Kees Broekman Europees kampioen m A Luchtrace naar een herinnering Christchurch en aan de „Uiver" 0R„ TRUMPY Sensationele dagen in 1934 PSV door TEC verslagen Tweede plaats voor Wim v. d. Voort een vijfae voor Huiskes Nederlanders maakten in Hamar en voor 't eerst schaatshistorie wint altijd Maandag 2 Februari 1953 (Telefonisch van onze speciale verslaggever) Voor de eerste maal in de schaatshistorie kan Nederland trots gaan op een Europees kampioen in het hardrijden. In dezelfde stad, waar de legendarische Jaap Eden 61 jaar geleden een titel veroverde, heeft Kees Broekman door een feilloze rit op de 10.000 m. beslag gelegd op de Europese titel. Bovendien is er het vooruitzicht dat hij dadelijk bij de kampioenschappen in Helsinki gekroond zal worden tot de beste bardrijder ter wereld. Plechtig klonk tegen vijf uur Zondagmiddag het Wilhelmus in het doodstille stadion ter ere van de man die Hjalmar Andersen was opgevolgd. Daar stonden de Nederlandse rijders, Broekman en Van der Voort. Wim die. na de eerste dag (500 en 5000 m.) de leiding had in het algemeen klassement, won op de tweede dag ook nog de 1500 meter, maar kon bet met de beste wil van de wereld niet redden op de laatste afstand, de 10 km. Dat is nu eenmaal het domein van zijn streekgenoot Kees Broekman. Kees zegevierde als een waar kampioen en wat juichte het stadion toen Broekman op het erepodium kwam. Broekman, die men immers als een halve Noor beschouwt. Prins Harald sprak hem toe en schudde de nieuwe Europese kampioen de hand. En toen de Lierenaar aan zijn ere-rondje begon brak 'n dol-enthousiast publiek bijkans het stadion af. Broekman om hem alvast te feliciteren. Kijk, dat wijst op een grote vriend schap bij het kleine groepje Nederland se hardrijders. De 10 km. moest dus de Europese kampioenaanwijzen. Anton Huiskes was, van de drie Nederlanders die het tot deze afstand hadden gebracht, de eerste die in het gevecht werd ge bracht. Op dat moment had Ivar Marr tinsen met 17.44 de beste tijd gemaakt. De Noren hadden Ivar zo bejubeki dat het stadion er nog van galmde toen Huiskes tegen de Brit Holwell aan de start verscheen. Na drie ï'onden was het al muisstil in het stadion toen Huis kes met enkele formidabele rondetijden de favoriet van Hamar glansrijk was Kees Broekman was dolgelukkig Dolgelukkig was Kees Broekman met zijn pas verworven titel. Hij wond er geen doekjes om dat hij danig in de ze nuwen had gezeten. Hij was op de be wuste 10.000 m. vlak voor Van der Voort gestart en hij kent zijn landge noot en rivaal door en door. Hij wist heel goed, dat hij op de 10 k.m. stellig een 25 sec. beter was dan Wim, maar hij was er minstens zo goed van door drongen, dat diezelfde Van der Voort een vechter zonder weerga is. En Wim mocht bovendien naast de 1500 m, welke hij vanzelfsprekend had gewonnen, bij na 17 seconden verspelen om nog bo ven Broekman in/het eindklassement te eindigen. Verrassingen waren echter op deze tweede dag zo goed als uitgesloten. De 1500 m. is geen prettige afstand, geen vis en geen vlees, een 'halve sprint en een halve lange afstand. Broekman had het onf-ortuin met de Hongaar Loe- rinc het eerst te moexen starten. De Lierenaar had dus geen gelegenheid zijn tijd te regelen naar die van zijn naaste concurrenten en aan de Hongaar had hij verder niet de minste steun. Al het werk moest Broekman dus alleen ver richten. Hij