Noordzee brak ook door de Britse dijken Spoorwegen lijden NAUWELIJKS TIJD OM TE VLUCHTEN VEERBOOT IN RAZENDE STORM OP DE IERSE ZEE VERGAAN Hulpverlening Hongaarse vluchtelingen gestaakt LAXEERAKKERTJE5 millioenenschade ZIJ HEBBEN HUN EIGEN LEED Over 250 km nood en chaos langs de Oostkust HULP VAN DE LUCHTMACHT VAKBEWEGING HELPT Gebed Voor allen die op zee zijn Slechts 44 mannen gered van de 177 opvarenden TROUW MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 (ADVERTENTIE) Ooit last van Znnrtranden Geen glas, geen water, geen nar# smaak. Simpelweg één of twee Rennies laten smelten op de tong. Er zijn mensen die nemen Rennies fe pas en te onpas maagzuur of niet alleen maar omdat ze ze lekker vin den. Dat hoeft nou weer niet, maar 't is wel plezierig altijd Rennis bij de hand te hebben, voor eigen gebruik of om anderen te helpen. Vraag Rennies bij Uw apotheker of drogist. In Engeland zal men voor de ramp, die Nederland getroffen heeft, slechts gematigde belangstelling hebben: dit land heeft zelf te lijden van de ergste overstromingen sinds mensenheugenis. Ook hier brak de opgestuwde en op gezweepte Noordzee, over een afstand van 250 kilometer, door en over de dijken. Ook hier werden duizenden dakloos en toen gisteravond laat als dodencijfer 84 werd opgegeven, was het duidelijk, dat dit nog allerminst definitief was. In vele plaatsen werd de gehele be volking geëvacueerd. In Louth bijvoor beeld, een marktplaatsje aan de Oost kust, was het gisteravond stampvol mensen, die de nacht van Zaterdag op Zondag hadden gehuiverd op daken en In boomtoppen, terwijl het water ge- gtadig rees. Velen hadden slechts pyjama's aan. Huizen werden als luciferdoosjes kapotgedrukt. Reddingsploegen dreven door dorpen en stadjes rond op alles wat maar drijven wilde. Rivieren bra ken in de duisternis door de dijken. Telefoonlijnen werden verbroken. Ge troffen werden met name Yarmouth, Palling. Cley. Marbl'ethorpe, Hunstan ton, Felixtown. Kings Lynn. De over stromingen strekten zich uit van de rivier de Humber tot aan de monding van de Theems. Het dorpje Marblelihonpe verdween finaal onder het watervlak. Bussen, vrachtwagens en ambulances stroom den Londen uit, om de 13.000 inwo ners van het eilandje Canvey in de mond van de Theems, in veiligheid te brengen. Bij de marinewerf te Sheer ness zon ken de onderzeeër ..Sirdar" en het fregat „Berkeley Castle". Reddings ploegen te Palling stuitten op een nieuw onheil, electrooutie door onder- sardse hoogspanningskabels, die door het water doorweekt waren. In Yar mouth liepen de redders tot de borst door het water en werden gehinderd door enorme hoeveelheden drijvend hout, losgeslagen in de haven. Acht- tons jachten te Slaughdon werden aan stukken geslagen. Dood vee dreef door de oude straatjes van Aldeburgh. In Londen Ook in Londen stonden vele straten blank: in Putney zwommen de zwa nen op de wegen en op de Embank ment stond het water aan de voet van de naald van Cleopatra. In Southend brak op het hoogtepimt van de orkaan brand uit in een gas fabriek: de brandweer kon de, brand slechts bereiken per boot, over de overstroomde straten. In Dartford brak eveneens brand uit, in een vuurwerk fabriek aan de Theems: hier waadde de brandweer door water van een me ter hoog. Een magazijn met, magne sium explodeerde. Op vele plaatsen kwam de stortvloed volkomen onverwacht. Op het eilandje Canvey, dat onder de zeespiegel ligt, maar door een brug met het vasteland verbonden is, sprong een gezin 's nachts <vm drie uur op de tafel. Het water bleef echter stijgen en ten slotte moest een gat in het plafond worden gehakt, waardoor men zich naar de zolder wrong. Vliegtuigen van de luchtmacht staan voortdurend gereed op Gilze-Rijen om overal waar dit nodig mocht zijn, hulp te bieden. Gistermiddag werden vier verkenningsvluchten gemaakt met het doei uitwijkmogelijkheden te zoeken voor de bevolking van de gebieden, welke door de watersnood zijn inge sloten. De verkenningen werden ver richt boven Sleeuwijk, Willemstad