen koersen. den gereden. Waar nodig Via zal men van deze vaar- radio-telefonie had men tuigen gebruik maken goed contact met de wal. voor de evacuatie. Vele In tegenstelling tot de" Het advies luidde: zee leden van de bemanning normale gang van zaken kiezen, weg uit de kust, der loggers zijn met de verhuisden honderddui- hetgeen de drie loggers sloepen meegegaan om zenden haring, die voor deden. de helpende hand te verzending naar Polen Veel verder uit de Ne- bieden. tarten tot de strijd. Reeds hebben de golven de fundamenten bereikt, nadat al het duinzand er voor was wegge spoeld, maar de villa staat nog recht. Wie zal de strijd winnen, de villa of de elementen die van geen genade weten? Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. Noordwijk In Noordwijk is de boulevard aange vreten door de zee, een groot deel is on begaanbaar geworden, trottoirs zijn weg gespoeld, verbindingswegen van de bou levard met het strand zijn zo niet geheel verwoest dan toch erg geschonden. Het Oranjebad is niet meer; het is een prooi der elementen geworden. In een der grote villa's cp het duin zaten de be' ners de gehele stormnacht op, vol angst voor wat er mogelijk gebeuren kon. De vluchtkoffers stonden bij de deur. De nacht en de hevige storm zijn voorbij ge gaan zonder de villa aan te tasten. Ook in Noordwijk was het de gehele dag een grote drukte. Twee schepen zijn hier gestrand, een vissersboot O 13 en een Duitse tanker met 14 man aan boord. De vissersboot is verlaten door de drie man die er op voeren zij konden zich met moeite redden. De Duitse tanker verkeert niet in gevaar, zodat de bemanning aan boord is gebleven. schoolteohnische- en verbindingsdienst zijn ter beschikking gesteld van de pro vinciale waterstaat van Zuid-Holland. De troepen zijn gezonden naar Ouderkerk aan den IJssel, Stolwijk, Stc.wijkersluis, Moordrecht, Capelle aan den IJssel, Nieuwerkerk en Gouderak. Meegegeven zijn pioniiersmateriaal en zandzakken benevens noodrantsoenen. Tevens is, op aanvrage van de burgemeester van Stol wijk, welke gemeente geheel van de buitenwereld is afgesloten, ambulance 10 van het militaire hospitaal „Oog in al" meegezonden, en een radioverbindings- ploeg. Een aalmoezenier en legerpredi- kanten zijn met de troepen meegegaan. Hulp uit de lucht Van de vliegbasis Gilze-Rijen uit zijn gistermiddag met Beechcrafts en Har- vards-vliegtuigen vier verkenningsvluch ten verricht, met het doel uitwijkmoge lijkheden te zoeken voor de bevolking van die gebieden, die door dewaters nood zijn ingesloten. De verkenningen zijn verricht boven Sleewijk, Willemstad en West-Brabant. Als gevolg van de nood toestand staan vliegtuigen van de lucht macht op „stand-by" op de basis. In het depót materieel-lucMmacht te Soesterberg liggen goederen, die in geval van nood kunnen worden uitgereikt aan de bevolking van de geteisterde gebieden. Mobiele ATO-radiostations van de lucht macht zijn ingezet, om de telefoonverbin dingen bij te staan en te ondersteunen. Het personeel van de luchtmachtstaf te 's-Gravenhage is, voor zover het niet voor werkzaamheden op de staven nodig is, geconsigneerd in de Alexanderkazerne. Het opgeroepen personeel van de Kon. Marine is thans geheel binnen en staat ter beschikking van de plaatselijke auto riteiten. Het betreft hier het personeel der marine in Rotterdam, Vlissingen, Val kenburg, Amsterdam en Den Helder. Een mijnen-opsporingsploeg van de marine in Brielle heeft zich reeds ver dienstelijk kunnen maken bij het hulp- verleningswerk in Spijkenisse. Een Mitchell van de marineluchtvaart dienst heeft bij Nieuwe Tonge drie rub berboten uitgeworpen boven geïsoleerde boerderijen. Naar de piloot meedeelde is dit goed gelukt. Twee boten werden zelfs tegen de boerderijen geworpen. Een andere Mitchell vloog met rub berboten boven Pattenhorst en Herkin- gen. Door de reeds ingevallen duisternis konden de boten niet meer worden uit geworpen. Wel werden lichtjes waarge nomen, maar een doeltreffende hulpver lening was hier niet meer