isramp eist Konderdveeriig slachtoffers In Engeland reeds 164 doden en 145 vermisten 40 Schepen zonden >.-seinen uit In de Ierse Zee streden 140 mensen vergeefs voor hun leven In Tilburg richtte storm weinig schade aan Geweldige golven sloegen over Engelse steden en dorpen pas op voor hinderlijke luchtjes "Qo* mnst* *St VAN VERSCHILLENDE NIETS MEER GEHOORD Maandag 2 Februari 1SS3 Het Nieuwsblad van het Zuiden pag. S WANHOPIGE STRIJD OM LIJFSBEHOUD t BONAGHADEE («.-Ierland), 1 Fel>r. (Reuter/'AFN) De vvit- feeschuimdc zeeën van West-Euro pa, die op het ogenblik geranseld worden door een orkaan met een W 90 tot IQft naijl per uur z|jn het graf geworden van talloze Beliepen die het onderspit moesten delven tegen de woedende elementen terwijl hun. passa giers en bemanningen in vele gevallen de. dood vonden in de gol ven na een wanhopige strijd om lijfsbehoud. De meest tragische ramp speelde zich af in de Ierse Zee waar in het zicht van de N.-Ierse kust, waar de „Princess Victoria", een ferry-boot van de. Britse Spoorwegen met 18.4 opvarenden (pas sagiers en bemanning) haar ondergang tegemoet ging, 140 Per sonen verloren bp deze ramp het leven. Heldhaftige tedding' pogingen zonder resultaat Zaterdagmiddag geraakte de ..Princess Victoria"' in een woe dende storm ter hoogte van Z.W.- Sehotland. Het sehip was 's och tends met een 60 koppen tellende bemanning en 123 passagiers uit Stranraer (Schotland) vertrokken voor de. norffvaie-dienst' cp-Darne CN.-ïeHand) een afstand van 35 mijl. Toen op een gegeven ogenblik een breker over het achterdek sloeg, raakte de stuurinrichting defect en was het schip een speel bal. dot* ©tementen, Zes u;ur lang wefd het schip opgenomen en aeprgesmakt, waardoor klinkna gels barstten en de- huid open scheurde. Steeds zwaarder werd de slagzij over stuurboord. Het autodek verdween geheel onder water. Toen gaf de kapitein, die geen andere keus meer had, bevel de nog intact gebleven sloepen te strijken, hoewel hij en iedereen aan boord wist, dat de kans deze veilig te water te laten een op de duizend was. Toegesnelde tank schepen lieten -tonnen olie weg-, lopen uit hun tanks om de zee te kalmeren. Drie reddingsboten van de „Princess "Victoria" waarin zich alleen maar vrouwen en kinderen, bevonden en de sloepgasten, sloe gen temidden van. reusachtige golven bijna onmiddellijk om. Nog voor deze sloepen het water be reikt hadden waren zij hangende aan de takels tegen de scheeps huid gesmakt en opengescheurd en werden tientallen vrouwen en kinderen, uit deze sloepen geslin gerd en vielen gillend van angst in het ijskoude water. Mannen sprongen overboord om hun vrouwen en kinderen te red den maar moesten verstijfd van koude, of doordat zij door de gol ven tegen de stalen huidplaten van het sohip gesmakt werden al spoedig hun pogingen opgeven en zonken weg in de diepte. Anderen probeerden zich vast klemmend aan stukken wrakhout de kust te bereiken. De een na de ander moest echter uitgeput zijn Stuk hout loslaten en verdronk. Talrijke schepen die op de SQS- seinen van de ferry-hoot te hulp waren gesneld kruisten rond, proberend hun sloepen te strijken om drenkelingen uit het water op te pikken, maar huizenhoge zeeën maakten dit onmogelijk. Honder den zwemvesten met Holmeriioht werden, in zee geworpen, maat' huilend moest men toezien hoe tientallen hun doodsstrijd streden en omkwamen. Alles is in het werk gesteld om de opvarenden van het, "ten onder gang gedoemde schip van boord te halen, dqch vergeefs. Sleep- en tank-boten, trailers, reddingsboten, de torpedobootjager „Contest" en een fregat bevonden zich in de nabijheid -van, de „Princess Vic toria". Het was piet mogelijk met lijnen een verbinding tot stand te brengen. Twee vliegtuigen vlogen boven