Sportkrant
Kees Broekman bezorgt Nederland
de eerste Europese schaatstJlel
DE GELDERLANDER-PERS'
Van der Voort succesvol
tweede na zware 10.000 m
Derde
succes: Anton
Huiskes werd vijfde
Weersomstandigheden op eerste
dag hebben de tijden beïnvloed
Dobberend op de woelige baren
van een woeste Oceaan
NEDERLANDERS SCHITTEREN OP PISTE TE HAMAR
Waarom gelastteKNVB liet
wedstrijidprogram niet af
MAANDAG 2 FEBRUARI 1953
9
I j 11 LECHTS tweemaal i
Resultaten
500 meter
1. Toivo Salinen (Finl.j 44.4
sec.; 2. Finn Hodt (Noorw.)
44.8; 3. Ivar Martinsen (Noor
wegen) 45.3; 4. Wim van der
Voort (Ncd.) 45.5; 5. Kaukko
Salomaa (Finl.) 45.7; 7. Gerard
Maarse (Ned.) 46.2; 9. Kees
Broekman (Ned.) 46.8.
1500 meter
1. Wim van der Voort (Ned.)
2 min. 19.5 sec.; 2. Kees Broek
man (Ned.) 2.20.1; 3. Roald Aas
(Noorw.) 2.20.5; 4. Carl Erik
Asplund (Zwed.) 2.22.3; 5. Ivar
Martinsen (Noordw.) 2.22.4; 6.
Sverre Haugli (Noorw.) 2.22.7;
7. Arthur Mannsbarth (Oos-
tenr.) 2.23.3; 8. Kaukko Salo
maa (Finl.) 2.24.0; 9. Franz Of
fenberger (Oostenr.) 2.24.2; 10.
Norman Holwell (Eng.) 2.24.3;
12. Anton Huiskes (Ned.)
2.25.0; 15. Gerard Maarse
(Ned.) 2.26.2.
5000 meter
1. Kees Broekman (Ned.)
9 min. 05 sec.; 2. Offenberger
(Oostenr.) 9.11.7; 3. Wim van
der Voort (Ned.) 9.12.8; 4.
Sverre Haugli (Noorw.) 9.13.5;
5. Anton Huiskes (Ned.) 9.16.5;
6. Holwell (Eng.) 9.19.9; 7.
Martinsen (Noorw.) 9.21.0; 8.
Roald Aas (Noorw.) 9.23.0; 9.
Ström (Zwed.) 9.27.2: 10. Kor-
nel Pajor (Zwed.) 9.27.4.
10.000 meter
1. Kees Broekman (Ned.)
17 min. 13.0 sec.; 2. Anton
.Huiskes 17.20.0; 3. Sverre
Haugli (Noorw.) 17.38.7; 4.
Ivar Martinsen (Noorwegen)
17.44.0; 5. Norman Holwell
(Eng.) 17.47.4; 6. Kornel Pajor
(Zwed.) 17.48.8; 7. Wim van
der Voort (Ned.) 17.50.2; 8.
Arthur Mannsbarth (Oostenr.)
17.50.7; 9. John Hearn (Eng.)
17.52.2; 10. Franz Offenberger
(Oostenr.) 17.54.7; 11. Roald
Aas (Noorw.) 17.58.8; 12. Gun
ner Ström (Zwed.) 18.22.8.
Eindklassement
1. en Europees kampioen
Kees Broekman (Ned.) 199.650
pnt.; 2. Wim van der Voort
(Ned.) 200.690 pnt.; 3. Ivar
Martinsen (Noorw.) 202.067
pnt.; 4. Sverre Haugli (Noorw.)
202.652 pnt.; 5. Anton Huiskes
(Ned.) 202.883 pnt.; 6. Franz
Dffenberger (Oostenr.) 203.072
pnt.; 7. Roald Aas (Noorw.)
'4.273 pnt.* 8. Norman Hol-
v.ell (Eng.) 204.560 pnt.; 9.
