Rotterdam beleefde een springvloed erger dan in 1916 Langs de Waterweg werden Maassluis en Rozenburg het ergst getroffen Bejaarde weduwe verdronk in haar woning Js - Voor millioenen schade aan bedrijven Dordtsch Dagblad Pag. 6 Maandag 2 Februari 1963 Noodklokken luidden over de Maasstad ROTTERDAM HERADEMTNa de hevig spannende nacht van Zaterdag, waarin de stad een watersnood meemaakte heviger dan de ramp van 1916, is gisteravond de Maas binnen haar oevers gebleven. Het riviergebied is deerlijk gehavend, maar nu reeds de schade enigszins overziende, mag toch met dankbaarheid worden geconstateerd, dat in vergelijking met hetgeen andere steden en streken van ons land heeft getroffen, de Maasstad minder van de angstwek kende springvloed heeft geleden, dan elders het geval is. Toch heeft ook in Rotterdam de ramp een slachtoffer geëist. Het is de 72-jarige weduwe L. Visserde Wolff, die in haar woning in de Rosestraat is verdronken. Een eveneens in dit huis wonende vrouw kon door een buurman worden gered. Burgemeester Van Walsum en de wethouders, die dag en nacht door een speciale afdeling van het Stadhuis volledig op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen, zijn vanmorgen in een extra vergadering bijeen gekomen ter bespreking van de maatregelen, welke in de Maasstad dienen te worden getroffen. Zaterdagnacht om nooit te vergeten ..In Kralingen luidt de noodklok. In IJsselmonde is de nood het hoogst. Het Prinseneiland staat anderhalve meter onder water. En in de Oranjeboom- straal is de rivier al tot de Wilhelmi- nakerk gestegen". Dat was het telefoon bericht. waarmee we Zaterdagnacht oui drie uur uit bed werden gebeld. De publicatie over de verwachte hoge waterstand, die we Zaterdagmiddag nog in de krant hadden, is werkelijkheid geworden. De springvloed, die voor heel Nederland een ramp wordt, heeft ook zijn grillige grijparmen uitgestoken naar Rotterdam, de stad aan de Maas, die het van het water moet hebben, maar er niet aan ten onder mag gaan. Dat weet de Politie en daarom zijn daar alle hens aan dek. Telefoons rate len. Zakenmensen worden opgebeld: „Uw pakhuis dreigt onder water te raken. Redt uw spullen". Rotterdam zit in spanning Het' is overal te merken als we door de stad taxiën. M'n chauffeur weet al te vertellen, dat sinds kwart voor twee het verkeer over de Maasbruggen is stilgelegd. Om kwart voor vijf was het water al uit de riolen op de Oostkade geko men. Een half uur later kon lijn vier van de R.E.T. al niet meer naar het Maasstation, want daar stond alles blank. Om half zeven was het water over de Oosterkade, de Spaansekade er. de Boompjes. Toch was er nog een kleine kentering ten goede te consta teren geweest, want om even voor ach ten waren al deze kaden weer water- vrij. De storm houdt echter niet op. Hij zwiept het water op en zo staan een uur later de kaden weer onder water. Hoger en hoger stijgt het. De Noorde lijke toevoerwegen voor de Maasbrug gen moeten er aan geloven. Even later is de Maastunnel de enige gangbare verbinding tussen de Maasoevers. „Een lelijke tegenvaller voor menig een, mijnheer", vertelt de chauffeur. „Ec-n uurtje geleden stonden er hon derden te wachten op een bus bij ae tunnel. Die kwamen zeker van een feestavondje vandaan". „Op Zuid moet het spannen. Een collega belde nog op naar de garage, dat hij vast zat op het Eiland. En wat zou u daarvan zeggenM'n chauf feur wijst op de Westzeedijk naar de Roomse kerk. Die staat ror.dom in het water. De Van Vollenhovestraat lijkt wel een bruisende rivieren. Vaten en stukgoederen drijven er vrij rond. Bij de Westersingel staan op de dijk vloed planken. Het water mag er niet naar beneden, v/ant