en West-Brabant. In het depot materieel-luchtmacht te Soesterberg liggen goederen, die in ge val van nood kunnen worden uitge reikt aan de bevolking van de geteis terde gebieden. Mobiele Aio-radiostations van de luchtmacht zijn ingezet ter ondersteu ning van de telefoonverbindingen. Het luchtmachtpersoneel van de vliegbases Volkel en Eindhoven en van 't commando luchtvaarttroepen te Nij megen zijn ter beschikking gesteld van de Nederlandse territoriale bevelhebber. Het personeel van de luchtmachtstaf te 's-Gravenhage is, voor zover het niet voor werkzaamheden op de staven no dig is, geconsigneerd in de Alexander- kazerne. De raad van overleg, samengesteld uit de Katholieke Vakbeweging, de Christelijke Vakbeweging en het NVV heeft besloten, de leden op te wekken enkele uren over te werken, teneinde te trachten een bedrag bijeen te krij gen ter ondersteuning van door de ramp getroffenen. Hierover zal op zo kort mogelijke termijn met de werk gevers overleg worden gepleegd. (Van onze speciale verslaggever) Onbeschrijfelijk is de ellende, die in enkele uren tijds over Zeeland en West-Brabant is gekomenDe Zuidwesthoek van Nederland is volkomen geïsoleerd en de doorstane storm, die het binnengulpende water met orkaankracht opzweept tot een kokende zee, maakt de hulpverlening uiterst hachelijk, zo niet in vele gevallen onmogelijk. Het reddingswerk wordt geleid vanuit Breda en Roosendaalterwijl Bergen op Zoom zijn pogingen tot hulpverlening meer concentreert op Zeeland. Hoe volkomen deze streken door de overstromingsramp zijn geïsoleerd bleek ons, toen wij ons per auto naar Zeeland wilden begeven. Nog onkun dig van de rampzalige omvang van de stormvloed wilden wij onze weg nemen via de Moerdijk. Even ten Zuiden van Dordrecht verdween de grote weg on der water. Zo ver het oog reikte was slechts een stormachtig bewogen wa tervlak te zien. Wij keerden om en trachten via Gor- kum Brabant te bereiken. Maar op de brug bij Alblasserdam werd ons door een politieman medegedeeld, dat ook deze weg onder water was verdwenen. Iedere automobilist die naar het troos teloze schouwspel van de watervloed kwam kijken, kreeg van de politie de opdracht geëvacueerde bewoners van het onder water gelopen gebied naar veiliger plaatsen te vervoeren. Dus zat er niets anders op dan de weg over Utrecht en Den Bosch te ne men. Een andere toegangsweg vanuit Zuid-Holland was er niet. Het verkeer was op deze sombere grijze Zondagmorgen buitengewoon aruk. Op alle kruispunten stonden sol daten die naar hun garnizoenen moes ten terugkeren. Treinen reden niet meer, wegen waren versperd. In de bulderende storm en de neergutsende regen stonden de mannen in khaki te duimen tot een autorijder hen zou meenemen op hun verdere zwerftocht. Helaas waren er veel automobilisten, die de ernst van de toestand niet be seften en weigerden voor de militairen te stoppen. Op sommige plaatsen moes ten de soldaten politiehulp inroepen om weg te komenOnder de mili tairen die wij in onze auto meenamen was er niet een die niet enthousiast en onmiddellijk aan de oproep gevolg had gegeven. Het water Het was omstreeks één uur in de nacht dat in het land rondom Willem stad, Klundert, Moerdijk, Zevenberg- schehoek en Heiningen de eeuwenlang gevreesde roep ging: „Het water komt, de dijk is doorgebroken." Van slapen was er toch al niet veel gekomen. In bange spanning waren de bewoners de naclit ingegaan. Dat het plotseling zo erg 7ou worden, had geen van hen ver wacht. Maar ineens was daar het water hier en daar met tomeloze kracht door ftc dijken gebroken, op andere plaatsen piet metershoge golven over de dijken heen zwiepend om bruisend over de poldeif; heen te jagen. Wie ondanks de storm was ingeslapen werd door het wa ter in bed verrast en wegge sleurd in de dood. 