West-Brabantse kust, oord van diepe ellende vlaardingen kwam er betrekkelijk: goed af Spoordijk bij Dordrecht weggeslagen m Schade aan telefoon- en telegraafverbindingen Droeve litanie bij de spoorwegen l mm Sleepboot Schelde sloeg los van haar ankers Waarschijnlijk zeven slachtoffers te Poortugaal Maandag 2 Februari 1953 DE DORDTENAAR Pag. 5 Burgemeester van Bath onder de slachtoffers? Eigen Nieuwsdienst Toen Zondagmorgen om half vier het luiden van de noodklok ons uit een onrustige slaap wekte, hehben wij ons ijlings aangekleed en ons op weg begeven naar de plek waar het wassende water een zwakke stee in de Kralingse zeedijk bedreigde. Wat wij daar meemaakten had een goed krantenbericht kunnen opleveren, doch vergeleken bij alles wat wij op deze voor Nederland zo rampzalige Zondag later te aanschouwen kregen, verzinkt het simpele feit van een in allerijl opgeworpen waterkering in het niet. Weinige uren na dit angstige ontwaken waren wij per auto op weg naar Willem stad, waar inmiddels de noodtoestand was afgekondigd. Wij hebben Willemstad niet kunnen bereiken. Aan inundaties en allerhand menselijk leed in Rotterdam-Zuid zijn wij voorbij gereden en sneller dan onze auto gingen onze gedachten in de rich ting van het door het water bedreigde Willemstad. Wij hadden de route goed in ons hoofd, maar nog konden wp niet bevroeden hoe groot en hoe talrijk de wonden waren die de waterwolf, onze erfvijand, reeds in de vaderlandse bodem had geslagen. Weinige kilometers ten Zuiden van Barendreoht riep het water ons reeds een halt toe. Bruin en braik water, dat in weinige uren het werk van mensenhand en menselijk vernuft vernielde. Met een grote omweg benaderden wy de Barendreclitse brug over de Oude Maas. Verder dan de Velo Wasmachine- fabriek ten Oosten van het Noordelijk bruggenhoofd konden wij niet rijden. Optornend tegen de stormwind begaven wij ons te voet naar de plaats waar het opgezweepte water een bres had geslagen in de Achterzeedük. De bui tenpolders, die al eerder blank kwamen te staan, hadden onvoldoende water- berging geboden. Op één plaats, waar de Duitse bezetter jaren geleden in het dijklichaam een betonnen bunker bouw de, vrat het water zich Zondagmorgen door de dijkvoet. Het begon met wat kwelwater aan de binnenteen van de dijk. Tegen deZe bedreiging stonden de ingelanden machteloos. Zij brachten hun vrouwen en kinderen in veiligheid, zij redden hun vee en wat er verder nog te redden viel en toen bezweek de dijk. Een half uur later was het dykgat al vele meters breed en met woest geweld stortte het water ln de Zuidpolder. Voor de tweede maal binnen een tijdsbestek van vüf-en-twintig jaar. Even later .nemen wij de schade op ln Heerjansdam. De Lage Nessepolder staat onder water. Bij Develsluis be dreigt het water een aan de binnen zijde verzakte dijk en alle man is hier in de weer om dit verzwakte dijk lichaam met allerhande lapmiddelen zo goed mogelijk te versterken. Tuinhuizen, die ver-weg in de Nesse polder stonden, zijn tegen de dijk komen drijven en er overheen geslagen. Waar Zondagmorgen het water over de dijk- kruin spoelde is een chaos van uiteen geslagen huisraad, gekrookt riet en drijfvuil achtergebleven. Wij rijden voorbij opgezwollen kada vers van koeien en varkens, langs inge storte arbeiderswoningen en verlaten boe renhoeven die tot de daklijst in het wa ter staan. Via Rijsoord en het viaduct van Zwijn- drecht bereiken wij het Eiland van Dor drecht. Neen, het veer bij 's-Gravendeel vaart niet meer, dus rijden wij verder Zuidwaarts, nog denkende aan de moge lijkheid om over de Moerdijkbrug de Brabantse wal en Willemstad te kunnen bereiken. Achter de Wieldrechtse Zeedijk roept het water ons andermaal een halt toe. Wild golvend water, zo ver het oog kan reiken. Hier zijn vanmorgen in