Gevolgen voor Willemstad waren ontzettend Noodtoestand in Fijnaart De oorzaken van de ramp BIJNA VEERTIG SCHEPEN in nood voor onze kust Storm van weergaloze kracht KLUNDERT en ZEVENBERGEN ZWAAR GETEISTERD Olie in Veen WATER, ERGER DAN OORLOG Practisch zonder bagage naar Breda Steeds weer voeren de reddingboten uit NOODSEINEN Handen vrij voor Tsjang-Kai-Sjek DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 RUSSEN TWAALF EN EEN UUR werd het reeds in de vooravond drei gende gevaar werkelijkheid. Enkele meters van het beruchte Fort de Hel nabij Willemstad en iets verder nabij Fort Sabina braken de bui tendijken door en baande het water zich een weg naar de polders rond om Fijnaart, Heiningen, Oude Molen. Op hetzelfde ogenblik forceerde de springvloed een dijkopening nabij Klundert, Avaardoor ook deze ge meente in groot gevaar verkeerde. De gevolgen Avaren ontzettend Honderden volkomen verraste mensen probeerden zich in veiligheid te stellen, hetgeen tientallen niet gelukte Uit de duisternis en het brakke water doken mensen op, die vertelden alles te hebben verloren; ook hun dierbaren... Honderden anderen, zij die dieper in het polderland woonden, zagen géén kans meer weg te komen. Zij hoopten op de ochtendschemering, die zeer traag naderde. Zij hadden zich begeven naar de bovenverdiepingen van hun woningen, ZAvaaiden door de stuk geslagen ramen met gordij nen naar de toegesnelde hulpcolonnes, die als vastgenageld op de dijken stonden, Avetende, dat er geen materiaal beschikbaar was van zulk een kwaliteit, bestand tegen deze verschrikkelijke springvloed. Met het licht van de morgen spoelden de eerste lijken aan. Doktoren pasten kunstmatige ademhaling toe. Het volk huilde en Avas radeloos. De doorbraak 17 ven voor twaalf uur kondigden en- kele mensen het grote gevaar aan nabij Fort de Hel. een „strategisch" punt voor de doorbraak van de spring vloed, gelegen op enkele honderden meters van Willemstad. Zij trokken met bellen en toeters langs de hofste den en de arbeiderswoningen. Haastig 'begonnen de mensen aan de vlucht, die echter niet meer mogelijk was. •omdat de dijken doorbraken, bomen ontwortelden, huizen neervielen en te gen de dijken werden geslagen. „Ik heb de dijkdoorbraak van Fort de Hel gezien", vertelde vader van der Panne: „Ik was naar buiten ge vlucht en zag de springvloed naderen. Ik ijlde weg, keek om, hoorde een dof fe klap en*zag het huis van mijn buur man Arie Borst vergaan. Ik riep nog, maar noch Arie, noch zijn zuster, de Aveduwe PuntBorst heb ik nog kun nen ontdekken".... Het water beukte met ontzaglijke kracht door de polders van Noord- West-Brabant. Het ging zo snel, dat de grootste ravage was ontstaan voor dat de bewoner-s konden ingrijpen. Burgemeester ter Haar van Fijnaart, die even na half een de polder was in gereden om zich van de dreigende ge varen op de hoogte te stellen, moest onmiddellijk terugkeren om hulptroe pen en gemotoriseerde voertuigen te charteren. Toe deze arriveerden was het water reeds tot de Driehoeksedijk genaderd, gelegen op slechts enkele kilometers van Fijnaarts centrum. Ei- verkeerden tientallen mensen in het grootste gevaar. Zij klommen op de daken van hun huizen of verdwe- jiea.in de golven. Het was zo donker, dat feitelijk elke reddingspoging hope loos was. Er werden enkele kleine bo ten aangevoerd. Zij waren waardeloos. Inmiddels kwamen de eerste vluch telingen binnen, mensen, die het ge vaar blijkbaar bijtijds nog hadden zien naderen, maar niet zo snel tot een verplaatsing konden komen, dat zij niet werden getroffen door de spring vloed. Nat en vermoeid klauterden de mannen, vrouwen en kinderen tegen de dijken op. Zij waren de „gelukkig- ongelukkigen", want velen waren er, die niet meer uit de polder konden ge raken. Een nieuwe