Helse zee zelfs binnen de Waterweg De stormschade langs de zeekant Tientallen j schep en in nood De kustvaarder Elisabeth strandde bi] Terhevde TWEEDE BLAD - PAGINA 2 ROTTERDAMSCH NIEUWSBLAD MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 Hoekse reddingboot verrichtte drie reddingen op de rivier RAVAGE ROND DE BERGHAVEN (Van onze speciale verslaggever) „Ik heb met stormweer buitengaats wel eens een minder ruwe zee gehad bij een redding dan vannacht op de Waterweg, verklaarde schipper Willem van Seters van de Hoekse reddingboot President J, Leis, die in storm en duisternis twee reddingen verrichtte en een derde nog even meenam toen het mensen van Dirk zwager wat te benauwd en gevaarlijk werd in de observatiepost bij de Berghaven. Zij werden met een ladder en lijnen uit hun benarde positie verlost. Twee wacht mannen haalden de Hoekse redders van een baggermolen bij Poortershaven en zeventien man van de sleepboot Schelde, die van zijn ankers sloeg en naar een strekdam werd geranseld, waar de boot strandde. En de orkaan die het rivier water huizenhoog opjoeg, richtte rond de Berghaven een geweldige ravage aan, sloeg kaden en steigers weg en groef een groot gat in de Stationsweg. minder dan vijf gaten. Men zou nog Zondag trachten dc zandzuiger naar Rotterdam te slepen. De betonsteiger werd vrijwel geheel vernield. De Schelde in nood Nauwelijks was de reddingboot met de twee wachtslieden ln Hoek van Holland aangekomen of via de radio kwam van de sleepboot Schelde het verzoek om snel te hulp te komen. De sleepboot lag in de Waterweg voor twee ankers, die echter onder de druk van orkaan en zee begonnen te krabben. Stuurloos werd de boot de rivier opgedreven en hij liep vast op een strek dam a«n de Zutdwal enkele honderden meters stroomopwaarts van Hoek van Hol land Daar de Schelde een kielschlp is, vreesde men dat hij zou omslaan Om kwart over 12 voer de President J. Leis weer uit Voor de orkaan uit bereikte de reddingboot spoédig de in nood verkerende sleepboot. Het begon Zaterdagavond Het begon Zaterdagavond om 8 uur reeds te spannen in de Hoek. De razende Wester storm joeg het water in lange kruivende golven de Waterweg binnen en zelfs ln de Berghaven stond een zee, zoals men nooit had gezien en nog minder had verwacht. De schepen in de haven lagen te rijden langs de steigers en de reddingboot dreigde zelfs van zijn trossen te slaan. Schipper Van Seters alarmeerde toen zijn bemanning, die zich aan boord begaf, voorbereid op alle gebeur tenissen. Telkens moesten nieuwe trossen voor komen dat de boot lossloeg en men besloot aan boord te blijven en de motoren draaiend te houden Om halfelf kwam het bericht binnen, dat een voor anker liggende bagger molen op de Waterweg bij Poortershaven noodseinen gaf. Aan boord bevonden zich twee wachtslieden. wie het te bar werd. On middellijk voer de President J. Leis uit, nu eens niet naar zee. maar dc rivier op in de richting Maassluis. Bij de molen gekomen schreeuwden de opvarenden dat zij van boord wilden en met veel moeite wist schip per Van Seters de boot langszij van dc mo len »e brenen. waarbij hij moest oppassen, dat hij niet onder de uitstekende zuigpijpen verdaagde Veel hulp ondervond hij van een automobilist, die op de dijk stond en de grote lichten van zijn wagen op de molen richtte. Maar toch kwam de achtermast, waaraan de radio-antenne is bevestigd, met een der pijpen in aanraking waardoor hij afbrak. De reddingboot kreeg beide mannen aan boord en keerde terug naar Hoek van Hol land. Om middernacht was de President J. Leis weer thuis echter niet voor lang. Vernielingen De orkaan had inmiddels een vernielende uitwerking gehad op de omgeving van de Berghaven. De steiger langs de kade waar over het wegje naar het Loodsgebouw loopt, moest het ontgelden. Het woedende water, dat zo fel was als branding, liep de Berg haven binnen, brak de