Kornel Pajor (Zwed.) 206.347
pnt.; 10. Arthur Mannsbarth
(Oostenr.) 207.172 pnt.; 11.
Gunnar Ström (Zwed.) 207.393
pnt.; 12. John Hearn (Eng.)
209.890 pnt.
(Van een speciale verslaggever)
HAMAR, 1 Febr. Voor de eerste
maal in de geschiedenis van de schaats
sport is er een Nederlander in.geslaagd
het Europees kampioenschap op zijn
naam te brengen. Kees Broekman heeft
na 7 jaar van harde training de zo fel
door hem begeerde titel veroverd. Zijn
schaatsersloopbaan is in de vooraf-
cmnde jaren niet altijd over rozen
aBI9HEHOaS9[!IBBBB| 1
gegaan, want naast de vele en vaak
fraaie successen heeft de man uit de
Lier ook vaak grote teleurstellingen
moeten verwerken. Op dezelfde baan
waar de grote Jaap Eden zestig jaar
geleden het wereldkampioenschap wist
te veroveren' mocht nu Broekman het
genoegen smaken de Europese titel in
de wacht te slepen.
HET WAS voor de 16.000 toeschouwers, die het Hamar-stadion
bevolkten, een grootse aanblik Kees Broekman door de vice-
president van de I.S.U., Sven Laftmann, de overwinningskrans te
zien omhangen. En met het rood-wit-blauw fier aan de mast klonk
het Wilhelmus als hulde aan Nederland voor zo'n prestatie.
Na zijn ereronde kreeg Kees Broekman duizenden handen te
drukken, en een van de eerste die onze landgenoot met zijn behaald
succes kwam gelukwensen was Prins Harald, de zoon van de Noorse
Kroonprins. Dit is niet het enige succes wat onze landgenoten in
Ilamar hebben weten te behalen, want Wim van der Voort presteerde
het om op de tweede plaats te eindigen na tot aan de 10.000 meter
de leiding in het klassement te hebben gehad. Ook Anton Huiskes
zorgde er voor, door zijn vijfde plaats in het algemeen klassement,
de Nederlandse overwinning nog grootser te maken.
de ge
schiedenis van de interna
tionale schaatssport is een Ne
derlander kampioen gewor
den. In 1893 was het Jaap
Eden, die voor de eerste maal
de wereldtitel veroverde en
gisteren 60 jaar later
bracht Kees Broekman (op de
foto hiernaast) het Europese
kampioenschap op zijn naam.
Kees gaat nu ook proberen
om het reeds begeerde wereld
kampioenschap te behalen.
Naar wij vernemen, zijn de
drie hardrijders Kees Broek
man, Wim van der Voort en
Anton Huiskes door het be
stuur van de Kon. Ned.
Schaatsenrijdersbond afge
vaardigd naar de wereldkam
pioenschappen, welke op 14 en
15 Febr. a.s. in Helsinki zullen
worden verreden.
Gerarcl Maarse kon zich op de
500m niet vMedig ontplooien
En gelancl-F r ankrijk
in de residentie
DEN HAAG, 1 Febr. Het staat
thans vast. dat in de op 20 Febr.
in de dierentuin te Den Haag te
houden tafeltenniswedstrijden
tussen de herenteams van Enge
land en Frankrijk voor Frankrijk
Rénc Roothooft en Michel Hague-
nauer zullen uitkomen.
Engeland wordt in ieder geval
door Richard Bergmann verte
genwoordigd. De tweede Engelse
speler moet nog worden aange
wezen.
Engeland sloeg
Ierland met 4-1
LINCOLN, 1 Febr. Te Lincoln
werd de voetbalwedstrijd Engc-
land-Ierland (amateurs) gespeeld.
Engeland won met 41.
TT/IM VAN DER VOORT schit-
terend tweede
Blauw Wit-Ajax ten
bate van slachtoffers
AMSTERDAM, 1 Febr.
