Spoorbanen ondermijnd, treinverkeer lamgelegd Hernieuwd vertrouwen in lei din 2 van partij en fractie voor millioEnen weggespoeld Voor Hoek van Holland won de „Annam" een vermetele strijd HET WATER KOMT" klonk Zaterdag door Rotterdam PAG. 4 HET BINNENHOF MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 Emplacement verzonken (Van onze correspondent) De Nederlandse Spoorwegen heb ben in het Zuiden van Zuid-Holland, in West-Brabant en Zeeland een grote klap gekregen. Spoorlijnen in dit gebied zijn overstroomd en ondermijnd door het wassende wa ter en gisteravond laat werd ge meld, dat op enkele plaatsen de masten van de bovenleidingen gin gen verzakken. Het treinverkeer is voorlopig op de volgende baanvak ken onmogelijk geworden: Schie- dam-Hoek van Holland, Gouda-Rot- terdam/Maas, Rotterdam/D.P.-Roo- sendaal, Lage Zwaluwe-Breda, Dor- drecht-Sliedrecht en Bergen op Zoom-Vlissingen. De schade kan, naar de president-directeur van de N.S., ir F. Q. den Hollander, gister avond om tien uur op een perscon ferentie in Utrecht meedeelde, op millioenen worden geschat. Ir den Hollander, die de eerste berichten over de ramp in een Londens hotel hoorde, was in de loop van de dag met de K-L.M. naar Schiphol teruggevlogen, waarna hij zich persoonlijk in het getroffen gebied op de hoogte ging stellen. De grootste schade post zag hij in het baanvak Rotterdam- Lage ZwaluweRoosendaal, dat over een grote lengte is overstroomd. Hier ook was het .dat in de late avond de masten van de electrische bovenleiding, die voor een deel nog niet waren weggespoeld, gingen ver zakken. Het emplacement in Dordrecht, dat tussen het station en de Merwedebrug ligt, is geheel weggespoeld. Tussen Dordrecht en Giessendam is een gat in de baan geslagen. Gok de lijn GiessendamSliedrecht is on bruikbaar. Het Maas-station in Rotterdam staat onder water. Rotterdam-Maas onder water Het baanvak Bergen op ZoomWocns- drecht staat over de lengte van een kilome ter onder water. Tussen Rilland-Bath en Krabbendijke staat het water onderhalve meter boven de rails over een lengte van vier meter. Dit traject is bovendien ge vaarlijk, omdat in de Kreekkrakdam vier gaten zijn geslagen van in totaal een kilo meter lengte. De lijn wordt ook bedreigd op de Sloedam, de verbinding tussen Zuid- Beveland en Walcheren, waarin een gat is geslagen van 100 meter. Tussen Arnemui- den en Middelburg is een gedeelte van de spoorbaan weggvaagd. Bij Woensdrecht zit ten twee gaten in de baan. Niet alleen het water, ook de storm heeft het spoorwegverkeer in de war gestuurd. Bij Hedel, ten Noorden van Den Bosch, was tengevolge van een defect aan de boven leiding de lijn versperd. Dit was ook het geval tussen Zaandam en Wormerveer en terdagtivond al op de baanvakken Leiden Bodegraven en DelftSchiedam. Beide laatste trajecten hoopte de Spoorwegen voor Zondag te herstellen. Tussen Delft en Schiedam was de schade ontstaan, doordat het dak van een goederenwagen tegen de bovenleiding waaide. Herstel begonnen Goed nieuws was er gisteravond te mel den voor zover dat nu nog mogelijk is uit Nieuwerkerk (Z.H.) Met man en macht was men daar Zondagmorgen aan het herstel der spoorbaan begonnen, nadat het water daar aanzienlijk was gedaald. De spoorlijn was overstroomd door een breuk in de IJsseldijk. De Spoorwegen zijn na al deze tegensla gen niet bij de pakken blijven neerzitten. Voor zover en waar mogelijk werden de diensten onderhouden met bussen. Om van Noord naar Zuid te gaan is het niet anders mogelijk dan via Utrecht naar 's-Hertogen- bosch of Nijmegen te reizen. Dit kan ge schieden zonder bijbetaling. In