Kees Broekman Europees kampioen
m
A
Luchtrace naar
een herinnering
Christchurch en
aan de „Uiver"
0R„ TRUMPY
Sensationele dagen in 1934
PSV door TEC verslagen
Tweede plaats voor Wim v. d. Voort
een vijfae voor Huiskes
Nederlanders maakten in Hamar
en
voor 't eerst schaatshistorie
wint altijd
Maandag 2 Februari 1953
(Telefonisch van onze speciale verslaggever)
Voor de eerste maal in de schaatshistorie kan Nederland trots gaan op een
Europees kampioen in het hardrijden. In dezelfde stad, waar de legendarische
Jaap Eden 61 jaar geleden een titel veroverde, heeft Kees Broekman door
een feilloze rit op de 10.000 m. beslag gelegd op de Europese titel. Bovendien
is er het vooruitzicht dat hij dadelijk bij de kampioenschappen in Helsinki
gekroond zal worden tot de beste bardrijder ter wereld. Plechtig klonk tegen
vijf uur Zondagmiddag het Wilhelmus in het doodstille stadion ter ere van
de man die Hjalmar Andersen was opgevolgd. Daar stonden de Nederlandse
rijders, Broekman en Van der Voort. Wim die. na de eerste dag (500 en
5000 m.) de leiding had in het algemeen klassement, won op de tweede dag
ook nog de 1500 meter, maar kon bet met de beste wil van de wereld niet
redden op de laatste afstand, de 10 km. Dat is nu eenmaal het domein van zijn
streekgenoot Kees Broekman. Kees zegevierde als een waar kampioen en
wat juichte het stadion toen Broekman op het erepodium kwam. Broekman,
die men immers als een halve Noor beschouwt. Prins Harald sprak hem toe
en schudde de nieuwe Europese kampioen de hand. En toen de Lierenaar
aan zijn ere-rondje begon brak 'n dol-enthousiast publiek bijkans het stadion af.
Broekman om hem alvast te feliciteren.
Kijk, dat wijst op een grote vriend
schap bij het kleine groepje Nederland
se hardrijders.
De 10 km. moest dus de Europese
kampioenaanwijzen. Anton Huiskes
was, van de drie Nederlanders die het
tot deze afstand hadden gebracht, de
eerste die in het gevecht werd ge
bracht. Op dat moment had Ivar Marr
tinsen met 17.44 de beste tijd gemaakt.
De Noren hadden Ivar zo bejubeki dat
het stadion er nog van galmde toen
Huiskes tegen de Brit Holwell aan de
start verscheen. Na drie ï'onden was
het al muisstil in het stadion toen Huis
kes met enkele formidabele rondetijden
de favoriet van Hamar glansrijk was
Kees Broekman was
dolgelukkig
Dolgelukkig was Kees Broekman met
zijn pas verworven titel. Hij wond er
geen doekjes om dat hij danig in de ze
nuwen had gezeten. Hij was op de be
wuste 10.000 m. vlak voor Van der
Voort gestart en hij kent zijn landge
noot en rivaal door en door. Hij wist
heel goed, dat hij op de 10 k.m. stellig
een 25 sec. beter was dan Wim, maar
hij was er minstens zo goed van door
drongen, dat diezelfde Van der Voort
een vechter zonder weerga is. En Wim
mocht bovendien naast de 1500 m, welke
hij vanzelfsprekend had gewonnen, bij
na 17 seconden verspelen om nog bo
ven Broekman in/het eindklassement te
eindigen. Verrassingen waren echter op
deze tweede dag zo goed als uitgesloten.
De 1500 m. is geen prettige afstand,
geen vis en geen vlees, een 'halve sprint
en een halve lange afstand. Broekman
had het onf-ortuin met de Hongaar Loe-
rinc het eerst te moexen starten. De
Lierenaar had dus geen gelegenheid zijn
tijd te regelen naar die van zijn naaste
concurrenten en aan de Hongaar had
hij verder niet de minste steun. Al het
werk moest Broekman dus alleen ver
richten. Hij deed hex voortreffelijk.
Toen zijn tijd' van 2 min. 20.1 sec.
bekend werd, knikte hij tevreden.
