Helse zee zelfs binnen de Waterweg
De stormschade langs de zeekant
Tientallen j
schep
en in
nood
De kustvaarder Elisabeth strandde
bi] Terhevde
TWEEDE BLAD - PAGINA 2
ROTTERDAMSCH NIEUWSBLAD
MAANDAG 2 FEBRUARI 1953
Hoekse reddingboot verrichtte drie
reddingen op de rivier
RAVAGE ROND DE BERGHAVEN
(Van onze speciale verslaggever)
„Ik heb met stormweer buitengaats wel eens een minder ruwe zee gehad bij een
redding dan vannacht op de Waterweg, verklaarde schipper Willem van Seters
van de Hoekse reddingboot President J, Leis, die in storm en duisternis twee
reddingen verrichtte en een derde nog even meenam toen het mensen van Dirk
zwager wat te benauwd en gevaarlijk werd in de observatiepost bij de Berghaven.
Zij werden met een ladder en lijnen uit hun benarde positie verlost. Twee wacht
mannen haalden de Hoekse redders van een baggermolen bij Poortershaven en
zeventien man van de sleepboot Schelde, die van zijn ankers sloeg en naar een
strekdam werd geranseld, waar de boot strandde. En de orkaan die het rivier
water huizenhoog opjoeg, richtte rond de Berghaven een geweldige ravage aan,
sloeg kaden en steigers weg en groef een groot gat in de Stationsweg.
minder dan vijf gaten. Men zou nog Zondag
trachten dc zandzuiger naar Rotterdam te
slepen. De betonsteiger werd vrijwel geheel
vernield.
De Schelde in nood
Nauwelijks was de reddingboot met de
twee wachtslieden ln Hoek van Holland
aangekomen of via de radio kwam van
de sleepboot Schelde het verzoek om snel
te hulp te komen. De sleepboot lag in de
Waterweg voor twee ankers, die echter
onder de druk van orkaan en zee begonnen
te krabben. Stuurloos werd de boot de rivier
opgedreven en hij liep vast op een strek
dam a«n de Zutdwal enkele honderden
meters stroomopwaarts van Hoek van Hol
land Daar de Schelde een kielschlp is,
vreesde men dat hij zou omslaan Om kwart
over 12 voer de President J. Leis weer uit
Voor de orkaan uit bereikte de reddingboot
spoédig de in nood verkerende sleepboot.
Het begon Zaterdagavond
Het begon Zaterdagavond om 8 uur reeds
te spannen in de Hoek. De razende Wester
storm joeg het water in lange kruivende
golven de Waterweg binnen en zelfs ln de
Berghaven stond een zee, zoals men nooit
had gezien en nog minder had verwacht. De
schepen in de haven lagen te rijden langs de
steigers en de reddingboot dreigde zelfs van
zijn trossen te slaan. Schipper Van Seters
alarmeerde toen zijn bemanning, die zich
aan boord begaf, voorbereid op alle gebeur
tenissen.
Telkens moesten nieuwe trossen voor
komen dat de boot lossloeg en men besloot
aan boord te blijven en de motoren draaiend
te houden Om halfelf kwam het bericht
binnen, dat een voor anker liggende bagger
molen op de Waterweg bij Poortershaven
noodseinen gaf. Aan boord bevonden zich
twee wachtslieden. wie het te bar werd. On
middellijk voer de President J. Leis uit, nu
eens niet naar zee. maar dc rivier op in de
richting Maassluis. Bij de molen gekomen
schreeuwden de opvarenden dat zij van
boord wilden en met veel moeite wist schip
per Van Seters de boot langszij van dc mo
len »e brenen. waarbij hij moest oppassen,
dat hij niet onder de uitstekende zuigpijpen
verdaagde Veel hulp ondervond hij van een
automobilist, die op de dijk stond en de
grote lichten van zijn wagen op de molen
richtte. Maar toch kwam de achtermast,
waaraan de radio-antenne is bevestigd, met
een der pijpen in aanraking waardoor hij
afbrak.
De reddingboot kreeg beide mannen aan
boord en keerde terug naar Hoek van Hol
land. Om middernacht was de President J.
