Spoorbanen ondermijnd,
treinverkeer lamgelegd
Hernieuwd vertrouwen in lei din 2
van partij en fractie
voor millioEnen weggespoeld
Voor Hoek van Holland won de
„Annam" een vermetele strijd
HET WATER KOMT" klonk
Zaterdag door Rotterdam
PAG. 4
HET BINNENHOF
MAANDAG 2 FEBRUARI 1953
Emplacement
verzonken
(Van onze correspondent)
De Nederlandse Spoorwegen heb
ben in het Zuiden van Zuid-Holland,
in West-Brabant en Zeeland een
grote klap gekregen. Spoorlijnen in
dit gebied zijn overstroomd en
ondermijnd door het wassende wa
ter en gisteravond laat werd ge
meld, dat op enkele plaatsen de
masten van de bovenleidingen gin
gen verzakken. Het treinverkeer is
voorlopig op de volgende baanvak
ken onmogelijk geworden: Schie-
dam-Hoek van Holland, Gouda-Rot-
terdam/Maas, Rotterdam/D.P.-Roo-
sendaal, Lage Zwaluwe-Breda, Dor-
drecht-Sliedrecht en Bergen op
Zoom-Vlissingen. De schade kan,
naar de president-directeur van de
N.S., ir F. Q. den Hollander, gister
avond om tien uur op een perscon
ferentie in Utrecht meedeelde, op
millioenen worden geschat.
Ir den Hollander, die de eerste berichten
over de ramp in een Londens hotel hoorde,
was in de loop van de dag met de K-L.M.
naar Schiphol teruggevlogen, waarna hij
zich persoonlijk in het getroffen gebied op
de hoogte ging stellen. De grootste schade
post zag hij in het baanvak Rotterdam-
Lage ZwaluweRoosendaal, dat over een
grote lengte is overstroomd. Hier ook was
het .dat in de late avond de masten van de
electrische bovenleiding, die voor een deel
nog niet waren weggespoeld, gingen ver
zakken. Het emplacement in Dordrecht, dat
tussen het station en de Merwedebrug ligt,
is geheel weggespoeld. Tussen Dordrecht en
Giessendam is een gat in de baan geslagen.
Gok de lijn GiessendamSliedrecht is on
bruikbaar. Het Maas-station in Rotterdam
staat onder water.
Rotterdam-Maas onder water
Het baanvak Bergen op ZoomWocns-
drecht staat over de lengte van een kilome
ter onder water. Tussen Rilland-Bath en
Krabbendijke staat het water onderhalve
meter boven de rails over een lengte van
vier meter. Dit traject is bovendien ge
vaarlijk, omdat in de Kreekkrakdam vier
gaten zijn geslagen van in totaal een kilo
meter lengte. De lijn wordt ook bedreigd
op de Sloedam, de verbinding tussen Zuid-
Beveland en Walcheren, waarin een gat is
geslagen van 100 meter. Tussen Arnemui-
den en Middelburg is een gedeelte van de
spoorbaan weggvaagd. Bij Woensdrecht zit
ten twee gaten in de baan.
Niet alleen het water, ook de storm heeft
het spoorwegverkeer in de war gestuurd.
Bij Hedel, ten Noorden van Den Bosch, was
tengevolge van een defect aan de boven
leiding de lijn versperd. Dit was ook het
geval tussen Zaandam en Wormerveer en
terdagtivond al op de baanvakken Leiden
Bodegraven en DelftSchiedam. Beide
laatste trajecten hoopte de Spoorwegen
voor Zondag te herstellen. Tussen Delft en
Schiedam was de schade ontstaan, doordat
het dak van een goederenwagen tegen de
bovenleiding waaide.
Herstel begonnen
Goed nieuws was er gisteravond te mel
den voor zover dat nu nog mogelijk is
uit Nieuwerkerk (Z.H.) Met man en
macht was men daar Zondagmorgen aan
het herstel der spoorbaan begonnen, nadat
het water daar aanzienlijk was gedaald. De
spoorlijn was overstroomd door een breuk
in de IJsseldijk.
De Spoorwegen zijn na al deze tegensla
gen niet bij de pakken blijven neerzitten.