steigers langs de lange en de korte zijde af en overstroomde de grintweg, die naar het Loodsgebouw loopt Tegen hoogwater stond in de vroege Zondagmorgen het water tegen de stoep van de woning van de loodscommissaris aan. Erger was de korte zijde van de Berghaven langs de Stationsweg er aan toe. Daar sloe gen geweldige zeeen tegen de hoge walkant aan en groeven rond een daar staande bun ker een gat. waardoor een gedeelte van de straatweg tegenover de woningen^ van de bemanning van de reddingboot verzakte. Maar ook langs de Waterweg bij het station richtte de orkaan grote schade aan. De Har- wichst.eiggr kreeg het zwaar te verduren. De nachtboot naar Harwich was niet vertrok ken en ook het Engelse troepenschip was blijven liggen, terwijl als derde de Zee landboot Prinses Beatrix voor de kade lag. Deze raakte ln de loop van de nacht los van de trossen en dreef de rivier op. De boot ging voor anker en de sleepboot Blanken burg trachtte verbinding te krijgen om de mailboot weer op zijn plaats te brengen. In de uiterst ruwe zee, welke in dit gedeelte van de Waterweg stond, was het een moei lijk werd. dat tenslotte werd opgegeven, na dat niet minder dan 22 maal de tros was ge broken. Hard had ook de zuiger Ahoy het te ver duren Het logge vaartuig werd telkens door de orkaanvlagen tegen de betonsteiger. waarlangs het gemeerd lag, gedrukt en er ontstonden in de huid boven water niet Laag water in Buiten IJ te Amsterdam I Zaterdagavond om kwart Qver elf is b(? de Oranjesluizen, de toegangspoort g van het IJsselmeer tot Amsterdam, de 5 laagste waterstand sinds mensen- heugenis geregistreerd, namelijk 2.96 5 meter beneden N A P Grote stukken j van het Bu\ten-lJ lagen droog en van het binnenkomen van schepen was J geen sprake. g In de loop van de nacht steeg het water en tegen zeven uur Zondag- j morgen was de toestand normaal. Hulpactie van Zeelandia Reeds Zondagmiddag deelde de voor zitter van de Zeeuwse Vereniging Zee landia, de heer H. J. Ph. Nelissen mede. dat er te Rotterdam een hulpcomité is gevormd om zwaar getroffen bewoners van Zeeland te helpen. Evenals indertijd met de actie Scheldemond wordt ook thans de hulp aan de Zeeuwen te Rot terdam opgezet. Het voorlopige hulpcomité is als volgt samengesteld: H. J. Ph, Nelisse. Pleinweg 116. tel. 75925, C. M. G. Willemse, J. C. van der Linde en P. C. v. d, Heuvel sr. en jr, tel. 25977. Het overnemen geschiedde snel maar was had de grootste moeite tegen storm en zee lang met gemakkelijk en de reddingboot in de Berghaven weer te bereiken. Een dergelijke hoge zeegang is bij mensen heugenis nog nooit in de Waterweg waar genomen. Derde redding De laatste redding in de nacht van Zater dag en Zondag verrichtte de bemanning van de President J. Leis om 2 uur toen het woedende water een gedeelte van de kade tussen de Berghaven en de Harwichsteiger wegspoelde en de verbinding van de ob servatiepost van Dirkzwager, een houten huisje dat op stalen palen in de Waterweg staat, verbrak. Er bevonden zich op dat moment vier personen in het huisje. De twee machinisten bleven in de reddingboot achter maar schipper Van Seters, stuurman Troost en de matrozen gingen met een lad der en lijnen naar de bedreigde plaats. Met een lijn om zijn middel gebonden wist de schipper over de ladder de verbindings- brug te bereiken. Een voor een werden de opgeslotenen, met de lijn omgebonden, over de ladder naar de veilige wal gehaald. Van morgen hebben de beambten van Dirkzwa ger hun post weer betrokken. Hoewel het huisje 's nachts op de palen stond te slinge ren. heeft het stand gehouden. Zondagmiddag heeft de reddingboot de bemanning van de Schelde weer aan boord Robrecht. Het gelukte de Argus en de Blan kenburg in de loop van de avond de Schelde vlot te slepen. Het schip is naar Vlaardingen gesleept. Reddingboten konden niet tegen de orkaan op Het geweld van de orkaan heeft twee