Sportkrant Kees Broekman bezorgt Nederland de eerste Europese schaatstJlel DE GELDERLANDER-PERS' Van der Voort succesvol tweede na zware 10.000 m Derde succes: Anton Huiskes werd vijfde Weersomstandigheden op eerste dag hebben de tijden beïnvloed Dobberend op de woelige baren van een woeste Oceaan NEDERLANDERS SCHITTEREN OP PISTE TE HAMAR Waarom gelastteKNVB liet wedstrijidprogram niet af MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 9 I j 11 LECHTS tweemaal i Resultaten 500 meter 1. Toivo Salinen (Finl.j 44.4 sec.; 2. Finn Hodt (Noorw.) 44.8; 3. Ivar Martinsen (Noor wegen) 45.3; 4. Wim van der Voort (Ncd.) 45.5; 5. Kaukko Salomaa (Finl.) 45.7; 7. Gerard Maarse (Ned.) 46.2; 9. Kees Broekman (Ned.) 46.8. 1500 meter 1. Wim van der Voort (Ned.) 2 min. 19.5 sec.; 2. Kees Broek man (Ned.) 2.20.1; 3. Roald Aas (Noorw.) 2.20.5; 4. Carl Erik Asplund (Zwed.) 2.22.3; 5. Ivar Martinsen (Noordw.) 2.22.4; 6. Sverre Haugli (Noorw.) 2.22.7; 7. Arthur Mannsbarth (Oos- tenr.) 2.23.3; 8. Kaukko Salo maa (Finl.) 2.24.0; 9. Franz Of fenberger (Oostenr.) 2.24.2; 10. Norman Holwell (Eng.) 2.24.3; 12. Anton Huiskes (Ned.) 2.25.0; 15. Gerard Maarse (Ned.) 2.26.2. 5000 meter 1. Kees Broekman (Ned.) 9 min. 05 sec.; 2. Offenberger (Oostenr.) 9.11.7; 3. Wim van der Voort (Ned.) 9.12.8; 4. Sverre Haugli (Noorw.) 9.13.5; 5. Anton Huiskes (Ned.) 9.16.5; 6. Holwell (Eng.) 9.19.9; 7. Martinsen (Noorw.) 9.21.0; 8. Roald Aas (Noorw.) 9.23.0; 9. Ström (Zwed.) 9.27.2: 10. Kor- nel Pajor (Zwed.) 9.27.4. 10.000 meter 1. Kees Broekman (Ned.) 17 min. 13.0 sec.; 2. Anton .Huiskes 17.20.0; 3. Sverre Haugli (Noorw.) 17.38.7; 4. Ivar Martinsen (Noorwegen) 17.44.0; 5. Norman Holwell (Eng.) 17.47.4; 6. Kornel Pajor (Zwed.) 17.48.8; 7. Wim van der Voort (Ned.) 17.50.2; 8. Arthur Mannsbarth (Oostenr.) 17.50.7; 9. John Hearn (Eng.) 17.52.2; 10. Franz Offenberger (Oostenr.) 17.54.7; 11. Roald Aas (Noorw.) 17.58.8; 12. Gun ner Ström (Zwed.) 18.22.8. Eindklassement 1. en Europees kampioen Kees Broekman (Ned.) 199.650 pnt.; 2. Wim van der Voort (Ned.) 200.690 pnt.; 3. Ivar Martinsen (Noorw.) 202.067 pnt.; 4. Sverre Haugli (Noorw.) 202.652 pnt.; 5. Anton Huiskes (Ned.) 202.883 pnt.; 6. Franz Dffenberger (Oostenr.) 203.072 pnt.; 7. Roald Aas (Noorw.) '4.273 pnt.* 8. Norman Hol- v.ell (Eng.) 204.560 pnt.; 9. Kornel Pajor (Zwed.) 206.347 pnt.; 10. Arthur Mannsbarth (Oostenr.) 207.172 pnt.; 11. Gunnar Ström (Zwed.) 207.393 pnt.; 12. John Hearn (Eng.) 209.890 pnt. (Van een speciale verslaggever) HAMAR, 1 Febr. Voor de eerste maal in de geschiedenis van de schaats sport is er een Nederlander in.geslaagd het Europees kampioenschap op zijn naam te brengen. Kees Broekman heeft na 7 jaar van harde training de zo fel door hem begeerde titel veroverd. Zijn schaatsersloopbaan is in de vooraf- cmnde jaren niet altijd over rozen aBI9HEHOaS9[!IBBBB| 1 gegaan, want naast de vele en vaak fraaie successen heeft de man uit de Lier ook vaak grote teleurstellingen moeten verwerken. Op dezelfde baan waar de grote Jaap Eden zestig jaar geleden het wereldkampioenschap wist te veroveren' mocht nu Broekman het genoegen smaken de Europese titel in de wacht te slepen. HET WAS voor de 16.000 toeschouwers, die het Hamar-stadion bevolkten, een grootse aanblik Kees Broekman door de vice- president van de I.S.U., Sven Laftmann, de overwinningskrans te zien omhangen. En met het rood-wit-blauw fier aan de mast klonk het Wilhelmus als hulde aan Nederland voor zo'n prestatie. Na zijn ereronde kreeg Kees Broekman duizenden handen te drukken, en een van de eerste die onze landgenoot met zijn behaald succes kwam gelukwensen was Prins