Bevolking gedeeltelijk geëvacueerd Kees Broekman Europees kampioen Dubbele triomf voor jubilerende KNSB Trotse tweede plaats voor Wim van der Voort een vijfde voor Anton Huiskes Gerard Maarse stelde teleur Gevolgen overstroming voor afwerking voetbalwedstrijden 3000 kinderen en ouderen uit de Alblasserwaard geëvacueerd STORM IN GEHEEL WEST EUROPA Vele doden in Engeland <3 De Waarheid van Maandag Februari 1953 (Speciale renortage uit Hamar.) KEES BROEKMAN, de ferme reus uit De Lier, is Europees kampioen hardrijden op de schaats. Op dezelfde ijsbaan, waar nu bijna zestig jaar geleden Jaap Eden in een scherpe wereldstrijd het verweer van de Noorse schaatskoningen brak, speelde Kees Broek man met de reputatie van de nieuwe Noorse schaatskampioen Sverre Haugli en de befaamde stayer Ivar Martinsen. Voor het eerst sinds vijf jaar was het niet de Noorse vlag, maar de Nederlandse driekleur, die als overwinningsbanier naar het topje van de ere-mast rees. En toch juichte Hamar, jubelden 16.000 Noren met het handjevol Nederlanders mee om deze triomf van de 25-jarige Lierenaar, die eindelijk na zeven jaren harde training, van fraaie successen en diepe teleurstellingen, gelauwerd op het ereplatform kon stap pen: de snelste van Europa in 1953. (HOLD de blijdschap in het Nederlandse schaatskamp allereerst Kees Broekman, de vreugde werd volkomen met een trotse tweede plaats voor Wim van der Voort en een vijfde plaats voor de derde Nederlandse schaatscrack, Anton Huiskes. Drie Nederlanders met de Noorse kanspaarden Martinsen en Haugli bij de eerste vijf. Groter succes had de KNSB bij de organisatie van dit jubileumtoumooi zich niet kunnen dromen. TVE ene Nederlandse triomf reeg zich aan de andere bij deze Europese kampioenschappen. De 1500 meter: Wim van der Voort op de eerste plaats met Broekman als tweede. De 5000 meter een overwinning voor Kees met Wim als derde. De 10.000 meter opnieuw een eerste plaats voor de nieuwe kampioen en Anton Huiskes tweede. Alle reden dus om tevreden te zijn. En toch hadden we méér gewild. Meer op de 500 meter, het tournooiveld van de sprinters, waarvoor wij Gerard Maarse naar voren hadden geschoven. Toen we er Zaterdagmiddag aan be gonnen, - hadden we de blijde hoop reeds weggevaagd. Niet alleen omdat er uit de grauwe hemel natte sneeuw omlaag kwam, die zich vastzette op het ijs, dat bij een temperatuur van even rond het nulpunt net niet hard genoeg kon blijven, maar ook omdat het- lot beschikte, dat onze enige sprinter van allure alleen moest rijden. Als de allerlaatste ging de Aalsmeerder van start. Eerst te vroeg, toen nadat het startpistool tweemaal achtereen had geweigerd, voor de vier de maal. Aanvankelijk ging hij wel goed, maar toen Maarse de binnenbocht wat incorrect nam, was het duidelijk, dat zijn tijd .niet glorieus zou zijn. Hij kwam niet verder dan 46,2 sec. Heel wat beter was Wim van der Voort in de rijen der sprinters voor de dag gekomen. De Westlander ging met het Noorse kanspaard Sverre Haugli van start, die reeds na de eerste honderd meter naar de rug van onze landgenoot kon kijken: 4-5,4 sec. wees de chronometer. Een tijd die hoop gaf. Kees Broekman sloeg er tegen de Engelsman Heam 46,8 sec. uit, en An- ANTON HUISKES, tweede op de 10.000 meter en daarmee by de vijf snelsten van Europa. ton Huiskes had tegen de Zweedse fa voriet Asplund een tiende seconde meer nodig. Sneller dan de snelsten bleek de jeugdige Pin Toivo Salonen. die over dit ijs kraste in 44,4 sec. Een knappe pres tatie. Dolzinnig tempo T^IE 500 meter vormde slechts de ■*-' ouverture van een wilde symphonie die zou volgen. De grote strijd op de 5000 meter tussen Kees Broekman en de Noorse kampioen