deed hex voortreffelijk. Toen zijn tijd' van 2 min. 20.1 sec. bekend werd, knikte hij tevreden. Geen wonder, want zijn achterstand op v. d. Voort zou stellig niet veel groeien en op de 10.000 meter zou hij het ver der wel klaarspelen. Dat zijn tijd bij zonder goed was bleek al gauw. Finn Hodt, de Noor die al geen kans meer had op de titel, kwam nog wel dicht bij hem in de buurt, maar een totaal doodgereden Koald Aas bleef nog altijd boven hem. Sverre Haugli, de Noorse kampioen won weliswaar van een hard vechtende Anton Huiskes, die heel best tevreden, was met zijn 2 min. 25, maar lton Broekman niet bedreigen. Dat k;on niemand meer. Ja toch, Wim v. d. Voort, de ijzersterke Westlander slaagde er in 0.6 seconde sneller de afstand af te leg gen. Als tegenpartij had hij de dolle Ivar Martinsen, een burger van Ha mar, die de baan door en door kende en vastbesloten was voor eigen publiek een grote triomf te behalen. Maar tegen Van der Voort, dié eigen lijk nog altijd een specialist op deze afstand is, had de stugge Martinsen toch niets in -te brengen, Broekman en Van der Voort dus de grote rivalen voor de Europese titel. Twee concurrenten, die overigens een en al sportiviteit toonden, want toen Van der Voort de 1500 m. had gewon nen, was Broekman een van de eersten die hem de hand schudde en hem op dé schouder klopte. En bij de 10.000 m. toen Broekman zo geforceerd had ge reden, dat Van der Voort, voordat hij begon al wist dat de titel voor hem was verkeken, was Wim onmiddellijk bij een schier volkomen leeg gereden voorbij gegaan. Na 5000 meter was de Twentenaar al vijf seconden sneller en hij had nog reserve genoeg om het tweede gedeelte van de afstand nog sneller af te leggen. Spelenderwijs ging het tempo om hoog en uiteindelijk bleef hij 24 secon den onder'Martinsen. „Mijn hemel, wat ben ik tevreden". Ik ben ruim een jaar jonger dan Broek man en als ik nog xvat sterker kan rij den zal ik ook nog wel eens kampioen worden", vertelde een verheugde Huis kes na afloop. Pal na Huiskes kwam Broekman aan bod. Ploegleider Schenk had voor hem een schema van 17.7 vastgesteld. Ner veus stond Broekman te draaien bij de start. Alles hing immers voor hem van deze afstand af. Het schot klonk en om half vier begon de Lierenaar aan de race, die hem naar het Europese kam pioenschap zou brengen. Na vijf ronden had hij 1 sec. winst op Huiskes, na ne gen ronden was het al tot 5 sec. ge groeid, het xverden er zes en in de 21ste ronde zelfs tien. Maar in de allerlaatste ronde bleken de krachten van Broek man te zijn opgebruikt. Voor de eerste maal drukte de chronometer 43 sec. voor hem af, waardoor hij precies 7 sec. sneller hleek dan Anton Huiskes. Voor Van der Voort was er toen geen beginnen meer aan. De 's-Gravenzan- der reed teken Sverre Haugli pal na Broekmam Klaas Schenk had een sche ma vastgesteld van 17.55: „Ik kon hem toch onmogelijk op de'tijd van Broek man laten rijden?" vertelde hij ons. Van der Voort heeft zijn uiterste best gedaan om de tweede plaats vast te houden. Zijn schema was daarop bere- kend en Wim is daarin geslaagd. Hij eindigde op 17.50.2 en dat hield hem boven Ivar Martinsen. Natuurlijk had hij dolgraag de Europese titel in zijn bezit willen hebben. Wie zou dat niet? Maar tegen het onmogelijke valt nu eenmaal niets te beginnen. Wim van1 der Voort was daar deksels goed van doordrongen en met de tweede plaats