De Westhoek zwaar geteisterd Woeste golven braken door dijken en overvielen bewoners in hun slaap Breda was een centrum van hulpverlening Burgers en militairen sloegen handen ineen Breda verkeerde in isolement Z Ook in Bergen op Zoom is de schade groot voor ons senhms MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 DE BREDASCHE COURANT TWEEDE BLAD - PAGINA I (Van onze speciale verslaggevers.) De verschrikkelijke stormramp heeft de Westhoek van Brabant en het gebied tussen Lage Zwaluwe en Geertruidenberg getroffen, doordat de woeste golven in enkele uren tijds bijna alle polders in dit gebied over stroomden. Deze ramp is Zaterdagnacht één uur ingezet bij Willemstad, waar de dijk van het Hollands Diep bij de Parade zich begaf. Willem stad was al spoedig van de buitenwereld afgesloten. Het water joeg voort en teisterde vele stadjes en dorpen in dit vruchtbare gebied. Voor dat de inwoners zich het dreigende onheil bewust waren, stond het water reeds rond de huizen. Velen konden zich nog redden, maar anderen, vooral de bewoners van de ver uit elkaar verspreid staande boerderijen, moesten hun toevlucht zoeken op de bovenverdieping van hun woning en zelfs op het dak. Zij konden niet meer vluchten en moesten wachten tot er hulp kwam. Die hulp werd van alle zijden geboden, maar het reddings werk vergde veel tijd, omdat men niet direct de beschikking had over het benodigde materieel en vooral vaartuigen miste. Er zijn helaas talrijke slachtoffers te betreuren: in Heiningen, voor zover nu bekend, zelfs achttien. De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat dit aantal nog aan merkelijk zal stijgen. Door het ontbreken van telefoonverbindingen kon geen contact opgenomen worden met de geïsoleerde gebieden. Er ver dronk veel vee, talrijke huizen stortten in en de schade aan de gewassen is zeer groot. Zij werden op brancards in autobussen naar het ziekenhuis vervoerd of in de hulppost te Fijnaart verbonden door dok ters, die uit de niet-getroffen gebieden naar de plaats van de ramp waren geko men. Droevige taferelen Een moeder stond voor het gemeentehuis te huilen, omdat zij haar kind verloren had en in een bakkerij bij de Hervormde kerk zat een vader te treuren om zyn vrouw en vier kinderen, die hij voor zjjn ogen had zien verdrinken, zonder dat h\j hulp kon bieden. Dit zijn maar enkele van de droevige taferelen, welke zich afspeelden. In Fijnaart vertelde men. bericht te heb ben ontvangen, dat in Willemstad 1200 mensen van de buitenwereld afgesloten waren. Zij hielden zich op de bovenverdie ping van hun huizen op en zagen reikhal zend uit naar hulp. Ook in de omgeving van Steenbergen en Dinteloord was de toestand ernstig. Hal steren was geheel geïsoleerd. Daar ston den de bewoners op de daken van de hui zen en zaten ze zelfs in de bomen. Men deed ook daar alle mogelijke moeite om de helpende hand te bieden. Bergen op Zoom had grote waterschade. In hel lage gedeelte van de binnenstad stond het water anderhalve meter hoog in de straten. In het gebied tussen Lage Zwaluwe en Geertruidenberg was de situatie bedroe vend. Men kon het niet meer bereiken. Plaatsen als Drimmelen, Geertruidenberg, Sleewijk'en Nieuwendijk, waren volkomen van de buitenwereld afgesloten. Tot aan de grens van Oosterhout stroomde het water en grote gedeelten van de rijksweg ston den blank. Met zeer veel moeite kon men in Raams- donksveer komen. Daar stond ongeveer ze ventig centimeter water. In de geteisterde gebieden waren vele huizen ingestort door het geweld van de stroming. Niet alleen in Zevenbergsehoek, Fijnaarl, Halsleren en Heiningen, maar ook in Raamsdonksveer en Geertruidenberg. Ontelbaar veel vee is ook verdronken. Koeien, paarden en varkens liepen