Bevolking gedeeltelijk
geëvacueerd
Kees Broekman Europees kampioen
Dubbele triomf voor jubilerende KNSB
Trotse tweede plaats voor Wim van der Voort
een vijfde voor Anton Huiskes
Gerard Maarse stelde teleur
Gevolgen overstroming voor
afwerking voetbalwedstrijden
3000 kinderen en ouderen uit
de Alblasserwaard geëvacueerd
STORM IN GEHEEL WEST
EUROPA
Vele doden in Engeland
<3
De Waarheid van Maandag Februari 1953
(Speciale renortage uit Hamar.)
KEES BROEKMAN, de ferme reus uit De Lier, is Europees kampioen hardrijden op
de schaats.
Op dezelfde ijsbaan, waar nu bijna zestig jaar geleden Jaap Eden in een scherpe
wereldstrijd het verweer van de Noorse schaatskoningen brak, speelde Kees Broek
man met de reputatie van de nieuwe Noorse schaatskampioen Sverre Haugli en de
befaamde stayer Ivar Martinsen. Voor het eerst sinds vijf jaar was het niet de Noorse
vlag, maar de Nederlandse driekleur, die als overwinningsbanier naar het topje van de
ere-mast rees.
En toch juichte Hamar, jubelden 16.000 Noren met het handjevol Nederlanders mee
om deze triomf van de 25-jarige Lierenaar, die eindelijk na zeven jaren harde training,
van fraaie successen en diepe teleurstellingen, gelauwerd op het ereplatform kon stap
pen: de snelste van Europa in 1953.
(HOLD de blijdschap in het Nederlandse schaatskamp allereerst Kees
Broekman, de vreugde werd volkomen met een trotse tweede
plaats voor Wim van der Voort en een vijfde plaats voor de derde
Nederlandse schaatscrack, Anton Huiskes.
Drie Nederlanders met de Noorse kanspaarden Martinsen en Haugli
bij de eerste vijf. Groter succes had de KNSB bij de organisatie van
dit jubileumtoumooi zich niet kunnen dromen.
TVE ene Nederlandse triomf reeg zich
aan de andere bij deze Europese
kampioenschappen. De 1500 meter: Wim
van der Voort op de eerste plaats met
Broekman als tweede. De 5000 meter
een overwinning voor Kees met Wim
als derde. De 10.000 meter opnieuw een
eerste plaats voor de nieuwe kampioen
en Anton Huiskes tweede. Alle reden dus
om tevreden te zijn. En toch hadden we
méér gewild. Meer op de 500 meter, het
tournooiveld van de sprinters, waarvoor
wij Gerard Maarse naar voren hadden
geschoven.
Toen we er Zaterdagmiddag aan be
gonnen, - hadden we de blijde hoop reeds
weggevaagd. Niet alleen omdat er uit
de grauwe hemel natte sneeuw omlaag
kwam, die zich vastzette op het ijs, dat
bij een temperatuur van even rond het
nulpunt net niet hard genoeg kon blijven,
maar ook omdat het- lot beschikte, dat
onze enige sprinter van allure alleen
moest rijden. Als de allerlaatste ging de
Aalsmeerder van start. Eerst te vroeg,
toen nadat het startpistool tweemaal
achtereen had geweigerd, voor de vier
de maal. Aanvankelijk ging hij wel goed,
maar toen Maarse de binnenbocht wat
incorrect nam, was het duidelijk, dat
zijn tijd .niet glorieus zou zijn. Hij kwam
niet verder dan 46,2 sec.
Heel wat beter was Wim van der
Voort in de rijen der sprinters voor
de dag gekomen. De Westlander
ging met het Noorse kanspaard
Sverre Haugli van start, die reeds
na de eerste honderd meter naar de
rug van onze landgenoot kon kijken:
4-5,4 sec. wees de chronometer. Een
tijd die hoop gaf.
