Met bootjes werden 400 mensen uit buizen gebaald De klokken luidden Alarmklok luidt over Kri m pener waa rd Hondsbossehe zeewering hield zich goed Aanbiedingen van motorrijtuigen DE TREINENLOOP VAN HEDEN WATERSNOOD-EDITIE VAN MAANDAG 2 FEBRUARI PAGINA 4 Ridderkerk stond duizend angsten uit Het water spoelde over de Ringdijk (Van een onzer speciale verslaggevers) De 21.000 inwoners van de gemeente Ridderkerk, die ook de gemeen ten Bolnes, Slikkerveer, Rysoord en Oostendam omvat, en zich uit strekt. over een gebied van 2500 hectaren, hebben in de fatale nacht van Zaterdag op Zondag jl. zeer grote angsten uitgestaan, want zo de 15 kilometer lange dyk langs de Maas en de Noord het zou hebben begeven, dan zon de ramp voor dit gebied niet te overzien zijn geweest en het gehele eiland IJsselmonde zijn overstroomd. Gode zij dank heeft de dijk de kracht van het wild opstuwende water doorstaan, hoewel het er over vrijwel de gehele lengte overheen is gespoeld en er op talrijke plaatsen flinke stukken van de dijk zijn weggeslagen. Met man en macht is er die gehele nacht gewerkt om met zandzakken de ergste breuken te dichten, l it de \ele buitendijks gelegen huizen, die tot aan het dak toe in het water stonden, werden in de zwarte nacht, terwijl de storm het water hoog opzweepte, met alle beschikbare bootjes en zelfs kano's ongeveer 400 mensen geëva cueerd. Eenmaal sloeg een zwaar beladen bootje om, doch gelukkig heeft men de inzittenden kunnen redden. In dit gebied zijn ook verder geen slachtoffers te betreuren, alleen is er veel Vee verdronken den gereqüireerde voertuigen naar de vele bedreigde plaatsen ge bracht. Toen op een gegeven moment de voorraad zakken was uitgeput, heeft men in allerijl een nieuwe voorraad van 1000 zandzakken uit Om 12 uur in de nacht van Zater- Rotterdam laten komen, dag op Zondag juist toen de meeste I Deze waren meer dan nodig- mensen ter rust,- waren gegaan. wapt Qp tientallen plaatsen spocl- werd de toestand al uiterst errt- de faet ^aier door geslagen bressen tig ingezien. De burgemeester, de. onder de dijk door. heer A. M. Nieuwcnhmsen, en de Hgt kon doQr de achter de dijken politie, bestaande uit 25 man de vaste kern, en 29 man van de reserve, hielden zich gereed om op het ergste voorbereid te zijn. Om kwart voor drie kwam de melding binnen, dat hot water 1 meter on der de kruin van de dijk stond. Het steeg toen met een snelheid van 10 centimeter per kwartier. Tegen drie uur achtte de burgemeester liet ogenhlik gekomen, om de ge hele bevolking te alarmeren. Met kerkklokken, fabrieks- en brand- weersirenes en alles vvat maar flink geluid kon geven, werd de alarmtoestand ingeluid, en op de mannelijke bevolking een beroep gelegen sloten en rioleringen vol doende worden opgevangen, maar het veroorzaakte aan de binnen kant van de dijken gevaarlijke ga ten. die met. zandzakken moesten worden gedicht. Bij Slikkerveer was de nieuwe tegengloooiing op verscheidene plaatsen kapot. Om Er moet dan ook een zucht van verlichting zijn geslaakt, toen om streeks acht uur tegen het aanbre ken van de dag het water ging zakken en de zekerheid bestond, dat tot dusver de dijk behouden was gebleven. Het was toen ook mogelijk een algeheel overzicht van de toestand te verkrijgen. Bur. gemeester Nieuwenhuisen, die wij op het gemeentehuis opzochten, was zo bereidwillig ons in zijn wagen mee te nemen op een in spectietocht langs het zo zeer be dreigde gebied, dat sinds 1910 niet meer zo'n angstige nacht had door gemaakt. Troosteloze aanblik De adem stokte ons in de keel. bij de aanblik van die ontzettende massa vuilbruin water, die met woest geweld de zich langs de Noord en de Maas slingerende dijk beukte. Troosteloos staken op vele sen grote gaten. De ijzerfabriek huizen en boomkruinen boven de golven uit. Overal dreven stukken hout van kapot geslagen schuren en de res ten