Ook schrijnende tonelen in het Feijenoord-Stadion Ook in Bergen op Zoom is de schade groot Negentig-jarige vrouw kon weer lachen in de Ahoy -hal Niet iedereen echter kon het leed verkroppen Overwerk voor het rampengebied Het verdronken land van Voorne en Putten Wegtrekkende bevolking Vele schepen verkeerden in nood MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 DORDRECHTSCH NIEUWSBLAD VIERDE BLAD - PAGINA Oud moedertje op een draagstoel Voor de oude mensen, die hier naar toe gebracht worden, is het leed 't grootst. Een oud vrouwtje, met de Zeeuwse kau op het hoofd, werdt eerst naar binnen en toen weer op een stoel naar buiten gedragen. Moeders, met zuigelingen in de arm, za ten stil en verwezen voor zich uit te kijken, gelaten afwachtend wat er met hen gaat gebeuren. De kleine kinderen zijn de eer sten, die zich aan de toestand hebben aan gepast. In een hoekje spelen ze alweer met speelgoed, dat het Rode Kruis heeft mee gebracht. In de „feestzaal" van het stadion stana lange rijen bedden voor de mensen, die hier nodogedwongen moeten blijven. Koffie, bo- I terhammen en zelfs warm eten wordt hier Vit Eelde, Farmsum, Delfzijl en vele andere Groningse plaatsen kwam vanmorgen een colonne van vijfhonderd vrachtwagens in Rotterdam aan met stapels kleding, dekens, meubilair, reddingsmateriaal en dergelijke. ,Een groot gedeelte van deze goederen werd. 'in de ontruimde Rivièrahal ondergebracht, waarbij studenten, M.T.S.-ers en scholieren van de Vlaggemanschool zich verdienstelijk maakten met het uitladen van de wagens. Om negen uur kon burgemeester Van Wal- sum constateren, dat de organisatie uitste kend werkte. Gelukkig kon de heer Jansen van de Diergaarde tijdig ingrijpen toen men de geschonken schoenen zomaar op één stapel wilde werpen, want wanneer dat gebeurd tras. zou hel uitzoeken van paren een onbegonnen werk zijn geweest. In Bergen op Zoom stond omstreeks halfdrie in de cngeluksnacht het water aan de dijken vrijwel gelijk met de kruin en werd groot alarm geslagen. De bewoners van de Haven, die toch al niet naar bed waren gegaan, brachten hun huisraad in veiligheid. Omstreeks drie uur kwam het water over de dijken en stroomde de Geertruidapoïder vol. Daarbij kwamen de Machinefabriek N-V- Holland en tal van andere bedrijven onder water te staan. Het water kon toen ook niet meer door de schutplanken bij de Bonte Brug tegen gehouden worden en toen deze doorbraken liep de gehele Gedempte Haven onder, tot ver in de Rijkebuurtstraat. Ook aan de andere zijden stroomde het water door. Zo stond het bij de kazerne Groot Arsenaal bijna twee meter hoog, een peii, dat nog nooit werd bereikt. Overal hoorde men de mensen om hulp roepen. De schade is ©norm. Niet alleen, dat het water over de dijk van de Geertruidapoïder was gekomen, ook over de dijken van de Augusta- en Theo- doruspolder. Daardoor stond het water tot over de spoorlijn RoosendaalZeeland. De weg naar Tholen was niet te bereiken. De montagewoningen moesten het weer ontgelden- Van tal van woningen werd de dakbedekking afgerukt. Ramen gingen aan scherven. Noodvoorzieningen moesten van gemeentewege worden getroffen om de mensen voorlopig te helpen. Op het Bolwerk viel een grote boom dwars over de weg. Op de Anlwerpsestraat viel een boom vlak voor een auto, waar van de bestuurder niet meer kon stoppen. De wagen werd vernield en de inzittenden raakten gewond. (Van onze Rotterdamse correspondent). EEN GOEDE NACHTRUST, behaaglijke warmte en een overvloed aan brood, thee. soep en pap hebben de honderden vluchtelingen, die de