de vroeg te mensen gevlucht voor een alles over rompelende erfvijand. Hier zijn zo zegt mer. ons ook mensen verdronken, maar niemand kan ons die geruchten bevesti ger- Naai- het Oosten blikkend zien wij schots en scheef boven water uitstekend de vernielde portalen die tot vanmor gen de bovenleiding van de spoorweg van Dordrecht naar Breda schraagden. Zij markeren in de ruimte van het met schuimkoppen golvend water de plaats waar zich het verzakte baantalud moet bevinden. Neen, het veer bij Kop ran 'i Land biedt ook geen mogelijkheden. Langs en door het geteisterde Dor drecht maken wij andermaal een omweg om te trachten via Gorkum de provin cie Noord-Brabant te bereiken. Verder dan de brug over de Noord bij Alblasserdam kunnen wij niet komen. De Merwededijk is bij Papendrecht be zweken en het Westelijk deel van de Al- blasserwaard staat blank. "Dan kiezen wij een nog grotere om weg: de enige verbinding waarop wij de komende dagen, misschien wel we ken, zullen zijn aangewezen: de Noord- Zuid-verbinding via Utrecht. Zaltbom- mel en 's-Hertogenbosch. Maar veel verder dan Bergen op Zoom om precies te zijn tot Halsteren, zijn wij niet gekomen. En daar, aan de Oostzijde van die hoek van de Ooster Schelde die wij reeds op de schoolbanken leerden kennen als het Verdronken Land van Zuid-Beveland, worden wij andermaal gegrepen door de verschrikkelijke macht van de waterwolf. Bergen op Zoom wordt aan de Westzijde andermaal door het woedende water van de Wester Schel de begrensd. De dijken van moeizaam op dat water veroverde en teruggewonnen polders zijn Zondagmorgen bezweken. Tot blokpost 19 is de spoorlijn naar Goes door het watergeweld verzwolgen. Alles staat blanik tot ver voorbij Halsteren en wat zich Westelijk van deze lijn aan dra ma's afspeelt kunnen wij alleen maar gissen. In het Bergen op Zoomse hulpver leningscentrum spreken wij een inwoner van Bath die ons vertelt van de burge meester die Zondagmorgen hulp wilde bieden aan de bedreigde inwoners van het nabije Rilland. Met zijn auto reed de burgemeester als eerste in de colonne. Plotseling stopte hij om de hem achter op komende autobus te beduiden rechts omkeert te maken. De dijk zag hij voor zijn ogen bezwijken en zij die in de autobus zaten zagen op hetzelfde ogen blik de burgemeester met auto en al het woest kolkende water verdwijnen. Wij zagen dat hij er in slaagde uit de auto te komen, dat hij zich poogde vast te klampen aan een boom, en wij hoor den hem om hulp roepen, om hulp die niemand vermocht te bieden. Neen, ik kan niet met zekerheid zeggen dat hij om het leven is gekomen. Ik wil nog hopen, zoals ik ook nog hoop op het behoud van de honderden in nood ver- kerenden die zicih op de daken en in de boomtoppen in het onafzienbaar wijde verdronken land bevinden. Advertentie Inwendige zuiverheid is het behoud van Uw gezondheid. Neem eens per week één of twee P.T.T.-dienst doet ivat hij kan Eigen Nieuwsdienst ROTTERDAM. Een overzicht van de schade, welke de P.T.T heeft gele den, was gisteravond nog niet te ge ven. De grootste schade werd toege bracht aan de telefoon- en telegraaf verbindingen met de plaatsen aan de zeegaten en de grote rivieren. Het hoofdbestuur in Den Haag heeft enige algemene richtlijnen uitgegeven met het doel de eerste stoot op te vangen. Verder is in bijna alle gevallen aan het personeel ter plaatse overgelaten te handelen naar bevind van zaken. Men moet zich ter beschikking hou den van de dienst en mag niet deelne men aan hulpverlening op ander ge bied. De schade te Rotterdam heeft zich beperkt tot het onderlopen van de kel ders in vier kantoren. n.L het districts kantoor Zuid aan de Dordtselaan en de bijkantoren Brede Hilledijk, Prins Hen drikkade en Callandstraat. Men is daar tot diep in de nacht bezig geweest met motorpompen