door het water en konden zich nauwelijks boven houden. Heel veel dieren zagen we voor onze ogen verdrinken. Het was voor velen Pontonniers zijn in Klundert met boten bezig om de bewoners uit hun huizen te halen. De brandweer en de hulpverlening Met de bosbrandweerwagen haalde de Bredase brandweer gistermiddag en -avond evacué's op uit Zevenbergschenhoek en Ter- heijden. In de morgenuren wilde men met de grote ladderwagen meewerken aan de hulpverlening in Moerdijk. Men kwam ech ter niet verder dan Lage-Zwaluwe. Toen de wagen 'n meter in '1 water stond, besloot de commandant, de heer J. T. Rademakers om, door de omstandigheden overmand, van verder rijden af te zien en de terugtocht te aanvaarden. Gisteravond laat vertrok een auto van de brandweer met lichtaggregaat naar Halsteren om daar hulp te verlenen. Aclit gaten in dijk van Tholen Tijdens springvloeden en stormen Is de Tholense dijk overstroomd, waarna er in de dijk acht gaten ontstonden. De Auvergse- polder en de Theodoruspolder liepen geheel onder, terwijl de spoorlijn tussen Bergen- op-Zoom en Vlissingen verzakte. De polders ten Zuiden van Ossendrecht en ten Westen van Ossendrecht en Woensdrecht zijn vrij wel alle ondergelopen. Breda was gisteren een centrum van hulpverlening. Om halfnegen reeds werd "in Concordia een meldingspost voor evacué's geopend, en tal van stadgenoten trokken met voertuigen naar de getroffen gebieden, op zo korte afstand van de stad verwijderd, om medemensen in veiligheid te brengen. Zo ooit, was dit dan ook een Zondag, waarop de naastenliefde een opvallende rol speelde. De c;.:'etten waren reeds heel vroeg in cordia. rqaar later op de dag werd per actie. Onder meer reed bij het krieken van politie-geluids-auto in de stad bekend ge- J~'-* maakt, dat men werd verzocht, zich met aanbiedingen te richten tot het. gemeenle- de morgen een drietonner naar Lage Zwa- luwe, fje-stormwind woei het voertuig ev onze ogen verdrinken, net was voor velen wuu net vut-nuig even- .aanoieuuigeu ie nemen 101 net. gemeente- beklemmend om machteloos by tleze dood- wel nog voordat het hulp had kunnen bie- huis. Burgemeester mr dr C. N. M. Kort- strijd te moeten toezien. De hulpacties1 Spontaan bood men u:t alle omliggende s*** I c]°kters ei"1 verpleegsters boden de gewon- .-ajteft ~*3rjlSl? den de helpende hand. De grote moeilijk- Mniiittiiwii i heid. welke zich voordeed, was het gebrek HBSSS''" 7Jm5.15" i aan vaartuigen. Met roeiboten en pontons 1 zagen de militairen geen kans om de geïso- De spoorbaan by het station Lage Zwaluwe was voor een groot gedeelte overstroomd. leerde huizen te bereiken. Gelukkig kree; Het water sloef zelfs een gal in de spoordijk. «en een sloot ;n. Ternauwernood wist de bestuurder eruit te springen. Andere mili- trucks trokken er echter ook op uit, ■>k de- B.B.A. liet zich niet onbetuigd- -•» I bunder- .naar veiliger oorden te brengen, en I Talrijk waren ook de stadgenoten, die in dividueel met hun auto aan het reddings- mann was daar in de loop van de dag zijn woonplaats gearriveerd. Persoonlijk nam hij de activiteiten op diverse punten van de stad in ogenschouw, en ook verder bleef hij ten stadhuize, terwijl in de hal ambtenaren aan lange tafels gezeten de namen noteerden van de stadgenoten, die zich bereid verklaarden, een bepaald aan tal mensen uit de te evacueren plaatsen: werk deelnamen: naar men ons in Concor- I Zevenbergsehoek, Moerdijk, Lage Zwaluwe Hulpacties verrichtten kranig werk Op onze tocht door het geteisterde ge bied was zoveel ellende te zien, dat men niet bepaald weekhartig behoefde te zijn, om diep te worden ontroerd. Overal op de bovenverdiepingen van de verspreid staande boerderijen en wonin gen in dit wijde polderland stonden