nacht in de Ahoy'- hal hebben doorgebracht, weer enigszins tot zichzelf gebracht. De kinderen speelden al in het zand of met de papieren bekertjes en er werd hier en daar al weer gelachen, hoewel velen het leed nog niet verkroppen konden. Eerst door bommen, nu door water verdreven Eén, die al weer lachen kon, was de ne gentigjarige opoe De Bouw uit Oud-Alblas, die met de 75-jarige weduwe D. Kooijman gevlucht was voor het water, een tijdelijk onderdak in de Kabelfabriek had gevonden en nu in de Ahoy'-hal met smaak haar bo terhammetje voor haar wat extra dun gesneden verorberde. Zij had niets kun nen redden, maar „wij zijn nog gezond". Wie het nog niet goed verwerken kon was de 73-jarige heer L. Bergman van de West- Varkenoordseweg. In de Meidagen van 1940 werd hi,i in de Prinsenstraat gebombardeerd en sindsdien woonde hij op een zolderka mertje, voor een daalder in de week. in de huisjes aan de Hillesluis, Ook daar is hij nu verdreven. Niet lang tevoren vroeg hij opneming aan bij het Tehuis voor Ouden van Dagen in de Oostervantstraat. maar de goedkeuring daarvoor is voor hem te laat gekomen. Moeder Van Rij zat met haar zoontje van twee jaar op schoot voor zich uit te staren, in het stadium, waarin het denken ophoudt en plaatsmaakt voor een volkomen berus ting. Zij vluchtte uit Zuidland met haar man en vijf kinderen en nóg trilt de angst om die kinderen in haar stem door, als zij vertelt, hoe zij door het raam, in een ijzige regen en een vliegende storm, in een wan kele boot moesten overstappen. Niets gered dan de kleding, die zij droegen. Buiten, voor de deur van de Ahoy'-hal, verdrongen zich familieleden van hen. die binnen een onderdak hadden gevonden. De politie moest ieder de toegang weigeren, wat niet altijd begrepen werd. Maar het was noodzakelijk om de organisatie niet in de war te sturen, welke toch al op toptoeren draaide. Vletten en sloepen van de marine naar de noodgebieden De algemene leiding van het hulpwerk door de marine berust bij de commandant maritieme middelen te Amsterdam, kapi tein ter zee J. F. van Duim. De Zondag heeft men gebruikt om een aantal schepen gereed te maken. Deze zijn Zondagavond en in de nacht van Zondag op Maandag afgevaren. Van Amsterdam uit werden twee sleepboten naar Den Bommel op Flakkee gezonden, elk met een aantal vletten en sloepen. Van Amsterdam vertrokken naar Galatheapolder twee sleepboten met twee vletten. Van Rotterdam naar Middelharnïs zijn 20 rubberboten vervoerd. Voorts gin gen nog van Rotterdam uit: het communi catievaartuig Bellana en een aantal motor vaartuigen. Naar Stellendam de motorred dingboot Prins Bernhard, naar Numansdorp een motorsloep van de onderzeedienst en een kotter van de Karei Doorman; naar Zuidland een motorschouw van de onder zeedienst, naar Wemeldinge een motorvaar tuig en naar Mïddelharnis nog een motor vaartuig en een sleepboot. Pluimveemarkt Den Bosch Op de pluimveemarkt van Zaterdag wer den aangevoerd circa 13.500 stuks. Prijzen: lichte kippen ƒ2.05—2.10 per kg. lev. gew.; zware soorten van ƒ2.10—2.20 per kg. lev. gew.; tamme konijnen van 1.80 —1.95 per kg lev. gew.; tamme konijnen 4 —7.50 per stuk. ƒ75.000 van de K.A.B. voor liet Rampenfonds Uit alle delen van het land bereiken ons berichten, dat personeel van bedrijven en fabrieken gaat overwerken voor de nood gebieden. Vele directies voegen bij de op deze wijze gevormde bedragen grote som men gelds, alles ten behoeve van het Na tionaal Rampenfonds. Maten bij de kleding Overal in ons land worden al grote hoe veelheden kleren, schoenen, dekens, la