De grote ravage in België Stuurloze „Princess Victoria" in Ierse Zee kapot gebeukt Slechts 44 van 172 opvarenden werden gered Schep pen in nood NEDERLAND bood Nederland spontaan de hand Pres. Eisenhower gedoopt ORKAAN HIELD HUIS IN WEST-EUROPA Ook Engeland had zijn aandeel in de waterramp Veel schade in Noord-Holland MAAND 2 FEBRUARI 1953 Veruit de meest tragische scheepsramp, onder de tienlallen noodgevallen, die zich in dit verschrikkelijke weekeinde in de Wcst-Europese zeewateren liebhen voorgedaan speelde zich af in de razende Ierse Zee, op Zaterdag middag, rond de „Princess Victoria", de veerboot tussen Schotland en Noord-Ierland, die na een wanhopige strijd van zes eindeloze uren tegen de meedogenloze elementen in de golven verdween. Van de 172 opvarenden bereikten slechts 44 uitgeputte overlevenden de Ierse kust. Enkele uren nadat de Prinses Victoria de Schotse haven Stranrear verlaten had, seinde het 2694 ton metende schip, dat de stuurinrichting defect was geraakt en dat het hulpeloos ronddreef. Men bevond zich toen ter hoogte van de kust van Zuid- West Schotland. Onmiddellijk voer de Eritse torpedobootjager „Contest" fu'l Speed uit om hulp te bieden; van het eiland Man rukten twee sleepboten uit, een reddingboot begaf zich op weg en schepen in de Ijuurt, tankboten, treilers, vrachtschepen, wijzigden hun koers. Maar de zee was zo wild, dat het on mogelijk was de Princess Victoria te na deren. Een lijnverbinding met het rond draaiende schip kon niet tot stand wor den gebracht. Twee vliegtuigen cirkeldon boven het toneel van de hopeloze strijd, maar aan hun aanwijzingen kon geen ge hoor worden gegeven. De Princess Victoria was inmiddels aan het woeste geweld machteloos overgele verd. Van alle kanten door de storm en de golven gebeukt, liep het snel grote schade opt. Het dek werd zwaar bescha digd. De ruimen stonden vol water cn het begon langzamerhand slagzij te ma ken. Zo dobberde het vaartuig enkele uren in Westelijke richting en begon reeds de kust van Ierland te naderen. Toen ten slotte ook de machinekamer volliep, gaf de kapitein, James Ferguson, die volgens de verklaringen van de overlevenden tot het laatste ogenblik een voorbeeld van opwekkende kalmte en zelfbeheersing was, bevel in dc sloepen te gaan. Het was een wanhopige laatste kans. Enkele sloepen werden gestreken, maar aangezien de duisternis reeds begon te vallen, was het voor de om de Princess Victoria zwer vende hulpschepen zeer moeilijk deze sloepen te praaien. Drie van de sloepen sioegen vrijwel onmiddellijk om. In één daarvan bevonden zich de aan boord zijn de vrouwen en kinderen, die allen jam merlijk verdronken. De overige drenke- De uitlevering van Lammerding Frans verzoek doorge stuurd naar Kirkpatrick Het Britse ministerie van buitenlandse zaken heeft Zaterdag medegedeeld, dat de Britse regering een Frans verzoek om uitlevering van ex-generaal Bernhard Lammerding, die commandant van de S.S.-divisie „Das Reich", waarvan oen af deling Oradour uitmoordde, naar haar hoge commissaris in Duitsland, Kirk patrick, verwezen heeft. Het verzoek om de uitlevering van Lammerding, evenals die van een aantal andere Duitse oud militairen, werd Vrydag gedaan in een schrijven van de Franse minister van de fensie. Pleven, aan de Britse ambassa- vast tc klampen, doch tevergeefs. De een ^rtvoenler van het We.t.lnitse ministerie van justitie heeft verklaard, dat West-Duitsland d0 uitlevering van Lammerding aiet zal goedkeuren, daar Lammerding t"n Duitser is en de West- duitse grondwet de uitlevering van Duitsers verbiedt. na de ander zonk in de diepte weg. Slechts acht hunner konden door de tor pedobootjager worden opgepikt. De red dingboot van de Ierse haven Donaghadee slaagde er in uit een reddingboot 35 over levenden binnen te brengen. Eén der sloe pen wist Donaghadee te bereiken, maar het bootje bleek bij aankomst slechts één overlevende te hebben. De zes andere op varenden waren door de koude en de uit putting bezweken! Het uitzetten der sloepen was op het laatste ogenblik gebeurd. Kort daarna verdween de Princess Victoria in de woes te golven, terwijl de orkaan met onver minderde hevigheid dóórraasde. Tot diep in de nacht is het zoeken naar de moge lijke drenkelingen voortgezet, echter zon der enig resultaat. Onder de omgekomenen bevonden zich onder meer de vice-premicr van Noord- Icrland. John Maynard Sinclair, en het Lagerhuislid voor Noord-Ierland, sir John Smiles. Ook kapitein Ferguson heeft de ramp niet overleefd. Autocolonnes vertrokken