IN oordzee brak ook door
de Britse dijken
Spoorwegen lijden
NAUWELIJKS TIJD OM
TE VLUCHTEN
LAXEERAKKERTJE5
VEERBOOT IN RAZENDE STORM
OP DE IERSE ZEE VERGAAN
millioenm schade
ZIJ HEBBEN HEN EIGEN EEED
Over 250 km nood en chaos
langs de Oostkust
HULP VAN DE LUCHTMACHT
VAKBEWEGING
HELPT
Gebed Voor allen
die op zee zijn
c^\
Slechts 44 mannen gered van
de 177 opvarenden
Hulpverlening Hongaarse
vluchtelingen gestaakt
TROUW
MAANDAG 2 FEBRUARI 1953
(ADVERTENTIE)
Ooit last van Zuurbranden
Geen glas, geen water, geen nare
smaak. Simpelweg éen of twee
Rennies laten smelten op de tong.
Er zijn mensen die nemen Rennies te
pas en te onpas maagzuur of niet
alleen maar omdat ze ze lekker vin
den. Dat hoeft nou weer niet, maar 't is
wel plezierig altijd Rennis bij de hand
te hebben, voor eigen gebruik of om
anderen te helpen. Vraag Rennies bij
Uw apotheker of drogist.
In Engeland zal men voor de ramp, die Nederland getroffen heeft, slechts
gematigde belangstelling hebben: dit land heeft zelf te lijden van de ergste
overstromingen sinds mensenheugenis. Ook hier brak de opgestuwde en op
gezweepte Noordzee, over een afstand van 250 kilometer, door en over de
dijken. Ook hier werden duizenden dakloos en toen gisteravond laat als
dodencijfer 84 werd opgegeven, was het duidelijk, dat dit nog allerminst
definitief was.
In vele plaatsen werd de gehele be
volking geëvacueerd. In Louth bijvoor
beeld, een marktplaatsje aan de Oost
kust, was het gisteravond stampvol
mensen, die de nacht van Zaterdag op
Zondag hadden gehuiverd op daken en
in boomtoppen, terwijl het water ge
stadig rees. Velen hadden slechts
pyjama's aan.
Kuizen werden als luciferdoosjes
kapotgedrufkt. Reddingsploegen dreven
door dorpen en stadjes rond op alles
wat maar drijven wilde. Rivieren bra
ken in de duisternis door de dijken.
Telefoonlijnen werden verbroken. Ge
troffen werden met name Yarmouth,
Palling. Cley, Manblethorpe, Hunstan
ton. Felixtown. Kings Lynn. De over
stromingen strekten zich uit van de
rivier de Humlber tot aan de monding
van de Theems.
Het dorpje Manblethorpe verdween
finaal onder het watervlak. Bussen,
vrachtwagens en amib-ulanees stroom
den Londen uit. om de 13.000 inwo
ners van het eilandje Canvey in de
mond van de Theems, in veiligheid te
brengen.
Bij d" marinewerf te Sheer ness zon
ken d~- onderzeeër „Sirdar" en het
fregat „Berkeley Castle". Reddings
ploegen te Palling stuitten op een
nieuw onheil, electrocutie door onder
aardse hoogspanningskabels, die door
het wr 'er doorweekt waren. Tn Yar
mouth iepen de redders tot de borst
door h t water en werden gehinderd
door enorme hoeveelheden drijvend
hout, losgeslagen in de haven. Acht-
tons jr jhten te Slaughdon werden aan
stukke i geslagen. Dood vee dreef door
de oude straatjes van Akjeburgh.
In Londen
Ook ir. Lenden stonden vele straten
blank: in Putney zwommen de zwa
nen op de wegen en op de Embank
ment stond het water aan de voet van
de naald van Cleopatra.
In Southend brak op het hoogtepunt
van de orkaan brand uit in een gas
fabriek: de brandweer kon de brand
slechts bereiken per boot, over de
overstroomde straten. In Dartford brak
eveneens brand uit, in een vuurwerk
fabriek aan de Theems: hier waadde
de brandweer door water van een me
ter hoog. Een magazijn met magne
siuim explodeerde.