Geen wonder, want zijn achterstand op
v. d. Voort zou stellig niet veel groeien
en op de 10.000 meter zou hij het ver
der wel klaarspelen. Dat zijn tijd bij
zonder goed was bleek al gauw. Finn
Hodt, de Noor die al geen kans meer
had op de titel, kwam nog wel dicht
bij hem in de buurt, maar een totaal
doodgereden Koald Aas bleef nog altijd
boven hem. Sverre Haugli, de Noorse
kampioen won weliswaar van een hard
vechtende Anton Huiskes, die heel best
tevreden, was met zijn 2 min. 25, maar
lton Broekman niet bedreigen. Dat k;on
niemand meer. Ja toch, Wim v. d. Voort,
de ijzersterke Westlander slaagde er in
0.6 seconde sneller de afstand af te leg
gen. Als tegenpartij had hij de dolle
Ivar Martinsen, een burger van Ha
mar, die de baan door en door kende
en vastbesloten was voor eigen publiek
een grote triomf te behalen.
Maar tegen Van der Voort, dié eigen
lijk nog altijd een specialist op deze
afstand is, had de stugge Martinsen
toch niets in -te brengen, Broekman en
Van der Voort dus de grote rivalen
voor de Europese titel.
Twee concurrenten, die overigens een
en al sportiviteit toonden, want toen
Van der Voort de 1500 m. had gewon
nen, was Broekman een van de eersten
die hem de hand schudde en hem op dé
schouder klopte. En bij de 10.000 m.
toen Broekman zo geforceerd had ge
reden, dat Van der Voort, voordat hij
begon al wist dat de titel voor hem was
verkeken, was Wim onmiddellijk bij
een schier volkomen leeg gereden
voorbij gegaan. Na 5000 meter was de
Twentenaar al vijf seconden sneller en
hij had nog reserve genoeg om het
tweede gedeelte van de afstand nog
sneller af te leggen.
Spelenderwijs ging het tempo om
hoog en uiteindelijk bleef hij 24 secon
den onder'Martinsen.
„Mijn hemel, wat ben ik tevreden".
Ik ben ruim een jaar jonger dan Broek
man en als ik nog xvat sterker kan rij
den zal ik ook nog wel eens kampioen
worden", vertelde een verheugde Huis
kes na afloop.
Pal na Huiskes kwam Broekman aan
bod. Ploegleider Schenk had voor hem
een schema van 17.7 vastgesteld. Ner
veus stond Broekman te draaien bij de
start. Alles hing immers voor hem van
deze afstand af. Het schot klonk en om
half vier begon de Lierenaar aan de
race, die hem naar het Europese kam
pioenschap zou brengen. Na vijf ronden
had hij 1 sec. winst op Huiskes, na ne
gen ronden was het al tot 5 sec. ge
groeid, het xverden er zes en in de 21ste
ronde zelfs tien. Maar in de allerlaatste
ronde bleken de krachten van Broek
man te zijn opgebruikt. Voor de eerste
maal drukte de chronometer 43 sec.
voor hem af, waardoor hij precies 7 sec.
sneller hleek dan Anton Huiskes.
Voor Van der Voort was er toen geen
beginnen meer aan. De 's-Gravenzan-
der reed teken Sverre Haugli pal na
Broekmam Klaas Schenk had een sche
ma vastgesteld van 17.55: „Ik kon hem
toch onmogelijk op de'tijd van Broek
man laten rijden?" vertelde hij ons.
Van der Voort heeft zijn uiterste best
gedaan om de tweede plaats vast te
houden. Zijn schema was daarop bere-
kend en Wim is daarin geslaagd. Hij
eindigde op 17.50.2 en dat hield hem
boven Ivar Martinsen. Natuurlijk had
hij dolgraag de Europese titel in zijn
bezit willen hebben. Wie zou dat niet?
Maar tegen het onmogelijke valt nu
eenmaal niets te beginnen. Wim van1
der Voort was daar deksels goed van
doordrongen en met de tweede plaats
was hij ondanks het kleine beetje te
leurstelling toch best tevreden. Zoals
Anton Huisks dat was met de vijfde.
Twee Nederlanders bovenaan in het al
gemeen klassement, een op de vijfde
plaats. Het succes voor Nederland is in
Hamar inderdaad groot, zeer groot ge
weest.