naar liet verdronken land Alom in den lande is er medeleven met dc slachtoffers van de noodtoe stand tengevolge van de overstromingen. Vele officiële en particuliere instanties willen hulp hieden. Personen stellen hun auto's ter beschikking voor vervoer van mensen en vcc. Talrijke organisaties zoeken naar wegen om hun mensen te mobiliseren of een opwekking tot hulp aan hun leden in diverse provincies te doen toekomen. De commandant van liet Rode Kruis verzocht direct na het bekend1 wor den van de vreselijke ramp alle Rode Kruiscolonnes van Noord- en Zuid- Holland, Zeeland, Utrecht en Noord-Brabant zich in gereedheid tc houden voor het uitrukken met materieel. In overleg met de Centrale Evacuatie-commissie heeft het Hoofdbestuur van liet Nederlandse Rode Kruis zich bereid verklaard gaarne medo te werken aan een inzameling van alle goederen, die men ter beschikking wil Het Indiase ss. „Jala Ketu" (7180 ton) stellen voor dc getroffene». Het hoofdbestuur Stichting 1940—1945 besloot liet gehele inzamelings apparaat van de Stichting ter beschikking te stellen van de inzameling, wel ke vandaag zal aanvangen ten hate van de slachtoffers van de overstro mingsramp. de Zevenbergse Hoek, honderd Wage- ningse studenten reden per bus naar Lage Zvvaluwe, 250 Utrechtse studenten gingen dijken dichten in het Westland, het Leids Studentenkorps houdt zich klaar. In de getroffen gebieden werd Ook de scheepvaart heeft haar droeve tol aan het noodweer betaald, zoals blijkt uit de niet eens volledige lijst, die hieronder is afgedrukt. Tientallen Nederlandse en buiten landse sdhepen, die zich voor de Neder landse kust bevonden, hebben op de noodgolven verbinding gezocht met de vaste wal- Dwars voor Texel verloor een Duitse sleepboot zijn sleep, een tank- liohter. Men vreest voor het leven van de zes runners, die zich aan boord oc- vinden. De reddingboot „Prins Hendrik" heeft tevergeefs naar de lichter gezocht. In de IJmuidense haven verkeerde ce Poolse treiler „Korab 2" in zinkende toe stand, Toen het water zakte, word het gevaar voor het sohip echter minder- Het Deense m-s. ..Annam!" (6726 br. ton) verkeerde voor Hoek van Holland in moeilijkheden. De reddingboot „Jan Leis" haalde de bemanning van boord. Later zag de kapitein nog kans zijn schip veilig de mond van de Waterweg binnen te loodsen. De „Jan Leis" heeft bij doze redding schade opgelopen aan het roer. De reddingboot van Breskens is onder weg om de „Jan Leis" te vervangen. De Duitse tankboot „Julius Rütgers" j (800 ton) werd bij Zandvoort op het j strand geworpen. Het schip ligt zeer ongunstig. Drie van de 15 opvarenden j zijn aan boord gebleven, de anderen zijn I van boord gebaald. dreef op 80 mijl ten Zuiden van Ter schelling rond met een defecte stuur inrichting Het anker was weggeslagen, maar 't meldde later dat de schade voo~- lopig was gerepareerd. Het schip stoomt op naar Rotterdam. Het Franse s s. „Carthage" (2709 ton) geraakte drie mijl uit de kust ter hoogte van Noordwijk stuurloos- Het schip heeft zijn anker uitgeworpen. De reddingboot „Neeltje Jacoba" is in de nabijheid. Het Duitse s.s. „Industria" (3353 ton) bevond zich Zondagmiddag voor Hoek van Holland in moeilijkheden- De ankers waren losgeslagen en het schip verzocht dringend om assistentie. Het Deense s.s. „Anne Thron" (1661 ion) bevond zich vanmiddag op 120 mijl ten Noorden van IJmuiden in moeilijk heden. Het Nederlandse ss. ..Kota Agoeng" is op weg naar hel Deense scheepje. De Panamese tanker „Barbara Ann" (87! 8 ton) heeft Westelijk van Hoek van Holland een ernstig lek opgelopen. De tanker voer door naar Hoek van Holland en zou daar voor anker gaan om beter weer af te wachten. Een Engels stoom schip is enige tijd in de nabijheid geble ven om eventueel hulp te verlenen. De sleepboot „Schelde" van L. Smit en Co., die op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland op een strekdam was gelo pen en als verloren werd beschouwd, is Zondagavond door twee sleepboten vlot- getrokken. Ter hoogte van West-Schouwen ver keerde hc-t Finse schip ..Bore VI" in nood. Het schip (1380 ton) kon geen assistentie krijgen- De reddingboten van Veere en Ouddoro moesten in verband met de gevaarlijke waterstand terug keren. Het Britse schip „Selby" (1639 ton) verkeerde 32 mijl van IJmuiden in moei lijkheden. De lading van het schip was gaan schuiven. Het schip is in de buiten haven van IJmuiden voor anker gegaan. Voor de kust van Terheide, gemeente Monster, is de 175 ton metende Groningse kustvaarder „Elizabeth" aan de grond gelopen. Na zeer veel moeite is men er Zondagmorgen in geslaagd de vier op varenden van boord te halen. Het Russische s.s. „Enisei" seinde dat hei zich op 30 mill van Den Holder in no©i bevond. H?t lichtschip .Goeree" is enkele my- ?