dijkdoorbraak werd ge meld. Het water stroomde Fijnaart- waarts naar de Kwartiersedijk. Enkele inwoners van de polders bij de Kwartiersdijk waren naar de kerk gegaan. Zij hadden geen idee van de ontzettende ramp, die in hun onmid dellijke nabijheid plaats had gegrepen. Bij hun terugkeer vonden zij hun boerderijen en huizen terug omringd door het water. Ouders, die hun kin deren veilig hadden gewaand, zagen hun kleintjes zwaaien vanuit de ra men. Het was een verschrikkelijk beeld. De hulpcolonnes van Rode Kruis, E.H.B.O., honderden militairen uit Vught en andere plaatsen begonnen inet de evacuatie van de bevolking. Aan het redden van de mensen op de boerderij kon niet rvorden begonnen. De hoop leefde, dat reddingsvaartui- gen zouden arriveren. Wel heel critiek was inmiddels de toestand in Willemstad, dat geheel Avas geisoleera door de dijkdoorbraken links en rechts van het „rampen- stadje." WILLEMSTAD CJAAK BEERENDONK buurtschap Fi.inaart one van de buurtschap Fijnaart onder Hei ningen werd om half drie door t het water verrast, dat toen reeds tot de bovenverdieping van de woning was doorgedrongen. Met zijn broers en verdere familiele- r den begaf SJaak zich naar de huiszolder. Het water was zo hoog gestegen, dat de familie op de zolderbalken moest klimmen om zich veilig te stellen. Vervol- gens werd een gat in het dak ge maakt. Toen konden de mensen zich naar beneden laten glijden en bereikten zij de Driehoekse dijk. zou gebeuren als over enkele uren de vloed weer kwam aanstormen. In de polders rond Willemstad heer ste een hopeloze toestand. Ook hier mensen, die de noodvlaggen uitstaken. KLUNDERT Liet duurde lang voordat er een over zicht kwam van de toestand in Klundert Nabij de landbomvers Notenboom en de Vrije Avas de dijk op twee plaat ten doorgebroken. Het water verover de in een minimum van tijd de pol ders. De mensen konden het oude stad je niet meer bereiken. Zij waren ge noodzaakt hun redding te zoeken op de bovenverdiepingen van de huizen. Sommigen, die blijkbaar het gevaar tijdig hadden zien aankomen, begaven zich naar bomen en Avaren er in ge klauterd. Zij zwiepten mee op het rhythme van de onstuimige Avind, die door het land joeg-met een schrikwek kende snelheid. Burgemeester Dt-ayer had reeds om drie uur zijn hoofdkwar tier gevestigd in de kelder van het oude stadhuis. Hij moest er met zijn manschappen Avegvluchten en onder dak zoeken in zijn ambtswoning. Van daar uit werd een hulpactie op touw gezet. Generaal-majoor Warringa had de soldaten van het derde militaire ge west reeds bevolen naar de kazernes te komen. Inmiddels werd ook de toestand in Klundert zelf hopeloos. Terwijl even buiten de kom van de gemeente tien tallen mensen in levensgevaar ver keerden, boorde het water zich in het stadje. Een schip van tachtig ton raakte verzeild in de straten van Wil lemstad. Het slingerde heen en weer, nam duivenhokken en later daken van huizen mee. Het water vervolgde zijn weg. Het drong langzaam naar Zevenbergen, dat om drie uur een evacuatiebevel kreeg uitgevaardigd. SLACHTOFFERS Autobezitters van heinde en verre ge komen, vervoerden de duizenden vluchtelingen naar Roosendaal, waar in de stationsrestauratie een vluchte- lingenhai was ingericht en naar het Bredase Concordia, alsmede naar tientallen andere plaatsen. Willemstad adopteert Willemstad J~AE douane-beambten van de Nederlandse Antillen hebben het geteisterde Willemstad geadop teerd. Zij zijn reeds bezig met 't inzamelen van geld. Het zün zulke aardige nieuwe wonin gen en ze hadden ze juist zo aardig ingerichtEen beeld van de troos teloze toestand in Klundert. De Nleu- Ave Wijk, gebouwd in 1951 en 1952 werd overstroomd door het onstuimi ge water. Met boten voeren de men sen langs de huizen om voorwerpen te redden, Er was echter geer. red den aan. T~)E BORINGEN, die sinds geruime tijd door de Nederlandse Aard olie Maatschappij in Veen (Land van Heusden en Altenar) gaande zijn. schijnen succes op te gaan leveren. Er is nl. een oliehoudende laag aan geboord en reeds werd een hoeveel heid olie aan de oppervlakte ge bracht. Er bestaat hoop, dat deze bo ring een blijvend resultaat zal ople veren. P)E ATeselijke watersnood van 1 Fe- bruari 1953 wordt toegeschreven aan de volgende drie factoren: 1. Het tijdstip van het hoog water. 