Harald, de zoon van de Noorse Kroonprins. Dit is niet het enige succes wat onze landgenoten in Ilamar hebben weten te behalen, want Wim van der Voort presteerde het om op de tweede plaats te eindigen na tot aan de 10.000 meter de leiding in het klassement te hebben gehad. Ook Anton Huiskes zorgde er voor, door zijn vijfde plaats in het algemeen klassement, de Nederlandse overwinning nog grootser te maken. de ge schiedenis van de interna tionale schaatssport is een Ne derlander kampioen gewor den. In 1893 was het Jaap Eden, die voor de eerste maal de wereldtitel veroverde en gisteren 60 jaar later bracht Kees Broekman (op de foto hiernaast) het Europese kampioenschap op zijn naam. Kees gaat nu ook proberen om het reeds begeerde wereld kampioenschap te behalen. Naar wij vernemen, zijn de drie hardrijders Kees Broek man, Wim van der Voort en Anton Huiskes door het be stuur van de Kon. Ned. Schaatsenrijdersbond afge vaardigd naar de wereldkam pioenschappen, welke op 14 en 15 Febr. a.s. in Helsinki zullen worden verreden. Gerarcl Maarse kon zich op de 500m niet vMedig ontplooien En gelancl-F r ankrijk in de residentie DEN HAAG, 1 Febr. Het staat thans vast. dat in de op 20 Febr. in de dierentuin te Den Haag te houden tafeltenniswedstrijden tussen de herenteams van Enge land en Frankrijk voor Frankrijk Rénc Roothooft en Michel Hague- nauer zullen uitkomen. Engeland wordt in ieder geval door Richard Bergmann verte genwoordigd. De tweede Engelse speler moet nog worden aange wezen. Engeland sloeg Ierland met 4-1 LINCOLN, 1 Febr. Te Lincoln werd de voetbalwedstrijd Engc- land-Ierland (amateurs) gespeeld. Engeland won met 41. TT/IM VAN DER VOORT schit- terend tweede Blauw Wit-Ajax ten bate van slachtoffers AMSTERDAM, 1 Febr. Woensdagavond 4 Februari a.s. wordt in het Olympisch stadion te Amsterdam een vriendschap pelijke voetbalwedstrijd gespeeld tussen de, hoofdstedelijke clubs Blauw Wit en Ajax ten bate van de slachtoffers van de waters nood. Scandinavische tennistitels KOPENHAGEN, 1 Febr. De finale van het damesdubbelspel van de Scandinavische tennis kampioenschappen, overdekte banen, te Kopenhagen gehouden, werd gewonnen door Angelica Martimer (Gr. Br en Jean Rin kelQuerticr (Gr. Br.). Zij sloe gen Birgit Sanden (Zweden) en Laila Schou Nielsen (Noorwegen) met 64, 64. De finale van het herendubbel spel leverde een overwinning op voor de Denen Kurt Nielsen en Torben Ulrich. Zij wonnen in vier sets van Art Larsen (V. S.) en I. Berlin (Zeden) 810, 6—3, 6—3 en 8—6. TVE FAMILIE BROEKMAN luis- tert aandachtig naar de radio, om toch vooral niets te missen omtrent de verrichtingen van Kees en de andere Nederlandse rijders Reeds op de eerste dag, on danks de wel zeer slechte weers omstandigheden, het sneeuwde voortdurend en er stond een gure wind, zorgde Broekman reeds voor een Nederlandse overwin ning en wel op de 5000 meter. De 500 meter werd een minder groot succes, onze grootste troef en wel de sterkste Europese rij der op deze afstand, Gerard Maarse heeft niet voor een over winning op deze afstand kunnen j zorgen. Maarse was door zijn on- I gunstige loting, hij moest tegen het horloge rijden en ging pas als laatste van start. Op de tweede dag zorgde Wim van der Voort voor de tweede Nederlandse overwinning en wel door zijn zege op de 1500 metef, en tënslotte was het Kees Broek man, die in de beslissende rit over 10.000 meter, de derde Neder landse triomph bewerkstelligde. Zege van v. d. Voort op de 1500 meter Zondag waren de weersom standigheden veel gunstiger dan op de eerste dag, het was vrijwel windstil met een temperatuur, welke drie graden boven het nul punt lag. Het