's Middags spoelden tientallen lijken, nog gekleed in nachtgoed, bij de dijken aan. Alleen het dorpje Heiningen telde reeds tien doden. Zo plotseling was de vloed door en over de dijken heen, dat de boeren geen tijd meer hadden om het in de stallen vastgebonden vee in vrijheid te stellen, opdat het zijn eigen weg uit het water zou trachten te zoeken. Vast gebonden werden zij onmiddellijk door het water verzwolgen. Het was een hartverscheurend ge zicht hele kudden koeien en paarden door het water te zien worstelen. Stuk voor stuk zonken zij weg in vaarten en sloten, die zich onzichtbaar onder de watervlakte bevonden. Naar de zolders Maar het ergst van al waren de be woners van het door de watersnood ge troffen gebied er aan toe. Ze moesten in allerijl in de stikdonkere nacht naar hun zolders vluchten en ook dit was vaak niet voldoende. Want al spoedig reikte het water tot aan de nokken der daken. Ze klemden zich vast aan bo men, vluchtten op het dak, grepen beet al wat drijvend was, terwijl om hen heen de storm loeide en geen lichtje te bekennen was. Het mag een wonder heten dat nog niet meer slachtoffers vielen, want juist In deze streek zijn de gezinnen zeer kinderrijk. Doch ook de nok van het dak bood de dodelijk beangste mensen geen redding: voortdurend verkeerden zij in angst dat de fundamenten der huizen het zouden begeven, want het water sloeg met reuzenkracht tegen de hui zen en vernietigde alles dat op zijn weg kwam. Effectieve reddingspogingen waren nauwelijks mogelijk. Machteloos ston den soldaten en burgers, de schop in cle vuist, op de nog niet bezweken dij ken: in deze kokende watermassa kon geen levende ziel zich wagen. Boten waren zo gauw niet aanwezig, al werd alles in het werk gesteld om motor boten en particuliere jachten te requi- reren en per auto naar de in nood ver kerende plaatsen te sturen. Zelfs dan nog was het zeer gevaarlijk zich op het water te begeven, want overal loerde het gevaar dat de kiel zou wor den opengescheurd door onder water verborgen obstakels. Hulpverlening In Roosendaal was de stationswacht kamer inderhaast ingericht voor de ontvangst van de geëvacueerden en in Breda was een dergelijk centrum ge ïmproviseerd in de schouwburgzaal Concordia. Daar kregen de verkleumden en ver schrikte mensen te eten en werden zij geregistreerd om daarna bij burgers en in openbare gebouwen, kloosters e.d. te worden ondergebracht. De hulpver lening kon slechts zeer provisorisch zijn daar het uiterst moeilijk was een overzicht van de omvang van de ramp te krijgen. De gemeenten Nieuw-Vossemeer (N.-Br.) en St. Philipsland (Zeel.) en de bijbehorende polders zijn volledig van de buitenwereld afgesloten. De bevolking van St. Philipsland Is vrij wel geheel geëvacueerd. Nieuw-Vos semeer, waar 1600 a 1700 mensen wo nen, is volmaakt geïsoleerd. Pogingen het dorp te bereiken zijn mislukt we gens het gebrek aan motorboten. Over de toestand in St. Philipsland is niets bekend omdat sedert Zondagmorgen alle contact is verbroken. Commando troepen uit Roosendaal en de genie poogden in de vooravond met rubber boten ihet geïsoleerde gebied te berei ken. De hulpactie wordt van Steenber gen uit geleid. In de duinen van de herdijkte zwar te polder bij Ka d z a n d (Z.-Vl.) is een gat geslagen van 40 a 50 meter, waardoor een gedeelte van de Zwarte- polder onder water Is gelopen. Een aantal landbouwwoningen staat onder water en is ontruimd. Ongelukken hebben zich niet voorgedaan. Men hoopt het gat spoedig te kunnen dich ten. In Breskens (Z.-Vl.) Is grote schade aangericht aan de haven. Er zijn verscheidene scheepjes op de ha- vendam geslagen. Een hotel nabij de haven loopt gevaar in zee te storten. Het is geheel ontruimd. Het water stond tot in het dorpje. In Hoofdplaat (Z.-Vl.) is de Slapersdijk doorgebroken, ten gevolge waarvan een aantal huizen is wegge spoeld. Hoewel het dorp niet onder water is gelopen, werd het toch ont ruimd. In de gemeenten Groede (Z.-Vl.) en Nieuwvliet (Z.