isramp eist
Konderdveeriig slachtoffers
In Engeland reeds 164 doden
en 145 vermisten
40 Schepen zonden
>.-seinen uit
In
de Ierse Zee streden 140 mensen
vergeefs voor hun leven
In Tilburg richtte storm
weinig schade aan
Geweldige golven sloegen over
Engelse steden en dorpen
pas op
voor
hinderlijke
luchtjes
"Qo* mnst* *St
VAN VERSCHILLENDE
NIETS MEER GEHOORD
Maandag 2 Februari 1SS3
Het Nieuwsblad van het Zuiden
pag. S
WANHOPIGE STRIJD OM LIJFSBEHOUD
t
BONAGHADEE («.-Ierland), 1 Fel>r. (Reuter/'AFN) De vvit-
feeschuimdc zeeën van West-Euro pa, die op het ogenblik geranseld
worden door een orkaan met een W 90 tot IQft naijl per
uur z|jn het graf geworden van talloze Beliepen die het onderspit
moesten delven tegen de woedende elementen terwijl hun. passa
giers en bemanningen in vele gevallen de. dood vonden in de gol
ven na een wanhopige strijd om lijfsbehoud.
De meest tragische ramp speelde zich af in de Ierse Zee waar
in het zicht van de N.-Ierse kust, waar de „Princess Victoria", een
ferry-boot van de. Britse Spoorwegen met 18.4 opvarenden (pas
sagiers en bemanning) haar ondergang tegemoet ging, 140 Per
sonen verloren bp deze ramp het leven.
Heldhaftige tedding'
pogingen zonder
resultaat
Zaterdagmiddag geraakte de
..Princess Victoria"' in een woe
dende storm ter hoogte van Z.W.-
Sehotland. Het sehip was 's och
tends met een 60 koppen tellende
bemanning en 123 passagiers uit
Stranraer (Schotland) vertrokken
voor de. norffvaie-dienst' cp-Darne
CN.-ïeHand) een afstand van 35
mijl.
Toen op een gegeven ogenblik
een breker over het achterdek
sloeg, raakte de stuurinrichting
defect en was het schip een speel
bal. dot* ©tementen, Zes u;ur lang
wefd het schip opgenomen en
aeprgesmakt, waardoor klinkna
gels barstten en de- huid open
scheurde. Steeds zwaarder werd
de slagzij over stuurboord. Het
autodek verdween geheel onder
water. Toen gaf de kapitein, die
geen andere keus meer had, bevel
de nog intact gebleven sloepen te
strijken, hoewel hij en iedereen
aan boord wist, dat de kans deze
veilig te water te laten een op de
duizend was. Toegesnelde tank
schepen lieten -tonnen olie weg-,
lopen uit hun tanks om de zee
te kalmeren.
Drie reddingsboten van de
„Princess "Victoria" waarin zich
alleen maar vrouwen en kinderen,
bevonden en de sloepgasten, sloe
gen temidden van. reusachtige
golven bijna onmiddellijk om. Nog
voor deze sloepen het water be
reikt hadden waren zij hangende
aan de takels tegen de scheeps
huid gesmakt en opengescheurd
en werden tientallen vrouwen en
kinderen, uit deze sloepen geslin
gerd en vielen gillend van angst
in het ijskoude water.
Mannen sprongen overboord om
hun vrouwen en kinderen te red
den maar moesten verstijfd van
koude, of doordat zij door de gol
ven tegen de stalen huidplaten
van het sohip gesmakt werden al
spoedig hun pogingen opgeven en
zonken weg in de diepte.
Anderen probeerden zich vast
klemmend aan stukken wrakhout
de kust te bereiken. De een na de
ander moest echter uitgeput zijn
Stuk hout loslaten en verdronk.
Talrijke schepen die op de SQS-
seinen van de ferry-hoot te hulp
waren gesneld kruisten rond,
proberend hun sloepen te strijken
om drenkelingen uit het water op
te pikken, maar huizenhoge zeeën
maakten dit onmogelijk. Honder
den zwemvesten met Holmeriioht
werden, in zee geworpen, maat'
huilend moest men toezien hoe
tientallen hun doodsstrijd streden
en omkwamen.