het met de woedende elementen worstelende sehip. Zij zonden ra- djofooodsohappen H§n de „Con test", om d® Oorlogsbodem bij zgn reddingswerk te helpen. Toen de duisternis was ingeval len, bleven de reddingsboten de enorme zeeën trotseren om, met behulp van fgkikels, naar overle venden te zoeken. Doch de held haftige pogingen hunner opvaren den leverden geen resultaat meet op. OndeP de 44 geredden bevinden zich tien leden van de bemanning. Acht overlevenden zijn door de Britse torpedobootjager „Contest" opgepikt. De reddingsboot van Donaghadee bracht 35 overleven den binnen. Eén reddingsboot van de „Princess Victoria" wist Do, naghadee binnen te lopen. Aan boord bevond zich een ernstig ge wonde raan en de lijken van zes andere opvarenden van het ver ongelukte schip, die de ontberin gen na de schipbreuk niet hadden overleefd. Onder de om het leven gekomen leden van de bemanning bevinden zich drie stewardessen, bok de gezagvoerder, James Ferguson, ging met zijn schip ten ónder. Overlevenden hebben medegedeeld hog hij tot het laatste ogenblik, ook toen hij, wist dat de dóód meer dan waarschijnlijk was, de passa giers heeft pogen op te beuren en dat hij steeds een toonbeeld van kalmte is gebleven. Onder de slachtoffers bevinden zich majoor John Sinclair, vice- premier, en minister van Finan ciën van N.-Ierland, en Sir Wal ter Smiles, een afgevaardigde van Noord-Ierland in 't Britse Lager huis. Brandweer rukte 31 maal uit Zo links en rechts in Tilburg heeft de storm enige schade aan gericht, waarvan de omvang God dank, gering is te noemen, De brandweer rukte niet minder dan 31 maal uit teneinde het ge vaar, dat losgeslagen dakgoten uitgerukte bomen, kapotte schut tingen, wankele schoorstenen en zomeer opleverden voor het pu bliek uit de weg te ruimen. De lijst van werkzaamheden, die de brandweer van Zaterdagmorgen 11.41 tot en met Zondagmiddag 16.45 uur had op te knappen is indrukwekkend, De§e lgst geven We hier- weer: De brandweer rukte Zaterdag morgen 11.41 uur uit voor een schoorsteenbrand In de Trouw- laan en om 12.42 uur voor een dito geval in de Pijlgzeratraat. 'b Middags 15-57 uur toog de brand weer naar de Nieuwe Goirleseweg waar een boom dwars over de weg lag Om 20.00 uur ging het naar de Heuvelstraat 82, waar stukken van de voorgevel los hingen. Om 21.20 "uur naar de IJzerstr., waar een loshangend stuk van een dak gevaar voor het publiek op leverde. Om 21.4-8 uur rukten de spuit gasten uit om een boom, die dwars óver de rijweg van de Heikantse- baan lag, een andere positie te ge ven. In de Joh. v. Oisterwjjkstraat moest om 22.20 uur een schutting worden verwijderd. Om 22-21 uur moest de brand weer een binnenbrandje blussen in de Locomotiefstraat 7, waar hout in en ©m de schoorsteen was gaan branden. De schade ig gering. Om een schutting in de Raad huisstraat te verwijderen, rukte d.e brandweer te 22,30 uur bit. in do Koestraat bij de Atelier? straat moest (22.47 uur) een boom worden verwijderd. Om 23,55 uur ging de brandweer op stap om een schutting in de Veldhovenstraat lp veilige hou ding te zotten. In de Gey, van Spaendonckstraat WHPOH enige bo men omgewaaid; de bi'aHaweer rukte te 23.34 uur uit om d§ze van de weg te verwijderen. Om 23.4Q uur gjng men er op uit om in de Ënsobófcaestraat een loshan gende dakgoot weg te nemen. Een vloedgolf, voortgedreven door enorme sterke stormvlagen heeft over een afstand van 250 km de dijken in Qost-Engoland doorbroken, Geweldige golven sloegen over steden en dorpen van de rivier de Hum mer tot de monding van de Theems. Verkleumde gezinnen klommen in pyama op daken yan huizen om bun levèn te redden. Elk uur steeg hel, aantal dodèh als gevolg van de hevigste woede van de Noordzee, sinds mensenheugenis. de ramen naar bënedeh