Tientallen schepen op Noordzee zonden S.O.S.-seinen uit Storm gaf de vol redders werk handen BOVEN HET GRAUWE WATER STRAALDE HIER EN DAAR EEN LICHTJE Zandzakken, klinkers en balen stro ter bescherming V MOEDVAKMANSCHAP, VOLHARDING Deens schip ternauwernood bij de Hoek binnengeglipt Drie oorzaken GOUDA KON HET IJSSELWATER NOG BEDWINGEN Ook Poortugaal betaalt zijn tol Maandag 2 Februari 1953 TROUW Alblottgff ss fJ»«l<son<la Vóctm Putten Over- ^r^ltokkt* mutmn» jpuxèkzvxiüX Pi AN& o i -"Tffi:. -':>«&MWM'Ct-,vj Tfcoten (Van onze speciale verslaggever) Welhaast nog heviger dan op het vasteland teistert de storm met tomeloos geweld de mensen op zee. Sinds Zaterdagavond bevinden zich tien tallen schepen in nood, reddingboten varen onop houdelijk uit, sleepboten en bergingsboten wagen zich onder levensgevaar op de woedende baren om gehoor te geven aan de radeloze noodseinen van schepen. Het Nederlandse zeemanschap heeft in de afgelopen 48 uur welhaast ongelooflijke staaltjes van moed, vakmanschap en doorzettings vermogen te zien gegeven. Zaterdagnacht om drie uur was het Guusjen op Terschelling, waar de sleepboot „Holland" met zijn honderden paardekrachten reeds onder stoom lagklaar om op het eerste het beste noodsignaal zee te kiezen. Het noodsein kwam van het Indiase vrachtschip „Jala Kety", dat op 80 mijl ten Westen van Terschelling met een defecte stuurinrichting en een weggeslagen bakboordanker lag te worstelen met de onstuimige zee. Enkele seconden later reeds stoof de „Holland" 35 met geweldige vaart de haven van Westersclielling uit, kapitein Doeksen op de met schuim bespatte brug en marconist Van Brakel aan de sterke zender. Wy komen, was het ver lossende bericht, dat hij de Indiase Vrachtvaarder seinen kon. Gistermiddag hebben wö radiotelefonisch contact ge had met de „Holland". De tweede marconist vertelde ons, dat de „Jala Ketu", een vrachtboot van 7180 ton en afkomst,tg uit Bombay Zondag morgen om half zeven eindelijk was vastgemaakt na één van de verschrik kelijkste gevechten, die de mens ooit te gen de zee heeft geleverd. Vloedgolf na vloedgolf daverde met ontembare kracht tegen de slanke, hoge romp van de „Hol land", de trossen dreigden af en toe als garendraadjes af te knappen, doch ten slotte werd de urenlange worsteling met succes bekroond en kon de vracht boot op sleeptouw worden genomen naar Rotterdam. Alsof de zee kookte Neen, gemakkelijk hebben de zeelie den het zeker niet. Het is alsof de zee kookt, de golven zün witbeschuimd en een orkaan ranselde de koppen met een snelheid tussen de 80 en 100 km per uur. Voor de IJmuidense sluizen lagen Zon dagmorgen tien schepen, waaronder twee gTote, die zich eenvoudig niet bui tengaats durfden wagen. De sleepboot „Neeltje Jacoba" lag voortdurend on der stoom om op het eerste noodsein zee te kunnen kiezen. Elisabethkroop door oog van naald In de nacht van Zaterdag op Zondag voltrok zich rond de 175 ton metende kustvaarder „Elisabeth" bijna een ver- schrikkelük drama, dat ter elfder ure echter nog goed afliep. Het. scheepje, dat uit Groningen met een lading aardappelmeel op weg was naar Londen, geraakte voor de kust ter hoogte van Terheide (Monster) in nood. Het schip kwaim vast te zitten en kon niet 'bereikt worden door de gealarmeer de reddingboot. Evenmin bleek het mo gelijk om een reddinglijn over te schie ten. De bemanning beleefde enkele zwa re uren, waarbij zij de dood recht in de ogen zagen. Er was geen ontkomen aan, zo scheen het. Toen waagden twee op varenden zich ten einde raad met zwem vesten aan in de kokende zee en zij wis ten wonder boven wonder de vaste wal te bereiken, waar de bevolking vol angsti ge spanning het wreede schouwspel van een woedende zee tegen een weerloos scheepje gadesloeg. Wat later wist ook een derde lid van de bemanning de