Oude stadsdeel van Dordrecht kreeg meeste water binnen Krispijn hield het hart vast voor de Wieldrechtse Zeedijk Onvergetelijk gevecht tegen genadeloos watergeweld Mededelingen AGENDA Drie breuken in Noor (lend ijk De Dortftenaar Er ging geen post verloren Dordt was geïsoleerd Zo hoog mogelijk Grote schade in jachthavens Titanenarbeid wacht nu gemaal „De Mijl Vlietweg beet het spit af ALLE HENS AAN DE DIJKEN LANGS MERWEDE, OUDE MAAS EN KIL WOENSDAG „BEMIDDELAARS 2 Februari 1953 DE DORDTENAAR Pag. 3 In heel de oude binnenstad is door de bewoners en de zeer velen, die des nachts naar dit be dreigde gebied kwamen met bovenmenselijke inspanning een titanenstrijd geleverd tegen het opkomende water. Op sommige plaatsen is het een gevecht geworden van drem pel tot drempel, totdat de nood- dammen die voor zijstraten en deuren waren opgeworpen be zweken en het opgezweepte water met donderend geraas naar bin nen gutste. Het hopeloze was, dat schier overal tegelijk een noodtoestand ontstond, Ieder trachtte eigen huis en inboedel te be veiligen, doch daarnaast had men ook oog voor het leed van anderen. Een drachtig zwoegde merfgezamenlijk on de ramp te keren, doch tegenover zo veel geweld stond men tenslotte mach teloos. Binnenstad werd binnenzee Met man en macht gelukte het de dam, bij het Papendrechtse Veer te be houden. Doch bij de Boomstraat zwiep te het water over de vloedplanken heen en overal langs de Voorstraat drong het water viakelders en onder de huizen door. „EEN ONTVETTENDE RAMP, welke ik op dit uur nog niet bij benadering in cijfers kan schetsen. Wat voor een on noemelijk verlies aan burgerbezit, aan materiaal, aan zakelijk goed van de handeldrijvende burgers en vooral ook aan machi nerieën en goederen bij onze industrieën i6 geleden is niet te schatten. Gelukkig is het directe gevaar thans voorbij!" Burgemeester v. d. Dussen tegen het middernachtelijk uur van Zondag) Verbeten doch hopeloos mis de strijd die op het eerst bezweken Dordtse punt, bij de Dokhaven, in de nacht van Zater dag op Zondag door militairen en bur gers werd gestreden Burgemeester en wethouders van Dordrecht zijn zeer erkente lijk voor de zo spontaan verleende hulp door personeel van bedrijven en particulieren zowel uit de ge meente Dordrecht als van elders. Degenen, die menen ter zake van door hen verleende hulp en/of be schikbaar gestelde materialen van de gemeente Dordrecht iets te vor deren hebben, wordt verzocht uiterlijk Vrijdag 6 Februari a.s. rekeningen zoveel mogelijk gespe cificeerd, bij hen p.a. stadhuis in te dienen. Burgemeester en wethouders bren gen ter kennis van belanghebbenden, dat aanmelding van aan huisraad en bedrijven toegebracht schade mondeling of schriftelijk kan geschieden aan het bureau van de dienst voor sociale za ken, ingang Veemarkt. Deze aangifte dient te geschieden ter registratie van de geleden schade. Toezegging omtrent eventuele vergoeding kan nog niet worden gedaan. Het. gemeentebestuur van Dordrecht maakt bekend, dat aanvragen om zie- kenvervoer, huishoudelijke hulp en huisvesting kunnen worden gericht tot de directeur van de gemeentelijke ge neeskundige en gezondheidsdienst, Johan de Wittstraat 17. Navraag naar de ver blijfplaats van verwanten kan geschie den aan het bureau van het Rode Kruis, Singel 160, alhier. Het gemeentebestuur van Dordrecht brengt onder de aandacht van de burgerij, dat in verband met de waters nood o.m. schade is toegebracht aan de eleotrische centrale, de gasfabriek en het waterleidingbedrijf, waardoor b.v. slechts één derde van de normale wa tervoorraad beschikbaar is. Men wordt daarom verzocht in zijn eigen belang en in het belang van zijn mede inge zetenen het gebruik van gas, water en electriciteit zoveel mogelijk te beper ken. 