Millioenen schade
voor Spoorwegen
Minister Zijlstra: streven naar een
Europese douane-unie noodzaak
Uitbreiding E.B.U. onontbeerlijk
Nationaal inkomen
in 1952
Markten en veilingen
Onregelmatig beursverloop
SCHEEPVAAR TBERICHTEN
Verbinding tussen Holland
en Brabant baart zorg
ZEELAND blijft
onbereikbaar
BEURS VAN AMSTERDAM
K romstaf-wissel-
vlag naar Saasveld
DE TIJD
MAANDAG 2 FEBRUARI 1953
PAGINA 9
Op de slotzitting- van de te Brussel
gehouden conferentie van de Europese
Liga voor Economische Samenwerking
heeft prof. dr. J. Zijlstra o.m. gezegd,
dat het tempo, waarin de regeringen
der W.-Europese landen de eventuele
politieke beslissingen kunnen nemen
t.a.v. de Europese integratie, in over
wegende mate bepaald wordt door de
bereidheid van de volkeren en groepe
ringen uit deze volkeren van W.-Eu-
ropa om de consequenties van deze be
slissingen onder ogen te zien.
Voor alles zal er thans, aldus spre
ker, bij de regeringen op moeten wor
den aangedrongen, dat hetgeen is be
reikt. wordt geconsolideerd en stelsel
matig wordt uitgebreid.
Sprekende over de monetaire recon
structie in W.-Europa zeide de minis
ter t.a.v. de Europese Betalings Unie,
dat voor een verdere eenmaking van de
Europese markt een uitbreiding en ver
steviging van de E. B. U. onontbeerlijk
is. Indien een land de solidariteit zou
verbreken en bijvoorbeeld eenzijdig de
convertibiliteit van zijn valuta zou her
stellen. zou dit voor de andere landen
eeii stap achteruit betekenen en zou
Trekkingslij st
518e Staatsloterij
(Niet officieel)
2e Klasse 2 Februari
HOGE PRIJZEN
f 30.000: 6031
f 5000: 2155
f 2000: 19317
f 1500: 5336 19964
f 1000: 10206 10932 16826 16922 18751
f 400: 2141 2715 4116 5692 8592
8603 9102 9970 10180 10332 13229 13257
13519 15354 17827
f 200: 1077 1258 1293 1673 1959
2355 2538 2571 2660 2727 2792 3157
3472 4021 4192 4759 4990 5031 5146
5782 5988 6103 6157 6429 6479 6482
6489 6653 7139 7252 7458 7584 7991
8088 8586 9014 9052 9254 9396 9467
10273 10328 10410 11390 11763 11958 12454
13171 13919 14604 14646 15348 15541 15592
15834 15874 16464 16567 16906 17206 17319
18405 18433 18461 18713 20335 20376 20514
20515 20628 20841 21801 21853 21928 21992
1000
I men zich moeten afvragen of de E. B. U.
kan worden gehandhaafd.
Wat de noodzaak van een vrijere
loederenuitwidseling betreft, moet men
zich afvragen of men met streven naar
de realisatie van een markt, binnen
het kader van de liberalisatiecode, zo
als deze in O.E.E.S.-verband is aan
vaard. op de goede weg is.
Minister Zjjlstra moest deze vraag
ontkennend beantwoorden, alleen al
om het feit, dat de O.E.E.S.-procedure
zich slechts richt op het quantitatïeve
aspect van de vrije goederenuitwisse
ling.
Andere kanten, zoals h.v. het onder
ling verschil in tariefhoogte tussen de
West-Europese landen, worden in feite
buiten practische oplossing gelaten.
Deze ontwikkeling dreigt de voortgang
van het streven naar Europese integra
tie ernstig te verzwaren, zoal niet on
mogelijk te maken. Spreker gelooft, dat
de volgende stap een grotere moet zijn
en dat Europa voor de dwingende nood
zaak staat zijn streven te richten op de
vorming van een Europese douane-unie.
„Ik erken gaarne" zo eindigde de
minister zijn betoog „dat ik hier een
onderwerp aansnij, dat grote risico's
meebrengt voor een gevestigde econo
mische structuur en voor de gevestigde
bedrijven der deelnemende landen. Het is
duidelijk, dat men van de ondei-havige
regeringen niet mag verwachten, dat zij
zonder meer het bestaande bedrijfsleven
zullen blootstellen aan de plotselinge
schokken van het wegvallen van tarief-
002
018
026
056
060
073
082
149
151
167
184
185
231
236
277
287
300
317
352
353
364
397
409
431
437
496
503
534
584
590
614
622
624
636
669
700
725
747
755
759
782
794
797
829
831
833
834
868
878
880
884
906
909
917
951
962
987
990
2000
015
261
070
301
084
307
095
345
217
365
218
380
227
382
234
416
235
431
255
463
451
485
495
507
.509
532
539
546
576
578
583
596
633
646
673
704
707
712
732
791
794
820
836
853
874
885
920
928
951
954
008
018
031
064
069 103
125
175
179
181
195
201
205
210
216 232
245
262
266
272
281
377
397
419
421 457
458
460
471
473
481
488
501
511
527 537
582
588
599
608
613
636
646
709
716 717
753
770
821
827
840
863
880
885
924 934
986
40Ö0
009
Olg
019
Ó28
040 048
052
073
107
124
131
155
159
176
213 269
314
319
358
390
479
492
515
518
543 553
557
574
590
717
729
731
751
774
788 798
802
846
850
877
884
905
931
945
996
5000
019
046
060
071
094 102
167
171
192
219
242
282
283
345
351 352
381
389
402
44-2
445
467
471
492
539 550
588
594
613
615
621
632
727
816
828 891
910
943
954
968
791
6000
094
101
140
150
173 202
202
211
274
299
302
426
428
440
460 532
572
580
595
626
638
729
765
776
809 812
821
838
841
850
853
901
925
934
951 983
997
7000
042
048
114
160
189 199
234 235
246
254
267
284
304
310
334 371
440
462
488
498
507
514
549
592
605 688
704
712
713
716
732
829
857 924
965 998
014
056
064
089
113 121
137
139
144
170
215
249
331
368
390 430
444 474
496
525
526
545
593
606
636 695
697
702
776
813
832
884
901
929 994
9000
030
059
112
145
154 168 256
270
277
317
341
366
391
409
433 440
556 591
600
609
639
687
724
735 760 777
825
835
844
876
886
919
978
983
999
10000
014
026
042