Leis weer thuis echter niet voor lang.
Vernielingen
De orkaan had inmiddels een vernielende
uitwerking gehad op de omgeving van de
Berghaven. De steiger langs de kade waar
over het wegje naar het Loodsgebouw loopt,
moest het ontgelden. Het woedende water,
dat zo fel was als branding, liep de Berg
haven binnen, brak de steigers langs de
lange en de korte zijde af en overstroomde
de grintweg, die naar het Loodsgebouw
loopt Tegen hoogwater stond in de vroege
Zondagmorgen het water tegen de stoep
van de woning van de loodscommissaris aan.
Erger was de korte zijde van de Berghaven
langs de Stationsweg er aan toe. Daar sloe
gen geweldige zeeen tegen de hoge walkant
aan en groeven rond een daar staande bun
ker een gat. waardoor een gedeelte van de
straatweg tegenover de woningen^ van de
bemanning van de reddingboot verzakte.
Maar ook langs de Waterweg bij het station
richtte de orkaan grote schade aan. De Har-
wichst.eiggr kreeg het zwaar te verduren. De
nachtboot naar Harwich was niet vertrok
ken en ook het Engelse troepenschip was
blijven liggen, terwijl als derde de Zee
landboot Prinses Beatrix voor de kade lag.
Deze raakte ln de loop van de nacht los van
de trossen en dreef de rivier op. De boot
ging voor anker en de sleepboot Blanken
burg trachtte verbinding te krijgen om de
mailboot weer op zijn plaats te brengen. In
de uiterst ruwe zee, welke in dit gedeelte
van de Waterweg stond, was het een moei
lijk werd. dat tenslotte werd opgegeven, na
dat niet minder dan 22 maal de tros was ge
broken.
Hard had ook de zuiger Ahoy het te ver
duren Het logge vaartuig werd telkens
door de orkaanvlagen tegen de betonsteiger.
waarlangs het gemeerd lag, gedrukt en er
ontstonden in de huid boven water niet
Laag
water in Buiten IJ
te Amsterdam I
Zaterdagavond om kwart Qver elf is
b(? de Oranjesluizen, de toegangspoort g
van het IJsselmeer tot Amsterdam, de 5
laagste waterstand sinds mensen-
heugenis geregistreerd, namelijk 2.96 5
meter beneden N A P Grote stukken j
van het Bu\ten-lJ lagen droog en van
het binnenkomen van schepen was J
geen sprake. g
In de loop van de nacht steeg het
water en tegen zeven uur Zondag- j
morgen was de toestand normaal.
Hulpactie van
Zeelandia
Reeds Zondagmiddag deelde de voor
zitter van de Zeeuwse Vereniging Zee
landia, de heer H. J. Ph. Nelissen mede.
dat er te Rotterdam een hulpcomité is
gevormd om zwaar getroffen bewoners
van Zeeland te helpen. Evenals indertijd
met de actie Scheldemond wordt ook
thans de hulp aan de Zeeuwen te Rot
terdam opgezet.
Het voorlopige hulpcomité is als volgt
samengesteld: H. J. Ph, Nelisse. Pleinweg
116. tel. 75925, C. M. G. Willemse, J. C.
van der Linde en P. C. v. d, Heuvel sr. en
jr, tel. 25977.
Het overnemen geschiedde snel maar was
had de grootste moeite tegen storm en zee
lang met gemakkelijk en de reddingboot
in de Berghaven weer te bereiken. Een
dergelijke hoge zeegang is bij mensen
heugenis nog nooit in de Waterweg waar
genomen.