-Vl.) kon een dijk doorbraak worden voorkomen. In West-Zeeuwsch-Vlaanderen heb ben zioh geen overstromingen van grote betekenis voorgedaan. Advertentie) Inwendige zuiverheid is het behoud van Uw gezondheid. Neem eens per week één of twee Tiet spoorwegemplacement ten Westen van het station te Dor- drecht-, dat Zaterdagnacht door de hevige storm geheel werd ont wricht. Een groot gedeelte van het dijklichaam is weggespoeld zodat de rails in de lucht zijn komen te hangen. Ook de boven leidingen zijn zwaar beschadigd. IN alle kerken in ons vaderland is in de avonddiensten van gisteren de vreselijke ramp' herdacht, die ons land Zondag heeft getroffen. Ieder onzer zal ook vandaag instemmen met de bede, die in de Keizersgrachtkerk te Amsterdam door dr. P. G. Kunst werd opgezonden. Het is een gebed van William Whiting, dat in Amerika en Engeland veel gebeden wordt voor allen, die op zee zijn. Het is opgeno men in de gezangenbundel van de Ned. Herv. Kerk, Gez. 203, waarvan wij het laatste couplet hier afdrukken. Drievuldigheid van liefd' en macht, bescherm de broed'ren in de nacht voor klip en onweer, vuur en ramp, red z'uit der elementen kamp! Zo prijzen land en zee om strijd Uw reddende barmhartigheid. Alle vrouwen en kinderen verdronken In een vliegende storm is Zaterdag in de Ierse Zee de moderne Engelse veerboot „Princess Victoria" (2.694 ton) met 133 van de 177 opvarenden ondergegaan. Onder de 44 overlevenden bevinden zich geen der talrijke vrouwen en kinderen, die aan boord waren. De kapitein, de Schot James Ferguson, de vice-premier en minister van Financiën van Noord-Ierland, majoor John Sinclair en een der Noord ierse afgevaardigden in het Engelse Lagerhuis, Sir Walter Smiles moeten zijn omgekomen. Er waren gisteravond zes stoffe lijke overschotten geborgen, van wie er vier vrouwen waren. Het stoomschip, dat een dienst van de genationaliseerde spoorwegen on derhoudt tussen Stranraer in Schotland en Lame in Noord-Ierland, kreeg de orkaan in zijn volle kracht te verdu ren toen het uit de betrekkelijke luwte van de Schotse kust kwam. Huizen hoge golven stortten zich met donde rend geweld over het vaartuig, dat een mankement aan de stuurinrichting kreeg en stuurloos werd. De water massa's, die het schip overweldigden, sloegen alle bescherming aan dek weg en drongen de machinekamer binnen. De boot kreeg zo'n zware slagzij, dat de ene zijde vrijwel geheel onder wa ter bleef. De ontzettend hoge golven maakten het uitzetten van reddingboten vrij wel onmogelijk. De kapitein bemoe digde de passagiers en voorkwam het uitbreken van een paniek. Zelfs toen hij wist dat het schip reddeloos was, bleef hij de passagiers en de beman ning moed inspreken. Juist voordat de „Princess Victoria" begon te zinken, gaf Ferguson last het schip te verla ten. Te water gelaten reddingboten, waarin zich vrouwen en kinderen be vonden, sloegen in de kokende zee vrijwel onmiddellijk om. Mannen sprongen van het hellende dek af te water en poogden, zich vastklemmend aan reddingsvlotten en stukken wrak hout, drijvende te houden. De een na de ander verloor, verstijfd door het ijzig koude water en uitgeput door de ontbering, zijn houvast en verdween in de golven. Een tankboot uit Belfast stortte haar olie op de golven in de hoop de zee voldoende te kalmeren om de redding boten een kans te geven. Doch tever geefs. Toen het schip zonk, nam men nog drie mensen waar, d'ie in de mast waren geklommen. Op het allerlaatste moment zag men de kapitein op de brug staan, saluerend, toen hij met zijn schip in de golven verdween. Alles werd intussen in het werk ge steld om de opvarenden van het ten dode gedoemde schip te halen, doch geen hulp mocht baten. Sleep- en tankboten, treilers, reddingboten, een fregat en de Engelse torpedo'bootjager „Contest" voeren in de nabijheid, maar geen der vaartuigen kon door de reus achtige golven het schip benaderen. Vliegtuigen vlogen boven het schip. Zij gooiden rubberboten uit, hielden de „Contest" op de hoogte en wierpen lichtfakkels aan parachutes uit, toen de duisternis inviel. De reddingboten bleven bij het schijnsel van de fakkels rondvaren boven de plaats waar het schip was ondergegaan, doch de held haftige pogingen van de redders wer den niet beloond. Een reddingboot