en stapten in boten, lil Ullapool in g oho tl and werden 24 vissersboten tegen de kust ge-- slagen, Sommigen werden ernstig beschadigd- Op sommige kustwegen stond het watèr drie meter hoog. In Hunstanton in Norfolk wor den veertig Amerikaanse militai ren van de in de nabijheid gelegen luehtmaehtbases vermist. Men ge looft, da.t zij zijn verdronken. Het water drong dé onderkomens bin nen, waar "zij met hun gezinnen woonden. Op verschillende plaatsen langs de kust werden dikke betonnen muren, zes meter hoge zeewerin gen, door de kracht van .de zee stukgeslagen. Talloze huizen wer den geheel vernield. Vele bewoners werden in hun huizen door liet wa- ter verzwolgen. Orkaaneiland Redders in allerlei soorten vaar tuigen, van rubberbootjes tot am- pljibiejeeps van het leger, konden vaak de in het water ronddrijven de lijkon niet bergen, doordat zij zich moesten spoeden naar de overlevenden, dié door het water waren ingesloten. Het water overviel de mensen ao snel, dat ouders slechts enkele minuten tijd hadden, hun kinde ren mee te nemen en naar het dak te vluchten. Vele oude mensen wa ren niet snel genoeg. In Lowestoft roeiden redders 'n .kerk binnen, om veertig' kinderen op te pikken, die daar hun toe- vluoht hadden gezocht. Te Whistablè in. Kent werden 500 personen gered door vissers. Zij klommen langs ladders uit Een jongen van zeven jaar werd iii Kent gered, terwijl hij in de gootsteen van de keuken tot zjjn hals toe in het water stond De burgerlijke autoriteiten heb ben het leger vier millioen zand zakken gevraagd. Op het eiland Founess in de Theemsmond zijn driehonderd per sonen ingesloten. Him lot is onbe kend, In Mablethorpe konden ve len gered worden, doordat zg op het balkon van de bioscoop klom men, waar de film „Orkaaneiland" Werd vertoond. D§ Lendense artistenwgk, Chel sea, is onder water gelopen. Ook een groot gebied rondom Ipswieh, in. het Britse graafschap duff elk, staat onder water. De po litie heeft hier grieplijders in vei ligheid gebracht, Ongeveer een derde gedeelte van Harwich staat ondgr water, Kort, na middernacht deelden de Britsg autoriteiten, die de redding; werkzaamheden leiden, mede. dat volge'ng de laatsfe gegevens 155' personen bij de overstromingen in Engeland zgn omgekomen én 145 worden vermist. In de vroege ochtenduren yap Maandag was liet aantal slacht offers gestegen tot 164, terwijl velen nóg werden yèrmist. Men. verwachtte dat het aantal doden Maandagavond tot bijna drie-' honderd zou stijgen, A. F, P. meldt dat het moge lijk geacht werd dat duizend mensen zijn omgekomen. Er word aapgenqmen dftt 50.ÖÓ0 mensen dakloos zijn. Inmiddels was. het Zondag ge worden. Deze dag werd ingezet" te 1.15 uur met het" verwijderen van een schutting die in de Lange Sehgfstraat op het trottoir lag, Om 2,14 uur rukte men uit om jn de Kapelstraat een schoorsteen brandje te blussen en te 3,47 uur om in de Beethovenstraat enige Stormschade pp te knappen. Te 6,g5 uur ging men naar de Breda- seweg, waar ter hoogte van „De Klokkenberg"' een boom over de weg lag. Te 7.40 uur Zondagmorgen werd uitgerukt om een boom te verwij deren, die in de Molenstraat tegen de panden 4 en 5 lag. Om 8.37 spoedden de spuitgas ten zich naar de Koningshoeven 229 om daar een schoorsteenbrand te blussen. Het politiebureau in de Zwijsen- straat had ook de hulp van de brandweer nodig, die te 9.25 uur uitrukte om een gedeelte van het torentje van het bureau, dat dreig de naar ben-den te komen, te ver wijderen. De schoorsteen van pand Lfjnsheike 160 (10.43 uur) werd gesloopt en die van Piron- straat 74 en 76 onderging (11.30 uur) eenzelfde lot. In de Fatimastraat 20 werd (11.21 uur) .een markies verwij derd. Het buret',-u Bevolking op de Markt vertób een aiflji van zijn dak. D<j