wal te bereiken, Alleen de 63-jarige schip per Jonkers was toen nog aan boord en zijn toestand was zeer ernstig, Danik zij de opofferende heldenmoed van een in woner van Terheide, die zich te water begaf, wist kapitein Jonkers tenslotte echter ook de veilige wal te bereiken. De bemanning werd ondergebracht in een café, waar een arts aanwezig was en goedgeefse lieden de mensen van dro ge warme kleren voorzagen. Het schip zit nog vast op het strand. Schelde99 op strekdam gesmeten De sleepboot van de Internationale sleepdienst Smit en Co, „Schelde" is in de nacht van Zaterdag op Zondag in de Nieuwe Waterweg op een strekdam ge smeten. De „Schelde" wilde hulp verle nen 3an de Prinses Beatrix" van de Mü. Zeeland, die wegens de gierende storm niet aan de steigers kon komen. Onmiddellijk na het vergaan van de -Schelde" liep de reddingboot „Presi dent Jan Leis" uit de haven van Hoek Tan Holland uit en nam de bemanning van de sleepboot over. Onmiddellijk na het ongeval van de Hoeveei van deze zandzakken souden de afgelopen dagen in Nederland zijn gevuld en versjouwd? Het zijn er dui zenden en nog eens duizenden. Jonge lui te Capelle a. d. IJssel vullen de- sakken met zand dat zij langs de weg hebben opgegraven. Dadelijk zal een de zo dringend nodige lading komen halen. Het sdhiip, dat aanvankelijk als verlo ren werd beschouwd is gisteravon door twee sleepboten vlot getrokken. Het. lichtschip „Goeree". dat ter hoogte van IJmuïden in zee ligt, heeft het ook zwaar te verduren gehad. Zaterdagavond sloeg een grote waakboei los en Zon dag ontstond er tijdens een vloedgolf enorme schade aan boord en dreef het lichtschip enkele mijlen af. De stuurhut werd geheel ingedrukt. Tientallen schepen in nood In dc loop van Zaterdagnacht werden alle loodsdiensten gestaakt. Het aantal schepen, dat in nood verkeert, liep Zon dag met het uur op. Van tientallen schepen kwam een oproep om hulp van redding- of sleepboot, 't Engelse stoom schip „Seabrook" maakte water ter hoogte van Hoek van Holland, het Duit se ss „Harold Ottens" vroeg Zondag zeer dringend sleepboothulp, omdat het stuurloos ronddreef, de zandzuiger „Ahoy" die een ligplaats had gezocht in de haVen van Hoek van Holland liep ernstige schade op door het botsen tegen de kademuur, de reddingboot „Prins Hendrik" is uitgevaren om huip te ver lenen aan het Zweedse schip „Virgo", dat gestrand is tussen Vlieland en Texel, bij Vlissingen liep het Belgische schip „Luxemburg" aan de grond. Het schip is op eigen kracnt vlot gekomen. De reddingboot „Brandaris" voer Za terdagnacht uit om hulp te verlenen aan de Duitse sleepboot „Gulosen- fjord". De sleepboot had de tanklichter „Oder" op sleeptouw en verloor op circa vijftien kilometer van Texel deze sleep. Aan boord van de „Oder" bevonden zich vijf runners en hun leven liep onmiddellijk gevaar, omdat, indien de „Oder" op de verraderlijke gronden zou slaan, schip en bemanning moesten worden opgegeven. De sleepboot verloor tenslotte de „Oder" uit het gezicht en raakte zelf in de zware grondzeeën In moeilijk heden en kon geen koers houden. Later herstelde zich de toestand aan boord van de sleper en werd zij weer bestuur baar. Kotter Ouddorp 17 tegen strand geworpen Zaterdagavond omtreeks zes uur strandde tussen Noordwük en Katwük de kotter „Ouddorp 17". Het scheepje werd hoog op het strand geworpen en een ploeg van de Noordwykse reddingboot onder leiding van schipper Jan van de Niet reed onmiddellijk per vrachtauto over het strand de kotter te hulp. De redder C. van der Berg begaf zich met een lijn in zee en wist met bovenmense lijke inspanning aan boord van de kot ter te komen. Hij trof in het logies drie leden var 'de bemanning aan. Zij namen de situatie nogal kalm op en weigerden van boord te gaan, hoewel in de loop van Zondag het scheepje met