2. De hoogte van bet getij, dat spring tij was in verband met de nieuwe maan. 3. De windkracht cn de wind richting. Aan 3 kuststations, nl Hoek v. Holland IJmuiden en Harüngen werden dc hoogste waterstanden genoteerd die sinds een eeuw zijn opgetreden In 1894 was de hoogste stand in Hoek van Holland 3.28 meter, terwijl deze thans 3.40 meter werd. Te IJmuiden was in hetzelfde jaar de hoogste stand 3.68 meter en thans 3.85. In Harüngen was in 1936 de hoogste stand 3.19 meter en thans 3.68 meter. De laatste grote waterramp was die van 13 Januari 1916. Daarbij kwamen 16 mensen om het leven, allen op het eiland Marken. De polder Waterland en al het land ten Noorden van de lijn Baarn - Amersfoort - Nijkerk - Harderwijk stond toen blank. Geruime tijd heeft het toen ge duurd, eer het water weer was terug gedrongen. Latei- zijn de dijken ver zwaard om te A'oorkomen, dat ander- maai zulk een ramp ons volk zou I treffen. Maar thans is deze ramp nog vele malen ln omvang en aantal I slachtoffers overtroffen. Kinderen, vaders en moeders worden gered aan de grote verkeersAveg Breda-Moerdijk. Spontane hulp van burgerij en militairen Llonderden hebben ei- de gehele dag vertoefd Honderden, die met we zenloze gezichten daar zaten te wach ten en die probeerden zich te realise ren, wat er gebeurd was. Die met een leeg gebaar de koffie aanpakten, die bereidwillige handen hen toestaken en en met traag gebaar de boterham naar de mond brachten, die hun gul werd aangeboden. Daar zaten zij. Al wat rijden kon aan bus en particuliere wagen, voerde hen naar Breda, weg van het be dreigde gebied, waar de watergolf ga ten vrat in de dijken, de kostbare landerijen onderspoelde en de mensen zo dioht op'de hielen zat. dat zij in bomen en op zolders moesten kruipen om hem te ontlopen. De angst om wat zij hebben uit gestaan, staat op al die gezichen te lezen. Maar ook de angst om wat nog komen zal. Hoe zal men zijn huis en land aantreffen wanneer het water eenmaal gezakt is. Waar zal het vee zijn? Men maakt zich £)IT IS ERGER DAN OORLOG, MIJNHEER", zei een oud moedertje, toen zij uit de evacuatie-bus strompelde, die voor Concordia in Breda stil stond, „ik heb dc evacuatie meegemaakt in 1940 en dat was erg.... Maar dit.,., tegen water is niets bestand. Het komt op je toegebruld en eer je het weet, loop je er midden in. Gottegod. De zachte maar kordate arm van een Rode Kruis-helpster hielp haar over de drempel heen. Die leidde haar naar dc grote toneelzaal, waar reeds hon derden bijeenzaten. niet veel illusies.... „Dit is de tweede ramp in korte ja ren. mijnheer" zegt een struise jonge vent. „Eerst heeft de oorlog mijn ge doetje weggeblazen, nu staat het, am per heropgebouwd, onder water." Practisch geen bagage brengen deze stakkerds mee Een snel-gevulde tas, wat luiers voor de baby. Sommigen dragen dekens men weet dat nog van de vorige keer, toen de oorlog hen voor zich uitdreef. Moeders komen met kinderwagen en al uit de bus. De kleuter daarin slaapt zo rustig. „Ik ben beter af dan die stakkerd, die on derweg uit de bus moest worden ge haald, omdat het haar tijd was" zegt zij berustend. En even verder com mandeert een kordate vrouw haar kroost bij elkaar: twaalf kinderen. Vele kinderen huilen. Dit is Breda op ae dag van giste ren: een stad, waar de hele burgerij en het hele militaire apparaat de han den uit cie mouwen sreken om hulp te bieden. Qp het stadhuis vergadert het college onder voorzitterschap van de burgemeester met de hoofden van diens:, het Roode Kruis zendt colon nes uit naar alle delen van het be dreigde gebied, de burgerij meldt zich aan het stadhuis voor het opnemen van evacué's, Al wie een auto of bus heeft, houdt zich paraat. Van alle kanten duikt hulp op men is kwaad, wanneer men niet aanstonds kan wor den ingeschakeld. 