043
044 046
051
067
D122
124
135
219
241
258
274 356
367
371
385
393
439
466
473
492
642 677
681
710
728
833
843
870
894
898
965 992
997
1100e
005
006
021
033
045 057
063
156
187
203
220
261
280
281
298 312
338
354
386
449
476
555
582
616
663 666
671
709
793
804
831
836
842
844
852 896
899
905
950
982
12000
045
057
060
077
092 100
123
139
144
205
213
222
231
257
277 302
312
337
344
3.56
359
367
383
397
429 456
469
480
483
490
503
506
540
562
575 625
670
676
711
712
728
749
799
817
819 831
832
853
920
944
956
13000
010
058
121
123
129 130
182
208
211
227
228
246
258
278
352 360
371
385
390
420
424
437
444
447
448 468
492
547
586
614
622
632
647
666
713 734 739
747
755
768
775
781
799
802
824 835
916
925
928
967
14000
010
037
043
054
063 067
080
155
157
190
224
233
289
329
354 400
432
440
441
446
457
478
520
528
536 542
621
642
653
663
704
711
723
731
763 771
833
836
844
931
026
271
5 102 150 153
419 440 502
722 727 728
2 814 830 855
3 051. 063 191
3 273 274 296
3 553 563 565
1 792 812 817
3 940
3 140 143 163
1 500 502 515
4 645 668 672
3 890 920 944
044 085 091
278 283 284
470 486 508
662 664 668
721 794 817
15000
179 232 236 310 315
528 545 569 570 605 611
735 752 754 794 800
950 951 968 991
16000
210 217 220 235 236 240
333 343 359 379 443 461
590 627 690 728 730 732
838 840 848 858 886 917
17000
174 274 353 379 393 435
516 530 553 575 588 606
732 781 842 876 877 878
973
18000
115 132 135 219 226 258
295 304 310 369 377 421
518 524 534 566 583 605
674 676 680 682 692 707
823 828 850 876 893 914
Vrijere deviezenhandel
in West-Duitsland
De door de Bank Deutscher Lander
voorgenomen wijziging in de deviezen-
handel in valuta der Europese Betalings
Unie is thans bekend gemaakt. Voor
waarde voor de verwerkelijking dezer
plannen is de goedkeuring der goud
pariteit van de Deutsche Mark door het
Intern. Monetaire Fonds, welke goed
keuring inmiddels door de Bank Deut
scher Lünder is aangevraagd. Het is te
verwachten, dat het Duitse voorstel aan
vaard wordt door Engeland, Nederland,
Frankrijk, België, Zweden en Zwitser
land.
bescherming. Daarom zou men tevoren
een bepaalde overgangsperiode moeten
vaststellen. Voorts zou men kunnen
overwegen de offers, welke stellig met
het sluiten van een douane-unie ge
paard zouden gaan, op billijke wijze
onder de deelnemende landen te ver
delen."
Volgens voorlopige uitkomsten van
berekeningen van het C.B.S. bedroeg
het nationaal inkomen in 1952 op basis
van de marktprijzen f 20.150 millïoen
tegen in 1951 f 19.700 mill., f 17.744 mil
lïoen in 1950, f 15.962 millioen in 1949 en
f 14.232 mill, in 1948. Hieruit blijkt, dat
de toename in 1952 geringer was dan
in de voorafgaande jaren.
De productie der bedrijven wordt ge
raamd op f 15.530 mill, tegen f 15.210 in
1951 en de overteidsproductie op f 1520
mill, tegen 1480 mill, in 1951. De netto
inkomsten uit het buitenland zouden
met f 70 mill, gestegen zijn tot f 400
mill, in 1952.
Het saldo van de schenkingen en le
ningen etc. was negatief f 1800 mill.
(1951 positief f 100). De totale midde
len, beschikbaar voor besteding, waren
derhalve lag'er, dan in 1951, n.l. f 18.350
millioen tegen f 19.800 mill, in 1951.
De bestedingen zijn als volgt: consump
tie f 13.650 mill, (f 13.600 mill, in 1951),
overheidsbestedingen f 3470 mill, (f 3200
mill, in 1951), netto-investeringen in
bedrijven f 1930 mill, (f 2000 mill. 1951).
Het indexcijfer van het reëel, natio
naal inkomen per hoofd der bevolking
bleef evenals in 1951 op 106 gehand
haafd (1948 100).
Effecten Beleggingsmij.
Bevervoordeopgericht
Door enkele industriëlen is opgericht
de Effecten Beleggingsmij. Bevervoorde
N.V. te Rijssen (O.), Het maatschappe
lijk kapitaal bedraagt f 10.000.000, ver
deeld in 10.000 aandelen van f 1000.
De oprichters nemen deel voor 2500
aandelen, die worden volgestort door
inbreng van effecten, waarvan de waar
de wordt gesteld op f 1.778.485. Het
overige wordt volgestort in contanten.
Directeuren zijn de heren G. W. ter
Horst en H. Jordaan, commissarissen de
heren J. J. en A. H. ter Horst en H. van
Heek Hzn.
Amsterdamse wisselmarkt
31 Jan. Londen contant 10,5610.57,
Parijs contant 1.0770—1.0790, Zürich contant
86.88—86.98, Stockholm contant 73,3673.46,
vrije dollar contant 3.803.80%, Brussel
contant 7.59%7.60%. Londen: 1 maands
10.55%, 1% maands 10.54%, 2 maands 10.54%,
2% maands 10.54%, 3 maands 10.54, 4 maans
10.52%, 5 maands 10,52. Parijs: 1 maands
1.0740, 2 maands 1.0685, 3 maands 1.0650 no
minaal, 5 maands 1.0550, 6 maands 1.0515,
Cruzeiro: 1 maands 20.17%, Zürich:
maands 86.94, Stockholm: f maands 73.41, 3
maands 73.37, 6 maands 73.39, vrije dollar:
maands 3.80 3/8, 1 maands 3.80 5/16, 1%
maands 3.80%, 2 maands 3.80%, 3 maands
3780 5/16;' 4 rriaaifds '3.80 3/8.' 6' maands
3.80 5/16: Brussel: 1 maands 7.59%, 1%
maands 7.59%, 2 maands 7.59%, 2% maands
7.59%, 3 maands 7.59%, 4 maands 7.59, 5
maands 7.57%, 6 maands 7.57.
VEEMARKT ROTTERDAM, 2 Febr. Prijzen
voor 287 vette koeien: f 280—290, 260—275,
200—230 en voor 481 varkens f 180, 176 en
172; uiteraard kleine aanvoer.
KATOENNOTERING ROTTERDAM 2 Fe
bruari. (Nominale not.). U.S.A. strict middl.
one inch staple f 3.21% (onv.) per kg,,
Mexicaanse strict middling one inch f 3.13
(onv.) per kg.