Alles is in het werk gesteld om
de opvarenden van het, "ten onder
gang gedoemde schip van boord
te halen, dqch vergeefs. Sleep- en
tank-boten, trailers, reddingsboten,
de torpedobootjager „Contest" en
een fregat bevonden zich in de
nabijheid -van, de „Princess Vic
toria". Het was piet mogelijk met
lijnen een verbinding tot stand te
brengen.
Twee vliegtuigen vlogen boven
het met de woedende elementen
worstelende sehip. Zij zonden ra-
djofooodsohappen H§n de „Con
test", om d® Oorlogsbodem bij zgn
reddingswerk te helpen.
Toen de duisternis was ingeval
len, bleven de reddingsboten de
enorme zeeën trotseren om, met
behulp van fgkikels, naar overle
venden te zoeken. Doch de held
haftige pogingen hunner opvaren
den leverden geen resultaat meet
op.
OndeP de 44 geredden bevinden
zich tien leden van de bemanning.
Acht overlevenden zijn door de
Britse torpedobootjager „Contest"
opgepikt. De reddingsboot van
Donaghadee bracht 35 overleven
den binnen. Eén reddingsboot van
de „Princess Victoria" wist Do,
naghadee binnen te lopen. Aan
boord bevond zich een ernstig ge
wonde raan en de lijken van zes
andere opvarenden van het ver
ongelukte schip, die de ontberin
gen na de schipbreuk niet hadden
overleefd.
Onder de om het leven gekomen
leden van de bemanning bevinden
zich drie stewardessen, bok de
gezagvoerder, James Ferguson,
ging met zijn schip ten ónder.
Overlevenden hebben medegedeeld
hog hij tot het laatste ogenblik,
ook toen hij, wist dat de dóód meer
dan waarschijnlijk was, de passa
giers heeft pogen op te beuren en
dat hij steeds een toonbeeld van
kalmte is gebleven.
Onder de slachtoffers bevinden
zich majoor John Sinclair, vice-
premier, en minister van Finan
ciën van N.-Ierland, en Sir Wal
ter Smiles, een afgevaardigde van
Noord-Ierland in 't Britse Lager
huis.
Brandweer rukte
31 maal uit
Zo links en rechts in Tilburg
heeft de storm enige schade aan
gericht, waarvan de omvang God
dank, gering is te noemen,
De brandweer rukte niet minder
dan 31 maal uit teneinde het ge
vaar, dat losgeslagen dakgoten
uitgerukte bomen, kapotte schut
tingen, wankele schoorstenen en
zomeer opleverden voor het pu
bliek uit de weg te ruimen.
De lijst van werkzaamheden, die
de brandweer van Zaterdagmorgen
11.41 tot en met Zondagmiddag
16.45 uur had op te knappen is
indrukwekkend, De§e lgst geven
We hier- weer:
De brandweer rukte Zaterdag
morgen 11.41 uur uit voor een
schoorsteenbrand In de Trouw-
laan en om 12.42 uur voor een dito
geval in de Pijlgzeratraat. 'b
Middags 15-57 uur toog de brand
weer naar de Nieuwe Goirleseweg
waar een boom dwars over de weg
lag
Om 20.00 uur ging het naar de
Heuvelstraat 82, waar stukken
van de voorgevel los hingen.
Om 21.20 "uur naar de IJzerstr.,
waar een loshangend stuk van een
dak gevaar voor het publiek op
leverde.
Om 21.4-8 uur rukten de spuit
gasten uit om een boom, die dwars
óver de rijweg van de Heikantse-
baan lag, een andere positie te ge
ven. In de Joh. v. Oisterwjjkstraat
moest om 22.20 uur een schutting
worden verwijderd.
Om 22-21 uur moest de brand
weer een binnenbrandje blussen in
de Locomotiefstraat 7, waar hout
in en ©m de schoorsteen was gaan
branden. De schade ig gering.
Om een schutting in de Raad
huisstraat te verwijderen, rukte d.e
brandweer te 22,30 uur bit.
in do Koestraat bij de Atelier?
straat moest (22.47 uur) een boom
worden verwijderd.