andersWe kunnen het Willemsplein nog maar net over er: aan de Scniedamsedijk staat het water tot aan het wegdek. De Blaak ls nog alleen maar aan de linkerzijde te bereiken. De kelders van de grote bankgebouwen staan er al onder water. Dan rijden we naar het Oostplein, Rechts er van spoelt alleen maar wa ter af en aan. Öp de Oostzeedijk rijdt de radiowagen van de politie. Stap voets gaat het en eentonig klinkt het onophoudelijk. „De bewoners van de Oustzeedijk worden gewaarschuwd voor hoog water. Neemt uw maatregelen!" Politie waarschuwt Datzelfde geschiedt in Zuid in Feijen- oord, '.vaar het water al maar hoger stijgt. Als we op de Beijerlandselaan dePutselaan bereiken, steken tweeman nen hun hand op. We denken dat het lifters zijn, maar het blijkt anders. „Pas op het water!" roepen ze ons toe. Vlak voor ons gulpt het water over] de weg. verraderlijk tussen de tram- I rails door. Welk een kracht en welk een vaart: Dus staat het hele gebied van de Maashaven al onder water! Op het Prinseneiland, in Feijenoord. in heel dat gebied werken mensen om hun spulletjes te redden. Zij, die in een souterrain of op een belétage wonen kunnen er niet blijven. Ze moeten ho- I ger op, bij de bovenburen Sn. En steeds maar stuwt het Maaswater de straten op. Via de Wolphaertsbocht zelfs tot aan de Pleinweg, de hoofdweg naar het Zuiden van het land. Als het vijf uur is staat de ene zijde van de rijbaan reeds blank en een kwartier later, ook al een gedeelte van de ande re rijbaan. Vele auto's staan in het water en kunnen niet verder. Taxis zijn er bijna niet te bemachtigen. Daar is grote vraag naar, want velen zijn inmiddels opgeroepen zich bij hun fabriek of werkplaats te melden. Op het hoofdbureau van politie zit ten mensen uit Rotterdam-Zuid en van buiten de stad, die 'hun woonplaatsen niet meer kunnen bereiken. De politie heeft handen vol werk. Een tijd lang is ze gehandicapt met de telefoon. Er komen alleen gesprekken binnen en uitgaand verkeer is onmogelijk. De hoofdcommissaris heelt de leiding m handen. Hij heeft reeds bezoek gehad van de burgemeester, die zich ook elders in de getroffen gebieden laat Honderden mensen hebben veel on gemak van het water. Om maar een voorbeeld te noemen: een schipper uit Zïerïkzee, die met z'n schip in de Leuvehaven ligt. was met zijn vrouw de stad in geweest. Hij moest evenwel het hoofdbureau van politie opzoeken om te wachten totdat het water zover is gezakt, dat hij zijn schip weer kan bereiken. Honderden op wacht Duizenden zitten met volgelopen kel ders en kamers en allerwege hoon men praten over de schade, die dit alles heeft veroorzaakt. Bij de straten en we gen, die op het water uitmonden, staan agenten op wacht met rode lantaarns. Aan de verkeersregels stoort niemand zich evenwel meer. Terwijl talloze stadgenoten op één oor liggen, onwetend van wat er zich in de stad afspeelt, zijn honderden op wacht, of aan het werk om te redden wat er te redden valt. De Geneeskundige Dienst draait op volle toeren, evenals opgecommandeerde Rode Kruis-vrijwilligers. De G.G. en G.D., die over ziekenwagens met mobilo foon beschikt, heeft al het mogelijke materieel ingeschakeld en behalve aan zieken wordt aan ieder, die het nodig heeft, de behulpzame hand geboden. Mannen van de Marine zijn eveneens present om te helpen. Politieagenten weten per jeep timmer man C. H. Bastiaanse te redden. De man zat in zijn woonwagen aan de Sluisjes- dijk en rond de wagen stond het water een meter hoog. Ook moest daar de woonwagen van A. Secoers worden weg gesleept. Het gelukt met een truck. Reeds waren de kinderen per roeiboot in veiligheid gebracht. Aan dezelfde Sluisjesdijk staat de ga rage