Op vele plaatsen kwam de stortvloed
volkomen onverwacht. Op het eilandje
Canvey, dat onder de zeespiegel ligt,
maar door een brug met het vasteland
verbonden is, sprong een gezin
's nachts om drie uur op de tafel. Het
water bleef echter stijgen en ten slotte
moest een gat in het plafond worden
gehakt, waardoor men zich naar de
zolder wrong.
Vliegtuigen van de luchtmacht staan
voortdurend gereed op Gilze-Rijcn om
overal waar dit nodig mocht zijn, hulp
te bieden. Gistermiddag werden vier
verkenningsvluchten gemaakt met het
doel uitwijkmogelijkheden te zoeken
voor de bevolking van de gebieden,
welke door de watersnood zijn inge
sloten. De verkenningen werden ver
richt boven Sleeuwijk, Willemstad en
West-Brabant.
In het depot materieel-luchtmacht te
Soesterberg liggen goederen, die in ge
val van nood kunnen worden uitge
reikt aan de bevolking van de geteis
terde gebieden.
Mobiele Ato-radiostations van de
luchtmacht zijn ingezet ter ondersteu
ning van de telefoonverbindingen.
Het luchtmachtpersoneel van de
vliegbases Volkel en Eindhoven en van
't commando luchtvaarttroepen te Nij
megen zijn ter beschikking gesteld van
de Nederlandse territoriale bevelhebber.
Het personeel van de luchtmachtstaf
te 's-Gravenhage is, voor zover het niet
voor werkzaamheden op de staven no
dig is, geconsigneerd in de Alexander-
kazerne.
De raad van overleg, samengesteld
uit de Katholieke Vakbeweging, de
Christelijke Vakbeweging en het NVV
heeft besloten, de leden op te wekken
enkele uren over te werken, teneinde
te trachten een bedrag bijeen te krij
gen ter ondersteuning van door de
ramp getroffenen. Hierover zal op zo
kort mogelijke termijn met de werk
gevers overleg worden gepleegd.
(Van onze speciale verslaggever)
Onbeschrijfelijk is de ellendedie in enkele uren tijds over
Zeeland en West-Brabant is gekomen. De Zuidwesthoek van
Nederland is volkomen geïsoleerd en de doorstane stormdie
het binnengulpende ivater met orkaankracht opzweept tot een
kokende zee, maakt de hulpverlening uiterst hachelijk, zo niet
in vele gevallen onmogelijk. Het reddingswerk wordt geleid
vanuit Breda en Roosendaalterwijl Bergen op Zoom zijn
pogingen tot hulpverlening meer concentreert op Zeeland.
boten en particuliere jachten te requi-
reren en per auto naar de in nood ver
kerende plaatsen te sturen. Zelfs dan
nog was het zeer gevaarlijk zich op
het water te begeven, want overal
loerde het gevaar dat de kiel zou wor
den opengescheurd door onder water
verborgen obstakels.
Hulpverlening
Hoe volkomen deze streken door de
overstromingsramp zijn geïsoleerd
bleek ons, toen wij ons per auto naar
Zeeland wilden begeven. Nog onkun
dig van de rampzalige omvang van de
stormvloed wilden wij onze weg nemen
via de Moerdijk. Even ten Zuiden van
Dordrecht verdween de grote weg on
der water. Zo ver het oog reikte was
slechts een stormachtig bewogen wa
tervlak te zien.
Wij keerden om en trachten vla Gor-
kum Brabant te bereiken. Maar op de
brug bij Alblasserdam werd ons door
een politieman medegedeeld, dat ook
deze weg onder water was verdwenen.
Iedere automobilist die naar het troos
teloze schouwspel van de watervloed
kwam kijken, kreeg van de politie de
opdracht geëvacueerde bewoners van
het onder water gelopen gebied naar
veiliger plaatsen te vervoeren.
Dus zat er niets anders op dan de
weg over Utrecht en Den Bosch te ne
men. Een andere toegangsweg vanuit
Zuid-Holland was er niet.