van boerenkarren rond, Tak ken en stukken hout. die met het overspoelende water waren meege. voerd. lagen bezaaid over de dijk, die op talrijke plaatsen, vooral in de bochten, lelijke knauwen had opgelopen. De zwakkere dijken van de ui terwaarden hadden het geheel be geven en vertoonden op vele plaat plaatsen. van zwarte daken van de van de firma Bakker, die buiten dijks ligt, stond geheel blank, even als de talrijke langs de dijk van Ridderkerk tot IJsselmonde gele- fsn scheeps. en reparatiewerven. en trieste aanblik leverden de cadavers van verscheidene varkens, die de verdrinkingsdood hadden gevonden. Burgemeester Nieuwen huisen, die bij de organisatie van 7-40 u. brak hij de Oude Molen een de hulpkrachten de leiding had. en oude duiker en sloeg er een wilcte kh d„ prntp nnnd waarin ziin ee- oude duiker en sloeg stroom water de polder in. In de Dolder-Wouodestein stond het mod derige water tegen de huizen. Uit de Ambacht Veerweg werd om half zes gemeld, dat er vier huizen wa ren ingestort. Het zal geen verwon, dering wekken, als nog vele bui- gedaan 'om zic h ter bescherming rendijks gelegen huizen, door de 11 ondermijning van het water dit lot zullen delen van de dijk gereed te houden. Terwijl op vele plaatsen de boe ren in de laaggelegen polders hun gezin en hun vee in veiligheid trachtten te brengen, werden el ders honderden zandzakken ge vuld en naar de bedreigde plaat sen vervoerd. Weg op dijk barstte open Om half vier werd uit IJssel monde gemeld, dat het water gelijk stond met de kruin van de dijk. Tal van straten waren daar onder gelopen. De post Bolnes meldde om kwart voor vier, dat aan de Be- nedendijk, tussen de Christelijke school en de boerderij van Bol. de weg van de dijk was opengebar sten en 't water door de dijk heen spoelde. Even later sloeg ook de dijk bij het Lekveer in Bolnes stuk. Met zó'n enorme snelheid was het water gestegen, dat er van enige redding van goederen in de onder gestroomde huizen buiten de dijk geen sprake meer kon zijn. De bewoners van die huizen konden er slechts op bedacht zijn het vege lijf te redden. Met van alle kanten gereqüireerde roeibootjes en ande re vaartuigen werden de huisge zinnen, die in grote angst de zol der waren opgevlucht, uit de wo ningen gehaald. In de pikzwarte duisternis en op de kokende golven werden daarbij vele angstige ogen blikken uitgestaan. Een klein bootje, beladen met een tiental mennen, waaronder vrouwen cn kinderen, sloeg om, doch de inzittenden konden geluk kig alle worden gered. In totaal werden ongeveer 100 mensen op deze wijze uit hun woningen ge haaid. die in scholen, in de pasto rie of bij familie werden onderge bracht. Het evacueren van een achttien oude mannen en vrouwen uit het gemeentelijk Oudeliedentehuis aan de Havenstraat ging eveneons met grote moeilijkheden gepaard, aan gezien er enkele bedlegerige oud jes bij waren. Zij werden naar het café St. Joris overgebracht en door leden van de hulpcolonne van het Rode Kruis liefderijk verzorgd. Bij Munter, aan de Ringdijk 108, moest ook nog een oude zieke vrouw uit haar woning worden ge haald. Burgemeester Nieuwenhui sen, die met de corpschef, inspec teur M. C. Fortuin, gedurende de nacht verscheidene malen de toe stand van de dijk inspecteerde, bracht in de ochtenduren een be zoek aan de geëvacueerden om zich van hun toestand op de hoogte te stellen. Toestand werd uiterst precair Om half vijf was het water zó hoog gestegen, dat het. opgezweept door de felle stormwind, vrijwel overal over de Ringdijk en de Mo lendijk heenspoelde. Door hel uitvreten van de dijk was om 5.20 uur de toestand in Bol nes uiterst precair. Op dat moment brak ook brand uit in het electri- sche pompstation aan de Haven- kant. dat onder water stond. De vlammen sloegen boven het water uit. Ook uit de wijk Tienplagen werd een brand gemeld. De brand weer. die onmiddellijk