Kees Broekman sloeg er tegen de
Engelsman Heam 46,8 sec. uit, en An-
ANTON HUISKES, tweede op de 10.000
meter en daarmee by de vijf snelsten
van Europa.
ton Huiskes had tegen de Zweedse fa
voriet Asplund een tiende seconde meer
nodig. Sneller dan de snelsten bleek de
jeugdige Pin Toivo Salonen. die over dit
ijs kraste in 44,4 sec. Een knappe pres
tatie.
Dolzinnig tempo
T^IE 500 meter vormde slechts de
■*-' ouverture van een wilde symphonie
die zou volgen. De grote strijd op de
5000 meter tussen Kees Broekman en
de Noorse kampioen Sverre Haugli.
Week ys, dat steeds slechter glijden toe
liet, een ijzige wind en,., een doldrieste
Haugli, die probeerde Broekman in de
eerste 3000 meter murw te rijden.
VOOR DIT DRIETAL is er alle reden
om te lachen. Het zijn van rechts naar
links Kees Broekman, de opvolger van
Hjallis Andersen, Wim van der Voort,
die zich naar de tweede plaats reed op
het ijs van Hamar en Klaas Schenk, de
grote baas, de aanvoerder van de zo
succesvolle Nederlandse hardrijders-
ploeg.
Scherp voorover gebogen, een hand nu
en dan los zwaaiend en schuddend met
zijn hoofd, zwoegde Haugli over de baan
en door de bochten in een verschrikkelijk
tempo. Een tempo dat op dit ijs dol
zinnig was. En hij won terrein. Liep
steeds meer weg van Broekman, die zijn
eigen rhythmïsche slag reed op een vast
schema. Na 2000 meter: Broekman ze
ker .30 meter achter! Nog harder, nóg
wilder sloeg Haugli over het ijs.
De bedoeling was duidelijk. Hij
wilde de Lierenaar los rijden, adem
tekort laten komen als het verschil
groot genoeg was. Maar deze bru
tale tactiek werkte als een boeme
rang. Broekman bleef zichzelf, liet
zich niet forceren en reed constant
zijn eigen tempo, met lange, forse
slagen. En Kees won, won na drie
duizend meter zienderogen, omdat
Haugli zijn tempo moest laten zak
ken, doordat niet Kees, maar hij
adem tekort kwam. De Nederlan
der zegevierde tenslotte met een
verschil van 8,5 seconden!
Wim van der Voort, met het succes
op de 500 meter in de henen, liet tegen
de Hongaar Merenyi geen twijfel be
staan over zijn bedoelingen. Hij nam
de winst snel op dit borstplaat-ijs met
9.12,8, een tijd, die goed bleek voor een
derde plaats in het algemeen klasse
ment.
Sneller echter dan de Westlander was
nog de onbekende Oostenrijker Hanz'
Offenberger. Hij kwam, zag en over
won Pajor, die hij met 9.11,7 vol
komen in de schaduw stelde.
Van onze andere landgenoten toonde
Anton Huiskes zich gedecideerd de baas
over de Zweed Gunnar Ström, terwijl
Gerard Maarse van zijn 5000 meter-zege
op Finn Hodt minder plezier beleefde,
daar zijn 9.41,8 niet voldoende was voor
plaatsing in de 10.000 meter.
Fantastische laatste ronde
VO gingen we de Zondag in met Wim
van der Voort boven aan de voor
lopige ranglijst, met de 1500 meter als
de afstand, waarvoor alleen deze West
lander een privilege schijnt te bezitten,
in het vooruitzicht. Zou dan toch Wim
van der Voort?
Het weer werkte als bij toverslag
mee. Windstil en het ijs als een spie
geltje zo glad. Vol spanning zagen we
het eerste paar voor de 1500 meter van
start gaan: Kees Broekman met de
Hongaar Loerinc. We keken niet naar
de Hongaar. We hadden alleen maar
oog voor Broekman, die een beste zit
had en op het scherpe schema ging
rijden van 2 min. 20 sec., dat Klaas
Schenk voor hem ha-d uitgedokterd. Hij
haalde het bijna, op één tiende seconde'
na, maar was snéller dan de Noorse
1500 meter-specialist Roald Aas, die 0,4
sec. méér nodig had en veel sneller nog
dan Hanz Offenberger, die nota bene
als tweede op het voorlopige ranglijstje
achter Van der Voort, door de Fin Salo-
maa. werd geklopt.