reddingboten Zaterdagnacht genoopt de meerderheid van de losgebarsten elemen ten te erkennen. Een kustvaarder meldde Zaterdagavond dat het Finse s.s. Bcre 6 voor de kust van Schouwen was gestrand. De plaats was niet volledig bekend. Twee reddingboten kozen zee: de Maria Carolina Bbankenheym van Vere. schipper Jan Min- neboo en de Koningin Wilhelmina van Stel lendam. schipper Willem de Jager, ln de loop van de avond keerde de boot uit Vere terug, omdat de machinist in de machine kamer bewusteloos was geworden. De Koningin Wilhelmina kon, ondanks haar krachtige motoren, niet tegen het geweld van de uiterst zware zeeën opkomep. De boot moest het Brouwershavense Gat in lopen en ging bij Ouddorp voor anker in af wachting van het afnemen van de orkaan, om dan de reis voort te zetten. Zover is het niet gekomen, 's Nachts om 1 uur werd ge meld dat de Bore 6 op eigen kracht was vlotgekomen en begeleid door een sleep boot in zee stak. Wonderbaarlijke binnenkomst van strandend schip Nadat reddingboot bemanning had overgenomen (Van onze speciale verslaggever) Bij alle sombere berichten over watersnood en scheepsrampen kon gisteravond omstreeks halfzes een zeer verheugend bericht worden gevoegd. Het in stran dingsgevaar en ondergang verkerende Deense motorschip Annam gaf vlak voor de dreigende stranding op het Noorderhoofd van Hoek van Holland zijn beman ning aan de reddingboot Pres. J. Leis over. Toen dit was geschied, werd het schip door een grondzee gegrepen en in de mond van de Waterweg gedrongen. De gezagvoerder, die nog op de brug was met zijn officieren, terwijl de machinisten in de machinekamer waren, zag zijn kans en commandeerde „Volle kracht voor uit". En de verbaasde ogen van honderden toeschouwers zagen het ten dode gewaande schip de Waterweg binnenstomen, voorafgegaan door de reddingboot, die de geredde opvarenden aan boord had. dijken en gebouwen rpE SCHBVENINGEN glond het zeewater -* zeven meter hooz voor «le kust. Dui zenden liteu harins. die voor export ge reed lagen op de kaden langs de Binnen haven, werden door het water wegge spoeld. "Van de in de liaven liggende sche pen werd sleihl* één schip aan dc boeg beschadigd. Het opgezweepte zeewater be reikte zelfs de Koppelstokstraat. Kelders van woningen aan de dr Lelykade liepen onder. Ook de oude kerk aan de Keizer straat stond blank. Vele loggers z(jn des nachts buitengaats gebleven. Voor zover bekend liepen z(| geen averij op. Het Zuidelijke deel van de Boulevard is Zondagochtend door de politie voor alle verkeer gesloten. Het hoge water is via de riolering in de kelders van het Radio-station Schcvenin- gen. dat onder-hoge druk werkte, binnen gestroomd. Aangezien de kabels voor het ontvangstation daar liggen, werd de toe stand precair. Met hulp van dc brandweer en andere hulpdiensten heeft men de kel ders kunnen droog maken. Het radio- zend- en ontvangverkeer heeft geen merk bare schade ondervonden. De beschoeiing langs het Verversingska naal huiten dc sluizen heeft zwaar gele den. Het dijkllchaam Is over een afstand van zestig meter weggeslagen. Zondagmiddag kwamen duizenden k(jk- lustigen het vernielingswerk bekijken. Nader wordt gemeld, dat er 4000 tonnen haring in de Scheveningse Binnenhaven zijn gespoeld. Het wegdek van de boulevard te Schevenlngen is over duizend meter weg geslagen. De toegangst rappen naar het strand in de Oost- en Westduinen zijn ver- Vergeefse roep om hulp De orkaan heeft tientallen schepen, grote en kleine, op de Noordzee ln nood gebracht In de loop van de nacht van Zaterdag op Zondag kwamen hun telegrammen met verzoek om hulp binnen. Er kon maar wei nig hulp worden geboden. De kotter Ouddorp 13 strandde Zaterdag avond tussen Zandvoort en Noordwijk. La ter in de avond ging de bemanning van boord. De Poolse trawler Korab 2 bevond zich Zondagmorgen in zinkende toestand in de haven van IJmuiden. Het Deense