2JAKKEN VORDEREN Op verzoek van het gemeentebe stuur organiseert de Bredase Motor Club de inzameling van kleren en de kens Het loopt storm in Het Wapen van Breda, waar spontane handen al lerlei noodzakelijke dingen komen brengen. Luiers, jassen en mantels, baddoeken, kinderhemdjes onderbroe ken. 25 Kleine bestelwagens vol worden op de KMA afgeleverd, waar het bu reau ran een groot-majoor ln een oogwenk in een textiel-opslagplaats is veranderd. Militairen sjouwen de pak ken af en aan, vlugge vrouwenhanden sorteren, wat binnenkomt. Er is voor al vraag naar beddekruiken cn nacht spiegels. Stapels van deze nuttige voorwerpen komen er binnen. PENICILLINE Twee inwoners uit Willemstad kwa- 1 men rond zes uur in Fijnaart aan en vertelden, dat er toen nog geen slachtoffers waren. De mensen zaten op dc bovenverdiepingen van de hui zen en warén vrij veilig. Maatregelen Averden genomen om de inwoners van Willemstad, twaalfhonderd in getal, te gaan redden. Een sleep met acht pon tonniers was op Aveg en zou proberen het stadje te bereiken. De hoop was gering, dat dit mogelijk zou zijn vóór het invallen van de duisternis. Willemstad bood vanaf Fort cle Hel, dat in de namiddag te bereiken was, een troosteloos aanzicht. Hoog beukten de golven tegen de vestingwallen. Angstig vroeg iedereen zich af wat er I ^en LIET was practisch niet mogelijk om in de grote verwarring tot een beeld te komen van het aantal slachtoffers van de ramp in deze ge troffen hoek. Om acht uur in de mor gen werden in Fijnaart de eerste drie lijken geborgen. Het waren een moe der en twee dochtertjes. De man was uit de waterhei ontsnapt. Steeds meer berichten druppelden er in Fijnaart binnen. Om drie urn- werd meege deeld, dat het aantal slachtoffers was gestegen tot zestien. Toen was echter bij geen benadering te zeggen hoeveel mensen er precies waren omgekomen. Wel kon worden vastgesteld, dat zich in Brabants Westhoek nog enkele duizenden mensen in nood beA'onöen. Burgemeester Draver van Klundert kon om vijf uur nog geen berich en geven over het aantal slachtoffers. Hij durfde zelfs geen cijfers te noemen. Hij was echter de mening toegedaan, dat er veel slachtoffers waren geval len. Om acht uur was er nog geen ver andering in de toestand. Hetzelfde aantal slachtoffers werd nog steeds genoemd Een officiële bevestiging kon op dat moment nog nergens wor den verkregen. De hulptroepen die Fijnaart, Hei ningen, Oude Molen, Klundert, Ze venbergen aandeden. verrichtten schitterende arbeid. Honderden per sonen spanden zich uren aan een stuk in om mensen te redden, paar- vee in veiligheid te brengen. QOOR HET ONTZETTENDE STORMWEER van Zaterdag en Zondag zijn niet minder dan veertig schepen voor onze kust in nood komen te ver keren. Koortsachtig werd gewerkt om met reddingsboten hulp te bieden. Ge lukkig konden vele schepen, dank zij het JwHbaftige ontreden van dé he- manning Aan de reddingsboten, raar een veilige baven worden gebracht. Critiek was het moment, waaron «te kelders A'an Sehcven'no-en-radio onder water liepen. Daarin komen nl. de kabels voor het ontvangstation samen. Met man cn macht werd gewerkt. In de voornacht ging het water vallen. Hef radiozend- en ontvangverkecr was niet merkbaar onderbroken geweest! 