©- -r??dreven Er is grote schade aan O.a. is de stuurhut ingedrukt. Texel zit een vissersvaartuig aan 'rond De motorreddingboot „Joan ^:on" uit Cocksdorp zal pogen assis tent'» verienen. He! Engelse s.s. „Seabrook" heeft ge meld. dat het zich 30 graden N W van Hoek van Holland in nood bevond. Het srvo maakte water. <~>n de rede van Vlissingen liggen ver- yoK"ideno schepen voor anker, wanr- 0"'!?" de Csnitaine Paret". die zijn c'.„,-hoo-danker had verloven en om een slnnbboot verzocht. De reddingboot „Prins Hendrik" van Den Helder was Zondag in totaal zestien uur lang op zee. De bemanning was toen langzamerhand uitgeput. In het kerkgebouw van de Nationale Presbyteriaanse Kerk aan Connecticut Avenue te Washington vond Zondagmor gen. tijdens de dienst van negen uur. een uitzonderlijke plechtigheid plaats. Presi dent en mevrouw Eisenhower traden toe tot het Nationale Presbyteriaanse kerk genootschap, tezamen met acht en veer tig andere personen. Dr Elson, de herder van deze gemecne, diende de president het doopsel toe, aan gezien Eisenhower nog niet gedoopt was. Mevrouw Eisenhower, die wel gedoopt is, herhaalde bij haar intrede in het kerk genootschap slechts de doopgeloften. De prsident en mevrouw Eisenhower daarna deel aan het Avondmaal Tussen Gouda en Gouderak werd het vee langs de geheel Verstokte dijk geëvacueerd. Dulles en Stassen in Parijs Rome reeds gedaan Foster Dulles en Harold Stassen, resp. Amerikaans minister van buitenlandse zaken en directeur van de M.S.A., kwa men Zaterdagmorgen op hun Europese „luister-tocht" in Rome aan, voerden daar besprekingen met premier De Gas- peri, die hun een lijvig dossier voor pre sident Eisenhower meegaf, en er op wees dat de V.S. met de levering van militair materieel ten achter waren, te weinig off-shore aankopen in Italië deden, te zware immigratie-bepalingen hadden. Niettemin vertrokken do beide Ameri kaanse staatslieden „bemoedigend" en met „veel opgedane wetenschap" Zondag naar Parijs, waar zij door minister Bi- dault werden ontvangen en waar zij van daag resp. met de Amerikaanse diplo maten en leider van de M.S.A.-missies in West-Europa zullen prater. Het begon in Schotland (Van onze weerkundige medewerker) Een storm met catastrophal© gevolgen heeft dit weekend in ons land huisgehou den. Rukwinden van ver over de honderd kilometer per uur zijn voorgekomen. De grootste snelheid, die gemeten is bedroeg ruim 140 km. per uur op het vliegveld van Leeuwarden. Zulke snelheden zijn wel meer in ons land gemeten. Dit blijkt ook wel uit het feit, dat de schade, die de wind alleen aanrichtte niet zo heel groot is, in ieder geval veel minder groot dan bijv. op 1 Maart 1949, toen van talrijke plaatsen aanzienlijke schade werd gemeld. Dit maal is het het gevreesde water geweest, dat de grootste onheilen heeft gebracht, Nu rijst natuurlijk direct de vraag, waarom dit keer het water zo'n belangrijke rol heeft gespeeld in tegenstelling tot de andere zware stormen van de laatste jaren. De oorzaak moet hierin worden gezocht, dat de afstand, waarover de orkaan boven de Noordzee huishield groter is geweest, ter wijl zij bovendien langer heeft geduurd. Het begon Zaterdag reeds in Schotland nadat daar een diepe depressie was ge passeerd. Des ochtends begon de luchtdruk daar snel te stijgen en aangezien de de pressie nog dieper werd. werden ae ver schillen in luchtdruk zeldzaam groot met als gevolg de orkaan uit het Noorden, die op de Shetlandse eilanden en gemiddelde snelheid van 180 km. per uur bereikte! In de koude lucht, die hiermede werd aangevoerd, kwamen regen-, sneeuw- en hagelbuien voor. Het weer mocht dus angstwekkend (worden genoemd. De de pressie verplaatste zich naar het Zuid- Oosten. het centrum trok in de nacht van Zaterdag op Zondag over de Duitse Bocht. Het stormveld. verplaatste zich bij Noor denwinden over Engeland en de Noordzee, waardoor het <-vater gemakkelijk kon wor den opgestuwd, om in het Zuidelijke deel van de Noorse een hoogte te bereiken als sedert metsenheugenis niet is voor gekomen Bovendien is het natuurlijk uiterst be langrijk of he^ hoogtepunt van de orkaan bij hoog of bij dag water komt; in dit ge val was het omstreeks vijf uur Zondag ochtend hoog water en zelfs springvloed! Alle voorwaarden om een