Wat zou nu Wim van der Voort
doen? Zou hij nog sneller gaan?
Maar dan zou Broekman een weer
galoze 10.000 meter moeten rijden,
wilde hij en niet Wim van der
Voort de titel grijpen.
Daar ging de Westlander, het rood-
wit-blauwe embleem op zijn zwarte
mutsje, diep naar de grond gebogen.
Prachtig gleed hij over het ijs, met een
soepele, brede slag. Een uitgekookte
jongen ook, die Wim van der Voort. Hij
liet Ivar Martinsen de kop nemen en
rustig bleef hij volgen. Een 28,5 sec.
voor de eerste 300 meter wees de chro
nometer. Met nog één ronde te rijden
lag hij een volle seconde achter op
Broekmans schema.
Maar juist op dat moment toonde
Van der Voort zijn kracht en zijn kun
nen. Hy gooide zijn beide armen los en
met een bruisende onstuimigheid stoof
hij over het ijs. Weg van Martinsen, weg
ook van de tijd, die Broekman had laten
KEES BROEKMAN in volle actieop
weg naar zijn eerste Europese titel.
noteren. Het resultaat was 2 min. 19,5
sec.
Strijd tussen twee Nederlanders
TARIE afstanden gereden, één Van der
Voort, twee Broekman, drie Martin
sen! Dat was de voorlopige rangschik,
king. De tienduizend meter zou dus een
strijd brengen tussen twee Nederlanders
in een Europese titelstrijd.
Broekman zou met Offenberger als
vierde paar starten. Vóór hem gingen
echter Ivar Martinsen nog' erf Anton
Huiskes. Martinsen begon goed, maar
zakte op de helft van deze schaats-
marathon af, en toen Huiskes, wat. stijf
jes begonnen, maar zijn laatste ronden
in een voortreffelijke conditie, het w
veel sneller deed, was het Noorse ge
vaar meteen geweken. Temeer waar
Martinsen 17 min. 44 sec. nodig had,
Toen Broekman! Hy zou zich bijzon
der moeten inspannen en hy deed het.
Een zeer snelle 5000 meter. Zeven ron
den draaide hij van 41 sec., vijf daarna
Aan 42 sec. Zo hard roffelde Broekman
over de baan, dat hij drie ronden y
het einde de arme Offenberger al in de
rug keek. Met elf tot twaalf slagen over
de rechte einden, prachtig in balans
in een stijl, die de duizenden Noren op de
tribunes tran Hjallis Andersen deed den
ken, gleed de Lierenaar naar Offenber
ger toe.
Met zijn prikslag poogde deze, een
maal gelapt, Broekman bij te houden
A'olgens de reglementen ongeoorloofd
en dit ge Kras haalde Kees even uit het
rhythme. Maar zyn slotronde met een
prachtige eindspurt bezat weer de flon
kering van de rijder van topklasse. 17
min. 13 sec. was het trotse cijfer, dat
hij op het scorebord liet schrijven.
Een tijd, die Van der Voort nooit zou
kunnen benaderen. Zelfs de 17 min. 29,4
sec,, die de Westlander zou moeten
rijden om nog gelijk met Broekman te
kunnen komen, zou een te zware opgaaf
blijken, vooral nu hij de ijzeren Sverre
Haugli als tegenstander kreeg.
Wim van der Voort moest de
Noor laten gaan, die de vierde
plaats in het eindklassement op
eiste. Maar Van der Voort bereikte
met 17.50,2 toch nog een prachtige
tweede plaats. Nederland had zijn
triomph
Springvloed en
orkaan werken
samen
Van onze weerkundige medewerker)
TVE randstoring van de depressie, die
mede aansprakelijk is voor de ramp
zalige overstromingen, trok Zaterdag
nacht over de Noordzee naar de Duitse
Bocht. Zij veroorzaakte windsnelheden
op Schiphol van 60 km, Den Helder 80
km en Texel 100 kon per uur, terwijl
uitschieters van 185 kon voorkwamen.