elke golfslag verder in de richting van Noordwijk afdreef. Zondagavond werd de toestand voor de drie opvarenden onhoudbaar en gingen zij van boord, Er werd gevreesd, dat het scheepje by hoog water te pletter zou slaan. Zondagmorgen vroeg werden nood seinen opgevangen van het Deense stoomschip „Anne Trom", dat op 120 mijl ten Noorden van Umuiden in nood ver keerde. Het Nederlandse s.s. „Kota Agoeng" is het schip ter hulp gesneld. Het Nederlandse tankschip „Tiba" (5239 ton), dat van Zuid-Amerika naar Rotter dam onderweg was, heeft dringend sleepboothulp gevraagd. De roerquadrant was gebroken. De Deense kustvaarder „Amman" geraakte Zondag stuurloos en dreef in snel tempo af in de richting Hoek van Holland. Sleepbootassistentie was dringend nodig. Op ongeveer 7 km ten Zuiden van Zandvoort gaf de Duitse tanklboot. Julius Rutgers" Zondagmorgen voor de eerste maal noodsignalen af en het is tekenend voor het vreselijke geweld van de zee, dat enige uren later reeds gemeld kon worden, dat dit 853 ton metende schip ter hoogte van Noordwijk hoog op het 9trand terecht was gekomen. Drie van de 15 opvarenden zijn aan boord geble ven. De anderen zijn van boord gehaald. Zaterdagavond voer de reddingboot „Maria Cornelia Blankenheijm" onder schipper Jan Minneboo uit Veere uit om assistentie te verlenen aan het Finse schip „Bore 6", dat was vastgelopen. Even later koos ook de reddingboot „Koningin Wilhelmina" uit Stellendam zee, doch deze kon het schip niet be reiken en moest terugkeren. De „Maria Cornelia" keerde na een wanhopige strijd met de golven eveneens terug, nadat de machinist bewusteloos was ge raakt. Men was van plan om Zondag- j morgen weer uit te varen, doch gelukkig was het niet meer nodig. De „Bore" wist op eigen kracht los te komen. Ook de opvarenden van de Neder landse kustvaarder „Franke II" hebben moeilijke uren meegemaakt. Zondagmor gen verkeerde het schip bij Tersohellin- gerbank in nood en de bemanning maak te zich in afwachting van de komst van de reddingboot reeds klaar om het schip te verlaten. De reddingboot „Insulinde" voer onmiddellijk uit. Het schip was met een lading pek onderweg en vermoede lijk is de lading gaan schuiven. Gister middag is de „Franha II' met zware slag zij Delfzijl binnengelopen. e Panamese tanker „Barbara Ann" liep een ernstig lek op en vroég assis tentie kreeg hulp van het Britse stoom schip „Norrisia" ter hoogte van Hoek van Holland, waar het schip Zaterdag had willen binnenlopen. Door het slech te weer kon de tanker echter geen sleepbootassistentie krijgen en wilde op open zee rustiger weer afwachten. Van het Russische stoomschip „Enisei" werden berichten opgevangen, dat het zich op 30 mijl ten Westen van Den Helder in nood bevond, het Britse schip „Selby" kwam in nood ten Westen van Terschelling doordat de lading ging schuiven en kreeg assistentie van het Zweedse vaartuig „Sueccia". Later is het schip in de buiten haven van IJmui den voor anker gegaan. Het zou zijn reis langs de kust voortzetten, omdat het niet te IJmuiden kon worden binnen geloodst. Niet alleen aan de kust, ook op het binnenwater heeft het gespookt tydens het weekeinde. Vier schepen, die in de ketelmond naby Kampen voor anker lagen, sloegen los en raakten op drift. Zij liepen alle vier op pieren in de ketelmond. Het Franse stoomschip „Gharthage" dat voor de kust bij Umuiden op drift raekte, verzocht sgiteravond dringend om sleepboothulp. Het verloor eerst een anker en later raakte de stuurinrichting defect. Omstreeks kwart over twee van nacht is de „Carthage" voor Scheve- ningen aan de grond gelopen. Bij dag licht zouden sleepboten trachten ver binding tot stand te brengen. Het Duitse schip „Industria", dat eveneens stuurloos op de Noordzee drijft, seinde gisteren tegen de avond dat het in zicht was van Hoek