Voor zover en waar mogelijk werden de
diensten onderhouden met bussen. Om van
Noord naar Zuid te gaan is het niet anders
mogelijk dan via Utrecht naar 's-Hertogen-
bosch of Nijmegen te reizen. Dit kan ge
schieden zonder bijbetaling.
In Hoek van Holland is een steiger van
de Spoorwegen weggeslagen, zodat slechts
één boot voor de dienst op Harwich ge
meerd kan worden. Het verkeer met En
geland was overigens het weekend ge
stremd. De nachtboot van Maandagochtend
zal hopelijk uitvaren. De directie van de
stoomvaartmaatschappij Zeeland verzoekt
reizigers met bestemming Engeland, die
met de dagboot wensen te reizen, alvorens
op reis te gaan éérst contact op te nemen
met de maatschappij in Hoek van Holland,
telefoon K 1747-441.
Noodmaatregelen
De Spoorwegen hebben de volgende
maatregelen genomen:
De vier D-treinen, die normaal rijden om 8,
11, 15.47 en 21 uur uit Den Haag over Rot
terdam naar Parijs, vertrekken nu uit Utrecht
over Den Bosch en Roosendaal naar Parijs. De
vertrekuren te Utrecht zijn 7.50, 10.49, 15.32 en
20.49 uur. De buitenlandse trein van Den
Haag over Luxemburg naar Bazel, die normaal
vertrekt op 9 uur uit Den Haag, begint nu in
Roosendaal om 10.32 uur. De dagboottreinen
rijden slechts tot Den Haag. De reizigers wor
den uit Den Haag met bussen naar Hoek van
Holland gevoerd.
De nachttrein naar Hamburg, die normaal te
19.49 uur van Schiedam zou vertrekken, ver
trekt om 20 ""uur uit Den Haag S.S. Ook
de nachttrein naar Keulen, die normaal om
20.16 uur van Rotterdam DJ5, zou vertrek
ken. gaat nu om 20 uur uit Den Haag S.S.
Beide tremen vertrekken dus als één trein die
in Utrecht gesplitst wordt.
De Scandinavië-express ,die normaal vertrekt
uit Schiedam om 7.16 uur, gaat nu om 7.30 uur
uit Den Haag S.S. De Rheingold-expres, die
normaal om 7.03 uit Rotterdam vertrekt, gaat
nu om 6.39 uur uit Den Haag S.S. Tussen Rot
terdam D.P. en Dordrecht wordt een tien mi-
nutendienst met bussen gereden. Er gaat ook
een busdienst tussen Schiedam en Hoek van
Holland en tussen Rotterdam D.P. en Gouda.
Wenken voor autobezitters
Autobezitters, die zich verdienstelijk
willen maken bij de hulpverlening in de
noodgebieden kunnen zich aanmelden bij
de rijksinspecteur van het verkeer. Deze
brengt de verv oerders in contact met die
instanties, die het meest dringend hulp
nodig hebben. Aanbiedingen van vaartui
gen worden ingewacht bij de bevrach
tingscommissarissen.
De „Eigen Vervoerders Organisatie"
verzoekt haar leden, die bestelwagens ter
beschikking hebben nummer 55.22.73 te
draaien. Degenen, die met autobussen of
vrachtautos' willen helpen, kunnen zich
melden bij nummer 39.97.41 in Den Haag.
Ga niet per auto kijken
Er is gebleken, dat vele nieuwsgierigen
zich per auto naar de getroffen gebieden
hiervan hinder. Automobilisten, die niet bjj
hirvan hinder. Automobilisten, die niet bij
de hulpverlening zijn ingeschakeld, wor
den verzocht zich niet naar deze gebieden
te begeven.
Op het stationsemplacement van Dordrecht
is een groot gedeelte van het spoorweg
lichaam ten Westen van het station m de
nacht van Zaterdag op Zondag wegge
spoeld. zodat de rails in de lucht zijn
komen te hangen en de hoogspanningspalen
scheef zijn gaan hangen, zodat het trein
verkeer luer volkomen gestremd is
Burgemeester met auto
in kolkende stroom
Zes doden in Rilland-Bath
De burgemeester van Rilland-Bath in
Zeeland is gisteren omgekomen, toen hij
zich per auto naar een van de bedreigde
punten van de gemeente begaf. Op het
moment, dat de wagen bet zwaartepunt
van een dijk passeerde, begaf deze het.
Auto en bestuurder verdwenen in de kol
kende stroom over het ondergelopen land.