mogelijk. Wel licht zal vandaag op ruimere schaal ge tracht worden met het uitwerpen van rubberboten in de geïsoleerde gebieden hulp te verlenen. Voor de kust van Terheide is de coaster Elisabeth uit Groningen gestrand. De uitgevaren reddingboot kon de vier opvarenden niet overnemen, zodat deze zelf trachtten de wal te bereiken, wat tenslotte gelukte. Het schip zit nog vast op het strand. Ravage in Katwijk Radio-Scheveningen hield het In een niet onbelangrijk deel van het land heeft het spoorverkeer ernstig van de wind en het water te lyden gehad. De situatie te Rotterdam gaf daar in de loop van gisteren een uitstekend beeld van. Het Maasstation, dat alleen maar met waterlaarzen te bereiken was, lag geheel verlaten en er was geen trein, die in de richting Gouda kon vertrekken of die zijde Rotterdam kon benaderen. D.P. was kopstation geworden, want Dordrecht was niet te bereiken. De enige verbinding was via Den Haag naar Am sterdam, want ook de lijn naar Hoek van Holland was versperd door één of meer gaten, die het uit de Waterweg opko mende water in de dijk had geslagen. Ook de verbindingen van Dordrecht uit waren uitgevallen. Lage Zwaluwe was niet te bereiken en van daar uit kón men ook niet naar Breda komen. Ook Roo sendaal was onbereikbaar en door het wegslaan van de Sloedijk viel de ver binding naar Zeeland uit. Was het op het DP-station door het weinige verkeer veel rustiger dan anders, vóór het gebouw was het drukker dan ooit. Duizenden personen, voornamelijk militairen, die zich in de loop van de dag naar hun garnizoenen spoedden, zijn met autobussen, die op ongeregelde tij den afreden, naar Hoek van Holland, Dordrecht en Gouda vervoerd. De spoor- telefoonverbindingen hebben weliswaar .roodgloeiend" gestaan, zoals de onder chef ons vertelde, maar men is in staat geweest alle berichten te verwerken De D-treinen, die bestemd waren voor Hoek van Holland, heeft men naar het Staatsspoorstation gedirigeerd, vanwaar de reizigers met autobussen naar Hoek van Holland werden vervoerd. Verder kon men voorlopig echter niet, want de Prinses Beatrix van de Mij Zeeland was van de wal losgeslagen en was aan de Zuidelijke oever van de Waterweg voor anker gegaan. De Engelse nachtboot Duke of York, die 's avonds had moeten vertrekken, moest aan de steiger blijven. De D-treinen naar en van Parijs reden via Utrecht, Nijmegen en 's Hertogen bosch. De telefoonverbindingen, die in de loop van de nacht op vele plaatsen enorm veel te verwerken kregen, werden overdag geleidelijk kalmer. De belangrijke ver binding met het Zuiden van het land, die door een storing op het traject Rot terdamBreda was uitgevallen, werd gedeeltelijk omgeleid via Utrecht en 's Hertogenbosch. Deze verbinding kreeg ook het internationale verkeer te ver werken. Het aantal circuits werd gelei delijk opgevoerd. In de loop van gisteren droeg de direc teur-generaal van de P.T.T. alle P.T.T.- kantoren, bijkantoren, hulpkantoren en stations in de getroffen of bedreigde ge bieden op dag en nacht open te blijven. De directeur-generaal heeft met zijn staf de toestand van de P.T.T.-verbindingen en de te nemen maatregelen tot het on derhouden en het herstel daarvan be sproken. De postdienst zal gaan wei ken van goed bereikbare knooppunten in of bij de geteisterde gebieden uit. Van de toestand zal het afhangen of van voer- of vaartuigen gebruik zal worden ge maakt. Op het ogenblik, dat gisternacht het radio-ontvangstation van Scheveningen- Radio op het sluiseiland te IJmuiden op hoogspanning werkte en talrijke nood seinen van alle zijden binnenkwamen, rees het water steeds hoger rond het eiland. Door tegengesteld werken van de riolering kwam de kelder blank te staan. Daar in deze kelder de kabels voor het station samenkomen, werd de situatie precair. Personeel van de rijksgebouwen dienst, van de brandweer en van de an dere hulpdiensten heeft echter door hard werken kunnen voorkomen, dat het ra dioverkeer uitviel.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1