Ook Gouda luidde de noodklokken AAN BEREIDHEID TOT HELPEN ONTBRAK HET NIET Wat het water ons in vijf eeuwen aandeed Krimpenerwaard (3000 ha) loopt vol Veranderingen in de treinenloop DERDE BLAD - PAGINA 2 DE BREDASCHE COURANT MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 Hulp aan de Krimpenerivaard De hoge waterstand van de Hollandse IJssel heeft Gouda van Zaterdag tot Zon dag een angstige nacht bezorgd. Op het kant,ie af is de stad voor watersnood be hoed. Een zeer onaangenaam gevolg was, dat de waterleiding uitviel, doordat de bekkens van het bedrijf van de Goudse Waterleiding Maatschappij aan Schielands Hoge Zeedijk, door een kleine breuk in de IJsseldijk waren ondergelopen. Daardoor zal Gouda twee dagen zonder water zitten. Met zes van be drijven geleende tankwagens zal de bevol- de haven, waar van zes uur af des j king van des morgens zes tot des avonds 7 avonds de wacht is gehouden en waar later Uur van drinkwater worden voorzien, in de nacht met man en macht is gewerkt Er wordt hard gewerkt aan de droog- om het water te keren. Om half zes Zon dagmorgen was de toestand zo, dat het IJs- selwater tot aan de rand van de vloed planken stond en boven de sluisdeuren het water binnenstroomde. Het was het kri tieke moment waarop loco-burgemeester E. A. Polet voor de beslissing stond de nood toestand af te kondigen door het luiden van de klokken of de bewoners van de door overstroming bedreigde straten in de bin nenstad te laten waarschuwen. Tot dit laatste werd besloten, waarop de politie de bewoners van de Turfsingel, Turfmarkt, Achter de Vismarkt, Kaam en Zeugstraat werden opgeroepen op hun hoede te zijn en eventueel naar het bovendeel van de hl making van de bassins. Er zijn maatrege len getroffen, dat bij opnieuw opkomende vloed het water niet meer kan doorstromen. De verwachting is, dat in de loop van Dins dag de waterleiding weer in gebruik zal kunnen worden gesteld. Tot zolang geldt de raad: Kook al het water, dat niet via de auto's wordt verstrekt. Ook het Gemeentelijk Energiebedrijf on dervond moeilijkheden. Doordat één van de centrales te Rotterdam is uitgevallen, ontvangt Gouda geen stroom meer. De eigen centrale is nu in bedrijf gesteld om het tekort op te vangen. De stroomlevering naar de gemeenten in de l_ I Krimpenerwaard ondervindt grote moei- i Betreffende de treinenloop kan wor den meegedeeld, dat het spoorwegver keer gestremd is op de baanvakken SchiedamHoek van Holland, Rotter dam IVIaasGouda, ZwijndrechtDor drecht, DordrechtGiessendam, Slie- drechtGiessendam, DordrechtLage Zwaluwe, Lage ZwaluwéBreda, Ber gen op ZoomVlissingen. Er zijn de volgende maatregelen genomen betreffende het reizigersvervoer. De vier D-treinen welke r.ormaal rijden om 8.00. 1100. 15.47 en 21.00 uur uit Den Haag over Rotterdam naar Parijs, vertrekken nu uit Utrecht over Den Bosch en Roosendaal naar Parijs. De vertrekuren te Utrecht zijn 7.50, 10.49, 15.32 en 20.49 uur. De buitenlandse trein van Den Haag over Luxemburg naar Bazel, die normaal ver trekt om 9.00 uur uit Den Haag, begint nu in Roosendaal 'om 10.32 uur. Deze trein rijdt dus wél. in tegenstelling met eerdere berich ten. volgens welke deze trein niet zou rij den. De dagboottreinen rijden slechts tot Den Haag. De reizigers worden uit Den Haag met bussen-naar Hoek van Holland geveerd. De nachttrein naar Hamburg, die normaal te 19.49 uur van Schiedam zou vertrekken, vertrekt morgen om 20 u. uit Den Haag S.S. Ook de nachttrein naar Keulen, die normaal om 20.16 uur van Rotterdam D.P. zou ver trekken gaat nu om 20.00 uur uit Den Haag S.S. Beide treinen vertrekken dus als één trein, die in Utrecht gesplitst wordt. De Scandinavië Express, die normaal ver trekt. uit Schiedam om 7.16 uur. gaat nu om, 7.30 uur uit Den Haag S.S. De Rheingold- Express. die normaal om 7.03 uur uit Rotter dam vertrekt, gaat nu om 6.39 uur uit Den Haag. Tussen Rotterdam D.P. en Dordrecht wordt een tien-minuten dienst