zeldzaam hoge stand van het water te verkrijgen waren dus aanwezig en die hoge stand is dan ook niet uitgebleven. Zaterdagmiddag ging de eerste waarschuwingen uit voor gevaarlijk hoog water, nadat tevoren reeds gewaar schuwd was voor flink hoog water. Het zwaarste is de storm in het Westen van het land geweest, waar in het alge meen tijdens stoten snelheden van 125 kilometer per uur werden gemeten; in Twenthe en ook in Groningen kwam men niet ver boven de honderd kilometer per uur en bovendien duurde de storm daar veel korter. In Zuid-Limburg viel daarbij lange tijd achtereen sneeuw, om 7 uur Zondagmorgen lag daar een laag van drie centimeter. MAASTRICHT BAD AI deze organisaties, alsook liet Minis terie van Verkeer en Waterstaat, doen echter tevens een beroep op allen,, die actief willen deelnemen aan het hulp werk. niet zelfstandig handelend op te treden, maar oproepen tot hulpverlening af te wachten van de zijde der overheid of zich in verbinding te stellen met de afdelingen van liet Rode Kruis en andere hulporganisaties. Op deze manier kan een zo effectief mogelijke bundeling van j alle krachten verkregen worden. Aanbiedingen van voertuigen, aldus liet ministerie, kunnen het beste gedaan worden aan de Rijksinspecteur van het Verkeer, aanbiedingen van vaartuigen aan de Bevrachtingscommissaris. Voor opneming van kinderen uit de rampgebieden Is door de minister van Onderwijs, K. en W. een aantal kampen van „Vorming buiten schoolverband" be schikbaar gesteld, zo deelde men mede van de zijde van de Centrale Evacuatie commissie, welke commissie ressorteert onder de departementen van Binnen landse Zaken en Oorlog en die, toen bleek, dat de bewoners van de bedreigde gebieden hun huizen moesten verlaten door het snel wassende water, in actie kwam. Varend en rollend materieel De heer H. van Wessem. directeur van Van Gend en Loos en provinciaal eva cuatiecommissaris voor Utrecht stelde onmlddellük al z\jn materiaal beschik baar voor het vervoer van evacuerenden. Doch niet alleen van Van Gend en Loos, ook de K.N.A.C., en de E.V.Ö. deden dringende oproepen tot automobilisten om hun wagen in de eerstkomende da gen ter beschikking te stellen van de hulporganisaties. De directie van do afd. Visserij van het Ministerie van Landbouw, deed een drin gend beroep op de reders van de vissers vloot om hun sloepen beschikbaar te stellen voor hulpverlening. En men mocht al terstond mooie resultaten boe ken. De bevelhebber van 't Derde Militaire Gewest vroeg de houders van gemotori seerde vaartuigen uit het Westen van Brabant zich onverwijld te melden en zich gereed te houden voor afvaart naar het overstromingsgebied. De gemeente Den Haag zond tien motorvletten naar Rotterdam en tien naar Voome-Putten; 30 sleepboten voeren gisteravond uit Maasbracht naar de noodgebieden; zes boten vertrokken uit Den Bosch en Doesburg zond drie vlotten. De Kon. Nationale Bond van Red dingswezen en liet „Oranje Kruis" zagen in antwoord op hun oproepen honderden helpers en Helpsters van de Ned. Ver eniging voor Eerste Hulp en de'Kath. Nationale Bond voor E.I-I.B.O, opdagen om waar nodig zich in te zetten bij de leniging van de nood. Studenten uit Tilburg trokken naar bovendien de jeugdbeweging ingescha keld. De opbrengsten van kooruitvoerin gen, van sportwedstrijden van de Bond Zonder Naam, van overwerkuren van de Katholieke en de christelijke vakbewe gingen en het N.V.V. zijn voor de ge troffenen. De Ned. Federatie van Har monie- en Fanfaregezelschappen en de Limburgse afdeling van liet Kon. Ned. Zangersverbond hebben de aangesloten verenigingen gevraagd de recettes van concerten en collectes te willen afstaan. In talrijke steden en dorpen in ons land werden gisteren reeds inzamelin gen gehouden. Do drie Noordelijke provincies. Fries land. Groningen en Drente stuurden gisteravond 500 vrachtwagens vol met kledingstukken, beddegoed, meubilair enz. naar Rotterdam, als centrale punt. Den Bosch zorgde voor noodverlich ting in de ondergelopen streken en voor i roepen voor afvoer van de burgerbevol king in de geteisterde polders. Uit Haarlem ging een gezelschap van zestig Haarlemse advocaten en M.T.S.'ers en Heemsteedse vrijwilligers naar Zeeland in twee grote motorvoertuigen, waarin zij tevens zo lang gehuisvest zullen zijn. De „bidtveg" trok Maastricht heeft gisteren alle carna valsfestiviteiten voor die dag afgelast. In plaats daarvan trok 's avonds een „bid- weg" van tienduizenden een aantal zoals deze stad nog maar zelden door door haar straten heeft