Ook vijf van zijn gemeentenaren hebben
bij de ramp het leven verloren. Twee oude
mensen zijn in hun slaapkamer in Rilland-
Bath dood in bed gevonden. Waarschijn
lijk zijn zij door het zeer snelwassende
water verrast en hebben zij geen kans ge
zien te ontkomen. In dezelfde omgeving is
ook een autobus met passagiers te water
geraakt. Drie inzittenden verdronken, de
overigen konden zich op het dak van de
bus in veiligheid brengen.
Huzarenstuk V(tn de
President Leis
(Van een onzer verslaggevers)
Enkele honderden mensen hebben Zon
dagmiddag vanaf de door de zee aange
vreten duinen bij Hoek van Holland een
angstwekkend schouwspel gezien, namelijk
de strijd op leven en dood, die het Deense
motorschip „Annam" voor de Nieuwe Wa
terweg tegen de wind en de met witte
schuimkoppen bedekte zee heeft moeten
De „Annam", een schip van 6.726 brt.,
was op weg van Hamburg naar Antwer
pen, toen het Zaterdagnacht op de Noord
zee door het noodweer werd overvallen.
Om 8 uur Zondagmorgen seinde het schip,
dat de stuurinrichting onklaar was geraakt
en dat het door de wind naar de kust
werd gedreven. Tegen half drie dook het
schip op uit de grauwe zee voor de kust
PARTIJRAAD K.V.P.
Behoefte aan een duidelijk
maa tschappij beeld
(Van onze parlementaire redacteur)
De heer J. W. Andriesen werd Zaterdagmiddag door de in Utrecht vergaderende
partijraad herkozen als voorzitter van de Katholieke Volkspartij. Deze herbenoeming,
met 91 van de 98 stemmen, kreeg daardoor het karakter van een uiting van hernieuwd
vertrouwen in de leiding van de partij en in de persoon van de heer Andriessen. Toen
de heer Copray (Amsterdam) de herkozen voorzitter dank had gebracht voor zijn
bereidheid om opnieuw de partijleiding op zich te nemen, onderstreepte de partijraad
dit met een lang en ovationeel applaus. Voor prof. Romme, de leider van de Tweede
Kamerfractie, was al eerder op de dag hernieuwd vertrouwen opgebracht.
Praesidium blijft
ongewijzigd
Dr Kortenhorst, die zich bij de sprekers
voor de gebruikelijke discussie na de rede
van prof. Romme had gevoegd, maakte van
deze gelegenheid gebruik om de vraag te
beantwoorden of de leiding van de fractie
bij prof. Romme in goede handen is. Ik
heb onder verschillende fractievoorzitters
gediend, aldus dr Kortenhorst, maar er is
in de fractie nooit een grotere vrijheid van
mening geweest dan onder hem. Het woord,
dat de fractie spreekt, is niet het woord
van de meester, maar het resultaat van ge
zamenlijk overleg. Voor prof Romme heb
ben wij de grootst mogelijke eerbied en be
wondering, Wij houden van hem van gan
ser harte. Dit woord bleek te beantwoor
den aan de gevoelens van de partijraad,
die ook prof. Romme met een langdurig
applaus huldigde.
Verkiezingen
Ook de twee ondervoorzitters van het
partijbestuur, prof. Gielen en de heer Chr.
Matser, werden herkozen. Prof. Gielen
kreeg 88 stemmen, prof. dr v. d. Ven, die
als tweede op het dubbeltal stond, 10 stem
men. De heer Matser werd herkozen met
54 stemmen, tegen 44 op mr dr Ch. Rooy.
Als leden werden gekozen Th. Hooy, C.
Mertens. J. Middelhuis, mr P. Aalberse, F.
Terwindt, J. J. de Wit, mevr. L. Dings
Hendrickx, mej. C. Stringa en prof., mr L.
Schlichting. Drie zittende leden werden
niet herkozen. Mag. Stokman werd ver
vangen door prof. Beaufort. Mej. mr W.
van Lanschot door mej. A. Nolte en mr dr
L. de Gou door de heer Laan.
De voorstellen van de Kringen werden
in de middagvergadering vlot afgehandeld.