's Avonds moeten gaskranen goed worden gesloten. Het beeld van de vader die zijn kind naar veiliger oorden brengt, was ver trouwd in de nacht van Zaterdag op Zondag. Toch konden wij er niet aan MAANDAG 2 FEBRUARI Waterstanden: Hoog water 7 45 en 19.51 uur- laag water 3.01 en 15.27 uur, DINSDAG 3 FEBRUARI Waterstanden: Hoog water 8.10 en 20,21 uur; laag water 3.21 en 15.52 uur. WOENSDAG 4 FEBRUARI Waterstanden: Hoog water 8.40 en 20.49 &Ü3( laag water 3.42 en 16.18 ut». Angstige uren hebben de bewoners van de Noordendijk meegemaakt uren welke tergend langzaam verstreken. Zou de dijk het houden of niet? Met angstige gezichten stonden de men sen Zaterdagnacht te kijken. De loeiende sirene van de brandweer had hen hun slaap gestoord en met en kele snel aangeschoten kledingstuk ken stonden zij bevreesd te kijken naar het drama dat zich voltrok. Om gunstig. Recht tegenover het Maténa's pad sipelde wel wat water door de dijk, maar ernstig liet de toestand zich op dat ogenblik niet aanzien. Plots keerde de kans echter en de watergolf sloeg toe; wreed en mee dogenloos ondermijnde hij de dijk, recht tegenover de machinefabriek van Vos. Eerst spoot er een straaltje door de sten én, doch was er een brés geslagen, eèn die voortdurend grote rwerd. Klei en zand werden door het wild water meegezogen en langzaam brok kelde de dijk af. Reddingsploegen kwamen ijlings het geweer. De mannen van de ge meentediensten deden wat zij kon den, maar het water bleek niet te stuiten. Recht tegenover de Biesbosstraat sloeg het water weer toe; door en over de dijk kwam het. De grote ijze ren leuning boven op de Noordendijk werd naar bened engeslagen. De zwa re basaltkeien werden door het water opgenomen en in tomeloze vaart meegevoerd. De Singel en het Matena's pad ver anderen van rustige straten in woe dende rivieren en in allerijl moesten de bewoners maatregelen treffen. Ten zuiden van de Groenedijk tus sen Oranjelaan en Groenedijk kwam de derde breuk. Bij de houthandel van de firma Van de Weg zakte plompverloren een deel van de dijk weg en door het grote gat stortte het water zich in razende vaart naar be neden. Door niets liét' dé watergolf zich weerhouden. Toen 's morgens acht uur het groot ste gevaar was geweken, kon de ra vage in ogenschouw worden genomen. De eens zo stoere Noordendijk was zwaar getroffen. Op drie plaatsen waren er zware bressen geslagen en met man en macht moest er gewerkt worden om de gaten provisorisch te dichten. De ijlings opgeroepen militairen, de man nen van gemeentewerken, vrijwilli gers, waaronder vele M.T.S.'ers, pak ten hard aan. Met zandzakken, ijlings gevuld, werden de bresesn voorlopig gedicht. Geen ogenblik rust gunden de mannen zich. Onvermoeid zwoeg den zij voort; de dijk moest vestevigd worden, want het waeer kon terugko men en bij een nieuw edoorbraak zou de ramp niet te overzien zijn. De Rode Kruismannen evacueerden in tussen de ouden van dafen. Behoed zaam werden de oudjes over de dijk weggedragen in gereed staande wa gens. Beneden aan de Noordendijk kregen de bewoners de aanzegging hun huizen te verlaten. Ijlings wer den enkele eigendommen ingepakt en met een laattse angstige blik op de dijk trokken de mensen weg. Op hun gezichten weerspiegelde zich nog de angst van de bange uren. Wat zou de toekomst brengen? Voorbij de nieuw gebouwde flat woningen aan de Noordendijk heb ben wate ren wind ook flink huis gehouden. De opstallen van een bij TN verband met de steeds toe- nemende drukte ter zetterij verzoeken wij onze adverteerders hun advertenties een dag vóór plaatsing op te geven. "PLAATSING van advertenties. welke ons des ochtends voor dezelfde avond worden aangebo den, kan niet meer worden ge garandeerd. Advertentie-afdeling het Vissertje gelegen hoenderpark zijn geheel weggeslagen. Driehonderd kip pen kwamen hierbij om. Ongeveer 1 km voor de Kop van 't Land is een ploeg van vijftig man uren lang in het geweer geweest om de dijk te verstevigen. De toestand was hier zeer critiek, doch op dit punt heeft de dijk het gehouden. Advertentie het Matenaspad, het Kromhout, de Dijkstraat en de Singel. Hier werden alle huizen onder water gezet, De toe stand werd zo ernstig, dat Zondagmid dag tot een vrijwillige evacuatie worden besloten. Voorbeeldige hulp Waar men ook kwam overal werd met man en macht de ramp bestre den. Op