HOE ONTSTAAT DEZE SPRING
VLOED.
De aantrekkingskracht van de onaan
en ioi mindere onate (door grotere af-
stand) van de zooi, doen een vloedgolf
ontstacun. Deze beide krachten kunnen
samenwerken, onaar kunnen elkaar ook
tegenwerken. Saooienwerken doen ze bij
volle eoi oii.eu.we onaaoi, de tegenwerking
vindt plaats bij eerste en laatste kwar
tier. De verhouding van het maa/nge-
tijde tot zonoie getij de is gemiddeld 11 tot
Bij samenwerking zal de hoogte van
de vloed zijn 11 5 16 (springvloed}
bjj -tegenwerking 11 5 6, een ver
houding dus tussen springvloed eh dood
tij van 8 tot 3.
Het was Vrijdag oon OO.Jflf volle
aan, maar de gevolgen van de ook
dere of mindere aantrekkingskracht
heeft eoiige tijd nodig oon door te wer-
keoi, het maximum effect wordt dus een
dag later bereikt, in dit geval Zaterdag.
Vervolgens zijn ook de kustlijnen van
belang. loi trechtervormige ioihaonmen
vindt eeoi opstuwing van ivater plaats.
3ij oois dringt dé vloedgolf, vaoi de
oceaan komend via het Na/uw vaoi Ca
lais, de Noordzee binneneen tweede
gaat om Schotlandheen de Noordzee
in. Langs onze koist komt de vloed dan
■ook later, oiaaronate men zich Noorde
lijker bevindt.
De twaalf snelsten
1. Kees Broekman 199.650 pnt.
2. Wim v. d. Voort, 200.690 pnt.
3. Ivar Martinsen (Noorw.) 202.067 p.
4. Sverre Haugli (Noorw.) 202.652 p.
5. Anton Huiskes 202.883 pnt.
6. Frans Offenberger (Oost.) 203.072 p.
7. Roald Aas (Noorw.) 204.273 pnt.
8. Norman Holwell (Eng.) 204.560 p.
9. Kornel Pajor (Zweed) 206.347 pnt.
10. Arthur Mannsbarth. (O.) 207.172 p.
11. Gunnar Stroera (Zweed) 207.393 p.
12. John Heam (Eng.) 209.890 pnt.
De klassementen
500 meter
1. Toivo Salonen (Fin.) 4-1.4
2. Finn Hodt (Noor.) 44,8
3. Ivar Martinsen (Noor.) 45,3
4. Wim van der Vöört 45,4
5. Kaukko Salomaa (Fin.) 45,7
6. Franz Offenberger (Oost,) 46,1
7. Gerard Maarse 46,2
S. Gunnar Ström (Zweden) 46,6
9. Kees Broek ina-n -46.8
10. Sverre Haugli (Noor.) 46,8
Ferenc Loerinc (Hong.) 46,8
Anton Huiskes 46,9
1500 meter
Wim van der Voort 2.19,5
Kees Broekman 2.20,1
Roald Aas 2.20,5
Carl Erik Asplund 2.22,3
Ivar Martinsen 2.22,4
Sverre Haugli 2.22,7
Arthur Mannsbarth 2.23,3
Kaukko Salomaa 2.24
Franz Offenberger 2.24,2
Norman Holwell 2.24,3
Hu
r d M a
s k e s
2.25
i 2.26,2
15.
