West-Brabantse kust,
oord van diepe ellende
vlaardingen kwam er
betrekkelijk: goed af
Spoordijk bij Dordrecht weggeslagen
m
Schade aan telefoon- en
telegraafverbindingen
Droeve litanie bij de spoorwegen
l mm
Sleepboot Schelde sloeg
los van haar ankers
Waarschijnlijk zeven
slachtoffers
te Poortugaal
Maandag 2 Februari 1953
DE DORDTENAAR
Pag. 5
Burgemeester van Bath onder de slachtoffers?
Eigen Nieuwsdienst
Toen Zondagmorgen om half vier
het luiden van de noodklok ons uit
een onrustige slaap wekte, hehben
wij ons ijlings aangekleed en ons
op weg begeven naar de plek waar
het wassende water een zwakke stee
in de Kralingse zeedijk bedreigde. Wat
wij daar meemaakten had een goed
krantenbericht kunnen opleveren,
doch vergeleken bij alles wat wij op
deze voor Nederland zo rampzalige
Zondag later te aanschouwen kregen,
verzinkt het simpele feit van een in
allerijl opgeworpen waterkering in het
niet.
Weinige uren na dit angstige ontwaken
waren wij per auto op weg naar Willem
stad, waar inmiddels de noodtoestand
was afgekondigd.
Wij hebben Willemstad niet kunnen
bereiken. Aan inundaties en allerhand
menselijk leed in Rotterdam-Zuid zijn
wij voorbij gereden en sneller dan onze
auto gingen onze gedachten in de rich
ting van het door het water bedreigde
Willemstad. Wij hadden de route goed
in ons hoofd, maar nog konden wp niet
bevroeden hoe groot en hoe talrijk de
wonden waren die de waterwolf, onze
erfvijand, reeds in de vaderlandse bodem
had geslagen.
Weinige kilometers ten Zuiden van
Barendreoht riep het water ons reeds een
halt toe. Bruin en braik water, dat in
weinige uren het werk van mensenhand
en menselijk vernuft vernielde.
Met een grote omweg benaderden wy
de Barendreclitse brug over de Oude
Maas. Verder dan de Velo Wasmachine-
fabriek ten Oosten van het Noordelijk
bruggenhoofd konden wij niet rijden.
Optornend tegen de stormwind begaven
wij ons te voet naar de plaats waar
het opgezweepte water een bres had
geslagen in de Achterzeedük. De bui
tenpolders, die al eerder blank kwamen
te staan, hadden onvoldoende water-
berging geboden. Op één plaats, waar
de Duitse bezetter jaren geleden in het
dijklichaam een betonnen bunker bouw
de, vrat het water zich Zondagmorgen
door de dijkvoet. Het begon met wat
kwelwater aan de binnenteen van de
dijk. Tegen deZe bedreiging stonden de
ingelanden machteloos. Zij brachten hun
vrouwen en kinderen in veiligheid, zij
redden hun vee en wat er verder nog
te redden viel en toen bezweek de dijk.
Een half uur later was het dykgat al
vele meters breed en met woest geweld
stortte het water ln de Zuidpolder. Voor
de tweede maal binnen een tijdsbestek
van vüf-en-twintig jaar.
Even later .nemen wij de schade op
ln Heerjansdam. De Lage Nessepolder
staat onder water. Bij Develsluis be
dreigt het water een aan de binnen
zijde verzakte dijk en alle man is hier
in de weer om dit verzwakte dijk
lichaam met allerhande lapmiddelen zo
goed mogelijk te versterken.
Tuinhuizen, die ver-weg in de Nesse
polder stonden, zijn tegen de dijk komen
drijven en er overheen geslagen. Waar
Zondagmorgen het water over de dijk-
kruin spoelde is een chaos van uiteen
geslagen huisraad, gekrookt riet en
drijfvuil achtergebleven.
