De grote ravage in België
Stuurloze „Princess Victoria"
in Ierse Zee kapot gebeukt
Slechts 44 van 172 opvarenden
werden gered
Schep
pen in
nood
NEDERLAND bood Nederland
spontaan de hand
Pres. Eisenhower
gedoopt
ORKAAN HIELD HUIS IN
WEST-EUROPA
Ook Engeland had zijn aandeel
in de waterramp
Veel schade in Noord-Holland
MAAND 2 FEBRUARI 1953
Veruit de meest tragische scheepsramp, onder de tienlallen noodgevallen,
die zich in dit verschrikkelijke weekeinde in de Wcst-Europese zeewateren
liebhen voorgedaan speelde zich af in de razende Ierse Zee, op Zaterdag
middag, rond de „Princess Victoria", de veerboot tussen Schotland en
Noord-Ierland, die na een wanhopige strijd van zes eindeloze uren tegen
de meedogenloze elementen in de golven verdween. Van de 172 opvarenden
bereikten slechts 44 uitgeputte overlevenden de Ierse kust.
Enkele uren nadat de Prinses Victoria
de Schotse haven Stranrear verlaten had,
seinde het 2694 ton metende schip, dat de
stuurinrichting defect was geraakt en dat
het hulpeloos ronddreef. Men bevond zich
toen ter hoogte van de kust van Zuid-
West Schotland. Onmiddellijk voer de
Eritse torpedobootjager „Contest" fu'l
Speed uit om hulp te bieden; van het
eiland Man rukten twee sleepboten uit,
een reddingboot begaf zich op weg en
schepen in de Ijuurt, tankboten, treilers,
vrachtschepen, wijzigden hun koers.
Maar de zee was zo wild, dat het on
mogelijk was de Princess Victoria te na
deren. Een lijnverbinding met het rond
draaiende schip kon niet tot stand wor
den gebracht. Twee vliegtuigen cirkeldon
boven het toneel van de hopeloze strijd,
maar aan hun aanwijzingen kon geen ge
hoor worden gegeven.
De Princess Victoria was inmiddels aan
het woeste geweld machteloos overgele
verd. Van alle kanten door de storm en
de golven gebeukt, liep het snel grote
schade opt. Het dek werd zwaar bescha
digd. De ruimen stonden vol water cn
het begon langzamerhand slagzij te ma
ken. Zo dobberde het vaartuig enkele uren
in Westelijke richting en begon reeds de
kust van Ierland te naderen. Toen ten
slotte ook de machinekamer volliep, gaf
de kapitein, James Ferguson, die volgens
de verklaringen van de overlevenden tot
het laatste ogenblik een voorbeeld van
opwekkende kalmte en zelfbeheersing was,
bevel in dc sloepen te gaan. Het was een
wanhopige laatste kans. Enkele sloepen
werden gestreken, maar aangezien de
duisternis reeds begon te vallen, was het
voor de om de Princess Victoria zwer
vende hulpschepen zeer moeilijk deze
sloepen te praaien. Drie van de sloepen
sioegen vrijwel onmiddellijk om. In één
daarvan bevonden zich de aan boord zijn
de vrouwen en kinderen, die allen jam
merlijk verdronken. De overige drenke-
De uitlevering van Lammerding
Frans verzoek doorge
stuurd naar Kirkpatrick
Het Britse ministerie van buitenlandse
zaken heeft Zaterdag medegedeeld, dat
de Britse regering een Frans verzoek om
uitlevering van ex-generaal Bernhard
Lammerding, die commandant van de
S.S.-divisie „Das Reich", waarvan oen af
deling Oradour uitmoordde, naar haar
hoge commissaris in Duitsland, Kirk
patrick, verwezen heeft. Het verzoek om
de uitlevering van Lammerding, evenals
die van een aantal andere Duitse oud
militairen, werd Vrydag gedaan in een
schrijven van de Franse minister van de
fensie. Pleven, aan de Britse ambassa-
vast tc klampen, doch tevergeefs. De een ^rtvoenler van het We.t.lnitse
ministerie van justitie heeft verklaard,
dat West-Duitsland d0 uitlevering van
Lammerding aiet zal goedkeuren, daar
Lammerding t"n Duitser is en de West-
duitse grondwet de uitlevering van
Duitsers verbiedt.
na de ander zonk in de diepte weg.
Slechts acht hunner konden door de tor
pedobootjager worden opgepikt. De red
dingboot van de Ierse haven Donaghadee
slaagde er in uit een reddingboot 35 over
levenden binnen te brengen. Eén der sloe
pen wist Donaghadee te bereiken, maar
het bootje bleek bij aankomst slechts één
overlevende te hebben. De zes andere op
varenden waren door de koude en de uit
putting bezweken!
Het uitzetten der sloepen was op het
laatste ogenblik gebeurd. Kort daarna
verdween de Princess Victoria in de woes
te golven, terwijl de orkaan met onver
minderde hevigheid dóórraasde. Tot diep
in de nacht is het zoeken naar de moge
lijke drenkelingen voortgezet, echter zon
der enig resultaat.
Onder de omgekomenen bevonden zich
onder meer de vice-premicr van Noord-
Icrland. John Maynard Sinclair, en het
Lagerhuislid voor Noord-Ierland, sir John
Smiles. Ook kapitein Ferguson heeft de
ramp niet overleefd.