schema voor Broek man was voor de 1500 meter op 2 min. 20 sec. vastgesteld, en de Lierenaar heeft zich prachtig aan deze tijd weten te houden. Zijn totaaltijd was 2 min. 20,1 sec. Hierna kwam de Noor Roald Aas, een van de specialisten op dit nummer, aan de start. Aas bleef met 0,4 sec. boven de tijd van Broekman, Van der Voort stond nu voor de moeilijke taak ond ;r de zeer scherpe tijd van Broek man te blijven. Zoals wij reeds hierboven releveerden wist Wim toch nog de snelste tijd op deze afstand te maken, hij liet een tijd van 2 min. 19,5 sec. voor zich af drukken. Anton Huiskes is op deze afstand niet tot grootse da den kunnen komen, want hij moest in zijn rit tegen Sverre Haugli de winst aan de Noor la ten. Daarentegen wist Gerard Maarse zijn rit tegen de Zweed Gunnar Ström wel in een over winning om te zetten. Wim van der Voort nam na deze ritten de eerste plaats in in het algemeen klassement met Broekman op de tweede plaats. Broekman icon de 10.000 meter Broekman moest, wilde hij de titel veroveren, minstens 16,4 sec. sneller de 10.000 meter rijden dan Wim van der Voort. Onderling was overeengekomen dat zowel Broekman als Van der Voort op een schema van 17 min. 17 sec. zouden rijden. Broekman, die te gen de Oostenrijker Offenberger moest rijden, reed een zeer snelle 5000 meter en wel in 8 min. 35 sec. Toen er nog twee ronden moesten worden afgelegd wist hij de Oostenrijker te lappen. Offen berger probeerde nu met zeer korte slagen onze landgenoot blijven volgen. Dit is echter vol gens het reglement niet geoor loofd en hij kreeg dan ook tot tweemaal toe een waarschuwing, omdat hij te weinig ruimte liet tussen hem en onze landgenoot. De slotronde van 40 sec. was fan tastisch, een Europees kampioen waardig en op het bord der uit slagen verschenen de trotse cij fers: 17 min. 13 sec. In de volgende serie moest Van der Voort, die tegen Elaugli reed, bewijzen dat of hij of Broekman de sterkste over de vier afstanden was. Hij mocht een tijd van 17 min. 29,4 sec. noteren om gelijk in het klassement te eindigen. Het was echter-van te voren reeds duidelijk, da^ Van der Voort hierin niet zou ktaïnen slagen. Na 5000 meter lag Van der Voort al 16 sec. boven de tijd van Broekman en in de volgende ronde bedroeg het verschil 17 se conden. Toch reed Wim niet slecht en met 17 min. 50,2 sec. veroverde hij een zekere tweede plaats in het algemeen klasse ment. Anton Huiskes, die in de derde rit uitkwam tegen de Brit HoIw^H, draaide zich eerst warm met ron de van gemiddeld 42 sec. daar hij wat stijf was naar zijn zware 5000 meter van de eerste dag. Hij slaagde er in de 10.000 meter in de voortreffelijke totaaltijd vaa 17 min. 20 sec. te rijden. Hij sloeg zijn tegenstander Hol well met een halve baanlengte en bezette hierdoor de vijfde plaats na Broekman, Van der Vgort. Martinsen en Haugli. (Van een speciale verslaggever) HAMAR, 1 Februari Onder zeer slechte weersomstandighe-1 den werd Zaterdag te Hamar een begin gemaakt met de wedstrij den om de Europese titel In het hardrijden op de schaats. Voort durend viel er sneeuw uit de loodgrijze lucht eu doordat de vlokken op de baan bleven kle ven waren snelle tijden reeds bij voorbaat uitgesloten. Dit slechte weer was mede oorzaak van het slechte bezoek aan deze door de K.N.S.B. georganiseerde wed strijden. Na de gebruikelijke openings ceremonie, dit keer met veel Rood-wit-blauw, Hollandse boe rinnetjes op de schaats, een toe spraak van Mr. Vliegen, de voor zitter van de K.N.S.B., gevolgd door het Wilhelmus, werd be- gonnen met de 500 meter. Huiskes sloeg in zijn rit Erik Asplund. De tijd van Huiskes, 46,9 sec., was een