met bussen gereden. Er gaat ook een busdienst tussen Schiedam en Hoek van Holland en tussen Rotterdam D.P. én Gouda. Afsluitdijk hield zicli goed Mensen van de Zuiderzeewerken ver klaarden ons, dat de Afsluitdijk zich buitengewoon goed heeft gehouden. Er is op drie plaatsen enige schade, die geen gevaar oplevert: schade bij de Vlieter en 6chade 5 km van Den Oever en tussen de bilometerpalen 17 tot 21. Deze schade is toegebracht aan de steer.glooiing. De dijk heeft het „maximum" te verwerken ge had. waarvoor hij berekend is. Dat is drie meter vijf en zeventig plus (boven Normaal Amsterdams Peil). De Zuiderzeewerken zelf hebben zich buitengewoon goed gehouden. Aan de Noord-Oostpolderdijk is zeer geringe schade geconstateerd. De werken van de Oosterpoider hebben ook enige geringe schade opgelopen, maar zich verder goed gehouden. Het hoge water tn de Alblasserwaard zette de Kabelfabriek te Alblasserdam blank. zen te evacueren. Om tien over zes in de Zondagmorgen kregen de mannen van dc Brandweer, Gemeentewerken en de Politie, die met man en macht hadden gewerkt om de damwanden en de vloedplanken met zandzakken te versterken, het alle span ning ontladende bericht, dat het waterpeil ongeveer 10 cm was gezakt. Gouda had kri tieke ogenblikken meegemaakt, maar het 1 had het gehouden. Voor velen in de overstroomde gebieden was de aanwezigheid van vaar tuigen een kwestie van leven of dood. Een beroep op sleepbootkapiteins in de haven van Maasbracht had tot resultaat, dat gisteravond een dertig tal sleepboten uit deze haven naar de getroffen gebieden vertrok. De gemeente Den Kaag zond tien motorvletten naar Rotterdam en tien naar Voome-Putten. Den Bosch zond zes boten naar Dinteloord en uit Doesburg vertrok gisteravond een trailer, beladen met drie motorvletten en bemanning, naar Bergen op Zoom. De directie van de Visserijen van het ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening heeft de reders van de vissersvloot dringend verzocht, hun sloepen beschikbaar te stellen voor hulpverlening. De bevelhebber van de derde militaire afde ling verzocht elke particulier, die beschikt over gemotoriseerde vaar tuigen in de provincie Noord-Brabant, ten Westen van Breda en in de provincie Zeeland, zich te melden op telefoon 5741 of 5742, kengetal K 4100, 's-Hcrtogenbosch. In de provincie Zuid-Holland staat het reddingswerk onder leiding van de waar nemende Commissaris van de Koningin, mr J. J. R. Schmal. aangezien mr Kesper met vacant ie in Zweden is. Sinds Zaterdag te middernacht is ten kantore van de provin ciale griffie onafgebroken gewerkt. Gisteren zijn alle E.H.B.O.-helpers en helpsters opge roepen. Het hoofdbestuur van het Neder landse Rode Kruis heeft Zondagmorgen reeds uit alle lagen der bevolking aanbie dingen ontvangen voor tiulp in allerlei vormen, van dijkwerkers, lieden die met vee kunnen omgaan, doktoren en oud-verpleeg sters, padvinders en burgers, die woon ruimte aanboden. Ook de D.U.W. heeft hulp aangeboden. Uit Heemstede vertrok Zondagmiddag een gezelschap van zestig vrijwilligers, bestaan de uit advocaten, M.T.S.-ers en andere bur gers uit Haarlem en Heemstede om hulp te bieden in de bedreigde Zeeuwse gebieden. De Nederlandse Jeugdherbergcentrale heeft alle jeugdherbergen beschikbaar ge steld voor dakloos geworden personen. De Nederlandse bond van kermisexploi tanten heeft kermisgasten opgeroepen om zoveel mogelijk woonwagens ter beschik king te stellen voor gezinnen, die door de overstromingen dakloos zün geworden. De burgemeesters der getroffen Zuïd- hollandse gemeenten kunnen zich voor hulp in geld of goederen, voor onderdak, enz. wenden tot de Vrouwelijke Hulpver lening in Zuid-Holland, p.a. Provinciale Griffie, Korte Voorhout. 1, Den Haag, tel. 180050. De Vrouwelijke Hulpverlening staat in voortdurend contact met het Na tionaal Rampenfonds en het Rode Kruis. 