zien trekken om tc bidden voor hen, die het slachtof fer werden van de overstromingen en om God te smeken ons volk van verdere rampen te sparen. Heel Maastricht bad tot de Sterre der Zee voor het zwaar ge teisterde Nederland. Zo leeft heel de bevolking mee met het lot van hen, die door deze natuur ramp getroffen werden. Vlaamse kust zwaar geteisterd (Telefonisch van onze Brusselse correspondent) Het. noodweer dat de laatste 48 uur be langrijke delen van Europa heeft geteis terd, heeft ook in België zwaar huis ge houden en enorme schade veroorzaakt. Het begon in de nacht van Vrijdag op Zaterdag met hevige rukwinden die later in het Brusselse een snelheid van 100 km. en aan de kust van ongeveer 150 km. bereikten. Zaterdag nam de windkracht even af en was er zelfs af en toe wat zonneschijn. Maai* dit kon evenwel de meeste vissers van de Vlaamse kust niet verschalken en zij besloten dan ook wij selijk niet uit te varen, temeer daar er aanwijzingen waren, dat de storm van Vrijdag op Zaterdagnacht de voorbode van een veel erger tempeest kon zjjn. De vissers spraken over een „lopende zee", wat in hun vissersjargon wijst op een zeer hevige storm. De dienst, der staatspakketpost lussen Oostende en Dover werd die dag niet onderbroken. Nu is het een feit. dat die lijn er een eer in schijnt, te stellen, zich door niets te laten afschrikken om de verbinding tussen België en Engeland te laten doorgaan. Het eigenlijke noodweer begon Zater dagavond om in de nacht tot volle ont wikkeling te geraken. Zondagmorgen waren het dan ook niets dan onheilstij dingen die uit verschillende delen van het land werden vernomen. Een vrij dikke laag, vochtige sneeuw wekte vroeg in de ochtend de hoofdstad. De straten waren echter spoedig schoon geveegd door de wind en regenbuien. Tot omver geworpen schuttingen, hier en daar neer gestorte schoorstenen, uitgerukte dak pannen en gebroken ruilen beperkte zich echter de schade in het Brusselse. Doch veel tragischer waren de berich ten, die van de kust en uit andere stre ken kwamen. De omvang van de ramp ken de stadsoverheden. Voor zover men heeft kunnen nagaan werden geen vitale delen van de haven beschadigd, zodat de scheepvaart normaal doorgang zal kun nen vinden, zodra de zee zich zal hebben teruggetrokken. De Kruisschans, de grote toegangspoort voor schepen naar Ant werpen, bleef volledig ongeschonden. Op een gegeven ogenblik stond het water acht nieter boven het nulpunt. Men meld de het verdrinken in het Antwerpse van vier personen. Uit de Tond Antwerpen liggende pol ders werden honderden stuks vee per transportwagens weggevoerd en naar veiliger plaatsen gebracht. In de gieren de wind en neerkletsende regen wordt druk gewerkt om overal bressen te stop pen. Dit is ook het geval in de streek van de Dyle, de Nethe en de Rupe], waar bressen zijn van tientallen meters breed. Niet minder dan 500 hectare grond staat geheel blank. Dit is de grootste overstro ming die men sedert honderd jaar heeft gekend. Tragische berichten kwamen ook uit de kuststreek, waar eveneens doden K betreuren zyn en vooral Oostende, Knoc- ke, Blankenbruggc, Duinkerken en (het zwaarst) Nieuwpoort zijn geteisterd. Te Oostende vluchtte een moeder met haar kind. Het kleintje werd door de wind uit haar armen gerukt en verdronk jammer lijk. Het water bereikte de eerste verdieping der hotels en andere gebouwen, die volle dig moesten worden ontruimd. Honderden personen, die in de stormnacht feesten hadden bijgewoond zijn in het centrum door een gordel van water ingesloten. Zy lopen echter geen gevaar. Ook het natuur reservaat van het Zwin is overstroomd, wat de dood van vele zeldzame vogels en planten tot gevolg zal hebben. Uit de pro vincie Luxemburg wordt zware sneeuw storm gemeld. Op sommige plaatsen zou daar twee meter sneeuw zijn gevallen. De meeste plaatsen zijn hier totaal geïsoleerd. Gendarmen werden per legercamions naar de geteisterde gebieden vervoerd. kilometer tussen Theems cn Humbcr. To renhoge golven sloegen tegen de huizen van vissersdorpen cn kuststadjes, en ook daar zaten de bewoners, door het water verrast, in pyama'S of in der haast aange- r schoten, vaak zeer onvoldoende kleding op werd indirect aangegeven door de radio- j d® daken, in de bomen, op de zolders, te uitzending van Zondagmiddag 1 uur toen J w Achten op de komst van hun redders, die dp minister va» defensie aan de met j!l1 vele gevallen tc laat kwamen. Met het verlof zijnde soldaten uit «lp garnizoenen uur siJjgt het aantal geregistreerde dode- der