was hij ondanks het kleine beetje te leurstelling toch best tevreden. Zoals Anton Huisks dat was met de vijfde. Twee Nederlanders bovenaan in het al gemeen klassement, een op de vijfde plaats. Het succes voor Nederland is in Hamar inderdaad groot, zeer groot ge weest. De uitslag van de 100 m. luidt: 1. Wim van der Voort 2.19.5; 2. Kees Broekman 2.20.1— 3. Roald Aas 2.20.5; 4. Carl Erik Asplund 2.22.3; 5. Ivar Martinsen 2.22.4; 6. Sverre Haugli 2.22.7; 7. Arthur Manns- barth 2.23.3; 8. Kaukko Salomaa 2.24.0; 9. Franz Offenberger 2.24.2; 10. Nor man Holwell 2.24.3; 11. Finn Hodt 2.24.3; 12. Anton Huiskes 2.25.0; 13. Jozsef Merenyi 2.25.2; 14. Toivo Salonen 2.25.3; 15. Gerard Maarse 2.26.2. De uitslag van de 5000 meter was: 1. Kees Broekman 9.05.0; 2 Offenber- ber 9.11.7; 3 Wim van der Voort 9.12.8; 4. Sverre Haugli 9.13.5; 5. Anton Huiskes 9.16.5; 6. Holwell 9.19.9; 7. Martinsen 9.21.0; 8. Roald Aas 9.23.0; 9. Stroem 9.27.2; 10 Kornel Pajor 9.27.4; 11 Manns- barth 9.33.7; 12 Hearn 9.33.8; 13 As plund 9.37.0; 14. Gerard Maarse 9.41.8; 15 Weiham 9.44.0. De uitslag van de 10.000 meter luidt: 1. Kees Broekman 17.13.0; 2 Anton Huiskes 17.20.0; 3 Sverre Haugli 17.38.7 4 Ivar Martinsen 17.44.0; 5 Norman Holwell 17.47.4; 6. Kornel Pajor 17.48.8; 7. Wim van der Voort 17.50.2; 8 Arthur Mansbarth 17.50.7; 9 John Hearn 17.52.2 10 Franz Offenberger 17.54.7; 11 Roald Aas 17.58.8; 12 Gunnar Stroem 18.22.8. Het eindklassement luidt: 1. En Europees kampioen Kees Broek man (Ned.) 199.650 pnt.; 2 Wim van der Voort (Ned.) 200.690 pnt.; 3 Ivar Martinsen (Noorw.) 202.067 pnt.; 4 Sverre Haugli (Noorw.) 202.652 pnt.; 5 Anton Huiskes (Ned.) 202.883 pnt.; 6 Franz Offenberger (Oost.) 203.072 pnt.; 7 Roald Aas (Noorw.) 204.273 pt.; 8 Norman Holwell (G.-Br.) 204.560 pnt. 9 Kornel Pajor (Zweden) 206.347 pnt.; 10 Arthur Mannsbarth (Oost.) 207.172 pnt.; 11 Gunnar Hearn (Zweden) 207.393 pnt.; 12 John Hearn (G.-Br.) 209.890 pt. (Advertentie) Een album /net Uw N Voetbalfavorieten met afbeeldingen van 56 eerste klasse elftallen, gratis bij inlevering van 24 omslagen van de Mars- of /Vufs-Chocolade vóór 30 April a.s. bij de N.V. Mars-Chocolade- fabrieken, Sloterkade 10-11, Amsterdam (W). Tot nadere aankondiging geeft Uw winkelier U voor 6 Ws of 6 Ns van de MARSof NUTS-Chocolade gratis 1 stuk Mars-Chocolade. Op 8 October begint in Engeland een wedstrijd voor vliegtuigen over het traject Engeland-Nieuw Zeeland. Deze luchlrace staat, wat ons land betreft, midden in de belangstelling, omdat de K.L.M. hierop heeft ingeschreven. Officieel is door de organisatoren nog niets medegedeeld, maar de prestaties van de Brilse Canberra en haar bemanning van twee personen geven een in druk van hetgeen men in de snelheidssectie van de Christchurcli-race kan ver wachten. Zoals men weet is deze Canberra twee en twintig uur na het vertrek van „London Airport" in Darwin in Australië aangekomen. De vliegtijd over deze afstand van ongeveer 10.000 mijl bedroeg negentien uur. Het toestel, dat was uitgerust met vleugeltipbrandstoftanks heeft slechts drie tussenlandingen gemaakt en telkenmale was de machine eerder van brandstof dan de beman ning van voedsel voorzien. Snellieidsrace Het-staat wel vast dat aan de Christ- church-race enige tweemotorige Can- berra-vliegtuigen zullen deelnemen. Zij moeten als alle andere toestellen die aan de wedsti-ijd meedoen, één ver