1"7o lang Nederland bestaat, heeft het een strijd op leven en dood moeten voeren tegen het water: zijn beste vriend en tevens zijn ergste vijand. Door het water is ons land groot en rijk geworden. Maar het is verraderlijker dan een vulkaan. Op 13 November 1421 richtte de St. Eli- zabethsvloed verwoestingen aan in tal van plaatsen en deed de Biesbosch ontstaan. Op 16 October 1502 teisterde een grote vloed de dijken bij Medemblik, Muiden, Amsterdam en Spaarndam. Op 16 October 1508 had Noord-Holland eterk te lijden: overal braken dijken door. Op Palmzondag 1509 braken de dijken bij Schardam door. Op 24 September 1509 brak de dijk tussen het IJ en de Haarlemmermeer door. Op 29 of 30 September 1514 richtte een hoge vloed in Noord-Holland zware schade aan. Bij Hoorn en Spaarndam braken de dijken door. Op 5 November 1530 braken de dijken bij Hoont en Enkhuizen door. Op 1 ïfovember 1570 teisterde een der grootste overstromingen West-Europa van het Kanaal tot aan Jutland. Bij deze aller heiligenvloed, die vier dagen duurde, liep het water in Noord-Holland een halve meter over de dijken, die op vele plaatsen doorbraken. Een groot gedeelte van Gro ningen, Friesland en bijna alle Zuidholland se en Zeeuwse eilanden liepen onder water. Enkele stukken land gingen voorgoed verlo ren. zoals delen van verscheidene dorpen langs de Hollandse kust. de Broodeloos- polder bij Tholen en het eiland Wulpen bij Cadzend. Op 15 Augustus 1597 liep Waterland ge heel onder ten gevolge van een hoge spring vloed bij Noord-Westerstorm. In November 1601 joeg een storm uit het Noordwesten het water in Noord-Holland tot zulk een hoogte op, dat de dijken op vele plaatsen bezweken. Op 22 en 23 Januari 1609 steeg het water van de Zuiderzee zo hoog, dat een gedeelte van Amsterdam onder kwam te staan. Bij de storm van 23 Januari 1610 stond het •water zelfs van Amsterdam tot Leiden. De pas drooggemaakte Beemster liep onder water. Op Nieuwjaarsdag van 1616 braken de dij ken van het IJ op drie plaatsen door. In September 1621 spoelde een water vloed de Velzerdijk geheel weg. Ook stond het water tot in Amsterdam. IA Februari 1625 werden Amsterdam, Haarlem en Monnikendam zwaar geteisterd. De pas drooggemalen Purmer liep weer onder water. De St. Petrivloed op 22 Februari 1651 deed het IJ voor Amsterdam nog hoger stijgen dan bij de Allerheiligenvloed van 1570. De Watergraafsmeer liep onder. Rondom Haar lem leek het een zee en de omgeving van Hoorn stond eveneens blank. Op Sint Nicolaasavond in 1665 bezweek de IJdijk en Waterland werd in een wezenlijk waterland herschapen. Op 4 en 5 November 1675 moest Neder land een zware stormvloed uit het Noord westen doorstaan. Noord-Holland, 't Gooi en Utrecht hadden het zwaar te verduren. Vele plaatsen kwamen onder water. Nadat op 5 April 1702 de dijk bij Muiden was doorgebroken, was het land van Amersfoort en Utrecht tot aan Haarlem her schapen in een binnenzee. Bij de Kerstvloed van 1717 braken de Assendelver- en Uitgeesterdijken op acht 'plaatsen door. In Mei 1773 werd de Zuiderzee zo hoog opgestuwd, dat het water over de slaperdijk bij Spaarndam golfde. Onberekenbaar was de schade en boven alle beschrijving de ellende in Holland, ten gevolge van do overstromingen op 14 en 15 November 1775. Er was nauwelijks een stad, die van het water verschoond bleef. De eilanden Wieringen, Marken. Urk en Schokland werden geheel overspoeld. In November 1776 liepen bij Haarlem de polders onder water. Op 1, 2 en 3 Februari 1791 werd het ge bied rondom het IJ zwaar geteisterd. Op 15 Januari 1808 werden alle huizen op Marken vernield door de storm en het water. De Zuiderzeedijk brak op verschei dene plaatsen door. Bij de Noord westerstorm begin Februari 1325 ontstond zulk een overstroming, dat 800 personen en 46.000 stuks vee om het leven kwamen. De schade, die deze ramp aan Nederland bracht bedroeg acht millioen gulden, Toen kwam de ramp van 1916, die door deze nieuwe ramp is overtroffen. De hoofdcommissarissen en presidenten van de vereniging „De Nederlandse padvin ders", de verkenners van de Katholieke jeugdbeweging, het Nederlandse Padvind- stersgilde en de Nederlandse Gidsenbewe- ging gaven voor alle padvinders en pad- vindsters in de geteisterde gebieden het motto: ..Geen werk is te groot, geen werk is te klein". Voorts werd op alle padvinders en padvindsters in het gehele land een be roep gedaan, zich ter beschikking te stellep voor de nationale inzameling. Zondagochtend werd via dc radio bekend gemaakt. dat de chef van de Generale Staf al het in werkelijke dienst zijnde beroeps-, reserve- en dienstplichtig personeel gelast te, onmiddellijk naar de garnizoenen terug te keren. De chef van de Luchtmachtstaf liet eveneens het luchtmachtpersoneel te rugroepen. De in de kazernes aanwezige militairen werden geconsigneerd. Het Di rectoraat Gebouwen, Werken en Terreinen van de landmacht riep ook het burgerper soneel op. De colonnes van het Rode Kruis in Zuid-Holland, Zeeland. Utrecht en N. Brabant moesten zich gereed houden. Zondagochtend hebben zich de minister president, dr W. Drees, de minister van Verkeer en Waterstaat, mr J. Algera en Ir A. G. Maris, directeur-generaal van de Rijkswaterstaat naar Dordrecht begeven om zich van de toestand op de hoogte te stel len. De leden van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, de heren Wittenberg en Jan sen Maneschijn bezochten gisteren de meest getroffen gebieden. Mr L. A. Kesper, de Commissaris der Koningin in Zuid-Holland, heeft op zijn vecantie-adres in Zweden be richt ontvangen van de ramp. De Nationale Commissie voor Vluchtelin genhulp doet, mede namens het Nationaal Rampenfonds, een dringend beroep op al haar plaatselijke afdelingen om, zo mogelijk nog in deze week en anders in de volgende week, in hun gemeente een extra bus- en lljstencollecte te organiseren ten bate van de door de watersnoodramp getroffe nen, en zich hier met kracht achter te stellen. De Nationale Commissie voor Vluchtelingenhulp heeft hiervoor haar or ganisatie en apparaat tijdelijk In dienst ge steld van het Rampenfonds en verzoekt haar plaatselijke commissies zich ad hoe te beschouwen als plaatselijke commissies van het Nationaal Rampenfonds. De Stichting 1940—1945 doet gelijktijdig een beroep op al Haar plaatselijke commis sies ten bate van daze inzameling. De plaat selijke afdelingen van de Nationale Com missie voor Vluchtelingenhulp en van de Stichting 1940—1945 wordt verzocht, onder ling contact te willen opnemen en plaatse lijk deze actie gezamenlijk te voeren. Het Nederlandse Rode Kruis, dat deze op roep mede ondersteunt, zal via haar afde lingen een goedereninzameling voor de door de watersnood getroffenen organiseren. De Nationale Commissie en de Stichting ,1940—1945 verzoeken haar afdelingen ook hieraan alle medewerking te willen geven/ en zich hiervoor in verbinding te willen stellen met de plaatselijke afdelingen van het Nederlandse Rode Kruis. Voorzover geen plaatselijke afdeling van het Neder landse Rode Kruis in een gemeente aan wezig is, kunnen de goederen rechtstreeks gezonden worden naar de intendance vu,, het Nederlandse Rode Kruis, Fluwe1®* Burgwal 19, 's Gravenhage. De genoemde organisaties doen een be roep op allen, om met zelfstandig activi teiten te ontwikkelen, maar deze langs de plaatselijke vertegenwoordigingen van ge noemde organisaties te leiden, opdat een zo effectief mogelijke bundeling van alle krachten wordt verkregen. Ieder, die dus wil meewerken aan deze actie, wordt ver zocht zich in verbinding te stellen met deze vertegenwoordigingen, welker adressen in hét algemeen op de gemeentehuizen bekend zijn. Zij, die rechtstreeks gelden willen storten, kunnen dit doen op giro no 9575, ten name van het Nationaal Rampenfonds Den Haag. lijkheden. Eén van de belangrijkste voe dingskabels, die bij Stolwijkersluis, is door de overstroming beschadigd. De gemeenten moeten nu via de kabel Woerden Oude water Haastrecht Schoonhoven