meest geteisterde provincies Antwer- j UJke ongevallen. De laatste officiële cijfers pen en dn beide Vlaanderen,s opdracht spreken van 121 doden, maar officieus gaf om naar hun garnizoenen terug te I werd door sommige persbureaus reeds een keren om voor redding en andere werk- aantal van 171 genoemd, zaamheden te worden ingezet. In de Het water heeft bepaalde gebieden let- Sclieldestad werd door <1© burgemeesterterlijk overvallen. Binnen enkele mi- ook liet personeel N an de stadsdienst op- j nule.n steeg het peil met meters te- gevorderd. Het oude stadsdeel was tenge- i gelijk. Behoorlijk tijd om zijn woning te volg© van <1© stijging van de Schelde in i verlaten had men in vele gevallen niet. oen minimum van tyd overstroomd. Uit 1 In allerijl werden ook hier hulpdiensten de loodsen langs de rivier werden door georganiseerd, het leger, het Rode Kruis het woeste water de meest verschillen- en duizenden vrijwilligers ingeschakeld. Noodgebied tussen Theems en Huinber Ook Engeland heeft rijkelijk zjjn aan- scoopgangers gered, die daar zojuist, be deel gehad in „de zwaarste storm sinds hagelijk in een warme zaal. hadden ge- mensenheugenis". Dood en verwoestingnoten van de film „Orkaaneiland", heersten over een kuststrook van 250 Koningin Elizabeth en de hertog van Edinburgh brachten gisteren een bezoek aan de geteisterde gebieden in de omge ving van Hustanton, om zich van de om vang van de ramp op de hoogte te stellen en van hun medeleven met de slachtoffers te doen blijken. Inmiddels gaat het reddings- en herstel werk onvermoeid verder. Nog steeds wordt er met man en macht gewerkt aan het herstel van de doorgebroken dijken, waarvoor de civiele autoriteiten aan het leger met spoed 4 millioen zakken hebben gevraagd. de producten in de straten meegespoeld. Zelfs een paar roeiboten zag men in ecu der straten dobberen. Ontelbare kelders liepen onder. In verschillende electrische stations werd de stroom afgesneden. Een groot deel van de Zondag is de bevolking van Antwerpen zonder electrlciteit, gas en water geweest. Het trampersoneel in deze stad, dat sedert een paar dagen in algemene staking was, heeft Zondag spontaan het werk hervat. Op het stadhuis vergaderen onafgebro- In Zandvoort grotere drukte dan 's zomers Zaterdagavond half negen voer dc reddingboot Prins Hendrik in een vliegende storm de haven van Den Helder uit. Eer waren berichten binnen gekomen, dat enkele vissersschepen iti nood verkeerden. De windkracht was toen 8 a 9 met uitschieters tot 12 a 13. Maar in de nacht van Zaterdag op Zondag nam deze nog toe tot een kracht die niet meer in de schaal van Beaufort is uit te drukken. Zondagmiddag om 3 uur keerde de Prins Hen drik op zijn basis terug. Achttien uur zijn de stoere mannen aan boord gebleven om te trachten hulp te hieden waar deze nodig was. breuk, maar door de zware regens, die de storm vergezelden. De Hondsbossche zeewering, heeft het geweld doorstaan, al was hier bjj Petten, een dode te betreuren, een dlik-arbeider die men dood bjj de djjk aantrof. Daar lag het schip naast vlotten, die op de wal waren geworpen, nadat de kettingen waarmede zy vastgebonden waren, als lucifershoutjes waren afge knapt. Een valreep van een van de schepen van de koninklijke Marine was door de storm opgetild en een eind ver der necrgesniakl. Boeien lagen honder den meters ver weg op de kade gesme ten. Een olietankboot sloeg Zondagmor gen los en ondanks alle pogingen om het schip te behouden zonk het in de haven. De telefoonverbinding tussen de marine schepen en de wal was gestoord en zo kan men doorgaan met een trieste op somming. Het spreekt vanzelf De marina was waakzaam en »le jon gens die op verlof waren zag men overal zich spoeden om hun bases Zo snel mo gelijk te bereiken, in afwachting waar zij naar toe gedirigeerd zouden worden. In de treinen zag men meer militairen dan burgers. Op de wegen zag men mi litairen en matrozen staan om een lift te krijgen. Wy pikten een paar matrozen op by Alkmaar. Op onze vraag of zy het niet vervelend vonden het verlof te moe ten onderbreken antwoordden zy spon taan: „Neen, het spreekt toch vanzelf". By St. Maartenszee zjjn de duinen op twee plaatsen door het. zeewater door broken. Gevaar voor het achterland is hier niet aanwezig. In Alkmaar was men Zondagmiddag nog druk doende om de vele bomen, die waren omgewaaid van de weg te venvjj- deren. In Zaandam was weinig schade Laag water In tegenstelling tot de havens aan de Westkust van Noord-Holland bood de haven van Volendam een