en vandaag zullen alle kantoren waarschijnlijk weer in vol be drijf zijn. Dat geldt ook voor de bijkan toren Westzeedijk, Charlois en Vreewijk. Alle genoemde kantoren zullen dag en nacht open zijn. Het publiek kan tevens dag en nacht terecht op de vier Rotter damse districtskantoren, evenals uiter aard op het hoofdpostkantoor aan de Coolsingel. Post per auto Door het vervallen van de treinen, behalve die op de lijn RotterdamAra sterdam, is het postvervoer gedesorga niseerd. Daarom zal men veel vervoei via Den Haag moeten leiden en daar naast zullen andere knooppunten moete. worden gemaakt, zoals Roosendaal en Goes. Doordat de tramverbindingen op de Zuidhollandse eilanden rijn uitgeval len. moeten daar postauto's worden ge bruikt. De overgebleven treinverbindin gen zijn echter niet voldoende en daar- om zal tussen Rotterdam en Den Haag een pendeldienst met auto's worden in gelegd. Rotterdam zal daartoe vandaag wagens lenen van de centrale afdeling postver voer Den Haag. Dag en nacht open De hulpkantoren rondom Rotterdam, die normaal alles naar Rotterdam afsto ten, zullen vrijwel alle dag en nacht open zijn. Het was gisteravond echter niet bekend, of zij alle hun telefoon verbindingen nog intact hadden, maar men kan er in ieder geval expressebrie- ven aanbieden De volgende kantoren zijn dag en nacht toegankelijk gesteld: Capelle a. d. IJsel, Lekkerkerk, IJssel- monde. Ridderkerk, Bolnes, Rijsoord. Slikkerveer, Poortugaal, Barendrecht. Pemis, Hoogvliet, Rhoon, Krimpen a- i. IJsel, Ouderkerk a. d. IJsel en Krimpen a. d_ Lek. Gisteravond was IJsselmonde weer telefonisch bereikbaar. Het kabelschip Poolster, dat in Am sterdam lag, heeft opdracht gekregen binnendoor naar Rotterdam te gaan voor eventuele hulpverlening aan de plaatse lijke instellingen. De P.T.T. dringt er op aan de inter- locale telefoongesprekken zoveel moge lijk te beperken, want overbelasting van de interlocale lijnen is een ernstige be lemmering, ook voor de melding van eventuele nieuwe overstromingen. Boeren, met hun vee, wachtend op transport naar een veiliger plaats. Eigen Nieuwsdienst Naar gevreesd wordt heeft de wa tersnood in de gemeente Poortugaal zeven slachtoffers geëist, nl. twee ar beidersgezinnen, die in de Zalmplaat wonen en 2 personen, die ter hulp wa ren gesneld. In het huisje aldaar woonde het echtpaar J. V., dat bij zich in had wo nen een getrouwde dochter met haar man en een zoontje van drie jaar. Wegens de angstwekkende stijging van het water waren alle vijf naar de bovenverdieping gevlucht, maar waar schijnlijk door de stuwing van het wa ter is het huis ingestort en werden allen onder het in de watermassa val lende puin bedolven. Een andere zoon van V., die met een tot nu toe onbekend gebleven man te hulp wilde snellen, heeft men niet teruggezien. Slechts één van de lijken is tot nu toe aangespoeld, nl. dat van de schoonzoon. Aanzienlijke schade aan vele banen Eigen Nieuwsdienst UTRECHT. Het was een droeve litanie, die wij gisteren te horen kregen bij de afdeling pers en publiciteit der Nederlandse Spoorwegen. De zwaarst getroffen baanvakken waren die tussen Rotterdam en Lage Zwaluwe en tussen Bergen op Zoom en Vlissingen. De ver binding tussen Rotterdam en Gouda hoopte men spoedig te kunnen herstel len. Weliswaar is de rivierdijk tussen Schade loopt toch in de millioenen Eigen Nieuwsdienst VLAARDINGEN. Hier heeft men niet op zeer grote schaal te lijden ge had van de overstroming, hoewel er vele kelders en benedenverdiepingen zijn ondergelopen. Doordat grote voor raden afgewerkte en niet-afgewerkte producten lagen opgeslagen, wordt de schade bij de Eerste Nederlandse coöperatieve knnstmestfabriek geschat op een millioen gulden. Ook andere fa brieken, zoals de magnesiet- en ameril- fabrieken, de Rotterdamse margarine