van de R.E.T. onder water, zodat geen bus er uit kan. Tuindorp Heijplaat is vólkomen ge ïsoleerd. In het posthuis van de politie staat het water ruim tien cm hoog. Op de rivier Maar niet alleen in de stad. ook op de rivier spookt het. In de Waalhaven slaat de „Lauro Laurio" los, waardoor de lichter „Cor" die met fosfaat is ge laden, onder het achterschip kwam. Mannen van de politieboot I halen vrouw en kinderen, van twee en één jaar, van boord. De tweede lichter WFAG, een 125- tonner, raakt op drift. De vier op varenden. de schipper, z'n vrouw en twee matrozen, weten in de roeiboot te komen. Maar nauwelijks varen ze, of de boot loopt vol water en zinkt. Man nen van de Duikbootbasis Waalhaven slagen er in de drenkelingen te redden. In het hoofdbureau hebben ze de nacht doorgebracht, zodat ze gisteren weer naar boord terug konden. In de Eemhaven zinkt het woonschip R I van J. E. van der Aar. De man is met zijn vrouw naar een hotel in Per nis gebracht. Ook is het binnenschip Da Capo op de dwarshelling van de werf Waalhaven in gevaar. De rivier politie haalt de mensenschipper, vrouw en zes kinderenvan boorcl, die dankbaar voor d.ie redding de nacht m het hoofdbureau doorbrengen. Zelf heeft de Rivierpolitie het ook niet, gemakkelijk. Men kan slechts door één raam het bureau naar binnen. De kelders en de binnenplaats staan er compleet blank. Losgeslagen Als de dag aanbreekt kunnen de man nen van de Rivierpolitie een inspectie tocht houden en dan blijkt dat in de Waalhaven zijn losgeslagen de „Ceare Baptiste", de „Canarïgia", de „Clem 1" de „Possehl", de „Sigg" en de „Cana- doc". In de Maashaven is het de „Bir Hakein" die van zijn anker is losgerukt. Bij de R.D.M. liep de „Mathadi Palm" omhoog en in de Vliethaven hebben de golven de kademuur weggeslagen. Zondagmorgen Als het Zondagmorgen is bespreekt ieder in de stad de voorbijgegane nacht. De watersnood is heviger geweest dan de ramp van 1916. Sommigen kunnen zich nog herinneren, dat het water toen een halve meter lager had gestaan. Het ergst bedreigde punt is de Boveu- dijlc in IJsselmonde geweest. Voor Ca- pelle aan den IJssel is het zeer spannend geweest, daar deze plaats in de Prins Alexanderpolder ligt, doch gelukkig kon den dc dijken worden behouden. In Zuid In het rayon van het bureau Sande- lingenplein werd de grootste watersnood ondervonden op Katendrecht, het Bloemhofkwartier, de omgeving van de Tweede Rosestraat en de West Varken- oordseweg. Lange Hilleweg en omgeving. Verscheidene bewoners moesten per auto naar het improvisorisch ingerichte Evacuatiecentrum Stadion Feijenoord worden overgebracht. Het verkeer op de Strevelsweg onder vond stagnatie, doordat de tunnel onder de Groene Hilledijk is vol gelopen. Op de Beijerlandselaan brak de riolering. Het bureau Nassaukade meldde, dat de straten in die omgeving zo goed als ge heel onder water stonden. Om één uur gistermiddag stonden de Rosestraat, de Oranjeboomstraat, Roentgenstraat, Nas- sauhaven, Steven Hoogendijksraat, Per soonsstraat, Persoonshaven 'nog geheel of gedeeltelijk blank. Aan de Binnenhaven kreeg de brand weer nog een brand te blussen bij de N.V. Anthraciét Handelsvereniging, waar in een hoop steenkool brand was uitgebroken. In heel wat straten waren gaten ont staan, zoals trouwens in het gehele over stromingsgebied is geschied. Hetzelfde moest ook het bureau Ro- chussenstraat rapporteren. Schepen op straat Heel wat bekijks kregen in de loop van de dag de Zalmhaven en het Ha ringvliet. Aan de Zalmhaven waren na melijk 's nachts drie vaartuigen op de walkant gestuwd. Een had men er weer ~'n het water, maar twee lagen er nog, ichepen van 18 en 21 ton. Aan het Ha