Sverre Haugli. Week ys, dat steeds slechter glijden toe liet, een ijzige wind en,., een doldrieste Haugli, die probeerde Broekman in de eerste 3000 meter murw te rijden. VOOR DIT DRIETAL is er alle reden om te lachen. Het zijn van rechts naar links Kees Broekman, de opvolger van Hjallis Andersen, Wim van der Voort, die zich naar de tweede plaats reed op het ijs van Hamar en Klaas Schenk, de grote baas, de aanvoerder van de zo succesvolle Nederlandse hardrijders- ploeg. Scherp voorover gebogen, een hand nu en dan los zwaaiend en schuddend met zijn hoofd, zwoegde Haugli over de baan en door de bochten in een verschrikkelijk tempo. Een tempo dat op dit ijs dol zinnig was. En hij won terrein. Liep steeds meer weg van Broekman, die zijn eigen rhythmïsche slag reed op een vast schema. Na 2000 meter: Broekman ze ker .30 meter achter! Nog harder, nóg wilder sloeg Haugli over het ijs. De bedoeling was duidelijk. Hij wilde de Lierenaar los rijden, adem tekort laten komen als het verschil groot genoeg was. Maar deze bru tale tactiek werkte als een boeme rang. Broekman bleef zichzelf, liet zich niet forceren en reed constant zijn eigen tempo, met lange, forse slagen. En Kees won, won na drie duizend meter zienderogen, omdat Haugli zijn tempo moest laten zak ken, doordat niet Kees, maar hij adem tekort kwam. De Nederlan der zegevierde tenslotte met een verschil van 8,5 seconden! Wim van der Voort, met het succes op de 500 meter in de henen, liet tegen de Hongaar Merenyi geen twijfel be staan over zijn bedoelingen. Hij nam de winst snel op dit borstplaat-ijs met 9.12,8, een tijd, die goed bleek voor een derde plaats in het algemeen klasse ment. Sneller echter dan de Westlander was nog de onbekende Oostenrijker Hanz' Offenberger. Hij kwam, zag en over won Pajor, die hij met 9.11,7 vol komen in de schaduw stelde. Van onze andere landgenoten toonde Anton Huiskes zich gedecideerd de baas over de Zweed Gunnar Ström, terwijl Gerard Maarse van zijn 5000 meter-zege op Finn Hodt minder plezier beleefde, daar zijn 9.41,8 niet voldoende was voor plaatsing in de 10.000 meter. Fantastische laatste ronde VO gingen we de Zondag in met Wim van der Voort boven aan de voor lopige ranglijst, met de 1500 meter als de afstand, waarvoor alleen deze West lander een privilege schijnt te bezitten, in het vooruitzicht. Zou dan toch Wim van der Voort? Het weer werkte als bij toverslag mee. Windstil en het ijs als een spie geltje zo glad. Vol spanning zagen we het eerste paar voor de 1500 meter van start gaan: Kees Broekman met de Hongaar Loerinc. We keken niet naar de Hongaar. We hadden alleen maar oog voor Broekman, die een beste zit had en op het scherpe schema ging rijden van 2 min. 20 sec., dat Klaas Schenk voor hem ha-d uitgedokterd. Hij haalde het bijna, op één tiende seconde' na, maar was snéller dan de Noorse 1500 meter-specialist Roald Aas, die 0,4 sec. méér nodig had en veel sneller nog dan Hanz Offenberger, die nota bene als tweede op het voorlopige ranglijstje achter Van der Voort, door de Fin Salo- maa. werd geklopt. Wat zou nu Wim van der Voort doen? Zou hij nog sneller gaan? Maar dan zou Broekman een weer galoze 10.000 meter moeten rijden, wilde hij en niet Wim van der Voort de titel grijpen. Daar ging de Westlander, het rood- wit-blauwe embleem op zijn zwarte mutsje, diep naar de grond gebogen. Prachtig gleed hij over het ijs, met een soepele, brede slag. Een uitgekookte jongen ook, die Wim van der Voort. Hij liet Ivar Martinsen de kop nemen en rustig bleef hij volgen. Een 28,5 sec. voor de eerste 300 meter wees de chro nometer. Met nog één ronde te rijden lag hij een volle seconde achter op Broekmans schema. Maar juist op dat