voortreffelijke wijze is hierbij de burgerzin van de bevolking tot uiting gekomen. De politie, de brand weer, Openbare Werken en tal van an dere gemeentelijke instanties kwamen i nhetge weer. Maar ook ontelbare bur gers hebben in voorbeeldig altrugsme meegeholpen getroffen stadgenoten ia de nood bij te staan. Waar het lukte met vloedplanken en Winkeliers stonden spontaan rubber- zakken zand het water van de straat- laarzen en sokken af; mannen liepen zijde tegen te houden, daar stroomde tot het middel door het water. Aan het van de Voorstraatshaven uit huizen binnen. De dam voor de Grote Spuistraat weerstond de druk van het water, doch ook hier stroomde de vloed van de an dere zijde de straat en de huizen bin nen. In de Lombardstraat spoelde een groot deel van het asfaltwegdek mee, terwijl in tal van straten de stenen uit het wegdek werden losgewoeld en mee gesleurd. Van de rivier tot aan de Vest liep heel de binnenstad onder wa ter. In de Voorstraat, op het Schef- fersplein, de Groenmarkt, het Ba- gijnhof, de Vriesestraat en alle tussenliggende straten, rees het water tot anderhalve meter hoog te. Niet alleen liepen alle kelders onder, in woningen en winkels stond het water anderhalve meter hoog. Slechts aan weinigen gelukte het de inventaris naar hoger gelegen etages over te brengen. De schade ia de win kels is niet te schatten.' De Nieuwkerk stond midden in een groot binnenmeer; tëét Bagijnhof lag triest verlaten in de'greep,, van het..wa-. ter. Ook het postkantoor heeft blank ge staan. Dank zij tijdig ingrijpen is er echter geen post verloren gegaan. Daar entegen is het water wel in verscheidene kasten doorgedrongen. Of de aange brachte schade groot is, valt nog niet te zeggen. Onze zegsman vermoedde dat het wel mee zou vallen. Bijzonder druk hadden de postmannen het Zondag met het in ontvangst nemen en ver zenden van telegrammen. Tijdens de ritjes door het water werden dan meest al wel enkele passagiers meegenomen, die aan de overzijde netjes werden af gezet. Spoorbaan ondermijnd Dordt was gistermogen volkomen geï soleerd. De spoorwegverbindingen naar Rotterdam, Breda en SÜédrecht waren gestaakt. In de richting Breda was de spoorbaan even voorbij de Wieldrechtse Zeedijk geheel onder water verdwenen. De masten van de elctrische bovenlei dingen verzakten zelfs, waaruit blijkt dat de dijk ernstig ondermijnd is. Rich ting Rotterdam was de spoorbaan ter hoogte van de Victoria ovér ettelijke meters ondermijnd. In de loop van de middag wist de N.S. de verbinding met Rotterdam weer te herstellen door auto bussen te laten rijden.' Tussen Dordt en Sliedrecht is de spoorbaan ook al on dermijnd. Grote hoeveelheden zand zijn hier weggespoeld. De veerponten naar Papendrecht, 's Gravendeel en Zwijndrecht bleven Za terdagavond al langs de kant liggen. In de loop van Zondag kwamen zij echter weer in de vaart. Met. geiveld smeet de vloed in het nach telijk duister immense hoeveelheden water over de Hoogt, de Singel in. Het plaveisel bezweek onder het tomeloos gewelde Furie brak los Op de Hoogt werd omstreeks vier uur 's nachts de toestand wel bijzon der kritiek. Nadat bij de laagste wa terstand de vloed tot in de Lage Bak- straat was gestegen, bleef het water ryzen ondanks het afnemende tij. Ten slotte gulpte de vloed over de Hoogt en in grote snelheid vloeide enorme hoeveelheden af naar de Singel en de Spuiweg. De druk van het water nam steeds toe, totdat met donderend geraas gro te stukken uit het wegdek werden ge slagen. Toen was de furie los. Wat nooit gebeurd was. gebeurde op rampzalige ogenblik. In niets ontziende run gutsten grote watermassa's over de Hoogt, zelfs de hardtsenen stoepranden meesleurend. Noordendyk doorgebroken Ook bij de Noordendijk ontstond ter- zelfdertijd een angstige situatie. Tus sen de Centrale en de Noordenbrug werden twee grote gaten in de dijk ge slagen, Het water zocht een uitweg via GESLAAGD. Voor het doctoraal examen Indone sisch recht slaagde onze stadgenoot, de heer H. C. Dubbelman. Zo hoog mogelijk, was het parool voor de