Wij rijden voorbij opgezwollen kada
vers van koeien en varkens, langs inge
storte arbeiderswoningen en verlaten boe
renhoeven die tot de daklijst in het wa
ter staan.
Via Rijsoord en het viaduct van Zwijn-
drecht bereiken wij het Eiland van Dor
drecht. Neen, het veer bij 's-Gravendeel
vaart niet meer, dus rijden wij verder
Zuidwaarts, nog denkende aan de moge
lijkheid om over de Moerdijkbrug de
Brabantse wal en Willemstad te kunnen
bereiken.
Achter de Wieldrechtse Zeedijk roept
het water ons andermaal een halt toe.
Wild golvend water, zo ver het oog kan
reiken. Hier zijn vanmorgen in de vroeg
te mensen gevlucht voor een alles over
rompelende erfvijand. Hier zijn zo zegt
mer. ons ook mensen verdronken, maar
niemand kan ons die geruchten bevesti
ger-
Naai- het Oosten blikkend zien wij
schots en scheef boven water uitstekend
de vernielde portalen die tot vanmor
gen de bovenleiding van de spoorweg
van Dordrecht naar Breda schraagden.
Zij markeren in de ruimte van het met
schuimkoppen golvend water de plaats
waar zich het verzakte baantalud moet
bevinden.
Neen, het veer bij Kop ran 'i Land
biedt ook geen mogelijkheden.
Langs en door het geteisterde Dor
drecht maken wij andermaal een omweg
om te trachten via Gorkum de provin
cie Noord-Brabant te bereiken.
Verder dan de brug over de Noord bij
Alblasserdam kunnen wij niet komen.
De Merwededijk is bij Papendrecht be
zweken en het Westelijk deel van de Al-
blasserwaard staat blank.
"Dan kiezen wij een nog grotere om
weg: de enige verbinding waarop wij
de komende dagen, misschien wel we
ken, zullen zijn aangewezen: de Noord-
Zuid-verbinding via Utrecht. Zaltbom-
mel en 's-Hertogenbosch.
Maar veel verder dan Bergen op Zoom
om precies te zijn tot Halsteren, zijn wij
niet gekomen. En daar, aan de Oostzijde
van die hoek van de Ooster Schelde die
wij reeds op de schoolbanken leerden
kennen als het Verdronken Land van
Zuid-Beveland, worden wij andermaal
gegrepen door de verschrikkelijke macht
van de waterwolf. Bergen op Zoom
wordt aan de Westzijde andermaal door
het woedende water van de Wester Schel
de begrensd. De dijken van moeizaam op
dat water veroverde en teruggewonnen
polders zijn Zondagmorgen bezweken.
Tot blokpost 19 is de spoorlijn naar Goes
door het watergeweld verzwolgen. Alles
staat blanik tot ver voorbij Halsteren en
wat zich Westelijk van deze lijn aan dra
ma's afspeelt kunnen wij alleen maar
gissen.
In het Bergen op Zoomse hulpver
leningscentrum spreken wij een inwoner
van Bath die ons vertelt van de burge
meester die Zondagmorgen hulp wilde
bieden aan de bedreigde inwoners van
het nabije Rilland. Met zijn auto reed
de burgemeester als eerste in de colonne.
Plotseling stopte hij om de hem achter
op komende autobus te beduiden rechts
omkeert te maken. De dijk zag hij voor
zijn ogen bezwijken en zij die in de
autobus zaten zagen op hetzelfde ogen
blik de burgemeester met auto en al
het woest kolkende water verdwijnen.
Wij zagen dat hij er in slaagde uit de
auto te komen, dat hij zich poogde vast
te klampen aan een boom, en wij hoor
den hem om hulp roepen, om hulp die
niemand vermocht te bieden. Neen, ik
kan niet met zekerheid zeggen dat hij
om het leven is gekomen. Ik wil nog
hopen, zoals ik ook nog hoop op het
behoud van de honderden in nood ver-
kerenden die zicih op de daken en in de
boomtoppen in het onafzienbaar wijde
verdronken land bevinden.