Het verkeer was op deze sombere
grijze Zondagmorgen buitengewoon
aruk. Op alle kruispunten stonden sol
daten die naar hun garnizoenen moes
ten terugkeren. Tremen reden niet
meer, wegen waren versperd. In de
bulderende storm en de neergutsende
regen stonden de mannen in khaki te
duimen tot een autorijder hen zou
meenemen op hun verdere zwerftocht.
Helaas waren er veel automobilisten,
die de ernst van de toestand niet be
seften en weigerden voor de militairen
te stoppen. Op sommige plaatsen moes
ten de soldaten politiehulp inroepen
om weg te komen.... Onder de mili
tairen die wij in onze auto meenamen
was er niet een die niet enthousiast en
onmiddellijk aan de oproep gevolg had
gegeven.
Het water...
Het was omstreeks één uur in de
nacht dat In het. land rondom Willem-
start, Klundcrt, Moerdijk, Zevenberg-
sch Toe\ en Heiningen de eeuwenlang
gevreesd" roep ging: „Het water komt,
de dijk is doorgebroken." Van slapen
was er toch al niet veel gekomen. In
bange rpan-'ng waren de bewoners de
nacht nge 'an. Dat het plotseling zo
erg zo i w»1 -n. had geen van hen ver
wacht. M" ineens was daar het water
hier e i da„; met tomeloze kracht door
de dijken gebroken, op andere plaatsen
met metershoge golven over de dijken
heen zwiepend om bruisend over de
ikolde f: heen te jagen.
Wie ondanks de storm was
ingesle.pen werd door het wa
ter in bed verrast en wegge
sleurd in de dood. 's Middags
spoelden tientallen lyken, nog
gekleed in nachtgoed, bij de
dijken aan. Alleen het dorpje
Heiningen telde reeds tien
doden.
Zo plotseling was de vloed door en
over de dijken heen, dat de boeren
geen tijd meer hadden om het in de
siallen vastgebonden vee in vrijheid
te stellen, opdat het zijn eigen weg uit
net water zou trachten te zoeken. Vast
gebonden werden zij onmiddellijk door
het water verzwolgen.
Het was een hartverscheurend ge
zicht hele kudden koeien en paarden
door het water te zien worstelen. Stuk
voor stuk zonken zij weg in vaarten
en sloten, die zich onzichtbaar onder
ae watervlakte bevonden.
Naar de zolders
Maar het ergst van al waren de be
woners van het door de watersnood ge
troffen gebied er aan toe. Ze moesten
in allerijl in de stikdonkere nacht naar
hun zolders vluchten en ook dit was
vaak niet voldoende. Want al spoedig
reikte het water tot aan de nokken der
daken. Zc klemden zich vast aan bo
men, vluchtten op het dak, grepen beet
al wat drijvend was. terwijl om hen
heen de storm loeide en geen lichtje
te bekennen was. Het mag een wonder
heten dat nog niet meer slachtoffers
vielen, want juist in deze streek zijn
(le gezinnen zeer kinderrijk.
Doch ook de nok van het dak bood
de dodelijk beangste mensen geen
redding: voortdurend verkeerden zij in
angst dat de fundamenten der huizen
het zouden begeven, want het water
sloeg met reuzenkracht tegen de hui
zen en vernietigde alles dat op zijn
weg kwam.
Effectieve reddingspogingen waren
nauwelijks mogelijk. Machteloos ston
den soldaten en burgers, de schop in
c'e vuist, op de nog niet bezweken dij
ken: in deze kokende watermassa kon
geen levende ziel «zich wagen. Boten
waren zo gauw niet aanwezig, al werd
alles In het werk gesteld om motor-
In Roosendaal was de stationswacht
kamer inderhaast ingericht voor de
ontvangst van de geëvacueerden en in
Breda was een dergelijk centrum ge
ïmproviseerd in de schouwburgzaal
Concordia.
Daar kregen de verkleumden en ver
schrikte mensen te eten en werden zij
geregistreerd om daarna bij burgers en
in openbare gebouwen, kloosters e.d.
te worden ondergebracht. De hulpver
lening kon slechts zeer provisorisch
zijn daar het uiterst moeilijk was een
overzicht van de omvang van de ramp
te krijgen.