volkomen ander beeld. Hier geen hoge water stand maar laag water wegens de Noordwesterstorm. Het. water in de haven is weggewaaid en de schepen liggen bjjna op het droge. Ze onder vinden hiervan echter geen nadeel om dat zji een platte bodem hebben en dus niet door een laagwaterstand scheel' komen te vallen. De IJsselmeerkusl heeft gisteren geen bezoek getrokken cn ofschoon Marken nog wel te berei ken was trok het toeristeneiland geen bezoekers. De schade in Volendam bleef beperkt tot veel afgewaaide dak pannen. In IJmuiden bleef geen strandhuis of consumptietent op het strand gespaard. Successievelijk zjjn alle opstallen met de grond geljjk gemaakt en als een ordeloze hoop hout in het pad naar de pier te rechtgekomen. De schade loopt in de tienduizenden. In de havens is een grote ravage aan richt door dc gemeerde vissersschepen. Vel© loggers zjjn losgeslagen en voor de wind afgedreven. Daarbij werden ette lijk© schepen min of meer beschadigd en Drukte in Zandvoort Zandvoort beleefde een dag zo druk ak ook des zomers slechts zelden voor komt. Duizenden auto's kropen in lange files achter elkaar voort over de brede en dank zjj de hoge ligging onbeschadigd gebleven boulevard. De restaurants de den goede zaken, hetgeen voor de meeste eigenaars een pleister op dp wonde be tekende, omdat hun gebouwen bijna zon der uitzondering schad© luidden geleden. Dp duinreep is hier langs de hele kust grotendeels weggeslagen. Het strand lag bezaaid met tegels over een afstand van vele kilometers. Alle straiulafgangen zjjn verdwenen, terwijl van het prachtige lang© wandelpad, tussen boulevard en strand door de duinen gelegd, niets is overgebleven. De reddingspost van de Zandvoortse reddingsbrigade is naar be neden gestort en vernield. Het bij de boulevard in het duin ge bouwde zwembassin naast restaurant Riclie is geheel door liet kolkende water opgeslokt (schad© 30.000). Het restau rant zelf werd evenals de meeste restau rants en vele huizen beschadigd, In Amsterdam Men kan zonder overdrijving beweren, dat de hoofdstedelijke brandweer van Zaterdagavond af tot Zondagmorgen on afgebroken in de weer is geweest. Er zijn nimmer zoveel bomen omgewaaid als dit weekend, Talloze daken, o.a. in Oost, moesten het ontgelden. In de zie kenhuizen was het een komen en gaan van mensen, die tengevolge van de storm of vallende bomen gewond waren of die een oogblessure hadden opgelopen. De meeste gevallen waren niet van ernstige aard. D© IJpontveren evenals de pont bjj Velsen elders over het Noordzeekanaal functiónneerden goed. Verschillende tram verbindingen hadden echter stagnatie doordat de bovenleidingen door omgeval len bomen beschadigd waren. Reeds in d© morgenuren van Zondag was deze schade hersteld. In de haven sloegen enig© schepen los. o.a. het Griekse schip „Thetis" en een drijvende kraan die in het Joh. v. Hasseltkanaal lag. De pastoor van de St. Augustinuskerk riep Zondagavond de parochianen samen om een hulpactie te beginnen ten bate van de getroffen gebieden. Even later aangericht. De typische houten huizen I een grote Poolse treiler do „Korab 2" in Zaan'sgroen hadden de wind uitstekend getrotseerd. Tussen Zaandam en Amster dam liepen de polders al flink onder water, niet tengevolge van een djjk- verkeerde op een goed moment in zin kende toestand, doordat het schip dreig de te kantelen. Toen het water zakte kwam de treiler echter weer recht, Achter het „waterfront" werden „hoofd kwartieren" ingericht, o.m. te Louth. dat er uitzag als een stad in oorlogstijd, waar van alle kanten de evacué's naar toe stroomden en ondergebracht werden in het stadhuis, in scholen en kerken. Bij Mablethorpe werd over een afstand van niet minder dan vijftig kilometer de zeewering doorbroken en het water stroomde hier ruim acht kilometer 't land binnen. Wat er van de bewoners van de vele kleine landhuisjes aan dit kustgebied gebeurd is, kan men nog niet vaststellen. Het water staat hier op sommige plaatsen meer dan zes meter hoog en er valt in deze gebieden eenvoudig geen huis meer te zien. In Kings Lynn, aan de Wash, zijn hon derden gezinnen dakloos. Vele dorpen in de omtrek staan blank. Te Clacton on Sea zijn ongeveer duizend mensen op een soort van eiland door het water ingeslo ten en wachten op redding. Zo kan men voortgaan met het opsommen van gruwe lijkheden dat redders, om nog levenden te redden, de lijken moesten laten drij ven, dat talloze huizen als kaartenhuizen ineengestort zijn, dat vestingwerken nog uit de „invastie-tijd" door het