van Holland. Het „Neeltje Jacoba" verliet gisteravond de haven van Umuiden om assistentie te verlenen aan de „Vatave", die zich ter hoogte van Noordwijk in moeilijkheden bevond. Nadere bijzondereheden ont breken nog. Topprestaties van de Een der hoofdingenieurs van de Rijkswaterstaat heeft de watersnood toegeschreven aan de volgende drie factoren: 1. Het tijdstip van het hoge water; 2. de hoogte van het getij, dat springtij was in verband met de nieuwe maan; 3. de wind kracht en de windrichting. Aan drie kuststations, nl. Hoek van Holland, IJmuiden en Harlingen, werden de hoogste waterstanden genoteerd, die sinds een eeuw zijn opgetreden. In 1894 was de hoogste stand in Hoek van Holland 3,28 meter, terwijl deze thans 3,40 meter is. Te IJmuiden was in hetzelfde jaar de hoogste stand 3,68 meter en thans 3,85. In Harlingen was in 1936 de hoogste stand 3,19 meter en thans 3,68 meier. Gelukkig Is Gouda het lot gespaard gebleven, dat zovele andere gemeenten in ons land heeft getroffen, men heeft bijtijds drie houten stuwen aan het eind van de haven aangebracht en is er in geslaagd het snel wassends Ijs- slewater te bedwingen. Op de Veer- stal heeft men zandzakken geplaatst te gen de kademuur. Daarbij werden in geschakeld de Provinciale Waterstaat, de Rijkswaterstaat, de Reinigingsdienst, de politie, de brand weer en Gemeen tewerken. In Stol wij ker sluis ging het minder goed. Het water bleeft stijgen en alle buitendijks gelegen bedrijven, zoals de Houthandel De Hoop en de in de nabij heid gelegen mlkfabriek kwamen blank te staan. Het water beukte tegen Gou- derakse dijk nabij Stolwijkersluis, waar door verzakkingen en kuilen ontstonden. Een benedendijks huisje werd door het water nagenoeg verniegtid. Het onder ste gedeelt van de platelfabrik Flora van de heer Eikelenboom werd weg- „President Jan Leis" (Van een onzer verslaggevers) HOEK VAN HOLLAND, Zondag. Prachtwerk heeft de „President Jan Leis" de fiere reddingboot met zijn dappere en onvermoeibare zeerobben tijdens de zware storm bijna onafge broken verricht. Thans ligt het vaar tuig met een beschadigd roer werkloos aan de wal, maar niet nadat het er m geslaagd was één van de grootste krachttoeren van zijn bestaan te ver richten. In de vliegende storm werden 24 mannen van het practisch tot onder gang gedoemde Deense schip ,Annam" overgenomen en aan land gebracht. De kapitein van de Deen wilde een laatste vertwijfelde poging doen om zijn schip te redden en nam het risico bij dit weer binnen te komen. Honderden toe schouwers hielden bij dit waagstuk hun hart vastmaar het lukte Op zee kon de „Amnam" met blijven, omdat het schip dan onherroepelijk on der zou gaan vanwege de zware schade die het had opgelopen. De kapitein nam het beskuit met een paar leden van de bemanning (vrijwilligers) de noodsprong te wagen. Toen de „Jan Leis" met de in veilig heid gebrachte mannen was binnenge komen, liet de Deen er geen giras over groeien. Ln schier onhoudbare vaart ste-' vende het schip recht op het Noorder havenhoofd af. Het zou er te pletter op gelopen zijn als niet juist een grondzee het schip in een gunstige positie had ge bracht, waardoor hei recht voor de Wa terweg kwam te liggen „Volle kracht vooruit", moet de kapi tein toen geschreeuwd hebben. Daarmee was het waagstuk tot een goed einde gebracht, wamt tot grote opluchting van de toeschouwers voer het schip binnen dé beschuttende pieren en stoomde het naar Rotterdam op. Tevoren had de „Jan Leis" al vele malen assistentie verleend. Zo had de reddingboot twee man van een zandzui- gertje weten te halen, dat op de Niquwe Waterweg bij Poortershaven in ernstig gevaar verkeerde. Daarna moest men de sleepboot „De Schelde" te hulp snellen, die van zijn ankers was losge slagen en dreigde te kapseizen. Het schip werd tenslotte tegen