men sen om hülp te roepen. Er waren er zelfs, die op de daken geklommen waren. Het alles verslindende water stroomde kal kend rond de huizen en in dat water deed- het vee verwoede pogingen om een droog plekje te vinden. De mensen konden hun woningen niet meer verlaten. Zij waren in hun slaap verrast door het water en toen zij beseften hoe kritiek de toestand was, zagen zij geen kans meer om te ontvluch ten. Zo was het niet alleen in Moerdijk cn Lage Zwaluwe, maar ook in Willem stad, Meiningen, Rode Vaart, Klundert, Zwingelspaan en Halsteren. Dat hulpgeroep ging iedereen door merg en been, maar niemand was bij machte te helpen, want op vele plaatsen stond drie a vier meter water en waar de toestand nog niet zo kri tiek was, waadden bewoners tot aan de borst door het zoute nat, kleine kinderen boven zich houdend. Niet ver van Breda Dit is het beeld, dat we overal zagen toen we van Breda uit West-Brabant door kruisten. Heel ver was het water niet van Breda af. Het begon al bij Zevenbergse hoek, waar 's morgens om negen uur reeds voorbereidingen werden getroffen voor de evacuatie. Moerdijk en Lage Zwaluwe wa ren toen niet meer bereikbaar, ook niet via de Rijksweg. Overal zag men mensen lopen met kleine pakjes; het enige wat zij in hun overhaaste vlucht nog hadden kunnen redden. Alles, alles hadden zij moeten achterlaten. Maar hulp werd er geboden. De B.B.A. zette al haar materieel in om de mensen te vervoeren, vrijwilligers waren bezig met het verstevigen van dijken en ande ren hielpen ouden van dagen en kinderen door hen naar een rustiger plaats te bren gen. Eerst de mensen De heer N. van der Made uit Moerdijk, die juist het niet ondergelopen land had weten te bereiken, vertelde ons, dat de buitendijk bij Willemstad bij Rode Vaart cn in de omgeving van Klundert op enkele plaatsen was doorgebroken. Om half vijf was hü gewekt cn toen is men met man en macht aan het werk getogen om te red den wat er te redden viel: eerst de men sen en toen het vee. Bij Lage Zwaluwe sloeg de vloed een De Koningin bezocht I geteisterde plaatsen Vergezeld van Prinses Beatrix heeft H.M. de Koningin Zondag- s middag een bezoek gebracht aan de 5 5 omgeving van de Krimpenerwaard. De komst van H.M. was de autori- 5 5 teiten in die streek niet bekend. Zij J 5 reed eerst tot aan Ouderkerk, welke s S plaats zelf onbereikbaar was, zodat j de koninklijke auto slechts tot de grens van het ondergelopen land kon rijden. Vervolgens werden Lek- kerkerk, Krimpen aan de IJssel en j 5 Krimpen aan de Lek bezocht. De burgemeester van Krimpen 5 5 aan de IJssel was toevallig ter plaatse aanwezig, waar de konink- s lijke auto stilhield. Met hem had s H.M. een onderhoud. Het lag in het voornemen te pogen, Zeeland te bereiken. Dit s 5 bleek echter onmogelijk door het passeren op de wegen van grote hoe- 5 5 veelheden in veiligheid gebracht i vee. In de richting Vianen reed H.M. 5 terug naar Soestdijk, toen het te Iaat s was geworden nog andere oorden te bezoeken. ïwwwwnwwvwMiwwwwwwwwvwwxvwvwwwwwwwwvwvrtvl groot gat in de spoordijk en dit verergerde de situatie nog. Het is met geen pen te beschrijven, zo zei hij, welke ellende wij en anderen heb ben doorgemaakt, en dan te weten, dat er zoveel mensen nog in hun huizen zitten en nergens meer heen kunnen. Zo was het ook te Rode Vaart. Daar vroegen vijftig mensen dringend om ver voerd te worden. Er waren drie gaten ge slagen in de binnendijk en daardoor stroomde het water met grote snelheid binnen. Een sleepboot, welke mensen van de bovenverdieping wilde halen, liep vast. Er was geen beweging meer in te krijgen. Alleen d h©2cr> c-.'iïegen wegen waren nog ben ijdbaar en" Saafbm moestefo we vla Zevenbergen naar Klundert. In Zevenber gen