17 EN waakboej sloeg los van her. lichtschip .Goeree", dat toen met grote schade aan boord enkele mijlen afdreef. De Nederlandse 175 ton metende coaster „Elisabeth" uit Gronin gen raakte voor de kust vast en kon door reddingsboten niet worden be reikt. Drie schepelingen zwemmen naar de kust. Een man uit Terheide begaf zich te water cm de 63-jarige schipper J. Jonkers van boord te ha len. wat hem lukte. De bemanning kreeg medische hulp cn werd van nieuwe kleding voorzien. Het schip zit nog vast op het strand. OP DE PIEREN WIER schepen, die in de Ketelmond bij Kampen voor anker lagen, zijn door de storm los geslagen en op pieren in de Ketelmond gelopen. Het ergste is de Rijnaak „Breitliorn" uit Bazel er aan toe. Dit schip zit met de achtersteven vast op het dro ge. terwijl het voorschip in het water ligt. De Rijnaak dreigt. In tweeën te breken. Persoonlijke ongelukken heb ben zich niet voorgedaan. Sleepbo ten proberen de schepen vlot te trek ken. Zaterdagavond is de kotter „Oud dorp 13" tussen Noordwijk en Kat wijk gestrand. De drie opvarenden schoten vuurpijlen af Het scheepje lag bijna tegen het duin aan, toen een reddingsploeg van de Kon. Noord- Zuid-Hollandse Redding Mij er met een vrachtauto over het strand arri veerde. Zij troffen twee Ouddorpers en een Scheven inger in het logies aan. Na enige uren moesten zij toch van boord, omdat het scheepje in de richting van Noordwijk begon af te drijven Het gevaar is niet denkbeel dig. dat het schip te pletter zal slaan. Het m.s. „Tiba" seinde in de nacht van Zaterdag op Zondag dat zijn rcerquadrant was gebroken. Het schip bevond zich ten Westen van Bres- ken.s en vroeg sleepboot hulp. In deze storm-nacht is de sleepboot „Schelde", die hulp wilde verlenen aan de „Prinses Beatrix" bij het ver ankeren in de Nieuwe Waterweg op ec" strekdam "ii'nnfn en nammoeg vergaan. De reddingsboot „President Jan Leis" tracht (te oemanning te redden. De sleepboot wordt als ver loren beschouwd. De zandzuiger „Ahoy" heeft in Hoek van Holland door het botsen te gen de kade gaten ln de scheepshuid opgelopen. „DE INSULINDE" cc het tot de Eems vanwaar de ..Franka 2" de haven van Delfzijl kon binnenlopen. Op de terugweg kreeg dc reddings boot in de omgeving van Schiermon nikoog zware zee. Op een gegeven mo ment maakte het schip bijna 90 gra den slagzij. Dc mast lag gelijk met het water. Alles werd van het dek ge slagen, de radio raakte defect. Dc be manning is behouden, doordat zij zich met. remen aan haar plaatsen had vastgebonden. Als de „Insulinde" ran de voor Jiu,p noodzakelijke middelen is voorzien, zal zij waarschijnlijk weer uit moeten varen 0111 een Duits schip hulp te. bieden, dat bij Uotlumeroog in moeilijkheden is geraakt. ASSISTENTIE... Jn Waspik konden dc zakken zand al niet meer helpen. Als van een wa terval gutste het water cle huizen binnen. I LIET kustvaartuig Franka 2" maak- 1 1 te Zondagoch end bij Terschel- lingerbank ecu slagzij van 30 graden, vermoedelijk door het schuiven van 1 de lading. De reddingsboot van de Kon. Noord-Zuid-Hoi^ndse Redding Mij. „Insulinde". kwam het in nood 1 verkerende schip te hulp en bcgeleid- DIJ VUssingen liep het Belgische schip „Luxembourg" aan de grond, do sleepboot „Maas" voer ter assistentie uit. De Duitse tankboot ..Julius Rut gers" liep ter hoogte van Noordwijk hoos op het strand De bemanning bleef aan boord. Het Engelse s.s. „Seabrook" maakte ten Noord-Westen van Hoek van Hol land water. Het vroeg om assistentie. Het Britse schip „Bestwcod" had Zondagmorgen ten N.O. van Humbel' met zware slagzij te kampen. Tever geefs stuurde het schip noodseinen naar het kuststation Humberradio, dat door overstromingen buiten wer klos was gesteld. De Britse sleepboot „Prizeman" verloor 15 mijl ten Oosten van