Advertentie
Inwendige zuiverheid
is het behoud van Uw gezondheid.
Neem eens per week één of twee
P.T.T.-dienst doet ivat hij kan
Eigen Nieuwsdienst
ROTTERDAM. Een overzicht van
de schade, welke de P.T.T heeft gele
den, was gisteravond nog niet te ge
ven. De grootste schade werd toege
bracht aan de telefoon- en telegraaf
verbindingen met de plaatsen aan de
zeegaten en de grote rivieren. Het
hoofdbestuur in Den Haag heeft enige
algemene richtlijnen uitgegeven met
het doel de eerste stoot op te vangen.
Verder is in bijna alle gevallen aan
het personeel ter plaatse overgelaten
te handelen naar bevind van zaken.
Men moet zich ter beschikking hou
den van de dienst en mag niet deelne
men aan hulpverlening op ander ge
bied.
De schade te Rotterdam heeft zich
beperkt tot het onderlopen van de kel
ders in vier kantoren. n.L het districts
kantoor Zuid aan de Dordtselaan en de
bijkantoren Brede Hilledijk, Prins Hen
drikkade en Callandstraat. Men is daar
tot diep in de nacht bezig geweest met
motorpompen en vandaag zullen alle
kantoren waarschijnlijk weer in vol be
drijf zijn. Dat geldt ook voor de bijkan
toren Westzeedijk, Charlois en Vreewijk.
Alle genoemde kantoren zullen dag en
nacht open zijn. Het publiek kan tevens
dag en nacht terecht op de vier Rotter
damse districtskantoren, evenals uiter
aard op het hoofdpostkantoor aan de
Coolsingel.
Post per auto
Door het vervallen van de treinen,
behalve die op de lijn RotterdamAra
sterdam, is het postvervoer gedesorga
niseerd. Daarom zal men veel vervoei
via Den Haag moeten leiden en daar
naast zullen andere knooppunten moete.
worden gemaakt, zoals Roosendaal en
Goes. Doordat de tramverbindingen op
de Zuidhollandse eilanden rijn uitgeval
len. moeten daar postauto's worden ge
bruikt. De overgebleven treinverbindin
gen zijn echter niet voldoende en daar-
om zal tussen Rotterdam en Den Haag
een pendeldienst met auto's worden in
gelegd.
Rotterdam zal daartoe vandaag wagens
lenen van de centrale afdeling postver
voer Den Haag.
Dag en nacht open
De hulpkantoren rondom Rotterdam,
die normaal alles naar Rotterdam afsto
ten, zullen vrijwel alle dag en nacht
open zijn. Het was gisteravond echter
niet bekend, of zij alle hun telefoon
verbindingen nog intact hadden, maar
men kan er in ieder geval expressebrie-
ven aanbieden De volgende kantoren
zijn dag en nacht toegankelijk gesteld:
Capelle a. d. IJsel, Lekkerkerk, IJssel-
monde. Ridderkerk, Bolnes, Rijsoord.
Slikkerveer, Poortugaal, Barendrecht.
Pemis, Hoogvliet, Rhoon, Krimpen a- i.
IJsel, Ouderkerk a. d. IJsel en Krimpen
a. d_ Lek. Gisteravond was IJsselmonde
weer telefonisch bereikbaar.
Het kabelschip Poolster, dat in Am
sterdam lag, heeft opdracht gekregen
binnendoor naar Rotterdam te gaan voor
eventuele hulpverlening aan de plaatse
lijke instellingen.
De P.T.T. dringt er op aan de inter-
locale telefoongesprekken zoveel moge
lijk te beperken, want overbelasting van
de interlocale lijnen is een ernstige be
lemmering, ook voor de melding van
eventuele nieuwe overstromingen.
Boeren, met hun vee, wachtend op
transport naar een veiliger plaats.