De gemeenten Nieuw-Vossemeer
(N.-Br.) en St. Philipsland (Zeel.) en
de bijbehorende polders zijn volledig
van de buitenwereld afgesloten. De
bevolking van St. Philipsland is vrij
wel geheel geëvacueerd. Nieuw-Vos
semeer, waar 1600 a 1700 mensen wo
nen, is volmaakt geïsoleerd. Pogingen
het dorp te bereiken zijn mislukt we
gens het gebrek aan motorboten. Over
de toestand in St. Philipsland is niets
bekend omdat sedert Zondagmorgen
alle contact is verbroken. Commando
troepen uit Roosendaal en de genie
poogden in de vooravond met rubber
boten het geïsoleerde gebied te berei
ken. De hulpactie wordt van Steenber
gen uit geleid.
In de duinen van de herdijkte zwar
te polder bij Ka d z a n d (Z.-Vl.) is
een gat geslagen van 40 50 meter,
waardoor een gedeelte van de Zwarte-
polder onder water is gelopen. Een
aantal landbouwwoningen staat onder
water en is ontruimd. Ongelukken
hebben zich niet voorgedaan. Men
hoopt het gat spoedig te kunnen dich
ten.
In Breskens (Z.-Vl.) is grote
schade aangericht aan de haven. Er
zijn verscheidene scheepjes op de ha-
vendam geslagen. Een hotel nabij de
haven loopt gevaar in zee te storten
Het is geheel ontruimd. Het water
stond tot in het dorpje.
In Hoofdplaat (Z.-Vl.) is de
Slapersdijk doorgebroken, ten gevolge
waarvan een aantal huizen is wegge
spoeld. Hoewel het dorp niet onde)
water is gelopen, werd het toch ont
ruimd.
In de gemeenten Groede (Z.-Vl.) en
Nieuwvliet (Z.-Vl.) kon een dijk
doorbraak worden voorkomen.
In West-Zeeuwsch-Vlaanderen heb
ben zich geen overstromingen van
grote betekenis voorgedaan.
i Advertentie
Inwendige zuiverheid
is het behoud van Uw gezondheid.
Neem eens per week één of twee
Het spoorwegemplacement ten
Westen van het station te Dor
drecht, dat Zaterdagnacht door de
hevige storm geheel werd ont
wricht. Een groot gedeelte van
het dijklichaam is iveggespoeld,
zodat de rails in de lucht zijn
komen te hangen. Ook de boven
leidingen zijn zwaar beschadigd.
IN alle kerken in ons vaderland is
in de avonddiensten van gisteren
de vreselijke ramp herdacht, die ons
land Zondag heeft getroffen. Ieder
onzer zal ook vandaag instemmen met
de bede, die in de Keizersgrachtkerk
te Amsterdam door dr. P. G. Kunst
werd opgezonden. Het is een gebed
van William Whiting, dat in Amerika
en Engeland veel gebeden wordt voor
allen, die op zee zijn. Het is opgeno
men in de gezangenbundel van de Ned.
Herv. Kerk, Gez. 203, waarvan wij het
laatste couplet hier afdrukken.
Drievuldigheid van liefd' en macht,
bescherm de broed'ren in de nacht
voor klip en onweer, vuur en rajvp.
red z'uit der elementen kamp!
Zo prijzen land en zee om strijd
Uw reddende barmhartigheid.
As
naa;
Larne
Belfast!
De plaats waar de Britse veerboot
Princess Victoria" in de diepte
verdween.
Alle vrouwen en kinderen verdronken
In een vliegende storm is Zaterdag in de Ierse Zee de moderne
Engelse veerboot „Princess Victoria" (2.694 ton) met 133 van de
177 opvarenden ondergegaan. Onder de 44 overlevenden bevinden
zich geen der talrijke vrouwen en kinderen, die aan boord waren.
De kapitein, de Schot James Ferguson, de vice-premier en minister
van Financiën van Noord-Ierland, majoor John Sinclair en een
der Noordierse afgevaardigden in het Engelse Lagerhuis, Sir Walter
Smiles moeten zijn omgekomen. Er waren gisteravond zes stoffe
lijke overschotten geborgen, van wie er vier vrouwen waren.