uitrukte, had het vuur evenwel spoedig be dwongen. Van de waker van de werf Schram kwam om 5.50 uur het alarmerende bericht binnen, dat een aantal vaten carbid, die daar lagen opgelagen. en door het water werden overspoeld, aan het wer ken waren gegaan. Vermoedelijk heeft men het gevaar bijtijds kun nen stuiten, want er kwamen geen nadere meldingen over binnen. Op dezelfde werf wa? ook nog een ter reparatie liggend schip losgeslagen Het gezin van vijf personen is met een bootje van boord gehaald. Zandzakken tekort Om het behoud van de dijk. waarvan immers zo ontzettend veel afhing, is door de mannelijke be volking en de politie van Ridder kerk en de andere gemeenten een heroïsche strijd geleverd Honder den en nog eens honderden zand zakken werden door van alle zij- De dag breekt aan Men kan er zich moeilijk een voorstelling van maken, hoeveel angsten er die verschrikkelijke nacht in het gebied van Ridderkerk zijn uitgestaan. bjj de grote nood. waarin zijn meente verkeerde, een grote kalm te en zelfbeheersing aan de dag legde, was vol lof over 't opofferen de werk dat door zijn inwoners, de politie en de hulpcolonnes van het Rode Kruis, gedurende de gehele nacht en de dag daarop was ver richt. In de middaguren van Zondag, toen het ergste gevaar geweken was, hebben de meeste mensen zich enige rust mogen gunnen, maar van slapen zou het vooreerst niet komen. Vol zorg werd Zondagavond omstreeks zeven uur het tweede hoge getij tegemoet gezien. Het «at moet dicht D Al kost het een millioen (Van onze verslaggever) In het gebied van üe grote waterwegen in ons land speelde de mobilofoon een onmisbare rol. De nor male telefooncommumcatie was door Het onderlopen van telegraaf- en telefoon kantoren in het ongerede geraakt. De radio-teletonte was hier zowel voor de ge ïsoleerde bewoners als voor hen die op schepen vertoef den en geen kans meer za gen de vaste wal te berei ken, een ware uitkomst. Uok als middel voor con tact van polder- en water schapsbesturen met de ver schillende autoriteiten be wees de radio-telefonie uit stekende diensten. Ben woord van hulde komt toe aan die amateurzenders die onaigeoroKen op hun „ka nalen" bleven uitluisteren om te kunnen bijspringen. Het was in een der vele Zuidhollandse polders, dat wij via onze eigen mobilo- looninstallatie toevalliger wijs een gesprek hoorden tussen een dijkgraaf en een opzichter van een gemeen telijke dienst. Er moest snel worden ingegrepen cn de dijkgraaf diende op eigen initiatief te handelen, om dat de betreffende ryksin- stantics voor hem onbereik baar waren. Nadat hy zich door de opzichter uit cn ter na had laten voorlichten over de noodtoestand nam hij als een veldheer kordaat zelf de beslissing ter hand en verordineerde: „Kerel, één ding, jou gelast ik: dat gat moet dicht. Gooi er in wat je er in kan gooien, al kost het een millioen En na een ogenblik van stilte aan de andere kant. kwam opeens het besliste antwoord van de opzichter: „Begrepen, dijkgraaf, dan zal het gat dicht... Eventueel afslachten geëvacueerd vee Onder leiding van de directeur van het Openbaar Slachthuis te 's Gravenhage. tevens hoofd van de Keuringsdienst voor Vee en Vlees, is een commissie gevormd om het uit de getroffen gebieden te eva cueren vee, dat voor afslachting in aanmerking komt, te doen slach ten en te verkopen. Deze commis sie zal haar diensten belangeloos verrichten. Hrooglegger van Walcheren dicht de dijk (Van een onzer verslaggevers) De noodklok luidde over de Krïmpenerwaard. Hier liggen de polders, waar Herman de Man zijn stof vond voor zijn roman over „Het wassende water", een boek. waarmee hij indertijd de letter kundeprijs verwierf. Het wassende water! Springtij, een Noordwesten wind. die het toch al hoge water tegen de dijken opstuwt, dijken ondermijnt cn tenslotte indrukt en er gaten in slaat, welke door de vloed van het schurende water steeds groter worden. Alarm! Met spa en schop, met zandzakken stelt iedere man en ook de jongen is hier man zich te weer om het wassende water te keren. Het stroomt de polders binnen, het verdrijft mensen en vee van huis en hof. Twee grote gaten bij Ouderkerk a. d. IJssel Twee grote gaten zijn er in de IJsséldyk bij Ouderkerk a. d. IJssel geslagen. Een groot deel van de polders loopt onder. Het is Zondagmiddag. 