Het voorstel van de Kring Den Haag-, om
tot de constructie van een concreet katho
liek maatschappijbeeld te komen, werd
verdedigd door de heer Vugts. Ook de
gewone man moet duidelijk weten waar
wjj naar toe willen en wanneer het solida-
risme geen fictie is, moet het mogelijk
zijn, dat de maatschappelijke groepen het
met dit doel eens worden over een aan
sprekend plan. Op voorstel van de partij
voorzitter werd besloten om op het Ka
tholiek Bureau voor Maatschappelijk en
Cultureel Overleg een dringend beroep te
doen om deze taak ter hand te nemen.
Op verschillende voorstellen inzake het
classificatievraagstuk, o.a. van de kring
Den Bosch, werd het prae-advies van het
partijbestuur aanvaard om de Tweede Ka
merfractie te verzoeken in deze aangele
genheid diligent te blijven. De kring
Utrecht boekte succes met haar voorstellen
om de reglementen te wijzigen in. die zin,
dat ook in kring- en statenvergaderingen
een vertegenwoordiging van de jongeren
wordt mogelijk gemaakt. Een voorstel van
de kring Middelburg had tot gevolg, dat er
een wijziging zal komen in de afdracht
van de contributies. De afdelingspenning
meesters zullen vóór elk kalenderkwartaal
een vierde van de verplichte afdracht aan
de kringpenningmeester overmaken en de
kringpenningmeester zal twee weken na
elk kalenderkwartaal de afdracht verrich
ten ten behoeve van de centrale partijkas.
Discussies
Bij de discussie, na het verslag over'het
parlementaire werk, verklaarde prof. Rom
me, dat zonder meer is medegedeeld, dat
het staatsecretariaat voor de Volksgezond
heid zal worden opgeheven. De fractie zal
haar standpunt nog nader bepalen. De op
merking, dat de fractie „Holland" te zeer
zou domineren, achtte hij niet juist. Tien
leden, van de fractie komen uit de Zuide
lijke provincies, 6 uit Gelderland, Over-
ijsel en Utrecht. De oorzaak van het
uitblijven van de plannen inzake be
vordering van de werkgelegenheid schuilt
in de fundamentele fout, dat bij het heen
gaan van het oude kabinet geen ambtelijke
gegevens voorhanden waren. Het „mea
culpa", dat een van de sprekers gevraagd
had, wilde prof. Romme zeker met uit
spreken. Het verzoek deed hem denken
aan een partij, waar schuldbekentenissen
gebruikelijk zijn. En voor het overige was
prof. Romme van mening, dat bepaalde
critiek zich kenmerkt door een buiten
gewone vaagheid. Het zijn vaak brede
woorden zonder ondergrond, omdat men
de feiten zo slecht kent. Mej. Klompé en
de heren Janssen en Lucas beantwoordden
vragen van meer speciale aard. Pater
Stokman ging aan de hand van verschil
lende vragen nog nader in op het vraag
stuk van het Humanisme. Vanuit katho
liek standpunt wijzen wij het Humanisme
af. Spr, geloofde niet, dat het ook voor
de niet-Christen een wezenlijk geestelijk
houvast kan zijn. Slechts omwille van de
gewetensvrijheid en de verdraagzaamheid
kan de staat humanistische werkzaamheid
op niet godsdienstig terrein, in beperkte
omvang en voor werkelijke humanisten,
toelaten Partijvoorzitter Andriessen sloot
de partijraad met een oproep tot activiteit
bij de komende gemeenteraadsverkiezingen.
In Maassluis wordt uit een der be
dreigde huizen met grote spoed kleding
en noodzakelijke bezittingen gered. De
gevel heeft het al begeven
Prins Bembard misschien
naar Eisenhower
Zaterdagmiddag is prins Bernhard per
K.L.M. in New York aangekomen. Hij zal
er Nederland vertegenwoordigen hij de
feesten ter gelegenheid van liet 300-,jarig
bestaan van de stad. De Nederlandse am
bassadeur in de Verenigde Staten, dr Van
Royen, begroette Zijne Koninklijke Hoog
heid bij de aankomst op het vliegveld.
De prins zal voorlopig enkele weken in
Amerika blijven. Hij is van plan na 8 Fe
bruari een bezoek van drie dagen aan
Washington te brengen. Ofschoon er nog
geen definitieve regelingen getroffen zijn,
kan met zekerheid worden aangenomen
dat de prins, die een oude vriend van
Eisenhower is, dan ook op het Witte Huis
zal worden ontvangen.