Derde redding
De laatste redding in de nacht van Zater
dag en Zondag verrichtte de bemanning
van de President J. Leis om 2 uur toen het
woedende water een gedeelte van de kade
tussen de Berghaven en de Harwichsteiger
wegspoelde en de verbinding van de ob
servatiepost van Dirkzwager, een houten
huisje dat op stalen palen in de Waterweg
staat, verbrak. Er bevonden zich op dat
moment vier personen in het huisje. De
twee machinisten bleven in de reddingboot
achter maar schipper Van Seters, stuurman
Troost en de matrozen gingen met een lad
der en lijnen naar de bedreigde plaats. Met
een lijn om zijn middel gebonden wist de
schipper over de ladder de verbindings-
brug te bereiken. Een voor een werden de
opgeslotenen, met de lijn omgebonden, over
de ladder naar de veilige wal gehaald. Van
morgen hebben de beambten van Dirkzwa
ger hun post weer betrokken. Hoewel het
huisje 's nachts op de palen stond te slinge
ren. heeft het stand gehouden.
Zondagmiddag heeft de reddingboot de
bemanning van de Schelde weer aan boord
Robrecht. Het gelukte de Argus en de Blan
kenburg in de loop van de avond de Schelde
vlot te slepen. Het schip is naar Vlaardingen
gesleept.
Reddingboten konden niet
tegen de orkaan op
Het geweld van de orkaan heeft twee
reddingboten Zaterdagnacht genoopt de
meerderheid van de losgebarsten elemen
ten te erkennen. Een kustvaarder meldde
Zaterdagavond dat het Finse s.s. Bcre 6
voor de kust van Schouwen was gestrand.
De plaats was niet volledig bekend. Twee
reddingboten kozen zee: de Maria Carolina
Bbankenheym van Vere. schipper Jan Min-
neboo en de Koningin Wilhelmina van Stel
lendam. schipper Willem de Jager, ln de
loop van de avond keerde de boot uit Vere
terug, omdat de machinist in de machine
kamer bewusteloos was geworden. De
Koningin Wilhelmina kon, ondanks haar
krachtige motoren, niet tegen het geweld
van de uiterst zware zeeën opkomep. De
boot moest het Brouwershavense Gat in
lopen en ging bij Ouddorp voor anker in af
wachting van het afnemen van de orkaan,
om dan de reis voort te zetten. Zover is het
niet gekomen, 's Nachts om 1 uur werd ge
meld dat de Bore 6 op eigen kracht was
vlotgekomen en begeleid door een sleep
boot in zee stak.
Wonderbaarlijke binnenkomst van
strandend schip
Nadat reddingboot bemanning had overgenomen
(Van onze speciale verslaggever)
Bij alle sombere berichten over watersnood en scheepsrampen kon gisteravond
omstreeks halfzes een zeer verheugend bericht worden gevoegd. Het in stran
dingsgevaar en ondergang verkerende Deense motorschip Annam gaf vlak voor
de dreigende stranding op het Noorderhoofd van Hoek van Holland zijn beman
ning aan de reddingboot Pres. J. Leis over. Toen dit was geschied, werd het schip
door een grondzee gegrepen en in de mond van de Waterweg gedrongen. De
gezagvoerder, die nog op de brug was met zijn officieren, terwijl de machinisten
in de machinekamer waren, zag zijn kans en commandeerde „Volle kracht voor
uit". En de verbaasde ogen van honderden toeschouwers zagen het ten dode
gewaande schip de Waterweg binnenstomen, voorafgegaan door de reddingboot,
die de geredde opvarenden aan boord had.
dijken en gebouwen
rpE SCHBVENINGEN glond het zeewater
-* zeven meter hooz voor «le kust. Dui
zenden liteu harins. die voor export ge
reed lagen op de kaden langs de Binnen
haven, werden door het water wegge
spoeld. "Van de in de liaven liggende sche
pen werd sleihl* één schip aan dc boeg
beschadigd. Het opgezweepte zeewater be
reikte zelfs de Koppelstokstraat. Kelders
van woningen aan de dr Lelykade liepen
onder. Ook de oude kerk aan de Keizer
straat stond blank. Vele loggers z(jn des
nachts buitengaats gebleven. Voor zover
bekend liepen z(| geen averij op.
Het Zuidelijke deel van de Boulevard is
Zondagochtend door de politie voor alle
verkeer gesloten.