De uitslag van de 100 m. luidt: 1. Wim
van der Voort 2.19.5; 2. Kees Broekman
2.20.1— 3. Roald Aas 2.20.5; 4. Carl Erik
Asplund 2.22.3; 5. Ivar Martinsen 2.22.4;
6. Sverre Haugli 2.22.7; 7. Arthur Manns-
barth 2.23.3; 8. Kaukko Salomaa 2.24.0;
9. Franz Offenberger 2.24.2; 10. Nor
man Holwell 2.24.3; 11. Finn Hodt 2.24.3;
12. Anton Huiskes 2.25.0; 13. Jozsef
Merenyi 2.25.2; 14. Toivo Salonen 2.25.3;
15. Gerard Maarse 2.26.2.
De uitslag van de 5000 meter was:
1. Kees Broekman 9.05.0; 2 Offenber-
ber 9.11.7; 3 Wim van der Voort 9.12.8;
4. Sverre Haugli 9.13.5; 5. Anton Huiskes
9.16.5; 6. Holwell 9.19.9; 7. Martinsen
9.21.0; 8. Roald Aas 9.23.0; 9. Stroem
9.27.2; 10 Kornel Pajor 9.27.4; 11 Manns-
barth 9.33.7; 12 Hearn 9.33.8; 13 As
plund 9.37.0; 14. Gerard Maarse 9.41.8;
15 Weiham 9.44.0.
De uitslag van de 10.000 meter luidt:
1. Kees Broekman 17.13.0; 2 Anton
Huiskes 17.20.0; 3 Sverre Haugli 17.38.7
4 Ivar Martinsen 17.44.0; 5 Norman
Holwell 17.47.4; 6. Kornel Pajor 17.48.8;
7. Wim van der Voort 17.50.2; 8 Arthur
Mansbarth 17.50.7; 9 John Hearn 17.52.2
10 Franz Offenberger 17.54.7; 11 Roald
Aas 17.58.8; 12 Gunnar Stroem 18.22.8.
Het eindklassement luidt:
1. En Europees kampioen Kees Broek
man (Ned.) 199.650 pnt.; 2 Wim van
der Voort (Ned.) 200.690 pnt.; 3 Ivar
Martinsen (Noorw.) 202.067 pnt.; 4
Sverre Haugli (Noorw.) 202.652 pnt.;
5 Anton Huiskes (Ned.) 202.883 pnt.;
6 Franz Offenberger (Oost.) 203.072
pnt.; 7 Roald Aas (Noorw.) 204.273 pt.;
8 Norman Holwell (G.-Br.) 204.560 pnt.
9 Kornel Pajor (Zweden) 206.347 pnt.;
10 Arthur Mannsbarth (Oost.) 207.172
pnt.; 11 Gunnar Hearn (Zweden) 207.393
pnt.; 12 John Hearn (G.-Br.) 209.890 pt.
(Advertentie)
Een album /net Uw N
Voetbalfavorieten
met afbeeldingen van 56 eerste klasse
elftallen, gratis bij inlevering van 24 omslagen
van de Mars- of /Vufs-Chocolade vóór
30 April a.s. bij de N.V. Mars-Chocolade-
fabrieken, Sloterkade 10-11, Amsterdam (W).
Tot nadere aankondiging geeft Uw winkelier U voor 6 Ws of 6 Ns
van de MARSof NUTS-Chocolade gratis 1 stuk Mars-Chocolade.
Op 8 October begint in Engeland een wedstrijd voor vliegtuigen over het
traject Engeland-Nieuw Zeeland. Deze luchlrace staat, wat ons land betreft,
midden in de belangstelling, omdat de K.L.M. hierop heeft ingeschreven.
Officieel is door de organisatoren nog niets medegedeeld, maar de prestaties
van de Brilse Canberra en haar bemanning van twee personen geven een in
druk van hetgeen men in de snelheidssectie van de Christchurcli-race kan ver
wachten. Zoals men weet is deze Canberra twee en twintig uur na het vertrek
van „London Airport" in Darwin in Australië aangekomen. De vliegtijd over
deze afstand van ongeveer 10.000 mijl bedroeg negentien uur. Het toestel, dat
was uitgerust met vleugeltipbrandstoftanks heeft slechts drie tussenlandingen
gemaakt en telkenmale was de machine eerder van brandstof dan de beman
ning van voedsel voorzien.