Autocolonnes vertrokken naar liet
verdronken land
Alom in den lande is er medeleven met dc slachtoffers van de noodtoe
stand tengevolge van de overstromingen. Vele officiële en particuliere
instanties willen hulp hieden. Personen stellen hun auto's ter beschikking
voor vervoer van mensen en vcc. Talrijke organisaties zoeken naar wegen
om hun mensen te mobiliseren of een opwekking tot hulp aan hun leden
in diverse provincies te doen toekomen.
De commandant van liet Rode Kruis verzocht direct na het bekend1 wor
den van de vreselijke ramp alle Rode Kruiscolonnes van Noord- en Zuid-
Holland, Zeeland, Utrecht en Noord-Brabant zich in gereedheid tc houden
voor het uitrukken met materieel.
In overleg met de Centrale Evacuatie-commissie heeft het Hoofdbestuur
van liet Nederlandse Rode Kruis zich bereid verklaard gaarne medo te
werken aan een inzameling van alle goederen, die men ter beschikking wil
Het Indiase ss. „Jala Ketu" (7180 ton) stellen voor dc getroffene».
Het hoofdbestuur Stichting 1940—1945 besloot liet gehele inzamelings
apparaat van de Stichting ter beschikking te stellen van de inzameling, wel
ke vandaag zal aanvangen ten hate van de slachtoffers van de overstro
mingsramp.
de Zevenbergse Hoek, honderd Wage-
ningse studenten reden per bus naar
Lage Zvvaluwe, 250 Utrechtse studenten
gingen dijken dichten in het Westland,
het Leids Studentenkorps houdt zich
klaar. In de getroffen gebieden werd
Ook de scheepvaart heeft haar droeve
tol aan het noodweer betaald, zoals blijkt
uit de niet eens volledige lijst, die
hieronder is afgedrukt.
Tientallen Nederlandse en buiten
landse sdhepen, die zich voor de Neder
landse kust bevonden, hebben op de
noodgolven verbinding gezocht met de
vaste wal- Dwars voor Texel verloor een
Duitse sleepboot zijn sleep, een tank-
liohter. Men vreest voor het leven van
de zes runners, die zich aan boord oc-
vinden. De reddingboot „Prins Hendrik"
heeft tevergeefs naar de lichter gezocht.
In de IJmuidense haven verkeerde ce
Poolse treiler „Korab 2" in zinkende toe
stand, Toen het water zakte, word het
gevaar voor het sohip echter minder-
Het Deense m-s. ..Annam!" (6726 br.
ton) verkeerde voor Hoek van Holland
in moeilijkheden. De reddingboot „Jan
Leis" haalde de bemanning van boord.
Later zag de kapitein nog kans zijn schip
veilig de mond van de Waterweg binnen
te loodsen. De „Jan Leis" heeft bij doze
redding schade opgelopen aan het roer.
De reddingboot van Breskens is onder
weg om de „Jan Leis" te vervangen.
De Duitse tankboot „Julius Rütgers" j
(800 ton) werd bij Zandvoort op het j
strand geworpen. Het schip ligt zeer
ongunstig. Drie van de 15 opvarenden j
zijn aan boord gebleven, de anderen zijn I
van boord gebaald.
dreef op 80 mijl ten Zuiden van Ter
schelling rond met een defecte stuur
inrichting Het anker was weggeslagen,
maar 't meldde later dat de schade voo~-
lopig was gerepareerd. Het schip stoomt
op naar Rotterdam.
Het Franse s s. „Carthage" (2709 ton)
geraakte drie mijl uit de kust ter hoogte
van Noordwijk stuurloos- Het schip heeft
zijn anker uitgeworpen. De reddingboot
„Neeltje Jacoba" is in de nabijheid.
Het Duitse s.s. „Industria" (3353 ton)
bevond zich Zondagmiddag voor Hoek
van Holland in moeilijkheden- De ankers
waren losgeslagen en het schip verzocht
dringend om assistentie.
Het Deense s.s. „Anne Thron" (1661
ion) bevond zich vanmiddag op 120 mijl
ten Noorden van IJmuiden in moeilijk
heden. Het Nederlandse ss. ..Kota
Agoeng" is op weg naar hel Deense
scheepje.
De Panamese tanker „Barbara Ann"
(87! 8 ton) heeft Westelijk van Hoek van
Holland een ernstig lek opgelopen. De
tanker voer door naar Hoek van Holland
en zou daar voor anker gaan om beter
weer af te wachten. Een Engels stoom
schip is enige tijd in de nabijheid geble
ven om eventueel hulp te verlenen.
De sleepboot „Schelde" van L. Smit en
Co., die op de Nieuwe Waterweg bij Hoek
van Holland op een strekdam was gelo
pen en als verloren werd beschouwd, is
Zondagavond door twee sleepboten vlot-
getrokken.
Ter hoogte van West-Schouwen ver
keerde hc-t Finse schip ..Bore VI" in
nood. Het schip (1380 ton) kon geen
assistentie krijgen- De reddingboten van
Veere en Ouddoro moesten in verband
met de gevaarlijke waterstand terug
keren.
Het Britse schip „Selby" (1639 ton)
verkeerde 32 mijl van IJmuiden in moei
lijkheden. De lading van het schip was
gaan schuiven. Het schip is in de buiten
haven van IJmuiden voor anker gegaan.