Om 23,55 uur ging de brandweer
op stap om een schutting in de
Veldhovenstraat lp veilige hou
ding te zotten. In de Gey, van
Spaendonckstraat WHPOH enige bo
men omgewaaid; de bi'aHaweer
rukte te 23.34 uur uit om d§ze
van de weg te verwijderen. Om
23.4Q uur gjng men er op uit om
in de Ënsobófcaestraat een loshan
gende dakgoot weg te nemen.
Een vloedgolf, voortgedreven door enorme sterke stormvlagen heeft
over een afstand van 250 km de dijken in Qost-Engoland doorbroken,
Geweldige golven sloegen over steden en dorpen van de rivier de Hum
mer tot de monding van de Theems. Verkleumde gezinnen klommen in
pyama op daken yan huizen om bun levèn te redden. Elk uur steeg
hel, aantal dodèh als gevolg van de hevigste woede van de Noordzee,
sinds mensenheugenis.
de ramen naar bënedeh en stapten
in boten,
lil Ullapool in g oho tl and werden
24 vissersboten tegen de kust ge--
slagen, Sommigen werden ernstig
beschadigd-
Op sommige kustwegen stond
het watèr drie meter hoog.
In Hunstanton in Norfolk wor
den veertig Amerikaanse militai
ren van de in de nabijheid gelegen
luehtmaehtbases vermist. Men ge
looft, da.t zij zijn verdronken. Het
water drong dé onderkomens bin
nen, waar "zij met hun gezinnen
woonden.
Op verschillende plaatsen langs
de kust werden dikke betonnen
muren, zes meter hoge zeewerin
gen, door de kracht van .de zee
stukgeslagen. Talloze huizen wer
den geheel vernield. Vele bewoners
werden in hun huizen door liet wa-
ter verzwolgen.
Orkaaneiland
Redders in allerlei soorten vaar
tuigen, van rubberbootjes tot am-
pljibiejeeps van het leger, konden
vaak de in het water ronddrijven
de lijkon niet bergen, doordat zij
zich moesten spoeden naar de
overlevenden, dié door het water
waren ingesloten.
Het water overviel de mensen
ao snel, dat ouders slechts enkele
minuten tijd hadden, hun kinde
ren mee te nemen en naar het dak
te vluchten. Vele oude mensen wa
ren niet snel genoeg.
In Lowestoft roeiden redders 'n
.kerk binnen, om veertig' kinderen
op te pikken, die daar hun toe-
vluoht hadden gezocht.
Te Whistablè in. Kent werden
500 personen gered door vissers.
Zij klommen langs ladders uit
Een jongen van zeven jaar werd
iii Kent gered, terwijl hij in de
gootsteen van de keuken tot zjjn
hals toe in het water stond
De burgerlijke autoriteiten heb
ben het leger vier millioen zand
zakken gevraagd.
Op het eiland Founess in de
Theemsmond zijn driehonderd per
sonen ingesloten. Him lot is onbe
kend, In Mablethorpe konden ve
len gered worden, doordat zg op
het balkon van de bioscoop klom
men, waar de film „Orkaaneiland"
Werd vertoond.
D§ Lendense artistenwgk, Chel
sea, is onder water gelopen.
Ook een groot gebied rondom
Ipswieh, in. het Britse graafschap
duff elk, staat onder water. De po
litie heeft hier grieplijders in vei
ligheid gebracht, Ongeveer een
derde gedeelte van Harwich staat
ondgr water,
Kort, na middernacht deelden de
Britsg autoriteiten, die de redding;
werkzaamheden leiden, mede. dat
volge'ng de laatsfe gegevens 155'
personen bij de overstromingen in
Engeland zgn omgekomen én 145
worden vermist.
In de vroege ochtenduren yap
Maandag was liet aantal slacht
offers gestegen tot 164, terwijl
velen nóg werden yèrmist. Men.
verwachtte dat het aantal doden
Maandagavond tot bijna drie-'
honderd zou stijgen,
A. F, P. meldt dat het moge
lijk geacht werd dat duizend
mensen zijn omgekomen.