Snellieidsrace
Het-staat wel vast dat aan de Christ-
church-race enige tweemotorige Can-
berra-vliegtuigen zullen deelnemen. Zij
moeten als alle andere toestellen die
aan de wedsti-ijd meedoen, één ver
plichte tussenlanding maken, nl. in 'de
omgeving van Basra. Voor het overige
Van links naar rechts Kees Broekman,
nieuwe kampioenWim van der
Voortdie tweede werd en de heer Schenk, aanvoerder van de-Nederlandse
rijders.
staat hhet iedere deelnemer vrij alle naar
zijn inzicht nodige maatregelen te ne
men die een snelle volbrenging van de
reis mogelijk zullen maken. Hij mag, als
zijn vliegtuig daarvoor geschikt is, in
de vlucht brandstof laten innemen en
kan daardoor tussenlandingen over
slaan, behalve die bij Basra.
Verwacht mag worden dat de meer-
motorige straalvliegtuigen voor passa
giersvervoer niet in de lucht zullen tan
ken. Enige toestellen der Amerikaanse
luchtmacht, uitgerust met zuigermoto
ren, zullen wel van die mogelijkheid
gebruik maken.
De Uiver
Het is interessant de prestaties van
de „Uiver" en haar bemanning in de
herinnex'ing te brengen. De „Uiver"
won, zoals bekend is, in de Octoberda-
gen van 1934 de eerste prijs in de han
dicap-afdeling van Melbourne-race.
Het toestel legde de afstand Milden-
hallMelbourne (19.877 kilometer) af
in drie dagen, 18 uur en 17 minuten.
De vliegtijd bedroeg 71 uur en 28 mi
nuten. Het oponthoud op de grond 18
uur en 49 minuten. Gezagvoerder was
Parmentier.
De grootste afstand die de „Uiver"
zonder tussenlanding aflegde was die
tussen Bagdad en Djask n.l. 1590 kilo
meter, daar deed de machine 5 uur en
13 minuten over, zodat de kruissnel
heid 306 kilometer per uur bedroeg.
Niettegenstaande de, in onze ogen,
geringe reikwijdte van de „Uiver" was
de prestatie van bemanning en vlieg
tuig niet gering, Op de eerste dag im
mers werd al een afstand van 4500 ki
lometer afgelegd, op de tweede dag niet
minder dan ongeveer 6200 kilometer,
derde dag 5600 kilometer en in de laat-
ste 20 uur circa 3500 kilometer,
In die „oude tijd" van bijna 19 jaar
geleden was de belangstelling voor de
Melbourne-race in -ons land zeer groot.
In de vitrines der krantengebouwen
hingen kaarten van het traject, waarop
steeds, met behulp van kleine vliegtui
gen of vlaggetjes, de posities der toe
stellen werden aangegeven. Ook in eta
lages van zaken werd de stand nauw
gezet bijgehouden.
Over gebrek aan tegenslagen hadden
wij Nederlanders in de race toen niet
te klagen, de trotse driemotorige Pan
derjager met Asjes, Geysendorffer en
Pronk kwam bij de landing in Allaha-
had door een onwillig landingsgestel
onzacht neer en werd beschadigd.
Noodlanding te Albury
De twee motoren van de „Uiver"
maalden rustig duizenden kilometers,
totdat in de nacht van Maandag 12 op
Dinsdag 13 October 1934 het Engelse
persbureau Reuter berichtte, dat Par
mentier een noodsein heeft uitgezon
den. De bemanning was de koers kwijt
en cirkelde boven Wodonga. Een uur
Enthousiast TEC hield
na de rast stand
De 01 overwinning van TEC in
Eindhoven op PSV is de grote verras
sing. Toch is de overwinning voor de
Tielenaren volkomen verdient en wel
door het grote enthousiasme, dat zij in
de strijd wierpen.
PSV vertrouwde te veel op haar be
tere echniek, wat ec'hter onder de wel
buitengewone slechte weersomstandig
heden weinig vruchten afwierp. Boven
dien lag er een zekere lusteloosheid
over het spel van de PSV-ers, een lus
teloosheid die mede een gevolg was van
het door beide ploegen onder protest
spelen van deze wedstrijd, wegens de
ramptoestand in het land.