Eigen Nieuwsdienst
Naar gevreesd wordt heeft de wa
tersnood in de gemeente Poortugaal
zeven slachtoffers geëist, nl. twee ar
beidersgezinnen, die in de Zalmplaat
wonen en 2 personen, die ter hulp wa
ren gesneld.
In het huisje aldaar woonde het
echtpaar J. V., dat bij zich in had wo
nen een getrouwde dochter met haar
man en een zoontje van drie jaar.
Wegens de angstwekkende stijging
van het water waren alle vijf naar de
bovenverdieping gevlucht, maar waar
schijnlijk door de stuwing van het wa
ter is het huis ingestort en werden
allen onder het in de watermassa val
lende puin bedolven.
Een andere zoon van V., die met
een tot nu toe onbekend gebleven man
te hulp wilde snellen, heeft men niet
teruggezien. Slechts één van de lijken
is tot nu toe aangespoeld, nl. dat van
de schoonzoon.
Aanzienlijke schade aan vele banen
Eigen Nieuwsdienst
UTRECHT. Het was een droeve
litanie, die wij gisteren te horen kregen
bij de afdeling pers en publiciteit der
Nederlandse Spoorwegen. De zwaarst
getroffen baanvakken waren die tussen
Rotterdam en Lage Zwaluwe en tussen
Bergen op Zoom en Vlissingen. De ver
binding tussen Rotterdam en Gouda
hoopte men spoedig te kunnen herstel
len. Weliswaar is de rivierdijk tussen
Schade loopt toch in de millioenen
Eigen Nieuwsdienst
VLAARDINGEN. Hier heeft men
niet op zeer grote schaal te lijden ge
had van de overstroming, hoewel er
vele kelders en benedenverdiepingen
zijn ondergelopen. Doordat grote voor
raden afgewerkte en niet-afgewerkte
producten lagen opgeslagen, wordt de
schade bij de Eerste Nederlandse
coöperatieve knnstmestfabriek geschat
op een millioen gulden. Ook andere fa
brieken, zoals de magnesiet- en ameril-
fabrieken, de Rotterdamse margarine
unie en Levers zeep mij. leden aanzien
lijke waterschade. Een merkwaardig
gevolg van de watersnood was hier,
dat er bij de Romu brand uitbrak ten
gevolge van broeiing van nat geworden
materiaal. Met vier stralen heeft de
brandweer het vuur kunnen bedwingen.
Om op alle eventualiteiten te zijn
voorbereid werden tal ..van maatrege
len genomen, want bij de buitenste
sluis in de oude haven dreigde ern
stig gevaar, evenals bij de spoordijk
nabij het viaduct aan de Binnensingel.
Een noodziekenhuis werd ingericht en
de bevolking werd van het mogelijke
gevaar in kennis gesteld, onder andere
via de plaatselijke radiodistributie.
Immers de waterstand was gestegen
tot 3.72 N.A.P,, een halve meter bo
ven het peil van 1916. Kademuren wa
ren weggeslagen over een flinke af
stand, een klein schip was op de wal
terecht gekomen en de Stad Vlaardin-
gen sloeg los van haar boeien.
De noodtoestand behoefde hier ge
lukkig niet te worden bekend ge
maakt door klokgelui en brandweersi
renes. want gisteravond steeg het water
niet hoger dan tot ongeveer 2.70
meter N.A.P., dus bleef het 1 meter
beneden het angstwekkende peil van
de voorafgaande nacht.
Schiedam
Voor de vluchtige bezoeker van Schie
dam schijnt hier weinig te zijn gebeurd,
maar alleen al de mededelingen, dat bij
na het gehele Sterrebos blank stond en
dat de 33 meter diepe bouwput voor het
nieuwe dok van Wilton-Fijenoord is vol
gelopen, bewijzen voldoende, dat ook
hier de vloedgolf niet alleen door de Maas
is gegaan. Het water bereikte de boven
kant van de sluisdeuren, zodat al het
ergste werd gevreesd voor de binnen
stad. Hoewel een doorbraak uitbleef,
hebben toch verscheidene fabrieken en
huizen bij het havenhoofd hun portie te
doorstaan gekregen. Uit voorzorg werden
met vele zakken zand, evenals op talloze
plaatsen elders langs de Nieuwe Water
weg, verstevigingen gemaakt, die bijna
steeds aan hun doel hebben kunnen be
antwoorden.