moment toonde Van der Voort zijn kracht en zijn kun nen. Hy gooide zijn beide armen los en met een bruisende onstuimigheid stoof hij over het ijs. Weg van Martinsen, weg ook van de tijd, die Broekman had laten KEES BROEKMAN in volle actieop weg naar zijn eerste Europese titel. noteren. Het resultaat was 2 min. 19,5 sec. Strijd tussen twee Nederlanders TARIE afstanden gereden, één Van der Voort, twee Broekman, drie Martin sen! Dat was de voorlopige rangschik, king. De tienduizend meter zou dus een strijd brengen tussen twee Nederlanders in een Europese titelstrijd. Broekman zou met Offenberger als vierde paar starten. Vóór hem gingen echter Ivar Martinsen nog' erf Anton Huiskes. Martinsen begon goed, maar zakte op de helft van deze schaats- marathon af, en toen Huiskes, wat. stijf jes begonnen, maar zijn laatste ronden in een voortreffelijke conditie, het w veel sneller deed, was het Noorse ge vaar meteen geweken. Temeer waar Martinsen 17 min. 44 sec. nodig had, Toen Broekman! Hy zou zich bijzon der moeten inspannen en hy deed het. Een zeer snelle 5000 meter. Zeven ron den draaide hij van 41 sec., vijf daarna Aan 42 sec. Zo hard roffelde Broekman over de baan, dat hij drie ronden y het einde de arme Offenberger al in de rug keek. Met elf tot twaalf slagen over de rechte einden, prachtig in balans in een stijl, die de duizenden Noren op de tribunes tran Hjallis Andersen deed den ken, gleed de Lierenaar naar Offenber ger toe. Met zijn prikslag poogde deze, een maal gelapt, Broekman bij te houden A'olgens de reglementen ongeoorloofd en dit ge Kras haalde Kees even uit het rhythme. Maar zyn slotronde met een prachtige eindspurt bezat weer de flon kering van de rijder van topklasse. 17 min. 13 sec. was het trotse cijfer, dat hij op het scorebord liet schrijven. Een tijd, die Van der Voort nooit zou kunnen benaderen. Zelfs de 17 min. 29,4 sec,, die de Westlander zou moeten rijden om nog gelijk met Broekman te kunnen komen, zou een te zware opgaaf blijken, vooral nu hij de ijzeren Sverre Haugli als tegenstander kreeg. Wim van der Voort moest de Noor laten gaan, die de vierde plaats in het eindklassement op eiste. Maar Van der Voort bereikte met 17.50,2 toch nog een prachtige tweede plaats. Nederland had zijn triomph Springvloed en orkaan werken samen Van onze weerkundige medewerker) TVE randstoring van de depressie, die mede aansprakelijk is voor de ramp zalige overstromingen, trok Zaterdag nacht over de Noordzee naar de Duitse Bocht. Zij veroorzaakte windsnelheden op Schiphol van 60 km, Den Helder 80 km en Texel 100 kon per uur, terwijl uitschieters van 185 kon voorkwamen. HOE ONTSTAAT DEZE SPRING VLOED. De aantrekkingskracht van de onaan en ioi mindere onate (door grotere af- stand) van de zooi, doen een vloedgolf ontstacun. Deze beide krachten kunnen samenwerken, onaar kunnen elkaar ook tegenwerken. Saooienwerken doen ze bij volle eoi oii.eu.we onaaoi, de tegenwerking vindt plaats bij eerste en laatste kwar tier. De verhouding van het maa/nge- tijde tot zonoie getij de is gemiddeld 11 tot Bij samenwerking zal de hoogte van de vloed zijn 11 5 16 (springvloed} bjj -tegenwerking 11 5 6, een ver houding dus tussen springvloed eh dood tij van 8 tot 3. Het was Vrijdag oon OO.Jflf volle aan, maar de gevolgen van de ook dere of mindere aantrekkingskracht heeft eoiige tijd nodig oon door te wer- keoi, het maximum effect wordt dus een dag later bereikt, in dit geval Zaterdag. Vervolgens zijn ook de kustlijnen van belang. loi trechtervormige ioihaonmen vindt eeoi opstuwing van ivater plaats. 