Hoek van Holland is een steiger van de Spoorwegen weggeslagen, zodat slechts één boot voor de dienst op Harwich ge meerd kan worden. Het verkeer met En geland was overigens het weekend ge stremd. De nachtboot van Maandagochtend zal hopelijk uitvaren. De directie van de stoomvaartmaatschappij Zeeland verzoekt reizigers met bestemming Engeland, die met de dagboot wensen te reizen, alvorens op reis te gaan éérst contact op te nemen met de maatschappij in Hoek van Holland, telefoon K 1747-441. Noodmaatregelen De Spoorwegen hebben de volgende maatregelen genomen: De vier D-treinen, die normaal rijden om 8, 11, 15.47 en 21 uur uit Den Haag over Rot terdam naar Parijs, vertrekken nu uit Utrecht over Den Bosch en Roosendaal naar Parijs. De vertrekuren te Utrecht zijn 7.50, 10.49, 15.32 en 20.49 uur. De buitenlandse trein van Den Haag over Luxemburg naar Bazel, die normaal vertrekt op 9 uur uit Den Haag, begint nu in Roosendaal om 10.32 uur. De dagboottreinen rijden slechts tot Den Haag. De reizigers wor den uit Den Haag met bussen naar Hoek van Holland gevoerd. De nachttrein naar Hamburg, die normaal te 19.49 uur van Schiedam zou vertrekken, ver trekt om 20 ""uur uit Den Haag S.S. Ook de nachttrein naar Keulen, die normaal om 20.16 uur van Rotterdam DJ5, zou vertrek ken. gaat nu om 20 uur uit Den Haag S.S. Beide tremen vertrekken dus als één trein die in Utrecht gesplitst wordt. De Scandinavië-express ,die normaal vertrekt uit Schiedam om 7.16 uur, gaat nu om 7.30 uur uit Den Haag S.S. De Rheingold-expres, die normaal om 7.03 uit Rotterdam vertrekt, gaat nu om 6.39 uur uit Den Haag S.S. Tussen Rot terdam D.P. en Dordrecht wordt een tien mi- nutendienst met bussen gereden. Er gaat ook een busdienst tussen Schiedam en Hoek van Holland en tussen Rotterdam D.P. en Gouda. Wenken voor autobezitters Autobezitters, die zich verdienstelijk willen maken bij de hulpverlening in de noodgebieden kunnen zich aanmelden bij de rijksinspecteur van het verkeer. Deze brengt de verv oerders in contact met die instanties, die het meest dringend hulp nodig hebben. Aanbiedingen van vaartui gen worden ingewacht bij de bevrach tingscommissarissen. De „Eigen Vervoerders Organisatie" verzoekt haar leden, die bestelwagens ter beschikking hebben nummer 55.22.73 te draaien. Degenen, die met autobussen of vrachtautos' willen helpen, kunnen zich melden bij nummer 39.97.41 in Den Haag. Ga niet per auto kijken Er is gebleken, dat vele nieuwsgierigen zich per auto naar de getroffen gebieden hiervan hinder. Automobilisten, die niet bjj hirvan hinder. Automobilisten, die niet bij de hulpverlening zijn ingeschakeld, wor den verzocht zich niet naar deze gebieden te begeven. Op het stationsemplacement van Dordrecht is een groot gedeelte van het spoorweg lichaam ten Westen van het station m de nacht van Zaterdag op Zondag wegge spoeld. zodat de rails in de lucht zijn komen te hangen en de hoogspanningspalen scheef zijn gaan hangen, zodat het trein verkeer luer volkomen gestremd is Burgemeester met auto in kolkende stroom Zes doden in Rilland-Bath De burgemeester van Rilland-Bath in Zeeland is gisteren omgekomen, toen hij zich per auto naar een van de bedreigde punten van de gemeente begaf. Op het moment, dat de wagen bet zwaartepunt van een dijk passeerde, begaf deze het. Auto en bestuurder verdwenen in de kol kende stroom over het ondergelopen land. Ook vijf van zijn gemeentenaren hebben bij de ramp het leven verloren. Twee oude mensen zijn in hun slaapkamer in Rilland- Bath dood in bed gevonden. Waarschijn lijk zijn zij door het zeer snelwassende water verrast en hebben