Voor de kust van Terheide, gemeente
Monster, is de 175 ton metende Groningse
kustvaarder „Elizabeth" aan de grond
gelopen. Na zeer veel moeite is men er
Zondagmorgen in geslaagd de vier op
varenden van boord te halen.
Het Russische s.s. „Enisei" seinde dat
hei zich op 30 mill van Den Holder in
no©i bevond.
H?t lichtschip .Goeree" is enkele my-
?©- -r??dreven Er is grote schade aan
O.a. is de stuurhut ingedrukt.
Texel zit een vissersvaartuig aan
'rond De motorreddingboot „Joan
^:on" uit Cocksdorp zal pogen assis
tent'» verienen.
He! Engelse s.s. „Seabrook" heeft ge
meld. dat het zich 30 graden N W van
Hoek van Holland in nood bevond. Het
srvo maakte water.
<~>n de rede van Vlissingen liggen ver-
yoK"ideno schepen voor anker, wanr-
0"'!?" de Csnitaine Paret". die zijn
c'.„,-hoo-danker had verloven en om een
slnnbboot verzocht.
De reddingboot „Prins Hendrik" van
Den Helder was Zondag in totaal zestien
uur lang op zee. De bemanning was toen
langzamerhand uitgeput.
In het kerkgebouw van de Nationale
Presbyteriaanse Kerk aan Connecticut
Avenue te Washington vond Zondagmor
gen. tijdens de dienst van negen uur. een
uitzonderlijke plechtigheid plaats. Presi
dent en mevrouw Eisenhower traden toe
tot het Nationale Presbyteriaanse kerk
genootschap, tezamen met acht en veer
tig andere personen.
Dr Elson, de herder van deze gemecne,
diende de president het doopsel toe, aan
gezien Eisenhower nog niet gedoopt was.
Mevrouw Eisenhower, die wel gedoopt
is, herhaalde bij haar intrede in het kerk
genootschap slechts de doopgeloften. De
prsident en mevrouw Eisenhower
daarna deel aan het Avondmaal
Tussen Gouda en Gouderak werd het
vee langs de geheel Verstokte dijk
geëvacueerd.
Dulles en Stassen in
Parijs
Rome reeds gedaan
Foster Dulles en Harold Stassen, resp.
Amerikaans minister van buitenlandse
zaken en directeur van de M.S.A., kwa
men Zaterdagmorgen op hun Europese
„luister-tocht" in Rome aan, voerden
daar besprekingen met premier De Gas-
peri, die hun een lijvig dossier voor pre
sident Eisenhower meegaf, en er op wees
dat de V.S. met de levering van militair
materieel ten achter waren, te weinig
off-shore aankopen in Italië deden, te
zware immigratie-bepalingen hadden.
Niettemin vertrokken do beide Ameri
kaanse staatslieden „bemoedigend" en
met „veel opgedane wetenschap" Zondag
naar Parijs, waar zij door minister Bi-
dault werden ontvangen en waar zij van
daag resp. met de Amerikaanse diplo
maten en leider van de M.S.A.-missies
in West-Europa zullen prater.
Het begon in Schotland
(Van onze weerkundige medewerker)
Een storm met catastrophal© gevolgen
heeft dit weekend in ons land huisgehou
den. Rukwinden van ver over de honderd
kilometer per uur zijn voorgekomen. De
grootste snelheid, die gemeten is bedroeg
ruim 140 km. per uur op het vliegveld van
Leeuwarden. Zulke snelheden zijn wel
meer in ons land gemeten. Dit blijkt ook
wel uit het feit, dat de schade, die de wind
alleen aanrichtte niet zo heel groot is, in
ieder geval veel minder groot dan bijv. op
1 Maart 1949, toen van talrijke plaatsen
aanzienlijke schade werd gemeld. Dit maal
is het het gevreesde water geweest, dat de
grootste onheilen heeft gebracht, Nu rijst
natuurlijk direct de vraag, waarom dit
keer het water zo'n belangrijke rol heeft
gespeeld in tegenstelling tot de andere
zware stormen van de laatste jaren. De
oorzaak moet hierin worden gezocht, dat
de afstand, waarover de orkaan boven de
Noordzee huishield groter is geweest, ter
wijl zij bovendien langer heeft geduurd.
Het begon Zaterdag reeds in Schotland
nadat daar een diepe depressie was ge
passeerd. Des ochtends begon de luchtdruk
daar snel te stijgen en aangezien de de
pressie nog dieper werd. werden ae ver
schillen in luchtdruk zeldzaam groot met
als gevolg de orkaan uit het Noorden, die
op de Shetlandse eilanden en gemiddelde
snelheid van 180 km. per uur bereikte!
In de koude lucht, die hiermede werd
aangevoerd, kwamen regen-, sneeuw- en
hagelbuien voor. Het weer mocht dus
angstwekkend (worden genoemd. De de
pressie verplaatste zich naar het Zuid-
Oosten. het centrum trok in de nacht van
Zaterdag op Zondag over de Duitse Bocht.