ringvliet lagen eveneens twee binnen vaartuigen op de walkant. Aan de Wes terkade en Nieuwe Haven waren auto's door het trottoir gezakt. De Rederijbrug bleek tien centimeter omhooggewerkt te zijn. hetgeen men in de loop van de dag herstelde. Aan de Westerlaan was een enorme verzakking evenals voor de Roomse kerk aan de Westzeedijk. Het Park zag -er uit als een Arizona-rivier, een grauwe waterspiegel. Langs 'alle kademuren van het Maasstation tot het Tunnelgebouw waren verscheidene kleine verzakkingen ontstaan. Het sta tion zelf was niet te bereiken. De rails voor de perrons liggen er nog steeds onder water. Aan de Boompjes-Rederij straat was een buis van de waterleiding gesprongen. Tramverkeer was er niet mogelijk. Verzakkingen In Zuid waren aan de Groene Hille dijk alle kelders aan de evenzijde onder 4wu Zo staarden in de rampgebieden velen naar het plekje grond, waar zij het land bebouwd of het vee gemolken hadden en waar in één nacht kapot werd gemaakt, waar aan zij jaren hadden gewerkt. Onder Breda: slechts enkele bies- bosjes steken nog boven het water uit. water. Van de Brede Hilledijk was de helling van de dijk van Steenwegstraat tot Jacominastraat deerlijk verzakt, ter wijl de stenen trap was ingestort. De Rijnhavenkade bleek over grote delen verzakt en ondermijnd, hetgeen ook aan de Maashaven viel te constateren. Bij de Putselaan-hoek Maashaven is het mid dengedeelte naast de rijbaan eveneens verzakt, terwijl spoor- en tramlijnen ont zet zijn. 't Zelfde geschiedde aan de Putselaan van de Goede Hoopstraat tot het Afrikaanderpleïn. In de Putsebocht was een boom op een huis gevallen, die nog vrij goed terecht kwam. Hoewel nog lang niet vaststaat hoe veel schade het bedrijfsleven heeft ge leden, kon bij de manufacturier De Vries aan de Riederlaan, wiens winkel onder water stond, de rekening reeds worden oDgemaakt. Er werd een schade van 6000 genoteerd. Bij winkelier H. de Ron, aan de Gr. HilliÉB' schade 5000. Het politieposthuis aan de Linker Veerkade heeft zoveel schade opgelopen, dat het in de toekomst wel niet meer zal verrijzen. Op de hoek van de Habs- burgstraat en het Maastunnelplein is de grond onder de rails van de stoomtram weggespoeld. Kinderen geëvacueerd Consternatie heerste er gisteravond in het kindertehuis „Margriet" 3an de Groene Kruisweg,waar ongeveer 65 her stellende kinderen worden verpleegd. Water, afkomstig van de nit zijn bed ding gebroken Koedood had namelijk in een ommezien het tehuis omringd, zodat snelle evacuatie geboden was. Hulp kwam gelukkig spoedig opdagen en weldra waren alle "atienri*? veilig in het Zuiderziekonhuhi -jrigenenien. In de tcftiuföÉft Beatrix en Trene- even dichter bij de stad aanv&é Aernoud- straat gelegen, werden de 65 daar ver pleegde kinderen eveneens gereed ge maakt voor evacuatie. Het water sijpel de namelyk onder een duiker in de Charloise Lagedijk door, zodat er ook voor deze tehuizen gevaar dreigde. Weer hoog water? De gehele dag had ieder Rotterdam mer met spanning de avond tegemoet ge zien Wat zou er gebeuren als het weer hoog water zou zijn? In de loop van de ochtend was de rivier weer binnen de kademuren geko men, doch het water stond nog hoog. Ten Noorden van de Maas waren de ondergelopen straten grotendeels droog. In Rotterdam-Zuid ging het echter niet zo vlot. Hoewel het verkeer over de Maas bruggen weer was hervat, konden de trams, die van Noord naar Zuid en omgekeerd gaan, er geen gebruik van maken, maar gelukkig was de tunnel- verbinding normaal gebleven. In, de omgeving van de rivier lagen her en der goederen, weggespoeld van de loswallen. In huizen en café's aan het Bolwerk gaven bruine randen in de gordijnen aan