heerste een nerveuze drukte. Daar wa ren veel vluchtelingen aangekomen, die in het gebouw „De Eendracht" en in St. Joan met warme koffie enigszins op hun verhaal werden gebracht. Het gemeentehuis was ingericht als hulp post. De telefoontjes, welke daar binnen kwamen met verzoeken om hulp waren niet te tellen. Gelukkig had men de volle medewerking van de militairen uit Bre da, die nog heel wat hebben kunnen redr den. Pontonniers helpen Klundert is ook zwaar getroffen. Het j oude stadje staat bijna geheel onder wa ter. Pontonniers waren er bezig om de in woners met boten uit de huizen te halen. Het viel niet mee om met de door de gol ven teruggedrongen lichte vaartuigen vooruit te komen. Burgemeester C. Drayer was met zijn staf druk in de weer. Toch had hij nog ge legenheid om enkele woorden met ons te wisselen. Hij vertelde, dat hij van 's nachts één uur af telefonisch contact had gehad met zijn collega v. d. Hooft uit Willem stad. Toen was de toestand daar reeds ern stig. In de dijk bij Fort „De Hel" te Wil lemstad was een gat geslagen van onge veer driehonderd meter. De eigenlijke doorbraak begon omstreeks één uur op de Parade van het reeds zo dikwijls geteister de Willemstad. Met man en macht heeft men toen getracht een ramp te voorkomen, maar de kracht van het water was groter dan die van mensenhanden. Spoedig was de oude vesting aan het Hollands Diep ge ïsoleerd van de buitenwereld. Alleen boten zouden nog hulp kunnen bieden, vandaar dat alles van die aard gerequireerd werd Achttien doden De omstreken van Fijnaart waren even eens ernstig getroffen. Het ergste was wel Heiningen er aan toe. Men kon het niet meer bereiken, zodat de ontboden hulp colonnes van het Rode Kruis, de militairen en andere vrijwilligers werkloos moesten toezien. Het enige wat zjj konden doen was het bergen van de lijken, die aan spoelden. Het was een aangrijpend moment deze ontzielde lichamen van vrouwen, kin deren en mannen te zien verzamelen, 's Middags had men er reeds achttien ge borgen, die werden overgebracht naar het ziekenhuis Charitas in Roosendaal. Men vermoedde, dat het aantal slachtoffers nog groter zou z\jn. Ook was er een groot aantal gewonden. men 's middags de beschikking over mo torboten en toen was men in staat om vele bewoners uit hun benarde positie te ver lossen. Overal in het getroffen gebied waren mi litairen en burgers bezig om de djjken te verstevigen. Duizenden en nog eens duizen den zandzakken werden on de zwakke plaatsen gelegd. Daardoor kon men daar het water keren. In het water dreven tafels, stoelen, bedden en ander meubilair. Het was een troosteloos gezicht. dia verleide, waren het er meer dar. hon derd. ICn met vereende krachten werden z.o de evacué's de stad binnengebracht. Naar men gisteravond becijferde, waren er toen .1000 geregistreerd. Maar het kunnen er ock veel meer geweest zijn: wie denkt er aaq, om bij zo'n gebeurtenis een nauw keurige statistiek bij te houden? Klundert, in hun woning te herbergen. We hebben plenty adressen' vertelde Iemand in Concordia ons enthousiast. En daaruit bleek wel overduidelijk, hoe Breda zich bewust was van de taak. die het op deze rampz.alige dag te vervullen had. Maar niet alleen naar particulieren wer den de evacué's verwezen, Vier plaatsen waren er in de stad. waar zij in Hinken getale een gastvrij onthaal kregen: op de Een stille berusting kenmerkte degenen. K.M.A., in het Gasthuis aan de Leuvenaar- Koffie en brood een landbouwer, dat hij meer dan twintig koeien en vier paarden, die op stal stonden, had losgelaten, zonder te weten, of hij ze ooit terug zou zien. Verscheidenen waren er ook, die wisten, dat de woningnood hen opnieuw parten zou gaan spelen: verzwol gen als hun huis was door het woeste ge weld van het water. In het lesgebouw van de K.M.A. werd een ziekenzaal met een dertigtal bedden ingericht: op de eerste verdieping werd een ruimte bestemd voor jonge en aanslaande moeders. Overigens streefde men ernaar, de gezinnen zoveel mogelijk bijeen te houden. Keurig werd er georganiseerd, zo goed by de ontvangst en de indeling van de geevacueeiden ais bij de ravitaillering. T ekort aan boten doot onze eeuwige vijand, het water, van huis en haard verdreven, in Concordia aanmeldden. Het Rode Kruis E.H.B.O.