„Het Radioprogramma"
tekent cassatie aan
De stichting „Het Radioprogramma", die
door de rechtbank en het gerechtshof te
Amsterdam in het ongelijk is gesteld inzake
de auteursrechten der omroepverenigin
gen, is in cassatie gegaan. Op Vrijdag 20
Februari zullen de pleidooien in de proce
dure voor de Hoge Raad worden gehouden.
„Het Radioprogramma" zal hiermee be
reiken, dat voor het eerst in Nederland in
hoogste instantie zal worden uitgemaakt of
de omroepverenigingen het auteursrecht
kunnen laten gelden op de publicatie van
hun radioprogramma's, die hoofdzakelijk
worden bekostigd uit de door alle radio
luisteraars te betalen verplichte luisterbij
drage, aldus deelt de stichting mede.
Baarnse kinderen vierden
verjaardag prinses mee
Evenals in de voorgaande jaren heeft
prinses Beatrix ook dit jaar weer haar vijf
tiende verjaardag tezamen met de Baarnse
kinderen gevierd. Dit gebeurde in „Flora",
waar het kindercircus „Elleboog" een twee
tal voorstellingen gaf. De tweede voorstel
ling werd bijgewoond door H, M. de Konin
gin, de jarige Beatrix en haer zusjes Irene
en Margriet.
Herinnering aan 1916
Onwillekeurig gaan bij het bin
nenstromen van de berichten over
de alom heersende watersnood, de
gedachten van de ouderen terug
naar de beruchte Januarivloed, nu
ruim zesendertig jaar geleden. In
de middaguren van de 13e Januari
1916 stak een zware Noordwester
storm op, die het zeewater het land
in stuwde. Vooral in de Nieuwe Wa
terweg werd het water hoog opge
jaagd. Van Rotterdam tot Schoon
hoven kwamen waterstanden voor,
zoals men nog niet had meege
maakt. Dat de schade langs Noord,
Merwede en Hollands Diep tot een
minimum beperkt bleef was te dan
ken aan de dijken die zich uitste
kend hielden.
Het Zuiderzeegebied had het
ergst van het water te lijden. Ten
zuiden van Monnikendam werden
tien gaten van 40 tot 60 meter ge
slagen, Urk liep voor viervijfde
onder water, maar het eiland Mar
ken was er het ergst aan toe. Daar
lieten zestien mensen het leven.
bij 's-Gravenzande. Men probeerde daar
voor anker te gaan, maar het anker werd
verloren. Langzaam maar zeker dreef de
„Annam" toen in de richting van de
Nieuwe Waterweg. Eerst leek het er op.
dat het schip voor het eiland Rozenburg
aan de grond zou lopen, maar de Denen,
vechtend voor wat ze waard waren, wisten
de „Annam" vlak voor de pieren weer
enigszins in hun macht te krijgen.
Op de wal geloofde echter niemand, dat
zij de Waterweg binnen zouden kunnen
komen. „Zij halen het nooit", was de al
gemene opinie. Ook de Denen schenen aan
de goede uitslag te twijfelen, want om
kwart voor vier vroegen zij een redding
boot aan. De „President Leis" voer uit,
dansend en steigerend op de golven. Langs
de kust steeg de spanning, want men wist,
dat de „Annam" 38 man en 3 vrouwen
aan boord had.
De „President Leis" slaagde er in wat
een onmogelijke taak leek; voorzichtig
manoeuvrerend om niet tegen een pier
of tegen het schip geslagen te worden,
spanden de mannen van de „President
Leis" een net tussen hun boot en het
Deense schip en via dit net namen zij
21 mannen en 3 vrouwen aan boord.
De andere Denen bleven op de „An
nam" om nog een laatste poging te
wagen.
Toen het schip voor de mond van de*
Waterweg lag, zag de kapitein zijn kans
schoon. Hij zette de machines op volle
kracht en voer achter de „President Leis"
op de nauwe geul tussen de pieren aan.
Een ogenblik leek het er op, dat het schip
nog op de Noorderpier zou lopen. Het
kwam echter weer in de goede richting
en enkele minuten later was de „Annam"
in veiligheid.