plichte tussenlanding maken, nl. in 'de omgeving van Basra. Voor het overige Van links naar rechts Kees Broekman, nieuwe kampioenWim van der Voortdie tweede werd en de heer Schenk, aanvoerder van de-Nederlandse rijders. staat hhet iedere deelnemer vrij alle naar zijn inzicht nodige maatregelen te ne men die een snelle volbrenging van de reis mogelijk zullen maken. Hij mag, als zijn vliegtuig daarvoor geschikt is, in de vlucht brandstof laten innemen en kan daardoor tussenlandingen over slaan, behalve die bij Basra. Verwacht mag worden dat de meer- motorige straalvliegtuigen voor passa giersvervoer niet in de lucht zullen tan ken. Enige toestellen der Amerikaanse luchtmacht, uitgerust met zuigermoto ren, zullen wel van die mogelijkheid gebruik maken. De Uiver Het is interessant de prestaties van de „Uiver" en haar bemanning in de herinnex'ing te brengen. De „Uiver" won, zoals bekend is, in de Octoberda- gen van 1934 de eerste prijs in de han dicap-afdeling van Melbourne-race. Het toestel legde de afstand Milden- hallMelbourne (19.877 kilometer) af in drie dagen, 18 uur en 17 minuten. De vliegtijd bedroeg 71 uur en 28 mi nuten. Het oponthoud op de grond 18 uur en 49 minuten. Gezagvoerder was Parmentier. De grootste afstand die de „Uiver" zonder tussenlanding aflegde was die tussen Bagdad en Djask n.l. 1590 kilo meter, daar deed de machine 5 uur en 13 minuten over, zodat de kruissnel heid 306 kilometer per uur bedroeg. Niettegenstaande de, in onze ogen, geringe reikwijdte van de „Uiver" was de prestatie van bemanning en vlieg tuig niet gering, Op de eerste dag im mers werd al een afstand van 4500 ki lometer afgelegd, op de tweede dag niet minder dan ongeveer 6200 kilometer, derde dag 5600 kilometer en in de laat- ste 20 uur circa 3500 kilometer, In die „oude tijd" van bijna 19 jaar geleden was de belangstelling voor de Melbourne-race in -ons land zeer groot. In de vitrines der krantengebouwen hingen kaarten van het traject, waarop steeds, met behulp van kleine vliegtui gen of vlaggetjes, de posities der toe stellen werden aangegeven. Ook in eta lages van zaken werd de stand nauw gezet bijgehouden. Over gebrek aan tegenslagen hadden wij Nederlanders in de race toen niet te klagen, de trotse driemotorige Pan derjager met Asjes, Geysendorffer en Pronk kwam bij de landing in Allaha- had door een onwillig landingsgestel onzacht neer en werd beschadigd. Noodlanding te Albury De twee motoren van de „Uiver" maalden rustig duizenden kilometers, totdat in de nacht van Maandag 12 op Dinsdag 13 October 1934 het Engelse persbureau Reuter berichtte, dat Par mentier een noodsein heeft uitgezon den. De bemanning was de koers kwijt en cirkelde boven Wodonga. Een uur Enthousiast TEC hield na de rast stand De 01 overwinning van TEC in Eindhoven op PSV is de grote verras sing. Toch is de overwinning voor de Tielenaren volkomen verdient en wel door het grote enthousiasme, dat zij in de strijd wierpen. PSV vertrouwde te veel op haar be tere echniek, wat ec'hter onder de wel buitengewone slechte weersomstandig heden weinig vruchten afwierp. Boven dien lag er een zekere lusteloosheid over het spel van de PSV-ers, een lus teloosheid die mede een gevolg was van het door beide ploegen onder protest spelen van deze wedstrijd, wegens de ramptoestand in het land. Het begin bleek voor PSV, dat de storm mee had en al dadelijik het doel