Er word aapgenqmen dftt
50.ÖÓ0 mensen dakloos zijn.
Inmiddels was. het Zondag ge
worden. Deze dag werd ingezet" te
1.15 uur met het" verwijderen van
een schutting die in de Lange
Sehgfstraat op het trottoir lag,
Om 2,14 uur rukte men uit om
jn de Kapelstraat een schoorsteen
brandje te blussen en te 3,47 uur
om in de Beethovenstraat enige
Stormschade pp te knappen. Te
6,g5 uur ging men naar de Breda-
seweg, waar ter hoogte van „De
Klokkenberg"' een boom over de
weg lag.
Te 7.40 uur Zondagmorgen werd
uitgerukt om een boom te verwij
deren, die in de Molenstraat tegen
de panden 4 en 5 lag.
Om 8.37 spoedden de spuitgas
ten zich naar de Koningshoeven
229 om daar een schoorsteenbrand
te blussen.
Het politiebureau in de Zwijsen-
straat had ook de hulp van de
brandweer nodig, die te 9.25 uur
uitrukte om een gedeelte van het
torentje van het bureau, dat dreig
de naar ben-den te komen, te ver
wijderen. De schoorsteen van
pand Lfjnsheike 160 (10.43 uur)
werd gesloopt en die van Piron-
straat 74 en 76 onderging (11.30
uur) eenzelfde lot.
In de Fatimastraat 20 werd
(11.21 uur) .een markies verwij
derd.
Het buret',-u Bevolking op de
Markt vertób een aiflji van
zijn dak. D<j brandweer rukte te
uur uit om het fce verwijde
ren. In de Telegraafstraat wer
den (12.48 uur) enige pannen uit
een dakgoot verwijderd.
Te 13.35 uur rukte de brandweer
uit om een liehtpak bij een garage
aan de Spoorlaan weg t© halen.
ïii de Diepenstraat moest (13-40
uur) losgeslagen zink van een dak
gehaald worden.
Te 14.14 uur toog men naar d§
Stokhasseltstraat 17, waar een
binnenbrand mpest worden ge
blust. In dit onbewoonbaar ver
klaarde pand, dat nog door twee
gezinnen wordt bewoond, waren
enige lekken in de schoorsteen de
oorzaak van een brandje. Te 16.45
uur rukte de brandweer uit om in
de Fabriekstraat een boom, dip
gevaar opleverde, in stukken te
zagen.
Zondagmiddag iverd de Tilbnrg-
se brandweer ter assistentie ge
vraagd ie Waspik, waar de dijk
over een lengte van 150 meter stuk
was geslagen, Drie huizen, be
woond door 7 personen, die in le
vensgevaar yerkeerden, stonden ln
het water.
De Tiïburgse brandweer bracht
de Rode Kruis transportcolonne
o,l.v. dr Goettscli naar Waspik,
doch deze moest onverriohterzake
terugkeren. Ook de grote brand
weerladder van Tilburg kón geen
diensten bewijzen. Uiteindelijk was
men in staat de 7 personen met
bootjes in veiligheid te brengen.
6000 Verjaardags-
hricven voor
prinses Beatrix
SOESTDIJK, 31 Jan, r Een
stralende vijftienjarige prinses
Beatrix fietste vanmorgen oim
kwart over acht uit de tuin van
het paleis Soestdijk naar school,
want ook voor de prinsessen geldt,
dat het werk boven pleziertjes
gaat.
Prins Bernijiard, die gisteravond
naar New Yoirk ig vertrokken, had
die avond zgn dochter reeds met
een geschenk verrast.
Meer dan 6000 verjaardagsbrie-
ven en. -kaarten had de post van
daag uit Nederland en alle delen
der wereld gebracht, Daarbij wa
ren Vr veie van emigranten uit
Canada, Australië en Zuid-Afrika,
die de band met Nederland niet
verbreken en op dagen ais deze
van hun medeleven met het Ko
ninklijk Huis blijk geven,
De wereldbevolking
NEW YORK 31 Jan, (AFP)
De wereldbevolking groeit sneller
dan ooit. Deskundigen van de VN
vernachten, dat zg in 1980 de drie
drie en eer. half milliard zal be
reiken. (In '1950 bedroeg zij 2.4Q6
millioen zielen).