s.s. Anne Torm gaf Zondag morgen noodseinen op 120 mijl van IJmui den. Het Deense m.R. Knud wordt vermist. Zaterdagmorgen het laatst gezien bij Hartle pool. Het Engelse schip Relby, 60 mijl West van Terschelling, gaf Zondagmorgen nood seinen. Schuivende lading. Het Russische s.s. Enisei bevond zich Zondagmorgen op 30 mijl van Den Helder in nood. Het Duitse m.s. Julius Rugers is bij Noordwijk gestrand. Alles wel aan boord. Het Zweedse s.s. Vorgo liep Zondag bij Texel aan de grond. Het Belgische s.s. Luxemburg is bij Vlissingen aan de grond gelopen. De sleep boot Maas is uitgevaren. Het Indische s.s. Jalakitu bevond zich Zondagmorgen op 80 mijl ten Westen van Terschelling tn nood. Defecte stuurinrich ting. Engelse lichtschip Spurn is van zijn lig plaats afgedreven. De Nederlandse kustvaarder Franka II raakte Zondagmorgen bij Terschelling in nood. Het schip was. Zondagmiddag buiten gevaar. In Delfzijl aangekomen. Het Zweedse s.s. Selene drijft ituurlooi rond bij Huil. Het Engelse s.s. Scabrook bevindt zich op 30 mijl van Hoek van Holland en maakt water. F.r is geen direct gevaar. Het Duitse s.s. Harol Ottens, dwars van Hoek van Holland drijft naar het Zuiden at en vraagt sleepboothulp. De sleepboot Gulosenfjord heeft bij Den Helder zijn sleep, een Duitse lichter met 6 man aan boord, verloren. De reddingboot Prins Hendrik heeft vergeefs naar de ver miste lichter gezocht. Een Britse treiler bij de Hebriden, met 15 man aan boord, wordt vermist. Het Britse s.s. Bestwood kreeg Zondag ochtend op de Noordzee zware slagzij en vroeg assistentie. Het Britse s.s. Tyne Castle bevond zich Zaterdag in moeilijkheden op de Engelse oostkust. De Panamese tanker Barbara bevond zich Zondagmorgen op 17 mijl ten Westen van Hoek van Holland met een lek in de pompkamer en tank 7, Het lichtschip Gocree is Zondag enkele mijlen afgedreven. Er Is grote schade aan boord. De stuurhut is ingedrukt. Het Duitse s.s. Industrie bevond zich Zon dagmiddag op 10 mijl van Hoek van Holland in nood. Het Rotterdamse tankschip Tiba drijft in de nacht van Zaterdag op Zondag met een gebroken roerquadrant ten Westen van Breskens. Vier binnenvaartuigen zijn in de Ketel- mond van hun ankers geslagen en op de pieren van de Ketelmond gelopen. Het Franse s.s. Carthage drijft op 3 mijl van Noordwijk stuurloos rond. Reddingboot Neeltje Jaeoba is van IJmuiden uitgevaren. Het Britse s.s. Clan Maauarrie dat bij de Hebriden is gestrand, is verloren. Beman ning is met wippertoestel van boord gehaald Het Franse s.s. Capitaine Paret dat bij Vlissingen voor anker ligt, heeft Zondag avond een anker verspeeld. Het vraagt om eleepboothulp. nield. Er werden 35 zware bomen ln Den Haag en Seheveningen door de orkaan ge veld. De duinen onder 's Gravenzande het hard te verdyren. Zondagmiddag vreesd» men doorbraak. Er werd hard gewerkt het gevaar te keren. Ka(w(jk en Noordwijk kregen ook hun portie. Het hotel-restaurant Brittenburg Katwijk aan Zee werd door de zee weg gespoeld. Een politiepost aan de boulevard werd vernield Te Noordwijk werd bijna de gehele bou levard weggeslagen. De riolering kwam bloot te liggen. Het Oranjebad is totaal ■erdwenen. De schade als gevolg van het onderlopen van de kelders ln verscheidene hotels is aanzienlijk. Te IJmuiden werd voor tienduizenden guldens schade aangericht. De orkaan heeft daar alle houten gebouwtjes aan het strand weggevaagd. De strandpachters zijn laag verzekerd. Onder de gemeerde visserschepen in de haven is een grote ravage aangericht. Vele loggers werden losgeslagen en beschadigd De Poolse treiler Korab II verkeerde een ogenblik in z.inkende toestand. Het vaar tuig kon evenwel toen het water zakte, naar een ondiepe plaats worden gesleept. Geen persoonlijke ongelukken. Bij Zandvoort is de duinreep voor een groot deel verdwenen. Alle slrandafgan- gen zijn weggeslagen. Het Ritzbad is ge heel vernield, zomede