van TEC belaagde. Het uitstekende werk van doelman Berendse voorkwam echter Schijndel speelt 4-4 tegen Woensel Schijndel had voor Antoon v. d. Heij den invaller Hans Bolwerk opgesteld, maar hoewel de Schijndelse jongens in de eerste helft het voordeel van de storm hadden, kon Woensel al spoedig door Gielissen de leiding nemen. Via 'n goede combinatie van v. Herpen en v. d. Aa kreeg Joep v. d. Heyden een goe de kans en het was 11. Toen er een half xtur was gespeeld gaf Jo v. d.. Heyden een pass naar v. d'. Aa, die op doel afstormde en in botsing kwam met doelman Kantelleers, waar na de bal wegsprong, voor de voeten van J. v. Herpen, die inschoot, 21. Spoedig na de rust maakte Woensel gelijflc en na 20 minuten gaf v. d. Ven aan Woensel de leiding 23. Tegen de storm optornend, nam Schijndel het ini tiatief in handen en' v. d. Aa bracht de balans weer in evenwicht en niet lang daarna kon dezelfde speler, na een goe de combinatie met Bolwerk zijn ploeg opnieuw de leiding geven 43. Kort Kort voor het einde slaagde v. Doorn van Woensel er echter nog in uit een scrimage gelijk te maken 44, terwijl v. Herpen in de laatste minuten nog 'n keer rakelings over de lat kopte, waar door Schijndel zich de laatste hoop op een zege,zag ontgaan. Viennans bob vloog met geweld uit de bocht Eén dode en twee zwaargewonden Tijdens de proefritten voor het we reldkampioenschap vier-persoons bob slee te Garmisch Partenkirchen is een ernstig ongeluk 'gebeurd, dat aan de Zwitser Felix Endrich het leven heeft gekost. De slee vloog in de gevaarlijke Beierse bocht over de hoge muur en slingerde bijna 15 meter door de lucht alvorens tegen een boom te smakken. De 32-jarige Endrich, die pas een maand getrouwd was, werd met een verbrijzelde schedel uit de slee gehaald. Bij aankomst in het PSV 14 8 2 4 18 37—21 Eindhoven 13 7 3 3 17 20—21 Feyenoord 14 6 5 3- 17 31—23 ADO 12 6 3 3 15 24—17 NOAD 13 6 3 4 15 24—22 Bleyerheide 13 5 3 5 13 22—15 Xerxes 13 4 5 4 13 18—19 RBC 13 5 2 6 12 22—23 NAC 14 4 4) 5 12 21—24 DHC 12 5 0 7 10 20—31 Hermes DVS 12 3 4 5 10 18—31 Maurits 13 2 6 5 10 25—28 Limlburgia 13 3 4 6 10 15—21 TEC 14 3 4 7 10 22—32 later vloog de „Uiver" daar in nood weer nog rondjes 'en kort daarop kwam het bericht dat het toestel op de ren baan van Albury bij het, licht van de koplampen der auto's van bewoners van dit plaatsje een geslaagde noodlan ding had gemaakt. De machine was ge strand op 300 kilometer van de eind streep. Albury was ontdekt, omdat met de stadsverlichting van dit plaatsje de naam was geseind....! Heel Nederland gondse. Alle andere berichten hadden geen aandacht, het enige wat iedereen interesseerde was de „Uiver" en Albury! In de bioscopen werden de toeschouwers van het laat ste nieuws op de hoogte gehouden er de krantenbureaux hadden een onge kend grote belangstelling. De Nederlandse zenders, die oir twaalf uur 's nachts behoorden te slui ten, zouden doorgaan met het uitzen den totdat de „Uiver" in Melbourne was geland. In Albury werd nl. koorts achtig gewerkt om de Douglas uit de modder te krijgen en weer startklaar te maken. Dat gelukte en menigeen heeft die nacht5 nog hèt bericht ge hoord: dat de „Uiver" om twaalf minu ten over één in Melbourne was aange- (Advertentie) mwjm doelpunten. De Tielenaren, die zich tot uitvallen moesten bepalen, toonden zich echter al spoedig gevaarlijk. Vooral was dit het geval als