WOLVEILING WELLINGTON
Op de wolveiling te Wellington in Nieuw
Zeeland bracht een onverwachte koop
lust de Crossbred-prfjzen op een 5—7%
pet. hoger niveau dan op 21 Jan. j.l. Voor
al Europa en de V.S. waren goede afne
mers: het Verenigd Koninkrijk echter
minder. Geschatte „clean costs" op „oil-
combed"-basis: (in Nw. Zeel. pence per
pound): type 834:67, t. 100:63, t. 107:62,
f 114; 60, t. 128: 60, t. 521; 58, t. 651: 55,
t. 570: 54.
Wolmarkt Roubaix
In Franse £rc. pei sg
28/1 29/1 30/1 2/2
Februari 1355 1380 1385 1420
•Vlaart 1350 1375 1385 1415
Mei 1345 1370 1375 1400
juli 1340 1355 1370 1395
Omzet (conti.) 23 15 32 26
Antw. IVooltop
in Belg tra per Kg
27/1 28/1 29/1
Februari 170 170 170
Maart 165 165 165
April
163
163
VEEMARKT AMSTERDAM 2 Febr.
Aangevoerd 242 runderen, eerste soort f 2.70
—2.85, 2e soort f 2.50—2.65, derde soort
f 2.45—2,50 per kg. gesl. gew., 269 varkens
le soort f 2.20—2.23, 2e soort f 2.18—2.20,
zware varkens 1 2.10—2.16 per kg. gesl.
gew., 29 nuchtere kalveren f 1.10—1,25 p.
kg. levend, 1 vet kalf geen notering,
PAARDENMARKT UTRECHT, 2 Febr.
Aangev. 306 paarden. Prijzen: luxe paar
den f 900—1100, werkp. f 700—1000, oude
p. f 650—850, p. boven 3 j. f700—1000, p.
ben. 3 j. f 600—850, veulens f 300—500, hit
ten i 400—700, handel redelijk.
GRAANMARKT AMSTERDAM (Boeren
pot.) 2 Febr. in verband met de ramp
spoedige gebeurtenissen van de afgelopen
"dagen wei-Hen géén zaken gedaan.
AMSTERDAMSE RUBBERTERMIJN-
MARKT "9 Febr. Stemming gemakkelijk,
omzet nihil. Febr, 2.27, Maart 2.26%. April
2.26%, Mei 2.26, Juni 2.25%, April-Juni
2.26%, Juli 2.25, Aug. 2.24%, Sept. 2.24, Ju-
li-Sept. 2.24%, Oct. 2.22%, Nov. 2.22%,
Dec. 2.22, Oct.-Dec. 2.23.
Handelsverdrag tussen
India en Indonesië
Tussen India en Indonesië is een han-
delsaccoord ondertekend. Dit is het
tweede verdrag, dat tussen beide lan
den gesloten werd. Het zal na uitwisse
ling van nota's tussen beide regeringen
in werking treden.
India zal aan Indonesië jutegoederen,
bewerkte en onbewerkte tabak, katoe
nen en wollen manufacturen, theekisten
en machines voor de industrie leveren.
De leveranties van Inlonesië zullen be
staan uit copra, cocosolie, palmolie, spe
cerijen, timmerhout, tin en rubber.
Spaarbank Amsterdam
Bij de Spaarbank voor de Stad Am
sterdam zijn volgens voorlopige cijfers
in de maand Januari 1953 ingelegd
f 3.675.888 en terugbetaald f 2.080.020, zo
dat deze maand een spaaroverschot aan
wijst van f 1.595,868.
BEURS VAN DJAKARTA
Djakarta, 2 Febr. Op de beurs van Dja
karta bleven de R.I.-obligaties Maandag
gehandhaafd op 45 met vraag en aanbod
in evenwicht. De omzet in R.I.-obliga
ties was R.P. 1594.100.
Te laag tariefniveau
Afsetstijging bij Indon.
eleclriciteitsm ij 'en
De Handelsvenn. v.h. Maintz en Co. heeft
verslag over 1951 uitgebracht van een vier
tal onder haar directie staande Indonesische
electriciteitsmaatschappijen. De El. Mij.
„Rembang" heeft 1951 afgesloten met een
nadelig saldo van rp. 70.096. Er is niets af
geschreven. Onderhandelingen over een ta
riefsverhoging met de overheid zijn reeds
geruime tijd gaande. Ditzelfde geldt voor
de El. Mij. „Sumatra". Deze heeft echter,
dank zij een toeneming van de bedrijfsom
vang, gunstiger resultaten behaald. Met net
winstsaldo van rp. 36.114 werd het verlies
A.P. teruggebracht tot rp. 11.599 per 1 Jan.
1952.
De „Solosche" El. Mij. heeft in 1951 een
winst behaald van rp. 63.809. Voorgesteld
wordt een dividend van 5 pCt. De El. Mij.
„Banjoemas" heeft rp. 68.350 winst behaald,
waaruit eveneens 5 pCt. dividend wordt
voorgesteld. Zodra vergunning tot transfer
is verkregen volgt betaalbaarstelling in Ne
derland. Bij alle maatschappijen wordt de
belangrijk gestegen afzet ten dele toege
schreven aan het te lage tariefniveau.
Cult. Mij. „Tjimonteh"
Aan aandeelhouders van de Cultuur-
Mij. „Tjimonteh" te Djakarta zal in de
aldaar te houden jaarvergadering een
voorstel aan de orde komen tot het be
zwaren van de bezittingen der vennoot
schap.
Handel tussen Oost- en
West-Europa
Sovjet-Unie wil confereren
Nadat de Sovjet-Unie op vroegere
voorstellen niet had' geantwoord, heeft
zij thans toegestemd in het houden van
een conferentie over de handel tussen
Oost- en West-Europa, welke op 25 Fe
bruari a.s. te Genève zal worden gehou
den. Verwacht wordt, dat andere Oost-
Europese landen het voorbeeld van de
Sovjet-Unie zullen volgen.
Landbouwprijsindex
gestegen in Dec. 1952
Volgens het C.B.S. steeg het landbouw
prijsindexcijfer (basis 1946/'471949/'50
100) tian 136 in November tot 138 in
December 1952 (1,5%).
In de sector van de akkerbouwproduc
ten waren de hogere prijzen voor aard
appelen en stro oorzaak dat het groeps-
indexcijfer steeg van 127 tot 131 (3,2%).
Bij de veeteeltproducten werd de da
ling van de prijzen voor varkensvlees
en schapen overtroffen door de stijging
van de prijzen voor rundvlees, paarden
en melk, waardoor het groepsindexcijfer
voor deze sector steeg van 138 tot 140
(1,4%).