hoe hoog het water heeft gestaan, namelijk ongeveer een meter daar ter plaatse. Mensen, die beslag wisten te leggen op een pomp, hebben zich danig ge weerd om met de hand of met behulp van een motor, de kelders leeg te pompen. Zou al dit werk te vergeefs zyn, als in de avond het water weer zou stijgen en de rivier weer buiten haar oevers zou treden? De windkracht was nog De prille Zondagmorgen, toen een aantal mensen koortsachtig werkte bij de Oudehavensluis in Vlaardingen en de bewoners van 1500 huizen in Maassluis reeds hun toevlucht zochten op hoger gelegen verdiepingen of zolders, is het kritieke ogenblik geweest voor de plaatsen langs de Waterweg. Terwijl Vlaardingen en Schiedam nog sliepen joeg de felle storm het water in de rivier tot sinds mensen heugenis ongekende hoogte op, alles onder water zettend wat niet achter de beschuttende dijken lag. Dat waren tal van bedrijven, die met elkaar vele millioenen schade opliepen, maar dat waren vooral in Maassluis ook honderden woningen, die meer dan een meter in het water kwamen te staan. Zelfs op plaatsen, die naar een 75-jarige dame ons meedeelde nog nooit onder water hadden gestaan. Maar ook de dijken boden niet overal bescherming. In Vlaardingen hield men het, maar in Maassluis sloegen de watermassa's een gat in de Govert van Wijnkade, waardoor de Sluispolder vol liep en later ook de Duifpolder. De waterkering van de Kapelpolder begaf het eveneens en op Rozen burg werd de dijk, langs de Waterweg, op twee plaatsen over een lengte van 60 en 40 meter weggeslagen. Zondagmorgen wist men uiteraard nog niet dat het toen het kritieke ogenblik was. Vol vrees zag men het hoge water van Zondagavond tegemoet. Wat zou er dan gebeuren? Zaterdag avond was in Vlaardingen het peil 2.50 m. Het was toen laag water, een reeds hoge stand dus. Maar het water steeg al maar door tot het zjjn groot ste hoogte bereikte van 3.68 m. Nooit was het water zo hoog geweest. In 1916 noteerde mens lechts 3.22 m. De buitenste sluisdeur hield het wat^r, maar het spoelde er omheen, vral. de Kaden aan en,/sloeg gaten in de weg'. Zo dreigde het water de sluiskolk te overspoelen, waardoor de binnenste deur alles te houden zou krijgen. Nog tien centimeter hoger en het water zou ook daar overheen stromen en heel het oostelijk gedeelte van Vlaardingen diep onder water zetten. Men stortte zand. vulde de gaten met zandzakken zowel bij de sluis als bjj de Romi- fabrieken, waar het water een gat in 3e spoordijk sloeg en zo Vlaardingen be dreigde. Men slaagde in zijn pogingen. Het water begon langzaam te zakken (om acht uur was het nog 3.20 m) en het begon licht te worden. Het ergste gevaar was geweken. Men kon de schade beter overzien en betere maatregelen treffen, 's Avonds om half zes (bjj vloed) lag de sluiskolk be schut achter een flinke muur van zak ken zand. Toen het licht werd en Vlaardingen wakker werd begon het pas te be seffen welk gevaar de stad bedreigd had. Een kleine groep mensen onder aanvoering van de burgemeester had tot dan toe alle verantwoordelijkheid alleen gedragen, 's Middags werd de burgerij in het bedreigde deel per circulaire gewaarschuwd. Zou 's avonds het water dreigen binnen te stromen, dan zou met klokgelui en sirenegeloei alarm geslagen wor den. Maatregelen voor een tijdelijke eva- ouatie waren genomen, scholen ontruimd, bedden in het Ziekenhuis vrijgemaakt, zodat alle patiënten zo nodig op de eerste verdieping konden worden onderge bracht. De ganse dag dirigeerde de bur gemeester met zijn medewerkers en een groot corps van helpers (padvinders en gemeente-ambentaren) de werkzaam heden. Gelukkig is hel niet nodig geweest, want 's avonds om half