zij geen kans ge zien te ontkomen. In dezelfde omgeving is ook een autobus met passagiers te water geraakt. Drie inzittenden verdronken, de overigen konden zich op het dak van de bus in veiligheid brengen. Huzarenstuk V(tn de President Leis (Van een onzer verslaggevers) Enkele honderden mensen hebben Zon dagmiddag vanaf de door de zee aange vreten duinen bij Hoek van Holland een angstwekkend schouwspel gezien, namelijk de strijd op leven en dood, die het Deense motorschip „Annam" voor de Nieuwe Wa terweg tegen de wind en de met witte schuimkoppen bedekte zee heeft moeten De „Annam", een schip van 6.726 brt., was op weg van Hamburg naar Antwer pen, toen het Zaterdagnacht op de Noord zee door het noodweer werd overvallen. Om 8 uur Zondagmorgen seinde het schip, dat de stuurinrichting onklaar was geraakt en dat het door de wind naar de kust werd gedreven. Tegen half drie dook het schip op uit de grauwe zee voor de kust PARTIJRAAD K.V.P. Behoefte aan een duidelijk maa tschappij beeld (Van onze parlementaire redacteur) De heer J. W. Andriesen werd Zaterdagmiddag door de in Utrecht vergaderende partijraad herkozen als voorzitter van de Katholieke Volkspartij. Deze herbenoeming, met 91 van de 98 stemmen, kreeg daardoor het karakter van een uiting van hernieuwd vertrouwen in de leiding van de partij en in de persoon van de heer Andriessen. Toen de heer Copray (Amsterdam) de herkozen voorzitter dank had gebracht voor zijn bereidheid om opnieuw de partijleiding op zich te nemen, onderstreepte de partijraad dit met een lang en ovationeel applaus. Voor prof. Romme, de leider van de Tweede Kamerfractie, was al eerder op de dag hernieuwd vertrouwen opgebracht. Praesidium blijft ongewijzigd Dr Kortenhorst, die zich bij de sprekers voor de gebruikelijke discussie na de rede van prof. Romme had gevoegd, maakte van deze gelegenheid gebruik om de vraag te beantwoorden of de leiding van de fractie bij prof. Romme in goede handen is. Ik heb onder verschillende fractievoorzitters gediend, aldus dr Kortenhorst, maar er is in de fractie nooit een grotere vrijheid van mening geweest dan onder hem. Het woord, dat de fractie spreekt, is niet het woord van de meester, maar het resultaat van ge zamenlijk overleg. Voor prof Romme heb ben wij de grootst mogelijke eerbied en be wondering, Wij houden van hem van gan ser harte. Dit woord bleek te beantwoor den aan de gevoelens van de partijraad, die ook prof. Romme met een langdurig applaus huldigde. Verkiezingen Ook de twee ondervoorzitters van het partijbestuur, prof. Gielen en de heer Chr. Matser, werden herkozen. Prof. Gielen kreeg 88 stemmen, prof. dr v. d. Ven, die als tweede op het dubbeltal stond, 10 stem men. De heer Matser werd herkozen met 54 stemmen, tegen 44 op mr dr Ch. Rooy. Als leden werden gekozen Th. Hooy, C. Mertens. J. Middelhuis, mr P. Aalberse, F. Terwindt, J. J. de Wit, mevr. L. Dings Hendrickx, mej. C. Stringa en prof., mr L. Schlichting. Drie zittende leden werden niet herkozen. Mag. Stokman werd ver vangen door prof. Beaufort. Mej. mr W. van Lanschot door mej. A. Nolte en mr dr L. de Gou door de heer Laan. De voorstellen van de Kringen werden in de middagvergadering vlot afgehandeld. Het voorstel van de Kring Den Haag-, om tot de constructie van een concreet katho liek maatschappijbeeld te komen, werd verdedigd door de heer Vugts. Ook de gewone man moet duidelijk weten waar wjj naar toe willen en wanneer het solida- risme geen fictie is, moet het mogelijk zijn, dat de maatschappelijke groepen het met dit doel eens worden over een aan sprekend plan. Op voorstel van de partij