Cultures:goede weerstand,
intern, fondsen swakker
AMSTERDAM, 2 Febr. 1953
Met merendeels kleine afwijkingen is
het verloop ter beurze heden enigszins
onregelmatig geweest. In sommige afde
lingen kon van de Vrijdag geleden koers
verliezen een klein gedeelte worden in
gehaald, terwijl anderzijds ook hier en
daar 'enig terrein moest worden prijs
gegeven. Over het algemeen kan gezegd
woorden dat de Cultuuraandelen zich
heel goed hebben gehouden en dat de
handel in deze fondsen niet onbevredi
gend kon worden genoemd. Daartegen
over lagen de grote internationale fond
sen Kon. Olie en Unilever min of meer
buiten de belangstelling. In aansluiting,
op de iets zwakkere tendenz in het in
ternationaal Verkeer liepen Olies met
ruim 2 punten terug tot 314, op welk ni
veau bij afnemen aanbod van de zijde
der arbitrage goed weerstand werd ge
boden.
Unilever sloot op het vorig slotniveau
van 182%, doch aand. AKU gaven een
opmerkelijke koersverbetering te zien
en wisten aan het koersavance van Vrij
dag nog 2 y, pet. toe te voegen. De uit
breiding der Enkalonfabrieken te Em-
men heeft hierbij klaarblijkelijk stimu
lerend gewerkt.
Overigens was de locale markt onder
de druk van de grote nationaie ramp,
die ons land gisteren heetft getroffen,
merendeels aan de zwakke kant. Aand.
Philips liepen ondanks de mededelingen
van bestuurszijde gedaan in de bijeen
komst van de jongste personeelsraad
met ca. een punt in koers terug.
De scheepvaartmarkt wss licht in
herstel en kon zich met 1 a 1% pet,
in doorsnee verbeterden
Bij cultuuraandelen was de handel
enigszins ingekrompen, doch de stem
ming bleef tamelijk prijshoudend. Am
sterdam Rubber sloot hoger, evenals
H.V.A en Deli Mij-, doch Vorstenlanden
1
Internationale Tarwe-
raad
Maandagmorgen is in Washington een con
ferentie van de Internationale Tarwe Raad
begonnen, waarop besloten zal worden, of
de overeenkomst die in 1949 door 46 landen
Is gesloten tot stabilisatie van de wereldprijs
van tarwe, verlengd zal worden. Er zal een
harde strijd gevoerd worden, aangezien de 4
exporterende landen, de Ver. St., Australië,
Canada en Frankrijk een verhoging wensen
van de tegenwoordige prijs van 1.80 dol
lar per bushel.
De 42 invoerende landen wensen de prijs
zo laag mogelijk te houden. Naar verluidt
tracht men in sommige kringen in de Ver.
St. een nog hogere prijs te verkrijgen dan
die van 2,25 dollar, waarom op de Londense
conferentie van het vorige jaar werd ge
vraagd'. De door Australië en Canada ge
wenste prijsverhoging zou niet zo groot zijn
als die, welke de V. St. wensen.
Geldleningen voor
Rotterdam
B. en W. van Rotterdam ontvingen aan
biedingen voor het verstrekken van drie
onderhandse geldleningen n.l. f 1 millioen
2% pCt. vijfjarige lening en f 500.000
en f 2 millioen 4 pet. 40 jarige lenin
gen.
Noorse walvistraan
voor Nederland
Noorwegen heeft aan Nederland
10.000 ton walvistraan voorverkocht uit
de productie van het lopende seizoen
tegen de prijs van 70 pd. st. per ton.
017 051 081
244 310 433
553 558 582
778 826 830
011 024 037
152 170 175
347 368 378
618 664 785
010 019 047
227 314 322
473 485 488
19000
091 166 168 182
453 472 498 525
634 636 664 667
391 909 917 931
20000
050 057 060 066
196 243 266 316
443 451 461 493
825 847 893 982
21000
082 122 127 129
325 330 398 402
502 608 634 655
903 942 954 955
213 214 224
527 536 543
731 745 765
935 941
123 131 143
320 338 343
502 506 523
145 166 187
415 425 457
661 696 773
AAGTEDIJK 31 van Trinidad n, Rio.
AAGTEKERK 1 te Antwerpen.
AALSUM 31 te Sassandra.
ABBEDIJK 1 te Antwerpen.
aLAMAK 2 te Karachi.
aLBLASSERDIJK 1 te New Orleans
ALCHIBA 2 nm.—3 te Santos.
ALDABI 2 te Rio Janeiro.
ALDEGONDA 2 te Bangkok.
ALGENIB p. 2 St. 'Paulsrock n. Rott.
ALIOTH 2 van Las Palmas n. Rott.
ALKAID 2 van Madeira n. Recife.
ALMKERK 1 te Sydney.
ALNATI 2 te Vittoria.
ALPHACCA 2 te Baltimore.
ALUDRA 2 ligt voor Hk. v. Holl,
AMERSKERK 2 te Fremantle.
AMOR 2 te Tunis.
AMPENAN 2 te Bombay.
AMSTELDIEP p. 2 Azoren n. Curasao.
AMSTELKROON p. 2 Landsend n. Liverp.
AMSTELLAND 1 te Buenos Aires.
AMSTELVAART 2 nm. te Djibouti.
AMSTELSTAD 31 van Lake ©Earl. n. Priolc,
ANNENKERK p. 2 Kp. Gata n. Genua.
ANDIJK 1 te Hamburg.
ARENDSDIJK 2 nm. te Santos.
ARENDSKERK .31 Jan. van Kobe n, Hongk.
ARGOS 1 te Lusuri.
ARIADNE p. 1 Kp. Hatteras n. Turkseil,
ARKELDIJK p. 2 Miami n. Antwerpen.
AR.NEDIJK p. 2 Kp, Sable n. Antwerpen.
AVERDIJK 2 nm. voor Hk. van Holland
BAARN p. 2 Scillys 3—4 te Antw.
BENNEKOM 1 te Carral.
BILLITON 1 te Zamboanga.
BINTANG 1 van Honolulu n. Los Angel
BLOEFONT. p. 1 St. Helena n. Kpst.
BLOMMERSDIJK p. 2 Halif. n. N. Y.
BLIJDEN DIJK p. 2 Lizard 3 te Antw.
BOSCHFONT. p, 2 Messina n. Pt. Said.
BOSKOOP p. 31 Sombrero eil. n. Antw.
BREDA p. 1 Scülys n. Trinidad.
BRITSUM p. 2 Landsend n, Rotterdam.
CAMPHUYS 2 te Priok.
CASTOR 2 nm. te Antwerpen.
CISTULA 1 te Pt. Lincoln.
CLEODORA p. 2 Sabang n. Singapore.