In de haven van Schiedam dreigde het
los geslagen Russische schip Korsakoff
met de Stad Haarlem in botsing te ko
men, hetgeen door sleepboten kon wor
den verhinderd. In de jachthaven moest
een aantal zeilschepen op rampzalige
wijze de gevolgen van deze heilloze
springvloed ondervinden.
Olie op rivier
Aan de overzijde van de rivier heeft
het water eveneens zijn verlammende
uitwerking gedaan. Het sterkst is dit tot
uitdrukking gekomen bij de B.PM., die
door het noodweer het bedryf te Pemis
geheel heeft moeten stilleggen. De water
schade is er van dien aard dat nog niet
bekend is, wanneer de raffinaderij weer
aan het werk zal kunnen gaan.
De politie heeft ervoor gewaarschuwd,
dat uit een olietank vap de B.P.M., die
is gaan drijven, gasolie vrijelijk de rivier
op stroomt, waardoor gevaar kan ontstaan
voor de scheepvaart. Ook brandgevaar is
niet uitgesloten.
In enige te# Pernis tegen de dijk ge
bouwde huizen steeg het water in en
kele minuten enige meters hoog, Twee
schepen werden op het land geworpen.
De Ahoy heeft averij
De zandzuiger Ahoy' heeft op haar
ligplaats aan de Fruitsteiger door de
zware deining flinke schade opgelopen
in de scheepswand, De zuiger heeft twee
gaten van circa 50 centimeter in het
vierkant en negen zware deuken. Het is
de bedoeling provisorische reparaties te
verrichten om zo spoedig mogelijk door
te kunnen gaan met het opruimen van
het wrak van de Faustus. Daarna zal de
Ahoy' definitief worden hersteld in het
gemeentedok van Rotterdam.
Te Hoek van Holland zijn verder grote
gaten geslagen in de dijk van de Berg-
haven en zijn de fruitloods en de Hai-
wichsteiger beschadigd.
Van de Mij. Zeeland zijn Zondag niet
de Prinses Beatrix naar Engeland en de
Koningin Emma uit Engeland vertrok
ken.
genoemde steden doorgebroken, doch de
spoordijk ligt daarachter en hoewel deze
thans nog onberijdbaar is, dacht men hem
binnen een redelijk termijn weer te kun
nen gebruiken. Ook het Maasstation te
Rotterdam, dat ondergelopen was, is weer
drooggevallen. Intussen blijft Rotterdam
nagenoeg alleen maar per trein bereik
baar uit de richting Den Haag, want
Rotterdam Dordrecht, Rotterdam
Gouda en Rotterdam Hoek van Hol
land zijn geblokkeerd. Verder heeft het
bedrijf schade opgelopen op de baan
vakken Vlissfngen—Bergen op Zoom,
DordrechtBreda, Lage-ZwaluweRoo
sendaal, DordrechtSÜedrecht. Op tal
van plaatsen Is het water over de spoor
baan gevloeid, het ergst bij Willemstad
benoorden de Moerdijkbrug. Voorts Is
de spoordijk tussen Bergen op Zoom
en Vlissingen over onbekende afstand
geteisterd, ja weggeslagen, waarbij
bovenleidingsportalen volkomen zijn
ontworteld. De oude lijn ten Zuiden van
Rotterdam, die de verbinding met Bel
gië onderhield, Is geheel versperd.