voorzitter werd besloten om op het Ka tholiek Bureau voor Maatschappelijk en Cultureel Overleg een dringend beroep te doen om deze taak ter hand te nemen. Op verschillende voorstellen inzake het classificatievraagstuk, o.a. van de kring Den Bosch, werd het prae-advies van het partijbestuur aanvaard om de Tweede Ka merfractie te verzoeken in deze aangele genheid diligent te blijven. De kring Utrecht boekte succes met haar voorstellen om de reglementen te wijzigen in. die zin, dat ook in kring- en statenvergaderingen een vertegenwoordiging van de jongeren wordt mogelijk gemaakt. Een voorstel van de kring Middelburg had tot gevolg, dat er een wijziging zal komen in de afdracht van de contributies. De afdelingspenning meesters zullen vóór elk kalenderkwartaal een vierde van de verplichte afdracht aan de kringpenningmeester overmaken en de kringpenningmeester zal twee weken na elk kalenderkwartaal de afdracht verrich ten ten behoeve van de centrale partijkas. Discussies Bij de discussie, na het verslag over'het parlementaire werk, verklaarde prof. Rom me, dat zonder meer is medegedeeld, dat het staatsecretariaat voor de Volksgezond heid zal worden opgeheven. De fractie zal haar standpunt nog nader bepalen. De op merking, dat de fractie „Holland" te zeer zou domineren, achtte hij niet juist. Tien leden, van de fractie komen uit de Zuide lijke provincies, 6 uit Gelderland, Over- ijsel en Utrecht. De oorzaak van het uitblijven van de plannen inzake be vordering van de werkgelegenheid schuilt in de fundamentele fout, dat bij het heen gaan van het oude kabinet geen ambtelijke gegevens voorhanden waren. Het „mea culpa", dat een van de sprekers gevraagd had, wilde prof. Romme zeker met uit spreken. Het verzoek deed hem denken aan een partij, waar schuldbekentenissen gebruikelijk zijn. En voor het overige was prof. Romme van mening, dat bepaalde critiek zich kenmerkt door een buiten gewone vaagheid. Het zijn vaak brede woorden zonder ondergrond, omdat men de feiten zo slecht kent. Mej. Klompé en de heren Janssen en Lucas beantwoordden vragen van meer speciale aard. Pater Stokman ging aan de hand van verschil lende vragen nog nader in op het vraag stuk van het Humanisme. Vanuit katho liek standpunt wijzen wij het Humanisme af. Spr, geloofde niet, dat het ook voor de niet-Christen een wezenlijk geestelijk houvast kan zijn. Slechts omwille van de gewetensvrijheid en de verdraagzaamheid kan de staat humanistische werkzaamheid op niet godsdienstig terrein, in beperkte omvang en voor werkelijke humanisten, toelaten Partijvoorzitter Andriessen sloot de partijraad met een oproep tot activiteit bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. In Maassluis wordt uit een der be dreigde huizen met grote spoed kleding en noodzakelijke bezittingen gered. De gevel heeft het al begeven Prins Bembard misschien naar Eisenhower Zaterdagmiddag is prins Bernhard per K.L.M. in New York aangekomen. Hij zal er Nederland vertegenwoordigen hij de feesten ter gelegenheid van liet 300-,jarig bestaan van de stad. De Nederlandse am bassadeur in de Verenigde Staten, dr Van Royen, begroette Zijne Koninklijke Hoog heid bij de aankomst op het vliegveld. De prins zal voorlopig enkele weken in Amerika blijven. Hij is van plan na 8 Fe bruari een bezoek van drie dagen aan Washington te brengen. Ofschoon er nog geen definitieve regelingen getroffen zijn, kan met zekerheid worden aangenomen dat de prins, die een oude vriend van Eisenhower is, dan ook op het Witte Huis zal worden ontvangen. „Het Radioprogramma" tekent cassatie aan De stichting „Het Radioprogramma", die door