linksbuiten Kranen burg er in slaagde door te breken. Na acht en twintig minuten leverde dit een doelpunt op. Nicolaas van Gessel kreeg de -bal vrij voor doel en schoot tegen de uitgelopen Steiger, waarna de toestor mende Van Hasselt voor het inkoppen had. Nog was dit geen doelpunt, want Berend Scholtens wist te redden maar toen ikwam Kranenburg om het werk te voltooien 01. Hierop PSV verwoed aan doch zag geen Ikans de rust met ge lijke stand -te doen ingaan. Ook na de rust kon PSV ondanks haar vele aanvallen niet tot doelpunten ko men. Met elan wierpen de Tielenaren zich in de verdediging om hun voor sprong te behouden, waarin zij slaag- V oetbaluitslageu EERSTE KLASSE A: GVAV—NEC 4—0 EERSTE KLASSE B: Go AheadElinkwijk 11 VitesseBe Quick 22 EnschedeHeerenveen 22 EERSTE KLASSE D: PSV—TEC 0—1 TWEEDE KLASSE A: Schijndel—Woensel 44 (Advertentie) ziekenhuis te Garmisch was hij reeds overleden. Twee andere leden van de ploeg Aby Gartmann en René Heiland, werden ern stig maar niet kritiek gewond. De remmer, Fritz Stoeckli, die ach terin zat, kwam er inet enige lichte verwondingen af. Endrich had de vorige week het we reldkampioenschap voor twee-mans sle den gewonnen. Twee jaar geleden vond de Zweed Odenric-k in dezelfde bocht de dood. Daarna werd de bocht veranderd om de gevaren minder groot te maken. Niet teruggekeerd van beklimming Matterhom Geen hoop meer voor jeugdig Duits paar De jeugdige Duitse verpleegster Maria Maerkel en de monteur Horst Sempel, die een week geleden zijn vertrokken om de 4478 meter hoge Mattel-horn te beklimmen zijn zeer waarschijnlijk om gekomen. De politie te Zermatt en berggidsen verklaarden dat er geen kans meer is dat zij levend worden gevonden. De beide jonge mensen vertrokken op 24 Januari en keerden niet terug. Hun ski's en hun rugzakken met al hun pro visie werden gevonden in de Hörnli hut halverwege op de berghelling. Men neemt aan dat zij d-e top wilden beklimmen, daarna naar de hut terug keren om de levensmiddelen te halen en vervolgens naar het dal wilden skiën. Men acht het onwaarschijnlijk dat hun lot nog voor de lente in bijzonderheden bekend zal worden, maar ongeacht of zij een ongeluk hebben gekregen of een voudig tengevolge van de dodelijke koude van meer dan 40 gr. onder nul zijn ingeslapen, zij kunnen na het ver laten van de Hörnli hut niet langer dan een enkele nacht in leven zijn gebleven. Tussen lift en liftdeur bekneld geraakt In het gebouw van de Rotterdamse Bank aan de Coolsingel te Rotterdam is de 54 jarige liftmonteur H. Haas be kneld geraakt tussen de kooi van een lift en de bovenkant van de liftdeur. Met ernstige verwondingen is de man in het ziekenhuis Coolsimgel opgeno men. De man had de lift gerepareerd en hij probeerde de lift, die echter niet bleek te werken. Hij klom op een ladder tus sen de bovenkant van de kooi en de liftdeur. Vermoedelijk raakte hij een contact, want plotseling ging de lift naar boven, zodat hij met zijn boven lidhaam bekneld geraakte. Cuyk biedt hulp De afd. Cuyk en omgeving van het Rode Kuis, bevattende de plaatsen Cuyk, St. Agatha, Katwijk, Vianen, Haps, Beers en Linder, organiseert he den, Maandagavond, een grote collecte voor de slachtoffers van de watersnood ramp. Geldelijke bijdragen en giften in natura zijn welkom. In deze omgeving weet men wat watersnood betekent.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4