de reddlngspost van de Zandvoorlse Reddingsbrigade. De scha de loopt in de tienduizenden. Bij Petten sloegen grote golven over de Hondsbosse zeewering het dorp in. De dijk hield het evenwel goed uit, maar de be woners van de achtergelegen boerderijen doorstonden angstige ogenblikken geduren de de nacht. Ook viel de electriciteitsvoor- zlening Zaterdagavond uit. De 51-jarige uitvoerder F. de Waard uit Petten, die voor een Alkmaarse aannemer werkzaam is b(j het onderhoud van de zee wering, is zich Zaterdagavond van dc toe stand op de hoogte gaan stellen. Zondagmorgen heeft men zijn Hfk aan getroffen in de duinen benoorden Petten. Omtrent de doodsoorzaak stond niets vast. Bij Kamperduin werd het paviljoen Min- kema een prooi van de orkaan. De inven taris heeft men bijtijds kunnen bergen. De duinen werden zwaar beschadigd. Zó hevig was de kracht van de orkaan, dat stukken rails van een werkspoortje op de zeewering over een afctand van drie honderd meter werden losgescheurd en tien duinen terecht Springvloed en orkaan teisterden vele plaatsen langs de kust Grote schade aan taLlen meters achter kwamen. Bij Den Helder ten Zuiden van het vliegveld De Kooy Is het zeewater op twee plaatsen over de Balgdijk geslagen. Repa- ratiewerk is in volle gang. Dc dijk is aan de achterzijde beschadigd Bij de werken aan de nieuwe Rijkszeehaven is één van de pas aangelegde dijken doorgebroken. Dit heeft de uitvoering van het werk geschaad. n blok woningen in Den Helder ï.s het weggeslagen- -Qje-fiCYcl van een hm. in d^visstraat is ingestort.-üe steenhou wer Wouw werd bij het bergen van zijn vletten zeer ernstig gewond. Het wacht lokaal van de Teso stond Zondagmorgen op instorten. De Waddeneilanden De Waddeneilanden hadden het zwaar te verduren. In het noordelijke deel van Texel is de Eendrachtspolder onder water gelo pen. Een autobus met mannen, die op wru waren om gevaarlijke plaatsen met zakken zand te beschermen, reed onderweg in een sloot. Daarbij is een der mannen levensge vaarlijk gewond. In de polder is een persoon om het leven gekomen, nog enige personen «orden vermist. De burgemeester yan Den Durgh overwoog t«'ee polders te ontruimen, omdat de toestand Zondag kritiek begon te worden. De zee is nog rumoerig. Zes hon derd man 7-ijn voortdurend in actie om de bedreigde punten te beveiligen. Aan de Marine in Den Helder is om hulp verzocht. Aan het strand van de Koog zijn enkele bunkers uit de oorlogstijd uit de duinen ge spoeld. Het strandpaviljoen werd wegge slagen Op vele plaatsen werd de bevolking gealarmeerd met behulp ven brandweer sirenes. Het strandpaviljoen werd wegge- geslagen. Te Nes op Ameland is holel Steirvoorde ln zee gestort. De bewoners hebben niets van de inboedel kunnen redden. Geen per soonlijke ongelukken. De dijken van Terschelling hielden stand. Er werd de ganse nacht dijkwacht geiopen. Het telefoonverkeer was enigs zins gestoord. In de kamers van de wonin gen aan de havenkont van West-Terschel ling stond het zeewater een halve meter hoog. De kuststreken van Friesland en Groningen hebben voorzover Zondag middag viel na te gaan geen stormschade van betekenis gekregen. Vele boerderijen hebben evenwel geringe schade door de orkaan gekregen, maar de dijken bleven overal in tact. Te Harlingen is het zuidwestelijke deel van de stad ondergelopen. Het zee- Dwars over «rak van de Faustus Zonder twijfel zei men dit gebeuren nog jaren het wonder van Hoek van Holland noemen. De Annam, een Deens motorschip van 6726 brt. van de East Asiatic Company Ltd te Kopenhagen, op weg met een lading stukgoederen van Hamburg naar Antwer pen, verkeerde reeds sinds de morgenuren in nood. Hel schip kon in de uiterst ruwe zee geen koers meer houden en werd naar de monding van de Waterweg gedreven. Toen stranding onvermijdelijk scheen, gaf de gezagvoerder het noodsein en verzocht hij om de reddingboot. De