-ers, padvinders en verkenners, leden van de Nationale Reserve en zeer velen, die tot geen bepaalde organisatie Er werd in ruime mate materiaal aange voerd, om de vluchtelingen een aan zekere eisen beantwoordende ligging te verzekeren: toen de voorraad matrassen was uitgeput, ging men over tot het uitspreiden van stro. En het menu van het degelijke avondeten was stamppot. Men consumeerde het, aan lange tafels gezeten. En intussen hielden Bredase dames zich bezig met het sorteren van bergen baby- en kindergoed, dat na de eerste oproep in overvloed werd toege voerd. Behalve de reeds genoemde gebou wen. werd ook het Aco-gebouw van de K.M.A. voor het huisvesten van vluchte lingen ingericht Een even goede ontvangst werd de geëvacueerden geboden in de andere tehuizen. Jong en oud, rijk en arm, militair en burger sloeg de handen ineen. Groot was vooral de drukte bij Concordia, waar zowel de hulpelozen als de helpenden een brandpunt van activiteiten vonden. Wij ontmoetten er ook enkele bestuursleden van de Ned. Ver. van Huisvrouwen, die, even wel nog zonder resultaat, zochten naar een manier, waarop deze vereniging zou kunnen worden ingeschakeld in de hulporganisatie. En ook de Oud-Stoottroepers boden zich aan. Maar op dat ogenblik was alles reeds _wvoldoende bezet; men kon natuurlijk erop amen, war. daar ten behoeve van de 750 uit trekken om buiten de stad hulp te ver praat, in de Kloosterkazerne en in Mariën- 750 Personen op de K.M.A. Toen wij op de K.M.A. in ogenschouw j - - tniivril, wen. uaoi ICU ueiiucve van tie (au >-"• 'isniv.ii vm uum-ii Hit oinu imifr, II 11.1- De schade .!TVia!' aieJ °e helpende hand \vu- personen, die daar werden ingekwartierd, lenen, waar mogelijk. Daar buiten waren rfpn n?^den, zorgden ervoor, dat het de - mogelijk werd gemaakt. De schade, welke door de overstromine is aangericht, is niet te schatten. Het 'oc.pt Mri m u. niet "beter doen. dan door in do millioenen Nie" alleen zijn vele vo- voer koffie en' brood, in afjwach- ningen onbewoonbaar en ging veel hüts-tk(g verzórgmg, d e de evacué's zou raad verloren, maar ook de veestapel kreegwachten op de adressen, waar zij definitief een geduchte klap en de op het land staande zouden worden ondergebracht. Het is van- was gedaan, bleek in welk een mate zeer velen* militairen or. nieWnililairep zich daar tnspanden vyor het welzijn /an de gecv-• .userden. In de gytnnyjslirkzafe!. wem men met" koffie belegd brood was, en waar soep was rondgedeeld, ;we: ree dingen zeer nodig: bootjes eervoer van ménsen, die waren geïsoleerd, en Jicht: ook de duisternis ging allen bij 1 avcttd parten spelen. Om enigerma'.c* te voprzien in het gebrek- aan scheenjes. wet'" :j d/mj enk-i-ie motorboten uit de Boeiineer- sineel mét een takelwae wintertarwe, en -gerst kan niet meer tot I „7W,"V,<'Zw wérkzaamhldën middags kinderspelen gehouden, om de singel met een takelwagen uit bet water groei komen, nu het aoute nat de lande- ook J,"vSm'ie eoi aandSd'Üd»a"d«'ht van de sorgen die gehaald en vervolgens met spoed naar hes rijen heelt overstroomd. Eerst als men hel gj wai dan ook hoord'Xectóï P j' me" haa alles. "'at »"keIe k'10- ."doelgebied vervoerd. Onder hoogspanning