3ij oois dringt dé vloedgolf, vaoi de oceaan komend via het Na/uw vaoi Ca lais, de Noordzee binneneen tweede gaat om Schotlandheen de Noordzee in. Langs onze koist komt de vloed dan ■ook later, oiaaronate men zich Noorde lijker bevindt. De twaalf snelsten 1. Kees Broekman 199.650 pnt. 2. Wim v. d. Voort, 200.690 pnt. 3. Ivar Martinsen (Noorw.) 202.067 p. 4. Sverre Haugli (Noorw.) 202.652 p. 5. Anton Huiskes 202.883 pnt. 6. Frans Offenberger (Oost.) 203.072 p. 7. Roald Aas (Noorw.) 204.273 pnt. 8. Norman Holwell (Eng.) 204.560 p. 9. Kornel Pajor (Zweed) 206.347 pnt. 10. Arthur Mannsbarth. (O.) 207.172 p. 11. Gunnar Stroera (Zweed) 207.393 p. 12. John Heam (Eng.) 209.890 pnt. De klassementen 500 meter 1. Toivo Salonen (Fin.) 4-1.4 2. Finn Hodt (Noor.) 44,8 3. Ivar Martinsen (Noor.) 45,3 4. Wim van der Vöört 45,4 5. Kaukko Salomaa (Fin.) 45,7 6. Franz Offenberger (Oost,) 46,1 7. Gerard Maarse 46,2 S. Gunnar Ström (Zweden) 46,6 9. Kees Broek ina-n -46.8 10. Sverre Haugli (Noor.) 46,8 Ferenc Loerinc (Hong.) 46,8 Anton Huiskes 46,9 1500 meter Wim van der Voort 2.19,5 Kees Broekman 2.20,1 Roald Aas 2.20,5 Carl Erik Asplund 2.22,3 Ivar Martinsen 2.22,4 Sverre Haugli 2.22,7 Arthur Mannsbarth 2.23,3 Kaukko Salomaa 2.24 Franz Offenberger 2.24,2 Norman Holwell 2.24,3 Hu r d M a s k e s 2.25 i 2.26,2 15. 5000 meter 1. Kees Broekman 9.05 2. Franz Offenberger 9.11.7 3. Wim van derVoort 9.12,8 4. Sverre Haugli 9.13.5 5. Anton Huiskes 9.16,5 6. Norman Holwell 9.19,9 7. Ivar Martinsen -9.21 8. Roald Aas 9.23 9. Gunnar Ström .9.27,2. 10. Kornel Pajor 9,27,4 11. Arthur Mannsbarth 9.33,7 14. Gerard M a arS.-e 9.41,8 10.000 meter 1. K e e s B r o e k m an 17.13 2. Anton Huiskes 17.20 3. Sverre Haugli 17.38.7 4. Ivar Martinsen 17.44 5. Norman Holwell 17.47,4 6. Kornel Pajor 17.48,8 7. Wim van derVoort 17.50,2 8. Arthur Mannbarth 17.50,7 9. John Hearn 17.52,2 10. Franz Offenberger 17.54,7 11. Roald Aas 17.58,8 In hoeverre de nationale ramp op de afwerking van het verdere programma van de bekendste veldsporten van In vloed zal zyn, is op dit ogenblik nog niet geheel te overzien, maar vast staat dat enkele bonden gedwongen zullen zijn in de komende maanden hun program ma's finaal te wijzigen. Het is namelyk logisch dat men voorlopig in het ramp zalige gebied van de overstromingen wel andere zorgen heeft dan voetbalwed strijden of andere veldsporten. Men zal dus de' thuiswedstrijden in die gebieden, hetzy moeten laten vervallen, hetzij moeten omzetten. Dat geen enkele club uit deze gebieden als gevolg van deze ramp degradatieslaehtoffer mag worden, behoeft geen betoog. V oetbaluitslagen EERSTE KLASSE A GVAV—NEC 4—0 B Go AheacU-Elinkwijk 11 VitesseBe Quick 22 EnschedeHeerenveen 22 D PSV—TEC 0—1 Korfbaluitsla^en EERSTE KLASSE Zuid Rust RoestPSV 06 ODILOSportlust 14 De St. Elisabeth's nacht herleefde Op de dijk knorren de varkens lussen de vrachtwagens (Van onze verslaggevers) ALBLASSERWAARD. In de nacht van Zaterdag op Zondag is de dijk bij Papendrecht, ten Noor den van Dordrecht over een af stand van meer dan 100 meter doorgebroken. In zeer korte tijd stroomde 5000 ba land onder. Hier en daar be reikte het water een hoogte van ruim 3 meter. Slechts daken en boomtoppen staken links en rechts van de verkeersweg in de Alblas serwaard uit het water omhoog. Volgens de laatste berichten wordt het water slechts tegenge houden door het riviertje de Al- blas, dat midden door de polder loopt. Zondag reeds werden meer dan 3000 inwoners van Alblasserdam uit het lage deel naar de dijk geëvacu eerd, terwy'l nog 4000 personen uit het lage land vannacht naar omhoog zouden worden gebracht. Op de Kinderdijk Tegen de avond stonden we op de Kinderdijk. Een historische plaats. Eeuwen geleden, tijdens de St. Elisa- bethsvloed, zo wil het verhaal, spoelde hier een wieg- aan