de rechtbank en het gerechtshof te Amsterdam in het ongelijk is gesteld inzake de auteursrechten der omroepverenigin gen, is in cassatie gegaan. Op Vrijdag 20 Februari zullen de pleidooien in de proce dure voor de Hoge Raad worden gehouden. „Het Radioprogramma" zal hiermee be reiken, dat voor het eerst in Nederland in hoogste instantie zal worden uitgemaakt of de omroepverenigingen het auteursrecht kunnen laten gelden op de publicatie van hun radioprogramma's, die hoofdzakelijk worden bekostigd uit de door alle radio luisteraars te betalen verplichte luisterbij drage, aldus deelt de stichting mede. Baarnse kinderen vierden verjaardag prinses mee Evenals in de voorgaande jaren heeft prinses Beatrix ook dit jaar weer haar vijf tiende verjaardag tezamen met de Baarnse kinderen gevierd. Dit gebeurde in „Flora", waar het kindercircus „Elleboog" een twee tal voorstellingen gaf. De tweede voorstel ling werd bijgewoond door H, M. de Konin gin, de jarige Beatrix en haer zusjes Irene en Margriet. Herinnering aan 1916 Onwillekeurig gaan bij het bin nenstromen van de berichten over de alom heersende watersnood, de gedachten van de ouderen terug naar de beruchte Januarivloed, nu ruim zesendertig jaar geleden. In de middaguren van de 13e Januari 1916 stak een zware Noordwester storm op, die het zeewater het land in stuwde. Vooral in de Nieuwe Wa terweg werd het water hoog opge jaagd. Van Rotterdam tot Schoon hoven kwamen waterstanden voor, zoals men nog niet had meege maakt. Dat de schade langs Noord, Merwede en Hollands Diep tot een minimum beperkt bleef was te dan ken aan de dijken die zich uitste kend hielden. Het Zuiderzeegebied had het ergst van het water te lijden. Ten zuiden van Monnikendam werden tien gaten van 40 tot 60 meter ge slagen, Urk liep voor viervijfde onder water, maar het eiland Mar ken was er het ergst aan toe. Daar lieten zestien mensen het leven. bij 's-Gravenzande. Men probeerde daar voor anker te gaan, maar het anker werd verloren. Langzaam maar zeker dreef de „Annam" toen in de richting van de Nieuwe Waterweg. Eerst leek het er op. dat het schip voor het eiland Rozenburg aan de grond zou lopen, maar de Denen, vechtend voor wat ze waard waren, wisten de „Annam" vlak voor de pieren weer enigszins in hun macht te krijgen. Op de wal geloofde echter niemand, dat zij de Waterweg binnen zouden kunnen komen. „Zij halen het nooit", was de al gemene opinie. Ook de Denen schenen aan de goede uitslag te twijfelen, want om kwart voor vier vroegen zij een redding boot aan. De „President Leis" voer uit, dansend en steigerend op de golven. Langs de kust steeg de spanning, want men wist, dat de „Annam" 38 man en 3 vrouwen aan boord had. De „President Leis" slaagde er in wat een onmogelijke taak leek; voorzichtig manoeuvrerend om niet tegen een pier of tegen het schip geslagen te worden, spanden de mannen van de „President Leis" een net tussen hun boot en het Deense schip en via dit net namen zij 21 mannen en 3 vrouwen aan boord. De andere Denen bleven op de „An nam" om nog een laatste poging te wagen. Toen het schip voor de mond van de* Waterweg lag, zag de kapitein zijn kans schoon. Hij zette de machines op volle kracht en voer achter de „President Leis" op de nauwe geul tussen de pieren aan. Een ogenblik leek het er op, dat het schip nog op de Noorderpier zou lopen. Het kwam echter weer in de goede richting en enkele minuten later was de „Annam" in veiligheid. Aan de wal ging een „hoera'tje" op, toen het schip met de lichten op voorbij voer naar Rotterdam. De Denen, die van boord waren gehaald, werden, na in Hoek van Holland