zes wees de peilschaal bij de sluis slechts 2.65 m. Op gelucht constateerde men dat de heren Slahlie en Van Oostrum gelijk hadden gehad toen ze een uur tevoren glunder hadden verklaard: „We houden het!" De Vlaardingse bevolking kwam er dus Godlof zonder kleerscheuren af. Anders ging het echter met de be drijven, die buiten de dijik liggen. Het water was tot de spoordijk opgedrongen. Al wat tussen spoordijk en rivier lag (Vervolg van vierde kolom.) steeds sterk, dus vreesde men nog meer ellende. Het zal velen ruimer hebben doen ademen, toen de Maas tijdens het hoge ty van omstreeks half zeven binnen ha?r oevers bleef. Het gevaar is geweken, zo hoopt men. Het werk evenwel nog niet. Vluchtelingen vragen veler hulp. Herstel van de aangerichte schade moet met kracht worden aange pakt, maar voor wat reeds is ge presteerd mag men volle bewon dering en dankbaarheid hebben. De politiemannen hebben zich kranig geweerd. Him taak was zó ingedeeld, dat na de spannende nacht van Zaterdag er gisteren weer „verse troepen" gereed ston den. Ook leden van de reserve- politie in Zuid hebben dienst ge daan, D'ie dank gaat ook uit naar de mensen van het Rode Kruis, de mannen van de Marine, de wer kers bij de G.G. en G.D., -het personeel van de grote Gemeente bedrijven en velen uit de burgerij, die eveneens nacht en dag in touw zijn geweest. stond onder water, soms zelfs meer dan 1 meter. De Kon. Wilhelminahaven was één zee van pakhuizen tot pakhuizen. De Vulkaanhaven slokte al het aangrenzende terrein op, de bouwput voor de nieuwe kadewerken onder water zettend, even als het terrein waar de kolen lagen op geslagen. Vervolgens drong het de Gerfa binnen, waar het materialen en werktui gen bijna een halve meter in het water zette. De kelders van de Centrale liepen onder water zodat heel het bedrijf zon der licht zat. In de Romi-fabrieken. waar het water een meter hoog stonid, viel eveneens het licht uit. Grote schade richtte het water aan bij de E.N.C.K., waar het grote voor raden grondstoffen waardeloos maakte. Een partij kunstmest, bestemd voor Engeland, met een waarde van een kwart millioen gulden, ginig eveneens verloren. De toestand was daar uiterst gevaarlijk. De pomp installaties vielen uit maar daardoor dreigde het zwavelzuur uit de bakken te stromen en zich met het water te vermengen. De ketels kon men gelukkig nog temperen, zo dat gevaar voor ontploffen niet aan wezig meer was. Toen het water weg getrokken was, bleek de pas aange legde kade voor een deel verwoest. Grote brokken beton waren als het ware van de kade afgerukt en elders neergesmeten. De Leverszeep zag grote voorraden verloren gaan. Bij de Nieuwe Matex scheen de schade mee te vallen. Wel dreven er veel vaten in de Koningin Wilhelmina haven rond, maar de tanks hadden het gehouden op één na. Deze (een lege) was enkele me ters opzij gezet. Bij de B.P.M.. waar de tanks tot boven de aftapkranen in het water stonden, raakte er één op drift De gasolie stroomde de Waterweg op, wat weer gevaar voor brand opleverde. Bij de Magnesietfabrieken werd de voorraad grondstoffen door liet water waardeloos gemaakt. Ook hier was ge vaar, want door het water ging de grondstof broeien, wat een temperatuur van 100 graden met zich meebracht. Maar ongelukken deden zich niet voor. De brajidweer had slechts hier en daar een enkel brandje te blussen en voorts kel ders leeg te pompen en te helpen bij allerlei werkzaamheden. Toen de gemeentesecretaris van Maassluis over een enorm gat in de Govert van Wijnkade een politieman toeschreeuwde, dat hij assistentie moest hebben van acht brandweerlie den. omdat de gemeentesecretarie en daarmede het gemeente-archief verloren