kens enz. voor de noodgebieden ingeza meld. Het is de bedoeling, dat men briefjes aan de in te leveren goederen hec'nt, met daarop aangegeven maten of nummers. De verdeling onder de getroffenen wordt daardoor aanmerkelijk versneld. De aandacht wordt er op gevestigd, dat er vooral grote behoefte is aan dekens en lakens. Hulp van het Britse Rijnleger Ook Belgische genie helpt Het Britse Rijnleger heeft genie-materieel voor hulpverlening aan Nederland gereed staan. Zodra de Nederlandse regering dit verzoekt, zal het materieel worden overge bracht. De Britten zijn van mening, dat in de eerste plaats „bulldozers" e.d, nodig zullen zijn. Het Britse Rijnleger beschikt niet over hefschroefvliegtuigen. De Britse legereen heid. die te Hoek van Holland is gelegerd, is onmiddellijk te hulp gekomen, toen de eerste berichten over de overstromingen waven ontvangen. Tot dusverre zijn pogin gen om telefonisch contact met deze afde ling te krijgen mislukt, aldus de Engelse woordvoerder. Gevolg gevend aan een oproep van de Nederlandse overheid heeft de gewestelijke bevelhebber van de provincie Antwerpen twee compagnieën genie naar Terneuzen gezonden, waar zij vanmorgen bij het aan breken van de dag zijn aangekomen. Zes motorboten van de genieschool helpen de Nederlanders bij het wegbrengen van de ge troffenen van Rilland. Burgemeester van Rilland-Bath vermist In Rilland Bath wordt de burgemeester vermist. Het gat in de dijk bij Kruiningen is zó groot, dat de grote veerboot Kruiningen Perkpolder daar doorheen is gesDoeld en op de weg ligt. De Nederlandse Katholieke Arbeidersbe weging, haar bonden en instellingen, heb ben besloten gezamenlijk 75.000 bijeen te brengen voor het Nationale Rampenfonds. De Algemene Nederlandse Pluimveeteelt vereniging te Utrecht, Schillerlaan 13, zal van haar leden medewerking vragen om ge dupeerde pluimveehouders weer van levend materiaal te voorzien. Aanmeldingen te richten aan het secretariaat. Het dagelijks bestuur van het N.V.V. (25.000 gulden), de bij het N.V.V. aangeslo ten bonden (75.000), de Centrale Arbeiders Verzekeringsbank in Den Haag 50.000), de N.V. De Arbeiderspers (f 30.000), het partijbestuur van de Partij van de Arbeid 10.000), hel hoofdbestuur van de V.A.R.A. 10.000), hebben in totaal een bedrag van f 200.000 ter beschikking gesteld van het Nationaal Rampenfonds. Doetincliem adopteert Middelliamis Het gemeentebestuur van Doetinchem is Zondagavond, met diverse plaatselijke or ganisaties in spoedvergadering bijeen ge weest, om de mogelijkheden tot het helpen lenigen van de nood onder ogen te zien. Doetinchem zal de getroffen gemeente Middelharnis adopteren. Tevens biedt de gemeente Doetinchem aan, om een 20-tal leerlingen van middelbare scholen uit de getroffen gebieden, die dit jaar eindexa men zullen doen, onder te brengen in „Ruimzicht", een internaat, zodat de jon gens hun studie kunnen voortzetten. Bo vendien hebben personeelsleden van ver schillende kantoren een percentage van hun loon afgestaan. Momenteel is men bezig op het Museumplein te Amsterdam voorbereidingen te treffen voor de tentoonstelling „Triomf der Techniek", de grote jubileumtentoonstelling van de Philipsfabrieken, die in speciaal geconstrueerde trucks van de DAF een tournêe door ons land zal maken. Thans is de tentoonstelling ingericht in 24 trucks, waarvan de zijwanden kunnen worden verwijderd, zodat zij een ruimte wormen, wanneer zij aan elkaar worden geschoven. Enige roeken zal de expositie in de hoofdstad blijven, waar na, de rijdende hal weer in 24 delen zal worden