Woensdagavond 4 Februari a.s.
wordt in het Olympisch stadion
te Amsterdam een vriendschap
pelijke voetbalwedstrijd gespeeld
tussen de, hoofdstedelijke clubs
Blauw Wit en Ajax ten bate van
de slachtoffers van de waters
nood.
Scandinavische
tennistitels
KOPENHAGEN, 1 Febr. De
finale van het damesdubbelspel
van de Scandinavische tennis
kampioenschappen, overdekte
banen, te Kopenhagen gehouden,
werd gewonnen door Angelica
Martimer (Gr. Br en Jean Rin
kelQuerticr (Gr. Br.). Zij sloe
gen Birgit Sanden (Zweden) en
Laila Schou Nielsen (Noorwegen)
met 64, 64.
De finale van het herendubbel
spel leverde een overwinning op
voor de Denen Kurt Nielsen en
Torben Ulrich. Zij wonnen in
vier sets van Art Larsen (V. S.)
en I. Berlin (Zeden) 810,
6—3, 6—3 en 8—6.
TVE FAMILIE BROEKMAN luis-
tert aandachtig naar de radio,
om toch vooral niets te missen
omtrent de verrichtingen van
Kees en de andere Nederlandse
rijders
Reeds op de eerste dag, on
danks de wel zeer slechte weers
omstandigheden, het sneeuwde
voortdurend en er stond een gure
wind, zorgde Broekman reeds
voor een Nederlandse overwin
ning en wel op de 5000 meter.
De 500 meter werd een minder
groot succes, onze grootste troef
en wel de sterkste Europese rij
der op deze afstand, Gerard
Maarse heeft niet voor een over
winning op deze afstand kunnen
j zorgen. Maarse was door zijn on-
I gunstige loting, hij moest tegen
het horloge rijden en ging pas als
laatste van start.
Op de tweede dag zorgde Wim
van der Voort voor de tweede
Nederlandse overwinning en wel
door zijn zege op de 1500 metef,
en tënslotte was het Kees Broek
man, die in de beslissende rit over
10.000 meter, de derde Neder
landse triomph bewerkstelligde.
Zege van v. d. Voort
op de 1500 meter
Zondag waren de weersom
standigheden veel gunstiger dan
op de eerste dag, het was vrijwel
windstil met een temperatuur,
welke drie graden boven het nul
punt lag. Het schema voor Broek
man was voor de 1500 meter op
2 min. 20 sec. vastgesteld, en de
Lierenaar heeft zich prachtig aan
deze tijd weten te houden. Zijn
totaaltijd was 2 min. 20,1 sec.
Hierna kwam de Noor Roald Aas,
een van de specialisten op dit
nummer, aan de start. Aas bleef
met 0,4 sec. boven de tijd van
Broekman, Van der Voort stond
nu voor de moeilijke taak ond ;r
de zeer scherpe tijd van Broek
man te blijven. Zoals wij reeds
hierboven releveerden wist Wim
toch nog de snelste tijd op deze
afstand te maken, hij liet een tijd
van 2 min. 19,5 sec. voor zich af
drukken. Anton Huiskes is op
deze afstand niet tot grootse da
den kunnen komen, want hij
moest in zijn rit tegen Sverre
Haugli de winst aan de Noor la
ten. Daarentegen wist Gerard
Maarse zijn rit tegen de Zweed
Gunnar Ström wel in een over
winning om te zetten.
Wim van der Voort nam na
deze ritten de eerste plaats in in
het algemeen klassement met
Broekman op de tweede plaats.