Het stoomschip, dat een dienst van
de genationaliseerde spoorwegen on
derhoudt tussen Stranraer in Schotland
en Larne in Noord-Ierland, kreeg de
orkaan in zijn volle kracht te verdu
ren toen het uit de betrekkelijke luwte
van de Schotse kust kwam. Huizen
hoge golven stortten zich met donde
rend geweld over het vaartuig, dat
een mankement aan de stuurinrichting
kreeg en stuurloos werd. De water
massa's, die het sehip overweldigden,
sloegen alle bescherming aan dek weg
en drongen de machinekamer binnezi.
De boot kreeg zo'n zware slagzij, dat
de ene zijde vrijwel geheel onder wa
ter bleef.
De ontzettend hoge golven maakten
het uitzetten van reddingboten vrij
wel onmogelijk. De kapitein bemoe
digde de passagiers en voorkwam bet
uitbreken van een paniek. Zelfs toen
hij wist dat het schip reddeloos was,
bleef hij de passagiers en de beman
ning moed inspreken. Juist voordat de
„Princess Victoria" begon te zinken,
gaf Ferguson last het schip te verla
ten.
Te water gelaten reddingboten,
waarin zich vrouwen en kinderen be
vonden, sloegen in de kokende zee
vrijwel onmiddellijk om. Mannen
sprongen van het hellende dek af te
water en poogden, zich vastklemmend
aan reddingsvlotten en stukken wrak
hout, drijvende te houden. De een na
de ander verloor, verstijfd door het
ijzig koude water en uitgeput door de
ontbering, zijn houvast en verdween
in de golven.
Een tankboot uit Belfast stortte haar
olie op de golven in de hoop de zee
voldoende te kalmeren om de redding
boten een kans te geven. Doch tever
geefs. Toen het schip zonk, nam men
nog drie mensen waar, die in de mast
waren geklommen. Op het allerlaatste
moment zag men de kapitein op de
brug staan, saluerend, toen hij met zijn
schip in de golven verdween.
Alles werd intussen in het werk ge
steld cm de opvarenden van het ten
dode gedoemde schip te halen, doch
geen hulp mocht baten. Sleep- en
tankboten, treilers, reddingboten, een
fregat en de Engelse torpedobootjager
„Contest" voeren in de nabijheid, maar
geen der vaartuigen kon door de reus
achtige golven het schip benaderen.
Vliegtuigen vlogen bo-ven het sehip.
Zij gooiden rubberboten uit, hielden
de „Contest" op de hoogte en wierpen
liehtfakkels aan parachutes uit. toen ™™re,s- "'"er-oftmer
de duisternis inviel. De reddingboten totPedobootjager Contest, d,e op held-
bleven bij het schijnsel van de fakkels TS J"
rondvaren boven de plaats waar het
schip was ondergegaan, doch de held
haftige pogingen van de redders wer
den niet beloond.
Een reddingboot bracht Zaterdag
avond de 27-jarige onderofficier J.
Beers en de zes stoffelijke overschot
ten in de Noordierse haven Do-
naghadee binnen. De overlevende was
zwaar gewond en volkomen overstuur.
Hij was een der 10 geredden van de
bemanning van 55 koppen.
Even tevoren had de „Contest" 8
andere geredden te Belfast gebracht.
De bemanning van het oorlogsschip
had een reddingboot van de „Princess
Victoria" ontdekt en gewacht tot de
golven het vaartuigje gelijk met het
dek tilden, om de schipbreukelingen
aan boord te kunnen trekken. De eer
ste geredden waren 35 mannen, die de
reddingboot van Donaghadee had op
gepikt, De reddingboot voer onmid
dellijk weer uit om Beers en de zes
stoffelijke overschotten over te nemen
van een treiler.
Een van de overlevenden, die te Bel
fast aan wal kwamen, dankt zijn leven
aan een Schotse luitenant van de
„Contest", die met een lijn in de gol
ven sprong om hem te redden.
Terwijl de orkaan in hevigheid toe
nam-, werden de overlevenden van de
„Princess Victoria" aan boord van de
reddingboot gehesen.