Pres. J. Leis' hoofd. Het schip trachtte met allo macht vrij te blijven van de kust, maar het kwam steeds nader. Het lag dwars in de zee en 6loeg volle kracht achteruit teneinde vrtj blijven van het gevaarlijk naderbij komende Noorderhoofd. In de uiterst woelige zee stuurde schip per Willem van Seters zijn reddingboot onder lij van de Annam. Van het dek af sprongen telkens leden van de bemanning "iet vangnet, waarna zij door de beman- van de reddingboot naar het voor onder werden geleld. Schipper Van Seters vertelde ons later, dat deze redding moei lijk was, veel moeilijker dan bij de Faustus. Toen 21 mannen en 3 vrouwen zonder onge lukken aan boord van de reddingboot wa ren gekomen zei de kapitein van de Annam, oat de boot kon terugkeren omdat hij en zijn officieren aan boord wensten te blijvea De reddingboot, die bij het langszij liggen bij ac Annam zijn roer zwaar beschadig! had, wist. moeilijk sturend, de mond va-, de Waterweg te bereiken en naar de Berg haven op te varen. Kort daarop, toen iedereen dacht dat di Annam op net Noorderhoofd zou verdagen zag men het «chip plotseling in de zet De Korsakoff op de Westfrankelandsedijk te Schiedam gestrand". Lichters werden opgetild als holedopjes en vlak bij de pakhuizen aan de Zalmhaven „neerpezet". Schepen op de wal In het donker waren twee schepen te onderscheiden, die uit de Zalmhaven op de kade waren gedreven. Deze binnenvaar tuigen lagen op de plaats, waar vroeger een werf is geweest, bijna tegen de deuren van pakhuizen aan. Struikelend over allerlei brokstukken konden wij de schepen be reiken. Het water uit de Zalmhaven drong met grote kracht de pakhuizen binnen, waarvan de kelders volliepen. Alsof dat nog niet erg genoeg was vocht het water zich een weg door reten van deuren en overspoelde ook de begane grond. Eigenaren van deze opslagplaatsen lieten hun perso neel aanrukken om le redden wat er te red den viel. F.r is gezwoegd om goederen naar hoger gelegen verdiepingen le brengen, maar die in de kelders konden niet worden bereikt. Door het café op de hoek van de Zalmhaven en de Scheepstimmermanslaan dreven de flessen met gedistilleerd. Vaten raakten los van schepen en dreven de stra ten in de omgeving in. Auto's werden in de Van Vollenhovenstraat opgenomen en tegen gevels gesmakt. Sommige dobberden als bootjes rond. maar andere zakten voor een groot gedeelte weg in de onderspoelde straat Zondagmorgen, toen het water enigszin* was teruggelopen, bood de omgeving van de Zalmhaven een aanblik als van een door een cycloon geteisterde stad. Schots en scheef lagen de auto's over de weg, bomen waren ontworteld, palen tegen de straat geworpen en her en der verspreid tolden vaten rond. In de Parkiaan lagen planken, die kennelijk van een houthandel afkom stig waren. Bij dit de grote burgerzin, die de Rotterdammer aan de dag legt als de nood aan de man is. Vrijwilligers van de Brandweer maakten de wegen, die spiegel glad waren door de olie. vrij van hout en vaten en burgers assisteerden de overbe laste politie-agenten. van wie velen reeds 24 our in dienst waren, bij de regeling van het verkeer. draaien en de Waterweg binnenkomen. Laler bleek, dat een grondzee de Annam juist langs het Noorderhoofd had gesleurd en slaags in de Waterwegmonding had ge bracht. De kapitein gaf toen „Volle kracht vooruit" én het «chip voer de Waterweg binnen, dwars over het wrak van de Faus tus heen. Het is opgestoomd nsar Rotter dam. terwijl de reddingboot de bemanning m óe Berghaven te Hoex van Holland aan wal zette. De President J. Lel6 is zodanig beschadigd dat de boot voor reparatie naar de werf moe». De reddingboot van Breskens Presi dent J. V. Wiersma, schipper J. Slis, Is naar Hoek van Holland op weg om de Leis te ver vangen. Vier opvarenden sprongen werboord en werden gered weter stond in sommige woningen een halve meter hoog. De Afsluitdijk heeft stand gehouden, evenal