CORILLA p 2 Landsend n. Heysham.
COTT1CA 3 bij Azoren verw.
DALERDIJK 2 van San Franc. n. Vanu
DANAE 1 te Aarhuus.
DELFLAND 1 te Vittoria.
DELFSHAVEN p. 2 Kp. St. Vine. n. Montev
DIEMERDIJK p. 2—3 Azoren n. Rott.
DONGEDIJK 2 nm.—3 te Hamburg.
DRACO p. 2 Oporto n. Amsterdam.
DRENTE 1 te Singapore.
DUIVENDRECHT 2 te N. York.
DUIVENDIJK 30 Jan. van Balboa n. Los A
ELMINA 1 van Freetown n. Abidjan.
ENA p. 1 Khorya Moryabaai n. Gibr.
ENGGANO p. 2 nm. Aden n. Muscat.
ERINNA 1 van Chittagong n. Rangoon.
ESSO A'DAM p. 2—3 Azoren n. Rott.
ESSO R'DAM p. 2 Wight n. Rott.
ETREMA p. 2 Minicoy n. Rangoon.
FA1RSEA 2 van Port Said n. A'dam.
FARMSUM 31 te Norfolk.
FELIPES p. 2 Singap., 3 te Pladju.
FRIESLAND KRL. 4 te Belawan verw.
GAROET 2 te Belawan.
GOOILAND 2 te Amsterdam.
GORDIAS 2 te Volos.
GOUWE 2 te Dakar.
GROOTE BEER 2 te Halifax.
HATHOR 1—2 voor Hk. van Holland.
HAULERWIJK 2 te Marseille.
HELENA 2 van Barbados n. La Guaira.
HERA 1 te Paita.
HERCULES 2 te Huelva.
HERMES 1 bij Hansweert geankerd.
HESTIA 2 nm—3 te Bermen.
INDRAPOERA 2 te Pt. Said.
JAGERSFONT. p. 2 Walvisbaai n. A'dam.
JAPARA KPM 1 te Priok.
JAVA 2 te Steenkool n. Nw. Guin.
JOH. v. OLDENBARNEV. p. 2 Kp. Sint Vin
cent naar Töj. Priok.
JUPITER 1 te Messina.
KEDOE p. 2 Guardafui 3 te Djibouti.
KIELDRECHT 2 te Singapore.
KOTA AGOENG 2 nm. voor Hk. v. Holl.
KOTA BAROE 1 te Boston.
KOT A GEDE 2 te New York.
KOTA INTEN 1 te Port Arthur.
LAERTES 1 te Pladju.
LANGKOEAS 2 te Hamburg.
LARENBERG p. 2 Finister. n. Savona
LAURENSK. p. 2 Messina n. Genua.
LA WAK 1 te Seattle.
LEMSTERKERK 2 te Marseille.
LEERSUM 2 nm, te Antwerpen.
L. VROUWEKERK p, 2 Djedda n. Calc
LINGE 2 van Las Palmas n. Freetown.
LISSEKERK 2 van Pt. Said n. Genua.
LOENERKERK 2 te Calicut.
LOMBOK 31 te San Francisco.
LOPPERSUM 1 te Bagnoli.
LUCITA p. 2 Sombrero-ei!, n. Gent.
LUNA p. 2 Algiers n. Tel Aviv.
MAAS 2 nm. te Izmir.
MAASHAVEN p. 1 TeneriEfe n. Dakar
MAASLAND p. 1 Ouessant n. Zd. Am,
MACUBA 2 te Wellington.
MADOERA p. 2 Kreta n. A'dam.
MALEA 1 te Limhamn bij Malmoe.
MALVINA 1 van Mii'ï n. Yokohama.
MARIS A 2 te Heysham.
MEERKERK 2 te Hongkong.
MELIS KERK 3—4 Febr. te Aden verw.
MENTOR p. X Ouessant n. Lissabon.
MERWEDE p. 2 Bahamas n. Houston.
METULA p. 2 Str. Soenda n. Sydney.
MIDAS p. 2 Algiers n. Venetië.
MIRZA p. 2 Rasfartak n. Djibouti.
MODJOKERTO p. 2 Kreta n. Rott.
I MOLENKERK p. 1 Kp. Verde n. Rott.
MUIDERK. p. 2 Kp. Palos, 3 te Mars.
NIEUW AMSTERDAM 2 nm. te Cristobal.
NIEUW HOLL. p. 2 Christmas n. Sydney.
NOORDAM p, 2 Dover n. Rotterdam.
NOORDWIJK 1 te New York.
OMALA p. 2 Bombay n. Bahrein.
ORION 2 te Amsterdam.
OOTMARSUM 2 nm. te La PalUce.
PLANCIUS 2 te Priok.
PLATO 1 bij Cuxliaven geankerd.
POEL. LAUT 2 n. Azoren.
POSEIDON 2 te Pt. au Prince,
PR. FRED. HEN DR. p. 2 Gibr. n. Rotterdam.
PR. FRED. WILL. p. 2 Ouessant n. Ceuta.
PR. J. W. FRISO p. 2 Kp. Race n. Hamb.
PR. PHIL. WILL. p. 2 Finist. n. Bath.
PR. WILL. IV 2 te Burriana.
RAFAELA 1 te Penang.
REMPANG p. 2 Kp. de Gata n. Amst.
REYNIERSZ 1 te Kwandang.
RIDDERKERK 2 te Antwerpen.
RODAS 2 te Curasao.
RONDO 2 te Dar es Salaam.
ROTTI 2 van Belawan n. Singapore,
ROTULA p, 2 Lizard n. Rotterdam.
RUYS 1 te Durban.
RIJNDAM p. 2 Kp. Race n. Cobh.
RIINLAND 2 nm.—3 te Santos.
SARPEDON 1 te Pta. Cardon.
SCHIE 1 te Piraeus.
SCHERPENDR. p. 2 Paramar. n. Santos
ROELF p. 2 Finisterre n. Amsterdam
SIBAJAK p. 2 Pitcairn-eil. n. Papeete
SINGKEP p. 2 St. Johns 3—4 te Suez.
SLIEDRECHT p. 2 Recife n. Trinidad.
SOESTD1JK p. 2 Kp. St. Vine. n. Alexa
SOMMELSDIJK p. 2 Azoren n. Havana
ST. ARNHEM p. 2 Kp. St. Vine. n. Savon.
ST. BREDA p. 2 Bahamas n. Europa.
ST. DORDR. p. 2 Ouess. 4 te Vlaard.
ST. LEIDEN p. 1 Landsend n. N. Or)
STAD SCHIEDAM 31 te Vlaardingen.
STR. MAKASSAR 1 te Manilla.