Wgaaeef «ea "s avoöds nog teas mikea dat dl
kool, ai of gebakken vis hebt gegeten - of tïs
bijvoorbeeld de tabakslucht van de vorig®
avond 's morgens nog merkbaar 6s dat)
beeft U vergeten Air-Wiek te gebruiken.
Air-Wiek geeft de luchtjes geea kans. want ke?
bevat ó,£l ehlorophyl ea zorgt "ocw
een steeds frisse
Vfaag aitsiuiteitci de originele ftacoo Aif-Watk k f §=4©
VOOR NIET AGRARIëRS
Emigratie naar Canada
belangrijk verruimd
DEN HAAG, 31 Jan. De com
missaris voor de Emigratie deelt
mede, dat de Canadese regering
tot een belangrijke verruiming
in de enugratiemogelgkheden voor
niet-agrarlërs heeft besloten. Wer
kers in tal van beroepen kunnen
thans naar Canada emigreren.
Hierbij is overeengekomen, dat
een even groot aantal families
en alleenrëizende niet-agrariërs
zal mogen vertrekken als er agi-a-
risciie „eenheden" emigreren. Bjj
de behandeling van emigratie-
aanvragen van" niet-agrariërs zal
voorrang wordei verleend aan die-
en, die hun aanvrage reeds
hebben ingediend, doch nog geen
beslissing "ontvingen.
Er zgn in 1951 en in 1952 zo
vele aanvragen voor emigratie
naar Canada ingediend, welke
moesten blijven wachten, dat hun
aantal vooralsnog voldoende is
om een' vrijwel volledig gebruik
van de nieuwe mogelijkheden te
maken.
De emigratie van hen, die naaste
bloedverwanten in Canada hebben,
die al3 „sponsor" optreden, gaat
op de gebruikelijke wijze door,
Het aantal agrarische emigranten,
dat naar Canada kan vertrekken,
is onbeperkt. Vertrek in 1953 kan
echter alleen nog worden gegaran
deerd aan hen, die zich zo spoedig
mogelgk aanmelden.
Van de nïet-agrarisclie emigran
ten, die onder de „een op een"-
regeling emigreren, verwacht de
Canadese regering, die hen in een
werkkring zal plaatsen, dat zij met
grote nauwgezetheid in Canada
zullen aankomen op het tijdstip
dat door haar wordt aangegeven.
Het bezit van een werkgevers- en
byi§ye§Üngsverklaring geeft geen
yoovrang, poch grotere zekerheid
over aanvaarding.
De aanmeldingskantoren zijn in
het bgzit van alle gegevens oni-
trent de beroepen, wejke aanvaard
worden, de vereiste tijdstippen van
aankomst en andere bijzonder
heden van de regeling.
Tientallen xeelui vermist
Het zeer zware weer op de Noordzee heeft een ongekend Iioge tol
geëist. Niet minder dan 35 schepen kwamen in moeilijkheden; min
stens 21 menseH worden vermist. Een Duitse olielichter met zes man
raakte los van de sleepboot en is nog niet teruggevonden. Een Engelse
trailer is spoorloos verdwenen met 15 man aan boord. Het Deense
seh|p „Knuïl" van 1956 ton wordt vermist. Het aantal opvarenden is
niet bekend. De Nederlandse sleepboot „gehelde" Is b|j het ten anker
brengen van de „Prinses Beatrix" ln de nacht op eën strekdam in
de Nieuwe Waterweg gelopen en bjjna vergaan. De bemanning werd
van boord gehaald door de reddingboot „President Jan Leis" uit Hoek
Van Holland. Vanmorgen is het schip vlot gesleept door de „Argus"
en „Blankenburg!!".
Het llehtseliip „Goeree" ig en
kele mijlen afgedreven en heeft
grpte schade. B§ stuurhut ia inge
drukt. Óp de Oude Slag b| Ter-
heide liep de 175-tons Groningse
kustvaarder „EUsabeih" vast, 'De
bemanning is in veiligheid.