unie en Levers zeep mij. leden aanzien lijke waterschade. Een merkwaardig gevolg van de watersnood was hier, dat er bij de Romu brand uitbrak ten gevolge van broeiing van nat geworden materiaal. Met vier stralen heeft de brandweer het vuur kunnen bedwingen. Om op alle eventualiteiten te zijn voorbereid werden tal ..van maatrege len genomen, want bij de buitenste sluis in de oude haven dreigde ern stig gevaar, evenals bij de spoordijk nabij het viaduct aan de Binnensingel. Een noodziekenhuis werd ingericht en de bevolking werd van het mogelijke gevaar in kennis gesteld, onder andere via de plaatselijke radiodistributie. Immers de waterstand was gestegen tot 3.72 N.A.P,, een halve meter bo ven het peil van 1916. Kademuren wa ren weggeslagen over een flinke af stand, een klein schip was op de wal terecht gekomen en de Stad Vlaardin- gen sloeg los van haar boeien. De noodtoestand behoefde hier ge lukkig niet te worden bekend ge maakt door klokgelui en brandweersi renes. want gisteravond steeg het water niet hoger dan tot ongeveer 2.70 meter N.A.P., dus bleef het 1 meter beneden het angstwekkende peil van de voorafgaande nacht. Schiedam Voor de vluchtige bezoeker van Schie dam schijnt hier weinig te zijn gebeurd, maar alleen al de mededelingen, dat bij na het gehele Sterrebos blank stond en dat de 33 meter diepe bouwput voor het nieuwe dok van Wilton-Fijenoord is vol gelopen, bewijzen voldoende, dat ook hier de vloedgolf niet alleen door de Maas is gegaan. Het water bereikte de boven kant van de sluisdeuren, zodat al het ergste werd gevreesd voor de binnen stad. Hoewel een doorbraak uitbleef, hebben toch verscheidene fabrieken en huizen bij het havenhoofd hun portie te doorstaan gekregen. Uit voorzorg werden met vele zakken zand, evenals op talloze plaatsen elders langs de Nieuwe Water weg, verstevigingen gemaakt, die bijna steeds aan hun doel hebben kunnen be antwoorden. In de haven van Schiedam dreigde het los geslagen Russische schip Korsakoff met de Stad Haarlem in botsing te ko men, hetgeen door sleepboten kon wor den verhinderd. In de jachthaven moest een aantal zeilschepen op rampzalige wijze de gevolgen van deze heilloze springvloed ondervinden. Olie op rivier Aan de overzijde van de rivier heeft het water eveneens zijn verlammende uitwerking gedaan. Het sterkst is dit tot uitdrukking gekomen bij de B.PM., die door het noodweer het bedryf te Pemis geheel heeft moeten stilleggen. De water schade is er van dien aard dat nog niet bekend is, wanneer de raffinaderij weer aan het werk zal kunnen gaan. De politie heeft ervoor gewaarschuwd, dat uit een olietank vap de B.P.M., die is gaan drijven, gasolie vrijelijk de rivier op stroomt, waardoor gevaar kan ontstaan voor de scheepvaart. Ook brandgevaar is niet uitgesloten. In enige te# Pernis tegen de dijk ge bouwde huizen steeg het water in en kele minuten enige meters hoog, Twee schepen werden op het land geworpen. De Ahoy heeft averij De zandzuiger Ahoy' heeft op haar ligplaats aan de Fruitsteiger door de zware deining flinke schade opgelopen in de scheepswand, De zuiger heeft twee gaten van circa 50 centimeter in het vierkant en negen zware deuken. Het is de bedoeling provisorische reparaties te verrichten om zo spoedig mogelijk door te kunnen gaan met het opruimen van het wrak van de Faustus. Daarna zal de Ahoy' definitief worden hersteld in het gemeentedok van Rotterdam. Te Hoek van Holland zijn verder grote gaten geslagen in de dijk van de Berg- haven en zijn de fruitloods en de Hai- wichsteiger beschadigd. Van de Mij. Zeeland zijn Zondag niet de Prinses Beatrix naar Engeland en de Koningin Emma uit Engeland vertrok ken. genoemde steden doorgebroken, doch de spoordijk ligt daarachter en hoewel deze thans nog onberijdbaar is, dacht men hem binnen een