de dijken van de Noor d-0 o s t- polder. Het verkeer over eerstgenoemde ondervond veel belemmering door over slaande golven. Het onderlopen van de Eendrachtspol der op Texel heeft, zo wordt nader ge meld, aan vier personen het leven gekost, onder wie de 62-jarige smid J. IJka uit De Waal. Zij maakten deel uit van de reddingsexpeditie, die zich, gelijk reeds is bericht, per autobus naar de dreigende doorbraak had begeven. De passagiers hadden het voertuig al verlaten toen zij onverwachts door water achter zich wer den ingesloten. De veehouder, J. van Strien, die zich in zijn auto vlak achter de ledige bus bevond, kon nog juist uit zijn wagen springen, die evenals de auto bus onmiddellijk werd weggespoeld. Hij kon zich zwemmende in veiligheid bren gen. Zijn boerderij Zeeburg is na de overstroming ingestort. Ook de boerderij „Fortuin" van de veehoudar Rutten wordt verloren geacht. Bij de Cocksdorp worden, in de buurt van het nieuwe watergemaal, met betonnen blokken de gevaarlijkste plaatsen versterkt in de zeedijk van de Eierlandse polder (N.W. Texel), de grootste van het eiland. De vooruitzichten, die aanvankelijk somber waren, werden Zondagmiddag niet al te slecht genoemd. Zowel de kleine dijk lussen de Eierlandse polder en de ondergelopen Eendrachtspolder, als die tussen de in het midden gelegen Noordpolder en de Een drachtspolder, worden met medewerking van tweehonderd man nog voortdurend ver sterkt. In het Zuiden is de toestand minder ern stig geweest omdat fort De Schans, waar enige malen een doorbraak heeft gedreigd, aan de luwe kant van het eiland is gelegen. Volgens de laatste niet bevestigde berichten zou het gevaar daar zijn bedwongen. De evacuatie naar De Koog vindt voort durend voortgang. Bij deze plaat*, die zelf veilig is, zijn stukken duinen door de gol ven weggeslagen. Zwaar heeft de kleine 175 ton metende kustvaarder Elisabeth, In beheer bfl de Rotterdamse rederij Vermaas, het te ver deren gehad. En toen het niet meer tegen de orkaan opkon, moest de 63-jarige gezag voerder het schip naar de kust laten drijven, rr wel voor zorgende, dat h(j op een zo tmstig mogelijke plaats zon stranden. Hij tsl geen keus. En hij navigeerde zjjn schip :o gunstig, dat het hoog op het strand bij Teiheyde liep en hij en zijn mannen het lewn er ar brachten. Zaterdagavond om 10 lur konden zU uitgeput aan wal worden tehald. D. Elisabeth was met een voor Engeland bestmde lading aardappelmeel van Gronin gen linnendoor naar IJmuiden vertrokken. Woesdag vertrok het schip van IJmuiden naartee. Het kwam in zwaar stormweer tveci en maakte geen voortgang. Zaterdag werd e toestand zeer precair. De Elisabeth werd ioor de Noordwesterstorm naar de kust tdreven en zag geen kans verder ln zee ttkomen. De Waterweg binnenlopen was nt mogelijk. Toen besloot kapitein Jonketzijn schip 7,0 goed mogelijk op de kust teetlen. Hij stuurde de Elisabeth tui sen twt Delflandse hoofden door naar het strand ;r hoogte van Terheyde. De diep geladen kustvaarder liep gunstig op het strand. iaar was niet bereikbaar Tenslotte zijn de pvarenden overboord gesprongen. Zij kwaen in de branding. Leden van de E.H.B.Oult Monster en Terheyde begaven zich te tter en wisten de vier mannen aan wal le hngen. Het waren de 63-jarige ka- J°nR«r. de 25-jarige «stuurman fo ï?i?ers' de 10"iar'ge kok-lichtmatroos J. Bakki en de 19-jarige matroos-motor- drijver I Huberts. Het was voor de licht matroos ikker zijn eerste reis en stuurman Helmers >ed een jaar geleden schipbreuk met de toatros. Alle opvarenden waren zeer verkumd en door de koude bevangen. De kapitc raakte bewusteloos. Ook enkele E.H.B.O.-i waren er minder goed aan toe. Zij werdedoor doktoren uit Monster be handeld, sn warme dranken en droge kleding vzien en gemasseerd. Het ge lukte ook kapitein weer tot bewustzijn te brengen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5