Het stormveld. verplaatste zich bij Noor
denwinden over Engeland en de Noordzee,
waardoor het <-vater gemakkelijk kon wor
den opgestuwd, om in het Zuidelijke deel
van de Noorse een hoogte te bereiken
als sedert metsenheugenis niet is voor
gekomen
Bovendien is het natuurlijk uiterst be
langrijk of he^ hoogtepunt van de orkaan
bij hoog of bij dag water komt; in dit ge
val was het omstreeks vijf uur Zondag
ochtend hoog water en zelfs springvloed!
Alle voorwaarden om een zeldzaam hoge
stand van het water te verkrijgen waren
dus aanwezig en die hoge stand is dan ook
niet uitgebleven. Zaterdagmiddag ging de
eerste waarschuwingen uit voor gevaarlijk
hoog water, nadat tevoren reeds gewaar
schuwd was voor flink hoog water.
Het zwaarste is de storm in het Westen
van het land geweest, waar in het alge
meen tijdens stoten snelheden van 125
kilometer per uur werden gemeten; in
Twenthe en ook in Groningen kwam men
niet ver boven de honderd kilometer per
uur en bovendien duurde de storm daar
veel korter. In Zuid-Limburg viel daarbij
lange tijd achtereen sneeuw, om 7 uur
Zondagmorgen lag daar een laag van drie
centimeter.
MAASTRICHT BAD
AI deze organisaties, alsook liet Minis
terie van Verkeer en Waterstaat, doen
echter tevens een beroep op allen,, die
actief willen deelnemen aan het hulp
werk. niet zelfstandig handelend op te
treden, maar oproepen tot hulpverlening
af te wachten van de zijde der overheid
of zich in verbinding te stellen met de
afdelingen van liet Rode Kruis en andere
hulporganisaties. Op deze manier kan
een zo effectief mogelijke bundeling van j
alle krachten verkregen worden.
Aanbiedingen van voertuigen, aldus
liet ministerie, kunnen het beste gedaan
worden aan de Rijksinspecteur van het
Verkeer, aanbiedingen van vaartuigen
aan de Bevrachtingscommissaris.
Voor opneming van kinderen uit de
rampgebieden Is door de minister van
Onderwijs, K. en W. een aantal kampen
van „Vorming buiten schoolverband" be
schikbaar gesteld, zo deelde men mede
van de zijde van de Centrale Evacuatie
commissie, welke commissie ressorteert
onder de departementen van Binnen
landse Zaken en Oorlog en die, toen
bleek, dat de bewoners van de bedreigde
gebieden hun huizen moesten verlaten
door het snel wassende water, in actie
kwam.
Varend en rollend materieel
De heer H. van Wessem. directeur van
Van Gend en Loos en provinciaal eva
cuatiecommissaris voor Utrecht stelde
onmlddellük al z\jn materiaal beschik
baar voor het vervoer van evacuerenden.
Doch niet alleen van Van Gend en Loos,
ook de K.N.A.C., en de E.V.Ö. deden
dringende oproepen tot automobilisten
om hun wagen in de eerstkomende da
gen ter beschikking te stellen van de
hulporganisaties.
De directie van do afd. Visserij van het
Ministerie van Landbouw, deed een drin
gend beroep op de reders van de vissers
vloot om hun sloepen beschikbaar te
stellen voor hulpverlening. En men
mocht al terstond mooie resultaten boe
ken.
De bevelhebber van 't Derde Militaire
Gewest vroeg de houders van gemotori
seerde vaartuigen uit het Westen van
Brabant zich onverwijld te melden en
zich gereed te houden voor afvaart naar
het overstromingsgebied. De gemeente
Den Haag zond tien motorvletten naar
Rotterdam en tien naar Voome-Putten;
30 sleepboten voeren gisteravond uit
Maasbracht naar de noodgebieden; zes
boten vertrokken uit Den Bosch en
Doesburg zond drie vlotten.
De Kon. Nationale Bond van Red
dingswezen en liet „Oranje Kruis" zagen
in antwoord op hun oproepen honderden
helpers en Helpsters van de Ned. Ver
eniging voor Eerste Hulp en de'Kath.
Nationale Bond voor E.I-I.B.O, opdagen
om waar nodig zich in te zetten bij de
leniging van de nood.
Studenten uit Tilburg trokken naar
bovendien de jeugdbeweging ingescha
keld. De opbrengsten van kooruitvoerin
gen, van sportwedstrijden van de Bond
Zonder Naam, van overwerkuren van de
Katholieke en de christelijke vakbewe
gingen en het N.V.V. zijn voor de ge
troffenen. De Ned. Federatie van Har
monie- en Fanfaregezelschappen en de
Limburgse afdeling van liet Kon. Ned.
Zangersverbond hebben de aangesloten
verenigingen gevraagd de recettes van
concerten en collectes te willen afstaan.
In talrijke steden en dorpen in ons
land werden gisteren reeds inzamelin
gen gehouden.
Do drie Noordelijke provincies. Fries
land. Groningen en Drente stuurden
gisteravond 500 vrachtwagens vol met
kledingstukken, beddegoed, meubilair
enz. naar Rotterdam, als centrale punt.
Den Bosch zorgde voor noodverlich
ting in de ondergelopen streken en voor
i roepen voor afvoer van de burgerbevol
king in de geteisterde polders. Uit
Haarlem ging een gezelschap van zestig
Haarlemse advocaten en M.T.S.'ers en
Heemsteedse vrijwilligers naar Zeeland
in twee grote motorvoertuigen, waarin
zij tevens zo lang gehuisvest zullen zijn.