brandweer rukte te uur uit om het fce verwijde ren. In de Telegraafstraat wer den (12.48 uur) enige pannen uit een dakgoot verwijderd. Te 13.35 uur rukte de brandweer uit om een liehtpak bij een garage aan de Spoorlaan weg t© halen. ïii de Diepenstraat moest (13-40 uur) losgeslagen zink van een dak gehaald worden. Te 14.14 uur toog men naar d§ Stokhasseltstraat 17, waar een binnenbrand mpest worden ge blust. In dit onbewoonbaar ver klaarde pand, dat nog door twee gezinnen wordt bewoond, waren enige lekken in de schoorsteen de oorzaak van een brandje. Te 16.45 uur rukte de brandweer uit om in de Fabriekstraat een boom, dip gevaar opleverde, in stukken te zagen. Zondagmiddag iverd de Tilbnrg- se brandweer ter assistentie ge vraagd ie Waspik, waar de dijk over een lengte van 150 meter stuk was geslagen, Drie huizen, be woond door 7 personen, die in le vensgevaar yerkeerden, stonden ln het water. De Tiïburgse brandweer bracht de Rode Kruis transportcolonne o,l.v. dr Goettscli naar Waspik, doch deze moest onverriohterzake terugkeren. Ook de grote brand weerladder van Tilburg kón geen diensten bewijzen. Uiteindelijk was men in staat de 7 personen met bootjes in veiligheid te brengen. 6000 Verjaardags- hricven voor prinses Beatrix SOESTDIJK, 31 Jan, r Een stralende vijftienjarige prinses Beatrix fietste vanmorgen oim kwart over acht uit de tuin van het paleis Soestdijk naar school, want ook voor de prinsessen geldt, dat het werk boven pleziertjes gaat. Prins Bernijiard, die gisteravond naar New Yoirk ig vertrokken, had die avond zgn dochter reeds met een geschenk verrast. Meer dan 6000 verjaardagsbrie- ven en. -kaarten had de post van daag uit Nederland en alle delen der wereld gebracht, Daarbij wa ren Vr veie van emigranten uit Canada, Australië en Zuid-Afrika, die de band met Nederland niet verbreken en op dagen ais deze van hun medeleven met het Ko ninklijk Huis blijk geven, De wereldbevolking NEW YORK 31 Jan, (AFP) De wereldbevolking groeit sneller dan ooit. Deskundigen van de VN vernachten, dat zg in 1980 de drie drie en eer. half milliard zal be reiken. (In '1950 bedroeg zij 2.4Q6 millioen zielen). Wgaaeef «ea "s avoöds nog teas mikea dat dl kool, ai of gebakken vis hebt gegeten - of tïs bijvoorbeeld de tabakslucht van de vorig® avond 's morgens nog merkbaar 6s dat) beeft U vergeten Air-Wiek te gebruiken. Air-Wiek geeft de luchtjes geea kans. want ke? bevat ó,£l ehlorophyl ea zorgt "ocw een steeds frisse Vfaag aitsiuiteitci de originele ftacoo Aif-Watk k f §=4© VOOR NIET AGRARIëRS Emigratie naar Canada belangrijk verruimd DEN HAAG, 31 Jan. De com missaris voor de Emigratie deelt mede, dat de Canadese regering tot een belangrijke verruiming in de enugratiemogelgkheden voor niet-agrarlërs heeft besloten. Wer kers in tal van beroepen kunnen thans naar Canada emigreren. Hierbij is overeengekomen, dat een even groot aantal families en alleenrëizende niet-agrariërs zal mogen vertrekken als er agi-a- risciie „eenheden" emigreren. Bjj de behandeling van emigratie- aanvragen van" niet-agrariërs zal voorrang wordei verleend aan die- en, die hun aanvrage reeds hebben ingediend, doch nog geen beslissing "ontvingen. Er zgn in 1951 en in 1952 zo vele aanvragen voor emigratie naar Canada ingediend, welke moesten blijven wachten, dat hun aantal vooralsnog voldoende is om een' vrijwel volledig gebruik van de nieuwe mogelijkheden te maken. De emigratie van hen, die naaste bloedverwanten in Canada hebben, die al3 „sponsor" optreden, gaat op de gebruikelijke wijze door, Het aantal agrarische emigranten, dat naar Canada kan vertrekken, is onbeperkt. Vertrek in 1953 kan echter alleen nog worden gegaran deerd aan hen, die zich zo spoedig mogelgk aanmelden. Van de nïet-agrarisclie emigran