redelijk termijn weer te kun nen gebruiken. Ook het Maasstation te Rotterdam, dat ondergelopen was, is weer drooggevallen. Intussen blijft Rotterdam nagenoeg alleen maar per trein bereik baar uit de richting Den Haag, want Rotterdam Dordrecht, Rotterdam Gouda en Rotterdam Hoek van Hol land zijn geblokkeerd. Verder heeft het bedrijf schade opgelopen op de baan vakken Vlissfngen—Bergen op Zoom, DordrechtBreda, Lage-ZwaluweRoo sendaal, DordrechtSÜedrecht. Op tal van plaatsen Is het water over de spoor baan gevloeid, het ergst bij Willemstad benoorden de Moerdijkbrug. Voorts Is de spoordijk tussen Bergen op Zoom en Vlissingen over onbekende afstand geteisterd, ja weggeslagen, waarbij bovenleidingsportalen volkomen zijn ontworteld. De oude lijn ten Zuiden van Rotterdam, die de verbinding met Bel gië onderhield, Is geheel versperd. In de Kreekrakdam zijn vier gaten ontstaan, die een totale lengte van duizend meter in beslag nemen. Deze dam loopt tussen Noord-Beveland en Zuid-Beveland. De Sloedam tussen Zuid- Beveland en Walcheren kreeg een gat van honder meter. Bij Nieuwerkerk aan de IJssel dreigt ten dijkbreuk ook de spoorbaan aan te tasten. Tussen Arnemuiden en Middel burg is een deel van de spoorbaan weg geslagen. In Dordrecht is de baan tus sen het station en de Merwedebrug ge deeltelijk ondergelopen. Merkwaardig genoeg kon de boot EnkhuizenStavoren niet varen, omdat in de haven geen water stond, daar het door de- storm naar de Friese kust was gestuwd. Gistermorgen heeft men spoorweg- materieel gestuurd naar Zevenbergen om vluchtelingen op te halen. Men zal hun in de wachtkamer van het station Roosendaal onderdak verschaffen. De dagboot van de Maatschappij Zeeland, de Prinses Beatrix, is losgeslagen van de steiger te Hoek van Holland en ligt aan de Zuidelijke oever van de Nieuwe Waterweg voor anker. De nachtboot Duke of York, die gisteravond niet ver trokken is, kon men nauwelijks op de trossen houden. De D-treinen naar Hoek van Holland uit Duitsland zijn naar Den Haag S.S. gevoerd; vandaar gaan de reizigers per bus naar Hoek van Hol land. De hele verbinding tussen Hoek van Holland en Londen was Zondag verlamd, daar het spoorwegverkeer tus sen Londen en Harwich versperd is. De D-treinen naar en van Parijs worden omgeleid over UtrechtArnhemNijme genDen BoschRoosendaal en omge keerd. Tot overmaat van ramp ontstond nog een storing bij de brug te Hedel, waar de storm de electrische bovenleiding kaduk maakte, zodat ook deze verbin ding NoordZuid tijdelijk was gestremd. Men slaagde er vrij snel in één spoor weer berijdbaar te maken. Directieleden van het bedrijf zijn met de chefs van de dienst van exploitatie en die van de dienst van weg en werken naar Rotterdam en Dordrecht vertrokken om de ergste vernielingen in ogenschouw te nemen. Zij hebben opdracht gegeven treinen met zand naar Dordrecht te sturen. Overigens zijn op alle baanvak ken die daarvoor in aanmerking komen de gewone ploegen spoorwegmensen aan het werk getogen. Zodra het water een baanvak heeft verlaten, moet er een schouw volgen en rus daarna kan men bepalen of weer treinverkeer toe gelaten kan worden. Intussen werkten alle betrokkenen zo hard mogelijk om te proberen hedenochtend het gehavende bedrijf zo goed mogelijk op gang te krijgen. Allereerst zal men aandacht besteden aan het herstel van de Noord Zuid verbinding. Verder deelde men ons mede, dat de overstroming van de baanvakken Lage- ZwaluweBreda en Lage-Zwaluwe Roosendaal geen gevolg Is van de wa tersnood. doch veroorzaakt werd door de noodzakelijke sluiting van de z.g. vloeddeuren in de dijk. Extra tegenslag wordt ondervonden door het uitvallen van de electrische centrales te Rotter dam en Dordrecht. Ook deze factor kan de spoorwegen nog nadelig worden. Met hoeveel angstige haast slepen