gesplitst en andere plaatsen van ons land zal bezoeken. Samen vluchtten de weduwe Kooijman (links) en de negentigjarige Adriana de Bouw uit Oud-Alblas; samen vonden zij de Ahoy'-hal verzorging en onderdak. Twee van de ruim duizend personen, die hier een onderkomen zochten. Rode Kruis colonne uit Den Haag actief aan het werk „WQ werken na actief drie uur. De afvoer naar andere plaatsen, die zich voor opname van getroffenen beschikbaar hebben gesteld, is vrijwel gelijk aan de aanvoer, zodat dit tussenstation functionneert voor voedingsverstrekking, verwarming en opnamecentrum van zieken. De samenwerking met de G.G. er.' G.D. is perfect, wat eveneens kan worden gezegd van die met de de directie van het Feijenoord stadion, alsmede vele particuliere bedrijven en overheidsinstanties, voor wie geen moeite te veel is tot leniging van deze verschrikkelijke nood. De Haagse colonne was grotendeels in staat op eigen kracht de vele werkzaamheden uit te voeren, die in dit verband nodig waren. Wij hebben hier radioverbinding, mobilofoon, lijnverbindingen door het gehele stadion en* zijn in staat om hier, vanuit de stafkamer de werkzaamheden te dirigeren". door het personeel van het Rode Kruis rondgedeeld. Wij hebben ons persoonlijk er van over tuigd, dat de commandant de warheid heeft gesproken. Ordelijk en rustig wordt het grote werk, waarvoor men zich hier ge plaatst zag gesteld, uitgevoerd. Aldus de verklaring, die de commandant van de Rode Kruiscolonne uit Den Haag, ons vanmorgen verstrekte. Rustig en orde lijk hebben ervaren Rode Kruismensen hier het werk groots aangepakt. De eerste stoot hieraan was Zondagochtend vroeg al gege ven door de afdeling Rotterdam van het Rode Kruis, onder leiding van mevrouw Vuylsteke en mevrouw v. d. Pol; toen 150 personen uit het gebied van IJsselmonde hier een onderkomen zochten. Een vrouw, die binnenkort hel leven aan een kind zou schenken, werd naar het ziekenhuis ver voerd. evenals een vrouw, die in verwach ting was en in shocktoestand verkeerde. Voortreffelijk steun hebben ook verleend de directeur van het Feijenoord stadion, de heer Bas van Krimpen, die van zijn ziek bed kwam om persoonlijk het werk te lei den. Ook het stadionpersoneel gaf voorbeel dige medewerking. Commissaris der Koningin in de Westhoek De commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Brabant, prof. dr J. E. de Quay, heeft gistermorgen reeds een be zoek gebracht aan het geteisterde gebied. In Fijnaart vertoefde hij geruime tijd op het gemeentehuis, waar hij een langdurig onderhoud had met burgemeester B. ter Haar. Ook naar andere gemeenten begaf de commissaris zich om zich op de hoogte te stellen van de omvang van de ramp en om besprekingen te voeren betreffende de hulp acties. BOTEN GEVRAAGD Er wordt een dringende oproep gedaan om naar Noord-Beveland. waar nog steeds geen hulp is, rubberboten en motorboten te sturen. De mensen zitten daar nog steeds op zolders en daken en kunnen niet be reikt xvorden. Er is geen drinkwater. Marinevliegtuigen wierpen rubberboten uit De marinevliegtuigen zijn bij dag worden vanmorgen voortgegaan met de hulpverle ning. De helicopter is bezig op Goeree en Overflakkee personen weg te halen, die op boerderijen geïsoleerd zijn en brengt ze over naar droge plaatsen. Een harpoenvliegtuïg heeft bij Stavenïsse, Poortvliet en Maar tensdijk (op Tholen) 15 rubberboten uitge worpen. Twee vliegtuigen gaan. ook naar Goeree en Overflakkee om rubberboten uit te werpen. Een toestel van de marine-lucht vaartdienst is met 2 hoofdingenieurs van waterstaat