Tussen Katwijk en Noordwyk is
de. kotter „Óuddorp 13" hoog op 't
strand gelopen De opvarenden
zg'n van boord gegaan. "Het schip
z§l bii opkomend gety waargehgn-
lijk ie pletter WQl'dep 'geslagen, Öe
5239-toiis Nederlandse "„Tiba''
drijft halverwege de Nederlandse
en Engelse kust stuurloos rond.
De reddingboot „Insulinde" is Ha
de begeleiding van de Nederlandse
kustvaarder „Franka II!' .ernstig
beschadigd op teinjgweg van d®
Eemg naar Sehiermomiikoog. De
„Franka II" had zich tevoren in
eiTistige moeilijkheden bevonden
bg TefscheÜingèrbank, Zondagmid
dag liep het sriiip met zware sla-g-
zij de haven van Delfzyi binnen."
Qp de terugweg kreeg de red-
dingbool; in de omgeving van
Schiermonnikoog een zware zee.
Op een gegeven ogenblik maakte
het schip bijna 00 graden slagzij-
De mast lag gelijk met het water.
Alles is van dek geslagen; de ra
dio raakte defect, Het sprmgnet
werd tptaal vernield; de beman
ning is behouden, doordat zy zich
met riemen aan haar plaatsen bad
vastgebonden.
Buitenlandse schepen
Langs de Nederlandse kust be
vonden zich oqIï vele Buitenlandse
schepen in moeilijkheden. 18
Mijl ten Westen van Terschellin-
gefhank was het Indiase schip
jalaketu" van 7180 ton stuurloos.
Het bakbooydsanker werd tijdens
de woedende storm weggeslagen.
Het sehip kreeg later Duitgg sleep
boothulp", en iAnu onderweg naar
Rotterdam.
Voor dg kust van IJmuideu is
de Franse „Carthage" op drift ge
slagen met een gebypken stuuriii-
richting. Het 2709 ton metende
schip bevindt zich drie mijl uit de
kusf hij Noprdwjjk en heeft, sleep
boothulp verzocht. De reddingboot
„Prins Hendrik" is naar Den Hel
der teruggekeerd na een vergeefse
speurtocht naar de Duitse olielich
ter „Oder" met zes man aan boord
De lichter werd gegieept door de
Duitse sleepboot „Gulosenfjord".
Ook de "reddingboot „Brandaris"
nam aan het zoeken deel. De Oder
bevond zich op 55 mijl Noordoost
van het lichtschip Texel, Later is
de „Gulosenfjord" zelf stuurloos
geworden op "ongeveer 16 mgï ten
Noordwesten van Texel.
De 1000 ton nietende Russische
vissersboot „Yenissei" bevindt
zich in nood op ^e NoQVdzee, Twee
Duitse sieepbóten z|jn ter assisten
tie uitgevaren. Tussen de kilome-
teipalen 7§ en 74 bij Noordwyk zit
de 1500 t@ns Duitse tanker „Jylius
Rutgers" hoog geboeid op het
strand, D§ 35 nïgn bemanning
bloef aan bogrd. De ruim 7000
tpn metende Belgische „Liixem-
bourg" is b\) Vlïggingen aan de
grond gelopen. Het schip is van
nacht op eigen kygcht vlot; geko
men. Het Zweedse stoomschip Vir-
go is by Ei§yland op Texel aan dg
grgnd geiopep. ©g reddingboot
„Prins "Hendrik" beyond zjich ge
ruime tijd in de buiirt van bet
sehip, maar moest later naar Den
Heider terugkeren met een volle
dig uitgeputte bemanning. Red.
dingboot „Joan Jfodson"" uit Be
Óocksdorp zgl nu trachten de taak
van de Heldeyse rgddhigboot pvey
te nemen, De Franse „Qaptaine
Pai'et" heeft eep anker verspeeld,
bö viissingen en pm sieepbobthuip
vèyzeeht.