Het begin bleek voor PSV, dat de
storm mee had en al dadelijik het doel
van TEC belaagde. Het uitstekende werk
van doelman Berendse voorkwam echter
Schijndel speelt 4-4
tegen Woensel
Schijndel had voor Antoon v. d. Heij
den invaller Hans Bolwerk opgesteld,
maar hoewel de Schijndelse jongens in
de eerste helft het voordeel van de
storm hadden, kon Woensel al spoedig
door Gielissen de leiding nemen. Via 'n
goede combinatie van v. Herpen en v.
d. Aa kreeg Joep v. d. Heyden een goe
de kans en het was 11.
Toen er een half xtur was gespeeld
gaf Jo v. d.. Heyden een pass naar v. d'.
Aa, die op doel afstormde en in botsing
kwam met doelman Kantelleers, waar
na de bal wegsprong, voor de voeten van
J. v. Herpen, die inschoot, 21.
Spoedig na de rust maakte Woensel
gelijflc en na 20 minuten gaf v. d. Ven
aan Woensel de leiding 23. Tegen de
storm optornend, nam Schijndel het ini
tiatief in handen en' v. d. Aa bracht de
balans weer in evenwicht en niet lang
daarna kon dezelfde speler, na een goe
de combinatie met Bolwerk zijn ploeg
opnieuw de leiding geven 43. Kort
Kort voor het einde slaagde v. Doorn
van Woensel er echter nog in uit een
scrimage gelijk te maken 44, terwijl
v. Herpen in de laatste minuten nog 'n
keer rakelings over de lat kopte, waar
door Schijndel zich de laatste hoop op
een zege,zag ontgaan.
Viennans bob vloog met
geweld uit de bocht
Eén dode en twee zwaargewonden
Tijdens de proefritten voor het we
reldkampioenschap vier-persoons bob
slee te Garmisch Partenkirchen is een
ernstig ongeluk 'gebeurd, dat aan de
Zwitser Felix Endrich het leven heeft
gekost.
De slee vloog in de gevaarlijke Beierse
bocht over de hoge muur en slingerde
bijna 15 meter door de lucht alvorens
tegen een boom te smakken. De 32-jarige
Endrich, die pas een maand getrouwd
was, werd met een verbrijzelde schedel
uit de slee gehaald. Bij aankomst in het
PSV
14
8
2
4
18
37—21
Eindhoven
13
7
3
3
17
20—21
Feyenoord
14
6
5
3-
17
31—23
ADO
12
6
3
3
15
24—17
NOAD
13
6
3
4
15
24—22
Bleyerheide
13
5
3
5
13
22—15
Xerxes
13
4
5
4
13
18—19
RBC
13
5
2
6
12
22—23
NAC
14
4
4)
5
12
21—24
DHC
12
5
0
7
10
20—31
Hermes DVS
12
3
4
5
10
18—31
Maurits
13
2
6
5
10
25—28
Limlburgia
13
3
4
6
10
15—21
TEC
14
3
4
7
10
22—32
later vloog de „Uiver" daar in nood
weer nog rondjes 'en kort daarop kwam
het bericht dat het toestel op de ren
baan van Albury bij het, licht van de
koplampen der auto's van bewoners
van dit plaatsje een geslaagde noodlan
ding had gemaakt. De machine was ge
strand op 300 kilometer van de eind
streep.
Albury was ontdekt, omdat met de
stadsverlichting van dit plaatsje de
naam was geseind....!
Heel Nederland gondse. Alle andere
berichten hadden geen aandacht, het
enige wat iedereen interesseerde was
de „Uiver" en Albury! In de bioscopen
werden de toeschouwers van het laat
ste nieuws op de hoogte gehouden er
de krantenbureaux hadden een onge
kend grote belangstelling.