STELLENDAM VRIJWEL
ONDER WATER
de
erboord sprong en acht overleven
den van de „Princess Victoria" wist
te redden.
Mensen in bomen en op
zolderkamertjes
Stellendam staat nu voor 4/5 onder
water. De mensen ziten er in boven
kamertjes en zelfs in bomen. De pont
verbinding MiddelharnisHellevoet-
sluis is verbroken. Voor Gouderak,
waar een dijkdoorbraak is, zijn zestig
militairen gevraagd. Voor Hellevoet-
sluis, behalve degenen, die er reeds
heen zijn gezonden, nog 200 extra. Ook
militairen, die naar Zuidland waren
gezonden, werden doorgestuurd naar
Hellevoetsluis. Uit Warmond zijn tihans
tien boten op trucs onderweg. De ko
ninklijke stallen hebben enige vijftons
vrachtauto's aangeboden. Voor Vlaar-
dingen is er een noodverlichting. Er
zal thans nog noodverlichting ge
stuurd worden naar Zuidland. In de
Krimpenerwaard, met name in Papen-
drecht en Sliedrecht, wordt met man
en macht gewerkt. In Ouderkerk aan
de IJssel is in de dijk een gat van 40
meter.
In verband met de nationale
ramp, die ons land in het afgelo
pen weekeinde heeft getroffen,
hebben wü gemeend de hulpactie
voor de Hongaarse vluchtelingen
met ingang van heden onmiddel
lijk te moeten stopzetten. De reeds
ingeze.melde goederen voor de
vluchtelingen zullen uiteraard ge
woon gereed gemaakt worden
voor verzending naar Duitsland,
doch wij verzoeken alle lezers
dringend om tot nadere
aankondiging geen pak
ketten voor de Hongaren meer te
zenden.
Het is uiteraard zeker niet zo, dat
de ramp, die ons land en volk thans
heeft getroffen, een erger nood heelt
opgeroepen, dan die waarin de Hon
gaarse vluchtelingen verkeren. Doch
wel zijn wij van mening, dal nu dc
nood zo dringend en zo hevig aan
eigen deur klopt, alle handen ineen
moeten worden geslagen om de ellende
op Hollands erf te keren.
Wij geven daarom onze vrijgevige
lezers en lezeressen in overweging om
goederen, die men van plan was af te
staan voor de Hongaarse vluchtelin
gen NIET meer aan ons te zenden doch
zo mogelijk af te staan voor de natio-
rale actie ter bestrijding van de bin
nenlandse nood. Daarover vindt u
elders in oms blad mededelingen.
Ten einde onnodige conresipondentie
te voorkomen wijzen wij er nadruk
kelijk op, dat reeds ingezamelde goe
deren voor de Hongaarse vluchtelingen
in elk geval naar Duitsland worden
verzonden. Ook indien men dit zou
willen, dan nog is het ons niet moge
lijk om bepaalde pakketten uit de op-
siagplaats te halen en aan de gevers
terug te zenden.
Wij hopen en vertrouwen, dat onze
lezers met dezelfde ontroerende vrij
gevigheid, waarmee zij zich hebben
opgemaakt om de Hongaren te helpen
than* cle handen ineen zullen slaan om
eigen landgenoten uit de ellende van
deze onverwachte ramp te helpen.
Hellevoetsluis 5 doden
Van een uit Hellevoetsluis terugge
keerde inwoonster van Den Haag ver
namen wij, dat ook deze plaats ernstig
is getroffen.
Aan de Oostkade drong het water
de huizen binnen en staat er twee me
ter hoog. Vijf aldaar wonende oudere
mensen zijn er omgekomen. Gedeelten
van de huizen werden weggeslagen,
huisraad en winkelinventarissen dre
ven de straat op.
(Van onze Utrechtse redacteur)
Het Nederlandse spoorwegnet is in zijn hartader getroffen doordat
de verbinding met Rotterdam van drie kanten gestremd werd en de
Maasstad Zondag alleen nog van het Noorden uit via Den Plaag te be
reiken was.