5000 meter
1. Kees Broekman 9.05
2. Franz Offenberger 9.11.7
3. Wim van derVoort 9.12,8
4. Sverre Haugli 9.13.5
5. Anton Huiskes 9.16,5
6. Norman Holwell 9.19,9
7. Ivar Martinsen -9.21
8. Roald Aas 9.23
9. Gunnar Ström .9.27,2.
10. Kornel Pajor 9,27,4
11. Arthur Mannsbarth 9.33,7
14. Gerard M a arS.-e 9.41,8
10.000 meter
1. K e e s B r o e k m an 17.13
2. Anton Huiskes 17.20
3. Sverre Haugli 17.38.7
4. Ivar Martinsen 17.44
5. Norman Holwell 17.47,4
6. Kornel Pajor 17.48,8
7. Wim van derVoort 17.50,2
8. Arthur Mannbarth 17.50,7
9. John Hearn 17.52,2
10. Franz Offenberger 17.54,7
11. Roald Aas 17.58,8
In hoeverre de nationale ramp op de
afwerking van het verdere programma
van de bekendste veldsporten van In
vloed zal zyn, is op dit ogenblik nog
niet geheel te overzien, maar vast staat
dat enkele bonden gedwongen zullen zijn
in de komende maanden hun program
ma's finaal te wijzigen. Het is namelyk
logisch dat men voorlopig in het ramp
zalige gebied van de overstromingen wel
andere zorgen heeft dan voetbalwed
strijden of andere veldsporten. Men zal
dus de' thuiswedstrijden in die gebieden,
hetzy moeten laten vervallen, hetzij
moeten omzetten. Dat geen enkele club
uit deze gebieden als gevolg van deze
ramp degradatieslaehtoffer mag worden,
behoeft geen betoog.
V oetbaluitslagen
EERSTE KLASSE A
GVAV—NEC 4—0
B
Go AheacU-Elinkwijk 11
VitesseBe Quick 22
EnschedeHeerenveen 22
D
PSV—TEC 0—1
Korfbaluitsla^en
EERSTE KLASSE
Zuid
Rust RoestPSV 06
ODILOSportlust 14
De St. Elisabeth's nacht herleefde
Op de dijk knorren de varkens lussen de
vrachtwagens
(Van onze verslaggevers)
ALBLASSERWAARD. In de
nacht van Zaterdag op Zondag is
de dijk bij Papendrecht, ten Noor
den van Dordrecht over een af
stand van meer dan 100 meter
doorgebroken.
In zeer korte tijd stroomde 5000
ba land onder. Hier en daar be
reikte het water een hoogte van
ruim 3 meter. Slechts daken en
boomtoppen staken links en rechts
van de verkeersweg in de Alblas
serwaard uit het water omhoog.
Volgens de laatste berichten
wordt het water slechts tegenge
houden door het riviertje de Al-
blas, dat midden door de polder
loopt.
Zondag reeds werden meer dan
3000 inwoners van Alblasserdam uit
het lage deel naar de dijk geëvacu
eerd, terwy'l nog 4000 personen uit
het lage land vannacht naar omhoog
zouden worden gebracht.
Op de Kinderdijk
Tegen de avond stonden we op de
Kinderdijk. Een historische plaats.
Eeuwen geleden, tijdens de St. Elisa-
bethsvloed, zo wil het verhaal, spoelde
hier een wieg- aan met een baby er in.
De baby werd gered, omdat de kat van
de ene kant van de wieg naar de andere
sprong en de.wieg in evenwicht hield.
Nu verkeerden er opnieuw kinderen
in gevaar. Om him leven niet in de
waagschaal te stellen, werden ze allen
tijdig ergens anders ondergebracht. Drie
buitenpolders, waarin 300 arbeiders
woningen stonden, liepen hier onder
water.
Volgens de gemeentesecretaris van
Alblasserdam waren de voornaamste
problemen in de polder drinkwater, voed
sel, licht en dekens.
De solidariteit van de bevolking ls
zeer groot. De arbeiders van de werven
en de boeren uit de polder hebben zelf
dijkwachten ingesteld, waarschuwings-
ploegen geformeerd en evacuatieposten
ingericht.
Vanuit Den Haag, ja zelfs vanuit
Amsterdam waren vrijwilligers toege
stroomd, die echter om onverklaarbare
redenen bjj de grote brug over de Noord
werden tegengehouden en werkeloos
moesten toezien.