STRABO 31 Jan. bij Downs geankerd
SUMATRA 2 te Pangkalpmang.
TALISSE 2 van Vliss. 3 te Londen,
TARA p. 1 Ouessant (alles wel).
TARAKAN p. 2 Gibr. n. Genua.
TARIA p. 2 Ouessant n, Curasao,
THALATTA 2 nm. te Port ed Bouc
THEMISTO p. 2 Bermudas n. Philad
TERO 3 te Philadelphia.
TITUS 2 te Malta.
T JIB ANT JET 1 te Nagoya.
TJIBODAS p. 2 Kp. Cambodja n. Kobe
TJIKAMPEK 2—3 te Hongkong.
TJITJAL'KA 1 van Sing. 3 te Priok.
TOMORI 2 van Colombo n. Aden,
TOSARI 2 nm.—3 te Padang,
VAN RIEBEECK 2 te Macassar.
VEENDAM 2 van Southampton n. N, Y
WAAL 2 te Bone,
WATERLAND 1 van Madeira n. Zd. Am.
WATERMAN 31 van Honolulu n. Pusan.
WONOSARI p. 1 Wake n. Honolulu.
ÏJSSEL p. 1 Ouessant n. Beyrouth.
ZEELAND KRL. 2 van Belawan n. N. Y
ZUIDERKRUIS 3 te Las Palmas vrw.
Cultuur en enkele andere kleinere sui-
keraaandelen lagen zwakker in de
markt.
De claims Groninger Credietbank, die
zoals gemeld een dubbele waarde heb
ben en welke vandaag voor het laatst
werden verhandeld, stegen met niet
minder dan 16 tot 88. De belangstel
ling voor de obligatie-emissie schijnt
eveneens buitengewoon groot te zijn.
De theoretische waarde van de claims
was indertijd berekend op f 32. Claims
Hollandse Sociëteit van Levensverzeke
ringen werden vandaag verhandeld op
een onveranderde prijs van f 70. terwijl
claims Electrozuur met f 4 terugliepen
tot f 76.
Aand. Verenigde Transatlantische Hy
potheekbanken monteerden met een
half punt tot 69 doch de lappen wa
ren 1 punt lager op 52. Lappen Wilton
Feijenrood noteerden onveranderd 80
procent. De geruchten omtrent een aan
bod tot omwisseling in aandelen blijven
aanhouden.
Claims Zuid-Hollandse Bierbrouwerij,
waarvoor Vrijdag tevergeefs f 38.—
werd gbedoen, brachten vandaag f 34.—
op. Aand. Algem. Norit waren 4 punten
lager op 216. Bij de minder courante
aandelen verloren aand. Nieuwe Nedam
een halve punt op 99% en werd voor
de lappen f 1.minder betaald op
f 179.—.
De staatsfondsenmarkt was met frac-
tionele koersverbeteringen vast van
toon. De 3% pet. converteerbare obli
gaties Kon. Olie liepen met pet.
terug tot 111%. Aand. Unitas waren van
daag eveneens in reactie en schommel
den tussen 368 en 370. De coupures van
100 noteerden 369.
De vernielende kracht van het water ondermijnde de huizen. Een ingestort huis
in de Korte Piersonstraat in Maassluis.
(Van onze Utrechtse correspondent)
De schade die de Nederlandse Spoor
wegen door de stormramp hebben ge
leden is zeer aanzienlijk. Hoewel van
een nauwkeurige raming nog geen spra
ke is kan men toch wel zeggen dat z\j
in de millioenen loopt, aldus heeft ir.
den Hollander, president-directeur der
N. S. ons medegedeeld. Allereerst werkt
men echter naar best vermogen aan
MAANDAG 2 FEBRUARI
b bieden; 1 r= laten: S gedaan en bieden: gedaan en laten.
Actieve ODllgaues
1091 3%
99%
99%
Grootb. 3
95
1948 3%
92ft
1950 3%
94
94
1947 (3%)
9W
94%*
94%$}»*
1937
94U5
941»
S 1000 47
84%
94%
1000 Ned 3%
101%
101%
Invest cert
95%
95%
62-64 z. bel
95%
95 ft
62-64 bel
95 li
951»
N.W.S. 2%
78%
78/»
NI. '37 A
94ft
94%
Grtb 1946
941»
95
Actieve Aandelen
Cult Bank
52%-%*
52%
52%
Nat Hand.b.
107%-%*
170
NH Mij C.
156%
156%
A.K.U
163%-%*
165% 6%
165%-6
Bergb J
271
271%
v. BerkeJ
101
101*
Calve Delft ci
119
119
Fokker
107%
107%
v. Gelder
153%*
1533%
Hoogov Crt
159%
157
Ned. Ford
188$
189$
209
Ned. Kabel
211
Philips G_B
162$%
161%-%
161$%
Phii.G.B pr
139%$
139%
Unilever c.
182%-%
182§3%*
182%3%
99%
Niet-actieve Obligaties
V.K. 2/2
Eng Fund L 4 98%
War loan 50 76%
A .dam 47 3-3% 97S 98$
Batavia 37 A 4
R'dm 1-3 37 3%
B.v.Oni.Z. '37 4 58%$
Wereldbank 94% 95
Fr.Gr. (gec.) 3 92%§
Holl.Hb. K 3% 93%
Nat Hp. s. B, 3 91b 92b
Westl. H. 4% 103% 102%
Westl.H. A/C 3 92% 92%b
V. Trans Atl 1 69%
A.K.U. 3% 100% S
Bergh.Jurg 3% 100 99%
Phil. 5 1000 4 102 102
Phil, f 1000 3% 9999
Phil. 1000 3% 97%
Stokvis R.S. 3% 100%$ 100%$
Unilever 3% 99* 99,3,
Werkspoor 3% 99
Cockerill 1 99%
Hydro El 4%-5 92$ 92%
Bat. Petr. 3% 99ft y9s|
Kon. Petr. 3% 112% mi!.
Wag. Lits 4 97% 98
Dell Sp '37 3% 77" 75%
N.ISp.2-3-4 3% 36% 36%
Sam. Joana 4 23* 241.