1 uur. Wij snorren met onze auto over de gl-ote weg naar Gouda. Overal langs de weg stonden militairen, opge roepen om zich naar hun onder deel te begeven. Zij namen de snelste weg. de lift, de duim om hoog. Slechts een konden wij er opnemen, maar er waren vele auto mobilisten. die zich bijzonder be reidwillig toonden. In de buitenwijken van Gouda, naar de kant van Berkenwoude, hadden reeds vele huizen van het water te leiden gehad. Ondergelo pen erven, vol ravage en huizen, waarvan de benedenverdiepingen blank staan. Op de nauwe polder weggetjes aangeland, konden wij slechts met een zeer matige gang verder komen, daar uit alle boer derijen het vee werd weggevoerd. Grote veewagens, die bijna de hele weg versperden, reden het polder land in. Het verschrikte vee. uit de warme stal gehaald, rillend van koude, gaf de geleiders heel wat moeite. Overal, op alle kruispun ten, was politie aanwezig, die snel en vriendelijk iedereen op weg hielp. Langs vele bochten beland den wij op de IJsseldijk. die zo goed als geen normale meter meer had. Overal was het wegdek weggesla gen en afgebrokkeld. Grote happen ontbraken hier en daar. zodat er nog maar nauwelijks plaats was om er met de auto overheen te ko men. De omwonende boeren waren allen druk in de weer om de zwak ke plekken zo goed mogelijk te versterken met zand- en grint- zakken. In Ouderkerk a. d. IJssel aan geland. reden we al spoedig over het eerste gat in de dijk. dat reeds om half 12 met een aantal zakken en strips gedicht was. De boerderij, die achter het gat gelegen was. was gedeeltelijk weggeslagen, ten dele in elkaar gezakt. Het strooien dak was troosteloos in elkaar gezakt. Stukken van de dijk. wrakhout, slib en modder achtergelaten door de gekeerde stortvloed. bedekte het erf De bewoners hadden hun hof verlaten en elders een heen komen gezocht. Vrouwen en kinderen zeulden met huisraad. Was dit het nodigste wat zij wilden meenemen? Of was het het liefste? Of was het zo maar meegenomen in wezenloze versla genheid door het leed. dat over hen was gekomen. Waarheen gingen zij? Waar zouden zij terecht komen? Zou er nog iets terechtkomen van wat zij achterlieten? Zij sjouwden met haar schamele bezittingen, tor nende tegen de wind. die haar rok ken om de benen deed zwiepen. En de mannen vochten hun strijd tegen het water om de polder en hun akkers en weiden te bescher men. Naast hen stonden onze mili tairen, onze jongens, van hun ver lof teruggeroepen. Jongens, die nimmer polderwerk verrichtten. In storm en regen, in de striemende snijdende wind pakten zij aan. Zij waren overal, waar hulp nodig was. In Ouderkerk waren geen men senlevens te betreuren; wel wer den twee mensen vermist, maar daar de beide delen van het dorp volkomen van elkaar afgescheiden waren, maakte men zich daarover nog niet zo heel ongerust. We kropen voorzichtig langs de kerk naar beneden en keken de polder in. Een verlaten water vlakte met op ongeveer 100 meter van de dijk een barrière, boven het water uitstekend, gevormd door brokstukken van de wegge slagen dijk. Een trieste aanblik. Een eenvoudig boertje stond naast ons over de vlakte voor zich uit te turen. „120 varkens zo maar ver dronken, weg", zei hij op vlakke toon. Dan voel je dit plotseling mee met zo'n man. die in enkele ogenblikken zijn hele hebben en houden heeft verloren, de vrucht van jaren arbeid. Ook hier het zelfde beeld: auto's met evacuees, mensen met hun nog schamele