aanwijzing, dat matige tijden zouden worden gemaakt. Sverre Haugli, geraakte in zijn rit tegen Wim van der Voort reeds op de eerste 100 meter achter. De Noorse kampioen werd gemakkelijk door de West lander geklopt. De 45,4 sec. van Van der Voort betekende een be lofte voor het volgende nummer. Kees Broekman ontmoette in de negende serie de Engelsman Hearn. Met 46.8 verrichtte hij een zeer redelijke prestatie en noteerde dezelfde tijd als Haugli. Gerard Maarse ging te vroeg weg bij starter Henny Roos, en de tweede en derde maal wei gerde het pistool door de nattig heid. Na drie keer tevergeefs vertrokken te zijn ging onze landgenoot, die alleen over de baan moest, op tijd weg. Verder dan 46,2 sec. kwam Maarse, die bovendien een slechte binnen- bocht nam, echter niet. Het ijs gleed steeds minder >ed en uit de aard der zaak werden de tijden, naarmate- de wedstrijden vorderden, slechter, degenen, die op de 5000 meter vroeg aan de start verschenen, verkeerden dus in een gunstige positie. Waren de rijders met een goede techniek in het nadeel tegenover de zwoegers en de sjouwers, de conditie sprak toch wel een heel ernstig woordje mee. Van der Vooi-t noteerde 9 min. 12,8 sec. Na een zeer re gelmatige rit, waarin hij het tempo voortdurend om de 44 en 45 sec. per ronde liet draaien. Het fraaiste duel was de strijd tussen Broekman en de Noorse favoriet Sverre Haugli. De Noor begon hard, kennelijk met het oogmerk Broekman te verleiden zijn eigen rhythme te forceren, maar de Westlander bleef rustig volgen en sloeg toen in de laatste ronden zijn slag. Met 8*2 sec. voorsprong ging onze landgenoot over de finish in 9.05,0 sec., een tijd die scherp genoeg was voor de eerste plaats op deze afstand. HTERWIJL geheel Nederland Zon dag werd opgeschrikt door de droeve lijst van berichten over dijkdoorbraken en watersnood, zweeg de Koninklijke Ne derlandse Voetbal bond! Vreemd! Meer- dedrde malen is het gebeurd, dat bij slechte, doch niet on bespeelbare toestand het programma werd bevolen; gelukkig ook niet afgelast. Dat dit waren er clubbestu- onbegrijpelijke ver- ren die als er dan zuim alom in den tóch gevoetbald moest lande verontwaardi- worden acties tot ging opwekte, onder strepen we dan ook volkomen. In deze hadden we stellig een meer passende, we zouden haast zeggen een meer „sportieve" houding van onze hoogste voet balin de terreinen, het stanties verwacht, algehele programma Gelukkig zijn er werd afgelast; giste ren evenwel, toen niemands hoofd toch naar voetballen stond, zweeg de K.N.V.B., ofwel, om duidelijker te zijn scheidsrechters weest die, dikwijls in overleg met burge meesters, de situatie anders bekeken én kort en bondig afge lasting wedstrijden geldinzameling voor de getroffen gebieden ondernamen. Vitesse schonk onmiddellijk f 1000, waarna nog 2000 op het terrein werd ingezameld. Het GVAV-bestuur haalde prompt f 100 uit de kas en zo zijn er nog veel meer ver enigingsbesturen ge weest, die een steen tje in de ontzaglijke nood bijdroegen. God dank had de medail le dus ook nog een gunstige keerzijde. (Van onze sportredacteur) NIJMEGEN, Zondagmorgen We zullen nooit helemaal precies begrijpen hoe het komt dat we Zaterdagavond met onze Vauxhal. toen het klot sende en schuimende zeewater de Boulevard van Schevenin- gen bijna deed overlopen, de terugtocht naar Nijmegen over Rotterdam, Sliedrecht, Den Bosch hebben aanvaard. We kwamen van het Kur- haus, waar de Kon. Ned. Wiel- ren Unie op eenvoudige, doch gezellige wijze haar 25-jarig bestaan herdacht. Waarom met de Vauxhal 7/. niet over Utrecht? Waarom nu Jos van der Kamp en uw sportredacteur over Slie drecht gereden