vertrokken om waarnemingen te doen en vast te stellen, waar de plaatsen zijn met de grootste urgentie voor hulp verlening. Op verzoek van de commandant van het vliegveld Valkenburg hebben de Draka- fabrieken te Amsterdam ruim zestig plastic reddingsvlotten ter beschikking gesteld. Deze zullen boven de overstroomde gebie den worden uitgeworpen. Onderdrukking en Verzet Over Rode Kruisacties, evacuaties en bombardementen flevertng 40 van „Onderdrukking en Ver- x\. zet" biedt jhr G. M. Verspyck gelegenheid tot het beschrijven van de positie van de Na tionale Rode Kruisvereniging in bezettingstijd, welke van het begin af aan te lijden had van pogingen van het Duitse Rode Kruis om haar te verdringen en te kortwieken. De benoeming van de oud-directeur van de Stichting Win terhulp Nederland Piek tot secretaris-generaal van het Rode Kruis, leidde er toe dat men in 24 uur tijds. spoorslags dus. de belangrijkste documenten weghaalde en het personeel ont sloeg, zodat de nieuwbenoemde bij zijn komst op 20 Nov. 1944 een leeg gebouw vond. Verder stipt het overzicht de activiteit boven- en on dergronds d.i. vóór en na de Piekperiode aan met betrekking tot de verzorging van de poli tieke gevangenen in de Ned. concentratiekam pen en gevangenissen, het geheime repa- triëeringsplan en de hulp aan de Rijksgenees kundige dienst. Het hoofdstuk „De prijs der Vrijheid", onder redactie van mr J. J. v Bolhuis, bevat geen complete opsomming van alle grote schaden, doch meer beschouwingen over het leed van de paniekvluchten en evacuaties, de enorme verliezen aan mensenlevens en gebouwen tengevolge van bombardementen en vernielin gen door roverijen en plunderingen van ver laten woningen, de ernstige schendingen van natuur en landschap en over de 280 000 slacht offers van oorlog en bezetting. Speciaal de bombardementen op Rotterdam, Nijmegen en Den Haag (in beide laatste geval len vreselijke vergissingen van de geallieer den), worden bij deze publicatie, die van ruim dertig getroffen grote gemeenten cijfers openbaart, scherp belicht. (Van een speciale verslaggever.) In de loop van de nacht en de ochtend zijn Voorne en Putten vrijwel geheel onder water geraakt. De dyk aan het Haringvliet hield niet meer. De ene polderdijk na de andere bezweek toen. De dorpen moesten worden geëvacueerd. Vanochtend was Hel- levoetsluis van Rotterdam uit niet meer te bereiken. Bjj een onderzoek hoe de toestand op Voorne en Putten was. bleek de provin ciale weg tussen Rhoon en Hoogvliet op het eiland IJsselmonde al niet meer open te zijn. Hoogvliet kon bereikt worden langs de Vondelingenweg, waar de tankwagens van de B.P.M. tussen colonnes vrachtauto's en autobussen raakten, die materiaal en man nen naar de gebieden waar hulp nodig was vervoerden. Hoogvliet omspoeld door het water Het water van de Oude Maas omspoelde Hoogvliet el zó gevaarlijk, dat ook daar de evacuatie ter hand werd genomen. Een be- nedendijks tuindorp van ingenieurswonin gen van de B.P.M. bleek nog beschermd te worden door een waterkering, die ver sterkt was met zakken zand. Voorbij Hoogvliet, aan de Westkant van de brug over de Oude Maas, ontwaarden wij honderden vrijwilligers, die in een opge spoten terrein zakken met zand vulden, zoveel mogelijk nog getracht Waarschijnlijk zes runners verdronken Verscheidene Nederlandse en buitenland se schepen, die zich voor de Nederlandse kust bevonden, hebben op de noodgolven verbinding gezocht met de vaste wal. Dwars voor Texel verloor een Duitse sleepboot zijn sleep, een tanklichter. Men vreest voor het leven van Je