met een baby er in. De baby werd gered, omdat de kat van de ene kant van de wieg naar de andere sprong en de.wieg in evenwicht hield. Nu verkeerden er opnieuw kinderen in gevaar. Om him leven niet in de waagschaal te stellen, werden ze allen tijdig ergens anders ondergebracht. Drie buitenpolders, waarin 300 arbeiders woningen stonden, liepen hier onder water. Volgens de gemeentesecretaris van Alblasserdam waren de voornaamste problemen in de polder drinkwater, voed sel, licht en dekens. De solidariteit van de bevolking ls zeer groot. De arbeiders van de werven en de boeren uit de polder hebben zelf dijkwachten ingesteld, waarschuwings- ploegen geformeerd en evacuatieposten ingericht. Vanuit Den Haag, ja zelfs vanuit Amsterdam waren vrijwilligers toege stroomd, die echter om onverklaarbare redenen bjj de grote brug over de Noord werden tegengehouden en werkeloos moesten toezien. Aan de Zuidkant van Rotterdam waren honderden jonge mensen in de weer om zakken met zand te vullen, die door vrijwilligersploegen naar de be dreigde punten langs de dijk werden ge bracht. Velen van hen hadden twaalf uur en langer achter elkaar gewerkt, om vijand nummer één, het water, in bedwang te houden. Om negen uur, toen we vandaar vertrokken, was de grote ver keersweg van Rotterdam naar Slie- drecht volkomen onder water ko men te staan en waren duizenden bewoners van Alblasserdam op een klein deel van de dijk samen gebracht. Op deze dijk, waar het licht was uitgevallen, liepen de varkens uit de lagere boerderijen tussen de auto's en vrachtwagens knorrend rond. Spoorverbinding Zuid- Holland-Brabant- Zeeland verbroken AMSTERDAM, 1 Febr. In het ge hele Wjesten van het land heeft het spoorwegverkeer ernstige vertraging ondervonden. Deze begon reeds Zater dagavond. Door beschadiging van de bovenleidingen!, als gevolg van de storm, raakten de baanvakken Delft-Schiedam en Leiden-Bodegraven stroomloos. Men is op dit moment bezig de schade te her stellen en hoopt het verkeer weer spoe dig te hervatten. Vandaag waren de volgende baanvak ken door het uitvallen van de stroom of door het onderlopen van de spoordijken niet berijdbaar en zullen dat ook morgén niet zijn: Schiedam-Hoek van Holland. Rotter dam Maas- Gouda. Zwyndrecht-Dordrecht. Dordrecht- Lage Zwaluwe. Lage Zwaluwe-Roosendaal. Lage Zwaluwe-Breda. Dordrecht-Giesendam. Bergen op Zoom-Vlissingen. Tussen Schiedam en Hoek van Hol land is voor morgen een bus ingelegd, evenals tussen Rotterdam DP en Gouda, terwijl voor het belangrijke baanvak Dordrecht-Rotterdam DP een 10-mlnu- tendienst per bus is ingelegd. Wat betreft de internationale treinen: De D-trein van Hoek van Holland zal vanaf Den Haag vertrekken, terwijl de D-trein uit Amsterdam via Utrecht, Den Bosch en Breda naar Brussel zal rijden. De trein voor Bazel vertrekt niet om 9 uur uit Den Haag. Reizigers in deze richting moeten de trein van 7.49 ne men, richting Utrecht. De reizigers van Rotterdam naar het Zuiderf moeten reizen over D.elft-Gouda- Utredht-'s-Hertogenbósch. ZUID-OOST ENGELAND, 1 Febr. Zuid-Oost-Engeland stuk, verwoestten Hoewel de toestand in Engeland zich niet zo ernstig laat aanzien als in Ne derland, is ook hier een enorme schade aangericht en zyn tot nu toe, volgens nog zeer onvolledige gegevens, 118 do den te betreuren. Geweldige golven sloegen hedennacht verschillende delen van de kust van Binnenstad Dordrecht onder water (Van onze verslaggever.) DORDRECHT, 1 Februari. Tot de zwaarst getroffen steden in het noodgebied van Zuid-Holland behoort Dordrecht, waar in de nacht van Zaterdag op Zondag het water over en door de dijken naar de bin nenstad stroomde en die blank zette. Ijlings moesten bewoners