een beton- stetger geslagen, waar het tegenaan bleef stampen. Met assistentie van de sleepboot Blankenburg" kon „De Schelde" tenslotte uit zijn benarde po sitie worden bevrijd. Het schip werd naar Vlaardimgen gebracht. De beschadigde ..Jan Leis" wordt on middellijk onder handen genomen en zal voorlopig vervangen worden door de red dingboot van Breskens. Veel schade Schade is er veel in de Hoek: De Harwich-steiger had het zwaar te verdu ren en de „Prinses Beatrix" van ie Mij. Zeeland is er (beschadigd) vandaan ge- Tussen Gouda en Gouderak werd in allerijl het vee over de dijk geëvacueerd. sleept. Het koos ligplaats te Rotterdam. Uojc de zanuzui%ei „nnoy netu aunaoe OpgéiopeU, eVteiiciia li el VUiUio«-xUp „v-»oe- ie aat van zijn ooeien sioeg. Wat HoeK van Holland zelx Betreft: over eeu uneeuwi van uiisevcei rnmuerd meier is ac gioonug weggcu,oigca van ae uijiK langs ae xsieuwe nbiuerweg. net iiumiiue-uepu'i. Van ae ivuwurie aiuna ajank en een gat van tien matei wera geuon- staleera in ae ooaievaia naiuy ae jtferg- naven, i-uj ks waters iaat wiai ait gat te aiomten. Langs de Zeekant was de situatie de- pioraoei. ne toegang tot nat atimna was tweemaai zo preea gcwOraen. v Oor de seinpost zyn ae Deiumnen muur en een Qiumter üioor net water umaermyna en voor- dan wel achterover gevallen. Ook de zeewering is zwaar gehavend; liet waiter stond Zondag tot aan de strand weg. Engeland stuurt tien Helicopters De Britse ambassade m Den Haag leett gisteravond meaegedeelü, dat de Britse admiraliteit vandaag tien heli- coptères zal zenden voor hulpverle ning aan de getroffen gebieaen. Sombere tocht door Alblasserwaard (Van een onzer verslaggevers) De avond is gevallen als we van Utrecht uit de Alblasserwaard binnen rijden. De grote autoweg blijkt al te zijn gestremd. Vlak voor Sliedrecht is een groot gat in het betonnen wegdek geslagen, waar het water vrij spel heeft en steeds dieper het zand wegvreet. Boven het grauwe water, dat links en rechts de polders overdekt, straalt hier en daar een klein lichtje, het enige teken van leven, dat de weinige mensen, die op hun zolderverdieping het nog een tijdje in hun woning denken uit te houden, de buitenwereld geven. gespoeld, zodat de zaak in elkaar zak te. De Goudse waterleiding is buiten ge bruik. Het bassin van de watertoren is namelijk volgelopen met het vule IJs- selwater. Het herstel van het bassin zal één of twee dagen in beslag nemen. Men krijgt nu water van de zuivelfa briek „De Producent." Hierbij wordt Gouda in zes wijken verdeeld. In deze wijken krijgt men door middel van gro te tanks water van 's morgens zeven tot 's avonds zes uur. De medewerking van de Gouwenaars is uitstekend te noemen. De commis saris van politie heeft een oproep ge daan, waarna zich onmiddellijk een groot aantal jongens en mannen beschk- baar stelde voor de nodige werkzaamhe den. Vele eigenaars stelden hun vracht auto ter beschikking. Zeven mensen verdronken? Naar gevreesd wordt heeft de waters nood in de gemeente Poortugaal op IJs- selmonde zeven slachtoffers geëist, nl, twee arbeidersgezinnen die in de Zalm plaat wonen en twee personen die ter hulp waren gesneld. In het huisje aldaar woonde het echtpaar J. V. dat bij zich in had wonen een getrouwde dochter met haar man en een zoontje van drie jaar. Wegens de angstwekkende stijging van het water waren alle vijf naar de boven verdieping gevlucht maar waarschijnlijk door de stuwing van het water is het huis daarop ingestort en werden allen onder het Ln de watermassa vallende puin be- dolven. I Een andere zoon van V.. die met een tot nu toe onbekend gebleven man te 1 hulp wilden snellen, heeft men niet terug gezien. Slechts één van de lijken is tot I nu toe aangespoeld, nL dat van de schoon zoon. Vrijwel alle bewoners van deze vruchtbare polders hebben