Broekman icon de
10.000 meter
Broekman moest, wilde hij de
titel veroveren, minstens 16,4 sec.
sneller de 10.000 meter rijden dan
Wim van der Voort. Onderling
was overeengekomen dat zowel
Broekman als Van der Voort op
een schema van 17 min. 17 sec.
zouden rijden. Broekman, die te
gen de Oostenrijker Offenberger
moest rijden, reed een zeer snelle
5000 meter en wel in 8 min. 35
sec. Toen er nog twee ronden
moesten worden afgelegd wist hij
de Oostenrijker te lappen. Offen
berger probeerde nu met zeer
korte slagen onze landgenoot
blijven volgen. Dit is echter vol
gens het reglement niet geoor
loofd en hij kreeg dan ook tot
tweemaal toe een waarschuwing,
omdat hij te weinig ruimte liet
tussen hem en onze landgenoot.
De slotronde van 40 sec. was fan
tastisch, een Europees kampioen
waardig en op het bord der uit
slagen verschenen de trotse cij
fers: 17 min. 13 sec.
In de volgende serie moest Van
der Voort, die tegen Elaugli reed,
bewijzen dat of hij of Broekman
de sterkste over de vier afstanden
was. Hij mocht een tijd van 17
min. 29,4 sec. noteren om gelijk
in het klassement te eindigen.
Het was echter-van te voren
reeds duidelijk, da^ Van der Voort
hierin niet zou ktaïnen slagen.
Na 5000 meter lag Van der
Voort al 16 sec. boven de tijd van
Broekman en in de volgende
ronde bedroeg het verschil 17 se
conden. Toch reed Wim niet
slecht en met 17 min. 50,2 sec.
veroverde hij een zekere tweede
plaats in het algemeen klasse
ment.
Anton Huiskes, die in de derde
rit uitkwam tegen de Brit HoIw^H,
draaide zich eerst warm met ron
de van gemiddeld 42 sec. daar hij
wat stijf was naar zijn zware
5000 meter van de eerste dag. Hij
slaagde er in de 10.000 meter in
de voortreffelijke totaaltijd vaa
17 min. 20 sec. te rijden.
Hij sloeg zijn tegenstander Hol
well met een halve baanlengte en
bezette hierdoor de vijfde plaats
na Broekman, Van der Vgort.
Martinsen en Haugli.
(Van een speciale verslaggever)
HAMAR, 1 Februari Onder
zeer slechte weersomstandighe-1
den werd Zaterdag te Hamar een
begin gemaakt met de wedstrij
den om de Europese titel In het
hardrijden op de schaats. Voort
durend viel er sneeuw uit de
loodgrijze lucht eu doordat de
vlokken op de baan bleven kle
ven waren snelle tijden reeds bij
voorbaat uitgesloten. Dit slechte
weer was mede oorzaak van het
slechte bezoek aan deze door de
K.N.S.B. georganiseerde wed
strijden.
Na de gebruikelijke openings
ceremonie, dit keer met veel
Rood-wit-blauw, Hollandse boe
rinnetjes op de schaats, een toe
spraak van Mr. Vliegen, de voor
zitter van de K.N.S.B., gevolgd
door het Wilhelmus, werd be-
gonnen met de 500 meter.
Huiskes sloeg in zijn rit Erik
Asplund. De tijd van Huiskes,
46,9 sec., was een aanwijzing,
dat matige tijden zouden worden
gemaakt.
Sverre Haugli, geraakte in zijn
rit tegen Wim van der Voort
reeds op de eerste 100 meter
achter. De Noorse kampioen
werd gemakkelijk door de West
lander geklopt. De 45,4 sec. van
Van der Voort betekende een be
lofte voor het volgende nummer.
Kees Broekman ontmoette in de
negende serie de Engelsman
Hearn. Met 46.8 verrichtte hij
een zeer redelijke prestatie en
noteerde dezelfde tijd als Haugli.
Gerard Maarse ging te vroeg
weg bij starter Henny Roos, en
de tweede en derde maal wei
gerde het pistool door de nattig
heid. Na drie keer tevergeefs
vertrokken te zijn ging onze
landgenoot, die alleen over de
baan moest, op tijd weg. Verder
dan 46,2 sec. kwam Maarse, die
bovendien een slechte binnen-
bocht nam, echter niet.