De „bidtveg" trok
Maastricht heeft gisteren alle carna
valsfestiviteiten voor die dag afgelast. In
plaats daarvan trok 's avonds een „bid-
weg" van tienduizenden een aantal
zoals deze stad nog maar zelden door
door haar straten heeft zien trekken
om tc bidden voor hen, die het slachtof
fer werden van de overstromingen en om
God te smeken ons volk van verdere
rampen te sparen. Heel Maastricht bad
tot de Sterre der Zee voor het zwaar ge
teisterde Nederland.
Zo leeft heel de bevolking mee met
het lot van hen, die door deze natuur
ramp getroffen werden.
Vlaamse kust zwaar geteisterd
(Telefonisch van onze Brusselse
correspondent)
Het. noodweer dat de laatste 48 uur be
langrijke delen van Europa heeft geteis
terd, heeft ook in België zwaar huis ge
houden en enorme schade veroorzaakt.
Het begon in de nacht van Vrijdag op
Zaterdag met hevige rukwinden die later
in het Brusselse een snelheid van 100
km. en aan de kust van ongeveer 150 km.
bereikten. Zaterdag nam de windkracht
even af en was er zelfs af en toe wat
zonneschijn. Maai* dit kon evenwel de
meeste vissers van de Vlaamse kust niet
verschalken en zij besloten dan ook wij
selijk niet uit te varen, temeer daar er
aanwijzingen waren, dat de storm van
Vrijdag op Zaterdagnacht de voorbode
van een veel erger tempeest kon zjjn. De
vissers spraken over een „lopende zee",
wat in hun vissersjargon wijst op een
zeer hevige storm.
De dienst, der staatspakketpost lussen
Oostende en Dover werd die dag niet
onderbroken. Nu is het een feit. dat die
lijn er een eer in schijnt, te stellen, zich
door niets te laten afschrikken om de
verbinding tussen België en Engeland te
laten doorgaan.
Het eigenlijke noodweer begon Zater
dagavond om in de nacht tot volle ont
wikkeling te geraken. Zondagmorgen
waren het dan ook niets dan onheilstij
dingen die uit verschillende delen van
het land werden vernomen. Een vrij
dikke laag, vochtige sneeuw wekte vroeg
in de ochtend de hoofdstad. De straten
waren echter spoedig schoon geveegd
door de wind en regenbuien. Tot omver
geworpen schuttingen, hier en daar neer
gestorte schoorstenen, uitgerukte dak
pannen en gebroken ruilen beperkte zich
echter de schade in het Brusselse.
Doch veel tragischer waren de berich
ten, die van de kust en uit andere stre
ken kwamen. De omvang van de ramp
ken de stadsoverheden. Voor zover men
heeft kunnen nagaan werden geen vitale
delen van de haven beschadigd, zodat de
scheepvaart normaal doorgang zal kun
nen vinden, zodra de zee zich zal hebben
teruggetrokken. De Kruisschans, de grote
toegangspoort voor schepen naar Ant
werpen, bleef volledig ongeschonden. Op
een gegeven ogenblik stond het water
acht nieter boven het nulpunt. Men meld
de het verdrinken in het Antwerpse van
vier personen.
Uit de Tond Antwerpen liggende pol
ders werden honderden stuks vee per
transportwagens weggevoerd en naar
veiliger plaatsen gebracht. In de gieren
de wind en neerkletsende regen wordt
druk gewerkt om overal bressen te stop
pen. Dit is ook het geval in de streek
van de Dyle, de Nethe en de Rupe], waar
bressen zijn van tientallen meters breed.
Niet minder dan 500 hectare grond staat
geheel blank. Dit is de grootste overstro
ming die men sedert honderd jaar heeft
gekend.
Tragische berichten kwamen ook uit
de kuststreek, waar eveneens doden K
betreuren zyn en vooral Oostende, Knoc-
ke, Blankenbruggc, Duinkerken en (het
zwaarst) Nieuwpoort zijn geteisterd. Te
Oostende vluchtte een moeder met haar
kind. Het kleintje werd door de wind uit
haar armen gerukt en verdronk jammer
lijk.
Het water bereikte de eerste verdieping
der hotels en andere gebouwen, die volle
dig moesten worden ontruimd. Honderden
personen, die in de stormnacht feesten
hadden bijgewoond zijn in het centrum
door een gordel van water ingesloten. Zy
lopen echter geen gevaar. Ook het natuur
reservaat van het Zwin is overstroomd,
wat de dood van vele zeldzame vogels en
planten tot gevolg zal hebben. Uit de pro
vincie Luxemburg wordt zware sneeuw
storm gemeld. Op sommige plaatsen zou
daar twee meter sneeuw zijn gevallen. De
meeste plaatsen zijn hier totaal geïsoleerd.