ten, die onder de „een op een"- regeling emigreren, verwacht de Canadese regering, die hen in een werkkring zal plaatsen, dat zij met grote nauwgezetheid in Canada zullen aankomen op het tijdstip dat door haar wordt aangegeven. Het bezit van een werkgevers- en byi§ye§Üngsverklaring geeft geen yoovrang, poch grotere zekerheid over aanvaarding. De aanmeldingskantoren zijn in het bgzit van alle gegevens oni- trent de beroepen, wejke aanvaard worden, de vereiste tijdstippen van aankomst en andere bijzonder heden van de regeling. Tientallen xeelui vermist Het zeer zware weer op de Noordzee heeft een ongekend Iioge tol geëist. Niet minder dan 35 schepen kwamen in moeilijkheden; min stens 21 menseH worden vermist. Een Duitse olielichter met zes man raakte los van de sleepboot en is nog niet teruggevonden. Een Engelse trailer is spoorloos verdwenen met 15 man aan boord. Het Deense seh|p „Knuïl" van 1956 ton wordt vermist. Het aantal opvarenden is niet bekend. De Nederlandse sleepboot „gehelde" Is b|j het ten anker brengen van de „Prinses Beatrix" ln de nacht op eën strekdam in de Nieuwe Waterweg gelopen en bjjna vergaan. De bemanning werd van boord gehaald door de reddingboot „President Jan Leis" uit Hoek Van Holland. Vanmorgen is het schip vlot gesleept door de „Argus" en „Blankenburg!!". Het llehtseliip „Goeree" ig en kele mijlen afgedreven en heeft grpte schade. B§ stuurhut ia inge drukt. Óp de Oude Slag b| Ter- heide liep de 175-tons Groningse kustvaarder „EUsabeih" vast, 'De bemanning is in veiligheid. Tussen Katwijk en Noordwyk is de. kotter „Óuddorp 13" hoog op 't strand gelopen De opvarenden zg'n van boord gegaan. "Het schip z§l bii opkomend gety waargehgn- lijk ie pletter WQl'dep 'geslagen, Öe 5239-toiis Nederlandse "„Tiba'' drijft halverwege de Nederlandse en Engelse kust stuurloos rond. De reddingboot „Insulinde" is Ha de begeleiding van de Nederlandse kustvaarder „Franka II!' .ernstig beschadigd op teinjgweg van d® Eemg naar Sehiermomiikoog. De „Franka II" had zich tevoren in eiTistige moeilijkheden bevonden bg TefscheÜingèrbank, Zondagmid dag liep het sriiip met zware sla-g- zij de haven van Delfzyi binnen." Qp de terugweg kreeg de red- dingbool; in de omgeving van Schiermonnikoog een zware zee. Op een gegeven ogenblik maakte het schip bijna 00 graden slagzij- De mast lag gelijk met het water. Alles is van dek geslagen; de ra dio raakte defect, Het sprmgnet werd tptaal vernield; de beman ning is behouden, doordat zy zich met riemen aan haar plaatsen bad vastgebonden. Buitenlandse schepen Langs de Nederlandse kust be vonden zich oqIï vele Buitenlandse schepen in moeilijkheden. 18 Mijl ten Westen van Terschellin- gefhank was het Indiase schip jalaketu" van 7180 ton stuurloos. Het bakbooydsanker werd tijdens de woedende storm weggeslagen. Het sehip kreeg later Duitgg sleep boothulp", en iAnu onderweg naar Rotterdam. Voor dg kust van IJmuideu is de Franse „Carthage" op drift ge slagen met een gebypken stuuriii- richting. Het 2709 ton metende schip bevindt zich drie mijl uit de kusf hij Noprdwjjk en heeft, sleep boothulp verzocht. De reddingboot „Prins Hendrik" is naar Den Hel der teruggekeerd na een vergeefse speurtocht naar de Duitse olielich ter „Oder" met zes man aan boord De lichter werd gegieept door de Duitse sleepboot „Gulosenfjord". Ook de "reddingboot „Brandaris" nam aan het zoeken deel. De Oder bevond zich op 55 mijl Noordoost van het lichtschip Texel, Later is de „Gulosenfjord" zelf stuurloos geworden op "ongeveer 16 mgï ten Noordwesten van Texel. De 1000 ton nietende Russische vissersboot „Yenissei" bevindt zich in nood op ^e NoQVdzee, Twee Duitse sieepbóten z|jn ter assisten tie uitgevaren. Tussen de kilome- teipalen 7§ en 74 bij Noordwyk zit de 