Aan de Zuidkant van Rotterdam
waren honderden jonge mensen in de
weer om zakken met zand te vullen,
die door vrijwilligersploegen naar de be
dreigde punten langs de dijk werden ge
bracht.
Velen van hen hadden twaalf uur en
langer achter elkaar gewerkt, om vijand
nummer één, het water, in bedwang te
houden.
Om negen uur, toen we vandaar
vertrokken, was de grote ver
keersweg van Rotterdam naar Slie-
drecht volkomen onder water ko
men te staan en waren duizenden
bewoners van Alblasserdam op
een klein deel van de dijk samen
gebracht.
Op deze dijk, waar het licht was
uitgevallen, liepen de varkens uit
de lagere boerderijen tussen de
auto's en vrachtwagens knorrend
rond.
Spoorverbinding Zuid-
Holland-Brabant-
Zeeland verbroken
AMSTERDAM, 1 Febr. In het ge
hele Wjesten van het land heeft het
spoorwegverkeer ernstige vertraging
ondervonden. Deze begon reeds Zater
dagavond. Door beschadiging van de
bovenleidingen!, als gevolg van de storm,
raakten de baanvakken Delft-Schiedam
en Leiden-Bodegraven stroomloos. Men
is op dit moment bezig de schade te her
stellen en hoopt het verkeer weer spoe
dig te hervatten.
Vandaag waren de volgende baanvak
ken door het uitvallen van de stroom of
door het onderlopen van de spoordijken
niet berijdbaar en zullen dat ook morgén
niet zijn:
Schiedam-Hoek van Holland. Rotter
dam Maas- Gouda.
Zwyndrecht-Dordrecht. Dordrecht-
Lage Zwaluwe.
Lage Zwaluwe-Roosendaal. Lage
Zwaluwe-Breda.
Dordrecht-Giesendam. Bergen op
Zoom-Vlissingen.
Tussen Schiedam en Hoek van Hol
land is voor morgen een bus ingelegd,
evenals tussen Rotterdam DP en Gouda,
terwijl voor het belangrijke baanvak
Dordrecht-Rotterdam DP een 10-mlnu-
tendienst per bus is ingelegd.
Wat betreft de internationale treinen:
De D-trein van Hoek van Holland zal
vanaf Den Haag vertrekken, terwijl
de D-trein uit Amsterdam via Utrecht,
Den Bosch en Breda naar Brussel zal
rijden.
De trein voor Bazel vertrekt niet om
9 uur uit Den Haag. Reizigers in deze
richting moeten de trein van 7.49 ne
men, richting Utrecht.
De reizigers van Rotterdam naar het
Zuiderf moeten reizen over D.elft-Gouda-
Utredht-'s-Hertogenbósch.
ZUID-OOST ENGELAND, 1 Febr. Zuid-Oost-Engeland stuk, verwoestten
Hoewel de toestand in Engeland zich
niet zo ernstig laat aanzien als in Ne
derland, is ook hier een enorme schade
aangericht en zyn tot nu toe, volgens
nog zeer onvolledige gegevens, 118 do
den te betreuren.
Geweldige golven sloegen hedennacht
verschillende delen van de kust van
Binnenstad Dordrecht onder water
(Van onze verslaggever.)
DORDRECHT, 1 Februari. Tot de zwaarst getroffen steden in het
noodgebied van Zuid-Holland behoort Dordrecht, waar in de nacht
van Zaterdag op Zondag het water over en door de dijken naar de bin
nenstad stroomde en die blank zette. Ijlings moesten bewoners der
benedenhuizen have en goed in de steek laten om zich op de boven
verdiepingen in veiligheid te stellen.
Behalve de binnenstad hebben ook de wijken „De Staart" en „Ohris-
Pijn" zeer veel van het water te lijden. De meest critieke plaats is de
Noordendijk, waar het hoog opgezwiepte water de voor de dijk gelegen
womngen binnendrong en enige tijd daarna over de dijk sloeg, waarin
op drie verschillende plaatsen gaten van soms meer dan vijftien meter
lengte werden geslagen. Hierdoor kolkte het water de aan de andere
kant van de dijk gelegen huizen binnen en zette een aantal straten
blank.