wor den voorzien. Extra zuinigheid is in de Krimpenerwaard beslist noodzakelijk, daar anders deze kabel overbelast wordt en uit valt. En dit zou betekenen, dat deze streek zonder stroom komt te zitten. Ter beveiliging van de Schielandse Hoge Zeedijk werden Zondagmorgen enkele bo men aan de rivierzijde omgezaagd. Door ondergrondse werkingen veroorzaakten deze scheuren in de dijk. Van Zaterdagavond tot Zondagmorgen zijn de Goudse brandweer en politie druk in de weer geweest, gevaarlijke obstakels, die van de daken van vele woningen dreigden te vallen, op te ruimen. In de gehele stad zijn daken van huizen beschadigd. De woningen aan de rand van de stad hebben veel glas schade. De Noord-Wester stond pal op de ruiten. Overigens zijn in Gouda zelf de gevolgen meegevallen. Haastrechtse brug stond blank Spookachtig was ook de situatie bi) de Haastrechtsebrug, de toegang naar de wegen naar Oudewater, Schoonhoven en Krimpen a. d. IJssel, die omstreeks 2 uur vrijwel onbegaanbaar was, zodat automobilisten alleen op eigen risico mochten passeren. Het water stroomde ovér de oprit bij Stolwijker sluis, waarbij een gedeelte van het fietspad werd weggeslagen. Een personenauto, die hier in het water was blijven steken, ver dween tot aan de kap in de golven. Om 5 uur werd het dek van de Haastrechtsebrug geheel door het water overstroomd, zodat voor de brug werd gevreesd. In de loop van de morgen kon de brug echter weer voor het verkeer worden vrijgegeven. Dijkbreuk bij Ouderkerk In de Krimpenerwaard zwichtte omstreeks halfvljf onder de druk van het water de IJsseldijk nabij Ouderkerk ter hoogte van de graanhandel van Gebr. Baas, nadat het water gedurende enige uren al over de dijk het pand was binnengedrongen. Niet alleen In de dorpen langs de IJssel, maak ook In Stolwijk en Berkenwoude werd de noodtoestand afgekondigd. Van overal kwamen vrijwilligers om hulp te verlenen, die met man en macht aan het werk zijn gegaan om het gat te dichten. Vrachtauto's, beladen met zandzakken, reden naar Ouder kerk om materialen aan te voeren. Daartoe werd te Stolwijk het zand van een in aanleg zijnde weg uitgegraven. ÏIulp van militairen Honderden Stolwijkers helpen bij het vullen der zakken en het transport. Hun gelederen werden ln de loop van de middag versterkt door militairen, die van verlof waren teruggeroepen. Het water stroomde door het gat bij Ouderkerk het achterland binnen totdat bet vanmorgen de Oudeland- seweg tussen Berkenwoude en Lekkerkerk bereikte. De gehele polder Oudeland staal blank. Het water dreigde in de loop van de middag ook de polder Berkenwoude binnen te dringen. De bewoners van de Oudeland- De dijk hield het niet; het vee ivordt gered (Van een onzer verslaggevers.) Een grote colonne veewagens uit Utrecht, Woerden, Rotterdam, Gouda, Leeuwarden, Bodegraven en andere plaatsen, welke uit de Krimpenerwaard over de Stolwijkse brug Gouda binnenreed, was het teken dat ook deze polder door het water op de mens werd veroverd. Op drie plaatsen bij Gouderak, Capelle en Ouderkerk vielen grote gaten in de dijk en met daverend geweld stroomde het water de polder binnen. Met alle moge lijke materiaal werden ploegen uitgerust om het vee te redden. De dorpen welke onder lopen zijn Stolwijk, Berkenwoude, Gouderak, Ouderkerk en Bergambacht. Reeds bij het oversteken van de IJssel blijkt welk een vernielende kracht het water heeft, want al is de dijk daar nog heel, buitendijks is er weinig heel gebleven. Auto's, fietsen, paarden voor wagens gespannen, en lopend, de landbouwers soms met hun juist uit de stal gehaald vee achter zich aan, zo trekt de bevolking weg, een triest gezicht, waarbij men de machteloosheid van de mens tegenover de elementen wel zeer diep voelt. Een trieste Zondag voor de Krimpenerwaard, die straks verlaten en doods zal liggen, als een onafzienbare zee, slechts onderbroken door bomen en woningen. Ergens bij Stolwijk loopt een biggetje over de weg, twee