echter have en goed moeten verlaten. Nog gister avond was men bezig het vee in vei ligheid te brengen. Bij honderden suk kelen de schonkige beesten over de dijk, niets begrijpend van hetgeen hun begeleiders met een stok zwaaiend hun trachten duidelijk te maken. Langs de Hogedijk, die van Gorin- ehem tot bij Rotterdam de polder om sloten houdt, staan de bewoners bij groepjes bijeen. Elke keer als we met hen in gesprek komen zijn de geruch ten weer anders. De sombere voor spelling, dat ergens tussen Gorcum en Giessendam de dijk doorbroken is, wordt echter gelukkig niet bewaar heid. Wel zien we op vele plaatsen dat balen stro, zandzakken en klin kers bedreigde plekken moeten be schermen, doch eerst op de grens van Sliedrecht en Papendrecht, waar zich het silhouet van de gasfabriek tegen de donkere regenlucht aftekent, ma ken we met de eerste dijkdoorbraak kennis. We redden het „Hier redden we het wel weer", zegt een van de mannen, die de gehele dag in touw zijn geweest om mede te helpen dat doel te bereiken". In het onderge spoten land had het opdringende Mer- wedewater een gemakkelijke door gang gevonden. Nog steeds sijpelt het water schuimend door de opgeworpen barrières, maar vergeleken met het gat dat enige kilometers verder, in de Noordhoek van Papendrecht in de dijk is geslagen, en waar men reeds de vo rige nacht de strijd tegen het opdrin gende water heeft moeten opgeven, telt deze breuk nauwelijks meer mee. Het moeten angstige uren zijn ge weest, daar aan de Hogedijk, op de rand van de Alblasserwaard. Nu is de bevolking wel veilig. Althans voor zo ver men het hier weet. Eigenlijk is het niet veel, dat men weet over hetgeen zich in de polder, in plaatsen als Oud- Alblas, Bleskensgraaf, Wijngaarden, Molenaarsgraaf en de gehuchten daar omheen heeft afgespeeld. Alle mensen zijn geëvacueerd en van slachtoffers heef-t men gelukkig niet gehoord. Maar telefonische verbinding heeft men met de omgeving niet meer, zodat het meestal slechts geruchten zijn, welke men elkaar oververteld. Maar dea t* nauvrar k men hier ki Papendrecht betrokken geweest bij de nachtelijke strijd tegen het water, dat op een nederlaag voor de zwoegende mannen is uitgelopen. Duizenden zandzakken In het bedrijfskantoor van de firma Dekker zit de staf, die de werkzaam heden heeft geleid. Met driehonderd man zijn ze in de late avond van Za terdag al begonnen op de gevaarlijke plek. Zandzakken zijn er hij duizenden gelegd, maar de dijk bleef „werken" Het werd steeds gevaarlijker door de wild-overslaande golven en zelfs ach ter hun stevige muur van zand en steen bleven de mannen niet meer veilig. Maar er is doorgeploeterd, tot om kwart over drie de doorbraak kwam. Over een lengte van zestig meter ongeveer sloeg de ondermijnde wal weg en met kolkend geweld stort te zich de vloed van het water uit de Noord zich in de Alblasserwaard. Toen was het verkeken. Dat wisten de waterbouwkundigen van Visser en Smit en van Dekker, dat wist ook de technisch ambtenaar van het hoog heemraadschap, de heer Vermeulen. Maar het ging om duizenden die dak loos zouden worden en dus moest met. alle macht doorgewerkt worden, om de breuk toch maar zo klein mogelijk te houden. Des te meer tijd zou er zijn voor de evacuatie. De randen van het gat werden daarom verstevigd met zeilen en met steen, met zank en zin kers. De werkers aan de polderrand heb ben daar althans dit succes mee be haald, dat vrijwel alles in veiligheid kon worden gebracht. Burgemeester Keizer van Papendrecht vertelt daar met voldoening over. Zaterdagnacht om twaalf uur had den in de Waard al sirenes geloeid en klokken geluid, zodat de meeste be woners op de hoogte waren en hun eerste maatregelen hadden genomen. Men was al begonnen met het vee transport en de families zaten overal boven, toen het water