In de Kreekrakdam zijn vier gaten
ontstaan, die een totale lengte van
duizend meter in beslag nemen. Deze
dam loopt tussen Noord-Beveland en
Zuid-Beveland. De Sloedam tussen Zuid-
Beveland en Walcheren kreeg een gat
van honder meter.
Bij Nieuwerkerk aan de IJssel dreigt
ten dijkbreuk ook de spoorbaan aan te
tasten. Tussen Arnemuiden en Middel
burg is een deel van de spoorbaan weg
geslagen. In Dordrecht is de baan tus
sen het station en de Merwedebrug ge
deeltelijk ondergelopen. Merkwaardig
genoeg kon de boot EnkhuizenStavoren
niet varen, omdat in de haven geen
water stond, daar het door de- storm naar
de Friese kust was gestuwd.
Gistermorgen heeft men spoorweg-
materieel gestuurd naar Zevenbergen
om vluchtelingen op te halen. Men zal
hun in de wachtkamer van het station
Roosendaal onderdak verschaffen. De
dagboot van de Maatschappij Zeeland,
de Prinses Beatrix, is losgeslagen van
de steiger te Hoek van Holland en ligt
aan de Zuidelijke oever van de Nieuwe
Waterweg voor anker. De nachtboot
Duke of York, die gisteravond niet ver
trokken is, kon men nauwelijks op de
trossen houden. De D-treinen naar Hoek
van Holland uit Duitsland zijn naar Den
Haag S.S. gevoerd; vandaar gaan de
reizigers per bus naar Hoek van Hol
land. De hele verbinding tussen Hoek
van Holland en Londen was Zondag
verlamd, daar het spoorwegverkeer tus
sen Londen en Harwich versperd is. De
D-treinen naar en van Parijs worden
omgeleid over UtrechtArnhemNijme
genDen BoschRoosendaal en omge
keerd.
Tot overmaat van ramp ontstond nog
een storing bij de brug te Hedel, waar
de storm de electrische bovenleiding
kaduk maakte, zodat ook deze verbin
ding NoordZuid tijdelijk was gestremd.
Men slaagde er vrij snel in één spoor
weer berijdbaar te maken.
Directieleden van het bedrijf zijn met
de chefs van de dienst van exploitatie
en die van de dienst van weg en werken
naar Rotterdam en Dordrecht vertrokken
om de ergste vernielingen in ogenschouw
te nemen. Zij hebben opdracht gegeven
treinen met zand naar Dordrecht te
sturen. Overigens zijn op alle baanvak
ken die daarvoor in aanmerking komen
de gewone ploegen spoorwegmensen
aan het werk getogen. Zodra het water
een baanvak heeft verlaten, moet er
een schouw volgen en rus daarna kan
men bepalen of weer treinverkeer toe
gelaten kan worden. Intussen werkten
alle betrokkenen zo hard mogelijk om
te proberen hedenochtend het gehavende
bedrijf zo goed mogelijk op gang te
krijgen. Allereerst zal men aandacht
besteden aan het herstel van de Noord
Zuid verbinding.
Verder deelde men ons mede, dat de
overstroming van de baanvakken Lage-
ZwaluweBreda en Lage-Zwaluwe
Roosendaal geen gevolg Is van de wa
tersnood. doch veroorzaakt werd door
de noodzakelijke sluiting van de z.g.
vloeddeuren in de dijk. Extra tegenslag
wordt ondervonden door het uitvallen
van de electrische centrales te Rotter
dam en Dordrecht. Ook deze factor kan
de spoorwegen nog nadelig worden.
Met hoeveel angstige haast slepen deze
vrijwilligers met hun zakken zand, be
stemd om de bedreigde dijken te
verstevigen.
Op het stationsemplacement van
Dordrecht is een groot deel van het
dijklichaam weggeslagen, zodat de
rails in de lucht hangen, de boven
leiding werd vernield en de hoog
spanning spalen schots en scheef
staan. Het treinverkeer is hier dan
ook volkomen gestremd.