water uit de polders verdreven ral hebben. o.eve die met WkSSSu aft'«nd ï'as. Mhtergelaten' huis en heeft Breda het bestaansrecht bewegen va, kan men de balons opmaken Het zal een „lidn^ déheer Van DlesSn de "eldin» 1 leve"de havc' Wl' hoorden van een nee! oud woord: barmhartigheid. ünmhprp hnlanc diin want mpn vpimi-qpUI 1 sombere balans zijn, want men verwacht, dat er ook nog vele doden gteborgen zullen moeten worden., De Westhoek heeft een dure tol betaald aan de niets ontziende elementen, die in al hun hevigheid deze vruchtbare contreien hebben geteisterd. „opvangcentrum" Plenty adressen Spontaan werd van verschillende zijden gastvrijheid aangeboden. Men wendde zich om adressen op te geven allereerst tot Con- Spoorreis uit Rotterdam duurde zes uren baar afnam, omdat het ook niet mogelijk was, zeer hard te rijden; de wind nam de voorwielen met kracht onder schot. De trein echter vertrok veel te laat uit Den Haag. Dit verhaal geeft wel een beeld van de gevolgen van de overstromingsramp in ge- des lands geïsoleerd, dan gisteren hetteelten van het land, waar het water buiten Het gat in de spoorweg RotterdamDordt bij Zwijndrecht Jubileum-avond „Fiësta" afgelast De jubileum-avond, die Fiësta ter gele genheid van haar 20-jarig bestaan gisteren in Concordia zou hebben gegeven, werd af gelast. De jubileum-avond zal op een nader te bepalen datum plaatsvinden. Van de zijde van Fiësta verzekerde men ons, dat de ju bileum-show, ook al was Concordia vrij ge weest, in verband met de toestand geen doorgang zou hebben gevonden. i de verdrinkingsdood nabij. Gelukkig kwam er juist op tijd hulp. In Bergen op Zoom stond omstreeks halfdrie in de ongeluksnacht het water aan de dijken vrijwel gelijk met de kruin en werd groot alarm geslagen. De bewoners van de Haven, die toch al met naar bed waren gegean, brachten hun huisraad in veiligheid. Omstreeks drie uur kwam het water over de dijken en stroomde de Geertruidapoider vol. Daarbij kwamen de Machinefabriek N.V. Holland en tal van andere bedrijven onder water te staan. Het water kon toen ook niet meer dooi de schutplanken bij de Bonte Brug tegen gehouden worden en toen deze doorbraken liep de gehele Gedempte Haven onder, lot I ver in de Rijkebuurtstraat. Ook aan de andere, zijden stroomde het water door. Zo stond het bij de kazerne Groot Arsenaal bijna twee meter hoog, een peil, dat nog nooit werd bereikt. Overal hoorde men de mensen om hulp roepen. De schade is i enorm. Niet alleen, dat het water over de dijk van de Geertruidapoider was gekomen, ook over de dijken van de Augusta- en Theo doruspolder. Daardoor stond het water tot over de spoorlijn RoosendaalZeeland. De weg naar Tholen was niet te bereiken. De montagewoningen moesten het weer ontgelden. Van tal van woningen werd de I dakbedekking afgerukt, Ramen gingen aan I scherven. Noodvoorzieningen moesten van l gemeentewege worden getroffen om de 1 mensen voorlopig te helpen, j Op het Bolwerk viel een grote boom dwars over de weg. Op de Antwerpsestraat I viel een boom vlak voor een auto, waar van de bestuurder niet. meer kon stoppen. De wagen werd vernield en de inzittenden I raakten gewond. geval was. Men kan alleen wijzen op de tijd, toen het Zuiden bevrijd was, en het Noor den nog zuchtte onder de laars van de bezetter- Maar vlak na de bevrijding werd toch het verkeer hersteld; het voltrok zich op primitieve wijze, omdat de bruggen over het Hollands Diep geheel of ten dele waren uitgevallen, maar binnen redelijke tijd kwam men aan zijn einddoel. Zo was het lange tijd nodig, de spoorreis van Den Haag naar Rotterdam te onderbreken voor een tocht per vrachtauto naar Lage Zwaluwe, waar dan weer een nieuwe trein stond te wachten. Maar zwaarder handicap