WH- hersea dc sleep, het motorschip „Me- napin", dat mei een onvolledige be manning aan boord stuurloos rond dreef. Later vond de sleepboot de „Menapin" drie mijl verder terug. Ook kwamen noodseinen van het Britse schip „Selby", dat ten Westen van Terschelling in nood verkeerde. De lading was gaan schuiven. Het ZAveedse vaartuig „Sueccia" is op weg. De „Selby" beA'indt zich nu voor IJmuiden. De ankers van het Duitse s.s. „In- dustria" begaven het en het schip dreef af. Het bevond zich Zondag middag op twee mijl afstand van Hoek van Holland. Een ander Duits schip, de „Harold Ottens". kwam dertig mijl ten N.O van Harwich ln nood te verkeren en dreef naar het Zuiden af. Tevergeefs bleef het schip dringend seinen cm hulp Toen het schip 55 mijl ten N.O. van Harwich dreef, kwam het in de burnt van het Britse schip .Acuity", dat het schip tweemaal op sleeptouw had, maar nu weer los is geraakt SLEEP VERLOREN dagmorgen was de sleepboot gelukkig weer bestuurbaar. Inmiddels; zocht de reddingboot „Prins Hendrik" tever geefs naar de lichter - t Je zes run ners. Ook kon men geen contact krij gen met de Texelse visersboot „TX 14". waarvan noodseinen waren o"ge- vangen. Zondagmiddag omstreeks drie uur iiep de ..Prins Hendri.t" D*n Hel der binnen. Voorlopig zal de redd'ng- bcot niet uit kunnen varen, omdat de bemanning, die zestien uur op zee is geweest, uitgeput is. Dertig mijl ten Westen van 1 :n Helder bevond het Russische SjS. En'.sei" zich in nocd Tussen Vlieland en Texel strandde de Zweedse „Virgo". Het Zweedse schip „Selene" dreef Zaterdvmiödag stuurloos rond ter hoogte van Huil (Oost-Engelarid) Volkomen onbestuurbaar dreef het Deense schip ..Annam" 25 mijl ten Westen van Hoek van Holland naar het oosten af. Een anker werd ver loren. Zondagmiddag om twee uur bevond het schip zich met. 38 man nen en drie vrouwen aan boord bi» Hoek van Holland, zonder Cat een sleepboot op de dringende noodseinen te hulp had kunnen komen. Om 5 uur liep het behouden de NieuAve Wa terweg binnen. Het Deense m.s. „Knud" wordt vermist. De laatst bekende positie was Zaterdagochtend 14 mijl ten Oosten van Hartlepool. De Nederlandse „Kota Agocng", die zich ten N.N.W. van Terschelling be vond. heeft, zich naar het in nood verkerende Deense schip „Anne Torm" begeven. NIET NODIG VT/ITTOUCK levert ATachten zakken af om de gaten in de dijken te dichten, om het te proberen althans. Maar het is niet genoeg, het is nooit genoeg. Daarvandaan telefoontjes naar alle koL-,.handelaren: u moet Uw zak ken inleveren, zij worden gevorderd. De radio-distributie is ingeschakeld, zij geeft nuchter mededelingen en in lichtingen, CADET OM SPEENTJES pyWARS voor Texel verloor de Duit- L* se sleepboot „Gulosenfjord" zijn sleep, de tank'iehter „Oder", met zes runners Daarna raakte de sleepboot, •lie een bemanning van acht ka; ;jen heeft, zelf in moeilijkheden. De red dingboot „Brandaris" voer uit, Zon- TVVEE reddingboten voeren uit ter 1 assistentie van het Finse schip „Bore 6", dat bij Schouwen aan de grond was gelopen. De motorredding- bGot „Maria Carolina Blankenheijm" uit Veere moest terugkeren, om^i de machinist - door tot nu toe onbeken de oorzaak - bewusteloos raakte. De „Koningin W'lhelmina" uit Stelen- dam kon wegens het slechte weer de Fin niet bereiken, i» de nacht van Zaterdag op Zondag kwam de „Bore 6" op eigen kracht vlot. In de haven van IJmuiden was dc Poolse trawier „Korab 2" zinkende, maar kwam weer recht toen het water zakte. Het Indische s.s. „Jalakitu" seinde Zondagmorgen dat. zijn anker aan bakboord was weggeslagen en dat de stuurinrichting niet meer werkte. Onmiddellijke sleepboothulp was ge wenst. Het schip bevond zich op 80 mijl ten W. van Terschelling. De stuurinrichting kon voorlopig worden gerepareerd. Begeleid door de