Het hoge water is via de riolering in de
kelders van het Radio-station Schcvenin-
gen. dat onder-hoge druk werkte, binnen
gestroomd. Aangezien de kabels voor het
ontvangstation daar liggen, werd de toe
stand precair. Met hulp van dc brandweer
en andere hulpdiensten heeft men de kel
ders kunnen droog maken. Het radio-
zend- en ontvangverkeer heeft geen merk
bare schade ondervonden.
De beschoeiing langs het Verversingska
naal huiten dc sluizen heeft zwaar gele
den. Het dijkllchaam Is over een afstand
van zestig meter weggeslagen.
Zondagmiddag kwamen duizenden k(jk-
lustigen het vernielingswerk bekijken.
Nader wordt gemeld, dat er 4000 tonnen
haring in de Scheveningse Binnenhaven zijn
gespoeld. Het wegdek van de boulevard te
Schevenlngen is over duizend meter weg
geslagen. De toegangst rappen naar het
strand in de Oost- en Westduinen zijn ver-
Vergeefse roep om hulp
De orkaan heeft tientallen schepen, grote
en kleine, op de Noordzee ln nood gebracht
In de loop van de nacht van Zaterdag op
Zondag kwamen hun telegrammen met
verzoek om hulp binnen. Er kon maar wei
nig hulp worden geboden.
De kotter Ouddorp 13 strandde Zaterdag
avond tussen Zandvoort en Noordwijk. La
ter in de avond ging de bemanning van
boord.
De Poolse trawler Korab 2 bevond zich
Zondagmorgen in zinkende toestand in de
haven van IJmuiden.
Het Deense s.s. Anne Torm gaf Zondag
morgen noodseinen op 120 mijl van IJmui
den.
Het Deense m.R. Knud wordt vermist.
Zaterdagmorgen het laatst gezien bij Hartle
pool.
Het Engelse schip Relby, 60 mijl West
van Terschelling, gaf Zondagmorgen nood
seinen. Schuivende lading.
Het Russische s.s. Enisei bevond zich
Zondagmorgen op 30 mijl van Den Helder
in nood.
Het Duitse m.s. Julius Rugers is bij
Noordwijk gestrand. Alles wel aan boord.
Het Zweedse s.s. Vorgo liep Zondag bij
Texel aan de grond.
Het Belgische s.s. Luxemburg is bij
Vlissingen aan de grond gelopen. De sleep
boot Maas is uitgevaren.
Het Indische s.s. Jalakitu bevond zich
Zondagmorgen op 80 mijl ten Westen van
Terschelling tn nood. Defecte stuurinrich
ting.
Engelse lichtschip Spurn is van zijn lig
plaats afgedreven.
De Nederlandse kustvaarder Franka II
raakte Zondagmorgen bij Terschelling in
nood. Het schip was. Zondagmiddag buiten
gevaar. In Delfzijl aangekomen.
Het Zweedse s.s. Selene drijft ituurlooi
rond bij Huil.
Het Engelse s.s. Scabrook bevindt zich
op 30 mijl van Hoek van Holland en maakt
water. F.r is geen direct gevaar.
Het Duitse s.s. Harol Ottens, dwars van
Hoek van Holland drijft naar het Zuiden
at en vraagt sleepboothulp.
De sleepboot Gulosenfjord heeft bij Den
Helder zijn sleep, een Duitse lichter met 6
man aan boord, verloren. De reddingboot
Prins Hendrik heeft vergeefs naar de ver
miste lichter gezocht.
Een Britse treiler bij de Hebriden, met
15 man aan boord, wordt vermist.
Het Britse s.s. Bestwood kreeg Zondag
ochtend op de Noordzee zware slagzij en
vroeg assistentie.
Het Britse s.s. Tyne Castle bevond zich
Zaterdag in moeilijkheden op de Engelse
oostkust.
De Panamese tanker Barbara bevond
zich Zondagmorgen op 17 mijl ten Westen
van Hoek van Holland met een lek in de
pompkamer en tank 7,
Het lichtschip Gocree is Zondag enkele
mijlen afgedreven. Er Is grote schade aan
boord. De stuurhut is ingedrukt.