bracht Zaterdag avond de 27-jarige onderofficier J. Beers en de zes stoffelijke overschot ten in de Noordierse haven Do- naghadee binnen. De overlevende was zwaar gewond en volkomen overstuur. Hij was een der 10 geredden van de bemanning van 55 koppen. Even tevoren had de „Contest' andere geredden te Belfast gebracht. De bemanning van het oorlogsschip had een reddingboot van de „Princess Victoria" ontdekt en gewacht tot de golven het vaartuigje gelijk met het dek tilden, om de schipbreukelingen aan boord te kunnen trekken. De eer ste geredden waren 35 mannen, die de reddingboot van Donaghadee had op gepikt. De reddingboot voer onmid dellijk weer uit om Beers er. de zes stoffelijke overschotten over te nemen van een treiler. Een van de overlevenden, die te Bel fast aan wal kwamen, dankt zijn leven aan een Schotse luitenant van de ,Contest", die met een lijn in de gol ven sprong om hem te redden. X Ue plaats waar de Britse veerboot „Princess Victoria" in de diepte verdween. Terwijl de orkaan in hevigheid toe nam, werden de overlevenden van de Prmcess Victoria" aan boord van de reddingboot gehesen. Wilf Warres, de onder-officier van de torpedobootjager Contest, die op held haftige wijze de woeste zee trotseerde, overboord sprong en acht overleven den van de princess Victoria" wist te redden. In verband niet de nationale ramp, die ons land in het afgelo pen weekeinde heeft getroffen, hebben wij genieend de hulpactie voor de Hongaarse vluchtelingen met ingang van heden onmiddel lijk te moeten stopzetten. De reeds ingezaanelde goederen voor de vluchtelingen zullen uiteraard ge woon gereed gemaakt worden voor verzending naar Duitsland, doch wij verzoeken alle lezers dringend om tot nadere aankondiging geen pak ketten voor de Hongaren meer te zenden. Het is uiteraard zeker niet zo, dat de ramp, die ons land en volk thans heeft getroffen, een erger nood heeft opgeroepen, dan die waarin de Hon gaarse vluchtelingen verkeren. Doch wel zijn wij van mening, dat nu de nood zo dringend en zo hevig aan eigen deur klopt, alle handen Ineen moeten worden geslagen om de ellende op Hollands erf te keren. Wij geven daarom onze vrijgevige lezers en lezeressen in overweging om goederen, die men van plan was af te staan voor de Hongaarse vluchtelin gen NIET meer aan ons te zenden, doch zo mogelijk af te staan voor de natio nale actie ter bestrijding van de bin nenlandse nood. Daarover vindt u elders in ons blad mededelingen. Ten einde onnodige correspondentie te voortkomen wijzen wij er nadruk kelijk op, dat reeds ingezamelde goe deren voor de Hongaarse vluchtelingen in elk geval naar Duitsland worden verzonden. Ook indien men dit zou willen, dan nog is het ons niet moge lijk om bepaalde pakketten uit de op slagplaats te halen en aan de gevers terug te zenden. Wij hopen en vertrouwen, dat onze lezers met dezelfde ontroerende vrij gevigheid, waarmee zij zioh hebben opgemaakt om de Hongaren te helpen, thans de handen ineen zullen slaan om eigen landgenoten uit de ellende van deze onverwachte ramp te helpen. Hellevoetsluis 5 doden Van een uit Hellevoetsluis terugge keerde inwoonster van Den Haag ver namen wij, dat ook deze plaats ernstig is getroffen. Aan de Oostkade drong het water de hulzen binnen en staat er twee me ter hoog. Vijf aldaar wonende oudere mensen zijn er omgekomen. Gedeelten van de huizen werden weggeslagen, huisraad en winkelinventarisseh dre ven de straat op. STELLENDAM VRIJWEL ONDER WATER Mensen in bomen en op zolderkamertjes Stellendam staat nu voor 4/5 onder water. De mensen ziten er in boven kamertjes en zelfs in bomen. De pont- verbinding MiddelharnisHel'levoei- sluis is verbroken. Voor Gouderak, waar een dijkdoorbraak is, zijn zestig militairen gevraagd. Voor Hellevoet- sluis, behalve degenen, die er reeds heen zijn gezonden, nog 200 extra. Ook militairen, die naar Zuidland waren gezonden, werden doorgestuurd naar Hellevoetsluis. Uit Warmond zijn tlhans tien boten op trucs onderweg. De ko ninklijke stallen hebben enige