autobezitters niet alleen die van Krispijn die zich zor gen maakten om hun luxe- en beroepsvervoermidde len. Men hoefde de hoge punten in deze wijk slechts op te zoeken om daarvan overtuigd te raken. In rijen stonden de auto'sop Zuidendijk, op Brouwersdijk en zelfs op de tot parkeerplaatsge worden hoge. heuvel in het onder gelopen Weizigtpark. Knolhaven moesten enkele bewoners met levensgevaar uit hun huizen wor den gehaald, in welke woningen het water bijna manshoog stond. Dit was ook het geval in het Stek. Kabelkelder volgelopen De meeste telefoonleidingen op d« eilanden zijn afgesloten omdat de ka belkelder te Dordrecht is vol! gelopen. Getracht zal worden deze kelder zo snel mogelijk leeg tep ompen waardoor het wellicht mogelijk zal zijn binnen enige dagen het interlocale telefoonver keer via Dordrecht weer te herstellen. De locale verbindingen zijni n een groot deel van de stad ook verbroken ge weest, doch in de loop van Zondag avond waren vele verbindingen reeds weer hersteld. In de jachthavens bij het Wantij zijn in de nacht van Zaterdag op Zondag honderden pleziervaartui gen door het hoge water opgeno men" ën t<;gën de dijk te pletter ge slagen. De ravage is ontzaglijk. De bewoners van" de woonarken in de Vlij hebben ook zware uren achter de rug. Vier arken werden op de kant gezet en toen het water weg trok bleven zij als stille getuigen achter. Op drift De grote bedrijven langs de Oude Maas hebben enorme schade geleden. Vele goederen die op de terreinen op geslagen lagen, werden door de golven meegesleurd. Van het terrein van de Chemproha spoelden tientallen ijzeren vaten weg, welke Zondagmiddag in de Prinsenstraat te Dördrecht terug vonden werden. Van de scheepswerven verween het stophout. Grote balken kwamen aandrijven, roeiboten raakten op drift en dobberden de straten bin nen, waar zij direct nuttige diensten gingen verrichten. Toen het water zich terug trok bleven zij .triest achter. Elke dag krijg ik van allerlei nieuwe klanten complimentjes over King's Cross en ik maak die sigaret toch heus niet zelf. Ik verkóóp ze alleen maar graag. Want als vakman weet ik. dat er eigenlijk geen betere Virginia bestaat. Dat kan ik nu een/naai niet onder stoelen of banken steken! En ik hoef dat ook niet te doen. Want achter mij en duizenden winkeliers staan de millioenen trouwe King's Cross-rokers, die iedere dag het bewijs leveren: Vee in veiligheid gebracht Klagend loeiden de koeien die met voorzichtige stappen uit de veewagens bij het station te Dordt kwamen stap pen. De zware koppen van de stam- boekdieren van boer Stehouwer van boerderij Overkerk van Dubbeldam, schudden traag. Zo uit de warme stal waren zij in ijlings gecharterde wagens gedreven. In de spoorwagons vonden zij onderdak. Direct na de melkgevers volgden de paarden. Beijaart en Zam- pa, het edele tweespan, dat al zoveel fraaie successen geboekt heeft, kregen een goed plaatsje toegewezen. Alleen het jong vee bleef achter. Wachtend op de dingen die. komen gingen. Krispijn kreeg de meeste overlast van de eerste (spoor)dftk- doorbraak door water, dat met geweldige kracht over de vloedplanken aan de kop van de Dokhaven sloeg, honderden meters rails aan de zijde van de Vlietweg deed verzwakken en de hele sector begrensd door Weeskinderendijk en Hugo de Grootlaan in een minimum van tijd blank zette. Toen de technisch opzichter van Gemeentewerken, D. v. d. Linden, de situatie bij de Dokbrug Zaterdagnacht om ongeveer 4 uur in ogen schouw nam, wist hij dat hier stelpen van de vloed niet meer zou baten. Alle aandacht werd toen op de Noordendijk geconcentreerd. Bewoners van de Vlietweg waar het water in de huizen drong, waren de eersten op Krispijn, die in het nachte lijk duister tot ontruiming overgingen. Meer in het binnenwaartse Krispijn vormde het doorsijpelende nat, grote en ver uiteenliggende plassen in de strook die slordig wordt begrensd door Dubbeldamséweg en Brouwersdijk Ook in de straten ten Noorden 'van de Viot- takade steeg het water hier en daar boven de trottoirs, waar het lang