Het ijs gleed steeds minder
>ed en uit de aard der zaak
werden de tijden, naarmate- de
wedstrijden vorderden, slechter,
degenen, die op de 5000 meter
vroeg aan de start verschenen,
verkeerden dus in een gunstige
positie. Waren de rijders met een
goede techniek in het nadeel
tegenover de zwoegers en de
sjouwers, de conditie sprak toch
wel een heel ernstig woordje mee.
Van der Vooi-t noteerde
9 min. 12,8 sec. Na een zeer re
gelmatige rit, waarin hij het
tempo voortdurend om de 44 en
45 sec. per ronde liet draaien.
Het fraaiste duel was de strijd
tussen Broekman en de Noorse
favoriet Sverre Haugli. De Noor
begon hard, kennelijk met het
oogmerk Broekman te verleiden
zijn eigen rhythme te forceren,
maar de Westlander bleef rustig
volgen en sloeg toen in de laatste
ronden zijn slag.
Met 8*2 sec. voorsprong ging
onze landgenoot over de finish
in 9.05,0 sec., een tijd die scherp
genoeg was voor de eerste plaats
op deze afstand.
HTERWIJL geheel
Nederland Zon
dag werd opgeschrikt
door de droeve lijst
van berichten over
dijkdoorbraken en
watersnood, zweeg
de Koninklijke Ne
derlandse Voetbal
bond! Vreemd! Meer-
dedrde malen is het
gebeurd, dat bij
slechte, doch niet on
bespeelbare toestand
het programma werd bevolen; gelukkig ook
niet afgelast. Dat dit waren er clubbestu-
onbegrijpelijke ver- ren die als er dan
zuim alom in den tóch gevoetbald moest
lande verontwaardi- worden acties tot
ging opwekte, onder
strepen we dan ook
volkomen. In deze
hadden we stellig een
meer passende, we
zouden haast zeggen
een meer „sportieve"
houding van onze
hoogste voet balin
de terreinen, het stanties verwacht,
algehele programma Gelukkig zijn er
werd afgelast; giste
ren evenwel, toen
niemands hoofd toch
naar voetballen
stond, zweeg de
K.N.V.B., ofwel, om
duidelijker te zijn
scheidsrechters
weest die, dikwijls in
overleg met burge
meesters, de situatie
anders bekeken én
kort en bondig afge
lasting wedstrijden
geldinzameling voor
de getroffen gebieden
ondernamen. Vitesse
schonk onmiddellijk
f 1000, waarna nog
2000 op het terrein
werd ingezameld.
Het GVAV-bestuur
haalde prompt f 100
uit de kas en zo zijn
er nog veel meer ver
enigingsbesturen ge
weest, die een steen
tje in de ontzaglijke
nood bijdroegen. God
dank had de medail
le dus ook nog een
gunstige keerzijde.
(Van onze sportredacteur)
NIJMEGEN, Zondagmorgen
We zullen nooit helemaal
precies begrijpen hoe het komt
dat we Zaterdagavond met
onze Vauxhal. toen het klot
sende en schuimende zeewater
de Boulevard van Schevenin-
gen bijna deed overlopen, de
terugtocht naar Nijmegen over
Rotterdam, Sliedrecht, Den
Bosch hebben aanvaard.
We kwamen van het Kur-
haus, waar de Kon. Ned. Wiel-
ren Unie op eenvoudige, doch
gezellige wijze haar 25-jarig
bestaan herdacht.
Waarom met de Vauxhal
7/. niet over Utrecht? Waarom nu
Jos van der Kamp en uw
sportredacteur over Slie
drecht gereden
De hotels In Scheveningen
waren niet veilig meer. De
wind beukte en gierde, waarbij
de machtige hotels op hun
grondvesten schudden.
Bruizende golven suisden
huizenhoog over de Boulevard
en achter de dubbel afge
schermde vensters van het
Kurhaus wachtten we nog even
af. Zou het gaan minderen of
nog erger worden Geen
mens was er in de gehele
omtrek waar te nemen. Ge
parkeerde wagens stonden ver
laten op de wielen te „dansen"
door deze formidabele vloed
golven en stormvlagen.