be zit achter op de fiets of op wa gentjes: mensen in dekens gehuld op open vrachtwagens op weg naar veiliger gebieden en steeds maar weer militaire auto's met onze behulpzame militairen. Vrachtauto's met jonge mensen, bestelauto's van allerlei firma's voor het afvoeren van hulpbehoe venden, vrachtauto's en grote vee wagens om het vee weg te bren gen. velerlei soorten wagens wa ren op de weg. Iedereen was te hulp gesneld. Spontane hulp. Snelle hulp. Het viel op, hoe kalm en vriendelijk de helpers waren. In tijden van nood is ons volk een en helpt iedereen v.aar hij kan. De stadsmensen stelden hun auto's en huizen ter beschikking van de getroffen boeren, zoals deze in de oorlog hun levensmiddelen ter be schikking stelden van de stads mensen. Drooglegger van Walcheren leidde dijkwerk Twee grote mannen hadden hier de leiding. Prof. v. Veen en Prof. Ir P. P. Jansen, de man, die zo'n groot aandeel heeft ge had in de wederdrooglegging van Walcheren, nadat daar de mens het water, dat hem hier bedreigt, te hulp had geroepen om hem te steunen in een an dere strijd, eveneens tot behoud van ons vaderland. Hier werden de zelfde methoden toegepast, die ook op Walcheren van zoveel steun zijn geweest bij het dich ten van de gaten. Voor het gat werden twee platte schuiten ge legd. die volgepompt zouden worden om het gat te helpen stoppen. Militaire hulptroepen uit Schoonhoven, 140 man. wa ren hier met het dichtingswerk bezig. Zware betonnen balken werden aangedragen, waartus sen de verdere versterking werd aangebracht. Prof. Jansen deelde ons mede, dat hij hoopte het gat binnen enkele uren (het was toen drie uur Zondagmiddag) dicht te krijgen, maar het water zou tegen G uur weer zijn hoogste stand bereiken. Koortsachtig werd hier dus gewerkt. Hoewel dc kerk nog overeind stond, waren de fundamenten volko men ondergraven en bloot ge legd. Men had reeds trottyl ter beschikking om het gebouw op te blazen. De brokstukken en het puin zouden dan in het gat vallen, waardoor de dyk zou worden gedicht. Uren van angstige spanning In angsttige spanning hebben vannacht de inwoners van Petten en de enkele landbouwers met hun gezinnen in de schaarse boerderijen tussen Camperduin en Petten afgewacht hoe de Hondsbossehe en de Pettener Zeewering het geweld van de aanstuwende zee zouden weer staan. Tegen het midduguur Zondag konden zij echter iets lichter ademhalen: de kunstmatige zeewering op het zwakke punt in Noord- hollands kust, waar de duinen ontbreken, heeft zich kranig gehouden. Nergens is de zee er in geslaagd een gat in de grote, zwarte brokken steen te slaan. Eén dode te betreuren Wel sloegen Zaterdagnacht grote golven bjj Petten over de dijk het dorp in, wel viel daar Zaterdagavond om acht uur reeds alle electrische stroom uit, wel werd de strekdam, die aan het ein de van de Pettener-zeewering de zee in loopt, ernstig beschadigd, maar tegen al het geweld van de kokende zee hielden Hondsbossehe en Pettener Wering stand. Koffers stonden klaar Intussen echter hebben de bewo ners van Petten geen rustige nacht gehad. Bijna overal maakte men zich gereed om zo nodig onmiddel lijk te kunnen vluchten. Koffers werden gepakt en velen hebben 's nachts geen oog dicht gedaan. Er is één dode te betreuren. Zaterdagmiddag vertrok de 51- jarige uitvoerder F. de Waard, uit Petten, die voor de aan nemersfirma Daalder uit Alkmaar werkzaam was by het onderhoud van de zeewering en de strand- pieren, naar de dijk en Zaterdag nacht keerde hij niet terug. Zondag heeft men hem om streeks 9 uur dood aangetroffen vlak benoorden Petten in de duinen. Restaurant weggevaagd Bij Camperduin, dus aan het Zuidelijke einde van de Honds bossehe, is het grote, uit hout op getrokken café-rastaurant, bekend onder de naam „Paviljoen Minke- ma". het slachtoffer van de storm geworden. Tegen middernacht werd eerst het terras