Het Duitse s.s. Industrie bevond zich Zon
dagmiddag op 10 mijl van Hoek van Holland
in nood.
Het Rotterdamse tankschip Tiba drijft
in de nacht van Zaterdag op Zondag met een
gebroken roerquadrant ten Westen van
Breskens.
Vier binnenvaartuigen zijn in de Ketel-
mond van hun ankers geslagen en op de
pieren van de Ketelmond gelopen.
Het Franse s.s. Carthage drijft op 3 mijl
van Noordwijk stuurloos rond. Reddingboot
Neeltje Jaeoba is van IJmuiden uitgevaren.
Het Britse s.s. Clan Maauarrie dat bij de
Hebriden is gestrand, is verloren. Beman
ning is met wippertoestel van boord gehaald
Het Franse s.s. Capitaine Paret dat bij
Vlissingen voor anker ligt, heeft Zondag
avond een anker verspeeld. Het vraagt om
eleepboothulp.
nield. Er werden 35 zware bomen ln Den
Haag en Seheveningen door de orkaan ge
veld.
De duinen onder 's Gravenzande
het hard te verdyren. Zondagmiddag
vreesd» men doorbraak. Er werd hard
gewerkt het gevaar te keren.
Ka(w(jk en Noordwijk kregen ook hun
portie. Het hotel-restaurant Brittenburg
Katwijk aan Zee werd door de zee weg
gespoeld. Een politiepost aan de boulevard
werd vernield
Te Noordwijk werd bijna de gehele bou
levard weggeslagen. De riolering kwam
bloot te liggen. Het Oranjebad is totaal
■erdwenen. De schade als gevolg van het
onderlopen van de kelders ln verscheidene
hotels is aanzienlijk.
Te IJmuiden werd voor tienduizenden
guldens schade aangericht. De orkaan heeft
daar alle houten gebouwtjes aan het strand
weggevaagd. De strandpachters zijn laag
verzekerd.
Onder de gemeerde visserschepen in de
haven is een grote ravage aangericht. Vele
loggers werden losgeslagen en beschadigd
De Poolse treiler Korab II verkeerde een
ogenblik in z.inkende toestand. Het vaar
tuig kon evenwel toen het water zakte,
naar een ondiepe plaats worden gesleept.
Geen persoonlijke ongelukken.
Bij Zandvoort is de duinreep voor een
groot deel verdwenen. Alle slrandafgan-
gen zijn weggeslagen. Het Ritzbad is ge
heel vernield, zomede de reddlngspost van
de Zandvoorlse Reddingsbrigade. De scha
de loopt in de tienduizenden.
Bij Petten sloegen grote golven over de
Hondsbosse zeewering het dorp in. De dijk
hield het evenwel goed uit, maar de be
woners van de achtergelegen boerderijen
doorstonden angstige ogenblikken geduren
de de nacht. Ook viel de electriciteitsvoor-
zlening Zaterdagavond uit.
De 51-jarige uitvoerder F. de Waard uit
Petten, die voor een Alkmaarse aannemer
werkzaam is b(j het onderhoud van de zee
wering, is zich Zaterdagavond van dc toe
stand op de hoogte gaan stellen.
Zondagmorgen heeft men zijn Hfk aan
getroffen in de duinen benoorden Petten.
Omtrent de doodsoorzaak stond niets vast.
Bij Kamperduin werd het paviljoen Min-
kema een prooi van de orkaan. De inven
taris heeft men bijtijds kunnen bergen. De
duinen werden zwaar beschadigd.
Zó hevig was de kracht van de orkaan,
dat stukken rails van een werkspoortje op
de zeewering over een afctand van drie
honderd meter werden losgescheurd en tien
duinen terecht
Springvloed en orkaan teisterden
vele plaatsen langs de kust
Grote schade aan
taLlen meters achter
kwamen.