con stant peil. behield eer het heel lang zaam vnilimeter na milimeter ging zak ken. „De Mijlgaf op Het enige Dordtse electrische gemaal aan de Mijl dat het waterpeil in ge heel Dordrecht exclusief De Staart, be heerst, moest om half drie in de nacht op bevel van ir. C. Frets, de adj. di recteur van gemeentewerken, de te on gelijke strijd staken. Normaal werkt dit gemaal slechts bij lage waterstan den. Nu had men het grootste risico van schade dat de machines bij over belasting kunnen lopen, lange "tijd ge dragen. Op dit tijdstip was dit niet lan ger meer verantwoord. De kostare apparatuur diende ge spaard te worden voor de belangrijke taak die haar wachtte: het droogma- len van Dordrecht, als de elementen eenmaal tot rust zouden zijn gekomen. Om half zes viel hier overigens de stroom uit, waardoor verder malen on der alle omstandigheden een onmoge lijkheid iverd. De enige taak die het personeel van het gemaal, de heren Bras en Kleïnendorst toen nog restte, was het dichtdraaien van de afsluiters in alle delen van Dordrecht, opdat geen verder rivierwater Dordrecht zou bin nenkomen. Hierbij zorgden zij er wel voor dat speciaal de omgeving van het onont beerlijke gemaal gevrijwaard bleef. Van deze voorzorg mochten de bewo ners van Glazenstraat onbewust mee profiteren. Verder zorgden zij er bij het afsluiten voor, dat de plassen daar bleven staan schoolpleinen, braaklig gende gronden, park Weizigt.. waar zij voorzover mogelijk, de geringste overlast berokkenden. Om kwart voor vijf 's nachts was er 2.30 meter verschil tussen het wa terpeil in de Oude Maas waar het ge maal loost, en het binnenwater. Om om streeks drie uur Zondagmiddag, bij la gere rivierwaterstand, werden de af sluiters geopend; om ongeveer vijf uur toen het water opnieuw dreigde binnen te komen gingen ze weer dicht. Toen ook deed gemeentewerken alle moeite om van het G.E.B. de nodige stroom voor het gemaal te krijgen. Hij wilde het risico van schade aanl het apparaat nu wel aanvaarden. Het gehele apparaat van gemobili-| seerde werkkrachten en ter beschikking gestelde vrachtwagens zwoegde nu voor de tweede maal na de krachtsoefeningen van de Zaterdagnacht ondër allerhoogste i druk. j De zwakke punten in de dijk langs Oude Maas en Kil hadden zich bij dag licht beter afgetekend. Krispijn, dat m de rampzalige nacht met de ene vrai.lt zandzakken na de andere uit de ge meentelijke opslagplaats aan de 's-Gra- vendeelsedijk, hulp had geboden aan de Noordendijk. legde zich er nu op toe baas in eigen huis te blijven. Nog reden zandwagens van de Nassauweg Zondagmiddag stadwaarts, de grootste collonnes echter werden met de regel maat van een klok naar de dijkverzak- kingen in de Kilkade voor De Schelde en in de Wieldrechtse zeedijk tot voor bij het 's Gravendeelse veer gediri geerd. Snel viel het duister 'toen in, hetgeen aan de modderige werkzaamheid van het in aantal steeds groeiende dijkle- ger een spookachtig aanzien gaf. Onder deze vele ongenoemden, die rustig hun plicht deden op lang niet ongevaarlijke plaatsen, waren er velen, die vrouw en kinderen op moeilijke posten achterlieten, velen ook die blaren moesten krijgen eer het eelt in de handen kwam, niet gewoon als zij waren aan het werk dat de volderjon gens tot een broodwinning malcen. Het met zeer veel moeite bedwingen van de Wieldrecbtsë zeedijk heeft Dor drecht voor de zwaarste ramp sinds heuglijke tijden behoedt, een ramp die rouw zou hebben gebracht over in eer ste instantie het grootste Dordtse woon gebied:, Krispijn, Bij een doorbraak hier met groot geweld, zouden Zuidendijk en Brouwersdijk bijvoorbeeld slechts on beduidend uitstel van executie hébben betekend. En dat men met dit ergste rekening hield, daarvan getuigde wel de gereedhei ddie er bijvoorbeeld in de wijk Zeehavenlaan nog aan de gevaarlijke zijde van de Zuidendijk tot evacua tie bestond. Advertentie Advertentie ZIJN ER WEER Indien U iets hebt op.te ruimen, ei wilt. aanschaffen, geef dan MÓRGÉltf Uw advertentie op

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2