kinderen grachten het te vangen, maar tevergeefs, En de vader, het hopeloze van de toestand inziende, roept ze terug om dan met zijn gezin zijn woning te verlaten. Snnnfnne nrennisatipbetre". <*e k°m vermoedelijk vrij blijven. sponiane organisatie A]leen de buurten Ouderkerk. Berkenwou- de. Gouderak en een deel van Lekkerkerk In Stolwyk heerst een koortsachtige druk- 'n Krimpen nworden geëvacueerd. Ouder- te. In allerijl is er een organisatie uit de kerk ligt het laagst. Het vee gaat echter grond gestampt. Wagens rijden af en aan. i geheei de polder uit naar de veehallen in Op het dorpsplein spraken wij de burge- utrecht. Dag en nacht is het gemeentehuis meester van Gouda, die er met een ploeg I ln de dorpen geopend. rode krulssoldaten heen is getrokken om j £,e burgemeesters hebben een zeer zware te zien, of hij met zijn mannen hulp kon bieden, een geste, welke maar al te zeer op prijs wordt gesteld en aanvaard. In Gou da is vanmorgen het noodrampendepot in gericht met 100 bedden om de eerste klap op te vangen. Allen slaan de handen Ineen om de evacué's te helpen waar zij kunnen. Op de vrij smalle wegen in de waard is het lastig rijden met al die tegenliggers, maar de politie heeft de zaak goed in han den en de transporten lopen vlot. Vanmor gen had burgemeester James, een bijeen komst met de dijkgraaf en de hoogheem raden van Rijnland, teneinde de toestand te bezien en maatregelen te kunnen treffen. Goud? zit onder meer zonder drinkwater, doch de melkfabrieken, welke over eigen bronnen beschikken, zorgen daar nu voor. Een groot aantal tankwagens is hiervoor ge- requireerd. Niet allemaal Omstreeks kwart vóór drie was er een bespreking op het gemeentehuis in Berg ambacht, waarbij voorlopig besloten werd om het vee te evacueren, doch de bevol king in het dorp, niet. Het water komt ongeveer een meter boven het zomerpell te staan, dus wat de ligging van het dorp taak. Reeds in de ochtenduren begon evacuatie. De mensen evacueerden met on bekende bestemming, met andere woorden, het was het begin. Doch weldra kwam er een straffere organisatie en werden de men sen via Gouda-Haastrecht afgevoerd. On der leiding van politiejeeps worden de co lonnes geleid en waar zich tegenliggers bevinden ontstaan verkeersknopen. Verdrinkend land Het geeft een eigenaardig gevoel om door een onderlopende polder te rijden in de we tenschap dat dit voorlopig de laatste maal is dat men er rustig kan toeren. Om waar lijk te beseffen wat het voor een boer ne- tekent, om zijn boerderij te moeten verla ten, dient men zelf van het platteland af komstig te zijn. Wij verlaten Bergambacht en rijden in de richting van Berkenwoude. Overal hetzelfde beeld, overal een drukte van belang. Nu is het zo. dat een gedeelte van de Krimpenerwaard vrij laag ligt, na melijk het westelijk deel, waar ook de galen in de dijk zijn ontstaan. Men heeft er ver- wbed gestreden en wist het gat bij Ouder kerk van 100 meter terug te brengen op 40 meter. Het was echter tevergeefs. In het westelijk deel is de evacuatie zo goed als voltooid en met angst en vreze wacht men de komende gebeurtenissen af. Op de erven van vele boerderijen drommen de koeien samen, wachtend op het ogenblik dat ze in de transportauto's geladen wor den. De evacuatie gaat vannacht door, men kan niet wachten, want het water vloeit. Verlaten Berkenwoude leverde weinig nieuws op. Na" de drukte in Stolwijk en Bergambacht doet het dorpje Berkenwoude al verlaten aan. Vrouwen en kinderen zijn reeds gro tendeels weg, de mannen volgen. Langzaam regelmatig stijgt het water in de vele sloten en vaarten. Op het dorpsplein drommen enkele bewoners angstig samen. Ongeveer honderd koeien zijn hier samengebracht in afwachting van het transport. Angstig loeien de verschrikte dieren in de strie mende regen. Nu kunnen wij niet meer recht door. Op het moment dat wij uitstap pen horen wij een bericht binnenkomen over een boer, die op de rand van het