watergeweld gewoon tot ruïnes werden gemaakt, dat het lot van de bewoners van het Theems-mond-eiland Founness onbe kend is, en dat de Londense artisten-wijk onder water staat. Maar ook hier ontbreekt niet de keer zijde van schitterend geslaagde reddin gen. zoals die van vijfhonderd bewoners van Whitestable door een groep vissers, of van veertig kinderen te Lowestoft, die uit een kerk konden worden gehaald. En zelfs de komische noot ontbreekt niet. Zo werden in Mablethorpe vele bio- De traditie won Britten houden hun Zondagswetten De poging om de oude wetten op de Zondagsheiliging in Groot-Brittannië af te schaffen (waarover onze Londense cor respondent uitvoerig schreef) heeft Vrij dag in het Britse Lagerhuis schipbreuk geleden Met grote meerderheid 281 tegen 57 stemmen werd een motie van een aantal leden om de wetten te moder niseren verworpen. Ook een poging om de Britten op Zondag wat meer „vrijheid" te geven mislukte. Met 172 tegen 164 stemmen verwierp het Lagerhuis een voorstel om een zg. koninklijke commissie in te stellen, die wijzigingen in de Zon dagswetten had moeten aanbevelen. Deze wetten, waarvan sommige nog uit 1625 dateren, verbieden vele soorten van vermaak op Zondag, waaronder beroeps voetbal en cricket en in het algemeen schouwburgvoorstellingen. Het labourlid Parker had getracht hicr- in verandering tc brengen. Hij wilde het werd hekend gemaakt, dat liet zelfde was spelen van wedstrijden en de beoefening gedaan door d© Vereniging Katholiek van alle sporten, die op weekdagen zijn geoorloofd, ook op Zondag toegestaan krijgen. Voorts wilde hij schouwburgen Amsterdam, voorlopig alleen maar fi nanciële hulp. Geldeijke offers kunnen worden gestort op gironummer van het dekenaat 112352 of worden afgegeven aan de pastorie van het Bagjjnhof, op" Zondag dezelfde op*-"1 ïgstijden toe staan als bioscopen en cl arets e.d. vol gens de wet van 1932 genieien. Rond het proces-Oradour Frankrijk vraagt uit levering van Lammerding Van Franse officiëële zijde is Vrijdag te Parijs medegedeeld, dat de Franse rege ring de Britse autoriteiten in West-Duits land opnieuw heeft verzocht ex-generaal Bernhard Lammerding. de voormalige be velhebber van dc Duitse S.S.-divisie „Das Reich", uit te leveren. Lammerding werkt thans als ingenieur te Diisseldorf. De Franse minister van landsverdedi ging Pleven, die dit mededeelde, voegde hieraan toe. dat de Britse autoriteiten vo rige uitleverings-verzoeken van de hand hebben gewezen. Hij bracht in herinnering dat Lammerding aan de verdedigers van de beklaagden in het te Bordeaux ge voerde proces-Oradour een brief heeft ge schreven. waarin hij het voor de thans te recht staanden opnam, aanvoerend, dat hij zelf indertijd reeds een onderzoek naar dc massamoord te Oradour gelastte, met het oogmerk enkele hiervoor verantwoor delijke bevel voerende officieren voor de krijgsraad te dagen (de hoogste in rang zijnde van de beklaagden van het proces te Oradour is sergeant-majoor). Minister Pleven zeide. dat Lammerding z.i. moet worden berecht op grond van de Franse wet betreffende de gemeenschap pelijke schuld van oorlogsmisdadigers, wanneer zij hebben gehandeld als leden van organisaties, die in het proces te Neu renberg in haar geheel verantwoordelijk zijn gesteld voor bedreven oorlogsmisda den. Pleven zeide voorts, dat Frankrijk, in verband met het uitmoorden van Oradour, aan zijn oorlogs-bondgenoten 51 verzoe ken om uitlevering van verdachten heeft gericht. Hiervan hebben de Engelsen er vijf Ingewilligd, de Amerikanen één en de Russen geen. Ex-S.S.-generaal Lammerding wordt niet rechtstreeks verantwoordelijk gesteld voor de massamoord te Oradour. Zijn naam is als zodanig ook niet in het proces te Bordeaux genoemd. Men meent over het algemeen, dat de S.S.-kapitein Otto Kuhn de hoofdschuldige is. INTERN. VERVOERS- CONFERENTIE Zaterdag is de Internationale Vervoers- conferentie geNindigd, waaraan werd deel genomen docr de ministers van vervoer van Oostenrijk, België. Luxemburg, Ne derland. Zwitserland, West-Duitsland en Frankrijk. De ministers besloten de reeds tussen Frankrijk en West-Duitsland be staande „Pool" van spoorweuwa gons uit te breiden tot acht landen. Binnen niet al te lange tijd zou hot aantal wagons van de pool tot 200.000 kunnen aangroeien. Er werden 19 internationale wegrovtes vastgesteld. Binnenkort zal op een te hou den internationale wegenconferentie de fi nanciering van de voorgenomen werken worden bestudeerd.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4