De lijn RotterdamGouda was versperd, door een breuk in de ri
vierdijk bij Nieuwerkerk (aan de Hollandsche IJsel). Het gevolg hier
van was dat ook de spoordijk gevaar liep, zodat dit baanvak moest
worden uitgeschakeld.
Langs de Nieuwe Waterweg (Rotter
damHoek van Holland) had dijk
breuk het gevolg, dat de spoorlijn werd
weggeslagen.
De verbinding RotterdamDordrecht
viel uit, toen tussen de brug over de
Merwede en het station Dordrecht de
spoorbaan over een lengte van 200 me
ter werd weggerukt zodat de rails in
de lucht kwamen te hangen.
De volgende alarmerende berichten
betroffen de lijnen DordrechtBreda,
Lage ZwaluweRoosendaal, Dor
drechtSliedrecht, die alle gestremd
waren door het overspoelende water.
Als een hekje
Hoewel uit verkeersoogpunt de on
derbroken verbinding Bergen op
ZoomVlissingen iets minder ernstig
is in haar gevolgen, zijn de vernielin
gen welke aan deze lijn zijn aange
bracht wellicht het zwaarst.
In de Kreekrakdam zijn vier gaten
geslagen die te zamen een lengte heb
ben van ongeveer duizend meter. De
baanwachter rapporteerde, dat de
spoorbaan in de beschadigde gedeelten
op een hekje lijkt, doordat de dwars
liggers doelloos naa.- beneden hangen.
De Sloedam, welke de verbinding
vormt tussen Waicheren en Zuid-Beve-
■and vertoont een gat van ongeveer
honderd meter grootte, waardoor elke
verbinding met Walcheren onmogelijk
is. Het station van Kruiningen, welk
plaatsje voor zover zich Zondagmid
dag liet aanzien wellicht het zwaarst
getroffen werd. staat, ook onder water.
Alle reizigersmaterieel, voor zover dat
Zondagmiddag ter beschikking was, is
naar Zevenbergen gedirigeerd om de
vluchtelingen te vervoeren. Aanvanke
lijk vonden zij een onderkomen in de
wachtkamers van het station te Roo
sendaal. doch al vrij snel kon vervoer
naar veiliger oorden plaats vinden.
Reeds Zondagmiddag kwam 'n trans
port evacué's in plaatsen als IJsel-
stein en Lopik aan.
De directie van de ATO heeft haar
uitgebreid wagenpark ter beschikking
gesteld, waarmede ook aanstonds met
het verplaatsen van vee begonnen
werd.
Baan weggespoeld
Zeer ernstig zijn ook de verwoestin
gen welke bij Willemsdorp ten Noor
den van de Moerdijkbrug aan de spoor
baan zijn toegebracht. De baan is daar
over een grote lengte geheel wegge
spoeld. De bovenleidingen' verloren
haar houvast en gingen in de tierende
watermassa mee.
Het vervoer van de militairen kon
door de Spoorwegen zonder veel schok
ken worden opgevangen. Doordat men
de diensten tot doordeweekse sterkte
opgevoerd had kon alles regelmatig
verlopen.
De toch reeds zwaarbelaste Noord-
Zuidverbinding werd Zondagochtend
nog extra bemoeilijkt door een storing
bij Hedel. Door de winddruk waren de
beugels van een electrische trein uit
normale stand geraakt, waardoor zij
de bovenleiding beschadigden. Tot on
geveer twaalf uur zal daardoor ook de
ze verbinding dicht.
De materiële schade voor de Spoor
wegen is uiteraard nog niet te schat
ten. Maar het staat wel vast, dat deze
in de millioenen loopt nog afgezien
van de bedrijfsschade welke voort
vloeit uit het wegvallen van vervoers
capaciteit.
De president van de N.S., ir. F. Q.
den Hollander was tijdens het week
end in Londen. Zondagmiddag is hij
oer vliegtuig naar Nederland terugge
keerd.
Rubberboten uitgeworpen
Boven Goeree worden door vliegtui
gen rubberboten uitgeworpen om men
sen te redden.
Een helicopter heeft een oriëntatie-
vlucht boven het eiland gemaakt.