water zit en zijn 41 koeien nog heeft staan. Onmid dellijk gaat er een transportwagen heen, spoedig gevolgd door een tweede, want de nood is hoog. Er zijn verschillende koeien net op het nippertje gered. Nog even rijden wij door, maar reeds spoedig moeten wij draaien, want voor ons ligt een wijde wa tervlakte. In de verte, tegen de sombere lucht, zien wij het torentje van Lekkerkerk. Op de binnenweg van Berkenwoude naar Stolwijk liggen de palen van de netspan ning alle dwars over de sloot. Wij nemen een man mee die voor het veetransport moet zorgen. In Stolwijk zal hij nieuwe veewagens naar Berkenwoude dirigeren. Als deze wind aanhoudt ziet het er zwart uit. Door een totaal verlaten buurt rijden wij naar Stolwijk. De telefoonverbinding is reeds verbroken. De luiken van de huizen zijn gesloten. Dan worden wij even van de weg gedrongen, want. geëscorteerd door een agent van politie in een DKWtje komt een bus met werkmensen aan, even later gevolgd door vier veewagens. Kalmaan vor deren wij. Als wij later weer in Stolwijk gearriveerd zijn, waar vele auto's aan en afrijden, waardoor we langzaam vorderen en de weg naar Gouda voor ons openligt, drukt de chauffeur zijn gaspedaal dieper in en snellen wij naar Rotterdam, in de weten schap dat het morgen in de Krimpener waard ook mis ls. In Ouderkerk kon men met veel moeite enkele geïsoleerde gezinnen redden Hier pakt iedereen, doordrongen van de nood zakelijkheid ervan, met alle kracht aan. Wij slaagden er echter niet in de thans reeds van de buitenwereld afgesloten gedeelten te bereiken, want het water sneed ons on herroepelijk de weg af. sepolder zijn, toen de situatie kritiek werd, naar Lekkerkerk geëvacueerd. Het vee werd voor zover dat mogelijk was, weggevoerd, doch veel boeren lieten vee uit de stallen los met het gevolg, dat de dieren opgejaagd over de wegen liepen of verdronken. Bij het opdringende water is Zendag het grootste gedeelte van de bevolking van Berkenwoude geëvacueerd. De bejaarden, de vrouwen en de kinderen zijn naar Berg ambacht gebracht. De boeren bleven achter om te redden wat er te redden viel. Zij kre gen van vee-exporteurs uit vele delen van het land hulp om hun vee in veiligheid te brengen. Overal zag men langs de wegen opgejaagde koeien. Het huisraad van de boerenhofsteden is zoveel mogelijk op de verdiepingen opgeslagen. Het water dringt steeds verder op. Voor alle veiligheid is men Zondag tegen de middag ook begonnen met het evacueren van ouden van dagen en zieken van Stolwijk naar Haastrecht. Water bij Gouderak over de dijk Overal waar het water doordringt, ls de schade zeer groot. Ook langs de Goudcrak- sedijk heerst spanning. Des nachts was de situatie zeer kritiek. Ook hier sloeg het water op de dijk. De huizon langs de dijk zijn ondergelopen, zodat de bewoners, voor zover z(j geen veilig onderdak konden vin den. zich op de bovenverdiepingen moesten terugtrekken. Er wordt met nfan en macht gewerkt aan de versterking van de dijk. De d\jk heeft het tot nu toe gehouden. In Moordrecht en Nieuwerkerk a. d. TJssel hebben de kerkklokken des nachts geluid om de bevolking te wekken in ver band met het overstromingsgevaar. Nieu werkerk liet bovendien de sirene loeien. Te Moordrecht is nabij de Snellesluis tus sen Moordrecht en Nieuwerkerk door over komend IJsselwater een deel van de bin nenkant van de dijk weggeslagen. De bur gemeester liet de noodtoestand afkondigen en riep alle mannelijke inwoners naar het bedreigde punt, waar zij assistentie kregen van de te hulp geroepen bewoners van Ze venhuizen en Moerkapelle. Met uit Wed- dinxveen aangevoerde klei is het gelukt, het gat te dichten en de dijk te houden. In Nieuwerkerk Is een gat van 50 me ter breedte in de Groenendijk langs de Hollandsche IJssel geslagen. Er werd energiek ingegrepen. Tivee motorschepen dichtten gat in dijk Om het gat in de dijk te dichten, liet men twee ln de buurt gemeerde motorschepen In het gat zinken, dat