Aan de wal ging een „hoera'tje" op, toen
het schip met de lichten op voorbij voer
naar Rotterdam. De Denen, die van boord
waren gehaald, werden, na in Hoek van
Holland weer op verhaal gebracht te zijn,
doorgezonden naar hun makkers in Rot
terdam.
De „President Leis" heeft zijn huzaren
stukje met een beschadigd roer moeten
betalen. De reddingboot van Breskens zal
de „President Leis" vervangen.
Rantsoenering van
stroomverbruik
De electriciteitsvoorziening in geheel
Zuid-Holland is in grote moeilijkheden ge
raakt. De grote centrales te Rotterdam
en Dordrecht z\jn uitgevallen, doordat de
installaties gedeeltelijk z\jn overstroomd.
Er wordt een dringend beroep gedaan op
de gehele bevolking van Zuid-Holland, zo
zuinig mogelijk te zijn met het gebruik
van electriciteit. Dit is in het belang van
de vitale krachtbedrijven, die moeten blij
ven functioneren. Vandaag zal een speciale
rantsoenering van stroom worden inge
voerd. Nadere bijzonderheden zullen vol
gen.
SPECIALISTENVERENIGING
Afkondiging beschikking
betreurenswaardig feit
Ook al is de prijzenbeschikking medisch-
specialistische verrichtingen voor zieken
fondsverzekerden van 30 Januari niet van
toepassing ten aanzien van de leden van
de landelijke specialistenvereniging, toch
heeft het bestuur van de beschikking met
zorg kennis genomen. Het centraal be
stuur betreurt de afkondigingen van op
grond van practische en theoretische be
zwaren maar vooral omdat besprekingen
de hoop wettigden, dat op zeer korte ter
mijn bij rechtstreeks overlég tussen par
tijen een basis zou worden gevonden tot
voorzetting der onderhandelingen.
Bijna halve ton bijeen
voor kromstafactie
De zesde week der parochie-actie van
de Stichting 18531953 is achter de rug.
De parochie van de H. Plechelnus te Saas-
veld in Overijsel heeft met een opbrengst
van 1836 de landelijke standaard en te
vens de wisselvlag van het aartsbisdom
Utrecht verdiend. In het bisdom Haarlem
veroverde de St Bavo-parochie de dioce
sane wisselvlag met een opbrengst van
1350. In totaal is tot heden bijeenge
bracht ƒ46.593.57, van welk bedrag het
bisdom Haarlem ƒ28.480.04 voor z^jn re
kening nam.
Ridgway overweegt extra
strijdkrachten naar
Denemarken te sturen
Generaal Ridgway, opperbevelhebber
van het N.A.T.O.-leger, zal de mogelijk
heid overwegen om extra-landstrijdkrach
ten naar Denemarken te sturen ter ver
sterking van het schiereiland Jutland.
Daartoe had de generaal een conferentie
met Ole Bjoern Kraft, de Deense minister
van buitenlandse zaken.
Ernstige stagnatie in
nutsbedrijven
(Van een onzer verslaggevers)
De roep: „Het water komt!" heeft Za
terdagavond laat ook door Rotterdam
geklonken. Ronddrijvende bootladingen
van de kaden, verspreid liggende brok
stukken van in flarden gescheurde ge
bouwtjes, weggezakte wegen en Ijlings
evacuerende bewoners toonden aan, dat
de alarmkreet niet voorbarig was. Eén
dode viel in de havenstad te betreuren.
Tussen de rivier en de Mathenesser-
dijk, Westzeedijk, Blaak, Groenendaal en
Oostzeedijk stond in Rotterdam alles
blank. Dit betekende, dat bijvoorbeeld
ook de eatblissementen van de Kon. Rot-
terdamsche Lloyd en het Noordereiland
onder water stonden. En ook op de zui
delijke oever van de rivier werd het wa
ter omhoog gezwiept. De Maashaven
stuwde het water via de Wolphaertsbocht
tot de Pleinweg, de hoofdweg naar het
zuiden van het land.