der benedenhuizen have en goed in de steek laten om zich op de boven verdiepingen in veiligheid te stellen. Behalve de binnenstad hebben ook de wijken „De Staart" en „Ohris- Pijn" zeer veel van het water te lijden. De meest critieke plaats is de Noordendijk, waar het hoog opgezwiepte water de voor de dijk gelegen womngen binnendrong en enige tijd daarna over de dijk sloeg, waarin op drie verschillende plaatsen gaten van soms meer dan vijftien meter lengte werden geslagen. Hierdoor kolkte het water de aan de andere kant van de dijk gelegen huizen binnen en zette een aantal straten blank. Noordendijk critieke plaats Om ongeveer twee uur 's nachts wer den de bewoners van dit deel van de stad - zover ze door de storm en regenvlagen die over de huizen heen raasden nog niet wakker waren door de sirenes van ziekenauto's en politiewagens gewaar schuwd, dat er gevaar dreigde. Binnen zeer korte tjjd steeg het water in de vóór de dyk gelegen woningen tot een hoogte van ISO centimeter. Het be reikte een stand van 3.80 A.P., dat is 40 centimeter hoger dan tijdens de vloed van 1916. Mannen droegen ouden van dagen tussen zich in op stoelen of in de armen naar veiliger oorden. Een ziekenwagen haalde een patiënte weg, die in een gipsbed lag. Ook een vrouw in het kraambed.werd naar elders vervoerd. Allen spoedden zich naar de bovenverdiepingen. Omstreeks vjjf uur was het water zo ver gestegen, dat het over de Noorden dijk begon te slaan en daarin drie grote gaten sloeg. Hardnekkig, onvermoeid werk van toegeschoten gemeentepersoneel en ar beiders uit de omgeving voorkwam een totale doorbraak. De ellende zou niet te overzien zyn geweest! Het overslaande water zette een deel van de achter de dyk gelegen straten blank. 's Middags kregen de bewoners van de beneden- en bovenwoningen van de Noordendijk opdracht te evacueren. Hoe wel gedurende de gehele ochtend en middag ploegen uit de bevolking, ge meente-arbeiders en militairen met door gevorderde vrachtwagens aangevoerde zakken zand en klei de door het water geslagen gaten versterkt hadden, achtte men het niet verantwoord de bewoners in hun huizen te laten, daar deze dijk de meest critieke plaats is. Zover zij niet bij familie terecht kunnen, worden de bewoners in de H.B.S. ondergebracht. Men wacht in angstige spanning af, of de dyk het met de vloed, die in de loop van de avond opkomt, zal houden. Binnenstad blank In de binnenstad, die gedurende de nacht onder water kwam te staan en waar de bewoners overal naar de boven verdiepingen vluchtten, was „verkeer' slechts per boot mogelijk. Op deze wijze werden dan ook de ouden van dagen van het tehuis aan het Begijnhof verlost. In de belangrykste straten stond het water 's middags om half vijf hier en daar nog ruim een meter hoog. Overal ln de stad wordt het beeld beheerst door arbeiders in werkkleding via de radio waren zij opgeroepen zich op hun bedrijven te melden militairen in amphibiewagens en vaders, moeders met kinderen, die kleding, beddegoed, matrassen enz., torsen naar de plaatsen, waar zij de nacht zullen doorbrengen. Schoenenwinkels gaven de aanwezige laarzen aan degenen, die ze nodig had den. Van een paniek of paniekstemming is geen sprake geweest. Over het alge meen kan men zeggen, dat dank zij de rustige, kordate houding van de bevol king alles betrekkelijk kalm verloopt. In andere stadsdelen, zoals „De Staart'" en „Chrispyn", stonden ook ver schillende wyken onder water. By de Bakstraat veroorzaakte het geweld zoals trouwens ook op andere plaatsen - een groot gat in de straat, waardoor de gas-, water- en electriciteitsleidingen bloot kwamen te liggen. Op verscheidene plaatsen waren de bewoners van licht