Het Panamese tankschip „Bar
bara Ann" is bij bp§i HK-13 op 17
nigl ten Wgaten van Hpek van'Ho!
land lek geraakt. Het Engelse
stoomschip „Noyriria" houdt thans
de wacht "bg de Panamees. Het
Deense s,s. „Anne Tprm" van 1661
tpn bevindt zich pp ongeveer 120
mgl ten Noorden van ÏJmuiden in
gevaar. De Nederlandse „Kota
Agoeng" van de Kon. Rotterdamse
Loyd komt het Deense schip te
hulp, Ten Noordwesten van Hoek
van HoÜgnd maakt de Ejhgelse
„Seabrpok" wafer. Hot schip ver
zocht dringend ©m assistentie,
Op 32 mijl van ÏJmuiden is de
1039-tpns B"rit§e „Selby" in moei
lijkheden gekomen door een wer
kende lading. De Zweedse „Sue-
cia" bevindt "zich bg de Engelsman
die advies heeft gekregen, in de
buitenhaven van ÏJmuiden voor
anker te gaan omdat de loodsdien-
sten z|}n" gestaakt en de sluizen
buiten gebruik zijn. Bij sehouwen
is het Finse „Bore VI" vastgelo
pen en later op eigen kracht vlot-
gekomen. De reddingboten „Blan-
kenheijm" uit Veeye en de Konin
gin Wiihelmina" uit Stellendam
veeyen uit voor eventuele hulp
verlening. De Pool§e treiler „ifó-
rab 2" is gezonken in de IJmui-
dense haven, ngbg de onderzeeboot
bunkei'.
Het 6726 ton metende Deense
stoomschip „Annam" dat 38 man
nen en drie vrouwen aan boord
heeft, dreef stuurloos rond bij
Hoek van Holland. Het vroeg red-
dinghopthulp maar wist lafey zelf
Veilig de Nieuwe Waterweg bin
nen te lopen. Reeds eerder had de
„President jari Leis" 24 opvaren
den weten ovey te nemen. De red
dingboot is by de overneming aan
het roer beschadigd en wordt ver
vangen door de „Bi'eskens" Op
55 my] ten Noordoosten van Har
wich verkeert, het Buifse schip
„Harald Ottens" in nood- Be Brit. j evenement (afk.)
se „Acuity" is in de nabgheid. J firma (afk.).
B|j Bar ra Head in de Hebriden
is de Engelse treiler „Michael
Griffiths" met vijftien man aan
boord spoorloos verdwenen. Het
scheepje had eerder noodseinen
uitgezonden.
Vissersboot gezonken
Acht opvai'e|iden van een
Noorse vissersboot, die tengevol
ge van aaiivaring rnet he(; Noor
se wachtschip „Norse Ladóy" is
gezonken, zijn om het leven ge
komen. De aanvayirig vond
plaats ter Hoogte van de Noorse
kust.
Horizontaal 1 Scherpzinnig, ver
nuftig; 8 Mannetjeshond; 9'Voor
zetsel'; 11 Niet scherp; 12 Met na
me (afk.); 13 Verzotheid op iets
(fig.); 15 Sport v. e. ladder; 17
Keèy, werf; 18 Verouderd munt
stuk; 19 Nummer (afk.);' 20 gat
(afk); 21 Levenslucht; 23
Zwemvogel; 25 Rank vaartuigje:
26 Knevelbaard; 27 Kilogram
(afk.); 28 Stapel, hoop; 30 NpQt;
31 Met teer bestrijken; 33 Werk
tuig om een bepaald soort v.
knaagdier te vangen.
Verticaal: 1 Hevige wind; 2
Heer (afk.); 3 Opstandeling; 4
Verkoper v. tijdschriften etc", op
gt at ions; 5 Het zuivere gewicht
dei- koopwaren; 6 Deciliter (afk.)
Soort, v. winterappel; .10 Deel.
e. week; 12 G.anzige, ïichtge-
keperde stof; 14 Gesponnen draad:
16 PI. in Drenthe; 21 Bouwland:
22 Kort, meerstemmig kerkelijk
zangst.uk; 23 Stad in Duitsland;
24 PI. in de Over-Betuwe29
Vlaktemaat; SI Bekend sport-
Soort v.