Rotterdam-Zuid was Zondagochtend
vroeg alleen via de autotunnel te berei
ken. Hoewel de Parkkade onder water
stond, liep de voetgangerstunnel geen ge
vaar; men heeft op dergelijke toestanden
Nieuwe straalvliegtuigen
van „Vicker Armstrong"
De Vicker Armstrong fabrieken gaan
twee nieuwe types straalvliegtuigen bou
wen. De „Vicker 1000' 'wordt bestemd voor
militair vervoer en is in het bezit van zeer
sterke straalmotoren, welke in de pijl
vleugels zijn aangebracht. Het vliegtuig
zou over zeer lange afstanden kunnen
worden gebruikt zonder tussenlanding en
kunnen vliegen met een snelheid hoger
dan die van het geluid. Een ander type,
de „Vac 7", is bedoeld als verkeersvliegtuig.
Het zou honderd a honderdvijftig passa
giers kunnen vervoeren.
„Pool" van 200.000
wagons op komst
Zeven ministers van verkeer die van
Oostenrijk, Zwitserland, West-Duitsland,
Frankrijk, en de drie Benelux-]anden
hebben besloten in hun rayon een „pool"
van spoorwagons in te voeren. Binnen niet
al te lange tijd zouden er op die manier
200.000 wagons gecoördineerd kunnen wer
ken. Er zijn door de ministers negentien
internationale wegroutes vastgesteld. De
ministers hebben ook van gedachten ge
wisseld over verkeerscoördinatie te water.
Hongersnood. In Bombay en omgeving lij
den door de aanhoudende droogte thans
meer dan zes millioen mensen honger. Dui
zenden verlaten het getroffen gebied, waar
door een zeer moeilijk# situatie is ontstaan.
gerekend en de toegangen met vloed
schotten beveiligd. De garage van de bus
diensten aan de Sluisjesdjjk stonden
eveneens onder water, zodat de bussen
aanvankelijk niet konden uitrijden. De
bewoners van het Parkherstellingsoord"
in het Park moesten voor het wassende
water vluchten: bedden en matrassen
dreven later rond
De drinkwatervoorziening had door
gesprongen leidingen wat te lijden
wat de druk betrof. De electriciteits
voorziening baarde grotere zorgen,
omdat de grote centrale aan de Galll-
leistraat de productie moest staken
en de centrale aan de Schiehaven door
waterschade slechts met twee machi
nes kon werken. Ook de beide gasfa
brieken hebben ondergestaan, zodat
men moest teren op de voorraad in
de gashouders.
Het politieposthuis aan de Linker Veer
kade liep zoveel schade op, dat aan her
stel niet meer gedacht worcit. In de Ahoy-
hallen en in het Feyenoordstadion werden
mensen uit Rotterdam-Zuid en uit Zuid-
land ondergebracht.
In de Rosestraat heeft de 72-jarige
weduwe L. VisserDe Wolff zich niet
meer in veiligheid kunnen brengen. Een
eveneens in het pand wonende vrouw kon
door een buurman worden gered.
Schiedam
In Schiedam heeft men kans gezien het
water te beteugelen, ook al heeft het hier
eveneens flink gespookt. Verscheidene
boten raakten los, doch met behulp van
sleepboten konden de meesten weer op
hun plaats teruggebracht worden. In de
jachthaven werden vele scheepjes ver
nield. Het meeste hadden te lijden de fa
brieken en huizen, die langs het Hoofd
staan.
Ook in Pernis heeft de overstroming
niet zulke ernstige gevolgen gehad als
werd verondersteld. Toch werd vrij ern
stige waterschade geleden doordat de lage
delen van het dorp onderliepen. De B.P.M.
heeft haar raffinaderij, die ook schade
opliep, stilgelegd.
Duitse protesten tegen
verkoop landerijen
De Raad voor Rechtsherstel heeft afwijzend
beschikt op een tweetal beroepschriften, die
door Duitsers waren Ingediend inzake de ver
koop van landerijen in het Limburgse grens
gebied door het Beheerlnstltuut aan Neder
landse landbouwers.
Vele Duitsers achten de verkooptransacties
op juridische gronden aanvechtbaar. De wij
bisschop van Keulen, dr Wilhelm Kleven,
heeft zich tot bondskanselier Adenauer ge
richt. Hij noemt de „inbeslagname" der gron
den, die vroeger deel uitmaakten van het be
zit van. Duitsers, een onrecht. De betrokken
Duitsers beroepen zich op een grenstractaat
van 1816. Met behulp van de voormalige Duit
se gronden zijn meer dan 650 Nederlandse be
drijven gesaneerd, hier en daar door middel
van ruilverkavelingen.