dreigde te gaan, was, wat de waterstand betreft, het ergste leed voor Maassluis al geleden. Dat de algemene toestand toen nog niet gun stig was het was Zondagmorgen tien uur was hoofdzakelijk te dan ken aan de bedenkelijke toestand van de spoordijk, die als waterkering fun geerde. De straat even over de spoor wegovergang aan de Govert van Wijn kade verdween namelijk Zondagmor gen plotseling in de diepte en het gat, dat het in de haven stromende water sloeg was zo diep, dat een ter plaatse geparkeerde vrachtwagen geheel in de kolk verdween. Troosteloos De binnenstad van Maassluis bood een troosteloze aanblik. Het gehele gedeelte, dat buitendijks is gebouwd, stond onder water: een schip dat oorspronkelijk aan de Marrixkade gemeerd lag stond half op de kade, het hout van de Kisten en Vatenfabriek De Neeff vloog als pa pier door de lucht, de waterkeringsplan ken bij het station begaven het, enkele huizen stortten in, in de A. E. Maas straat, die ernstig ondermijnd was, vie len gaten van enkele meters diepte, de slapersdijk brak door en de beneden verdiepingen van 1500 huizen werden met anderhalve meter water overstroomd. Het politiebureau op de Markt was het trefpunt van alle onheilstijdingen. De Maassluisse politiemannen komt overi gens alle lof toe Helaas valt in Maas sluis één slachtoffer te betreuren nl. een vrouw aan het Zandpad, die ziek te bed lag. Hard hebben ze gewerkt de ganse dag. De brigadier, die ons 's avonds nog weer eens te woord stond, liep nog steeds rond met zijn pyjama onder zijn pullover. Zo was hij 's nachts om half twee de deur uitgesneld om hulp te bieden. Tot de knieën in het water droegen zij ouden van dagen naar veiliger oor den, hielpen zij benedenverdiepingen ontruimen en hielpen zij op andere wij ze de bevolking, die merkwaardiger wijze de narigheid zeer rustig doorstond. Electriciteit en gas werden voor de bui tendijkse stadsdelen afgesloten; de tele foon werkte niet meer en honderden (waaronder burgemeester Schwartz) wa ren door het water geïsoleerd in hun huizen en op de dijk. Toen wij ons in de overstroomde buurt waagden, verzocht de politie on ze medewerking om in de redactiewa- gen een oude dame naar het Gere formeerde Rusthuis te brengen, omdat zij het in haar ondergelopen huis aan de Talmastraat niet meer kon uithou den. In een deken gewikkeld werd zij op de rug van een politieman het huis uitgedragen, echter niet, nadat zij haar van al die nattigheid bibbe rende hondje had gevangen en mee genomen. In 1894 heeft Maassluis eveneens een zeer hoge waterstand meegemaakt. De steen, die op de hoogte van deze spring vloed aan de haven was ingemetseld, zat nu dertig centimeter onder water.. Het hoge water heeft het merendeel van de bevolking volkomen verrast; het rustig in de straten kabbelende water steeg in de nacht van Zaterdag op Zon dag in ongeveer tien minuten tijd tot een ongekende hoogte. Chaos In de haven was de chaos het grootst. Deuren, kasten, boten, karren, zakken graan, fietsen en vele andere voorwer pen waren kriskras op de kaden gewor den en lagen daar troosteloos in een on onderbroken watervloed. De vrees, dat het hoge water zich Zondagavond zou herhalen, werd geluk kig niet bewaarheid. Het water zette nog wel enkele gedeelten van Maassluis blank, maar vergeleken bij Zaterdag nacht leverde dit geen verder gevaar op. De overstromingen bleven beperkt tot de Sluispolder, waarvan de dijk ook bij het Witte Licht was doorgebroken en de Duifpolder. Het gat in de Govert van Wijnkade was voorlopig gedicht en ook de schade aan het archief bleek van weinig betekenis te zijn. Ook bij instor ten van de voorgevels van de huizen van de families Visser