weer op verhaal gebracht te zijn, doorgezonden naar hun makkers in Rot terdam. De „President Leis" heeft zijn huzaren stukje met een beschadigd roer moeten betalen. De reddingboot van Breskens zal de „President Leis" vervangen. Rantsoenering van stroomverbruik De electriciteitsvoorziening in geheel Zuid-Holland is in grote moeilijkheden ge raakt. De grote centrales te Rotterdam en Dordrecht z\jn uitgevallen, doordat de installaties gedeeltelijk z\jn overstroomd. Er wordt een dringend beroep gedaan op de gehele bevolking van Zuid-Holland, zo zuinig mogelijk te zijn met het gebruik van electriciteit. Dit is in het belang van de vitale krachtbedrijven, die moeten blij ven functioneren. Vandaag zal een speciale rantsoenering van stroom worden inge voerd. Nadere bijzonderheden zullen vol gen. SPECIALISTENVERENIGING Afkondiging beschikking betreurenswaardig feit Ook al is de prijzenbeschikking medisch- specialistische verrichtingen voor zieken fondsverzekerden van 30 Januari niet van toepassing ten aanzien van de leden van de landelijke specialistenvereniging, toch heeft het bestuur van de beschikking met zorg kennis genomen. Het centraal be stuur betreurt de afkondigingen van op grond van practische en theoretische be zwaren maar vooral omdat besprekingen de hoop wettigden, dat op zeer korte ter mijn bij rechtstreeks overlég tussen par tijen een basis zou worden gevonden tot voorzetting der onderhandelingen. Bijna halve ton bijeen voor kromstafactie De zesde week der parochie-actie van de Stichting 18531953 is achter de rug. De parochie van de H. Plechelnus te Saas- veld in Overijsel heeft met een opbrengst van 1836 de landelijke standaard en te vens de wisselvlag van het aartsbisdom Utrecht verdiend. In het bisdom Haarlem veroverde de St Bavo-parochie de dioce sane wisselvlag met een opbrengst van 1350. In totaal is tot heden bijeenge bracht ƒ46.593.57, van welk bedrag het bisdom Haarlem ƒ28.480.04 voor z^jn re kening nam. Ridgway overweegt extra strijdkrachten naar Denemarken te sturen Generaal Ridgway, opperbevelhebber van het N.A.T.O.-leger, zal de mogelijk heid overwegen om extra-landstrijdkrach ten naar Denemarken te sturen ter ver sterking van het schiereiland Jutland. Daartoe had de generaal een conferentie met Ole Bjoern Kraft, de Deense minister van buitenlandse zaken. Ernstige stagnatie in nutsbedrijven (Van een onzer verslaggevers) De roep: „Het water komt!" heeft Za terdagavond laat ook door Rotterdam geklonken. Ronddrijvende bootladingen van de kaden, verspreid liggende brok stukken van in flarden gescheurde ge bouwtjes, weggezakte wegen en Ijlings evacuerende bewoners toonden aan, dat de alarmkreet niet voorbarig was. Eén dode viel in de havenstad te betreuren. Tussen de rivier en de Mathenesser- dijk, Westzeedijk, Blaak, Groenendaal en Oostzeedijk stond in Rotterdam alles blank. Dit betekende, dat bijvoorbeeld ook de eatblissementen van de Kon. Rot- terdamsche Lloyd en het Noordereiland onder water stonden. En ook op de zui delijke oever van de rivier werd het wa ter omhoog gezwiept. De Maashaven stuwde het water via de Wolphaertsbocht tot de Pleinweg, de hoofdweg naar het zuiden van het land. Rotterdam-Zuid was Zondagochtend vroeg alleen via de autotunnel te berei ken. Hoewel de Parkkade onder water stond, liep de voetgangerstunnel geen ge vaar; men heeft op dergelijke toestanden Nieuwe straalvliegtuigen van „Vicker Armstrong" De Vicker Armstrong fabrieken gaan twee nieuwe types straalvliegtuigen bou wen. De „Vicker 1000' 'wordt bestemd voor militair vervoer en is in het bezit van zeer sterke straalmotoren, welke