Gendarmen werden per legercamions naar
de geteisterde gebieden vervoerd.
kilometer tussen Theems cn Humbcr. To
renhoge golven sloegen tegen de huizen
van vissersdorpen cn kuststadjes, en ook
daar zaten de bewoners, door het water
verrast, in pyama'S of in der haast aange-
r schoten, vaak zeer onvoldoende kleding op
werd indirect aangegeven door de radio- j d® daken, in de bomen, op de zolders, te
uitzending van Zondagmiddag 1 uur toen J w Achten op de komst van hun redders, die
dp minister va» defensie aan de met j!l1 vele gevallen tc laat kwamen. Met het
verlof zijnde soldaten uit «lp garnizoenen uur siJjgt het aantal geregistreerde dode-
der meest geteisterde provincies Antwer- j UJke ongevallen. De laatste officiële cijfers
pen en dn beide Vlaanderen,s opdracht spreken van 121 doden, maar officieus
gaf om naar hun garnizoenen terug te I werd door sommige persbureaus reeds een
keren om voor redding en andere werk- aantal van 171 genoemd,
zaamheden te worden ingezet. In de Het water heeft bepaalde gebieden let-
Sclieldestad werd door <1© burgemeesterterlijk overvallen. Binnen enkele mi-
ook liet personeel N an de stadsdienst op- j nule.n steeg het peil met meters te-
gevorderd. Het oude stadsdeel was tenge- i gelijk. Behoorlijk tijd om zijn woning te
volg© van <1© stijging van de Schelde in i verlaten had men in vele gevallen niet.
oen minimum van tyd overstroomd. Uit 1 In allerijl werden ook hier hulpdiensten
de loodsen langs de rivier werden door georganiseerd, het leger, het Rode Kruis
het woeste water de meest verschillen- en duizenden vrijwilligers ingeschakeld.
Noodgebied tussen Theems en Huinber
Ook Engeland heeft rijkelijk zjjn aan- scoopgangers gered, die daar zojuist, be
deel gehad in „de zwaarste storm sinds hagelijk in een warme zaal. hadden ge-
mensenheugenis". Dood en verwoestingnoten van de film „Orkaaneiland",
heersten over een kuststrook van 250
Koningin Elizabeth en de hertog van
Edinburgh brachten gisteren een bezoek
aan de geteisterde gebieden in de omge
ving van Hustanton, om zich van de om
vang van de ramp op de hoogte te stellen
en van hun medeleven met de slachtoffers
te doen blijken.
Inmiddels gaat het reddings- en herstel
werk onvermoeid verder. Nog steeds
wordt er met man en macht gewerkt aan
het herstel van de doorgebroken dijken,
waarvoor de civiele autoriteiten aan het
leger met spoed 4 millioen zakken hebben
gevraagd.
de producten in de straten meegespoeld.
Zelfs een paar roeiboten zag men in ecu
der straten dobberen. Ontelbare kelders
liepen onder. In verschillende electrische
stations werd de stroom afgesneden. Een
groot deel van de Zondag is de bevolking
van Antwerpen zonder electrlciteit, gas
en water geweest. Het trampersoneel in
deze stad, dat sedert een paar dagen in
algemene staking was, heeft Zondag
spontaan het werk hervat.
Op het stadhuis vergaderen onafgebro-
In Zandvoort grotere drukte dan 's zomers
Zaterdagavond half negen voer dc reddingboot Prins Hendrik in een
vliegende storm de haven van Den Helder uit. Eer waren berichten binnen
gekomen, dat enkele vissersschepen iti nood verkeerden. De windkracht
was toen 8 a 9 met uitschieters tot 12 a 13. Maar in de nacht van Zaterdag
op Zondag nam deze nog toe tot een kracht die niet meer in de schaal van
Beaufort is uit te drukken. Zondagmiddag om 3 uur keerde de Prins Hen
drik op zijn basis terug. Achttien uur zijn de stoere mannen aan boord
gebleven om te trachten hulp te hieden waar deze nodig was.
breuk, maar door de zware regens, die
de storm vergezelden.
De Hondsbossche zeewering, heeft het
geweld doorstaan, al was hier bjj Petten,
een dode te betreuren, een dlik-arbeider
die men dood bjj de djjk aantrof.
Daar lag het schip naast vlotten, die
op de wal waren geworpen, nadat de
kettingen waarmede zy vastgebonden
waren, als lucifershoutjes waren afge
knapt. Een valreep van een van de
schepen van de koninklijke Marine was
door de storm opgetild en een eind ver
der necrgesniakl. Boeien lagen honder
den meters ver weg op de kade gesme
ten. Een olietankboot sloeg Zondagmor
gen los en ondanks alle pogingen om het
schip te behouden zonk het in de haven.
De telefoonverbinding tussen de marine
schepen en de wal was gestoord en zo
kan men doorgaan met een trieste op
somming.
Het spreekt vanzelf
De marina was waakzaam en »le jon
gens die op verlof waren zag men overal
zich spoeden om hun bases Zo snel mo
gelijk te bereiken, in afwachting waar
zij naar toe gedirigeerd zouden worden.
In de treinen zag men meer militairen
dan burgers. Op de wegen zag men mi
litairen en matrozen staan om een lift
te krijgen. Wy pikten een paar matrozen
op by Alkmaar. Op onze vraag of zy het
niet vervelend vonden het verlof te moe
ten onderbreken antwoordden zy spon
taan: „Neen, het spreekt toch vanzelf".
By St. Maartenszee zjjn de duinen op
twee plaatsen door het. zeewater door
broken. Gevaar voor het achterland is
hier niet aanwezig.