A'd.Olym. 100 3119% i 13
A'd. prem.l. 100109% 104*
R'dam id. 2 100110 100%
Utrecht id 100103% 103%
A.K.U, 4% 110% 110%
Ntet-actieve Aandelen
Amst. Bank 168%
Amst. Goed. B. 127
B.O.Z. 21%
Esc.bank N.V. 61%-
H.B. Unie cgrt. 188%
Mijfinab 85%
N.B. v. Z.-Afr. 156%
N. Credietb. B 101%
Rotterd. Bank 159%
Slavenburg 118
Tw. Bank ert 166%
Interunie 195
Rott. Bel Cons 207
Nw. Nd. Am. B 100
North West 2e 144
Albratros Sup 141%
Alg. Norit Mii 270
Allan Co 99%
Alweco 57%$
Amst. Ballast 107%
Berghuizer Pap 171%
Braat Mach. 62§
Breda Mach.f. 116$
Bronswerk 95%
Bührmann Pat-109%
Carp's Garen 153%
Gentr. Suiker 166%
Chamottè Un 132
Croo Braunl01§
Dikkers Co 163%
DiepbrRG.DRU 80*
Blectr. Zuur 188
Electr. Dordt 95%
Emb.-Hout 109%
Excelsior 163%
Gruyter B-pref 150
Hazemever 179
v. d. Heem 116%
Heemaf 172
Heiueken's 184%
Hero Conserven 112
Hoek's Mach- 225$
Holl. Meel 93
H. Kattenb. 88%
i Holl. Melk 148
168%
128%
21%$
60%
58%
109)^§
172
Wilton -B'yen
Billiton 2e
Dordtse gew
Dordtse prei
Kon Petrol
Kon.Petr.O.A
Moeara En, A
Moeara En W]
Moeara En wj
A'dam Ruhhei
Baud RuObe>
Deb-Batavia
Oost-Java
Oostkust
1 uauadl
Holl.Am.Hm
Kon .Pak-Lijn
K.N.S.M N.B
K.PM,
Rott Uoyd
N Sch Urne
v. Ommeren
St.Mn Nea,
H.V A'dam
Java Culturn
N.-L Sulk U
Vorstem
Den Bat Mn
Dell-Mlj.
Senein nab
Muller N.B
2/2
173%
296%*
306%
316%$7%
315%
504%
639.50
2500
86'%$
86%
294%
304%
314%-5
313%
493%
87-%*
89 %b
98%
1831
31%
200$
128%
V.K.
Holl. Beton M«163%
Holl. Drake 280%
H.K.i. 93
Holl. Melks 182%
Int. Gew- Beton 125
Int. Kunststoff 73
Int. Viscose 96J/2
Klinker Isol 31%
Kondor Aann 187
Kon. Edelmet
Ned. Gist
Kon. Grofsm
Kon. Ned. Papl28%
Kon, Ned. Zout 267$
Brocades 163% 163%
K. Ver. Tapijt 150* 146
Kon. KetjeD 155 155
Koudijs 122% 122%
Leldsche Text. 76% 77$
Leidsche Wol 145% 146%
Letterg. A'dam201
Leyempf. 129 119%
Lijm en Gel.t. 147 148
Mfbr. N. Bank 203% 201
Mijnb. Werken 89 89%
Naarden Chem. 159
N. Vredest.auto 135% 135%
N. Am. Fittg. 38% 38%
Ud.Apf. Neaap 100% 100%
Ned. Dok 161 161$
Havenwerken 77 77%
Ned. Scheepsb. 156% 156%
Scheepsb. lapp.103.-*
N.l. Vezel verw 77% 77%
Nijma. 160% 160%
Pad.P"rtl.Gem. 45$ 466$
Rijneveld 891.
Rott. Droogdok 313% 309"
Roup.v.d. Voort 95%$ 95%
Rubb. Vredest 160 159'%
Rut ten Bier 119%
Schelde N.B. 102%
Schokbeton 69 90%
Scholten'sAard 136%$ 137
Simplex 116 116%
Smit Transt. 170 170b
Stokvis R.S. 124
Spanjaard 100% 101$
Stork 136% 136%
Thorn. Driver 248 248
Tieieman
Ubbink
Unilever 1000-7 147%
Unilever 1000-6 130$ 129%
Unilever 1000-4 95% 96
Uthermöhlen 173%b 173%,
Ver. Blikfabr. 146 146%
V. Ned. Rubber 113*
Ver. Pharm. 3 91% 89%
Ver. Touw pref. 120%
Vliss. Katoenf. 141%$ 141%
Werkspoor A. 129% 129%
Wit's Textiel 124%$ 129$
Weyers 138% 139$
Zwanenb. Org. 164% 164
Spaarnest.5-1001 207 208
id. 7% pr. 1000132% 138b
ANIEM_N.B 70% 69%
64%
Óverz. Gas
Borsumij. A.
Curag. H.M.
Deli Atjeh
Sur.- Az.
107$
87%
106%
202%
76%
92%
Hagemeiier 99%
H. Günts Scb 109% 110$
Mouth. Pont 107 108
nternatio A143 143
Lindeteves A138% 142$
Moluks.H.Venn 58% 58%
N.-Afrikaanse 168
Teis Co. A106% 107%
Tw. Overzeese 139% 137
Z.Afr. Handelh. 161$
137 138$
1381%
118% 119)
120%
126-%* 126V
126%-%
1273% 129*
129-%
157 -
157%
145 146%
147
95$ 95
96-%*
45-%* 44
83% $4 82%
20$% -
19%
109%-10%
112
79S80* 80$%*
80%-1%
73%-4*
73%*
171%$
171 y,
V.K. 2/2
Alg. Exploratie 110 1.
108%
Gem. iüigend.
128
Rott. Tapan. pr
60%
61
Sum. Caoutch.
55%
55
Furness.
158%
158%
Holl. Boot
116
116
Nieveit G.
259
Hillegersb.
330b
Oostzee
221
220
Wflklijn
135
Zeeland
72'.
Moormann
143/!
29
Wonolangan
33%
33
Arendsburg
61%
62%
Besoeki A.
102b
Ngoepit
20%
20%
Soekowono
104 b
107$
Temoeloes
26%$ 28%
62%$ 64b
21b 22$
Sedep
Tel. Palengan
Mich. Arnold
47
46%
Modajac
9%
9%§
Ngombezi
127%
24%
128$
Pr. Regentsch.
24$
Alb. Heijn
166
166
A. Rüt. Mij.
Blaufries
Walvisvaart
Per. Corp. pr.
Deli Spoor A
N.I. Spoor A
Amerikaansi
Amer. Can.
Am. Can. Found
Am. Enka
Am. Rad.
Am. Smelting
Am. Steel
Anaconda
Seth. Steel
Chrysler
Dougl. Aircr.
Gen. Electric
Gen. Motors
Gilette S.R.
Hudson
Int. Nickel
Kennecott
Nash Kalv.
Nat. Can.
Nat. Distellers
Nat. Steel
Packard Mot.
Proctor Gamble
Rep. Steel
Stand, Brands
Un. Aircraft
U.S. Steel
Am. Tel. Te!
Col. Gas
Int. Tel. Tel
Radio Corp.