De hotels In Scheveningen waren niet veilig meer. De wind beukte en gierde, waarbij de machtige hotels op hun grondvesten schudden. Bruizende golven suisden huizenhoog over de Boulevard en achter de dubbel afge schermde vensters van het Kurhaus wachtten we nog even af. Zou het gaan minderen of nog erger worden Geen mens was er in de gehele omtrek waar te nemen. Ge parkeerde wagens stonden ver laten op de wielen te „dansen" door deze formidabele vloed golven en stormvlagen. Het zou nog erger worden Dan toch maar een sprong naar de Vauxhal gewaagd. Bij het wegrijden wierp de storm de wagen bijna over de kop. Twintig centimeters wer den de wielen van de grond gelicht, maar we reden weg, de duisternis in voor de lange fit naar de Keizer Karelstad. We hebben de storm in de rug, zei Jos van der Kamp, die bijna handen en kracht te kort kwam om de auto een auto te laten zijn. Of de motor draaide of niet, de auto raasde voort. Zouden we remmen, dan wisten we niet wat er van ons zou zijn overgebleven. Op weg naar Sliedrecht stonden de wegen blank. A.N.W.B.-borden deden geen dienst meer als richting-aan wijzers. Ze waren afgeknapt als lucifershoutjes of waren verdraaid. Naar Sliedrecht wilden we, doch we kwamen in Dordrecht. De sneeuw stormen, de striemende regen vlagen had de Vauxhal naar Dordrecht „gezeild". Het ging niet anders. We hielden teveel van ons zelfTegen liggers kropen met 20 km snel heid over de weg om spoedig te stoppen op een veilige Klaats; voor de gevels van de uizen, die op de binnen wegen stonden. Af en toe zagen we een wielrijder met de fiets in de hand tegen de wind in optornen. Hoelang zou hij dit volhouden We wisten het niet. Maar de plaats van bestemming kon hij onmogelijk bereiken. Dan een motorrijder met de motor naast zich. Wat zou hij gaan uitvoeren Dan zowaar fietsende waag- halsën. Zo zagen we ze en zo waren ze verdwenen. We pro beerden vanuit de auto een der slachtoffers op te sporen om hem in veilige haven te loodsen. Resultaat onvindbaar! Was hij tegen een gevel van een der huizen op de binnen wegen platgedrukt Of was hij verdwenen in de water massa We wisten het niet en dachten maar weer aan eigen behoud. De regen belemmerde ver uitzicht, terwijl de auto van rechts naar links dwar relde. Maar we bleven op de rijweg. We stonden In Dordrecht voor de brug, die de Merwede overkoepelt. Verschrikkelijk. Hoelang zou de brug nog stand houden We moesten hier maar zo snel mogelijk vandaan. Het zou nog erger worden Tegen alle regels van de wet in pro beerden we op een binnen weg te komen, die ons naar Sliedrecht zou voeren Het kacheltje in de Vauxhal hield de temperatuur aangenaam en met vier handen' aan het stuur bleven we op de weg. Bij Strevelshoek kwamen we op de grote weg naar Gorinchem. Een auto lag met de snuit in de sloot. Mensen er in of er bij zagen we niet. Andere auto's stonden aan de kant en wachtten beter weer af, ter wijl de weg was bezaaid met boomstronken en weten we nog allemaal meer. Een man hield zich vast aan een paal. De paal knapte af en verdween in de duisternis. Waar was hij We jakkerden maar voort. Dan weer beukte de storm tegen de linkerzijde van de auto. dan weer tegen de rechterzijde. Dan was er weer geen wind en toen we de motor afzetten ging de wagen weer vanzelf. We bereikten tenslotte Den Bosch en Nijmegen: voor Jos van der Kamp Gennep. Het nachtelük avontuur, die geen rally-rijder zonder straf- punten overleeft, was ten einde. In ons bed dobberden we nog op de woelige baren van een wilde oceaan. Het zou nog erger worden. Wat een ramp! (Advertentie)

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3