weggeslagen. Met man en macht begon men toen de inventaris van het restaurant in veiligheid te brengen. In de loop van de nacht is het restaurant bijna geheel omver gewaaid. Moeilijke redding Pocht van drie uur over verwoeste spoorbaan Dramatische tonelen hebben zich gistermiddag afgespeeld in de overstroomde polders ten Zuiden van de Wieldrechtse Zeedijk toen twaalf mannen, vrouwen en kinde deren van de zolders en daken van de verspreide woningen in deze WAT DEDUKEiV VOOR ONS BËTtKENEN: polders werden gehaald. Twee mo- torvletten van de Marine en van de Genie waren in het woeste weer uitgevaren om deze reddingspoging te ondernemen. Men is er inder daad in geslaagd om deze in nood verkerende mensen aan boord te krügen. Doch daarna heeft men hachelijke avonturen beleefd. De woeste golven sloegen steeds meer water in de vletten, zodat er ten slotte geen hozen meer aan was. Men is er nog net in geslaagd de verwoeste spoorbaan tussen Dordt en Breda te bereiken en men was er amper of de vletten sloegen om en zonken. Redders en geredden hebben toen een zware tocht gehad over de bielzen en de verwrongen en vertrokken rails van de verwoeste spoorbaan. Na drie uur worstelen heeft men eindelijk de droge grond bereikt. zeèdijten zouden m 53 Gebieden welke zoi._ a dijken zouden overstromen Bekendmaking van Verkeer en Waterstaat Het ministerie van Verkeer en Waterstaat maakt het volgende be kend: „Allerwegen worden aanbiedin gen van motorrijtuigen en vaartui. gen gedaan, ter verlening van hulp aan de getroffenen in de noodge- bieden. In vele gevallen worden deze aanbiedingen gedaan naar aanlei ding van oproepen van overheids instanties. De directeur-generaal voor het Verkeer vestigt er de aan dacht op. dat in die gevallen, waar in geen plaatselijke overheidsin stantie de dienst van vervoerders aanvraagt, het aanbeveling ver dient aanbiedingen van motox-voer- tuigen te doen aan de Rijksinspec teur van het Verkeer. Aanbiedin gen van vaartuigen kunnen worden gedaan bij de Bevrachtingscommis saris. Deze brengen de vervoerders in contact met die instanties, die de hulp het meest van node hebben. De vervoerders en vrachtautobezit- ters gelieven zich uitsluitend te wenden tot de genoemde instanties, met name de Rijksverkeersïnspec- teur en de Bevrachtingscommissa ris. Zij dienen in hun woonplaats te blijven en bericht af te wachten, waar en wanneer zij zullen wor den ingeschakeld. Betreffende de treinenloop kan worden medegedeeld, dat het spoorwegverkeer gestremd is op de baanvakken Schiedam—Hoek van Holland, Rotterdam Maas Gouda, Zwyndrecht— Dordrecht; Dordrecht-Giessendam. Sliedrecht- Giessendam, Dordrecht—Lage Zwaluwe, Lage Zwaluwe Breda, Bergen op ZoomVlissingen. Er zyn de volgende maatregelen genomen betreffende het reizigers- vervoer. De vier D-treinen welke heden normaal rijden om 8.00, 11.00, 15.47 en 21.00 uur uit Den Haag over Rotterdam naar Pa rijs, vertrekken nu uit Utrecht met. eerdere berichten. De dag- naar Parijs. De vertrekuren te Utrecht zijn: 7.50, 10.49, 15.32 en 20.49 uur. De buitenlandse trein van Den Haag over Luxemburg naar Ba zel, die normaal vertrekt om 9.00 uur uit Den Haag. begint nu in Roosendaal om 10.32 uur Deze trein rijdt dus wel, in tegenstelling met andere berichten. De dagboot- boot-t.reinen rijden slechts tot den Haag. De reizigers worden uit Den Haag met bussen naar Hoek van Holland gevoerd. De nachtboot van hedenochtend zal hopelijk uitvaren De nacht trein naar Hamburg, die normaal te 19.49 u. van Schiedam zou ver trekken, vertrekt heden om 20.00 uur uit. Den Haag S.S. Ook de nachttrein naar Keulen, die nor maal om 20.16 uur van Rotterdam D.P. zou vertrekken gaat nu om 20.00 uur uit Den Haag S.S. Beide treinen vertrekken dus als één trein, die in Utrecht gesplitst wordt. De Scandinavië Express, die normaal vertrekt uit Schiedam om 7.16 uur gaat nu' om 7.30 