Noordendijk critieke
plaats
Om ongeveer twee uur 's nachts wer
den de bewoners van dit deel van de stad
- zover ze door de storm en regenvlagen
die over de huizen heen raasden nog niet
wakker waren door de sirenes van
ziekenauto's en politiewagens gewaar
schuwd, dat er gevaar dreigde.
Binnen zeer korte tjjd steeg het water
in de vóór de dyk gelegen woningen tot
een hoogte van ISO centimeter. Het be
reikte een stand van 3.80 A.P., dat is 40
centimeter hoger dan tijdens de vloed
van 1916.
Mannen droegen ouden van dagen
tussen zich in op stoelen of in de
armen naar veiliger oorden. Een
ziekenwagen haalde een patiënte
weg, die in een gipsbed lag. Ook een
vrouw in het kraambed.werd naar
elders vervoerd. Allen spoedden zich
naar de bovenverdiepingen.
Omstreeks vjjf uur was het water zo
ver gestegen, dat het over de Noorden
dijk begon te slaan en daarin drie grote
gaten sloeg.
Hardnekkig, onvermoeid werk van
toegeschoten gemeentepersoneel en ar
beiders uit de omgeving voorkwam een
totale doorbraak. De ellende zou niet te
overzien zyn geweest! Het overslaande
water zette een deel van de achter de
dyk gelegen straten blank.
's Middags kregen de bewoners van de
beneden- en bovenwoningen van de
Noordendijk opdracht te evacueren. Hoe
wel gedurende de gehele ochtend en
middag ploegen uit de bevolking, ge
meente-arbeiders en militairen met door
gevorderde vrachtwagens aangevoerde
zakken zand en klei de door het water
geslagen gaten versterkt hadden, achtte
men het niet verantwoord de bewoners
in hun huizen te laten, daar deze dijk de
meest critieke plaats is. Zover zij niet
bij familie terecht kunnen, worden de
bewoners in de H.B.S. ondergebracht.
Men wacht in angstige spanning af, of
de dyk het met de vloed, die in de loop
van de avond opkomt, zal houden.
Binnenstad blank
In de binnenstad, die gedurende de
nacht onder water kwam te staan en
waar de bewoners overal naar de boven
verdiepingen vluchtten, was „verkeer'
slechts per boot mogelijk. Op deze wijze
werden dan ook de ouden van dagen van
het tehuis aan het Begijnhof verlost. In
de belangrykste straten stond het water
's middags om half vijf hier en daar nog
ruim een meter hoog.
Overal ln de stad wordt het beeld
beheerst door arbeiders in werkkleding
via de radio waren zij opgeroepen zich
op hun bedrijven te melden militairen
in amphibiewagens en vaders, moeders
met kinderen, die kleding, beddegoed,
matrassen enz., torsen naar de plaatsen,
waar zij de nacht zullen doorbrengen.
Schoenenwinkels gaven de aanwezige
laarzen aan degenen, die ze nodig had
den. Van een paniek of paniekstemming
is geen sprake geweest. Over het alge
meen kan men zeggen, dat dank zij de
rustige, kordate houding van de bevol
king alles betrekkelijk kalm verloopt.
In andere stadsdelen, zoals „De
Staart'" en „Chrispyn", stonden ook ver
schillende wyken onder water. By de
Bakstraat veroorzaakte het geweld
zoals trouwens ook op andere plaatsen -
een groot gat in de straat, waardoor de
gas-, water- en electriciteitsleidingen
bloot kwamen te liggen. Op verscheidene
plaatsen waren de bewoners van licht
verstoken.
Geen spoorverbinding meer
By de verzekeringsmaatschappij „De
Eerste Nederlandse", zag men hoe in
de kelder, waar het archief gevestigd is,
de kaartenbakken schots en scheef door
elkaar dreven. In het tunneltje onder
de spoorlijn klotste het water zoals
in honderden kelders lustig tegen het
plafond.