De Nederlandse zenders, die oir
twaalf uur 's nachts behoorden te slui
ten, zouden doorgaan met het uitzen
den totdat de „Uiver" in Melbourne
was geland. In Albury werd nl. koorts
achtig gewerkt om de Douglas uit de
modder te krijgen en weer startklaar
te maken. Dat gelukte en menigeen
heeft die nacht5 nog hèt bericht ge
hoord: dat de „Uiver" om twaalf minu
ten over één in Melbourne was aange-
(Advertentie)
mwjm
doelpunten. De Tielenaren, die zich tot
uitvallen moesten bepalen, toonden zich
echter al spoedig gevaarlijk. Vooral was
dit het geval als linksbuiten Kranen
burg er in slaagde door te breken. Na
acht en twintig minuten leverde dit een
doelpunt op. Nicolaas van Gessel kreeg
de -bal vrij voor doel en schoot tegen de
uitgelopen Steiger, waarna de toestor
mende Van Hasselt voor het inkoppen
had. Nog was dit geen doelpunt, want
Berend Scholtens wist te redden maar
toen ikwam Kranenburg om het werk te
voltooien 01. Hierop PSV verwoed
aan doch zag geen Ikans de rust met ge
lijke stand -te doen ingaan.
Ook na de rust kon PSV ondanks haar
vele aanvallen niet tot doelpunten ko
men. Met elan wierpen de Tielenaren
zich in de verdediging om hun voor
sprong te behouden, waarin zij slaag-
V oetbaluitslageu
EERSTE KLASSE A:
GVAV—NEC 4—0
EERSTE KLASSE B:
Go AheadElinkwijk 11
VitesseBe Quick 22
EnschedeHeerenveen 22
EERSTE KLASSE D:
PSV—TEC 0—1
TWEEDE KLASSE A:
Schijndel—Woensel 44
(Advertentie)
ziekenhuis te Garmisch was hij reeds
overleden.
Twee andere leden van de ploeg Aby
Gartmann en René Heiland, werden ern
stig maar niet kritiek gewond.
De remmer, Fritz Stoeckli, die ach
terin zat, kwam er inet enige lichte
verwondingen af.
Endrich had de vorige week het we
reldkampioenschap voor twee-mans sle
den gewonnen.
Twee jaar geleden vond de Zweed
Odenric-k in dezelfde bocht de dood.
Daarna werd de bocht veranderd om de
gevaren minder groot te maken.
Niet teruggekeerd van
beklimming Matterhom
Geen hoop meer voor jeugdig
Duits paar
De jeugdige Duitse verpleegster Maria
Maerkel en de monteur Horst Sempel,
die een week geleden zijn vertrokken
om de 4478 meter hoge Mattel-horn te
beklimmen zijn zeer waarschijnlijk om
gekomen.
De politie te Zermatt en berggidsen
verklaarden dat er geen kans meer is
dat zij levend worden gevonden.
De beide jonge mensen vertrokken op
24 Januari en keerden niet terug. Hun
ski's en hun rugzakken met al hun pro
visie werden gevonden in de Hörnli hut
halverwege op de berghelling.
Men neemt aan dat zij d-e top wilden
beklimmen, daarna naar de hut terug
keren om de levensmiddelen te halen en
vervolgens naar het dal wilden skiën.
Men acht het onwaarschijnlijk dat hun
lot nog voor de lente in bijzonderheden
bekend zal worden, maar ongeacht of zij
een ongeluk hebben gekregen of een
voudig tengevolge van de dodelijke
koude van meer dan 40 gr. onder nul
zijn ingeslapen, zij kunnen na het ver
laten van de Hörnli hut niet langer dan
een enkele nacht in leven zijn gebleven.
Tussen lift en liftdeur
bekneld geraakt
In het gebouw van de Rotterdamse
Bank aan de Coolsingel te Rotterdam
is de 54 jarige liftmonteur H. Haas be
kneld geraakt tussen de kooi van een
lift en de bovenkant van de liftdeur.
Met ernstige verwondingen is de man
in het ziekenhuis Coolsimgel opgeno
men.
De man had de lift gerepareerd en hij
probeerde de lift, die echter niet bleek
te werken. Hij klom op een ladder tus
sen de bovenkant van de kooi en de
liftdeur. Vermoedelijk raakte hij een
contact, want plotseling ging de lift
naar boven, zodat hij met zijn boven
lidhaam bekneld geraakte.
Cuyk biedt hulp
De afd. Cuyk en omgeving van het
Rode Kuis, bevattende de plaatsen
Cuyk, St. Agatha, Katwijk, Vianen,
Haps, Beers en Linder, organiseert he
den, Maandagavond, een grote collecte
voor de slachtoffers van de watersnood
ramp. Geldelijke bijdragen en giften in
natura zijn welkom. In deze omgeving
weet men wat watersnood betekent.