sleep boot „Holland" was de „Jalakitu" Zondagmiddag op weg naar Rotter dam Zondagmorgen vroeg de Panamese tanker hulp. omdat aan bakboorc een ernstige lek was geconstateerd Het schip bevond zich ten Westen van Heek van Holland Het Engelse s.s. „Norrisia" is in de nabijheid. Dc reddingboot „Neeltje Jacoba" verliet de haven van IJmuiden om as sistentie te verlenen aan de „Patave", die zich bij Noordwijk in nood be vond. DE „CARTHAGE" LIET Franse ss. „Carthage" raakte voor de kust bij IJmuiden op drift. Het schip verloor een anker en nadat de stuurinrichting was gebro ken. ging het op het resterende an ker voor anker. Het v eeg dringend om sleepboothulp De Neeltje Jaco ba" is weer op weg. Op de Eierlandse gronden bij Texel liep een vissersvaartuig vast. De po> sitie van het vaartuig is zee: gevaar lijk De motorre',dingswoot ...*:an Hcdscm" zal proberen, ondanks oe hoge zeeën, het vaartuig te bereiken. Qvërai .vorden grote zalen ingeruimd om de evacué's onder te brengen. Militaire gebouwen zo goed als parti culiere. Op de KMA wordt een cadet erop uitgestuurd om speentjes te ha len. De man kijkt verbaasd. „En je komt niet zonder terug" wordt hem door zijn commandant toegevoegd. In een andere kazerne hebben de solda ten hun bedden afgestaan voor de ge troffenen en gaan zelf slapen op het. stro. Kloosterkazerne, kaderschool en Chassee-kazerne worden in de avon den gereed gehouden voor het ont vangen van nog meer evacué's. T~AE INSPECTEUR van de volksge- zondheid in Noord-Brabant. Dr. van Wesemael vertrekt ln de middag naar Utrecht om voor allerlei vaccina tie-middelen te zorgen. Vooral peni cilline moet er zijn. Het Roode Kruis heeft de rampen-dépots geopend, et- moet beddenmateriaal zijn. Ambulan ces worden vanuit Breda naar de ge troffen gebieden gedirigeerd, vanuit heel Brabant worden de Roode Kruis- colonnes ingeschakeld. Er wordt niet gevraagd of U mis schien vannacht al uit de veren was en daarom dus moe kunt zijn. Er wordt enve in gewerkt. In het wil de weg soms. maar dat is te voorzien. Deze nationaie ramp overvalt, eenieder en het medelijden met de slachtoffers is zó groot, dat. men aanstonds helpen wil en aanpakken. Want er moet veel direct lee<i verholpen worden. Zóveel dat men amper een inzicht, heeft in de grootte van de ramp en daa.oin werkt men maar. werkt men maar omdat dit werken lenig,ng bete.-rent van een nood die men nog niet in volle omvang kan overzien. MacArthur verheugd PISENHOWEE zal, naar verwacht. wordt, heden aankondigen, dat de zevende vloot uit de wateren van For mosa wordt teruggetrokken. Op Formosa verluidt nu. dat de regering van generaal Tsjiang Kai- Sjelc van plan is „schaduAvregeringen" op te richten voor drie provincies op het vasteland A'an China, 'namelijk voor Joennan, Foelticn en Tsjekiang. Deze provincies zijn gekozen omdat nationalistische guerillastrijdkrachten deze reeds A'oor een deel in haar macht hebben, zo wordt verklaard. Generaal Mac Arthur heeft het voornemen van Eisenhower toege juicht. In zijn verklaring zegt Mac Arthur verder, dat President Trlimans besluit om Formosa te „neutraliseren" de Chinese communisten heeft aangemoe digd, in versterkte mate tussenbeide te komen in Indo-China. in Korea, in Tibet en langs de gehele periferie van hu agressief opdringen in Azië. Een zoon van de familie van der Zande uit het bedreigde Fijnaart haalde tien minuten voordat het huis geheel een prooi van het water werd, nog enkele Avaardevolle stukken uit de lade A'an de kamer. Buiten ston den bewoners, die hem bU gevaar onmiddellijk zouden waarschuwen. Nauwelijks had van der Zande zijn woning verlaten of het huis was cr niet meer Ook dat huls is weer leeg! Een redding langs de grote weg Breda-Moerdijk.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3