Cities Serv,
Mid. Corit. P
Richf. Oil
Shell
Tidewater
Imp. Oil
Tnt.Cont. Bubl>
Marshall F.
Montg. Ward
Sears Roeb.
Wilson
Wool worth
Atch. Topeka
Illin. Central
N. York Centr
Pennsylvania
South. Pac.
Un. Pacific
Canad. Pacif.
Canafund
Television
40$
39%
9
3%
Fondsen
35%
35%
35 ft
35%$
41%
15%
154*
41%
42
35%
25$
43%$
43i$$
56%
56%$
92
91%
673,4
70
68%e
67 ft
67%
34$
34%
16%
17
43%
45%
78%
79%
23ftg
23 ft
11%
lift
22%
22
49
6}»
67
57
473,4$
47
27
27%
37'(i
37%
42%
43%$
165%
165J4
15 ft
15 Yk
19e
18 U
26 ft
26ft§
91%
92%
621»
23%
63
63*
68%$
70
23
23ft
36%
36%
3%S
23%
3%$
23%
59%
59%
U§
10$
47%
48%
99%
99
24
24H
24%
23%
45%
45%
112%
112%
33;,
33 H
27%
27%
15}»
15%
maatregelen die het reizigersverkeer in
de getroffen gebieden mogelijk zullen
maken. Dit zal geschieden enerzijds door
omzetting van de diensten en anderzijds
door het inschakelen van busdiensten.
Hieronder volgt een overzicht van de
voorlopige wijzigingen in het reizigers-
vervoer van de Ned. Spoorwegen. Ge
stremd is het treinverkeer op de vol-
g ide lijnen:
Lijn SchiedamHoek van Holland
(bij Vlaardingen beschadigd).
Lijn Rotterdam-MaasGouda (ern
stig aangetast).
Lijn ZwijndreohtDordrecht en lijn
DordrechtLage Zwaluwe (stuk van
twee kilometer weggeslagen in de na
bijheid van de Moerdijkbrug)
Lijn Lage ZwaluweRoosendaal, lijn
Lage ZwaluweBreda en lijn Bergen
op ZoomVlissingen (welke laatste bij
Woensdrecht over een kilometer onder
water staat).
De veerdienst tussen Enkhuizen en
Stavoren is gestaakt. Verder zijn de
lijnen RotterdamNieuwerkerk
- Rilland-Bath-Krabbi
meer door hei^
__knnnen echtu
wordèh'Tiersteld. Ook de schade i
Sloedam, de verbinding tussen Wal
cheren en Zuid-Beveland, is van be
scheiden betekenis en kan locaal wor
den hersteld.
De voorlopige wijzigingen in het rei
zigers vervoer zijn de volgende:
De grote internationale D-treinen
naar Parijs worden gevoerd over
Utrecht, zolang de lijn Rotterdam—
Gouda is versperd. Vertrektijden uit
Utrecht: 7.50, 10.49, 15.32 en 20.49. De
internationale dienst Den HaagBazel
vangt zijn weg aan in Roosendaal (ver
trek 10.32). De dagboot naar Harwich
zal voorlopig niet varen. Het reizigers-
vervoer eindigt dus in Den Haag. De
lijnen naar Hamburg en Keulen ver
trekken, in plaats vanuit Hoek van
Holland, uit Den Haag S.S. om 20 uur.
De nachtboot naar Harwich zal zo mo
gelijk Maandagochtend weer in dienst
zijn (vertrek 7 uur).
Ten aanzien van de aansluitende
treinen: de Rheingold naar Kaldenkir-
chen, vertrek 6.39 uit Den Haag S.S.;
de Scandex, vertrek 7.30, eveneens uit
Den Haag S.S. De Rhein—Main-Ex
press, die vroeger uit Rotterdam ver
trok, vertrekt ook uit Den Haag S.S.
om 15.10. De nachttreinen naar Ham
burg en Keulen vertrekken samen uit
Den Haag S.S. om 20 uur.
Het nationale treinverkeer zal waar
mogelijk normaal doorgang vinden. Op
de getroffen lijnen zullen zoveel moge
lijk bussen het verkeer onderhouden.
Dit is met zekerheid ht geval op de
lijnen: SchiedamHoek van Holland,
Rotterdam-MaasDen HaagGouda en
Rotterdam D.P.Dordrecht. Zeeland
blijft onbereikbaar. De verbinding
HollandBrabant baart de meeste zor
gen. Hier is tussen Dordrecht en Lage
Zwaluwe in Willemsdorp bjj de Moer
dijkbrug drie kilometer van de lijn met
bovenleiding en al weggeslagen.
Totaal thans f 46.539,37
De nationale wisselvlag van de Inzame
lingsactie in verband met het eeuwfeest
„Herstel Hiërarchie" is deze week gegaan
naar Saasveld (Overijsel) in het Aartsbis
dom Utrecht. Met een bedrag van J 1.836,
was deze plaats de grootste inzender, op
de voet gevolgd door Goor met een bedrag
van 1.812.75, eveneens in het aartsbisdom
Utreeht. De totnte inzending van het aarts
bisdom bedraagt deze week f 6.460.
Hiermede heeft dit bisdom de eerste plaats
weten te veroveren onder de andere bis
dommen. In de afgelopen weken was het
daarentegen steeds de laagste inzender.
De winnaars van de andere bisdommen
zijn: voor het bisdom Haarlem: de parochie
van de H. Bavo te Heemstede met 1.350.
totale inzending bisdom Haarlem deze
week 1.662.33; voor het bisdom Breda:
Ossendrecht met 1.292.76, op de voet ge
volgd door Klundert met 1.008,20; totale
inzending bisdom Breda deze week
13.359.79; voor bet bisdom Roermond: Voe-
rendaal met 1.211,91, totale inzending bis
dom Roermond deze week 1.854.68; voor
het bisdom Den Bosch: Leende met
1 1.060.13. totale inzending bisdom Den
Bosch deze week 2.664.—.
De totale inzending van deze wegk. be
rekend over het gehele land, bedraagt
f 15.988.De opbrengst van de nationale
inzameling is hiermede gestegen tot
46.593.37. Dit bedrag omvat de inzamelin
gen van 79 parochies. Dit betekent, dat het
ingezamelde per katholieke Nederlander
thans ruim 1% cent bedraagt.
Vrijdag is te Tilburg de bouw van een
nieuwe vleugel aan het St. Elisabethzie-
kenhuis aanbesteed.
Het werk is gegund aan de fa. Heerkens
van Bavel te Tilburg, voor de som van
f 425.225.—. Zodra men de gemeentelijke
bouwvergunning heeft ontvangen, zal men
met de bouw beginnen.