Het zou nog erger worden
Dan toch maar een sprong
naar de Vauxhal gewaagd.
Bij het wegrijden wierp de
storm de wagen bijna over de
kop. Twintig centimeters wer
den de wielen van de grond
gelicht, maar we reden weg,
de duisternis in voor de lange
fit naar de Keizer Karelstad.
We hebben de storm in de
rug, zei Jos van der Kamp, die
bijna handen en kracht te
kort kwam om de auto een
auto te laten zijn. Of de motor
draaide of niet, de auto raasde
voort. Zouden we remmen,
dan wisten we niet wat er van
ons zou zijn overgebleven.
Op weg naar Sliedrecht
stonden de wegen blank.
A.N.W.B.-borden deden geen
dienst meer als richting-aan
wijzers. Ze waren afgeknapt
als lucifershoutjes of waren
verdraaid. Naar Sliedrecht
wilden we, doch we kwamen
in Dordrecht. De sneeuw
stormen, de striemende regen
vlagen had de Vauxhal naar
Dordrecht „gezeild". Het
ging niet anders. We hielden
teveel van ons zelfTegen
liggers kropen met 20 km snel
heid over de weg om spoedig
te stoppen op een veilige
Klaats; voor de gevels van de
uizen, die op de binnen
wegen stonden. Af en toe
zagen we een wielrijder met
de fiets in de hand tegen de
wind in optornen. Hoelang zou
hij dit volhouden We wisten
het niet. Maar de plaats van
bestemming kon hij onmogelijk
bereiken. Dan een motorrijder
met de motor naast zich. Wat
zou hij gaan uitvoeren
Dan zowaar fietsende waag-
halsën. Zo zagen we ze en zo
waren ze verdwenen. We pro
beerden vanuit de auto een
der slachtoffers op te sporen
om hem in veilige haven te
loodsen. Resultaat onvindbaar!
Was hij tegen een gevel van
een der huizen op de binnen
wegen platgedrukt Of was
hij verdwenen in de water
massa We wisten het niet en
dachten maar weer aan eigen
behoud. De regen belemmerde
ver uitzicht, terwijl de auto
van rechts naar links dwar
relde. Maar we bleven op de
rijweg.
We stonden In Dordrecht
voor de brug, die de Merwede
overkoepelt. Verschrikkelijk.
Hoelang zou de brug nog stand
houden
We moesten hier maar zo
snel mogelijk vandaan. Het
zou nog erger worden Tegen
alle regels van de wet in pro
beerden we op een binnen
weg te komen, die ons naar
Sliedrecht zou voeren Het
kacheltje in de Vauxhal hield
de temperatuur aangenaam en
met vier handen' aan het stuur
bleven we op de weg. Bij
Strevelshoek kwamen we op
de grote weg naar Gorinchem.
Een auto lag met de snuit in
de sloot. Mensen er in of er bij
zagen we niet. Andere auto's
stonden aan de kant en
wachtten beter weer af, ter
wijl de weg was bezaaid met
boomstronken en weten we
nog allemaal meer.
Een man hield zich vast aan
een paal. De paal knapte af en
verdween in de duisternis.
Waar was hij We jakkerden
maar voort. Dan weer beukte
de storm tegen de linkerzijde
van de auto. dan weer tegen
de rechterzijde. Dan was er
weer geen wind en toen we de
motor afzetten ging de wagen
weer vanzelf.
We bereikten tenslotte Den
Bosch en Nijmegen: voor
Jos van der Kamp Gennep.
Het nachtelük avontuur, die
geen rally-rijder zonder straf-
punten overleeft, was ten
einde.
In ons bed dobberden we
nog op de woelige baren van
een wilde oceaan. Het zou nog
erger worden. Wat een ramp!
(Advertentie)