Bij Den Helder ten Zuiden van het
vliegveld De Kooy Is het zeewater op twee
plaatsen over de Balgdijk geslagen. Repa-
ratiewerk is in volle gang. Dc dijk is aan
de achterzijde beschadigd Bij de werken
aan de nieuwe Rijkszeehaven is één van de
pas aangelegde dijken doorgebroken. Dit
heeft de uitvoering van het werk geschaad.
n blok woningen in Den Helder ï.s
het weggeslagen- -Qje-fiCYcl van een hm.
in d^visstraat is ingestort.-üe steenhou
wer Wouw werd bij het bergen van zijn
vletten zeer ernstig gewond. Het wacht
lokaal van de Teso stond Zondagmorgen op
instorten.
De Waddeneilanden
De Waddeneilanden hadden het zwaar te
verduren. In het noordelijke deel van Texel
is de Eendrachtspolder onder water gelo
pen. Een autobus met mannen, die op wru
waren om gevaarlijke plaatsen met zakken
zand te beschermen, reed onderweg in een
sloot. Daarbij is een der mannen levensge
vaarlijk gewond. In de polder is een persoon
om het leven gekomen, nog enige personen
«orden vermist. De burgemeester yan Den
Durgh overwoog t«'ee polders te ontruimen,
omdat de toestand Zondag kritiek begon te
worden. De zee is nog rumoerig. Zes hon
derd man 7-ijn voortdurend in actie om de
bedreigde punten te beveiligen. Aan de
Marine in Den Helder is om hulp verzocht.
Aan het strand van de Koog zijn enkele
bunkers uit de oorlogstijd uit de duinen ge
spoeld. Het strandpaviljoen werd wegge
slagen Op vele plaatsen werd de bevolking
gealarmeerd met behulp ven brandweer
sirenes. Het strandpaviljoen werd wegge-
geslagen.
Te Nes op Ameland is holel Steirvoorde
ln zee gestort. De bewoners hebben niets
van de inboedel kunnen redden. Geen per
soonlijke ongelukken.
De dijken van Terschelling hielden
stand. Er werd de ganse nacht dijkwacht
geiopen. Het telefoonverkeer was enigs
zins gestoord. In de kamers van de wonin
gen aan de havenkont van West-Terschel
ling stond het zeewater een halve meter
hoog.
De kuststreken van Friesland en
Groningen hebben voorzover Zondag
middag viel na te gaan geen stormschade
van betekenis gekregen. Vele boerderijen
hebben evenwel geringe schade door de
orkaan gekregen, maar de dijken bleven
overal in tact.
Te Harlingen is het zuidwestelijke
deel van de stad ondergelopen. Het zee-
Dwars over «rak van
de Faustus
Zonder twijfel zei men dit gebeuren nog
jaren het wonder van Hoek van Holland
noemen. De Annam, een Deens motorschip
van 6726 brt. van de East Asiatic Company
Ltd te Kopenhagen, op weg met een lading
stukgoederen van Hamburg naar Antwer
pen, verkeerde reeds sinds de morgenuren
in nood. Hel schip kon in de uiterst ruwe
zee geen koers meer houden en werd naar
de monding van de Waterweg gedreven.
Toen stranding onvermijdelijk scheen, gaf
de gezagvoerder het noodsein en verzocht
hij om de reddingboot. De Pres. J. Leis'
hoofd. Het schip trachtte met allo macht
vrij te blijven van de kust, maar het kwam
steeds nader. Het lag dwars in de zee en
6loeg volle kracht achteruit teneinde vrtj
blijven van het gevaarlijk naderbij
komende Noorderhoofd.
In de uiterst woelige zee stuurde schip
per Willem van Seters zijn reddingboot
onder lij van de Annam. Van het dek af
sprongen telkens leden van de bemanning
"iet vangnet, waarna zij door de beman-
van de reddingboot naar het voor
onder werden geleld. Schipper Van Seters
vertelde ons later, dat deze redding moei
lijk was, veel moeilijker dan bij de Faustus.
Toen 21 mannen en 3 vrouwen zonder onge
lukken aan boord van de reddingboot wa
ren gekomen zei de kapitein van de Annam,
oat de boot kon terugkeren omdat hij en
zijn officieren aan boord wensten te blijvea
De reddingboot, die bij het langszij liggen
bij ac Annam zijn roer zwaar beschadig!
had, wist. moeilijk sturend, de mond va-,
de Waterweg te bereiken en naar de Berg
haven op te varen.