vijftons vrachtauto's aangeboden. Voor Vlaar- dingen is er een noodverlichting. Er zal thans nog noodverlichting ge stuurd worden naar Zuidland. In de Krimpenerwaard, met name in Papen- drecht en Sliedrecht, wordt met man en macht gewerkt. In Ouderkerk aan de IJssel is in de dijk een gat van 40 meter. (Van onze Utrechtse redacteur) Het Nederlandse spoorwegnet is in zijn hartader getroffen doordat de verbinding met Rotterdam van drie kanten gestremd werd en de Maasstad Zondag alleen nog van het Noorden uit via Den Haag te be reiken was. De lijn RotterdamGouda was versperd, door een breuk in de ri vierdijk bij Nieuwerkerk (aan de Hollandsche IJsel). Het gevolg hier van was dat ook de spoordijk gevaar liep, zodat dit baanvak moest worden uitgeschakeld. Langs de Nieuwe Waterweg (Rotter damHoek van Holland) had dijk breuk het gevolg, dat de spoorlijn werd weggeslagen. De verbinding RotterdamDordrecht viel uit, toen tussen de brug over de Merwede en het station Dordrecht de spoorbaan over een lengte van 200 me ter werd weggerukt, zodat de rails in de lucht kwamen te hangen. De volgende alarmerende berichten betroffen de lijnen DordrechtBreda, Lage ZwaluweRoosendaal, Dor drechtSliedrecht, die alle gestremd waren door het overspoelende water. Als een hekje Hoewel uit verkeersoogpunt de on derbroken verbinding Bergen op ZoomVlissingen iets minder ernstig is in haar gevolgen, zijn de vernielin gen welke aan deze 'lijn zijn aange bracht wellicht het zwaarst. In de Kreekrakdam zijn vier gaten geslagen die te zamen een lengte heb ben van ongeveer duizend meter. De baanwachter rapporteerde, dat de spoorbaan in de beschadigde gedeelten op een hekje lijkt, doordat de dwars liggers doelloos naar beneden hangen. De Sloedam, welke de verbinding vormt tussen Walcheren en Zuid-Beve- land vertoont een gat van ongeveer honderd meter grootte, waardoor elke verbinding met Walcheren onmogelijk is. Het station van Kruiningen, welk plaatsje voor zover zich Zondagmid dag liet aanzien wellicht het zwaarst getroffen werd, staai ook onder water. Alle relzigersmaterieel, voor zover dat Zondagmiddag ter beschikking was, is naar Zevenbergen gedirigeerd om de vluchtelingen te vervoeren. Aanvanke lijk vonden zij een onderkomen in de wachtkamers van het station te Roo sendaal, doch al vrij snel kon vervoer naar veiliger oorden plaats vinden. Reeds Zondagmiddag kwam 'n trans port evacué's in plaatsen als IJsel- stein en Lopik aan. De directie van de ATO heeft haar uitgebreid wagenpark ter beschikking gesteld, waarmede ook aanstonds met het verplaatsen van vee begonnen werd. Baan weggespoeld Zeer ernstig zijn ook de verwoestin gen welke bij Willemsdorp ten Noor den van de Moerdijkbrug aan de spoor baan zijn toegebracht. De baan is daar over een grote lengte geheel wegge spoeld. De bovenleidingen verloren haar houvast en gingen in de tierende watermassa mee. Hef vervoer van de militairen kon door de Spoorwegen zonder veel schok ken worden opgevangen. Doordat men de diensten tot doordeweekse sterkte opgevoerd had kon alles regelmatig verlopen. De toch reeds zwaarbelaste Noord- Zuidverbinding werd Zondagochtend nog extra bemoeilijkt door een storing bij Hedel. Door de winddruk waren de beugels van een electrische trein uit normale stand geraakt, waardoor zij de bovenleiding beschadigden. Tot on geveer twaalf uur zat daardoor ook de ze verbinding dicht. De materiële schade voor de Spoor wegen is uiteraard nog niet te schat ten. Maar het staat wel vast, dat deze in dë millioenen loopt, nog afgezien van de bedrijfsschade welke voort vloeit uit het wegvallen van vervoers capaciteit. De president van de N.S., ir. F. Q. den Hollander was tijdens het week end in Londen. Zondagmiddag is hij per vliegtuig naar Nederland terugge keerd. Rubberboten uitgeworpen Boven Goeree worden door vliegtui gen rubberboten uitgeworpen om men sen te redden. Een helicopter heeft een oriëntatie- vlucht boven het eiland gemaakt.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3