verder met zandzakken is opgevuld. Ook in Nieuwerkerk was door het afkondigen van de noodtoestand alle hens aan dek gecommandeerd. De Mariniers uit Rotterdam kwamen eveneens te hnlp. Met al deze vereende krachten is het gelukt, de dijk te houden. De watersnood heeft ook de stremming van het treinverkeer tussen Gouda en Rotterdam tot gevolg gehad. Door de dijkdoorbraak te Nieuwerkerk stroomde het water de polder in. waarom het niet vertrouwd werd over de spoorbaan te rijden. De dienst is daarom Zondag bij de aanvang van de treinenloop stopgezet. Zolang niet vastgesteld kan wor den. welke invloed het water op de baan heeft gehad, rijden er geen treinen. De treinen naar en van de richting Utrecht gaan te Gouda in zijn geheel naar en van Den Haag S.S. Reizigers naar en van Rotter dam moesten aanvankelijk via Den Haag reizen en daar van het station S.S naar het station H.S.M. met de tram gaan Zondag- midag om 3 uur is echter een spoor-autobus- dienst Gouda—Rotterdam D.P. ingelegd, die de doorgaande reizigers Rotterdam—Utrecht en terug in Gouda overneemt en brengt en ook het lokale verkeer Gouda—Rotterdam onderhoudt. Hachelijke redding uit Wieldrecht Dramatische tonelen hebben zich Zon dagmiddag afgespeeld in de overstroomde polders ten Zuiden van de Wleldrechtse- zeedijk toen twaalf mannen, vrouwen en kinderen van de zolders en daken van de verspreide woningen in deze polders wer den gehaald. Twee motorvletten van de marine en van de genie waren in het woeste weer uitgevaren om deze reddings poging te ondernemen. Men is er inderdaad in geslaagd om deze in nood verkerende mensen aan boord te krijgen. Maar daarna heeft men hachelijke avonturen beleefd. De woeste golven sloe gen steeds meer water in de vletten, zodat er ten slotte geen hozen meer aan was. Men is er nog net in geslaagd de verwoeste spoorbaan tussen Dordt en Breda te be reiken en men was er amper of de vletten sloegen om en zonken. Redders en geredden hebben toen een zware tocht gehad over de bielzen en de verwrongen en vertrokken rails van de verwoeste spoorbaan. Diepe gaten vol water belemmerde de tocht en van Wiel drecht uit is een hulpcolonne over de spoorbaan de worstelende mensen tege moet gekomen met lijnen en 6tokken. Na drie uur worstelen heeft men eindelijk de droge grond bereikt, waarna de uitgeputte redders en geredden liefderijk door om wonenden zijn opgenomen. De meesten zijn nadien naar Dubbeldam gebracht. Laatste vaste verbinding Walcheren-Zuid-Beveland verbroken De laatste verbinding over het vasteland tussen Walcheren en Zuid-Beveland was vanmorgen verbroken doordat de Nieuw- landpolóer bij Krabbendijke is ondergelo pen. Alle polders rond Waspik in de Langstraat zijn overstroomd. De boeren hebben met hun vee kunnen vluchten. Drie huizen zijn ingestort. Het eiland Rozen burg bleek vanmorgen voor 70 pet onder water te staan. In de dijk langs de Nieuwe Waterweg zijn twee gaten geslagen van 60 en 40 meter breed. De bevolking van St. Philipsland en Nieuw-Vos semeer in West- Brabant worden geëvacueerd. In R a a m s- donksveer in Noord-Brabant zijn on geveer 800 bewoners geëvacueerd. Twintig huizen zijn verwoest en het dubbele aantal ds onbewoonbaar geworden. Een baby van zes weken en een man zijn verdronken. De gehele vissersvloot van Breskens staat op net punt zich op weg te begeven naar de in nood verkerende bevolking van Stel lendam, die per radio een noodkreet om hulp de aether had ingezonden. Het weer was vannacht nog te slecht om uit te varen. De doden op Texel Zondagavond laat werd op Texel officieel bevestigd, dat vier van dc inzittenden van de autobus met werklieden, die op weg naar de bedreigde plaatsen op het eiland door het water was overweldigd, de dood hebben gevonden. Over een vijfde inzittende van de autobus verkeert men nog in onzeker heid. Aangenoitien wordt echter, dat ook hij het leven heeft verloren.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4