Voetgangers, die naar „Chrispijn"
moesten, liepen over de spoorlijnen. Geen
trein was te duchten, want het Dordtse
station lag stil en verlaten. De chef ver
telde, dat sedert 5 uur 's morgens geen
treinen meer zijn binnengekomen.
In de richting Rotterdam is een lijn
op een plaats geheel ondermijnd en ten
dele weggespoeld, terwijl tussen de
Moerdykbrug en het station beide baan
vakken op verscheidene plaatsen door 't
water verwoest zijn. Dordrecht is van
alle spoorwegverkeer verstoken. Slechts
een zeer onregelmatige busdienst onder
houdt de verbinding met Rotterdam.
By het sluiten van deze editie was nog
niet bekend of er slachtoffers in het ge
teisterde Dordrecht gevallen waren.
huizen alsof het lucifersdoosjes waren
en sleurden mannen, vrouwen en kin
deren mee. Vanaf de Theems, aan de
mond waarvan een duikboot zonk en
een schip kapseisde, tot aan Yorkshire
spoelde het water naar binnen, bereikte
op sommige plaatsen een hoogt^van zes
meter en sloeg zelfs een dijk van 5
kilometer lengte totaal weg. In Felix-
stone, een stadje van 13.000 inwoners,
vielen 12 doden, het water verraste
de mensen in hun huizen en als ratten
in de val van hun kleine huisjes zaten
zij in pyama's te wachten op toesnel
lende hulpdiensten. In Lincolnshire wa
ren tot nu toe 9 slachtoffers te betreu
ren, velen worden nog vermist. Norfolk,
staat geheel onder water. Nabij Sitting-
bourne in het graafschap Kent werd een
bus aangetroffen, waarvan alleen het
dak nog boven het water uitstak. De
twintig inzittenden,die geen kans had
den gezien de bus te verlaten, konden
nog juist, voordat het water hen ver
zwelgen zou, worden gered.
Hoewel de toestand zich op dit mo
ment iets gunstiger laat aanzien, is het
gevaar nog niet geweken en worden
nog duizenden mensen geëvacueerd uit
de bedreigde gebieden.
Frankrijk en België
PARIJS, 1 Februari. In Frankrijk
heeft de storm eveneens gewoed. Tot
nu toe bleef de schade zich echter be
perken tot telefoondraden, haveninstal
laties, een aantal huizen en gebouwen,
enz. en vielen er geen slachtoffers. In
Pary's zelf heeft men niet veel van het
slechte weer gemerkt. Na een korte
tyd durende, op een orkaan lijkende,
storm, welke het verkeer stremde en
vele bomen tegen de grond smakte,
brak de zon weer door.
In België werden in de zeedylten by
Knocke, Zoute en Lekkerbek gaten ge
slagen, evenals bij Termonde, waar de
dijken op zes plaatsen tegelijk bezwe
ken, waarvan sommige over een breedte
van meer dan honderd meter. In het ge-
isoleerde Ostende kwam meer dan de
helft van het centrum onder water te-
staan en werden honderden inwoners ge-
evacueerd. Acht personen verloren tot
nu toe het leven. De noodtoestand is in
dit gebied afgekondigd.
Ten Noorden van Zoute verdronken
10.000 konijnen van een konijnenfarm.
Uit Duitsland wordt gemeld, dat hier
tot nu toe 5 personen ten gevolge van
het weer het leven lieten. Honderden
ruïnes stortten, onder druk van de enor
me windkracht, in en de temperatuur
daalde in een uur tijds meer dan 10
graden. Op sommige plaatsen viel meer
dan twee meter sneeuw en het verkeer
had ernstige vertraging.
In Zweden beperkten de gevolgen van
de storm zich tot verkeersstagnatie, als
gevolg van de windkracht en sneeuwval.
Uit Wenen tenslotte komt het bericht,
dat de hemel helder blauw is met een
normale temperatuur en een zachte
bries.