kwam, veilig althans voor het eerste gevaar. In koortsachtige haast is er gewerkt. Een flink deel van de morgen heeft men er voor nodig gehad om alle mensen uit hun benarde posities te halen. Dikwijls ging dat lang niet zon der risico. Met bewondering vermeldt burgemeester Keizer het optreden van de Dordtse geniesoldaten, die met ka no's de laatste mensen van het via duct in de weg Oud-Alblasserwaard— Papendrecht hebben gehaald. Voor zover men gisteravond kon nagaan is geen van de helpers een ongeval overkomen. Wel zijn er en kelen vermist, maar er bestaat rede lijke kans, dat zij aan de ander kant van het gat zijn beland. De huizen op de Papendrechtse dijk zijn dicht bevolkt. Ieder heeft er wel een of meer gezinnen bij. Men schuift maar wat op en des nachts behelpt men zich met een enkele deken, een jas of een paar stoelen. Wat in de hui zen niet meer gebórgen kon worden, zit in de cantine van Avillanda, waar de Rode Kruiscommandant, de heer Viveen, met het fabriekspersoneel, zijn gasten zo goed mogelijk verzorgt. Zo goed mogelijk, want veel normaals is uitgevallen. Petroleumpitjes zijn in een deel van Papendrecht de enige verlichting. Gas is er niet en drinkwater ont breekt eveneens. Maar men leeft. Dat is een. Mén heeft een dak boven het hoofd, dat is het andere en verder is er weinig belangrijks na een nacht van angst en kou. In Papendrecht verdronk een baby van negen maanden uit het gezin Kraal. Voorts is in Sliedrecht een 83- jarige vrouw dood in haar Dijkhuisje aangetroffen. Waarschijnlijk is zij door door vloed overvallen en kon zij van haar bovenkamertje niet tijdig verdwijnen. Het staat wel vast dat er in de hele Alblasserwaard tienduizenden mensen dakloos zijn. Ook moet er veel vee een droevig einde gevonden hebben in het verraderlijke water. Maar het eigenlijke noodgebied daar in de afge sloten polders lag gisteravond nog te zeer buiten het bereik van de buiten wereld om er, althans in Papendrecht, betrouwbare gegevens over te kun nen krijgen. Vijftigjarig bestaan van „Huiszorg" Vandaag herdenkt de vereniging „huis- _omg" te Rotterdam het vijftigjarig be staan. Dit jubileum zal gevierd worden met een receptie .waar in het bijzonder aandacht zal worden geschonken aan het feit. dat de president van deze vereni ging, mevr. C. A. Wilikes-Havelaar ge durende een halve eeuw is opgetreden als presidente van de vereniging. Op bescheiden voet werd destijds ge start. De initiatiefneemsters begrepen in het jaar 1902, dat de helpende hand moest worden geboden in die gezinnen, waar de vrouw des huizes door ziekte niet in staat was haar taak te vervullen. Veel waardering werd ondervonden, toen „Huiszorg" een huLp in de huishou ding kon anibiedm bij degenen, die dat zeer van node hadden. De aanvragen overtroffen als spoedig he aanbod en meerdere gezinsverzorgsters werden aangenomen. Begonnen werd met zeven personen aan te stellen. Later was dit honderd en thans zijn meer dan 300 krachten by de vereniging in dienst. Gedurende de laatste jaren houdt „Huiszorg" zich ook bezig met het ver zorgen van de zwak-sociale gezinnen. Morgenmiddag om 2 uur zal de recep tie gehouden worden in het gebouw van de Volksuniversiteit. Groot medeleven op de Antillen DE berichten over de overstro mingsramp maken op de An tillen zeer diepe indruk. Het Rode Kruis van de Antil len heeft reeds een telegram naar Nederland gezonden met de vraag, waaraan in de eerste plaats behoefte bestaat. Er is een comité van actie ge vormd, dat nog gisteravond aan het werk is getogen om al het mogelijke te doen om de nood te lenigen. Het medeleven is algemeen. Nog voor het comité van actie was opgericht, waren er reeds zeventig duizend gulden bijeen gebracht voor de hulpverlening. NOORD BRABANT i»T53

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3