Kort daarop, toen iedereen dacht dat di
Annam op net Noorderhoofd zou verdagen
zag men het «chip plotseling in de zet
De Korsakoff op de Westfrankelandsedijk te Schiedam gestrand".
Lichters werden opgetild als holedopjes en
vlak bij de pakhuizen aan de Zalmhaven
„neerpezet".
Schepen op de wal
In het donker waren twee schepen te
onderscheiden, die uit de Zalmhaven op de
kade waren gedreven. Deze binnenvaar
tuigen lagen op de plaats, waar vroeger een
werf is geweest, bijna tegen de deuren van
pakhuizen aan. Struikelend over allerlei
brokstukken konden wij de schepen be
reiken. Het water uit de Zalmhaven drong
met grote kracht de pakhuizen binnen,
waarvan de kelders volliepen. Alsof dat
nog niet erg genoeg was vocht het water
zich een weg door reten van deuren en
overspoelde ook de begane grond. Eigenaren
van deze opslagplaatsen lieten hun perso
neel aanrukken om le redden wat er te red
den viel. F.r is gezwoegd om goederen naar
hoger gelegen verdiepingen le brengen,
maar die in de kelders konden niet worden
bereikt. Door het café op de hoek van de
Zalmhaven en de Scheepstimmermanslaan
dreven de flessen met gedistilleerd. Vaten
raakten los van schepen en dreven de stra
ten in de omgeving in. Auto's werden in de
Van Vollenhovenstraat opgenomen en tegen
gevels gesmakt. Sommige dobberden als
bootjes rond. maar andere zakten voor een
groot gedeelte weg in de onderspoelde straat
Zondagmorgen, toen het water enigszin*
was teruggelopen, bood de omgeving van
de Zalmhaven een aanblik als van een door
een cycloon geteisterde stad. Schots en
scheef lagen de auto's over de weg, bomen
waren ontworteld, palen tegen de straat
geworpen en her en der verspreid tolden
vaten rond. In de Parkiaan lagen planken,
die kennelijk van een houthandel afkom
stig waren.
Bij dit de grote burgerzin, die
de Rotterdammer aan de dag legt als de
nood aan de man is. Vrijwilligers van de
Brandweer maakten de wegen, die spiegel
glad waren door de olie. vrij van hout en
vaten en burgers assisteerden de overbe
laste politie-agenten. van wie velen reeds
24 our in dienst waren, bij de regeling
van het verkeer.
draaien en de Waterweg binnenkomen.
Laler bleek, dat een grondzee de Annam
juist langs het Noorderhoofd had gesleurd
en slaags in de Waterwegmonding had ge
bracht. De kapitein gaf toen „Volle kracht
vooruit" én het «chip voer de Waterweg
binnen, dwars over het wrak van de Faus
tus heen. Het is opgestoomd nsar Rotter
dam. terwijl de reddingboot de bemanning
m óe Berghaven te Hoex van Holland aan
wal zette.
De President J. Lel6 is zodanig beschadigd
dat de boot voor reparatie naar de werf
moe». De reddingboot van Breskens Presi
dent J. V. Wiersma, schipper J. Slis, Is naar
Hoek van Holland op weg om de Leis te ver
vangen.
Vier opvarenden sprongen werboord en werden gered
weter stond in sommige woningen een
halve meter hoog.
De Afsluitdijk heeft stand gehouden,
evenal de dijken van de Noor d-0 o s t-
polder. Het verkeer over eerstgenoemde
ondervond veel belemmering door over
slaande golven.
Het onderlopen van de Eendrachtspol
der op Texel heeft, zo wordt nader ge
meld, aan vier personen het leven gekost,
onder wie de 62-jarige smid J. IJka uit
De Waal. Zij maakten deel uit van de
reddingsexpeditie, die zich, gelijk reeds
is bericht, per autobus naar de dreigende
doorbraak had begeven. De passagiers
hadden het voertuig al verlaten toen zij
onverwachts door water achter zich wer
den ingesloten. De veehouder, J. van
Strien, die zich in zijn auto vlak achter
de ledige bus bevond, kon nog juist uit
zijn wagen springen, die evenals de auto
bus onmiddellijk werd weggespoeld. Hij
kon zich zwemmende in veiligheid bren
gen. Zijn boerderij Zeeburg is na de
overstroming ingestort. Ook de boerderij
„Fortuin" van de veehoudar Rutten wordt
verloren geacht.