verstoken. Geen spoorverbinding meer By de verzekeringsmaatschappij „De Eerste Nederlandse", zag men hoe in de kelder, waar het archief gevestigd is, de kaartenbakken schots en scheef door elkaar dreven. In het tunneltje onder de spoorlijn klotste het water zoals in honderden kelders lustig tegen het plafond. Voetgangers, die naar „Chrispijn" moesten, liepen over de spoorlijnen. Geen trein was te duchten, want het Dordtse station lag stil en verlaten. De chef ver telde, dat sedert 5 uur 's morgens geen treinen meer zijn binnengekomen. In de richting Rotterdam is een lijn op een plaats geheel ondermijnd en ten dele weggespoeld, terwijl tussen de Moerdykbrug en het station beide baan vakken op verscheidene plaatsen door 't water verwoest zijn. Dordrecht is van alle spoorwegverkeer verstoken. Slechts een zeer onregelmatige busdienst onder houdt de verbinding met Rotterdam. By het sluiten van deze editie was nog niet bekend of er slachtoffers in het ge teisterde Dordrecht gevallen waren. huizen alsof het lucifersdoosjes waren en sleurden mannen, vrouwen en kin deren mee. Vanaf de Theems, aan de mond waarvan een duikboot zonk en een schip kapseisde, tot aan Yorkshire spoelde het water naar binnen, bereikte op sommige plaatsen een hoogt^van zes meter en sloeg zelfs een dijk van 5 kilometer lengte totaal weg. In Felix- stone, een stadje van 13.000 inwoners, vielen 12 doden, het water verraste de mensen in hun huizen en als ratten in de val van hun kleine huisjes zaten zij in pyama's te wachten op toesnel lende hulpdiensten. In Lincolnshire wa ren tot nu toe 9 slachtoffers te betreu ren, velen worden nog vermist. Norfolk, staat geheel onder water. Nabij Sitting- bourne in het graafschap Kent werd een bus aangetroffen, waarvan alleen het dak nog boven het water uitstak. De twintig inzittenden,die geen kans had den gezien de bus te verlaten, konden nog juist, voordat het water hen ver zwelgen zou, worden gered. Hoewel de toestand zich op dit mo ment iets gunstiger laat aanzien, is het gevaar nog niet geweken en worden nog duizenden mensen geëvacueerd uit de bedreigde gebieden. Frankrijk en België PARIJS, 1 Februari. In Frankrijk heeft de storm eveneens gewoed. Tot nu toe bleef de schade zich echter be perken tot telefoondraden, haveninstal laties, een aantal huizen en gebouwen, enz. en vielen er geen slachtoffers. In Pary's zelf heeft men niet veel van het slechte weer gemerkt. Na een korte tyd durende, op een orkaan lijkende, storm, welke het verkeer stremde en vele bomen tegen de grond smakte, brak de zon weer door. In België werden in de zeedylten by Knocke, Zoute en Lekkerbek gaten ge slagen, evenals bij Termonde, waar de dijken op zes plaatsen tegelijk bezwe ken, waarvan sommige over een breedte van meer dan honderd meter. In het ge- isoleerde Ostende kwam meer dan de helft van het centrum onder water te- staan en werden honderden inwoners ge- evacueerd. Acht personen verloren tot nu toe het leven. De noodtoestand is in dit gebied afgekondigd. Ten Noorden van Zoute verdronken 10.000 konijnen van een konijnenfarm. Uit Duitsland wordt gemeld, dat hier tot nu toe 5 personen ten gevolge van het weer het leven lieten. Honderden ruïnes stortten, onder druk van de enor me windkracht, in en de temperatuur daalde in een uur tijds meer dan 10 graden. Op sommige plaatsen viel meer dan twee meter sneeuw en het verkeer had ernstige vertraging. In Zweden beperkten de gevolgen van de storm zich tot verkeersstagnatie, als gevolg van de windkracht en sneeuwval. Uit Wenen tenslotte komt het bericht, dat de hemel helder blauw is met een normale temperatuur en een zachte bries.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3