dan gebroken bruggen vormde het overstromende water, dat gisteren zowel Dordrecht als Breda voor verkeer uit Rotterdam versperde. Een goede kennis van ons stond dus voor de noodzaak, een omweg te maken, toen hij van Rotter dam uit naar onze stad wilde komen. Het baanvak RotterdamGouda was voor de Spoorwegen ook niet berijdbaar; er zat dus niets anders op, dan volgens de voorschrif ten de route over Den Haag, Utrecht en Den Bosch te nemen. Om ongeveer half- twaalf v.m. stond hij op station D.P.; om kwart voor zes rolde zijn trein pas de Baroniestad binnen. Meer dan zes uur had deze reis dus geduurd. En dergelijke ervaringen hebben zeer velen opgedaan; ook de ontelbare militai ren, die er van kunnen getuigen, dat spoor wegrijtuigen zelden zo dicht bevolkt zijn geweest, als ze gisteren waren. Op verschei dene stations moesten velen, die nog mee- wilden, worden teleurgesteld; er zat niets anders op dan een volgende trein te nemen. Een dergelijke nare sensatie was onze vriend echter niet overkomen; die was overal op tijd door zijn medemensen de trein inge perst. Maar er was zeer veel vertraging in het treinverkeer; zo was het mogelijk, dat iemand, die in Den Haag hoorde, dat hij ook per taxi in Breda kon komen, per auto naar Rotterdam reisde, daar in het Zuide lijke stadsdeel teruggestuurd werd door een agent, die zei, dat hij, bij niet-voldoen aan de waarschuwing, wis en zeker zou ver drinken, en vervolgens, met dezelfde taxi naar Gouda gereden, toch nog de trein haalde, die hem anders uit Den Haag linea recta daarheen zou hebben gebracht. Daarbij had de taxi een voorsprong, die officieel slechts drie kwartier bedroeg, en die zicht- Commissaris der Koningin in de Westhoek De commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Brabant, prof. dr J. E. de Quay, heeft gistermorgen reeds een be zoek gebracht aan het geteisterde gebied. In Fijnaart vertoefde hij geruime tijd op het gemeentehuis, waar hij een langdurig onderhoud had met burgemeester B. ter Haar. Ook naar andere gemeenten begaf de commissaris zich om zich op de hoogte te stellen van de omvang van de ramp en om besprekingen te voeren betreffende de hulp acties. de dijken bleef. Eén en ander had ook ten gevolge, dat Breda meer dan ooit in een isolement ver keerde. Comité van aanbeveling JN het comité van aanbeveling voor de bouw van een nieuw Diaconessenhuis hebben zitting genomen: Zijne Excellentie J. G. Suurhoff, minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid; mr dr C. N. M. Kortmann, burgemeester van Breda: mr J. W. Bosch, officier van justitie; zr J. Broeren, oud-directrice van het Dia conessenhuis. J. J. H. A. Bruna, hoofdredacteur Dagtilad De Stem; ds B. ter Haar Romeny, emer. predikant Ginneken; D. M. C. van Hilten. chirurg; C. C. M. Ligtenberg. notaris; C. A. Muller, directeur-hoofdredacteur „De Bredasche Courant"; J. M. Meeüs, ereburger van Breda; K. F. Puffius, brigade-generaal, gouver neur van de K.M.A.; H Samuël, voorzitter Dep. Breda van de Mij tot Nut van 't Algemeen; mr G. E. F. M. v. d. Schrieck, voorz. van de Kamer van Koophandel en Fabrie ken; mr J. C. Schellenbach, president van de Rechtbank; ir N. Soeteman, voorzitter Breda's In dustrieel Contact; mr R. van Steeden. voorzitter Maatschap pij van Handel en Nijverheid, afd. Breda; ir C. J. J. Stoorvogel, eerstaanwezend- ingenieur der genie; C. A. Takken, directeur 's Rijks Belastin gen en Domeinen; mevr. M. Th. Wertenbroek-v. d. Noort, presidente, van de Ned. Vereen, van Huis vrouwen, afdeling Breda dr P. J. V. van Wesemael, geneesk.-in- specteur van de Volksgezondheid in Noord- Brabant; mr W. J, I. van Wijmen, deken van d* Orde van Advocaten.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2