zes runners, die zich aan boord bevinden. De redding boot Prins Hendrik heeft tevergeefs naar de lichter gezocht. t de IJmuïdense haven verkeerde de Poolse trailer Korab 2 in zinkende toestand. Toen het water zakte, werd het gevaar voor het schip minder. De Duitse tankboot Julius Ruthers (800 ton) werd bij Zandvoort op het strand ge worpen. Het schip ligt zeer ongunstig. Drie van de 15 opvarenden zijn aan boord ge bleven. De anderen zijn van boord gehaald. Het Indiase s.s. Jala Ketu (7180 ton) dreef op 80 mijl ten Zuiden van Terschelling rond met een defecte stuurinrichting; 'iet anker was weggeslagen. Zondagmiddag seinde het schip, dat de schade voorlopig was gerepa reerd. Het schip stoomde toen op naar de Maasstad. Het Franse ss Carthage (2709 ton) geraakte drie mijl uit de kust ter hoogte van Noordwijk stuurloos. Het schip heeft zijn anker uitgeworpen. De reddingboot Neeltje Jacoba is in de nabijheid. Het Duitse s.s. Industrie (3.353 ton) be vond zich Zondagmiddag voor Hoek van Holland in moeilijkheden. De ankers wa ren losgeslagen. Het schip verzocht drin gend om assistentie. Het Deense s.s. Anne Thron (1661 ton) bevond zich Zondagmiddag op 120 mijl ten Noorden van IJmuiden in moeilijkheden. Het Nederlandse s.s. Kota-Agoeng is het Deense scheepje hulp gaan bieden. Doordat de lading van de Nederlandse kustvaarder Franka II (487 ton) was gaan schuiven, had het schip noodseinen uitge zonden. Het bevond zich toen bij de Ter- schellïngerbank. Het werd bijna als verlo ren beschouwd. Waarschijnlijk heeft de be manning de toestand kunnen klaren, want in de loop van Zondagmiddag seinde het schip, dat het geen assistentie meer nodig had. De Panamese tanker Barbara Ann (8718 ton) heeft Westelijk van Hoek van Holland een lek opgelopen. De tanker voer naar Hoek van Holland, waar het schip voor an ker zou gaan om beter weer af te wachten; een Engels stoomschip bleef enige tijd in de nabijheid om eventueel hulp te verlenen. Ter hoogte van West-Schouwen verkeer de het Finse schip Bore VI in nood. Het Britse schip Selby (1,039 ton) verkeer de 32 mijl van IJmuiden in moeilijkheden. De lading van het schip is gaan schuiven. Het schip is in de buitenhaven van IJmui den voor anker gegaan. Het Belgische schip Luxembourg (7000 ton) is bij Vlissingen aan de grond gelopen. Het schip is op eigen kracht vlot gekomen. Het Zweedse s.s. Virgo, dat bij Vlieland aan de grond was gelopen, kwam op eigen kracht vlot. De reddingboot Prins Hendrik uit Den Helder bleef enige tijd in de nabij heid om eventueel hulp te verlenen. Het Russische s.s. Enisei seinde, dat het zich op 30 mijl van Den Helder in nood be vond. Het lichtschip Goeree is enkele mijlen af gedreven. Er is grote schade aan boord. Onder andere is de stuurhut ingedrukt. Het Nederlandse tankvaartuig Tiba (5239 ton) heeft ten Westen van Breskens zijn roerquadrant gebroken. Het schip hoopte toch Antwerpen te kunnen bereiken. Bij Texel zit een vissersvaartuig aan de grond. De motorreddingboot Joan Hudson uit Cocksdorp zou pogen assistentie te ver lenen. Het nEgelse s.s. Seabrook heeft gemeld, dat het zich 30 graden N.W. van Hoek van Holland in nood bevindt. Het schip maakt water. Op de rede van Vlissingen liggen diverse schepen voor anker, waaronder de Capi- taine Paret, die zijn stuurboord-anker heeft verloren en om een sleepboot heeft ver zocht. De reddingboot Prins Hendrik van Den Helder is zestien uur lang op zee geweest. Verscheidene andere schepeii, waarvan de namen nog ontbreken, hebben Zondag in de loop van de avond noodseinen