deze vrijwilligers met hun zakken zand, be stemd om de bedreigde dijken te verstevigen. Op het stationsemplacement van Dordrecht is een groot deel van het dijklichaam weggeslagen, zodat de rails in de lucht hangen, de boven leiding werd vernield en de hoog spanning spalen schots en scheef staan. Het treinverkeer is hier dan ook volkomen gestremd. HOEK VAN HOLLAND. Schipper \V. van Seters van de reddingboot Pre sident Jan Leis te Hoek van Holland heeft uiteraard ook geen rustig week einde gehad tengevolge van de zware storm, die zo onbarmhartig over het Westen van ons land raasde. Hij vertelde ons gistermiddag, dat hjj Zaterdag avond al in de weer was. Toen is om half elf de reddingboot uitgevaren om twee wachtslïeden te halen van een baggermolen by Poortershaven. Het vaartuig lag wel tegen de kant, maar de mensen zagen geen kans met eigen mid delen aan de wal te komen. De President Jan Leis heeft by haar werk daar veel profijt ondervonden van een automobi list, die de koplampen op de molen richtte. Toch verspeelde zij haar achter mast. Ik was om 12 uur weer in de Bergha- ven, maar een kwartier later voeren wij weer uit, omdat de sleepboot Schelde van L. Smit en Co's internationale sleep dienst assistentie verlangde. Dit schip lag als gewoonlijk dwars van de Berg- haven ten anker. Het geweld van de ele menten was zo sterk, dat de Schelde ach terwaarts werd meegesleurd naar een strekdam aan de Zuiderwal, hoewel zij twee ankers had gepresenteerd en met volle kracht vooruit draaide. Men vrees de, dat de sleepboot zou kapseizen, om dat het een kielschip is. De President Jan Leis heeft de 19 opvarenden van, boord gehaald, hetgeen schipper Van Seters niet zulk een moeilijk karwei vond, „want de Schelde maakte een kit tige lei*', zei hij. De bemanning was nauwelijks van boord, toen de ankerkettingen knapten van de Schelde, die daardoor verder ri vieropwaarts dreef en tenslotte terecht kwam circa tachtig meter verder tegen een betonnen steiger. De algemene in-, druk was, dat dit het einde was van de Schelde, maar Zondagmiddag om half twee heeft de President Jan Leis het grootste deel van de bemanning van deze sleepboot weer naar zijn schip ge bracht en daarna tevens een verbinding gemaakt met de sleepboot Blankenburg, die er later in samenwerking met de Argus in slaagde haar vlot te slepen. De Schelde ligt thans in de haven van Maas sluis. Schipper Willem van Seters had ver der niet zulke beste berichten ontvangen uit zijn geboorteplaats Stellendam. Over de radio had hij zijn broer, schipper van het vissersvaartuig Jacoba Stellendam 31op verzoek van dokter Kreling, die bij hem aan boord was, naar Radio Sche- veningen horen seinen om hulp. Stellen- dam staat onder water, zo luidde het be richt en een zeer groot deel van de be volking was gevlucht op de Stellendamse vissersvloot, die uit veertien schepen be staat. De overigen zaten op de daken van de huizen, waarvan er nog maar enkele bewoonbaar zouden zijn. Er waren nog wel geen slachtoffers, maar dokter Kre ling achtte het dringend gewenst, dat er hurpbrengende vliegtuigen zouden ko men, zo luidde zijn verzoek aan de com missaris der Koningin in Zuid-Holland. Een groot aandeel heeft hy in de nacht van Zaterdag op Zondag ook nog gehad by het uit hun benarde positie halen; van vier mannen en een vrouw, die ge- isoleerd zaten op de rapportagepost van Dirkzwager by de Bergliaven. Het plan kier er naar had het begeven. Nadat met een ladder een provisorische verbinding was gemaakt, kroop schipper Van Se ters vastgebonden aan een lyn over de ladder. Op deze manier zyn de vyf men sen behouden terug gebracht, waarna de kapitein van de reddingboot, goed ge zagvoerder zijnde, als laatste de bedreig de plaats verliet.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4