HOEK VAN HOLLAND. Schipper
\V. van Seters van de reddingboot Pre
sident Jan Leis te Hoek van Holland
heeft uiteraard ook geen rustig week
einde gehad tengevolge van de zware
storm, die zo onbarmhartig over het
Westen van ons land raasde. Hij vertelde
ons gistermiddag, dat hjj Zaterdag
avond al in de weer was. Toen is om
half elf de reddingboot uitgevaren om
twee wachtslïeden te halen van een
baggermolen by Poortershaven. Het
vaartuig lag wel tegen de kant, maar de
mensen zagen geen kans met eigen mid
delen aan de wal te komen. De President
Jan Leis heeft by haar werk daar veel
profijt ondervonden van een automobi
list, die de koplampen op de molen
richtte. Toch verspeelde zij haar achter
mast.
Ik was om 12 uur weer in de Bergha-
ven, maar een kwartier later voeren wij
weer uit, omdat de sleepboot Schelde
van L. Smit en Co's internationale sleep
dienst assistentie verlangde. Dit schip
lag als gewoonlijk dwars van de Berg-
haven ten anker. Het geweld van de ele
menten was zo sterk, dat de Schelde ach
terwaarts werd meegesleurd naar een
strekdam aan de Zuiderwal, hoewel zij
twee ankers had gepresenteerd en met
volle kracht vooruit draaide. Men vrees
de, dat de sleepboot zou kapseizen, om
dat het een kielschip is. De President
Jan Leis heeft de 19 opvarenden van,
boord gehaald, hetgeen schipper Van
Seters niet zulk een moeilijk karwei
vond, „want de Schelde maakte een kit
tige lei*', zei hij.
De bemanning was nauwelijks van
boord, toen de ankerkettingen knapten
van de Schelde, die daardoor verder ri
vieropwaarts dreef en tenslotte terecht
kwam circa tachtig meter verder tegen
een betonnen steiger. De algemene in-,
druk was, dat dit het einde was van de
Schelde, maar Zondagmiddag om half
twee heeft de President Jan Leis het
grootste deel van de bemanning van
deze sleepboot weer naar zijn schip ge
bracht en daarna tevens een verbinding
gemaakt met de sleepboot Blankenburg,
die er later in samenwerking met de
Argus in slaagde haar vlot te slepen. De
Schelde ligt thans in de haven van Maas
sluis.
Schipper Willem van Seters had ver
der niet zulke beste berichten ontvangen
uit zijn geboorteplaats Stellendam. Over
de radio had hij zijn broer, schipper van
het vissersvaartuig Jacoba Stellendam
31op verzoek van dokter Kreling, die
bij hem aan boord was, naar Radio Sche-
veningen horen seinen om hulp. Stellen-
dam staat onder water, zo luidde het be
richt en een zeer groot deel van de be
volking was gevlucht op de Stellendamse
vissersvloot, die uit veertien schepen be
staat. De overigen zaten op de daken van
de huizen, waarvan er nog maar enkele
bewoonbaar zouden zijn. Er waren nog
wel geen slachtoffers, maar dokter Kre
ling achtte het dringend gewenst, dat er
hurpbrengende vliegtuigen zouden ko
men, zo luidde zijn verzoek aan de com
missaris der Koningin in Zuid-Holland.
Een groot aandeel heeft hy in de nacht
van Zaterdag op Zondag ook nog gehad
by het uit hun benarde positie halen;
van vier mannen en een vrouw, die ge-
isoleerd zaten op de rapportagepost van
Dirkzwager by de Bergliaven. Het plan
kier er naar had het begeven. Nadat met
een ladder een provisorische verbinding
was gemaakt, kroop schipper Van Se
ters vastgebonden aan een lyn over de
ladder. Op deze manier zyn de vyf men
sen behouden terug gebracht, waarna de
kapitein van de reddingboot, goed ge
zagvoerder zijnde, als laatste de bedreig
de plaats verliet.