In Alkmaar was men Zondagmiddag
nog druk doende om de vele bomen, die
waren omgewaaid van de weg te venvjj-
deren. In Zaandam was weinig schade
Laag water
In tegenstelling tot de havens aan de
Westkust van Noord-Holland bood de
haven van Volendam een volkomen
ander beeld. Hier geen hoge water
stand maar laag water wegens de
Noordwesterstorm. Het. water in de
haven is weggewaaid en de schepen
liggen bjjna op het droge. Ze onder
vinden hiervan echter geen nadeel om
dat zji een platte bodem hebben en dus
niet door een laagwaterstand scheel'
komen te vallen. De IJsselmeerkusl
heeft gisteren geen bezoek getrokken
cn ofschoon Marken nog wel te berei
ken was trok het toeristeneiland geen
bezoekers. De schade in Volendam
bleef beperkt tot veel afgewaaide dak
pannen.
In IJmuiden bleef geen strandhuis of
consumptietent op het strand gespaard.
Successievelijk zjjn alle opstallen met de
grond geljjk gemaakt en als een ordeloze
hoop hout in het pad naar de pier te
rechtgekomen. De schade loopt in de
tienduizenden.
In de havens is een grote ravage aan
richt door dc gemeerde vissersschepen.
Vel© loggers zjjn losgeslagen en voor de
wind afgedreven. Daarbij werden ette
lijk© schepen min of meer beschadigd en
Drukte in Zandvoort
Zandvoort beleefde een dag zo druk
ak ook des zomers slechts zelden voor
komt. Duizenden auto's kropen in lange
files achter elkaar voort over de brede
en dank zjj de hoge ligging onbeschadigd
gebleven boulevard. De restaurants de
den goede zaken, hetgeen voor de meeste
eigenaars een pleister op dp wonde be
tekende, omdat hun gebouwen bijna zon
der uitzondering schad© luidden geleden.
Dp duinreep is hier langs de hele kust
grotendeels weggeslagen. Het strand lag
bezaaid met tegels over een afstand van
vele kilometers. Alle straiulafgangen zjjn
verdwenen, terwijl van het prachtige
lang© wandelpad, tussen boulevard en
strand door de duinen gelegd, niets is
overgebleven. De reddingspost van de
Zandvoortse reddingsbrigade is naar be
neden gestort en vernield.
Het bij de boulevard in het duin ge
bouwde zwembassin naast restaurant
Riclie is geheel door liet kolkende water
opgeslokt (schad© 30.000). Het restau
rant zelf werd evenals de meeste restau
rants en vele huizen beschadigd,
In Amsterdam
Men kan zonder overdrijving beweren,
dat de hoofdstedelijke brandweer van
Zaterdagavond af tot Zondagmorgen on
afgebroken in de weer is geweest. Er
zijn nimmer zoveel bomen omgewaaid
als dit weekend, Talloze daken, o.a. in
Oost, moesten het ontgelden. In de zie
kenhuizen was het een komen en gaan
van mensen, die tengevolge van de storm
of vallende bomen gewond waren of die
een oogblessure hadden opgelopen. De
meeste gevallen waren niet van ernstige
aard. D© IJpontveren evenals de pont bjj
Velsen elders over het Noordzeekanaal
functiónneerden goed. Verschillende tram
verbindingen hadden echter stagnatie
doordat de bovenleidingen door omgeval
len bomen beschadigd waren. Reeds in
d© morgenuren van Zondag was deze
schade hersteld. In de haven sloegen
enig© schepen los. o.a. het Griekse schip
„Thetis" en een drijvende kraan die in
het Joh. v. Hasseltkanaal lag.
De pastoor van de St. Augustinuskerk
riep Zondagavond de parochianen samen
om een hulpactie te beginnen ten bate
van de getroffen gebieden. Even later
aangericht. De typische houten huizen I een grote Poolse treiler do „Korab 2"
in Zaan'sgroen hadden de wind uitstekend
getrotseerd. Tussen Zaandam en Amster
dam liepen de polders al flink onder
water, niet tengevolge van een djjk-
verkeerde op een goed moment in zin
kende toestand, doordat het schip dreig
de te kantelen. Toen het water zakte
kwam de treiler echter weer recht,
Achter het „waterfront" werden „hoofd
kwartieren" ingericht, o.m. te Louth. dat
er uitzag als een stad in oorlogstijd, waar
van alle kanten de evacué's naar toe
stroomden en ondergebracht werden in
het stadhuis, in scholen en kerken.
Bij Mablethorpe werd over een afstand
van niet minder dan vijftig kilometer de
zeewering doorbroken en het water
stroomde hier ruim acht kilometer 't land
binnen. Wat er van de bewoners van de
vele kleine landhuisjes aan dit kustgebied
gebeurd is, kan men nog niet vaststellen.
Het water staat hier op sommige plaatsen
meer dan zes meter hoog en er valt in
deze gebieden eenvoudig geen huis meer
te zien.
In Kings Lynn, aan de Wash, zijn hon
derden gezinnen dakloos. Vele dorpen in
de omtrek staan blank. Te Clacton on Sea
zijn ongeveer duizend mensen op een
soort van eiland door het water ingeslo
ten en wachten op redding. Zo kan men
voortgaan met het opsommen van gruwe
lijkheden dat redders, om nog levenden
te redden, de lijken moesten laten drij
ven, dat talloze huizen als kaartenhuizen
ineengestort zijn, dat vestingwerken
nog uit de „invastie-tijd" door het
watergeweld gewoon tot ruïnes werden
gemaakt, dat het lot van de bewoners van
het Theems-mond-eiland Founness onbe
kend is, en dat de Londense artisten-wijk
onder water staat.