Bij de Cocksdorp worden, in de buurt van
het nieuwe watergemaal, met betonnen
blokken de gevaarlijkste plaatsen versterkt
in de zeedijk van de Eierlandse polder
(N.W. Texel), de grootste van het eiland.
De vooruitzichten, die aanvankelijk somber
waren, werden Zondagmiddag niet al te
slecht genoemd. Zowel de kleine dijk lussen
de Eierlandse polder en de ondergelopen
Eendrachtspolder, als die tussen de in het
midden gelegen Noordpolder en de Een
drachtspolder, worden met medewerking
van tweehonderd man nog voortdurend ver
sterkt.
In het Zuiden is de toestand minder ern
stig geweest omdat fort De Schans, waar
enige malen een doorbraak heeft gedreigd,
aan de luwe kant van het eiland is gelegen.
Volgens de laatste niet bevestigde berichten
zou het gevaar daar zijn bedwongen.
De evacuatie naar De Koog vindt voort
durend voortgang. Bij deze plaat*, die zelf
veilig is, zijn stukken duinen door de gol
ven weggeslagen.
Zwaar heeft de kleine 175 ton metende
kustvaarder Elisabeth, In beheer bfl de
Rotterdamse rederij Vermaas, het te ver
deren gehad. En toen het niet meer tegen de
orkaan opkon, moest de 63-jarige gezag
voerder het schip naar de kust laten drijven,
rr wel voor zorgende, dat h(j op een zo
tmstig mogelijke plaats zon stranden. Hij
tsl geen keus. En hij navigeerde zjjn schip
:o gunstig, dat het hoog op het strand bij
Teiheyde liep en hij en zijn mannen het
lewn er ar brachten. Zaterdagavond om
10 lur konden zU uitgeput aan wal worden
tehald.
D. Elisabeth was met een voor Engeland
bestmde lading aardappelmeel van Gronin
gen linnendoor naar IJmuiden vertrokken.
Woesdag vertrok het schip van IJmuiden
naartee. Het kwam in zwaar stormweer
tveci en maakte geen voortgang. Zaterdag
werd e toestand zeer precair. De Elisabeth
werd ioor de Noordwesterstorm naar de
kust tdreven en zag geen kans verder ln
zee ttkomen. De Waterweg binnenlopen
was nt mogelijk. Toen besloot kapitein
Jonketzijn schip 7,0 goed mogelijk op de
kust teetlen. Hij stuurde de Elisabeth tui
sen twt Delflandse hoofden door naar het
strand ;r hoogte van Terheyde. De diep
geladen kustvaarder liep gunstig op het
strand. iaar was niet bereikbaar Tenslotte
zijn de pvarenden overboord gesprongen.
Zij kwaen in de branding. Leden van de
E.H.B.Oult Monster en Terheyde begaven
zich te tter en wisten de vier mannen aan
wal le hngen. Het waren de 63-jarige ka-
J°nR«r. de 25-jarige «stuurman
fo ï?i?ers' de 10"iar'ge kok-lichtmatroos
J. Bakki en de 19-jarige matroos-motor-
drijver I Huberts. Het was voor de licht
matroos ikker zijn eerste reis en stuurman
Helmers >ed een jaar geleden schipbreuk
met de toatros. Alle opvarenden waren
zeer verkumd en door de koude bevangen.
De kapitc raakte bewusteloos. Ook enkele
E.H.B.O.-i waren er minder goed aan toe.
Zij werdedoor doktoren uit Monster be
handeld, sn warme dranken en droge
kleding vzien en gemasseerd. Het ge
lukte ook kapitein weer tot bewustzijn te
brengen.