1500 t@ns Duitse tanker „Jylius Rutgers" hoog geboeid op het strand, D§ 35 nïgn bemanning bloef aan bogrd. De ruim 7000 tpn metende Belgische „Liixem- bourg" is b\) Vlïggingen aan de grond gelopen. Het schip is van nacht op eigen kygcht vlot; geko men. Het Zweedse stoomschip Vir- go is by Ei§yland op Texel aan dg grgnd geiopep. ©g reddingboot „Prins "Hendrik" beyond zjich ge ruime tijd in de buiirt van bet sehip, maar moest later naar Den Heider terugkeren met een volle dig uitgeputte bemanning. Red. dingboot „Joan Jfodson"" uit Be Óocksdorp zgl nu trachten de taak van de Heldeyse rgddhigboot pvey te nemen, De Franse „Qaptaine Pai'et" heeft eep anker verspeeld, bö viissingen en pm sieepbobthuip vèyzeeht. Het Panamese tankschip „Bar bara Ann" is bij bp§i HK-13 op 17 nigl ten Wgaten van Hpek van'Ho! land lek geraakt. Het Engelse stoomschip „Noyriria" houdt thans de wacht "bg de Panamees. Het Deense s,s. „Anne Tprm" van 1661 tpn bevindt zich pp ongeveer 120 mgl ten Noorden van ÏJmuiden in gevaar. De Nederlandse „Kota Agoeng" van de Kon. Rotterdamse Loyd komt het Deense schip te hulp, Ten Noordwesten van Hoek van HoÜgnd maakt de Ejhgelse „Seabrpok" wafer. Hot schip ver zocht dringend ©m assistentie, Op 32 mijl van ÏJmuiden is de 1039-tpns B"rit§e „Selby" in moei lijkheden gekomen door een wer kende lading. De Zweedse „Sue- cia" bevindt "zich bg de Engelsman die advies heeft gekregen, in de buitenhaven van ÏJmuiden voor anker te gaan omdat de loodsdien- sten z|}n" gestaakt en de sluizen buiten gebruik zijn. Bij sehouwen is het Finse „Bore VI" vastgelo pen en later op eigen kracht vlot- gekomen. De reddingboten „Blan- kenheijm" uit Veeye en de Konin gin Wiihelmina" uit Stellendam veeyen uit voor eventuele hulp verlening. De Pool§e treiler „ifó- rab 2" is gezonken in de IJmui- dense haven, ngbg de onderzeeboot bunkei'. Het 6726 ton metende Deense stoomschip „Annam" dat 38 man nen en drie vrouwen aan boord heeft, dreef stuurloos rond bij Hoek van Holland. Het vroeg red- dinghopthulp maar wist lafey zelf Veilig de Nieuwe Waterweg bin nen te lopen. Reeds eerder had de „President jari Leis" 24 opvaren den weten ovey te nemen. De red dingboot is by de overneming aan het roer beschadigd en wordt ver vangen door de „Bi'eskens" Op 55 my] ten Noordoosten van Har wich verkeert, het Buifse schip „Harald Ottens" in nood- Be Brit. j evenement (afk.) se „Acuity" is in de nabgheid. J firma (afk.). B|j Bar ra Head in de Hebriden is de Engelse treiler „Michael Griffiths" met vijftien man aan boord spoorloos verdwenen. Het scheepje had eerder noodseinen uitgezonden. Vissersboot gezonken Acht opvai'e|iden van een Noorse vissersboot, die tengevol ge van aaiivaring rnet he(; Noor se wachtschip „Norse Ladóy" is gezonken, zijn om het leven ge komen. De aanvayirig vond plaats ter Hoogte van de Noorse kust. Horizontaal 1 Scherpzinnig, ver nuftig; 8 Mannetjeshond; 9'Voor zetsel'; 11 Niet scherp; 12 Met na me (afk.); 13 Verzotheid op iets (fig.); 15 Sport v. e. ladder; 17 Keèy, werf; 18 Verouderd munt stuk; 19 Nummer (afk.);' 20 gat (afk); 21 Levenslucht; 23 Zwemvogel; 25 Rank vaartuigje: 26 Knevelbaard; 27 Kilogram (afk.); 28 Stapel, hoop; 30 NpQt; 31 Met teer bestrijken; 33 Werk tuig om een bepaald soort v. knaagdier te vangen. Verticaal: 1 Hevige wind; 2 Heer (afk.); 3 Opstandeling; 4 Verkoper v. tijdschriften etc", op gt at ions; 5 Het zuivere gewicht dei- koopwaren; 6 Deciliter (afk.) Soort, v. winterappel; .10 Deel. e. week; 12 G.anzige, ïichtge- keperde stof; 14 Gesponnen draad: 16 PI. in Drenthe; 21 Bouwland: 22 Kort, meerstemmig kerkelijk zangst.uk; 23 Stad in Duitsland; 24 PI. in de Over-Betuwe29 Vlaktemaat; SI Bekend sport- Soort v.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3