uur uil Den Haag S.S. De Rheingold-Express. die nor maal om 7.03 uur uit Rotterdam vertrekt, gaat nu om 6.39 uur uit Den Haag S.S. Tussen Rotterdam D.P. en Dor drecht wordt een tien-minuten- dienst met bussen gereden. Er gaat ook een busdienst tussen Schiedam en Hoek van Holland en tussen Rotterdam D.P. en Gouda. Zuinig met electriciteit in Zuid-Holland De electriciteitsvoorziening in geheel Zuid-Holland is in grote moeilijkheden geraakt. De grote centrales te Rotterdam cn Dor drecht zijn uitgevallen, doordat de installaties gedeeltelijk zijn over stroomd. Er wordt een dringend beroep gedaan op de gehele bevolking van. Zuid-Holland, zo zuinig mogclyk te zyn met het gebruik van electri citeit. Dit is in hel belang van de vitale krachtbedryven, die moeten blijven functioneren. Vandaag zal een speciale rantsoenering van stroom worden ingevoerd. Stormschade te Delft Ook Delft heeft zijn deel van de stormschade gehad. Op vele plaat sen werden vernielingen aan wo ningen en gebouwen aangericht en van enkele panden werden zelfs delen van het dak door de orkaan weggesleurd. Op liet stadhuis heerste een grote bedrijvigheid. Het college van B. en W. kwam giste ren in vergadering bijeen om de toestand onder de ogen te zien en te overwegen, welke maatregelen bij eventuele overstromingen in Delfland konden worden genomen. In de loop van gistermiddag, toen het bericht binnenkwam dal de dijk bij 's-Gravenzande was bezwe ken. namen de Delftse studenten verenigingen het initiatief vrijwil ligers op te roepen om zo nodig hulp te kunnen verlenen. In totaal hebben zich al 300 studenten ge meld. Van de zijde van de burgemees ter is een dringend beroep gedaan op de Delftenaren hun volle mede werking te geven bij de leningen van de grote nood. waarin vele landgenoten verkeren. Bunkers toch nog van nut geweest Zowel in Katwijk als in Noord- wijk heeft de voormalige Atlantik- wall van de Duitse bezetters een nuttige functie vervuld tijdens deze aanval van de natuur. De beton nen wal en bijbehorende kazemat ten werden door ondergraving en kantelen indertijd in het duinter rein voor de boulevard begraven, aangezien het in die tijd te duur was om ze door sloping te ver wijderen. Het vreemdelingenver keer moest toen zo snel mogelijk weer op de been worden geholpen. Thans zijn die betonnen gevaar ten door het geweld van de zee bloot gewoeld, doch niet gebro ken. waardoor zij als golfbrekers op 't smalle strand hebben gefun geerd. Waren die betonnen gevaar ten er niet geweest, dan was de zee ongetwijfeld verder doorgebro ken. Manifest van het Nederlandse Rampenfonds Oproep aan het Volk van Nederland. Nood is neergedaald over ons Vaderland. Help, help direct. Krachten, machtiger dan welk mense lijke machtsconcentraties ook, hebben in enkele uren tijds grote delen van ons land in rouw gedompeld. Duizenden mensen werden in nachtelijke uren door het wrede water van huis en haard verjaagd. Werk van eeuwen werd in luttele ogenblikken te niet gedaan. Onbeschrijflijk is het leed, dat mensen en dieren heeft getroffen, met geen moge lijkheid te overzien de ma teriële schade, die met name het Westen van ons land is toegebracht. Hulp is plicht. Onder deze tragische om standigheden is hulp aan de getroffen gebieden plicht van iedere Nederlander. Hulp in goederen, maar ook en vooral, hulp in geld. Veel geld, zeer veel geld om de geteisterde bronnen van onze welvaart, die ook uw welvaart is, met de grootst mogelijke spoed te herstel len. Tast diep in uw buidel ook als dit een offer voor u mocht betekenen. Offer in het diepe besef dat het gaat om uw medemensen, om uw Vaderland en uiteinde lijk om ow eigen belang. Doe het direct! Stort, uw bijdragen op postgiro 9575 van het Nationale Rampen fonds, Den Haag of stuur een postwissel naar het secretariaat Statenlaan 81.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3