uitgezonden. werd. gaten in de polderdijken te dichten. Tientallen vrachtauto's, door verschillende firma's beschikbaar gesteld, vervoerden de zakken met zand verder Westwaarts. De chauffeurs kregen onderweg hun orders. Tot Geervliet bleek de provinciale weg weer goed begaanbaar te zijn. Maar waar hij de weg tussen Heenvliet en Abbenbroek kruis, te. raakte hij verloren in een watervlakte, die onder een snijdende hagelbui tot schuim gestriemd werd. Daar moest onze poging om langs het Voornse Kanaal Hellevoetsluis te bereiken eindigen. We trachtten toen dieper in Put ten door te dringen. Abbenbroek bleek al geheel te zijn verlaten. Aan weerskanten van de weg stonden de landerijen, de boom gaarden en de tuinen volkomen blank. In een drassige wereld ploeterden hier en daar militairen en burgers met bootjes rond om nog iets van het vee te redden. Een paard, dat kopschuddend in het water ronddraaide, scheen niet meer bereikbaar te zijn. Men liet het aan zijn trieste lot over. We nader den Zuidland. De dijkweg bleek doorbroken te zijn. Men had nog getracht, het gat met zakken zand te dichten. Doch het water van het Haringvliet stroomde er onder door. Het had zich niet laten keren. Het had eenvoudig een tunnel geboord. Over het wrakke punt heen liep de weg over een geïmproviseerde brug. Een arbeider, die zich had ingespannen om het bedreigde punt mee te helpen hou den, lag in zijn werkplunje uitgeput tegen de geïmproviseerde brug aan te slapen, ter wijl langs hem heen auto's reden, die het nog overgebleven deel van de bevolking van Zuidland vervoerden. Zuidland was name lijk nog niet helemaal geëvacueerd. De kern van het dorp ligt hoog. Doch ook in dit hoog gelegen deel van het dorp \-ond men het niet raadzaam meer, de komende dingen af te wachten. Achter de ramen van de hui zen zagen wij de laatste bewoners zich ge reed maken voor de aftocht. Haar kip ook gered In een vensterbank zat een meisje van een jaar of vijf gepakt en gezakt klaar, met een witte kip op schoot, om met vader en moeder mee te gaan. Van paniek was geen sprake. Iedereen bleef kalm. Maar op niemands gelaat lag iets dat aan een glimlach kon herinneren. Men keek strak, sprak weinig, beklom som ber de vrachtauto's en nam met een koele blik afscheid van have en goed. Een ellendig gezicht, zo'n dorp dat aan zjjn lot wordt overgelaten temidden van het wassende water. Een achtergebleven varken snuffelde rond in de Ring, het dorpsplein dat eens iets lieflijks, iets beslotens, iets veiligs had. Nu leek de Ring een oord waar de pest rond waarde. Het werd er stil, doods, drukkend. Een hagelbui ratelde er overheen. Vroeg men een groep vrijwilligers, die in deze reddeloze wereld nog naar een of an dere taak uitkeken, hoe het verderop ge steld was, dan hoorde men een triest ver haal over Oudenhoorn, waar men met boten bezig was geweest een stuk of twintig men sen te redden, die door het water verrast waren. Maar de boten konden niet tegen de stroom op. Hoe het er nu mee stond, of de mensen veilig binnen waren gebracht, daar kon men geen antwoord op geven. Terugkerend ontmoetten we nog ettelijke bussen en vrachtwagens met vrijwilligers en zakken zand. Doch 't had allemaal zo wei nig nut meer. De polderdijken waren op te veel plaatsen kapot. Het water woedde. Het nam terug wat het eens had gegeven. En de mensen verdragen het gelaten. Voorne en Putten waren niet meer te redden. De men sen redden alleen nog zichzelf. Alleen zo'n kind probeerde nog een kip mee te nemen, een Uevellngskip.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 10