en Hennevanger hadden zich geen ongelukken voorge daan. Men ging in Maassluis de nacht dan ook heel wat geruster in, dan men 's morgens had durven verwachten. De schade die aan de bedrijven werd aan gericht betrof in hoofdzaak de stoom- kuiperij van Van Toor, de Kistenfabriek van Aart de Neeff, de „Witol", de As- phaltfabriek, de scheepswerf van de fir ma De Haas, de graanpakhuizen van Verhage en nog enkele andere. In de Sluispolder verdwenen de boer derijen van Chardon en Sonneveld onder water. Hoe groot de schade aan de wo ningen is valt bij geen benadering te zeggen, Dat zal men pas kunnen con stateren als het water weer volledig in de Waterweg is teruggevloeid. De Kapel polder liep in korte tijd ook geheel onder. Geen water Doordat de waterleiding was uitgeval len moest drinkwater van elders worden aangevoerd. Baron van Tuyll, inspecteur van de Volksgezondheid zorgde hiervoor en 's avonds om zes uur stonden de Maassluizers allen met emmers gewa pend op de Markt.... Ieder kreeg één emmer en toen werden de bakkers voor zien van water omdat er vandaag in Maassluis en water èn brood moet zijn. De gemeente Schiedam is er vermoe delijk nog het beste afgekomen. Wel stonden Sterrebos en een gedeelte van de woonwijk De Gorzen blank, maar grote schade veroorzaakte dit niet. Een schadepost aan werk en materiaal was wel het onderlopen van de 33 meter diepe bouwput voor het nieuwe dok van Wilton-Fijenoord. Hoe groot die schade is valt bij benadering niet vast te stellen. Ook Schiedam heeft in angst gezeten dat de sluisdeuren het niet houden zouden. Dijkbreuken Het eiland Rozenburg is zwaar getrof fen. Niet doordat er slachtoffers zouden zyn of dat grote hoeveelheden vee ver dronken zouden zijn. Dat is gelukkig niet het geval. Maar wel staat het eiland voor twee derden onder water. Langs de Waterweg brak de dijk en werden gaten geslagen van 60 tot 40 meter. De eerste dijkbreuk vond plaats tegenover Poortershaven. Toen eenmaal een polder een prooi der golven was volgden er meer. Vier kwamen er blank te staan en slechts een bleef er droog. Gelukkig bleven ook de hoofdwegen boven het water uitsteken. Slechts wei nig mensen behoefden him huizen to verlaten en het vee kon grotendeels in veiligheid gebracht worden. Verbinding met' het vasteland had men niet, want de veerboot tussen Rozenburg en Maas sluis voer niet. Alleen 's middags waren er twee afvaarten. Zondagmorgen was er geen kijk op, dat de gaten in de dijk gedicht konden worden. Alleen via do dijken kon men er komen en dat risico was bij de woedende storm te groot. Schepen Veel ongelukken zijn er op de Water weg niet gebeurd. De loodsaiensten wa ren Zaterdag reeds gestaakt, zodat er vrijwel geen schepen binnenkwamen. Uitvaren deed men Zondagmorgen hele maal niet. Zelfs de Harwich-boot bleef in Koek van Holland. De sleepboot De Schelde sloeg ter hoogte van de Berg- haven van haar ankers. Al leek het eerst niet zo erg, toch moest kapitein Van Dorp met zyn bemanning de boot ver laten. Later is hij weer aan boord ge gaan en is De Schelde door een collega in Vlaardingen binnengesleept. De zand zuiger Ahoy werd beschadigd, In de Vlaardingse Vulkaanhaven sloeg de „Stad Vlaardingen", een schip van 8000 ton, toebehorend aan de Halcyonlijn, van de boeien en nam daarbij een lichter mee, Men kon het schip later weer aan de kant meren. Het had vrij zware schade aan schroef en roer. In Hoek van Holland sloeg een groot gat' in de boulevard langs de Berghaven. Een huis moest worden ontruimd. De schepen in de Berghaven hadden het nogal zwaar te verduren en de loodsboot Prochyan werd ernstig beschadigd.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4