Maar ook hier ontbreekt niet de keer
zijde van schitterend geslaagde reddin
gen. zoals die van vijfhonderd bewoners
van Whitestable door een groep vissers, of
van veertig kinderen te Lowestoft, die uit
een kerk konden worden gehaald.
En zelfs de komische noot ontbreekt
niet. Zo werden in Mablethorpe vele bio-
De traditie won
Britten houden hun
Zondagswetten
De poging om de oude wetten op de
Zondagsheiliging in Groot-Brittannië af te
schaffen (waarover onze Londense cor
respondent uitvoerig schreef) heeft Vrij
dag in het Britse Lagerhuis schipbreuk
geleden Met grote meerderheid 281
tegen 57 stemmen werd een motie van
een aantal leden om de wetten te moder
niseren verworpen. Ook een poging om
de Britten op Zondag wat meer „vrijheid"
te geven mislukte. Met 172 tegen 164
stemmen verwierp het Lagerhuis een
voorstel om een zg. koninklijke commissie
in te stellen, die wijzigingen in de Zon
dagswetten had moeten aanbevelen.
Deze wetten, waarvan sommige nog uit
1625 dateren, verbieden vele soorten van
vermaak op Zondag, waaronder beroeps
voetbal en cricket en in het algemeen
schouwburgvoorstellingen.
Het labourlid Parker had getracht hicr-
in verandering tc brengen. Hij wilde het
werd hekend gemaakt, dat liet zelfde was spelen van wedstrijden en de beoefening
gedaan door d© Vereniging Katholiek van alle sporten, die op weekdagen zijn
geoorloofd, ook op Zondag toegestaan
krijgen. Voorts wilde hij schouwburgen
Amsterdam, voorlopig alleen maar fi
nanciële hulp. Geldeijke offers kunnen
worden gestort op gironummer van het
dekenaat 112352 of worden afgegeven
aan de pastorie van het Bagjjnhof,
op" Zondag dezelfde op*-"1 ïgstijden toe
staan als bioscopen en cl arets e.d. vol
gens de wet van 1932 genieien.
Rond het proces-Oradour
Frankrijk vraagt uit
levering van
Lammerding
Van Franse officiëële zijde is Vrijdag te
Parijs medegedeeld, dat de Franse rege
ring de Britse autoriteiten in West-Duits
land opnieuw heeft verzocht ex-generaal
Bernhard Lammerding. de voormalige be
velhebber van dc Duitse S.S.-divisie „Das
Reich", uit te leveren. Lammerding werkt
thans als ingenieur te Diisseldorf.
De Franse minister van landsverdedi
ging Pleven, die dit mededeelde, voegde
hieraan toe. dat de Britse autoriteiten vo
rige uitleverings-verzoeken van de hand
hebben gewezen. Hij bracht in herinnering
dat Lammerding aan de verdedigers van
de beklaagden in het te Bordeaux ge
voerde proces-Oradour een brief heeft ge
schreven. waarin hij het voor de thans te
recht staanden opnam, aanvoerend, dat
hij zelf indertijd reeds een onderzoek naar
dc massamoord te Oradour gelastte, met
het oogmerk enkele hiervoor verantwoor
delijke bevel voerende officieren voor de
krijgsraad te dagen (de hoogste in rang
zijnde van de beklaagden van het proces
te Oradour is sergeant-majoor).
Minister Pleven zeide. dat Lammerding
z.i. moet worden berecht op grond van de
Franse wet betreffende de gemeenschap
pelijke schuld van oorlogsmisdadigers,
wanneer zij hebben gehandeld als leden
van organisaties, die in het proces te Neu
renberg in haar geheel verantwoordelijk
zijn gesteld voor bedreven oorlogsmisda
den.
Pleven zeide voorts, dat Frankrijk, in
verband met het uitmoorden van Oradour,
aan zijn oorlogs-bondgenoten 51 verzoe
ken om uitlevering van verdachten heeft
gericht. Hiervan hebben de Engelsen er
vijf Ingewilligd, de Amerikanen één en de
Russen geen.
Ex-S.S.-generaal Lammerding wordt
niet rechtstreeks verantwoordelijk gesteld
voor de massamoord te Oradour. Zijn
naam is als zodanig ook niet in het proces
te Bordeaux genoemd. Men meent over
het algemeen, dat de S.S.-kapitein Otto
Kuhn de hoofdschuldige is.
INTERN. VERVOERS-
CONFERENTIE
Zaterdag is de Internationale Vervoers-
conferentie geNindigd, waaraan werd deel
genomen docr de ministers van vervoer
van Oostenrijk, België. Luxemburg, Ne
derland. Zwitserland, West-Duitsland en
Frankrijk. De ministers besloten de reeds
tussen Frankrijk en West-Duitsland be
staande „Pool" van spoorweuwa gons uit
te breiden tot acht landen. Binnen niet al
te lange tijd zou hot aantal wagons van
de pool tot 200.000 kunnen aangroeien.
Er werden 19 internationale wegrovtes
vastgesteld. Binnenkort zal op een te hou
den internationale wegenconferentie de fi
nanciering van de voorgenomen werken
worden bestudeerd.