in de pijl vleugels zijn aangebracht. Het vliegtuig zou over zeer lange afstanden kunnen worden gebruikt zonder tussenlanding en kunnen vliegen met een snelheid hoger dan die van het geluid. Een ander type, de „Vac 7", is bedoeld als verkeersvliegtuig. Het zou honderd a honderdvijftig passa giers kunnen vervoeren. „Pool" van 200.000 wagons op komst Zeven ministers van verkeer die van Oostenrijk, Zwitserland, West-Duitsland, Frankrijk, en de drie Benelux-]anden hebben besloten in hun rayon een „pool" van spoorwagons in te voeren. Binnen niet al te lange tijd zouden er op die manier 200.000 wagons gecoördineerd kunnen wer ken. Er zijn door de ministers negentien internationale wegroutes vastgesteld. De ministers hebben ook van gedachten ge wisseld over verkeerscoördinatie te water. Hongersnood. In Bombay en omgeving lij den door de aanhoudende droogte thans meer dan zes millioen mensen honger. Dui zenden verlaten het getroffen gebied, waar door een zeer moeilijk# situatie is ontstaan. gerekend en de toegangen met vloed schotten beveiligd. De garage van de bus diensten aan de Sluisjesdjjk stonden eveneens onder water, zodat de bussen aanvankelijk niet konden uitrijden. De bewoners van het Parkherstellingsoord" in het Park moesten voor het wassende water vluchten: bedden en matrassen dreven later rond De drinkwatervoorziening had door gesprongen leidingen wat te lijden wat de druk betrof. De electriciteits voorziening baarde grotere zorgen, omdat de grote centrale aan de Galll- leistraat de productie moest staken en de centrale aan de Schiehaven door waterschade slechts met twee machi nes kon werken. Ook de beide gasfa brieken hebben ondergestaan, zodat men moest teren op de voorraad in de gashouders. Het politieposthuis aan de Linker Veer kade liep zoveel schade op, dat aan her stel niet meer gedacht worcit. In de Ahoy- hallen en in het Feyenoordstadion werden mensen uit Rotterdam-Zuid en uit Zuid- land ondergebracht. In de Rosestraat heeft de 72-jarige weduwe L. VisserDe Wolff zich niet meer in veiligheid kunnen brengen. Een eveneens in het pand wonende vrouw kon door een buurman worden gered. Schiedam In Schiedam heeft men kans gezien het water te beteugelen, ook al heeft het hier eveneens flink gespookt. Verscheidene boten raakten los, doch met behulp van sleepboten konden de meesten weer op hun plaats teruggebracht worden. In de jachthaven werden vele scheepjes ver nield. Het meeste hadden te lijden de fa brieken en huizen, die langs het Hoofd staan. Ook in Pernis heeft de overstroming niet zulke ernstige gevolgen gehad als werd verondersteld. Toch werd vrij ern stige waterschade geleden doordat de lage delen van het dorp onderliepen. De B.P.M. heeft haar raffinaderij, die ook schade opliep, stilgelegd. Duitse protesten tegen verkoop landerijen De Raad voor Rechtsherstel heeft afwijzend beschikt op een tweetal beroepschriften, die door Duitsers waren Ingediend inzake de ver koop van landerijen in het Limburgse grens gebied door het Beheerlnstltuut aan Neder landse landbouwers. Vele Duitsers achten de verkooptransacties op juridische gronden aanvechtbaar. De wij bisschop van Keulen, dr Wilhelm Kleven, heeft zich tot bondskanselier Adenauer ge richt. Hij noemt de „inbeslagname" der gron den, die vroeger deel uitmaakten van het be zit van. Duitsers, een onrecht. De betrokken Duitsers beroepen zich op een grenstractaat van 1816. Met behulp van de voormalige Duit se gronden zijn meer dan 650 Nederlandse be drijven gesaneerd, hier en daar door middel van ruilverkavelingen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3